Dorpen mogen verder
met plan woningbouw
Geschiedenis Hoornder havensluisje wordt zichtbaar
Kleinzoon De Gorter
mat vanaf veerboot
TEXELSE
Ondanks terughoudendheid college
a
oso,
03ê
Benzinestank in Oudeschild
Horeca De Koog met
vliegtuig naar Ameland
De dorpscommissies van Oude-
schild en Oosterend mogen ver
der met het uitwerken van hun
plan om particulieren goedkope
en middeldure koop- en huurwo
ningen te laten bouwen. Maar het
enthousiasme van een groot deel
van de raad werd niet gedeeld
door wethouders Nico Kikkert en
Marian Merkelbach, omdat het
plan vooruitloopt op de lokale
woonvisie.
Hans Eelman en Brendan de Graaf
betoogden namens de dorpscom
missies dat er in hun dorpen veel
vraag is naar betaalbare woon
ruimte. Met hulp van de gemeente
moeten de stichtingskosten volgens
het tweetal met tientallen procenten
omlaag kunnen. De Graaf: 'Zeggen
we straks tegen Tante Jo die wil ver
huizen naar een seniorenwoning dat
ze naar Den Burg moet of dat we in
Oosterend een huis voor haar heb
ben?' Hun concept 'Betaalbaar Par
ticulier Ondernemersschap' werd
als initiatiefvoorstel overgenomen
door CDA en PvdA. Ook andere
fracties toonden zich enthousiast.
Weijers (onafh.): 'Een prima voor
stel, want de minst draagkrachtigen
hebben altijd een probleem om een
woning te vinden.' Ook Rob Heijman
(GL) was vol lof, maar plaatste wel
kanttekeningen. 'We mogen geen
precedent scheppen om bepaalde
groepen positief te discrimineren.'
Het plan mag er volgens hem niet
toe leiden dat de eerste kopers de
met gesubsidieerde grond gebouw
de woning met veel winst doorver
kopen, zodat deze alsnog duur en
dus onbetaalbaar wordt. 'Ik ben
geen voorstander van een anti-spe-
culatiebeding. ledereen blijft dan
zitten tot de termijn is verstreken.
Dit beperkt de doorstroming. Zorg
liever voor een creatieve oplossing.'
Frans Visman (D66) zag wel wat in
een erfpachtconstructie, waarbij de
particulier alleen de woning koopt
en de ondergrond eigendom blijft
van bijvoorbeeld de gemeente.
Stap terug
Joop Groeskamp (TB) was kritisich:
'Bij een pilotproject denk in niet
meteen aan tweeëneenhalve hec
tare (Oudeschild) of 28 woningen
(Oosterend). Een pilot is kleinschali
ger. De dorpscommissies halen zich
heel wat op de hals. Leuk dat
dat de dorpen financieel, organisa
torisch en juridisch kan begeleiden.
'Ontwikkeling is een moeilijke tak
van sport. Ais het mislukt zijn we het
geld kwijt.'
Grondbeleid
Wethouder Nico Kikkert stelde zich
gereserveerd op, met name over de
snelheid waarmee de dorpen aan
de slag willen. 'Je kunt beter eerst
gedegen beleid maken. Straks zet
je woningen neer, die later mis
schien in de weg staan. Dit moet je
zien in een groter geheel.' Met 65
procent sociale woningbouw in de
Volmolen vond hij dat de gemeente
5 COURANT
Durper Kazerne
komt aan Postweg
De nieuwe brandweerkazerne
voor De Cocksdorp komt aan de
Postweg. Van de vier mogelijke
locaties is dit met een uitruktijd
van 4,1 minuut en een over
schrijdingspercentage van 41
procent de beste optie, vond de
raadscommissie Grondgebied
maandag.
De lokatie aan de Kikkertstraat
voldoet om meerdere redenen niet
meer. Zo is er momenteel een
overschrijding in opkomsttijd van
55 procent buiten werktijd tot 100
procent binnen werktijd.
Het gebouw voldoet niet aan de
Arbowet en het komt voor dat
er geparkeerde auto's in de weg
staan. De kosten van nieuwbouw
aan de Postweg zijn €42.000,-,
een bedrag dat niet lager zou wor
den als voor een andere locatie
zou worden gekozen. Omdat de
VRIJDAG 12 OKTOBER 2007
gesponsorde grond die de raad
aan deze pilot toewijst, gaat vol
gens hem af van toekomstige soci
ale woningbouw. 'Anders krijgen we
het grondbeleid niet rond.' Collega
Marian Merkelbach pleitte ervoor
het initiatief onderdeel te maken
dit aanpakken, maar ik denk dat ze van de lokale woonvisie. 'Dan kun
het zo slecht niet had gedaan. De grond momenteel een agrarische
bestemming heeft, moet hiervoor
een wijzigingsprocedure worden
gevoerd.
