'Ik heb er altijd wel eentje klaar staan' ïJohan de Witt voor Texelse kust 'De Mars' verhuist naar overkant weg Techneut lapt scootmobielen op Tweede leven Texelse Courant in Frankrijk Geknip%<f Rotary haalt 15 ton kleding op in najaarsinzameling TEXELSE y COuraNT 'Ik werkte voorheen in de verwarmingstechniek. Meestal kwam ik bij klanten als het al te laat was, want dan was de apparatuur al stuk en zaten ze in de kou. Altijd gezeur. Bij wat ik nu maak, kom ik alleen maar dankbare mensen tegen, dat is een stuk leuker.' Techneut Kees Versluis heeft gouden tandjes. Zo weet hij bijvoorbeeld van de onderdelen van drie defecte scootmobielen er tenminste één weer rijdend te krij gen. Hij maakt ze voor minder validen die er via de reguliere weg niet of nog niet voor in aanmerking komen. weten hoeveel mensen er zijn die nét teveel stappen kunnen zetten om voor een gesubsidieerde scoot- mobiel in aanmerking te komen. Laatst hebben we een meisje uit Polen dat invalide was geraakt aan een wagen kunnen helpen. Ze was aan haar bed gekluisterd en kan nu ze de deur weer uit. Dat kind is hartstikke gelukkig.' Zijn werkplaats in polder Het Noor den staat van onder tot boven vol met scootmobielen, de wagentjes waarmee mensen die minder goed ter been zijn zich rijdend kunnen loortbewegen. Maar ook mensen dieniets aan hun benen mankeren. Zo rijden ze er bijvoorbeeld mee rond in de aardbeienkwekerij van de gebroeders Boersen. 'Nico vroeg of er eentje voor hem kon maken. Best makkelijk als je even snel een ristje aardbeien uit het land moet reien. Want van al dat lopen krijg je ook het heen en weer.' ben een beetje in die scootmo- relen gerold. Mijn vrouw zit name- Bun een rolstoel en dan krijg je er ranzelf mee te maken. En als zo'n jng dan stuk gaat, dan moeten er •an de overkant van die techneuten somen. Eén keer per week komen óe naar Texel om de defecte exem- om te wisselen. Maar je zult net zien: als ze weer terug op de boot zitten, krijgt de volgende een band. En moet je dan een teek wachten? Ik maakte eens een praatje met dat bedrijf uit Dirkshorn, :f ik niet wat voor ze kan doen. Ik Sen WAO'er, maar geen type om achter de geraniums te zitten. Zo s dat balletje gaan rollen. Omdat epareren van die wagentjes veel xl kost en nog wel eens duur- 11i: sr is dan een nieuwe aanschaf- i, belanden er héél wat defecte aemplaren in de container. Daar Soop ik dan weer de goeie onder- felen uit, en zo weet ik er uit drie altijd wel weer eentje rijdende te rijgen. Ik heb tijd genoeg en hoef zelf met aan te verdienen, het is T3 veel meer waard als ik iemand stiet echt nodig heeft er een ple- 9.K iermee kan doen. Wantje wilt niet Oplossingen Ook dichter bij huis zijn mensen geholpen met een wagentje van Versluis. Bijvoorbeeld zijn eigen zoon, die geblesseerd raakte en zich tijdelijk in een door pa gefa briceerde scootmobiel over Texel beweegt. 'Ik heb er altijd wel eentje klaar staan. Laatst kwam ik in con tact met mensen die hier vakantie vierden. De man in een wagentje en de vrouw fietste erachter aan. Maar zijn wagentje stopte er soms spontaan mee, om daarna weer verder te rijden. Het is natuurlijk geen doen om daarachter te fiet sen. Het dreigde hun vakantie te verzieken. Toen heb ik ze er maar eentje te leen gegeven en konden ze weer lekker over Texel toeren.' Onzekere factor is de accu. 'Want bij zo'n gebruikte weet je nooit pre cies hoeveel kilometers je ermee kunt rijden. En als je onderweg stil komt te staan, dan heb je echt een probleem.' Ook daar heeft Versluis wat op gevonden. Hij plaatst ze op een' rollenbank. 'Een kwestie van inschakelen en laten rijden tot de accu leeg is. Om de afstand te meten heb ik op het wiel een kilo meterteller van een fiets op gemon teerd. Met deze kun je met een volle accu wel een kilometer of 35 tot 40 rijden.' Om het werk wat makkelijker te maken, heeft hij onder zijn in hoogte verstelbare werkbank een elektromotor gemonteerd. Met één druk op de knop gaat het blad omhoog of omlaag. Daarmee is de vraag beantwoord hoe hij al die scootmobielen toch zo hoog op de zolder, krijgt. 