'Museum zou mooi zijn' Kapster Cocky: 'Jan vertelde zó mooi' 'Zijn de lepelaars al terug op Texel?' 'Jan zou nog een stapeltje signeren TEXELSE 6 COURANT Herinneringen aan Jan Wolkers Vriend Theun de Winter: Kinderfeest op bevoren vijver Tuinieren in ruil voor boek Langs de weg Ken je Jan Wolkers? Huisschilder mee naar de bioscoop Boekhandelaar Theo Timmer: DINSDAG 23 OKTOBER 2007 Wie zich dezer dagen op straat, in de winkel of in het café begeeft, kan er niet omheen: de dood van Jan Wolkers. Niet iedere Texe laar kende hem van nabij, maar menigeen is Wolkers in de winkel, op straat of ergens anders tegen gekomen. Meestal hield hij afstand, maar het liep ook wel eens anders. Het kostte de redactie dit week end weinig moeite anekdotes over deze even beroemde als markante Texelaar te verzamelen. De etalage van Cocky's Kapsalon herinnert aan Jan Wolkers. 37 jaar geleden knipte kapster Coc ky Penha voor het eerst het haar van Jan Wolkers. 'Hij woonde toen nog in een zomerhuisje in De Cock- sdorp, waar ik dan met zijn vriend Theun de Winter heen ging. Hij had zijn haar toen oranje geverfd. Ik zei: Jan, dat is geen porem, en heb het er af geknipt. Daar heb ik later spijt van gekregen, want hij was zijn tijd ver vooruit.' Wolkers bleef wel vaste klant bij Cocky. 'Hij liep hier net als iedereen gewoon bin nen en wachtte keurig op zijn beurt. Hij hield zich wat afzijdig, maar als mensen hem herkendeh, begon hij te praten. Dan werd hij steeds enthousiaster en had op het eind de aandacht van iedereen. Als hij bij mij in de stoel zat, lokte hij altijd een gesprek uit. Hij praatte overal over en was van alle markten thuis. Dan vertelde hij over Van Gogh en Beethoven. Hij vertelde zó zuiver, zó mooi en wilde het plezier dat hij er aan beleefde delen met anderen. Hij kwam hier eens een week lang elke ochtend. Toen speelde hij in een film en moest zijn haar elke dag precies hetzelfde zitten. Jan was best wel ijdel. Ik had zijn haar eens behoorlijk kort geknipt. Te kort, zei hij. Nu moeten ze een half jaar wachten vóór ze met de film verder kunnen. Volgens mij maakte hij een grapje. Nu hij dood is, vond ik het wel toepasselijk om die prachtige foto's van Jan in de kappersstoel in de etalage te zetten. Een paar kun stenaars die hier van de zomer aan het werk, hebben er een schilderij van gemaakt.' De eerste afscheidsbrieven zijn al aan het raam geplakt. Verderop in de Dorpsstraat, in de serre van café Sjans, herleeft de kunstenaar achter een tafeltje, met daarop zijn boeken. Schrijver en dichter Theun de Win ter onderhield een goede vriend schap met Jan Wolkers: 'Ik heb Jan leren kennen in Amsterdam. Hij had de gemeenteprijs van Amsterdam teruggestuurd en als verklaring van sympathie heb ik hem toen een brief geschreven. Dat moet mid den jaren zestig zijn geweest. Toen kreeg ik uitgebreide brief terug. De laatste regel was: Zijn de lepelaars al terug op Texel? Jaren later kwam ik hem in een galerie in Amsterdam tegen. We raakten in gesprek. Jan en Karina waren toen al van plan naar Texel te gaan. Ze huurden dat huisje, De Krukel van moeder Boon in maand mei en september. Jan dofte dat helemaal op. Met kleed jes, sinaasappeltjes, hij nam boeken mee. Hij nodige me een keer uit om te komen eten en dat was het begin van de vriendschap. Hij kon koken als een driesterrenkok. Kom je voetbal kijken, vroeg hij ook wel. Hij was weg van Ajax en Piet Keizer. Dan gingen we eerst lekker eten en daarna zaten Karina, Jan en ik naar voetbal op tv te kijken. Hij wond zich vreselijk op en beleefde het heel emotioneel. Hij was blind voor Ajax. Met een lekker glaasje erbij, het waren gedenkwaardige avon den. Een aardige, hartelijke man, heel gastvrij. Later ben ik hem gaan intervie wen. Onder meer voor de Haagse Post en voor de twintigste druk van Terug naar Oegsteest. Die interviews waren altijd gezellig. Jan zei zulke prachtige beeldende