5t)aisy
Regels remmen
Texels vertier
(jrocn "Zwartrjexeh in het hart.
T' ntetexel
Zijn ze gek geworden bij de TC?
...in het
spoor van
Texel moet mikken op 'beter' publiek
EUREKA
Ruimte voor het hart
Hoeveel kansen heeft u nog?
Discussie- en schetsavond
maandag 12 maart
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12157
VRIJDAG 9 MAART 2007
TEXELSE
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Toen Hugh Hefner vijftig jaar gele
den foto's van blote meisjes in Play
boy qing publiceren, zag hij dat
mede als een politieke daad in het
preutse Amerika. Hij vond dat het
plaatsen van naaktfoto's meer te
maken had met emancipatie van de
vrouw dan met exploitatie. De eer
ste beroemdheid van wie hij naakt
foto's (in het eerste nummer van
Playboy nog wel) liet zien was Mari
lyn Monroe. Zonder Marilyn, werd
later wel gezegd, zou het tijdschrift
met bestaan, want bekende vrou
wen zouden niet hebben geposeerd
zonder haar voorbeeld.
Na Monroe volgden vele tiental
len beroemde vrouwen, van Brigitte
Bardot tot Sharon Stone en verder.
Sommigen kwamen bij topfotogra-
fen voor de camera omdat ze hun
imago wilden veranderen, sommi
gen voor de leut, sommigen uit
carrière-overwegingen, sommigen
omdat ze gewoon trots waren op
hun lichaam. Ze hadden één ding
gemeen: moed. Want, zoals fotore
dacteur Gary Cole eens zei: 'Je kunt
als actrice dan wel naakt te zien
|zi]n geweest in een film, maar dan
f joelde je altijd een rol. In Playboy
derije jezelf.'
Playboy Nederland, gestart in 1983,
volgde het Amerikaanse voorbeeld
root smaakvolle naaktfotografie en
(on ook met trots foto's van vele
bekende Nederlandse vrouwen
publiceren, Viola Holt en Patricia
Paay, Bettine Vriesekoop en Katja
Schuurman, en heel veel anderen.
Ook zij toonden durf. Ook zij waren
trots.
En nu staat de eerste Bekende
Texelse naakt in de P/ayboy-Texelse
Courant. De beeldschone Daisy van
Leeuwen liet zich een paar jaar
geleden fotograferen. Een beetje
journalist weet dat natuurlijk, dus
ik vroeg Daisy of we er een zouden
mogen publiceren en gelukkig zei
ze ja. Het is frappant, hoe zij op
Hugh Hefners lijn meedenkt.
'Ik heb die foto laten maken vanuit
zelf-acceptatie. Ik had vroeger het
zelfde meegemaakt als elk meisje
en elke vrouw, onzekerheid over
hoe ik eruit zag. Wat ze vroeger alle
maal niet tegen me gezegd hebben,
gratenpakhuis. skeletje. Je kijkt in
de spiegel en je vindt jezelf niks. Je
schaamt je voor je lichaam. Ik heb
ontdekt, en dat wil ik ook eigenlijk
tegen andere meisjes zeggen, dat
die onzekerheid over gaat. Mooi of
minder mooi maakt je uniek. En wat
de een lelijk vind kan de ander wel
mooi vinden.'
'Toen ik dertig werd, zei ik tegen
mezelf: 'ik heb de leeftijd bereikt
dat ik het in mijn eentje zou kunnen
rooien. Mijn tiener-onzekerheden
zijn voorbij. Ik hoef me niet meer
te bewijzen. Ik ben 'volwassen'. Ik
was niet meer altijd ontevreden over
Abonnement
Een lezer nabij Oosterend.
die koopt zijn courant niet frequent,
maar met iets meer Play
boy in de TC
denkt hij aan een abonnement
mijn lichaam en vond dat het op
subtiele wijze gezien mocht worden.
Daarom heb ik toen foto's laten
maken, voor mezelf. Toen ik naar de
studio ging had ik niet in mijn hoofd
dat ik naakt zou gaan staan. We
begonnen met spijkerbroek en trui.
Daarna had ik een string aan, met
roesjes, maar die deed gewoon iets
af aan de puurheid van de foto. Het
was niet mooi. Dat heeft mij, samen
met de fotograaf, doen besluiten
de foto helemaal naakt te maken.