'Ik vind het leuk om oplossingen te bedenken. Een ken nis van de modelspoorclub die in Bilthoven een maquette van enorm omvang hebben, vroegen of ik iets kon bedenken waarmee ze makke lijk onder de tafels konden komen. Van afdankertjes heb ik een zelf- rijdend karretje gemaakt waarop ze liggend onder tafel hun klusjes kunnen doen. Ze zijn er mooi mee geholpen. En zo heeft Versluis nog wel meer voorbeelden. 'Dit is voor mijn kleinkinderen', wijst hij op een luxe zeepkist met aandrijving. 'Je moet ze eens op zien rondrijden. Zoveel pret als ze ermee hebben. Hij mag natuurlijk niet te hard, maar dat is een kwestie van afstellen.' Mobiliteitsfonds Veel Texelaars die slecht ter been zijn, zijn geholpen met een scoot mobiel. Maar het kan soms wel een paar maanden duren alvo rens er eentje kan worden gele verd of er moet vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning een keus worden gemaakt tussen een kilometervergoeding voor de auto of een scootmobiel. Toen de diaconie van de Protestan te Waddengemeente Texel hier kennis van kreeg, leidde dat tot de oprichting van het mobiliteits fonds. Met het geld zijn vijf door Kees Versluis opgeknapte scoot- mobiels aangeschaft, die worden uitgeleend aan elke Texelaar die daarmee geholpen is. Voor zover bekend een unieke situatie in Nederland. Van het project zijn filmopnamen gemaakt, die wor den vertoond op de Landelijke Diaconale Dag op 17 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Versluis in zijn werkplaats in Het Noorden, waar bij scootmobiels repareert. ing?> H'd? 6 Johan de Witt, een nieuw ^fibisch transportschip voor de koninklijke Marine, lag gisteren oor de Texelse kust om mariniers 3H Ct sn landing te laten uitvoeren. T.V553 ^'was de landing die werd gade slagen door minister Eimert Middelkoop van Defensie. De ;P.sW Kr."' Johan de Witt, die naar verwach ting in 2008 in dienst wordt geno men, wordt met een lengte van 177 meter, een breedte van 29 meter en een diepgang van bijna 6 meter het grootste schip van de marine. Het is, net als zusterschip Hr. Ms. Rotterdam, geschikt om Luchtfoto met op de voorgrond de oude stolp De Mars en aan de overzijde van de weg de fundering van de n Boerderij De Mars aan de Marsweg bij Den Burg gaat verhuizen. Om precies te zijn naar de overkant van de weg, op het perceel dat in het Veldnamenboek staat aangegeven als 'Het Lage Heilige Weidje'. De oude stolp waar volgens het Boer- derijenboek al in 1850 melding van werd gemaakt, is eigendom van Kees Hin, die de grond rond de boerderij met het oog op eventu ele uitbreiding van Den Burg enige tijd geleden verkoóht. Toen hij de boerderij wilde vernieuwen, vond hij het gezien de verwachte stads uitbreiding niet logisch om dat op dezelfde plek te doen, want dan zou de stolp op termijn worden ingesloten. Meer voor de hand lag de locatie aan de overkant van de Marsweg, ook omdat daar zijn land ligt. Toen Hin zich ruim twee jaar geleden met zijn plan meldde bij de toenmalige wethouder Nel Eelman, zag ook zij het belang om het A (agrarisch)-blok van ene kant van de Marsweg naar de andere kant te verplaatsen, waarna de gemeente medewerking verleende. Onlangs is aannemersbedrijf Bruin Weijers gestart met de bouw van de stolp, die is getekend door Architecten bureau Uriot. Het wordt in feite een kopie van de bestaande stolp, eveneens met een dubbel vierkant, waarbij alleen een paar kleinighe den zijn aangepast. Ook de schuur, die wordt gebouwd door Meijert Boon. krijgt volgens Hin een lande lijke uitstraling. Een artistieke impressie, gemaakt door mevrouw Van Heerwaarden uit Oudeschild, zoals de stolp en veldschuur er uit moeten gaan zien. Weinig hotelkamers voldoen aan hun belangrijkste op dracht: passanten het ge voel geven dat ze bewoners zijn. Veel hotelkamers hebben de per soonlijkheid van een bedrijfskantine of bezwijken onder een teveel aan huiselijkheid maar - u begrijpt het - deze kamer doet het goed. Uit deze kamer wil je niet meer weg. Hier zit je dan in je witlederen fauteuil voor de opengeklapte ra men; een