'Ik heb er altijd wel
eentje klaar staan'
ïJohan de Witt voor Texelse kust
'De Mars' verhuist naar overkant weg
Techneut lapt scootmobielen op
Tweede leven Texelse Courant in Frankrijk
Geknip%<f Rotary haalt 15 ton kleding op in najaarsinzameling
TEXELSE y COuraNT
'Ik werkte voorheen in de verwarmingstechniek. Meestal
kwam ik bij klanten als het al te laat was, want dan was de
apparatuur al stuk en zaten ze in de kou. Altijd gezeur. Bij
wat ik nu maak, kom ik alleen maar dankbare mensen tegen,
dat is een stuk leuker.' Techneut Kees Versluis heeft gouden
tandjes. Zo weet hij bijvoorbeeld van de onderdelen van drie
defecte scootmobielen er tenminste één weer rijdend te krij
gen. Hij maakt ze voor minder validen die er via de reguliere
weg niet of nog niet voor in aanmerking komen.
weten hoeveel mensen er zijn die
nét teveel stappen kunnen zetten
om voor een gesubsidieerde scoot-
mobiel in aanmerking te komen.
Laatst hebben we een meisje uit
Polen dat invalide was geraakt aan
een wagen kunnen helpen. Ze was
aan haar bed gekluisterd en kan
nu ze de deur weer uit. Dat kind is
hartstikke gelukkig.'
Zijn werkplaats in polder Het Noor
den staat van onder tot boven vol
met scootmobielen, de wagentjes
waarmee mensen die minder goed
ter been zijn zich rijdend kunnen
loortbewegen. Maar ook mensen
dieniets aan hun benen mankeren.
Zo rijden ze er bijvoorbeeld mee
rond in de aardbeienkwekerij van de
gebroeders Boersen. 'Nico vroeg of
er eentje voor hem kon maken.
Best makkelijk als je even snel een
ristje aardbeien uit het land moet
reien. Want van al dat lopen krijg je
ook het heen en weer.'
ben een beetje in die scootmo-
relen gerold. Mijn vrouw zit name-
Bun een rolstoel en dan krijg je er
ranzelf mee te maken. En als zo'n
jng dan stuk gaat, dan moeten er
•an de overkant van die techneuten
somen. Eén keer per week komen
óe naar Texel om de defecte exem-
om te wisselen. Maar je zult
net zien: als ze weer terug op de
boot zitten, krijgt de volgende een
band. En moet je dan een
teek wachten? Ik maakte eens een
praatje met dat bedrijf uit Dirkshorn,
:f ik niet wat voor ze kan doen. Ik
Sen WAO'er, maar geen type om
achter de geraniums te zitten. Zo
s dat balletje gaan rollen. Omdat
epareren van die wagentjes veel
xl kost en nog wel eens duur-
11i: sr is dan een nieuwe aanschaf-
i, belanden er héél wat defecte
aemplaren in de container. Daar
Soop ik dan weer de goeie onder-
felen uit, en zo weet ik er uit drie
altijd wel weer eentje rijdende te
rijgen. Ik heb tijd genoeg en hoef
zelf met aan te verdienen, het is
T3 veel meer waard als ik iemand
stiet echt nodig heeft er een ple-
9.K iermee kan doen. Wantje wilt niet
Oplossingen
Ook dichter bij huis zijn mensen
geholpen met een wagentje van
Versluis. Bijvoorbeeld zijn eigen
zoon, die geblesseerd raakte en
zich tijdelijk in een door pa gefa
briceerde scootmobiel over Texel
beweegt. 'Ik heb er altijd wel eentje
klaar staan. Laatst kwam ik in con
tact met mensen die hier vakantie
vierden. De man in een wagentje
en de vrouw fietste erachter aan.
Maar zijn wagentje stopte er soms
spontaan mee, om daarna weer
verder te rijden. Het is natuurlijk
geen doen om daarachter te fiet
sen. Het dreigde hun vakantie te
verzieken. Toen heb ik ze er maar
eentje te leen gegeven en konden
ze weer lekker over Texel toeren.'
Onzekere factor is de accu. 'Want
bij zo'n gebruikte weet je nooit pre
cies hoeveel kilometers je ermee
kunt rijden. En als je onderweg stil
komt te staan, dan heb je echt een
probleem.' Ook daar heeft Versluis
wat op gevonden. Hij plaatst ze
op een' rollenbank. 'Een kwestie
van inschakelen en laten rijden tot
de accu leeg is. Om de afstand te
meten heb ik op het wiel een kilo
meterteller van een fiets op gemon
teerd. Met deze kun je met een
volle accu wel een kilometer of 35
tot 40 rijden.'