Het voelde heel natuurlijk. Ik voelde
me ook niet zo naakt. Vroeger dacht
ik dat ik dat nooit zou doen, dat ik
me niet op mijn gemak zou voelen.
Maar als je dan de foto ziet, zie
je dat je er best mooi op staat. Ik
had nooit kunnen denken dat er
zo'n mooie foto uit zou komen.
Voor deze speciale krant heb ik
deze foto gekozen, omdat ik mezelf
eigenlijk niet blootgeef, hoewel het
naakt totaal is. De intimiteit blijft
van mezelf, er is nog iets te gissen.
Ik zie er ook niet tegenop dat ieder
een me zo kan zien. Ik ben trots op
mijn lichaam, maar wat privé is blijft
privé. Het is een kunstzinnige foto,
naar mijn idee mooi om naar te kij
ken, voor niemand aanstootgevend
of schokkend. Het is een heel mooie
weergave van mijn lichaam.
Tekst Jan Heemskerk,
foto Daan Koopman
Als Texel in de toekomst wil blij
ven meedingen naar de gunst
van de welgestelde toerist, zal de
lokale overheid zich anders moe
ten opstellen. Weg met de strope
rige besluitvorming, bureaucratie,
trage regelgeving en nutteloze
blokkades. Ondernemers moeten
nieuwe initiatieven kunnen ont
plooien en in de concentratiege
bieden moet de natte horeca de
ruimte krijgen. De toerist mag
niet langer worden blootgesteld
aan de kneuterige truttigheid van
de gemeente Texel. Dat was de
belangrijkste uitkomst van een
forumdiscussie onder leiding van
Jan Heemskerk.
Playboy richt zich op entertainment
for men. Heemskerk vertaalde dat
als Vertier op Texel en vroeg de
specialisten te praten over hun
favoriete invulling daarvan, een
kwalitatieve beoordeling te geven
van het huidige aanbod en te schet
sen hoe alles, indien nodig, beter
zou kunnen.
In algemene zin bleek men tame
lijk tevreden: de Texelse natuur is
de belangrijkste trekpleister maar
daarnaast is er een breed en divers
aanbod, hoewel er op verschillen
de fronten verbeteringen mogelijk
zijn. 'Ik zie mogelijkheden voor
bekende bands die concerten wil
len geven voor luisterpubliek. Dat
zou bijvoorbeeld in De Toekomst
kunnen', opperde De Leeuw. Zij
kreeg bijval van Trap. die aangaf
dat jongeren afkomen op evene
menten met bekende artiesten. Vol
gens Trap komen jongeren vooral
af op bekende artiesten zoals die
ook bij de Ronde om Texel optre
den. De meeste horecaonderne
mers waren echter van mening dat
jongelui die uitgaan geen entertain
ment nodig hebben. Ze vermaken
zich zo wel, alhoewel paaldansen
onder een douche, zoals dat in de
toekomst gebeurt, wél een grote
aantrekkingskracht blijkt te hebben.
Heemskerk, zag er wel brood in
om die playboy-achtige activiteit
te sponsoren. Trap had echter een
andere visie op entertainment.
Volgens Bos moet het horeca-aan-
bod op Texel meer worden afge
stemd op de toeristen die hier
komen: een overwegend ouder
publiek. En daar zijn volgens de
oud-directeur nauwelijks uitgaans
gelegenheden voor. Die opmerking
leidde onmiddellijk tot repliek van
Paul van Dijk. 'De 45-plussers die
er nu zijn. krijg ik echt niet aan het
dansen. Die geven 's avonds geen
geld uit in de kroeg.' De horeca-
baas hekelde de regelgeving die
te streng zou zijn om initiatieven te
ontplooien. 'Er zijn teveel regels.
Daar is moeilijk mee te werken. De
overheid moet soepeler worden. De
winkels zijn hier bijvoorbeeld op
zondag nog steeds dicht. Mannen
Kiesnieuws
Bij de Provinciale Statenverkie
zingen wonnen CDA, SP en CU.
WD verloor dik. PvdA en D66 iets
dunner. Nel Eel- en Sascha Bag
german blijven in de Staten.