dingen. Op het Ezelfeest droeg hij eens een gedicht voor. We maakten lange wandelin- ln de studio van Nova rechtstreekse beelden van Theun de Winter, gefilmd vanuit de serre van De Slock. gen door de Eierlandse duinen. Hij liet van alles zien en kon er boeiend over vertellen. Ook haalde hij er steeds Engelse dichters bij, Edgar Ellen Poe en zo. Hij was voortdu rend aan het woord, en je hing aan zijn lippen. De vernieling van zijn kunstwerk op de dijk heeft hem veel pijn gedaan. Het voelde voor hem als het mes in de Nachtwacht. Die moeten ze zijn handen afhakken, zei hij. Op Texel hield hij zich wat afzijdig. Dat was geen onwil, want hij was heel sociaal. Maar hij wist dat als hij het de een deed, dan kwamen de anderen ook. Daarom hield hij alles een beetje af.' De laatste tijd werd het contact minder. Jan trok zich wat terug. Hij was erg verzwakt en woekerde met zijn tijd omdat hij nog van alles wilde doen. Hij was altijd bezig. Theodor Holman wilde laatst de verzamelde CD's van Theo van Gogh naar Jan brengen. Of dat zou kunnen? We zijn samen heen gegaan. Karina vond het goed, want we zouden maar even blijven. Maar Jan kwam aardig los we zijn toch nog uren gebleven en hebben erg gelachen.' Ouders van kinderen in de leeftijd van Bob en Tom herinneren Wolkers als een zorgzame, wat oudere vader die net als anderen zijn kinderen ophaalde van de Thijsseschool. 'Op een keer belde Jan op. Het vroor en hij vroeg of wij onze dochter wilden brengen en of we haar schaatsen wilde meenemen. De vijver in zijn tuin was bevroren en dat had hem op het idee gebracht er een ijsbaan van te maken. Om er een echt kin derfeestje van te maken, had hij een koek-en-zopie tentje bij gemaakt. Maar dan in de stijl van Charles Dic kens. Prachtig', weet Dick Ouden dag zich te herinneren. het NOS-journaal filmt het kunstwerk Wolkers Boswachter Edwin van Egmond ver haalt in het AD over zijn band met Jan Wolkers. 'Jan vroeg me of ik kon helpen in de tuin. Prima. Alleen wilde ik er geen geld voor. Betaal me maar in boeken. Zo hebben we dat altijd gedaan. We zaten regelmatig hele middagen te praten. Die hartelijkheid had Jan voor iedereen. Zijn vrouw probeerde het te doseren, omdat hij anders nergens meer aan toe kwam. Jan heeft het hier zo lang volgehou den omdat hij rust had en tussen de mensen kon zijn als hij dat wilde. Zonder dat ze hem als een beziens waardigheid zagen.' Aan de artikelen over Jan Wol kers werd meegewerkt door redacteuren Gerard Timmerman, Harry de Graaf, Stiana Sibon, Pip Barnard en Joop Rommets. Alle foto's zijn van Beeldbank Texel. Ook in de serre van Cafe Sjans een eerbetoon a. Een museum over Jan Wolkers op Texel. In 2000, toen Wol kers 75 jaar werd, is dit plan in een gemeenteraadsvergadering geopperd. Het is nooit doorge zet. Nu Wolkers is overleden, is het opnieuw een geschikt moment om daar eens over na te denken. Hans Roeper, destijds gemeente raadslid voor de PvdA, kwam met dit plan in de raadsvergadering. 'Ik heb geen idee meer in welk kader ik dit idee naar voren heb gebracht. Het is nooit opgepakt.' Hij denkt dat het niet verkeerd zou zijn om een museum over Jan Wol kers op te richten, maar wil zich niet uitlaten of dat op Texel moet zijn. 'Hij heeft hier de afgelopen 25 jaar gewerkt, maar in Leiden is hij zijn carrière begonnen. Ik weet dat er daar een initiatief loopt om een museum op te richten.' Mocht het op Texel komen, dan zou het in een grote ruimte moeten. 'Hij heeft zulke grote doeken geschilderd, daar moet wel plek voor zijn.' Wouter de Waal, directeur van de WV, denkt dat het goed zou zijn voor Texel als er een museum over Wolkers zou worden opgericht. 'Hij was zo'n fenomeen. Een museum zou hartstikke mooi zijn. Boven dien voelde hij zich verbonden met het eiland, In elke zin noemde hij wel drie keer Texel.' Ineke Kuiper, schilder, gaf in 2000 in een enquête aan het plan voor een museum te steunen. Nog steeds staat ze erachter. 