'Oude raadhuis past niet
op nieuwe Groeneplaats'
Zwart
Texel wordt voorbeeld van efficiënt ruimtegebruik
T&xêI
Groen
TEXELSE j COURANT
'Ruiters willen niet met veertig paarden rijden'
Paardenroutes Texel zette
vijf recreatieve routes uit
Achteraf klagen heeft geen zin
Nieuw leven vo<
~)r overlevenden
%pHoP«fy
opDüf^v
^^aoM<;6 c
0nOfcglY6^^
i^MToon Got) (J) z^-o1*- leoj.
k
- - ~':Ti9emeente ma9 van de provincie
-fwteam deskundigen inzetten om
bepalen hoeveel bedrijventer-
^exe' nog nodig heeft en hoe
iopPervlakt® moet worden
-yerdeeld en ingericht. De bedoe-
3 is de aanslag op de groene
mte zo klein mogelijk te hou-
n. onder andere door een meer
jciënte indeling en meervoudig
bniik van bestaande terreinen.
project wordt aangeduid als
Force Ruimtewinst (TFR) en
is er op initiatief van gedepu-
e Hooijmaijers als eerste plat-
fandsgemeente in Noord-Holland
aangewezen.
houder Nico Kikkert de
verkiezing een eer, omdat Texel
voorbeeld wordt voor ande-
^ëenten in de provincie met
vekking tot efficiënt ruimtegebruik,
eiland is geschikt en interessant,
het ondanks de kleinscha-
toch plannen heeft voor de
ling van vier bedrijventerrei
nen vier uitbreidingsplannen voor
'ngbouw. Het onderzoeksteam
aat uit een sociaalplanoloog (lec-
meervoudig ruimtegebruik aan de
Hogeschool Amsterdam), een ste
denbouwkundige en een deskundige
op het gebied van herinrichting. Hun
werk bestaat uit het analyseren van
de problemen en het in samenspraak
met onder andere de gemeente bepa
len van de randvoorwaarden voor de
oplossing. Architectenbureaus krijgen
vervolgens opdracht een advies te
maken waarin het efficiënte ruimtege
bruik tot uitdrukking komt. Dit advies
heeft het karakter van een globaal
plan dat op 4 juli ter discussie wordt
gesteld tijdens een openbare avond
waarvoor onder andere de onderne
mers zullen worden uitgenodigd.
Zuinig
Na het nodige touwtrekken op pro
vinciaal en lokaal niveau heeft Texel
in principe de mogelijkheid gekregen
om de totale oppervlakte aan bedrij
venterreinen met zes hectare uit te
breiden. Dat is 'netto', wat wil zeggen
dat de oppervlakte die nodig is voor
beplanting en waterpartijen daar nog
bij komt. Dan wordt het ruim twee
keer zoveel. Dat is minder dan wat
Texel nodig denkt te hebben. Onder
zoek van de Kamer van Koophandel,
de gemeente en het Texels Verbond
van Ondernemers heeft uitgewezen
dat er behoefte is aan zeven hectare
bruto uitbreiding, namelijk drie hec
tare in Oudeschild, twee hectare in
Oosterend, één hectare in De Koog
en één in De Cocksdorp.
Rioolzuiveringen
Toch zou dit meer dan voldoende
kunnen zijn als de ideeën van het
TFR-team worden toegepast. Door
een bijzondere omstandigheid is het
zelfs niet uitgesloten dat de bestaan
de totale oppervlakte bedrijventerrein
helemaal met groter hoeft te wor
den. De provincie is namelijk bereid
om rioolzuiveringsinstallaties ook als
bedrijventerrein te beschouwen, al
hebben ze een andere planologische
bestemming. Aangezien de riooizui-
venngen van De Cocksdorp, 't Horn-
tje en Oosterend worden opgeheven,
kunnen deze terreinen worden opge
teld bij de oppervlakte bedrijventerrein
die voor Texel beschikbaar is. Ook de
voormalige zuivenng ter hoogte van
Den Burg, die al lang geleden werd
gesloten, hoort daarbij. Het is niet
de bedoeling bedrijfsvestiging op die
terreinen toe te staan omdat het meer
voor de hand ligt dat ze een agrari
sche of natuurbestemming knjgen en
aan de groene ruimte worden terug
gegeven. De gezamenlijke oppervlak
te kan aan bestaande bedrijventer
reinen worden toegevoegd, als bij de
TFR studie blijkt dat het nodig is.