Opnieuw gaan ze Texel verlaten
en in Haarlem provinciaal praten
Wij weten het wel:
met Sascha en Nel
is Noord Holland in alle staten
zitten op het terras en vrouwen
winkelen om nutteloze dingen te
kopen. That's life. Daar moet je op
inspelen. Maar hier vinden ze iets
al gauw extreem. Je wordt al bijna
als buitenaards versleten als je gaat
blokarten.' Hij kreeg bijval van Gre-
goire die de soap in wording rond
de Strandnota aanhaalde en een
toename van verwende toeristen
signaleerde. 'Die mensen hebben
weinig vrije tijd. maar zijn bereid
veel geld uit te geven om het leuk te
hebben. We moeten ons niet rich-
moet volgens de meeste aanwezi
gen het belangrijkste doel voor de
toekomst zijn. Met upgrading van
de faciliteiten en het behoud van de
natuur als belangrijkste uitgangs
punten. 'En zonder de hulp van dure
adviesbureaus zoals de gemeente
die te pas en te onpas inschakelt
en zonder projectontwikkelaars',
aldus De Leeuw. 'Want die gaan per
kerende boot terug', vulde De Win
ter aan. Die stellingname wakkerde
het enthousiasme van Hans Glan-
dorf aan: Heel Texel moet er een
Uitgenodigd voor de discussie waren: Henk-Jan Klok (Sjans), Marcel Talsma
(Wijsneus), Hans Glandorf (Proeflokaal) en Paul van Dijk (Toekomst) zorgden
voor een stevige vertegenwoordiging van de Koger horeca, Veronica Bos zat
er (op de valreep) namens de VW, Radna Trap (24) sprak als jongere en oud-
PLAYBOY-columnist Theun de Winter als Texelaar met een sterke voorkeur
voor de autochtone eilandbevolking. Krim-manager André van der Vliet zat er
op persoonlijke titel en Wil de Leeuw vertegenwoordigde de Texelse theater
wereld. Outdoor-ondernemer Michel Gregoire van Zandbank sprak namens
sportief ondernemend Texel. Gesprekken tussen zo uiteenlopende sectoren
worden zelden gevoerd. De deelnemers leken het wel aardig en nuttig te
vinden om eens buiten hun eigen kring over gemeenschappelijke belangen
te praten.
Verlier op Texel was het onderwerp v.
ten op budgettoensten De Winter
had een verklaring voor het lokale
beleid. 'College en raad staan te ver
van het gewone leven af. Ik zie ze
nooit in de kroeg. Daarom krijgen
we steeds weer de discussie over
sluitingstijden.' Dat leidde tot reac
ties van verschillende tafelgenoten,
die het huidige college toch wel
kroegminnend achten.
André van der Vliet kreeg instem
mend geknik op zijn opmerking dat
Texel behoefte heeft aan één goede
agenda voor alle activiteiten. 'Ik heb
er op internet meer dan 40 geteld
maar ze zijn geen van allen com
pleet. Dat mankeert eraan.'
Het bereiken van de 'betere' toerist
i discussie in café Sjans in De Koog
(Foto Geram Trnvrmnrani
ster bij knjgen. Daar gaan we echt
voor strijden de komende tijd!'
De suggestie van Heemskerk om te
streven naar een status aparte voor
Texel, belastingvrij en zonder regels,
werd door de meerderheid van de
hand gewezen. 'Regels zijn niet erg,
maar je moet ze flexibel toepassen',
verwoordde Gregoire de algemene
opinie.
Tekst Louise van der Sluis
Koningin
Het vuur van de vrijheid ontstoken,
de band met Den Haag afgebroken.
Het Rijk van de Wadden!
En als we dat hadden
dan heette de koningin Joke.
Tl XELSI -COL' RAST
(/tnm JWt Jr.rli ia ba kart.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de
Texelse Courant folders van:
TUINCENTRUM
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Van Playboy naar
Texelse Courant
Voordat ik als hoofdredactionele
eendagsvlieg op de redactie van
de Texelse Courant neerstreek,
had ik veie jaren geen krantenre-
gel geschreven. Ik ben wel bij een
krant begonnen. Het Binnenhof in
Den Haag en daarna heb ik voor
de Nieuwe Dag en de Tijd/Maas
bode gewerkt. Vandaar ging ik naar
Panorama, van sportverslaggever
tot hoofdredacteur, wat wel klinkt
als 'van schoenpoetser tot miljo
nair', maar toch, vooral door de
financiële associatie, heel anders. In
1982 begon ik in Nederland met het
beroemde Amerikaanse mannen
blad Playboy, tot 1998. Sindsdien
bestaat mijn schrijverij voorname
lijk uit stukken voor Golfers Maga
zine en het clubblad van de Texelse
Golfclub. In de boekwinkel ligt een
boekje met limericks over Texel,
waarvan ik de aanschaf van harte
aanbeveel.
