Badsl Vroeger TEXELSE j CoURANT Vroeger IX alber hei IV Het pand Parkstraat 7 waar tot in de jaren zestig de drukkerij en de redactie van de Texelse Courant waren gevestigd. Het pand werd in 1887 door Adriaan de Rooij en Henrik Flens (namens de destijds pas 19-jarige Willem Langeveld) gekocht en vormde de basis voor L&R en de Texelse Courant. Opmaker en zetter Ben Oostra in de oude drukkerij aan de Warmoesstraat. VERVOLG VAN PAGINA 2 I Henk van Wijk was in die tijd nog niet ■betrokken bij Langeveld de Rooy. ■Hi] was na de dood van zijn vader 1 naar Amsterdam verhuisd, waar hij ia,s instrumentenmaker schrijfma chines bij IBM testte. In 1974, nadat IP op Texel was teruggekeerd, werd lp door zijn moeder gevraagd ook in 'Jnet bedrijf te komen werken. iuH?6' 1974 trad h'* 'n d'enst en werd jWder leiding van Jan Kramer in de jfrukkerij geplaatst. Na het doorlopen n diverse afdelingen en behalen n diverse diploma's werd Henk pn Wijk in april 1978 door zijn moe- jjer als mede-directeur aangesteld. |Pp 2 september 1979 overleed Arda Wijk op 57-jarige leeftijd aan de fcvolgen van een hersenbloeding, ™na Henk de volledige verant- oordelijkheid over Langeveld de My kreeg. Martin Warnaar was toen Meg. Hij werd in april 1976 be urder en directeur van De Krim. ik kreeg de leiding over een bedrijf net een ingrijpende verandering [P grafisch gebied had ondergaan, ^ngeveld de Rooy had afscheid 'nomen van het zogeheten Loden nperk en was overgegaan op een uwe manier van drukken: offset, voorbereidingen voor de nieuwe jnier van drukken hadden nog ""^gevonden onder Warnaar. Het meel was destijds faliekant te- pn. maar Warnaar zette door en pjde ervoor dat Langeveld de t°oy één van de eerste kleinere jen in Nederland werd die lood de deur uitdeden. verdween voor eeuwig en sommige geclicheerde exemplaren kwamen pas na tijden boven water. Harry: 'Voor de krant had je er dan niet veel meer aan, maar de clichés die toch terugkwamen, bewaarde ik voor het oudejaarsnummer.' Foto's voor advertenties namen eveneens veel tijd in beslag. Ben: 'Zegel had vroeger advertenties met foto's waarin pastunettes (bh's) werden aangeprezen. Het duurde een week voordat we die in de krant konden drukken.' In de loop van de jaren zestig kwam een einde aan de omslachtige wijze van werken nadat Harry voor 5500 gulden (eentiende van de oor spronkelijke prijs) een verouderde clicheermachine van het Vrije Volk had gekocht. 'Daarna is het gebruik van foto's in de Texelse Courant toegenomen. Het werd een stuk eenvoudiger, omdat je niet meer hoefde te reizen.' De verouderde clicheermachine kende één nadeel; hij was reparatiegevoelig en mon teurs waren niet direct in de buurt. Harry loste het probleem op door zelf in Haarlem een reparatiecursus te volgen en een batterij reserve onderdelen in te slaan. Het einde van het Loden Tijdperk betekende ook het einde van het clicheren. Foto's werden voortaan in de fotozetmachines voor publi catie geschikt gemaakt. Hoe lastig het plaatsen van foto's in de Texelse Courant vroeger is geweest, blijkt ook uit het feit dat pas onder de Duinkers (1925 - 1945) de eerste nieuwsfoto's in de krant kwamen. Dat was in het begin nog zeer sum mier. Er werden alleen nieuwsfoto's gemaakt als ze een dusdanige strekking hadden dat ze ook voor ander drukwerk konden worden gebruikt. Het Loden Tijdperk was definitief voorbij toen in oktober 1977 de Jo- hannesberger Selectapers, waarop de Texelse Courant werd gedrukt, stuk ging. De krukas brak en smid Lou Witte kreeg de pers niet meer gerepareerd. Langeveld de Rooy nam toen het besluit geen nieuwe krantenpers meer te kopen, maar de krant voortaan aan de overkant te laten drukken. Henk: 'We hadden berekend dat het onmogelijk was bij offset zelf een krant te blijven druk ken. Dan hadden we een miljoenenin vestering moeten doen om twee keer per week een pers een half uurtje te laten draaien.' Langeveld de Rooy legde contact met