Prijsvraag
Als het ruimtewinstproject slaagt,
heeft Texel kans op €100.000,-, want
er wordt een pnjsvraag uitgeschre
ven voor de meest innovatieve ruim-
tewinstprojecten. Komend najaar is
de nominatie en in het voorjaar van
2008 wordt de prijs aan vier pro
jecten toegekend. De aanwijzing tot
bedrijventerrein maakt deel uit van
de Regionale Visie Bedrijventerreinen,
die betrekking heeft op de negen
gemeenten die voorheen het gewest
Noord-Holland-Noord vormden. Het
vaststellen van deze visie is voor
waarde om van Gedeputeerde Staten
goedkeuring van bestemmingsplan
nen te krijgen. Bij het bekijken van
uitbreidingsmogelijkheden zal vooral
het bednjventerrein van Oosterend
aandacht krijgen. Dit volgens GS ver
ouderde terrein zou mogelijkheden
bieden voor 'herstructurering en revi
talisering'.
Vergunning voor
steenhouwerij
Pieter van der Woude van het gelijk
namige natuursteenbedrijf aan de
Hoofdweg in Eierland heeft van b
en w een milieuvergunning gekre
gen. Vastgesteld is dat het bedrijf
geen milieuschade veroorzaakt als
aan de voorschriften wordt voldaan.
Bovendien heeft niemand bezwaar
gemaakt tegen het voornemen de
vergunning te verlenen.
VERVOLG VAN PAGINA 1
Cafés langer open
Kieft kreeg zijn zin om deze effecten bij
de evaluatie te betrekken, evenals het
peilen van ervanngen van logiesver-
strekkers over de verruiming.' Omdat
TVL daartegen is, vreest Geldorp
dat de informatie van de sector niet
objectief zijn. 'De enigen die objectief
zijn. zijn de politie en de gemeente
zelf.' Kieft- 'Beter deels subjectieve
informatie dan geen informatie.'
In alle modellen van de Groene
plaats is het uitgangspunt dat het
raadhuis wordt gesloopt. Kees
Grit van Witpaard: 'Het is een
wezensvreemd element. Als je de
kans krijgt om het goed te doen,
dan moet je die pakken.' Maar dat
ging menigeen een stapje te ver.
Behoud van de atoomvrije kelder
waarin het archief is gehuisvest,
staat bij velen hoog in het vaan
del. Het probleem zit hem in de
hoogte van de kelder.
Gnt: 'Als je het plafond verlaagt tot
straathoogte, kun je er alleen op
kmeën doorheen. Om de huidige
kelder te laten aansluiten op het
plein, moet de bult worden ver
hoogd en doorgetrokken. Dat staat
volgens Grit op gespannen voet
jnet de geplande winkels. 'Voor win
kels en horeca is gelijkvloersheid
van levensbelang.' Ook als park en
plein in elkaar overlopen, is de kel
der volgens hem een sta in de weg.
Een trap van plein naar park, ook al
betreft het een 'luie', is een obstakel
voorouderen en minder-validen.
