'Oude raadhuis past niet op nieuwe Groeneplaats' Zwart Texel wordt voorbeeld van efficiënt ruimtegebruik T&xêI Groen TEXELSE j COURANT 'Ruiters willen niet met veertig paarden rijden' Paardenroutes Texel zette vijf recreatieve routes uit Achteraf klagen heeft geen zin Nieuw leven vo< ~)r overlevenden %pHoP«fy opDüf^v ^^aoM<;6 c 0nOfcglY6^^ i^MToon Got) (J) z^-o1*- leoj. k - - ~':Ti9emeente ma9 van de provincie -fwteam deskundigen inzetten om bepalen hoeveel bedrijventer- ^exe' nog nodig heeft en hoe iopPervlakt® moet worden -yerdeeld en ingericht. De bedoe- 3 is de aanslag op de groene mte zo klein mogelijk te hou- n. onder andere door een meer jciënte indeling en meervoudig bniik van bestaande terreinen. project wordt aangeduid als Force Ruimtewinst (TFR) en is er op initiatief van gedepu- e Hooijmaijers als eerste plat- fandsgemeente in Noord-Holland aangewezen. houder Nico Kikkert de verkiezing een eer, omdat Texel voorbeeld wordt voor ande- ^ëenten in de provincie met vekking tot efficiënt ruimtegebruik, eiland is geschikt en interessant, het ondanks de kleinscha- toch plannen heeft voor de ling van vier bedrijventerrei nen vier uitbreidingsplannen voor 'ngbouw. Het onderzoeksteam aat uit een sociaalplanoloog (lec- meervoudig ruimtegebruik aan de Hogeschool Amsterdam), een ste denbouwkundige en een deskundige op het gebied van herinrichting. Hun werk bestaat uit het analyseren van de problemen en het in samenspraak met onder andere de gemeente bepa len van de randvoorwaarden voor de oplossing. Architectenbureaus krijgen vervolgens opdracht een advies te maken waarin het efficiënte ruimtege bruik tot uitdrukking komt. Dit advies heeft het karakter van een globaal plan dat op 4 juli ter discussie wordt gesteld tijdens een openbare avond waarvoor onder andere de onderne mers zullen worden uitgenodigd. Zuinig Na het nodige touwtrekken op pro vinciaal en lokaal niveau heeft Texel in principe de mogelijkheid gekregen om de totale oppervlakte aan bedrij venterreinen met zes hectare uit te breiden. Dat is 'netto', wat wil zeggen dat de oppervlakte die nodig is voor beplanting en waterpartijen daar nog bij komt. Dan wordt het ruim twee keer zoveel. Dat is minder dan wat Texel nodig denkt te hebben. Onder zoek van de Kamer van Koophandel, de gemeente en het Texels Verbond van Ondernemers heeft uitgewezen dat er behoefte is aan zeven hectare bruto uitbreiding, namelijk drie hec tare in Oudeschild, twee hectare in Oosterend, één hectare in De Koog en één in De Cocksdorp. Rioolzuiveringen Toch zou dit meer dan voldoende kunnen zijn als de ideeën van het TFR-team worden toegepast. Door een bijzondere omstandigheid is het zelfs niet uitgesloten dat de bestaan de totale oppervlakte bedrijventerrein helemaal met groter hoeft te wor den. De provincie is namelijk bereid om rioolzuiveringsinstallaties ook als bedrijventerrein te beschouwen, al hebben ze een andere planologische bestemming. Aangezien de riooizui- venngen van De Cocksdorp, 't Horn- tje en Oosterend worden opgeheven, kunnen deze terreinen worden opge teld bij de oppervlakte bedrijventerrein die voor Texel beschikbaar is. Ook de voormalige zuivenng ter hoogte van Den Burg, die al lang geleden werd gesloten, hoort daarbij. Het is niet de bedoeling bedrijfsvestiging op die terreinen toe te staan omdat het meer voor de hand ligt dat ze een agrari sche of natuurbestemming knjgen en aan de groene ruimte worden terug gegeven. De gezamenlijke oppervlak te kan aan bestaande bedrijventer reinen worden toegevoegd, als bij de TFR studie blijkt dat het nodig is. Prijsvraag Als het ruimtewinstproject slaagt, heeft Texel kans op €100.000,-, want er wordt een pnjsvraag uitgeschre ven voor de meest innovatieve ruim- tewinstprojecten. Komend najaar is de nominatie en in het voorjaar van 2008 wordt de prijs aan vier pro jecten toegekend. De aanwijzing tot bedrijventerrein maakt deel uit van de Regionale Visie Bedrijventerreinen, die betrekking heeft op de negen gemeenten die voorheen het gewest Noord-Holland-Noord vormden. Het vaststellen van deze visie is voor waarde om van Gedeputeerde