'Zijn liefde voor Texel komt in zo veel van zijn wer ken terug. Hij heeft echt iets voor het eiland betekend.' Haar part ner, kunstenaar Patrick Tanghe, denkt dat er nog veel onbekend werk van Wolkers is. 'Hij was nog erg actief op latere leeftijd. Het is natuurlijk aan Karina en de kinde ren om te beslissen of ze dat werk beschikbaar willen stellen.' Over een plek- voor een museum zijn ze het snel eens. Dat moet ergens in de natuur zijn. Kuiper: 'Mis schien is de plek in het bos waar vroeger het Texels museum stond wel geschikt.' Het duo bewondert zijn humor. Tanghe: 'De manier waarop hij koeienstront vergeleek met het Amerikaans imperialisme is erg grappig.' Henk Noorlander, schilder, zou het mooi vinden als er ergens een plek is waar mensen kunnen zien hoe hij werkte. 'Het is niet aan mij, maar aan de weduwe om daar iets over te zeggen. Toch zou ik het wei heel leuk vinden als er zo'n plek komt.' De schilderijen van Wolkers bestaan uit stippen, net als de schilderijen van Noorlander. 'Het lijkt heel makkelijk, maar dat is het niet. Wolkers werkte erg geraffineerd.' Het mooiste beeld dat Wolkers ooit heeft gemaakt, vindt Noorlander het in 2002 ver nielde kunstwerk op de dijk van Oudeschild. 'Theo Timmer kwam na de vernieling bij me om te vra gen of ik geld wilde geven voor een nieuw beeld. Ik was daar gelijk voor, maar men was bang dat het opnieuw zou worden vernield. Ik vind dat het koste wat kost her steld moet worden. Als het dan opnieuw kapot wordt gemaakt, moet er weer een nieuw komen.' Timmer bevestigt dat het plan om het beeld op de dijk te herstellen destijds stuk liep omdat men bang was dat het weer vernield zou worden. 'Jan vreesde daar zelf ook voor. We wisten namelijk niet wie het had gedaan.' Het plan was om eerst in een gelimiteerde oplage kleine formaten van het beeld te maken en die te verkopen. Met het geld kon het beeld dan opnieuw worden geplaatst. Nadien is er nooit meer over gesproken. Net als Roeper heeft ook Timmer gehoord dat er plannen zijn om in Leiden een museum over Wolkers op te richten. Hij weet dan ook niet of Texel een geschikte plek zou zijn. 'Het zou wel mooi zijn als op Texel een plek komt met wat werk van hem. Of een ruimte waar af en toe een kleine tentoonstelling kan wor den gehouden.' Als je op het vasteland bent en ze horen dat je van Texel komt krijg je steevast dezelfde vragen. De top drie van de meest gestelde: 1Is het Texel of Tessel? 2. In de winter is daar zeker niks te doen? 3. Kent U Jan Wolkers? Op die laatste vraag geef ik altijd een half serieus antwoord in de trant van: 'Natuurlijk ken ik die, want het is mijn buurman. We wonen aan de rand van hetzelfde bos. Haast elke morgen kom ik hem tegen bij bakker Timmer in de Weverstraat en dan praten we over van alles, meestal over vrouwen en auto's.' Het verbaast me altijd weer hoe serieus en bewonderend daarop wordt gereageerd. Je maakt bij onbekende Nederlanders indruk als je close bent met een Bekende Nederlander. Bij Wolkers was dat in extra hoge mate het geval, want de man was niet alleen bekend als schrijver en beeldend kunstenaar, maar ook als tv-persoonlijkheid. Als hij op de buis kwam, ging je er skrep voor zitten, want het was bijha altijd leuk en in elk geval begrijpelijk. Dat sommigen hem niet moesten vanwege de seks in zijn boeken of omdat ze zijn kunst werken niet waardeerden, maakte het alleen maar spannender. Ik heb me verbaasd over de storm van publiciteit die na zijn dood losbarstte. Alle media stortten zich op het onderwerp en openden de jacht op mensen die de man hadden gekend en wat over hem wilden vertellen. Hoe onbenullig het ook was, alles was welkom, ledereen werkte gretig mee en het resultaat zag je dan een paar uur later aan je voorbijgaan, dagen lang. Ik vond het al gauw overda dig, maar zo werkt dat nu eenmaal met zoveel media die zich in com