drukkerij Van Ketel in Schagen waar vervolgens van 1978 tot juni 1999 de Texelse Courant werd ge drukt. Daarna verhuisde het drukpro ces naar de huidige drukker Flevo- druk in Harlingen. Langeveld de Rooy vertrok bij Van Ketel, omdat die het drukken verplaatste van Schagen naar Alkmaar. De overstap naar Har lingen leverde de bezorgers een hoop gemak op: zij hoefden voortaan niet meer zelf de laatste vouw in de krant aan te brengen. Computer De jaren tachtig werden gekenmerkt door verdere ontwikkelingen in de offset en de opkomst van de com puter. De redactie typte verhalen op typemachines waarna die door anderen op de zetterij in de fotozet machine worden overgetypt. Aan het opmaken van de krant veran derde al die tijd niets. De verhalen en foto's werden standaard twee keer per week op fotopapier uitge draaid en met de hand geplakt. Pas eind jaren tachtig, begin jaren negentig werden de eerste typema chines voor computers ingeruild. Begin jaren negentig ontwikkelde Langeveld de Rooy de eerste plannen voor verhuizing naar een nieuw pand. Het bedrijf was aan de Parkstraat en de Warmoesstraat let terlijk uit zijn jasje aan het groeien. De drukkerij had niet meer voldoende ruimte, de redactie was gehuisvest in kleine benauwde kantoortjes en de combinatie van boekhandel en een kantoorvakhandel in één pand was ook niet altijd even gelukkig. In januari 1996 maakten Henk van Wijk en Taeke van Lingen (in 1993 als di recteur naast Van Wijk aangesteld) bekend dat Langeveld de Rooy het pand Spinbaan 1 van Arnold Looyer had gekocht. Besloten was ook dat de kantoorvakhandel aan de Park straat zou blijven en de boekwinkel (de Bruna) naar het voormalige pand van de Aldi aan de Weverstraat zou gaan. De exploitatie daarvan kwam in handen van Mieke en Christof de Vries, de exploitatie van de Kantoor vakhandel ging naar Ben en Onnoline Zegeren. De redactie had weinig zin mee te verhuizen naar de Spinbaan. De re dacteuren vonden dat de krant in het centrum van Den Burg moest blijven. Langeveld de Rooy liet even het oog vallen op het Polder huis aan de Groeneplaats, maar dat werd door makelaardij Eelman en Van Heerwaarden betrokken. Uiteindelijk werd besloten de voormalige druk kerij tot nieuwe redactieruimte om te bouwen. Direct na de koop van Spinbaan 1 deed zich een onverwachte ontwik keling voor. Sjef Brugemann, wiens drukkerij aan de Spinbaan 6 was gevestigd, liet via zijn makelaar weten dat Langeveld de Rooy zijn bedrijf kon overnemen. Brügemann had zelf geen opvolging, waardoor het volgens hem beter was als L&R naar nummer 6 in plaats van num mer 1 zou verhuizen. In september 1996 was de overname een feit. Van Wijk en Brügemann maakten samen een ronde langs de klanten om het nieuws persoonlijk te vertellen. Dat leidde op meerdere plekken tot grote verbazing, omdat de twee sinds de publicaties van de weekendkranten Het Zondagsblad en de TC3 als felle concurrenten te boek stonden. Redactie Het jaar 1997 werd het jaar van de verhuizing. Op 28 februari 1997 werd de Heidelberg als laatste druk pers uit de drukkerij ^ehaald en op 22 augustus werd Je Texelse Courant voor het laatst aan de War moesstraat opgemaakt. In januari 1998 kon de redactie het nieuwe redactiekantoor in gebruik nemen. De redacteuren ruilden de benauw de kamertjes in voor nieuwe ruime kantoren die met glas van elkaar gescheiden zijn. De directie was minder enthousiast; de verbouwing pakte duurder uit dan gepland Het bedrijf was echter m staat de kosten op te vangen. Na de verhuizing ging steeds meer aandacht naar de toenemende digi talisering. November 1999 kondigde Langeveld de Rooy aan dat de pa gina's van de Texelse Courant voor taan volledig digitaal konden worden opgemaakt. Het plakken met de hand zou verleden tijd worden. Dat bleek iets te voorbang. Pas begin 2006 verdwenen de plaktafels defini tief uit de drukkerij en werden de pagina's volledig digitaal op beeld scherm in eikaar gezet. Het