Staten goedkeuring van bestemmingsplan nen te krijgen. Bij het bekijken van uitbreidingsmogelijkheden zal vooral het bednjventerrein van Oosterend aandacht krijgen. Dit volgens GS ver ouderde terrein zou mogelijkheden bieden voor 'herstructurering en revi talisering'. Vergunning voor steenhouwerij Pieter van der Woude van het gelijk namige natuursteenbedrijf aan de Hoofdweg in Eierland heeft van b en w een milieuvergunning gekre gen. Vastgesteld is dat het bedrijf geen milieuschade veroorzaakt als aan de voorschriften wordt voldaan. Bovendien heeft niemand bezwaar gemaakt tegen het voornemen de vergunning te verlenen. VERVOLG VAN PAGINA 1 Cafés langer open Kieft kreeg zijn zin om deze effecten bij de evaluatie te betrekken, evenals het peilen van ervanngen van logiesver- strekkers over de verruiming.' Omdat TVL daartegen is, vreest Geldorp dat de informatie van de sector niet objectief zijn. 'De enigen die objectief zijn. zijn de politie en de gemeente zelf.' Kieft- 'Beter deels subjectieve informatie dan geen informatie.' In alle modellen van de Groene plaats is het uitgangspunt dat het raadhuis wordt gesloopt. Kees Grit van Witpaard: 'Het is een wezensvreemd element. Als je de kans krijgt om het goed te doen, dan moet je die pakken.' Maar dat ging menigeen een stapje te ver. Behoud van de atoomvrije kelder waarin het archief is gehuisvest, staat bij velen hoog in het vaan del. Het probleem zit hem in de hoogte van de kelder. Gnt: 'Als je het plafond verlaagt tot straathoogte, kun je er alleen op kmeën doorheen. Om de huidige kelder te laten aansluiten op het plein, moet de bult worden ver hoogd en doorgetrokken. Dat staat volgens Grit op gespannen voet jnet de geplande winkels. 'Voor win kels en horeca is gelijkvloersheid van levensbelang.' Ook als park en plein in elkaar overlopen, is de kel der volgens hem een sta in de weg. Een trap van plein naar park, ook al betreft het een 'luie', is een obstakel voorouderen en minder-validen. Parkeren H Een aantrekkelijk centrum trekt 1 meer bezoekers, die hun auto graag ■zo dichtbij mogelijk willen parkeren. ir veel blik draagt niet bij aan 8 de zo gewenste intieme sfeer. De ■eerder voorgestelde parkeergarage was in geen van de plannen opge nomen. Volgens Kees Grit van Wit paard omdat er dan diep gegraven zou moeten worden in een gebied waaraan door archeologen van het Rijk een zeer hoge waarde is toege kend. Dit vereist vooraf diepgaand en kostbaar onderzoek en vergt een langdurige procedure, waardoor de herinrichting volgens Grit jarenlange vertraging zou oplopen. Zijn advies: 'Er kan een hele hoop, maar weinig diep in de grond.' Frits Langeveld bestreed dat. Hij verwees naar de gemeente Woerden. Daar hebben ze het wel aangedurfd. Ze hebben er een ondergrondse parkeergarage gecombineerd met een museum, waarin gevonden archeologische voorwerpen worden getoond.' Voor de geplande bebouwing verwachtte Grit geen problemen. Zolang de fundering beperkt blijft tot het maai veld, door bijvoorbeeld op staal te bouwen. Burgwal Kritiek was er op de getoonde impressies. 'Heel slecht', vond Klaas Kikkert. Harry de Graaf vond het jammer dat Witpaard geen gebruik had gemaakt van compu terprogramma's de aanwezigen een virtuele wandeling door de drie modellen hadden kunnen maken. De impressies mochten dan geen uitstraling hebben, als een architect ermee aan de slag zou gaan, dan kan het wat moois worden. Grit adviseerde met te bezuinigen op het ontwerp. De ontwikkeling overlaten aan particulieren, zodat een divers en typisch Texels beeld ontstaat, is uit kostenoogpunt niet haalbaar. Grit: 'Het moet als één project wor den gerealiseerd.' In alle modellen blijft het waag- gebouwtje op dezelfde plek. Wat betreft Grit verliest het de functie van openbaar toilet. 