RNTOQry goês
CONTBINÊR VERHUUR
EtHRoEpS?'
DiUtS
CHFË
ROOK KAMER
CAFE
NARE
PEUTER
OPVANG
Tuieeot
LM
"pJDEUlKt W0i5ve&T{NG
t£t?sTtx KUtf
TOERKTÏSCW
T3F
Q a-to-ioof.
KENNIS INSTITUUT
Luxe én multifunctioneel
op een bepaald moment een stap
terug moeten doen.' De aanbeste
ding wilde Groeskamp onder regie
van het college houden. 'Zodat dit
volgens de regels van de gemeen
te gebeurt. We moeten eerlijk met
publiek geld omgaan.' Frank King-
ma (WD) steunde het initiatief, maar
had moeite met de €20.000,- die
je alle zaken tegen elkaar afwegen.
Zaken in samenhang met elkaar
bekijken-en dan een woningbouw
programma samenstellen.' Omdat
de lokale woonvisie begin volgend
jaar verschijnt, deed Groeskamp het
voorstel het initiatief over deze peri
ode heen te tillen. Vergeefs, want
alle overige fracties wilden het plan
van de raad werd gevraagd voor het in de raadsvergadering van 30 okto-
inschakelen van een stedebouw- ber behandelen,
kundig bureau en een adviesbureau
VERVOLG VAN PAGINA 1
Inwoners van Oudeschild klaag
den dinsdagmiddag bij de brand
weer over benzinestank. De oor
zaak bleek vrijkomende dampen
bij het schoonmaken van de
ondergrondse benzinetanks van
RAB aan de Vlamkast. Volgens
Martijn van Hengel, officier van
dienst bij de brandweer, bestond
er geen gevaar voor de volksge
zondheid.
De tanks werden schoongemaakt
omdat het oliedepot van RAB ver
huist naar de IJsdijk. De grond
maakt deel uit van het project 'Par-
Van Hengel: 'De tanks worden aan
de binnenkant schoongespoten
met een wasmiddel. Dat vloeistof opvang kunnen er terecht, evenals
Cabins
Ook het ROC en de buitenschoolse
Maarten Buijsman, kleinzoon van
Maarten de Gorter die van 1963 tot
1974 directeur van TESO was, pro
moveerde woensdag aan de Uni
versiteit Utrecht. Hij analyseerde
de zeestromingen en waterdieptes
in het Marsdiep en verzamelde
daartoe tussen 1998 en 2005 gege
vens vanaf het Schulpengat.
n oude Antonov
wordt opgepompt en komt in de
vrachtwagen. Dat wordt ontgast en
daarbij komen benzinedampen vrij.
Die komen uit de pijp van de vracht
wagen. Dat ruik je nu.' Volgens de
officier bestond er geen gevaar. 'We
hebben metingen gedaan en de
waarden zitten onder de onderste
grens van explosiegevaar. Er is niks
aan de hand.' De reinigingswerk
zaamheden van de ondergrondse
benzinetanks waren woensdag
klaar. De drie grote olietanks moe-
keren en meer'. Bedoeling is dat er ten nog worden leeggepompt, maar
op de vrijkomende grond woningen omdat daar gasolie in zat, zal dat
en bedrijven worden gebouwd en vrijwel geen stank geven,
parkeerplaatsen worden aangelegd.
De benzinestank in Oudeschild werd veroorzaakt door het reinigen van de ondergrondse
benzinetanks van RAB. IFoio SUana Slbon/BeelObank Texel)
OSG De Hogeberg tijdens de aan
staande verbouwing. De onderne
mers vragen €40.000,- per jaar. Wei
nig geld. volgens Schuiringa, die zei
dat een huur van €60.000,- ook heel
redelijk zou zijn geweest.