bedrijf was toen volledig overgeschakeld op een nieuw opmaaksysteem waarbij de redacteuren zelf hun verhalen al deels vormgeven, waarna de medewerk ers op de dtp-afdeling de pagina's definitief opmaken. De invoering van het nieuwe opmaaksysteem gaat. net als bij andere grote veranderingen in het verleden, gepaard met vallen en opstaan. Sinds een paar jaar is ook steeds meer nadruk op het introduceren van websites komen liggen. Langeveld de Rooy lijkt daardoor anno 2007 weinig meer op het bedrijf dat Jan van Wijk zestig jaar geleden in de Parkstraat aantrof. Aan één van de weinige constante factoren die vrijwel de gehele naoorlogse geschiedenis van het bedrijf bevatten, komt mor gen ook een einde. Dan staat er na bijna zestig jaar geen Van Wijk meer aan het roer. Het is het einde van een tijdperk; het tijdperk Van Wijk. Clicheren Een paar handelingen op de com- puter en een digitaal gemaakte foto i is binnen een paar minuten gereed i voor de krant. Harry de Graaf kan jsoms nog met verbazing naar de snelheid en het gemak kijken. Toen I hij in 1962 als redacteur aantrad, duurde het soms dagen voordat een foto dusdanig was bewerkt dat hij op krantenpapier kon wor- I den gedrukt. Snel even een foto in de krant zetten, was er ten tijde van Jan van Wijk met bij. Een foto moest in die I tijd eerst worden geclicheerd, een I proces waarbij een foto in 'voelbare puntjes' (rasters) op een plastic of I Zinken plaatje werd gedrukt. Dat plaatje moest vervolgens in een W zetsel worden ingebouwd, voordat .iL de foto daadwerkelijk op een kran- tenpagma kon worden gedrukt. •S Het clicheren van foto's voor de Texelse Courant gebeurde tot in de jaren zestig bij De Arbeiders pers in Amsterdam waar na de oorlog dagblad het Vrije Volk werd (gemaakt. Bij Langeveld de Rooy was clicheren niet mogelijk, omdat daarvoor de kostbare apparatuur ontbrak. Zowel Harry als zetter '9»! Ben Oostra reisde regelmatig met foto's naar Amsterdam. 'Daar was ie soms bijna een dag mee kwijt', aldus Harry. 'En als je 's avonds terug was, kon je soms meteen 3ac"J door naar een vergadering.' Ben: jkka 'Je werd wel altijd direct geholpen omdat je van Texel kwam, maar je mocht met binnen in dat grote ge bouw aan het Hekelveld wachten. Dat moest je buiten doen.' Foto's werden ook meegegeven aan mensen die naar de overkant gingen. Harry liep geregeld rond op het busstation aan de Elemert om gegadigden te zoeken. De foto's kwamen soms rechtstreeks uit de donkere kamer. In Den Helder moesten ze als treinpost op het NS-station worden afgegeven. Het ging geregeld mis. Menig foto ir de Spinbaan, uit de oude drukkerij a. VRIJDAG 6 APRIL 2007 Loden Tijdperk Slechts enkele attributen en ver halen van vroeger herinneren bij Langeveld de Rooy nog aan het Loden Tijdperk. De drukkerij was tot eind jaren zeventig het domein van machinezetters, zethaken, matrijzen en lood. Krantenartikelen werden in het Loden Tijdperk nog regel voor re gel uit lood gegoten. Dat gebeurde met een zogeheten Linotypema chine, in de jaren vijftig, zestig en zeventig bediend door onder anderen machinezetters Jaap Vla ming en Joop Kramer. Het was een machine waarop zij met behulp van een groot toetsenbord (twee keer zo groot als de gangbare qwerty- toetsenborden) regel voor regel de verhalen zetten die de redacteuren hadden getypt. Er werden zoge heten matrijzen op een rij gezet, vormen waarin vervolgens lood van tegen de driehonderd graden Celsius werd gegoten. Op die ma nier ontstonden de loden regels, waarmee later de krant kon wor den gedrukt. De regels (in spiegelbeeld) werden samengebonden in een zetsel, waarna een verhaal gereed voor druk was. 