'Misschien een winkeltje of zo.' In alle modellen waren huisjes langs de Burgwal ingetekend, al verschilde het aantal. Tachtig procent van de aanwezigen opteren voor een flink rijtje woningen. Historisch gezien passen die er, vroeger stonden daar ook huisjes. In de verschillende opties kon worden aangegeven hoe men het precies wilde. De plein functie op de kruising Parkstraat- Burgwal, voorheen de Hollebol, kan beter worden benadrukt. Model C was met 73 stemmen favoriet. Model A, waarbij de op het voormalige Raaksje een rij woningen en winkels komt, kreeg 44 stemmen. In hét gekozen model is er wel parkeergelegenheid voor de bewoners, maar voor bezoekers moet buiten het centrum een oplos sing worden gezocht. Wethouder Kikkert beloofde dat dit punt nog voldoende aandacht zal krijgen. Een koninklijke Wuisiging VRIJDAG 27 APRIL 2007 Schoonmaak na lekkage olie Het leek een sterk staaltje Hollandse properheid. Mannen van de brand weer waren woensdag geruime tijd met zeepsop en bezems in de weer om de Pontweg in de buurt van 't Horntje te schrobben. De schoon maak was nodig omdat het wegdek gevaarlijk glad was geworden door olie, afkomstig van een Texelse vrachtwagen waarvan de remleiding was gebarsten De chauffeur merkte direct wat er was gebeurd en sloeg alarm. Terwijl de brandweer met een schuimend reinigingsmiddel de rijbaan over een lengte van bijna honderd meter onder handen nam. leidde de politie het verkeer over het fietspad. Met het Texelweekend in manege Akenbuurt voor de deur wordt Texel weer overspoeld met paarden(liefhebbers). Veel deel nemers en bezoekers van het evenement plakken er een korte vakantie aan vast. Daarbij kunnen ze gebruik maken van de vijf paar denroutes op het eiland, uitgezet door Paardenroutes Texei. Een stichting die de recreatieve paar densport op Texel wil bevorderen voor Texelaars en toeristen. 'De afgelopen tijd zijn er naar aan- Wmg van de plannen van Hetty Koogeren Piet Blom om groepsac- commodaties voor paardenvakan- ties te starten, uitingen in de media verschenen waaruit blijkt dat er mis verstanden bestaan over recreatieve insport op Texel. Het is niet de bedoeling dat er in groepen van veertig paarden langs de weg wordt gereden. Dat willen ruiters helemaal ipe!', aldus voorzitter Piet van Ber ge.k van Paardenroutes Texel. Hij '2j erop dat toeristen die met hun paard naar Texel komen, en/aren i|n met buitenritten en geen risico's riemen. 'erspreid over Texel liggen momen- sel vijf paardenroutes die geschikt i|n voor paarden met en zonder ingespannen rijtuig. Binnenkort dat er zeven. De routes zijn zo'n jvntig kilometer lang en sluiten op *kaar aan. 'Als ruiters graag een inger traject willen, dan kunnen s twee routes aan elkaar koppe len Iedere route komt wel ergens samen met een andere.' Bij het imenstellen van de routes heeft (e stichting gelet op verkeersveilig- pd. 'Formeel zijn paarden gewone pkeersdeelnemers en mogen ze >P de weg rijden. Wij hebben wel oor de rustige wegen gekozen, la Pontweg komt niet in de routes por' &n Bergeijk is door zijn twee kinde- Pn m aanraking gekomen met paar- fensport. 'Toen wij tien jaar geleden op Texel kwamen wonen, was een voorwaarde van de kinderen dat ze pony wilden blijven rijden. Tijdens één van onze eerste bezoeken aan het eiland zag ik manege Aken- burg, dus ik dacht dat komt wel goed. Alleen hebben ze daar geen pony's in de verhuur. Toen hebben we er zelf maar twee gekocht.' Naast zijn baan bij de Rabobank begon hij aan een hbo-opleiding Management, paardenhouderij en sport aan de Hogeschool Dronten. In 2005 studeerde hij af op een scriptie gericht op recreatieve paar densport. Hetty Kooger benaderde hem of hij mee zou willen helpen om paardenroutes op Texel uit te zetten en een stichting te beginnen. De stichting is momenteel op zoek naar horecagelegenheden waar rui ters en menners hun paard kunnen aanbinden. Café de Slufter, Hotel Restaurant Prins Hendrik bij Ooste rend en Hotel Brasserie Rebecca in De Waal bieden die mogelijkheid al. 'Ruiters willen onderweg graag even afstappen om te eten en te drinken. Ook het bezichtigen van toeristi sche attracties, zoals de molen, is een optie als er een aanbindplaats is.' Volgens Van Bergeijk kan het vakantieseizoen op Texel door paarden vakanties worden verbreed. 'Paardrijders komen meestal niet in het hoogseizoen, maar in het voor- of najaar. Bovendien is het zo dat ze familie of kennissen meenemen die niet paardrijden. Zij gaan andere dingen doen. Ons initiatief is goed voor Texel in de breedste zin van het woord.' Bedrijven kunnen hier bij volgens de voorzitter veel voor elkaar betekenen. 