De commissie Welzijn vond het een
sympathiek voorstel. Maar burge
meester Geldorp legde uit dat het
onuitvoerbaar is: 'Deze gebouwen
zijn daar met een artikel 17-proce-
dure voor een duur van vijf jaar toe
gestaan. Die periode kan niet worden
verlengd.' Mazen in de wet zag ze
ook met. Jos de Wolf (WD) opperde
voor nogmaals vijf jaar toestemming
te vragen. Ook werd de suggestie
gewekt dat een nieuwe eigenaar het
recht heeft er nog eens vijf jaar te
staan. Geldorp wilde echter geen
valse hoop wekken. 'Het mag niet.
Als gemeente hebben we zelf ook de
noodgebouwen achter het raadhuis
moeten weghalen.' De enige moge
lijkheid is volgens haar dat de con
tainers worden verplaatst. 'Maar dat
kost geld en daarmee gaat een deel
van je besparing verloren.'
Overigens verhuizen de peuters van
Spelemaer binnenkort tijdelijk naar de
Texelhoeve. het voormalige restaurant
aan de Kogerstraat. dat eigendom is
van de Stichting Wonen Texel. Op ter
mijn krijgen de kinderen een plaatsje
in een vleugel van de Buureton.
Met een zestig jaar oude Antonov
vlogen de leden van de Stichting
Horecabelangen De Koog dinsdag
naar Ameland. Daar wisselden
ze ervaringen uit met plaatselijke
horecaondernemers. 'We hoeven
hier het wiel niet opnieuw uit te
vinden', aldus Paul van Dijk.
Na de cursus van de Breider over
drank en drugs in de horeca besloten
de ondernemers een kijkje te nemen
op Ameland. Van Dijk: 'Het is goed
om op een ander eiland te kijken hoe
het daar reilt en zeilt. Op Ameland
zitten heel veel tophorecabedrijven.'
Een verschil met Texel is dat op
Ameland alle horeca tot vier uur
open is. 'ledereen moet wel om twee
uur binnen zijn. Ook wordt er geen
onderscheid gemaakt tussen droge
en natte horeca.' Op Ameland is
minder overlast dan in De Koog. 'Dat
is genomineerd voor strandtent van
het jaar. Op Ameland blijven de vier
strandtenten het hele jaar staan, maar vrijwel dagelijks met het Schulpen-
ze blijven niet het hele jaar open. Dat gat.
is niet rendabel.' Bij Sunset werd
geluncht om daarna tien kilometer maximaal 98 procent
te fietsen naar Nes. 'Ik ben 's och
tends meestal vroeg uit de veren
om te wandelen en te fietsen, maar
de meesten zijn dat niet gewend.
deel veroorzaakt door het getij. De
vanatie in dit transport wordt ech
ter vooral bepaald door de wind.
Zuidwestenwinden duwen water van
de Noordzee via het Marsdiep naar
het Vlie, maar noordwestenwinden
duwen het in de omgekeerde rich
ting.
Ook de waterdieptes onder de veer
boot werden gemeten. De analy
ses hiervan toonden zandgolven
met lengtes van enkele honder
den meters, hoogtes van één tot
vijf meter en migratiesnelheden tot
negentig meter per jaar in de rich
ting van de vloedstroom, dus van
de Noordzee naar de Waddenzee.
Opmerkelijk is dat in de noordelijke
helft van het Marsdiep de zandgol
ven steeds weer seizoensgebonden
variaties laten zien van een halve
meter in de hoogte tot dertig meter
per jaar in de snelheid. Er zijn aanwij-
Uit zijn onderzoek blijkt dat het getij zingen dat het transport van zand dat
Het NIOZ monteerde in 1998 een
Acoustic Doppler Current Profiler,
een soort sonar, onder de romp
van het Schulpengat. Doel van het
onderzoek van Buijsman was om de
invloed van getij, wind en zoutge
halte te bepalen op bewegingen van
water, het daann verplaatste zand
en veranderingen van de zeebodem.
Buijsman groeide op in Den Helder
en reisde gedurende zijn onderzoek
de dage
lijkse vanaties in waterstroming langs
de as van de geul verklaart. Naast
deze langsstroming is er in het Mars
diep ook een dwarsstroming. Hier-
Velen hadden dan ook spierpijn.' In voor is de hoeveelheid bij Den Oever
Nes werd een bezoek gebracht aan
Nescafe, dat de afgelopen drie jaar
in de café top honderd stond. Van
Nes fietste het gezelschap terug naar
het beginpunt, Ballum. 'We hadden
daar een gesprek met een lid van
de familie Nobel. Ze hebben al vier
gespuid zoetwater uit het IJsselmeer
bepalend.