Vooral mijn Playboyverleden was
voor Gerard Timmerman de reden
om mij te vragen voor een keer
tje de Texelse Courant als gast-
hoofdredacteur mee te maken. Mijn
werkwijze is geweest een aantal
P/ayboy-elementen te vertexelen.
ledereen weet dat je Playboy koopt
voor het bloot, de interviews en ver
halen, de mopjes en limericks, de
vrijetijdsrubrieken. Dus die staan er
allemaal in, dankzij de ruimhartige
medewerking van Texelaars en bijna
niet van Texelaars te onderscheiden
overkanters. De belangrijkste eigen
schap van Texelaars, openstaan
voor anderen en enthousiasme voor
nieuwe projecten, kwam me goed
van pas. Ik wil met name Daisy van
Leeuwen bedanken, die een beeld
schone naaktfoto van zichzelf voor
onze voorpagina afstbnd - een dap
pere daad - en ook Martin Warnaar.
die vele uren met me wilde praten
voor een zeer persoonlijk portret,
Theun de Winter, met wie ik na jaren
weer eens het enige echte Playboy-
gevoel deelde, maar ook de jutter
en de stroper, de schapenboer en
de caféhouder, de regisseuse, de
directrice en alle anderen, die zich
beschikbaar stelden voor deze spe
ciale uitgave.
Vanaf volgende week krijgt u weer
uw vertrouwde Texelse Courant,
bekwaam gemaakt door de vaste
redactie, in uw bnevenbus. net als
ik, die als neo-Texelaar elke dag
weer geniet van het leven op het
eiland, zoals het in de krant al hon
derdtwintig jaar wordt beschreven
Jan Heemskerk
Ideeën kunt u ook persoonlijk
inleveren in het gemeentehuis
in de ideeënbus in de hal, of maak
een afspraak voor het spreekuur.
Een naaktfoto voorop de Texelse
Courant, zijn ze nu helemaal gek
^worden? Ach, een mens wil wel
.eens wat anders. Ook wij van de
|j redactie. Daarom steken we aan
et begin van elk jaar de kop
ij Pen bij elkaar, om iets bijzonders
e bedenken. Ditmaal kwamen we
■°P het idee eens een gasthoofdre-
I cteur te vragen. Maar wie? Het
preoest natuurlijk wel een Texelaar
zijn. Liefst iemand met een paar
originele ideeën, die wat bijzondere
accenten in de krant zou kunnen
leggen. Onze gedachten gingen vrij
snel uit naar Jan Heemskerk, oud
hoofdredacteur van Playboy, die
alweer enige tijd op Texel woont.
Onder de bezielende leiding van
deze Cocksdorper werd het méér
dan een paar andere accenten in
de krant.
Het resultaat ligt voor u. Nog steeds
de Texelse Courant, maar dan in de
stijl van Playboy. Een aanpak die
volledig afwijkt van wat u gewend
bent, waarvoor Texel en de Texe
laars vanuit een ander perspec
tief zijn benaderd, veel aandacht
is voor vermaak, hier en daar wat
ondeugend, maar ook met diep
gang en een editie waarvoor de
vormgeving is aangepast. Kortom
een heel andere krant Dit alles met
de bedoeling u er een plezier mee te
doen. Zo niet, bedenk dan vóórdat
u de telefoon pakt om uw abon
nement op te zeggen, dat het een
eenmalige gebeurtenis betreft. Mijn
dank gaat uit naar Jan Heemskerk
en de andere Texelaars die op wat
voor manier dan ook hebben bijge
dragen aan deze bijzondere editie.
Gerard Timmerman,
(deze TC geen hoofdredacteur)
De tijd begint te dringen, zoveel kansen heeft u niet meer.
Kantine gemeentewerken 19.30 uur, Reijer Keijserstraat 7.
Opgeven kan eenvoudig:
E-mail: hjpennings@texel.nl.
Bel de receptie maandag tot 16.00 uur;
of bel 362238, 362283 of 06-38067392.
Iedere belangstellende is van e welkom!