Om het werk wat makkelijker
te maken, heeft hij onder zijn in
hoogte verstelbare werkbank een
elektromotor gemonteerd. Met één
druk op de knop gaat het blad
omhoog of omlaag. Daarmee is
de vraag beantwoord hoe hij al die
scootmobielen toch zo hoog op de
zolder, krijgt. 'Ik vind het leuk om
oplossingen te bedenken. Een ken
nis van de modelspoorclub die in
Bilthoven een maquette van enorm
omvang hebben, vroegen of ik iets
kon bedenken waarmee ze makke
lijk onder de tafels konden komen.
Van afdankertjes heb ik een zelf-
rijdend karretje gemaakt waarop
ze liggend onder tafel hun klusjes
kunnen doen. Ze zijn er mooi mee
geholpen. En zo heeft Versluis nog
wel meer voorbeelden. 'Dit is voor
mijn kleinkinderen', wijst hij op een
luxe zeepkist met aandrijving. 'Je
moet ze eens op zien rondrijden.
Zoveel pret als ze ermee hebben.
Hij mag natuurlijk niet te hard, maar
dat is een kwestie van afstellen.'
Mobiliteitsfonds
Veel Texelaars die slecht ter been
zijn, zijn geholpen met een scoot
mobiel. Maar het kan soms wel
een paar maanden duren alvo
rens er eentje kan worden gele
verd of er moet vanuit de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning
een keus worden gemaakt tussen
een kilometervergoeding voor de
auto of een scootmobiel. Toen
de diaconie van de Protestan
te Waddengemeente Texel hier
kennis van kreeg, leidde dat tot
de oprichting van het mobiliteits
fonds. Met het geld zijn vijf door
Kees Versluis opgeknapte scoot-
mobiels aangeschaft, die worden
uitgeleend aan elke Texelaar die
daarmee geholpen is. Voor zover
bekend een unieke situatie in
Nederland. Van het project zijn
filmopnamen gemaakt, die wor
den vertoond op de Landelijke
Diaconale Dag op 17 november
in de Jaarbeurs in Utrecht.
Versluis in zijn werkplaats in Het Noorden, waar bij scootmobiels repareert.
ing?>
H'd? 6 Johan de Witt, een nieuw
^fibisch transportschip voor de
koninklijke Marine, lag gisteren
oor de Texelse kust om mariniers
3H Ct sn landing te laten uitvoeren.
T.V553 ^'was de landing die werd gade
slagen door minister Eimert
Middelkoop van Defensie. De
;P.sW
Kr."'
Johan de Witt, die naar verwach
ting in 2008 in dienst wordt geno
men, wordt met een lengte van
177 meter, een breedte van 29
meter en een diepgang van bijna
6 meter het grootste schip van de
marine. Het is, net als zusterschip
Hr. Ms. Rotterdam, geschikt om
Luchtfoto met op de voorgrond de oude stolp De Mars en aan de overzijde van de weg de fundering van de n
Boerderij De Mars aan de Marsweg
bij Den Burg gaat verhuizen. Om
precies te zijn naar de overkant van
de weg, op het perceel dat in het
Veldnamenboek staat aangegeven
als 'Het Lage Heilige Weidje'. De
oude stolp waar volgens het Boer-
derijenboek al in 1850 melding van
werd gemaakt, is eigendom van
Kees Hin, die de grond rond de
boerderij met het oog op eventu
ele uitbreiding van Den Burg enige
tijd geleden verkoóht. Toen hij de
boerderij wilde vernieuwen, vond
hij het gezien de verwachte stads
uitbreiding niet logisch om dat op
dezelfde plek te doen, want dan
zou de stolp op termijn worden
ingesloten. Meer voor de hand lag
de locatie aan de overkant van de
Marsweg, ook omdat daar zijn land
ligt. Toen Hin zich ruim twee jaar
geleden met zijn plan meldde bij de
toenmalige wethouder Nel Eelman,
zag ook zij het belang om het A
(agrarisch)-blok van ene kant van
de Marsweg naar de andere kant te
verplaatsen, waarna de gemeente
medewerking verleende. Onlangs
is aannemersbedrijf Bruin Weijers
gestart met de bouw van de stolp,
die is getekend door Architecten
bureau Uriot. Het wordt in feite
een kopie van de bestaande stolp,
eveneens met een dubbel vierkant,
waarbij alleen een paar kleinighe
den zijn aangepast. Ook de schuur,
die wordt gebouwd door Meijert
Boon. krijgt volgens Hin een lande
lijke uitstraling.
Een artistieke impressie, gemaakt door mevrouw Van Heerwaarden uit Oudeschild, zoals
de stolp en veldschuur er uit moeten gaan zien.
Weinig hotelkamers voldoen
aan hun belangrijkste op
dracht: passanten het ge
voel geven dat ze bewoners zijn.
Veel hotelkamers hebben de per
soonlijkheid van een bedrijfskantine
of bezwijken onder een teveel aan
huiselijkheid maar - u begrijpt het -
deze kamer doet het goed.
