Ton nodig voor
bouwplan MJM
Celstraf en contactverbod met ex
Dominante vriendin
bedreigd met dood
Woning veerhaven wordt gesloopt
en
TEXELSE j COURANT
Zeehondenopvang
in EénVandaag
Il^rtOUO.'
lOKET
soeo koper!!
O
jöl
Wat ik zeggen wou...
Wat ik zeggen wou...
Vriendschap of toch niet?
Wat ik zeggen
Groen
Zwart
Dagtoerïstenbelasting
DAGELIJKS TEXELS NIEUWS
www.texelsecourant.nl
Vijftien maanden cel, waarvan
^gen maanden voorwaardelijk,
•corde een 19-jarige man uit Den
gjrg dinsdag door de Alkmaarse
«hter tegen zich eisen. Hij wordt
jvan verdacht zijn ex-vriendin uit
te Koog in februari en april van
it jaar meerdere malen te hebben
bedreigd. Ook heeft hij in februari
maal enkele ramen van de
woning van de ouders van zijn
vnendin vernield.
te verdachte en het slachtoffer had-
jn anderhalf jaar een relatie. De
gate problemen dateren van 22
februari. Volgens haar belde de man
ajnex die dag op. De verdachte
ireldde tijdens de zitting dat hij haar
I had gebeld, maar dat zij hem
MSN had zitten 'stangen'. Toen
was hij op zijn scooter naar De Koog
:«reden. Met een meegebrachte
sksteen gooide hij uit woede een
■gmpje naast de voordeur in. Hij
lichtte weg. achtervolgd door zijn
a Ze raakten bij het bos in gesprek.
Vólgens de processen verbaal zou
hj haar op dat moment hebben
bedreigd te verkrachten. De ver
dachte ontkent dit. 'Zij vertelde mij:
me nu zeker verkrachten. Ik
zou dat nooit doen, want zij had mij
dat zij ooit was verkracht.'
Op 25 februari waren de verdachte,
an ex en enkele wederzijdse vrien-
m elkaar tegengekomen in disco
te Blauwe Piste. De verdachte was
kos geworden, omdat zij hem niet
•cmaal had gegroet, zoals wel was
•gesproken. Hij verliet de disco en
gng richting haar woning. Zijn ex
■nde vrienden volgden. Ze hoorden
sn klap en naar later bleek had
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2007
de Texelaar met zijn blote handen
twee ramen in de voordeur van haar
huis vernield. Met bebloede handen
ging hij daarna op haar af. Volgens
getuigen en de politie was hij op dat
moment zeer emotioneel. Volgens goed in haar handen' was.
het slachtoffer zou hij haar heb
ben beetgepakt en haar keel zeker
twintig seconden hebben dichtge
knepen.
Volgens de reclassering en de psy
chiater is de verdachte zwaar teleur
gesteld In zijn ex-vriendin. Hij had
in deze zaak zijn agressie niet kun
nen beteugelen. De verdachte was
tijdens zijn daden verminderd toe
rekeningsvatbaar. De gedragsdes
kundigen gaven aan dat de ex te
dominant was voor de Texelaar. Zo
had de moeder van de verdachte de
reclassering gemeld dat hij 'speel-
Agressie reguleren
De officier achtte de bedreiging met
Vermoorden
De beklaagde op de zitting: 'Mis
schien wilde ik haar wel wat aan
doen, maar ik bedacht mij gelukkig.
Mogelijk heb ik haar wel bij de keel
gepakt, maar niet om haar te ver
moorden. Ik duwde haar gelijk van
mij af.' De verdachte gaf toe dat hij
haar uitschold en heeft geroepen
haar te vermoorden. Een vriend van
de verdachte Texelaar sprong er tus
sen, waarna beiden op de grond
belandden. De politie was op dat
moment al gearriveerd en arresteer
de de Texelaar Justitie schorste de
voorlopige hechtenis van de Texe
laar op 28 februari. Wel werd hem
een contactverbod met het slacht
offer opgelegd. Ondanks dat ging
het weer fout. Zo dreigde hij op 28
maart via MSN haar huis in brand
te steken en zichzelf voor haar huis
in een boom te verhangen. Die dag
werd hij badend in een plas benzine
voor de woning van het slachtoffer
gevonden. Zijn vriendin waste hem
schoon. Vervolgens had hij op 29
april weer contact met haar gehad.