'Dan maakte je een proef- afdruk die op tik- en taalfouten werd gecorrigeerd', vertelt Joop Kramer. Het corrigeerwerk vond geregeld plaats op het kantoor van Jan van Wijk. Kramer: 'Als er een fout in een woord zat, moest een regel helemaal opnieuw wor den gezet.' Hij omschrijft de Lino- typezetmachine als 'een apparaat dat heen en weer rammelde als een oude breimachine.' De redacteuren hadden in het Loden Tijdperk de taak de getypte berichten ver spreid over de dag bij de zetters te bezorgen, zodat zij constant aan het werk konden blijven. Alle zetsels en geclicheerde foto's werden verzameld in loodpak- ketten, waarmee uiteindelijk de krant werd gedrukt. Dat gebeurde tot oktober 1977 op een zogeheten Johannesberger Selecta die in de drukkerij aan de Warmoesstraat stond opgesteld. De pers kon twee pagina's tegelijk drukken. Het papier moest daarna nog met de hand worden gevouwen. Bezorg ers in Den Burg haalden de vers gedrukte kranten op bij de druk kerij, kranten voor de buitendorpen werden aan de Elemert op de bus gezet. 'In de dorpen stonden dan de bezorgers klaar om de kranten verder te verspreiden', aldus Henk van Wijk. De loden regels werden na het druk ken van de krant in een elektrische oven omgesmolten. De matrijzen werden met een ingenieus sys teem automatisch terug naar de juiste letterbakken vervoerd. Aan het proces kwam een eind door de opkomst van een nieuwe druktech niek: offset. Daarbij werden teksten en foto's voortaan met een fotozet machine gezet en op filmpapier uitgedraaid. Dat werd vervolgens op film gezet, waarmee de druk platen werden belicht. De invoenng van de offset stuitte aanvankelijk op zeer veel weerstand. Redacteur Harry de Graaf, die de omschake ling meemaakte, kan zich de weerstand nog goed voorstellen. 'Iemand als Jaap Vlaming was van de ene op de andere dag overbodig geworden. Iemand die kon typen kon bij de fotozetmachine opeens hetzelfde werk doen als hij op een Linotypemachine. Dat moet moei lijk voor hem zijn geweest.' Zetter Ben Oostra kijkt achteraf positief op de veranderingen terug. 'De invoering van offset heeft ons tijdsbesparing opgeleverd. Er werd meer mogelijk en de kwaliteit van het drukwerk werd beter. Het was destijds ook een heerlijke ervaring dat er joekels van vaten kwamen, waarin we al het lood in konden weggooien.' De drukkers kregen destijds een tientje extra op een salaris, zodat ze extra melk kon den drinken om net als schilders lood vergiftiging tegen te gaan. Doordat de ventilatie in de drukkerij niet altijd optimaal was, moesten de drukkers geregeld in de dampen van het lood werken Het Loden Tijdperk was bij Lan geveld de Rooy definitief voorbij toen de Johannesberger Selecta het in 1977 begaf. Ben: 'Het was echt het einde van het tijdperk. Dat was vreemd, omdat zich in de grafische wereld heel lang nau welijks ontwikkelingen hadden voorgedaan. Na het einde van het Loden Tijdperk is het eigenlijk niet meer rustig geweest en volgde de ene na de andere ontwikkeling.' Hi-don werd van ons weggenomen, innig geliefde man cn onze lieve vader Jan van Wijk, in de leeftijd van 43 jaar A. A. van Wijk-Lod. Martha Aanvang 8 Condoleance-adres- Rouwkamer Doopsgez de kerk, Den Burg. op maandag, 20 mei v 19.00 tol 20.00 uur. Jan van Wijk, .- leeftijd van 43 jaar. Den Burg H. van Wijk A. van Wijk-Nijboe Den Helder H. Wedding-van W H. H. Wedding Buig, 17 mei 1968. leerllng-catss sedert het jaar 1950 directeur van do v/h Langeveld De Rooij. Een goed mer in de bloei van zijn jaren heengegaan. J. van Wijk, n zeer dankbaar v is geweest Zijn r i hoge ere blijven. De Rotary-club Texel geeft met die; wezen kennis van het overlijden van h Jan van Wijk Zijn vriendschap zullen wij in dankbs Here Met leedwezen geven wij kennis va overlijden van ons oud-bestuurslid, de Jan van Wijk in de leeftijd van 43 jaar. Dankbaar gedenken wij de prettige si werking. Zijn inspirerende persoonlij Winkeliersvereniging Den Bt 00 A. MA I hotuU in showroom, pakhuis en o AND. TEL. 0 2225-229 I Burg EEN S H 0 Wir„i Rouwadvertenties voor Jan van Wijk in de Texelse Courant van 21 mei 1968. In Drie bergen had dezelfde dag zijn drukbezochte crematie plaats.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 3