Het Marsdiep heeft via de Texel-
stroom een open verbinding met het
Vlie. Het watertransport gaat zuid-
westwaarts vanuit het Vlie, via het
Marsdiep, naar de Noordzee. Dit
komt ook omdat de gemeenschap of Ameland zoiets als Sunderklaas
generaties lang café Nobel dat op transport wordt voor een belangrijk
nummer één staat in de café top
honderd. Er werd wat verteld over de
geschiedenis en over het Nobeltje,
de huislikeur.' Ook werd gevraagd
tot vele meters boven de zeebodem
opgewerveld wordt hiervoor verant
woordelijk is.
De manier waarop in dit onderzoek
metingen zijn vemcht, zijn een illu
stratie van de inzet van koopvaar
dijschepen voor het zeeonderzoek.
Dit TESO project is de inspiratiebron
geweest voor een veel groter Euro
pees project, waarbij meerdere sche
pen op vaste routes worden ingezet.
Ook de nieuwe Dokter Wagemaker
fungeert nu als NIOZ onderzoeks-
schip.
daar nog hechter is dan op Texel en
daardoor de sociale controle groter.'
Na de landing ging het gezelschap
eerst op de fiets van Ballum naar
Hollum. 'We brachten daar een
bezoek aan Sunset on the beach,
een strandtent die door Nieuwe Revu
heeft. 'Dat hadden ze, maar dat gaat
veel verder dan ons feest en daar wil
den ze mets over vertellen.' Van Dijk
vond in een krantenartikel dat op het
Amelandse Sinterklaasfeest vrouwen
moeten gehoorzamen aan de gril
len van de mannen, die verkleed
zijn als sunneklazen. Ze mogen ook
geslagen worden. De lichten mogen
's avonds niet meer branden omdat
anders de ramen worden ingetikt.
Politie en gemeente staan dat toe
omdat het om folklore gaat. 'Ik heb
me hier wel over verbaasd.'
Van Dijk kijkt met een goed gevoel
terug op het uitstapje en heeft in de
verschillende horecaondernemingen
dingen gezien die hij ook in zijn eigen
bednjven wil toepassen. 'Ik vertel niet
wat, maar je ziet altijd wel wat kleine,
leuke dingen in andere cafés.' De
Stichting Horecabelangen De Koog
wil vaker van deze werkbezoeken
organiseren. Volgend jaar staat Ter
schelling of het Duitse Waddeneiland
Norderney op het programma.
Kraanmachinist Nico Roeper is
nog 'volop met het grondwerk
bezig en het sluisje bestaat voor
lopig alleen uit een betonnen bak,
gecamoufleerd door authentiek
metselwerk. Toch begint al aar-
big zichtbaar te worden hoe het
gebied tussen Alexanderhoeve en
Oude Hoorn er een paar honderd
laar geleden moet hebben uitge
zien. Daarom verzorgt agrarische
natuurvereniging De Lieuw er de
tomende week iedere dag rond
leidingen.
Het herstel van de Havensluis
de derde fase in het project Oude
Hoorn. Eerder al werden tuinwallen
tussen de Stolpweg en de Water
molenweg hersteld en vernieuwd,
oude duintjes tussen de Stolpweg
en de Mokweg opgeknapt en de in
de ruilverkaveling volgestorte Rom-
melweel open gegraven. Het sluisje
lag enkele honderden meters oos
telijker, tussen de Watermolenweg
en Alexanderhoeve, in de binnendijk
die de Prins Hendrikpolder en polder
Buitendijk van elkaar scheidt. Het
waterkundige werkje, dat vlak na de
oorlog werd gesloopt, dateerde van
vóór 1595. Ver voor het ontstaan
van de Prins Hendrikpolder, toen de
binnendijk dus nog een buitendijk
was. Het kon bij laag water worden
opengezet om overtollig water in de
Waddenzee te spuien. Het dankte
de naam aan het haventje dat er
ooit lag en dat dienst deed als over
slagplaats voor Den Hoorn. (Oude
Hoorn, ook wel Den Horn genoemd,
lag iets zuidelijker dan het huidige
dorp, op een landtong, en had zelf
week over vier moet kraanmachinist Nico Roeper klaar zijn met het grondwerk.
een haventje, maar werd in 1398
door Friese zeerovers verwoest).