Volgens het slachtoffer dreigde de
beklaagde haar te doden als zij hem
niet seksueel zou bevredigen. Ze zou
naar binnen zijn gevlucht.
de dood bewezen. De verdachte
stelde dinsdag dat hij aan alle cur
sussen wil meewerken, bijvoorbeeld
Circus mag
op tijd weg
Even zag het ernaar uit dat het cir
cus Althoff dat momenteel voorstel
lingen geeft in De Koog voorlopig
niet naar zijn volgende standplaats
mag vertrekken. Dat kwam omdat
kamelen en ossen tot de levende
have behoren en daarvoor zou een
vervoersverbod gelden in verband
met de MKZ-uitbraken in Engeland.
Van de gemeente had de circusdi
rectie al vergunning gekregen om
langer te blijven staan en in die tijd
ook voorstellingen te geven. Totdat
bleek dat het ministerie aan circus
sen vrijstelling heeft gegeven voor
het verplaatsen van dieren. Vervoer
wordt verantwoord gevonden omdat
om zijn agressie te reguleren. Ook de circusdieren niet in contact zijn
kan de verdachte als hij vrijkomt geweest met andere beesten.
weer aan het werk bij zijn oude
baas. Vrienden hebben hem beloofd
te helpen ieder contact met zijn ex
te ontlopen. Ook zijn familie gaat
zich hier voor inzetten. Officier van
justitie L. van Zwieten wilde dat zijn
cliënt naast de straf verplicht con
tact houdt met de reclassering. Ook
moet de jongen de cursussen volgen
die de reclassering tijdens de proef
tijd van twee jaar nodig vindt. Verder
eiste de officier een contactverbod
met de ex gedurende de eerste zes
maanden dat de jongen vrij is. Advo
caat J. Jorna kon zich niet vinden
in dit contactverbod. 'Als de recht
bank mijn cliënt deze straf oplegt,
ga ik gelijk via een civiele procedure
een contactverbod voor de ex met
mijn cliënt vragen.' Ook vond hij
het onvoorwaardelijke deel van de
strafeis te hoog. Een verzoek om
de Texelaar vrij te laten, werd ech
ter door de rechtbank niet beloond.
Rechter B. Franke uitte tenslotte zijn
grootste zorg in deze zaak. 'Kun je
weerstand bieden aan je ex-vrien-
din?' De Texelaar antwoordde hierop
bevestigend. 'Ik moet wel. Ik weet nu
echt afstand te houden.
Toezichthouders
kinderopvang
B en W hebben elf mensen aange
wezen die zijn belast met de kwa
liteitscontrole van instellingen voor
kinderopvang. Ze waren voorgedra
gen door de GGD Hollands Noor
den, de organisatie die ontstond
door fusie van de GGD's Kop van
Noord-Holland. Kennemerland en
West Friesland Van de toezichthou
ders zijn er twee afkomstig van de
voormalige GGD Kop van Noord-
Holland. Het zijn N. van Huizen, A.
Jongerius, E. Herfkens, R Klijnsma-
Rustenburg, R. Rood, C. Huitzing-
de Vries, J. Lakenman, M.Wiese-
Kohler, M. Moritz-Berends, J, van
Zanten en L. de Jong.
Het nieuws- en actualiteitenpro
gramma EénVandaag van TROS en
AVRO besteedt in de uitzending van
maandag 13 augustus aandacht aan
de 55-jarige zeehondenopvang van
Ecomare. Aan de hand van oud en
nieuw filmmateriaal en gesprekken
met medewerkers wordt teruggeblikt
op het pionierswerk van het echtpaar
De Haan in de jaren vijftig, de zin van
de opvang en de huidige stand van
têso iootrrr
DIR: r. wortel
DRC TOERISME BELASTING
ALKMRRR RACKET
tiiRt c.feofmN
MP) IOO OPRR 2011 W'J W66R
GÊtN DBGTOfcRlSMB.
K Fm TOON 6o£> Q
loo")
Dag toerist!
€2.500 voor
Tesselhuus
De ballonnenwedstrijd van de
Recreatiestichting Texel heeft
€2.500,- opgebracht voor Stichting
Texelhuus. Voorzitter Jan Bloem
kreeg de cheque overhandigd voor
dat de ballonnen werden opgelaten.
De eerste kaartjes zijn inmiddels
teruggestuurd, zo zijn er ballonnen
gevonden in Duitsland. De eigena
ren van de ballonnen die de groot
ste afstand hebben afgelegd krijgen
een prijs.
zaken met betrekking tot de zee
honden in het algemeen. Historische
beelden zijn ontleend aan een film
die in 1959 over het toenmalige
Texels Museum werd gemaakt door
Gerrit de Haan en Harry de Graaf.