petitie met een scorend onder werp bezighouden. Ik kreeg al telefoontjes toen ik nog helemaal niet wist dat hij was overleden. Of ik maar even wilde checken of het waar was, want ik kende de familie immers. Natuurlijk heb ik het ze mooi zelf laten uitzoeken Bovendien ben ik helemaal niet zo close met de familie. In de meer dan 25 jaar dat Jan en Karina Wolkers op Texel woonden, ben ik nog geen tien keer bij hen thuis geweest Maar als het gebeurde, was het altijd leuk en interessant. Ik ben ook nogal geïnteresseerd in de natuur. zodat ik graag luisterde naar Jans lyrische monologen tijdens een ongevraagde mini-excursie in zijn bonte tuin. Bij zulke gelegenheden realiseerde ik me met een soort schaamte dat veel van die flora en fauna ook op ons erf aanwe zig was, maar dat wij er minder oog voor hadden. Vooral door zijn meesterlijke verteltrant maakte hij je opmerkzaam op dingen waar aan je anders onverschillig voorbij ging. In lokaal-economisch opzicht is dat ongetwijfeld zijn grootste verdienste. Hij greep elke gele genheid aan om Texel als uniek natuur- en cultuurgebied aan de man te brengen, daarbij onbewust mikkende op de doelgroep die wij hier graag hebben. De WV zou waarschijnlijk failliet zijn als ze al die promotie hadden moeten beta len. Ook in huis was het nodige te zien, zoals een collectie etnografica, waaronder een serie originele oor- logsschilden van koppensnellers uit Nieuw-Guinea waarop ik zeer jaloers was. Omdat ik ook wat heb met die koppensnellers, was er een gemeenschappelijke interesse en dan gaat het toch over wat meer dan koetjes en kalfjes. Het soort humor waarvan Wolkers zich bediende, stond mij zeer aan. Het was soms puur cabaret. Als je Wolkers interviewde, kon je wat hij zei letterlijk publiceren en je had goedkoop succes. Dit wetende had je er vrede mee dat niet jij maar vooral hij bepaalde wat er in de krant kwam. Ik had een telefonisch vraagge- sprekje met hem toen de tweelin gen Bob en Tom waren geboren. Met moeder en kinderen was alles goed, zoals dat heet. Wolkers zag dat als een meevaller, want hij had rekening gehouden met afschuwe lijke afwijkingen. Waarbij hij aan schouwelijk vertelde over de bron van zijn onrust: een bevriende pathaloog-anathoom die in de kelder van zijn instituut een serie vergroeide en anderszins mislukte tweelingen op sterk water had staan. Dus grote opluchting toen alles goed was. Ook was het leuk dat de tweeling was geboren in een ziekenhuis in Den Helder dat Gemini (dus Tweelingen) heet. Zo zorgde hij zelf voor een prachtig slot van het verhaaltje. Ik was betrokken bij het bezoek van Wolkers aan Texel in 1969. Uitgeverij Langeveld en de Rooy van de Texelse Courant exploiteer de toen ook een boekhandel, die Wolkers voor een lezing stnkte ter gelegenheid van de Boekenweek. Wolkers hield een volle zaal van De Lindeboom bijna twee uur in zijn ban en na afloop zaten wij tot in de kleine uurtjes bijeen onder het genot van spiritualiën. Wol kers kende Texel op dat moment alleen nog van de geschriften van Thijsse en enkele vakanties en ging direct op zoek naar een stek op het eiland waar hij in alle rust zou kunnen werken. Dat lukte en resulteerde ruim tien jaar later in de aankoop van het huis van burgemeester Sprenger aan de Rozendijk. Zo is het dus gekomen. Mijn meest recente contacten met Wolkers hebben te maken met zijn benoeming tot ereburger van Texel. Met professor Kees de Jager en ondergetekende ontstond toen het College van Ereburgers, dat zich volgens eigen zeggen gevraagd en vooral ongevraagd bezig houdt met belangrijke Texelse vraagstukken. Maar het gaat natuurlijk vooral om de gezel ligheid. Met de burgemeester, de respectievelijke aanhang en amb telijke ondersteuning hebben we eens per half jaar een diner, dat geheel volgens het gemeentelijke aankoopbeleid telkens door een ander cateringbedrijf wordt ver zorgd. De eerste keer gebeurde dat in huize Wolkers en we heb ben Jan daarbij nog in volle glorie meegemaakt. De tweede keer werd tot nader order uitgesteld wegens zijn verslechterende con ditie. Morgen zijn we bij de crema tie in Amsterdam, dus toch nog even bij elkaar. Harry wolkers een van vlees J Radio-verslaggever Jeroen Wielaarts interviewt Theo Timmer in Het Open Boek. Schildér René Kuijper kwam beroepshalve regelmatig bij de familie Wolkers. Het ging er aan de Rozendijk anders aan toe dan elders. 