Parkeren
H Een aantrekkelijk centrum trekt
1 meer bezoekers, die hun auto graag
■zo dichtbij mogelijk willen parkeren.
ir veel blik draagt niet bij aan
8 de zo gewenste intieme sfeer. De
■eerder voorgestelde parkeergarage
was in geen van de plannen opge
nomen. Volgens Kees Grit van Wit
paard omdat er dan diep gegraven
zou moeten worden in een gebied
waaraan door archeologen van het
Rijk een zeer hoge waarde is toege
kend. Dit vereist vooraf diepgaand
en kostbaar onderzoek en vergt een
langdurige procedure, waardoor de
herinrichting volgens Grit jarenlange
vertraging zou oplopen. Zijn advies:
'Er kan een hele hoop, maar weinig
diep in de grond.' Frits Langeveld
bestreed dat. Hij verwees naar de
gemeente Woerden. Daar hebben
ze het wel aangedurfd. Ze hebben
er een ondergrondse parkeergarage
gecombineerd met een museum,
waarin gevonden archeologische
voorwerpen worden getoond.' Voor
de geplande bebouwing verwachtte
Grit geen problemen. Zolang de
fundering beperkt blijft tot het maai
veld, door bijvoorbeeld op staal te
bouwen.
Burgwal
Kritiek was er op de getoonde
impressies. 'Heel slecht', vond
Klaas Kikkert. Harry de Graaf vond
het jammer dat Witpaard geen
gebruik had gemaakt van compu
terprogramma's de aanwezigen
een virtuele wandeling door de drie
modellen hadden kunnen maken.
De impressies mochten dan geen
uitstraling hebben, als een architect
ermee aan de slag zou gaan, dan
kan het wat moois worden. Grit
adviseerde met te bezuinigen op het
ontwerp. De ontwikkeling overlaten
aan particulieren, zodat een divers
en typisch Texels beeld ontstaat,
is uit kostenoogpunt niet haalbaar.
Grit: 'Het moet als één project wor
den gerealiseerd.'
In alle modellen blijft het waag-
gebouwtje op dezelfde plek. Wat
betreft Grit verliest het de functie
van openbaar toilet. 'Misschien een
winkeltje of zo.'
In alle modellen waren huisjes langs
de Burgwal ingetekend, al verschilde
het aantal. Tachtig procent van de
aanwezigen opteren voor een flink
rijtje woningen. Historisch gezien
passen die er, vroeger stonden daar
ook huisjes. In de verschillende
opties kon worden aangegeven hoe
men het precies wilde. De plein
functie op de kruising Parkstraat-
Burgwal, voorheen de Hollebol, kan
beter worden benadrukt.
Model C was met 73 stemmen
favoriet. Model A, waarbij de op
het voormalige Raaksje een rij
woningen en winkels komt, kreeg
44 stemmen. In hét gekozen model
is er wel parkeergelegenheid voor
de bewoners, maar voor bezoekers
moet buiten het centrum een oplos
sing worden gezocht. Wethouder
Kikkert beloofde dat dit punt nog
voldoende aandacht zal krijgen.
Een koninklijke Wuisiging
VRIJDAG 27 APRIL 2007
Schoonmaak na
lekkage olie
Het leek een sterk staaltje Hollandse
properheid. Mannen van de brand
weer waren woensdag geruime tijd
met zeepsop en bezems in de weer
om de Pontweg in de buurt van 't
Horntje te schrobben. De schoon
maak was nodig omdat het wegdek
gevaarlijk glad was geworden door
olie, afkomstig van een Texelse
vrachtwagen waarvan de remleiding
was gebarsten De chauffeur merkte
direct wat er was gebeurd en sloeg
alarm. Terwijl de brandweer met
een schuimend reinigingsmiddel de
rijbaan over een lengte van bijna
honderd meter onder handen nam.
leidde de politie het verkeer over het
fietspad.
Met het Texelweekend in manege
Akenbuurt voor de deur wordt
Texel weer overspoeld met
paarden(liefhebbers). Veel deel
nemers en bezoekers van het
evenement plakken er een korte
vakantie aan vast. Daarbij kunnen
ze gebruik maken van de vijf paar
denroutes op het eiland, uitgezet
door Paardenroutes Texei. Een
stichting die de recreatieve paar
densport op Texel wil bevorderen
voor Texelaars en toeristen.