Nederland 1, 18.15 uur.
■tatsfe woning op veerhaven 't Homtje wordt gesloopt.
te laatste woning op veerhaven 't
tentje wordt dit najaar gesloopt,
te woning is van het Rijk en staat
r de waterkering van Texel. Vorig
P is de waterkering van Rijkswa-
Sstaat overgedragen aan Hoog
heemraadschap Hollands Noorder
kwartier. Afspraak bij die overdracht
was dat de woning gesloopt wordt
ter bescherming van de zeewe
ring. Het huis werd gebouwd na
de verplaatsing van de veerhaven
van Oudeschild naar 't Horntje in
1962. Het was de dienstwoning van
havenmeester en toezichthouder
Dirk Westerlaken. Na zijn pensioen
kreeg hij toestemming om er te blij
ven wonen. Hij zou er resideren tot
hij overleed. Momenteel woont er
niemand meer in het pand.
De gemeente draagt €100.000,- bij
voor het maken van een gedetail
leerd plan voor de huisvesting van
de VOC-maquette en verplaatsing
van de entree van het Maritiem en
Juttersmuseum in Oudeschild.
Er is nu alleen een voorlopig schets-
plan. Een uitgewerkt plan met bijbe
horende uitvoerige stukken is nodig
om subsidiegeld te kunnen verwer
ven. Aangetoond moet worden dat
het project uitvoeringsgereed is.
De kosten van het hele project zijn
geraamd op 6,4 miljoen euro. In
februari 2005 stelde gemeenteraad
1,2 miljoen euro beschikbaar voor
de bouw. De rest moet komen van
subsidies Het staat nog allerminst
vast dat het zal lukken om genoeg
subsidie bij elkaar te knjgen. Als het
mislukt gaat de bouw niet door en
is het geld dat nu in het plan wordt
gestoken, voor niets uitgegeven.
Er zit dus een risico aan, maar
het college redeneert dat het zon
der uitvoeringsgereed heel moeilijk
wordt om voldoende geldbronnen
te vinden.
De totale kosten voor het uitvoe-
ringsgerede bouwplan bedragen
€217.000,-. Naast de gemeentelijke
bijdrage wordt gerekend op een
subsidie van Leader van €100.000,-
en een bijdrage van €17.000,- van
de Stichting Texels Museum.
Texel Tours
Texelfan weet het: het is
prachtig fietseiland; met mooie
^borgen paadjes en dijkjes en
Ysroutes door de duinen en langs
^gestrekte natuurgebieden; zoals
HMuy en de Slufter en de Room
den. En daar komen dus alleen
faar fietsers; héél veel fietsers:
Herkenbare Duitsers (aan de fiets
ten); net zo herkenbare Neder-
^ers omdat die vaak naast elkaar
"ten rijden en hele fietspaden
•^teeren en verder allerlei wereld-
tegers in soorten en maten en ze
te)ben allemaal één ding gemeen:
fe fiets.
wat schetst mijn verbazing,
tstorigheid en verontwaardiging
jsrechtgeaard ex-eilander: TOUR-
iUSSEN op fietspaden! Ik had
3ie bussen al wel eerder gezien;
pwoon op de weg en er staat met
'tnletters Texel Tours op. Van
enorme joekelaars; de mantel-
tw onder de bussen, met van
grote zijspiegels die mij aan
t/isiemonitoren doen denken en
^aast een fietser in het niet
•erdwijnt; dóódeng!
tr een nieuwe attractie van het
Toeristen Infocentrum; dacht
3; maar dat lijkt mij bij nader
toch niet zo plausibel: want
^9ens mij propageert de WV
**el toch voornamelijk het fietsen
jj^andelen. Maar ik krijg toch mijn
■tes: zo reden wij (mijn moeder
en twee honden; één op de
^splank van de scootmobiel en
er naast) vandaag via Sebas-
®°°l het duinpad bij de vuurtoren
om naar de Cocksdorp terug te
over de Robbenjager en het
laatste stuk langs de Waddendijk,
ledereen die deze route kent weet
dat het eerste stuk over de Rob
benjager nog beklinkerd is met die
oude gele klinkertjes die er in mijn
kindertijd ook al lagen.