Uit deze kamer wil je niet meer
weg. Hier zit je dan in je witlederen
fauteuil voor de opengeklapte ra
men; een zachte septemberwind
waait langs en je ziet de Waddenzee
liggen onder de najaarszon, je ziet
een handkokkelaar binnenvaren en
zijn kokkels uitladen, op je schoot
liggen de Texelse Courant en de
Wallpaper en de surround-installatie
blijft uit omdat je anders de meeu
wen niet meer hoort. Nee, Texel is
een mooi eiland, maar,vandaag blijf
je liever binnen, in de hok van een
pakhuis dicht op de kade van de
heerlijke haven van Oudeschild.
Het is decadentie, wént deze ka
mer (een suite, pardon) contrasteert
behoorlijk met zijn omgeving. Met
de rauwe werkhaven die de vissers
vloot herbergt - de mannen aan
boord dragen oranje oliebroeken en
Texel suites
De kamers krijgen een 9V2, ligging
en ambiance een 9 en een 8. De
Volkskrant besteedde in het reiska-
tern van 29 september aandacht
aan de Texel Suites op de haven van
Oudeschild. Lovende woorden van
de bezoeker voor het uitzicht over
de haven en de Waddenzee en de
sfeervolle uitstapjes die het eiland
biedt. De krant is goed geïnformeerd
en beschrijft ook hoe lastig het was
toestemming te krijgen voor een
keuken in de (hotel)kamer. Dat leidt
direct tot twee kritiekpuntjes, reden
waarom service en de prijs-kwali-
teitsverhouding slechts een 6 scoren.
'Eigenlijk wil je een verzorgd luxe
weekend mét roomservice. [ontbijt
maken] kost je snel een half uur en
die tijd had je ook zittend voor het
raam door kunnen brengen. Dat is
service die je mist. Jammer ook dat
de suites alleen per twee nachten
verhuurd worden en er geen arran
gement is met het restaurant op de
benedenverdieping - waar je wel wilt
eten omdat ze er goede vis hebben.
Dat maakt zo'n weekend erg prijzig.
Maar goed, de kamer hoef je het
hele weekend niet uit en staren over
zee kost niks - dat scheelt.'
De najaarsinzameling van de actie
'Geef ons de zak' van de Rotary-
club Texel is een succes gewor
den. De leden en andere vrijwil
ligers haalden dinsdag op heel
Texel 14.880 kilo afgedankte kle
ding en schoenen op, wat belang
rijk meer was dan het resultaat van
de voorjaarsinzameling Hierdoor
was ook de financiële opbrengst
hoger, maar nog meer doordat
de wereldmarktprijs voor tweede
hands kleding iets is aangetrok
ken. Moesten de Texelse rotarians
vorig jaar nog tevreden zijn met
22 cent per kilo, deze keer was
het 25 cent. De bruto opbrengst
(voor de bekende goede doelen
zoals het Tesselhuus) was daar
door €3.720.-. Daar gaat weinig
af, want zoals^gebruikelijk werkten
alle betrokkenen gratis mee, zoals
de bedrijven Hanos en Tex-lin die
hun vrachtwagen met chauffeur
beschikbaar stelden.
De foto werd gemaakt op het ter
rein van RAB in Oudeschild, waar
de zakken vanuit de af en aan
rijdende bestel- en vrachtauto's
werden overgeslagen in contai
ners. Een groep vrouwen zorg
de ervoor dat de schoenen apart
werden gehouden om te worden
geselecteerd voor het sociaal pro
ject Tori Oso van oud-Texelse Nel
Bakker in Suriname. De voorjaars
inzameling van 'Geef ons de zak'
gehouden op dinsdag 8 april.
bataljons mariniers en landings
vaartuigen te vervoeren. Aan de
landing op de Texelse kust deden
meerdere landingsvaartuigen van
de Mok mee. Een helikopter van
de marine dropte tegelijkertijd
mariniers in zee die door rubber
boten werden opgepikt.
IA
Veel oud-Texelaars inden vreemde de taak van de krant daarna niet waarvan hij het zaad sorteert en stenge eisen stelt. 'De Franse
blijven graag op de hoogte van de uitgespeeld hoeft te zijn, bewijst aan Nederlandse bedrijven ver- kranten zijn een stuk kleiner en
gebeurtenissen op het eiland. Het oud-Cocksdorper Meindert Nota, koopt Om de zaden optimaal te ook de Telegraaf is net te smal. De
geëigende middel is de Texelse die vijf jaar geleden naar Frank- conserveren, worden ze gedroogd Texelse Courant is precies goed'.
Courant, die tot in alle uiteinden rijk emigreerde. In de Dordogne in gaasbakken. De bodem bedekt verklaart hij het tweede leven van
van de wereld wordt gelezen. Dat teelt hij diverse soorten bloemen, hij met een krant, waaraan hij zijn lijfblad
DINSDAG 16 OKTOBER 2007
i