'De afgelopen tijd zijn er naar aan-
Wmg van de plannen van Hetty
Koogeren Piet Blom om groepsac-
commodaties voor paardenvakan-
ties te starten, uitingen in de media
verschenen waaruit blijkt dat er mis
verstanden bestaan over recreatieve
insport op Texel. Het is niet
de bedoeling dat er in groepen van
veertig paarden langs de weg wordt
gereden. Dat willen ruiters helemaal
ipe!', aldus voorzitter Piet van Ber
ge.k van Paardenroutes Texel. Hij
'2j erop dat toeristen die met hun
paard naar Texel komen, en/aren
i|n met buitenritten en geen risico's
riemen.
'erspreid over Texel liggen momen-
sel vijf paardenroutes die geschikt
i|n voor paarden met en zonder
ingespannen rijtuig. Binnenkort
dat er zeven. De routes zijn zo'n
jvntig kilometer lang en sluiten op
*kaar aan. 'Als ruiters graag een
inger traject willen, dan kunnen
s twee routes aan elkaar koppe
len Iedere route komt wel ergens
samen met een andere.' Bij het
imenstellen van de routes heeft
(e stichting gelet op verkeersveilig-
pd. 'Formeel zijn paarden gewone
pkeersdeelnemers en mogen ze
>P de weg rijden. Wij hebben wel
oor de rustige wegen gekozen,
la Pontweg komt niet in de routes
por'
&n Bergeijk is door zijn twee kinde-
Pn m aanraking gekomen met paar-
fensport. 'Toen wij tien jaar geleden
op Texel kwamen wonen, was een
voorwaarde van de kinderen dat ze
pony wilden blijven rijden. Tijdens
één van onze eerste bezoeken aan
het eiland zag ik manege Aken-
burg, dus ik dacht dat komt wel
goed. Alleen hebben ze daar geen
pony's in de verhuur. Toen hebben
we er zelf maar twee gekocht.'
Naast zijn baan bij de Rabobank
begon hij aan een hbo-opleiding
Management, paardenhouderij en
sport aan de Hogeschool Dronten.
In 2005 studeerde hij af op een
scriptie gericht op recreatieve paar
densport. Hetty Kooger benaderde
hem of hij mee zou willen helpen
om paardenroutes op Texel uit te
zetten en een stichting te beginnen.
De stichting is momenteel op zoek
naar horecagelegenheden waar rui
ters en menners hun paard kunnen
aanbinden. Café de Slufter, Hotel
Restaurant Prins Hendrik bij Ooste
rend en Hotel Brasserie Rebecca in
De Waal bieden die mogelijkheid al.
'Ruiters willen onderweg graag even
afstappen om te eten en te drinken.
Ook het bezichtigen van toeristi
sche attracties, zoals de molen, is
een optie als er een aanbindplaats
is.' Volgens Van Bergeijk kan het
vakantieseizoen op Texel door
paarden vakanties worden verbreed.
'Paardrijders komen meestal niet in
het hoogseizoen, maar in het voor-
of najaar. Bovendien is het zo dat
ze familie of kennissen meenemen
die niet paardrijden. Zij gaan andere
dingen doen. Ons initiatief is goed
voor Texel in de breedste zin van
het woord.' Bedrijven kunnen hier
bij volgens de voorzitter veel voor
elkaar betekenen. 'Pensions maken
nu al onderling afspraken dat als
de ruiter naar een andere plek wil,
de bagage wordt nagebracht. Door
samenwerking versterk je elkaar.'