Nietsvermoedend keuvelend steken
wij de Vuurtorenweg over om naar
de Yellow Brick Road af te dalen:
komt daar dus zo'n knoeperd van
een bus over de Robbenjager onze
kant op rijden; in het kielzog gevolgd
door een tweede bus en allebei tot
de nok gevuld met bejaarden. Er
mag dan Texel Tours op staan, maar
die bussen kwamen uit Weert, dat
stond er ook op. En in een erg las
tig bochtje in het traject nabij het
vogelreservaat kwam nummer drie
ons tegemoet, niet van zins om mijn
op mijn scootmobiel met een hond
ernaast al te veel ruimte te gunnen
om zelfs maar veilig aan de kant te
kunnen gaan.
En nu vraag ik u allen, vooral het
Texelse College en de WV of dit
nu écht de bedoeling moet zijn; als
de toerist wordt gelokt met mooie
beloftes zoals rust en ruimte, vei
lige fiets- en wandelpaden en dan
van die paden worden verdreven
door de megabussen van het bedrijf
Texel Tours? Van wie is dat bedrijf
eigenlijk en waar is het gebaseerd?
Toch niet; hoop ik; op de parel van
de waddeneilanden; met medewe
ten en goedkeuring van de Texe
laars?
Nee...dat kan ik niet geloven; dit
moet een boze droom zijn! Wie
oh wie maakt mij wakker uit deze
nachtmerrie??
Gea Klein.
De Cocksdorp
Naschrift van de redactie: Voor
zover ons bekend is het pad niet
uitsluitend voor fietsers.
Al jaren komen wij met onze 4 kinde
ren naar Texel om daar de zomerva
kantie door te brengen. We genieten
dan van al het mooie dat Texel te
bieden heeft. Een boottocht maken
hoort daarbij. Het éne jaar zoeken
we de zeehonden op of varen we
mee met een garnalenkotter. Dit jaar
besloten we om met 'De Vriend
schap' een dagtocht naar Vlieland
te maken. Over de zelfgemaakte
houten steiger gingen we aan boord
en na een half uur bereikten we de
houten steiger op de Hors van Vlie
land. Van daaruit werden we met de
Vliehorsexpress naar het bewoonde
deel van Vlieland gebracht. Bij het
overstappen van de houten steiger
moesten we ruim een halve meter
naar beneden springen omdat de
Vliehorsexpress een stuk lager stond
dan de steiger. Onze zoon bleef bij
het overstappen met zijn knie ach
ter een grote spijker van de steiger
haken en had een diepe vleeswond
die flink bloedde. Het was meteen
duidelijk dat deze wond gehecht zou
moeten worden. De chauffeur van de
Vliehorsexpress reageerde adequaat
en belde tijdens de rit over het strand
een arts en een taxi zodat we snel
geholpen konden worden.
Bij aankomst stond er een taxi klaar
die ons tegen betaling van €18,50
naar het dorp bracht waar ook de
dienstdoende huisarts al op de
hoogte was. De huisarts hechtte de
wond met vijf hechtingen en we kre
gen het advies om het de komende
dagen rustig aan te doen. Voor ons
betekende dat geen fietsen huren
en het verkennen van Vlieland bleef
beperkt tot de Dorpsstraat en een
restaurant. Hoewel we blij waren met
de snelle hulp op het eiland, viel onze
dag op Vlieland vóór een groot deel
in het water doordat we toch beperkt
waren in onze bewegingsvrijheid.
Bij het WV wist men ons te vertellen
dat de steigers eigendom zijn van
de mensen van De Vriendschap. Bij
terugkomst op Texel was het kan
toor van de onderneming inmiddels
gesloten en hebben we de volgende
dag telefonisch contact gezocht. We
wilden graag ons verhaal kwijt en
de eigenaren van de steiger op de
hoogte brengen van wat ons is over
komen. Misschien kunnen dit soort
ongelukken in de toekomst dan beter
voorkomen worden. Voor ons gevoel
was het een onnodig ongeluk. Als de
steiger regelmatig nagekeken wordt
op dit soort mankementen dan blijft
een grote spijker die uitsteekt niet
onopgemerkt
Met verbazing hebben we gezien
wat er allemaal vervoerd wordt op
de Vriendschap. Niet alleen veel pas
sagiers maar ook volgepakte fietsen
compleet met aanhangwagentjes.
De kaartjes voor de overtocht wor
den niet voor een habbekrats aan
geboden dus de indruk wordt niet
gewekt dat het om een noodlijdende
onderneming gaat die niet in staat
zou zijn om noodzakelijk onderhoud
aan materiaal te plegen.