In een poging de geschiedenis
zichtbaar te maken, is De Lieuw
eind vong jaar begonnen met de
reconstructie van het gebied. Aan
de voormalige zeezijde van de dijk,
in de Prins Hendrikpolder, wordt
een kleine kreek gegraven, die aan
sluit op een bestaande sloot. Aan
de voormalige landzijde, in het hui
dige poldertje Buitendijk, wordt de
boezem in ere hersteld. De werk
zaamheden zijn nog niet klaar, maar
beide waterpartijen nemen al een
prominente plaats in het landschap
in. Bij Alexanderhoeve werd eerder
al een oude weel, het restant van
een dijkdoorbraak, open gegraven.
Ook het sluisje is gedeeltelijk klaar.
Het bestaat uit een betonnen bak,
gemaakt door bouwbedrijf Meijert
Boon. Gele baksteentjes aan de
buitenkant, gemetseld door Bas
Tromp, gpven het bouwwerkje een
authentieke uitstraling. 'Dat was
nog een hoop werk, want die stenen
moesten stuk voor stuk doormidden
worden getikt', vertelt projectleider
Marcel Drenth van De Lieuw.
Hoelang de werkzaamheden nog
duren, durft Drenth niet precies
te zeggen. 'Het graafwerk had al
verder moeten zijn. Maar door de
regen van vorige week werd het
land te nat voor de kraan en moes
ten we stoppen. Ik hoop dat we er
binnen vier weken mee klaar zijn.'
Het werk gebeurt in overleg met de
grondeigenaren: Frans Bakker, Jan
Bakker en Jan en Piet Lap. Daarna
moet het (moderne) binnenwerk van
het sluisje nog worden gemaakt.
'We zijn eigenlijk nog op zoek naar
een oude deur.' Bedoeling is dat het
sluisje echt gaat werken. Door er
het overtollige water van rond Den
Hoorn te spuien, moet de verzilting
van de Prins Hendrikpolder worden
tegengegaan.
Hoewel het niet de bedoeling van De
Lieuw is er hordes toeristen naar toe
te lokken, wordt het gebied aantrek
kelijk gemaakt voor bezoekers. Dat
gebeurt onder meer door middel
van een bescheiden informatiebord.
Belangstellenden mogen een kijkje
nemen op het aanlegsteigertje dat
in de kreek wordt gebouwd. En rond
de boezem wordt een wandelpad
aangelegd, dat alleen in de broed
tijd wordt afgesloten. 'De grond die
aan de boezem grenst, moet wat
worden verlaagd, zodat het een
plasdrasgebied wordt, aantrekkelijk
voor vogels. We moeten nog goed
kijken hoeveel grond we weghalen,
want het onderscheid met de boe
zem moet goed zichtbaar blijven.'
Voor de reconstructie heeft De
Lieuw onder meer gesproken met
oudere Hoornders, die zich het
sluisje nog konden herinneren. 'De
exacte plek is niet bekend. Door het
continu fuseren van waterschappen
is veel archiefmateriaal niet meer
beschikbaar. Oude tekeningen heb
ben we niet meer kunnen vinden.
Maar gezien het puin dat nog uit de
dijk kwam, zitten we aardig goed.
Het meeste puin is na de sloop des
tijds gebruikt voor het verstevigen
van de Grieweg.' Het project kost
Met zijn zoontje op de arm bekijkt projectleider Marcel Drenth van De Lieuw het sluisje,
bestaand uit een betonnen bak, gecamoufleerd door authentiek metselwerk.
zo'n €200.000,- en wordt het gefi
nancierd met geld van het rijk, de
provincie, het hoogheemraadschap
en het Texel Fonds.
Belangstellenden kunnen komende
week zelf kennisnemen van de ver
anderingen in het gebied rond Oude
Hoorn en bij de Havensluis Van
maandag 15 tot en met zondag
21 oktober (met uitzondering van
vrijdag 19 oktober) wordt dagelijks
een rondleiding gehouden, waarbij
deskundigen uitleg geven over de
natuur en de cultuurhistorische rijk
dom. Dat gebeurt op zondag van
14.00 tot 16.00 uur, op de andere
dagen van 10.00 tot 12.00 uur. De
start is bij de schapenboet langs het
fietspad tussen de Watermolenweg
en kampeerterrein Loodsmansduin,
vlakbij de kruising met de Stolpweg
De wandelaars krijgen koffie, thee
of limonade met koek. Deelname
is gratis. Voor meer informatie: tel.
314072 of www.delieuw.nl.
Joop Rommets