zachte septemberwind waait langs en je ziet de Waddenzee liggen onder de najaarszon, je ziet een handkokkelaar binnenvaren en zijn kokkels uitladen, op je schoot liggen de Texelse Courant en de Wallpaper en de surround-installatie blijft uit omdat je anders de meeu wen niet meer hoort. Nee, Texel is een mooi eiland, maar,vandaag blijf je liever binnen, in de hok van een pakhuis dicht op de kade van de heerlijke haven van Oudeschild. Het is decadentie, wént deze ka mer (een suite, pardon) contrasteert behoorlijk met zijn omgeving. Met de rauwe werkhaven die de vissers vloot herbergt - de mannen aan boord dragen oranje oliebroeken en Texel suites De kamers krijgen een 9V2, ligging en ambiance een 9 en een 8. De Volkskrant besteedde in het reiska- tern van 29 september aandacht aan de Texel Suites op de haven van Oudeschild. Lovende woorden van de bezoeker voor het uitzicht over de haven en de Waddenzee en de sfeervolle uitstapjes die het eiland biedt. De krant is goed geïnformeerd en beschrijft ook hoe lastig het was toestemming te krijgen voor een keuken in de (hotel)kamer. Dat leidt direct tot twee kritiekpuntjes, reden waarom service en de prijs-kwali- teitsverhouding slechts een 6 scoren. 'Eigenlijk wil je een verzorgd luxe weekend mét roomservice. [ontbijt maken] kost je snel een half uur en die tijd had je ook zittend voor het raam door kunnen brengen. Dat is service die je mist. Jammer ook dat de suites alleen per twee nachten verhuurd worden en er geen arran gement is met het restaurant op de benedenverdieping - waar je wel wilt eten omdat ze er goede vis hebben. Dat maakt zo'n weekend erg prijzig. Maar goed, de kamer hoef je het hele weekend niet uit en staren over zee kost niks - dat scheelt.' De najaarsinzameling van de actie 'Geef ons de zak' van de Rotary- club Texel is een succes gewor den. De leden en andere vrijwil ligers haalden dinsdag op heel Texel 14.880 kilo afgedankte kle ding en schoenen op, wat belang rijk meer was dan het resultaat van de voorjaarsinzameling Hierdoor was ook de financiële opbrengst hoger, maar nog meer doordat de wereldmarktprijs voor tweede hands kleding iets is aangetrok ken. Moesten de Texelse rotarians vorig jaar nog tevreden zijn met 22 cent per kilo, deze keer was het 25 cent. De bruto opbrengst (voor de bekende goede doelen zoals het Tesselhuus) was daar door €3.720.-. Daar gaat weinig af, want zoals^gebruikelijk werkten alle betrokkenen gratis mee, zoals de bedrijven Hanos en Tex-lin die hun vrachtwagen met chauffeur beschikbaar stelden. De foto werd gemaakt op het ter rein van RAB in Oudeschild, waar de zakken vanuit de af en aan rijdende bestel- en vrachtauto's werden overgeslagen in contai ners. Een groep vrouwen zorg de ervoor dat de schoenen apart werden gehouden om te worden geselecteerd voor het sociaal pro ject Tori Oso van oud-Texelse Nel Bakker in Suriname. De voorjaars inzameling van 'Geef ons de zak' gehouden op dinsdag 8 april. bataljons mariniers en landings vaartuigen te vervoeren. Aan de landing op de Texelse kust deden meerdere landingsvaartuigen van de Mok mee. Een helikopter van de marine dropte tegelijkertijd mariniers in zee die door rubber boten werden opgepikt. IA Veel oud-Texelaars inden vreemde de taak van de krant daarna niet waarvan hij het zaad sorteert en stenge eisen stelt. 'De Franse blijven graag op de hoogte van de uitgespeeld hoeft te zijn, bewijst aan Nederlandse bedrijven ver- kranten zijn een stuk kleiner en gebeurtenissen op het eiland. Het oud-Cocksdorper Meindert Nota, koopt Om de zaden optimaal te ook de Telegraaf is net te smal. De geëigende middel is de Texelse die vijf jaar geleden naar Frank- conserveren, worden ze gedroogd Texelse Courant is precies goed'. Courant, die tot in alle uiteinden rijk emigreerde. In de Dordogne in gaasbakken. De bodem bedekt verklaart hij het tweede leven van van de wereld wordt gelezen. Dat teelt hij diverse soorten bloemen, hij met een krant, waaraan hij zijn lijfblad DINSDAG 16 OKTOBER 2007 i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 7