Piet van Bergeijk zet zich met Paardenroutes Texel in
Nadat er tijdens de voorlaatste avond over de Groeneplaats een wat
negatieve sfeer hing, de opkomst mager was en een inhoudelijke dis
cussie werd gemist, kan - los van de vraag of je het met de uitkomst
eens bent of niet - met meer tevredenheid worden teruggekeken op de
meningpeiling van woensdag. De opkomst was hoger dan verwacht,
er was volop discussie en de aanwezigen spraken een duidelijke voor
keur uit waarmee wethouder Nico Kikkert, bureau Witpaard-partners
en de politiek verder kunnen. Het toont aan dat als het er werkelijk om
gaat, betrokken Texelaars hun stem laten horen.
Hoofdrol was er voor Kees Grit van Witpaard. Waar hij zich op eer
dere avonden slechts één keer had gepermitteerd zijn eigen mening
te geven ('omdat anders de indruk werd gewekt dat ik aan het sturen
was'), was van bescheidenheid woensdag niets meer te merken. Uit
gedaagd door critici in de zaal gaf hij regelmatig blijk van zijn eigen
voorkeur, overigens niet zonder die met argumenten te onderbouwen.
Een discussie waarbij vrijwel geen detail onbesproken bleef, opties
werden besproken en aanwezigen probeerden via een stemverklaring
de uitkomst te beïnvloeden. Ook een avond met uiteenlopende menin
gen en dilemma's. Moet het centrum bijvoorbeeld autoluw worden
gemaakt of niet? Met name middenstanders in het centrum vonden
dat de parkeerproblematiek meer aandacht had verdiend. Het idee
voor de parkeergarage verdween direct van tafel, maar wellicht kan
het geen kwaad eens met de gemeente Woerden te bellen, hoe ze het
daar hebben aangepakt.
Wie de modellen goed bestudeert, ziet dat met variant C de voorkeur
is uitgegaan naar de meest behoudende optie. De nieuwbouw verrijst
grotendeels op het fundament van het huidige raadhuis, er kan tegen
de nieuwbouw een ruim terras kunnen komen en in het heringerichte
park komen een paar huisjes. Maar doordat ze met de gevel naar de
Burgwal staan fleurt het daar niet echt van op. De Vismarkt en de
Groeneplaats worden afzonderlijke pleinen en als de bebouwing niet
opschuift naar het oude Raaksje. dan verandert de grootte van het plein
niet veel. Niet iedereen was het ermee eens. maar een meerderheid wil
het zo, dus moet dat worden gerespecteerd. Wie er met bij was, heeft
zijn kans voorbij laten gaan. Achteraf klagen heeft geen zin.
Omstreden punt in het plan zijn de winkeltjes en horeca, onmisbaar
voor de financiering. Extra concurrentie, of juist een verrijking van het
centrum waarvan ook de bestaande ondernemers de vruchten zullen
plukken? De middenstand zal nog wel van zich laten horen. Dan is er
nog de twist over de hoogteverschillen, de kelder van raadhuis en nog
wat andere punten.
Maar er moet uiteindelijk wel een keuze worden gemaakt, anders blijft
het centrum zoals het is en dat is al helemaal geen optie. Over gebrek
aan input kunnen Witpaard en de gemeente met klagen, het is nu aan
de raad om de inbreng te vertalen in een plan dat wordt gedragen door
Texelaars én toeristen en waarmee het centrum dus weer minstens
honderd jaar vooruit kan.
Een paartje zwarte zwanen in de
vijver bij de Eiemert heeft het leven
geschonken aan drie jongen.
Het zwanengezin wekt de vertede
ring op van voorbijgangers die er
druk foto's van maken. Wie de nog
grijze jongen al te dicht benadert,
krijgt echter problemen, want dan
komen de ouderdieren kwaad bla
zend tussenbeide.
Als het aan de gemeente had gele-
gen. zou de blijde gebeurtenis niet
zijn doorgegaan, want in het kader
van de maatregelen om uitbreken
van vogelgriep te voorkomen, werd
vorig jaar de levende have van de
vijver opgeruimd.
De zwarte zwanen wisten echter de
dans te ontspringen door zich tij
delijk verderop te vestigen en lieten
zich niet vangen.