Maar de dame bij de kaartverkoop
was niet erg onder de indruk van
ons verhaal. Zij vroeg niet naar het
welzijn van onze zoon maar atten
deerde ons op de achterzijde van
het plaatsbewijs waarop staat dat
de rederij geen enkele aansprake
lijkheid aanvaard en mogelijk letsel
voor eigen risico is. Na dit aan ons
te hebben uitgelegd, maakte ze ons
duidelijk geen tijd te hebben voor dit
Wachttijd TESO
Afgelopen weekeinde was ik met mijn
gezin op Texel. Iets wat wij zeer regel
matig doen en wat altijd weer de reis
vanuit Middelburg dubbel en dwars
waard is. Het afgelopen weekeinde
was een heerlijk weekeind. Het weer
was geweldig, er was de autocross in
Eierland, het Mixed Martial Art festival
en Island Salsa bij paal 17. Kortom,
een zeer divers aanbod. Met al deze
activiteiten bij elkaar was het voor mij
(zelfs als niet-Texelaar) duidelijk dat
er veel mensen op Texel zouden zijn
dit weekend. Het is dan ook logisch
dat al deze mensen op een zeker
moment het eiland weer zullen verla
ten. Omdat het zulk mooi weer was
en ondermeer ook de autocross laat
op de dag pas afliep was het vanzelf
sprekend dat het druk zou worden
bij de boot. Nu weet ik dat de TESO
twee prachtige boten heeft met veel
capaciteit. In mijn naïviteit ging ik er
vanuit dat beide boten zouden varen
om al die mensen weer naar de over
kant te vervoeren.
Op zondag om 19.15 uur reden wij
vanuit Den Hoorn richting de boot
met het idee op tijd te zijn voor de
boot van 20.00 uur. Nu weet ik echter
beter. Het verkeer strekte zich uit tot
aan Den Burg en het overloopterrein
telefoongesprek omdat zij het druk
had met de kaartverkoop.
Hiermee wordt de indruk gewekt dat
het geld dat verdiend wordt met de
kaartverkoop van groter belang is
dan het welzijn van de passagiers
en hun spullen. In onze optiek zijn
dat geen afzonderlijke zaken maar
zou dat hand in hand moeten samen
gaan. Zoals de naam van de boot
ook suggereert. Helaas hebben wij
geen 'Vriendschap' ervaren en zullen
wij voorlopig geen gebruik meer van
haar diensten willen maken.
Fam. M. Jagt
Enschede
Veel ongelukkiger had de kersverse wethouder Kieft het voornemen om
de bootdienst te dwingen dagtoerisme te heffen niet kunnen lanceren.
In de aanloop naar het 100-jarig jubileum van de bootdienst volgende
week niet bepaald een joviaal gebaar naar het bedrijf dat al een eeuw
de Texelse levensader in stand houdt.
Er zitten nogal wat haken en ogen aan het plan. Zo becijfert TESO dat
het bootkaartje in bepaalde gevallen ongeveer een kwart duurder zal
worden. De heffing heeft volgens TESO nóg een nadeel. Andere partijen
in de omgeving van TESO die graag een extra heffing op de overtocht
willen, zouden hier volgens de bootdienst een aanleiding in kunnen
zien. Denk maar aan de overheid die van de bootdienst een vergoeding
wil op de infrastructuur, straks meldt de provincie zich wellicht, voor een
euro voor de Pontweg, en wellicht eist de door het verkeer van en naar
Texel geteisterde gemeente Den Helder ook wel een paar kwartjes. Een
glijdende schaal waarmee Texel niet gebaat is. Op de boot hoor je te
betalen voor de boot en met anders, vindt TESO.
Volgens Kieft bestaat er een systeem waardoor mogelijk alleen toeristen
de heffing betalen. Maar hoe zit het dan met de bussen vol met metse
laars, installateurs, schoonmakers, vertegenwoordigers, wetenschap
pers die vrijwel dagelijks naar Texel komen? En worden overkanters
op familiebezoek, studenten op weekend en anderen die hier met hun
(dag)vakantie komen vieren ook aangeslagen? Zo bezien begint het
verdacht veel op tolheffing te lijken.