'Ik kwam er voor het eerst schilderen toen Karina nog zwanger was van de tweeling, dus ruim 26 jaar geleden Er stond nog geen boom in de tuin. Moet je nu eens kij ken. We hebben het huis van binnen toen helemaal mooi gemaakt. Jan was een perfectionist. In zijn werk, maar ook privé. Het schilderen van het buitenwerk moest daarom schoon en netjes gebeuren. De stei gers moesten keurig netjes staan, met kleedjes over de planken. Want er mocht geen druppeltje verf op de bloemetjes en de kevers in de tuin komen. Ik was er 's zomers eens aan het werk, zó verschrikke lijk warm. Toen zei Jan om twee uur 's middags: We stoppen ermee. <P is geen weer om te schilderen. E toen zijn we in de schaduw van oe grote boom gaan zitten en schor# Jan een glaasje appelcider. Het niet bij één glaasje gebleven...' Ik was er ook eens aan het toen Theo van Gogh op kwam. Wat een aardige man dat. Theo vroeg aan Jan of hij zj boek Terug naar Oegstgeest verfilmen. Voor hij toestemming wilde Jan even weten wat hij gemaakt. Theo had Een dagje n het strand van Heere Heeresmavl filmd en die zouden ze in de b coop in Den Burg bekijken. K vroeg toen of ook ik mee Toen zijn Jan, Karma, Theo en middag naar de bioscoop gew We zaten met z'n vieren in die g zaal. Het was goed, Theo kon gang gaan. Ik heb het altijd ge dig gevonden om er te werken: 1) waren altijd even vriendelijk.' Jongeren bekijken de etalage van Het Open Boek, die aan Wolkers is gewijd. Bij Theo Timmer van het Open Boek stond de telefoon vrijdag roodgloei end: 'Het ANP, de NOS en allerlei anderen zochten bevestiging van het gerucht over het overlijden van Jan. Zelf hadden we al een tijdje een vermoeden dat het niet goed ging. Hij zou ons bellen in verband met het signeren van boeken. En als zo'n telefoontje dan niet komt... Maar hoe broos hij ook was, bij zo'n vitale geest verwacht je niet dat het lijf het opgeeft.' De innige band die Theo en Julia Timmer met Wolkers hadden, bestaat al heel lang. Theo: 'Al van vóór Jan hier kwam wonen. Ik heb hem wel eens wat dingen gevraagd. Later belde hij eens op, dat hij hier een nieuw boek wilde signeren. Toen het bericht doorsijpelde dat hij hier kwam wonen, adverteerde ik met: Eilandgenoot Jan Wolkers sig neert in Open Boek. Hij las eens van die verhaaltjes voor in Met het Oog op Morgen. Een nachtkus van Jan Wolkers heette dat. Kleine sprook jes. Toen hij weer eens zou komen signeren, leek het me leuk van die wra sprookjes een miniboekje te maker. Om weg te geven voor de men j j£ sen die wachtten Jan maakte s mw wat tekeningetjes bij. Daar werdet gn echte verzamelaars van WolkersL werk wat zenuwachtig van, het was niet te koop. In het 1 sejaar hield hij eens een voordra in de kerk. Die tekst hebben we late uitgegeven. En vlak voor de milieu niumwisseling hebben we Omring, door Zee uitgegeven. Vier columnj over zijn vakanties op Texel ii Krukel van mevrouw Boon, ii jaren zeventig. Hij had die voor lezen voor de VPRO radio. Daar J toen ook een door Jan ingespro CD bij verschenen.' Het was in het Open Boek zaterdi een komen en gaan van mens^ 'Mensen zijn overrompeld en v ward en willen er nog niet aanofl verwerken het. Ze zoeken een plu om dat te delen of waar nog ie tastbaars van hem is. Boeken, li liefst met zijn handtekening er ri Hij zou nog een stapeltje signen maar ik denk niet dat hij daar n aan toe is gekomen.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 6