'Pensions maken nu al onderling afspraken dat als de ruiter naar een andere plek wil, de bagage wordt nagebracht. Door samenwerking versterk je elkaar.' Piet van Bergeijk zet zich met Paardenroutes Texel in Nadat er tijdens de voorlaatste avond over de Groeneplaats een wat negatieve sfeer hing, de opkomst mager was en een inhoudelijke dis cussie werd gemist, kan - los van de vraag of je het met de uitkomst eens bent of niet - met meer tevredenheid worden teruggekeken op de meningpeiling van woensdag. De opkomst was hoger dan verwacht, er was volop discussie en de aanwezigen spraken een duidelijke voor keur uit waarmee wethouder Nico Kikkert, bureau Witpaard-partners en de politiek verder kunnen. Het toont aan dat als het er werkelijk om gaat, betrokken Texelaars hun stem laten horen. Hoofdrol was er voor Kees Grit van Witpaard. Waar hij zich op eer dere avonden slechts één keer had gepermitteerd zijn eigen mening te geven ('omdat anders de indruk werd gewekt dat ik aan het sturen was'), was van bescheidenheid woensdag niets meer te merken. Uit gedaagd door critici in de zaal gaf hij regelmatig blijk van zijn eigen voorkeur, overigens niet zonder die met argumenten te onderbouwen. Een discussie waarbij vrijwel geen detail onbesproken bleef, opties werden besproken en aanwezigen probeerden via een stemverklaring de uitkomst te beïnvloeden. Ook een avond met uiteenlopende menin gen en dilemma's. Moet het centrum bijvoorbeeld autoluw worden gemaakt of niet? Met name middenstanders in het centrum vonden dat de parkeerproblematiek meer aandacht had verdiend. Het idee voor de parkeergarage verdween direct van tafel, maar wellicht kan het geen kwaad eens met de gemeente Woerden te bellen, hoe ze het daar hebben aangepakt. Wie de modellen goed bestudeert, ziet dat met variant C de voorkeur is uitgegaan naar de meest behoudende optie. De nieuwbouw verrijst grotendeels op het fundament van het huidige raadhuis, er kan tegen de nieuwbouw een ruim terras kunnen komen en in het heringerichte park komen een paar huisjes. Maar doordat ze met de gevel naar de Burgwal staan fleurt het daar niet echt van op. De Vismarkt en de Groeneplaats worden afzonderlijke pleinen en als de bebouwing niet opschuift naar het oude Raaksje. dan verandert de grootte van het plein niet veel. Niet iedereen was het ermee eens. maar een meerderheid wil het zo, dus moet dat worden gerespecteerd. Wie er met bij was, heeft zijn kans voorbij laten gaan. Achteraf klagen heeft geen zin. Omstreden punt in het plan zijn de winkeltjes en horeca, onmisbaar voor de financiering. Extra concurrentie, of juist een verrijking van het centrum waarvan ook de bestaande ondernemers de vruchten zullen plukken? De middenstand zal nog wel van zich laten horen. Dan is er nog de twist over de hoogteverschillen, de kelder van raadhuis en nog wat andere punten. Maar er moet uiteindelijk wel een keuze worden gemaakt, anders blijft het centrum zoals het is en dat is al helemaal geen optie. Over gebrek aan input kunnen Witpaard en de gemeente met klagen, het is nu aan de raad om de inbreng te vertalen in een plan dat wordt gedragen door Texelaars én toeristen en waarmee het centrum dus weer minstens honderd jaar vooruit kan. Een paartje zwarte zwanen in de vijver bij de Eiemert heeft het leven geschonken aan drie jongen. Het zwanengezin wekt de vertede ring op van voorbijgangers die er druk foto's van maken. Wie de nog grijze jongen al te dicht benadert, krijgt echter problemen, want dan komen de ouderdieren kwaad bla zend tussenbeide. Als het aan de gemeente had gele- gen. zou de blijde gebeurtenis niet zijn doorgegaan, want in het kader van de maatregelen om uitbreken van vogelgriep te voorkomen, werd vorig jaar de levende have van de vijver opgeruimd. De zwarte zwanen wisten echter de dans te ontspringen door zich tij delijk verderop te vestigen en lieten zich niet vangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 5