Wethouder Kieft verwacht een opbrengst van €700.000,- tot €1 500.000,-
TESO gaat ervan uit dat er per jaar circa 100.000 dagtoeristen naar
Texel komen. Dit levert hooguit circa €85.000,- op Maar de echte melk
koe zijn de verblijfstoeristen (ongeveer een miljoen) die hier één of meer
dere nachten verblijven en voor elke nacht toch al toeristenbelasting
betalen. Zij betalen de rest van het bedrag. Hoe zou deze gast het erva
ren dat hij bij aankomst op zijn kaartje ziet dat hij (dag)toeristenbelasting
moet betalen, om vervolgens op de afrekening van het vakantiepark, de
camping, hotel of andere verblijfsaccommodatie opnieuw de post toe
ristenbelasting tegen te komen? Zouden de lokettisten het idee kunnen
wegnemen dat verblijfstoeristen zich beetgenomen voelen? Het college
mag zich bedenken dat één negatieve ervaring vele positieve teniet kan
doen. Over Texelpromotie gesproken.
Gezien het extra werk en de kosten die de bootdienst zich moet
getroosten om de dagtax te innen, het ongenoegen en onbegrip, de
slechte promotie voor Texel en in het financiële nadeel die het eiland
daardoor zal ondervinden en alle juridische haken en ogen doet de
wethouder er verstandig aan zich te beraden over het voornemen. De
vraag is ook of Texel kan worden vergeleken met andere waddeneilan
den die dagtoeristenbelasting via de veerboot innen. Een kaartje voor
TESO is bijvoorbeeld veel goedkoper, waardoor de prijsverhoging naar
verhouding meer wordt gevoeld.
Als het college een extra geldbron voor toenstische voorzieningen wil
aanboren zou het simpeler en wellicht zo profijtelijk zijn om de gewone
toeristenbelasting met circa een dubbeltje te verhogen. Maar dat ligt
politiek gevoelig. Het zou toch met zo zijn dat de omstreden belasting
voor dagtoerisme de weg moet plaveien voor een extra verhoging van
de gewone toeristenbelasting?
liep langzaam vol. De politie had de
handen vol om het verkeer in goede
banen te leiden. Van een agent kre
gen wij te horen dat alle beschikbare
agenten op Texel waren ingezet om
het verkeer bij het Homtje te regelen.
Pas om 22.00 uur reden wij de boot
op en stond het overloopterrein nog
vol. Nog altijd voer er slechts één
boot.
Wat ik niet begrijp is dat de TESO,
in al haar wijsheid, heeft besloten
om met maar eén boot in te zetten.
De TESO is een monopolist op het
gebied van vervoer van en naar Texel,
ledereen op het eiland is afhankelijk
van de TESO voorde aan- en afvoer
van mensen en materiaal. De TESO
heeft dus de verantwoordelijkheid
om, als monopolist, verder te kijken
dan haar eigen, financiële belang.
Het geluid wat ik opving tijdens het
lange wachten was dat heel veel
mensen zich nu tweemaal bedenken
om een dagje Texel te plannen. Dit zijn
mensen die bereid zijn geld te beste
den bij de middenstand van Texel.
Daarnaast is er veel gemeenschaps
geld uitgegeven in de vorm van poli-
tieondersteuning. Door de noodzaak
van de politieondersteumng bij het
verkeer voor de boot, blijven andere
politietaken liggen. Een dubbele strop
voor de inwoners van Texel. Kortom,
de winst voor de TESO is het verlies
voor Texel. Dat kan toch niet waar
zijn voor een bednjf dat is opgencht
om, en ik citeer van de website van
de TESO:
Sinds de opnchting van TESO is het
doel hetzelfde gebleven: een goede,
betaalbare bootverbinding tussen
Texel en de vaste wal. Winstbejag
is niet aan de orde bij TESO. De
kwaliteit en stabiele verbinding staat
voorop. De winst die wordt gemaakt,
investeren wij primair in veiligheid,
kwaliteit en continuïteit. Daarbij staat
het belang van de reiziger centraal.
Dat laatste deel 'Daarbij staat het
belang van de reiziger centraal' heb
ik node gemist op zondag 5 augus
tus jl.
Ik hoop dat de TESO in de toe
komst het belang van de reiziger nog
nadrukkelijker centraal zal stellen en
de gemeente Texel niet voor onno
dige kosten laat opdraaien. Gewoon
een goede inschatting maken van de
drukte. Dan pas toon je als directie
inzicht en leiderschap. Niet door het
probleem af te wentelen op de rei
ziger. Die moet uiteindelijk toch wel
met de boot.
André Bosman,
Middelburg