Geschiedenis familie Terpstra opgetekend in roman Liefdevol relaas over honger, ziekte en dood Snellius: van roestbak tot cruiseschip 'We staan op heel bijzonder schip' mm Zesde plek na race van 3010 kilometer Lit kens TEXELSE y COURANT oen Dirk Terpstra en Akke Zijlstra en hun gezin eind april 1928 anuit Friesland per vrachtschip in Oudeschild aankwamen im in de Hemmer te gaan wonen, trokken ze veel bekijks, ader, moeder, veertien kinderen en achttien koeien vormden een alledaags gezicht voor de Texelaars, die nieuwsgierig aren uitgelopen. Ze kregen niet eens alles te zien, want op et eiland werden in de loop der jaren nog drie meisjes en vee jongens geboren. VRIJDAG 2 NOVEMBER 2007 tin geschiedenis staat opgete- snd in het vorige week verschenen sek Hij droeg ons voorgeslacht, schreven door Gerie de Leeuw, ji van de 73 kleinkinderen van rken Akke Terpstra. Een bijzonder want hoewel het op feiten is ibaseerd, heeft het de vorm van ;n familieroman meegekregen, et verhaal begint rond 1878 met onne Zijlstra, die als weesjongen knecht van een gierige boer zeven jaar sparen voor zichzelf egmt. Met de poepezak (een zak et manufacturen) gaat hij in Fries- id huizen en boerderijen langs om n koopwaar te slijten. Tijdens één sn zijn tochten ontmoet hij Antje csenberg, die na de dood van er moeder de huishouding van i ouderlijk huis bestiert. Samen jgen ze (na een miskraam) twee rderen: Folkert, die als peuter idrinkt, en Akke, die op 13 maart op zestienjarige leeftijd met ar dorpsgenoot Dirk Terpstra xiwt. De armoede dwingt het stel ra twintig jaar later naar Texel verhuizen, waar ze een bóeren- drijf beginnen op hoeve Hem- ïkooi. heb me zoveel mogelijk aan de ten gehouden. Maar waar ik niet ben geweest - en in gevallen ear niemand bij is geweest - heb geschiedenis moeten recon- rjeren'. vertelt de in Den Hoorn rende schnjfster, een dochter n Zaankanter Adriaan de Leeuw Aaltje, de derde dochter van de ipstra's. Echt moeilijk vond ze de constructie niet. 'Ik ben er niet sciaal voor gaan zitten. Tijdens schrijven zag ik het voor me.' ivoorbeeld noemt ze het verhaal één van haar overgrootvaders vaders kant, die in een zwak ament een kind bij een buurvrouw mekte, terwijl zijn eigen (tweede) vrouw geestesziek in een inrichting lag. 'Tja, hoe is dat gegaan? Met zijn den beschreven als een eerlijke, hardwerkende en zeer Godvruch tige familie. Het minst voordelig is nog de beschrijving van Adriaan de Leeuw, nota bene de vader van de schrijfster. Als getrouwd man en jonge vader knoopt hij tijdens de mobilisatie een buitenechtelijke rela tie aan. Deze wordt door zijn eigen vrouw ontdekt wanneer ze een brief onder ogen krijgt waarin de even eens onwetende vriendin schrijft dat vrouw in het gesticht en een thuis ze waarschijnlijk zwanger is en zij een hok vol kinderen zal die man niet eens lekker de hort zijn opge gaan. Wat ik heb opgeschreven, lijkt me het meest waarschijnlijk. Dat ze bij elkaar in bed zijn beland nadat hij de waslijn voor haar had gemaakt en ze samen koffie hadden gedronken. Maar of ze inderdaad haar rok tot boven haar knie heeft opgerold om hem te verleiden, dat weet ik natuurlijk niet. Net zomin als ik zeker weet of hij de lijn moest repareren.' Bij sommige leden van de familie Terpstra heeft het boek voor beroe ring gezorgd. Niet allemaal toonden ze zich er gelukkig mee dat hun geschiedenis werd opgetekend. Om hen minder herkenbaar te maken, heeft De Leeuw twee namen ver anderd. Jammer, vindt ze. 'Ik heb alleen maar willen schrijven hoe het werkelijk is gegaan. Toen mijn moe der een paar jaar geleden overleed, besefte ik dat ik nu tot de oudste generatie behoor. Mijn ooms en tan tes hebben me tientallen verhalen en Adriaan moeten trouwen. 'Dat is nu eenmaal de waarheid. Maar ook mijn vader is niet alleen maar slecht in het boek. Hij was nogal gevoelig voor vrouwelijk schoon. Maar hij was ook erg aardig, had humor en was nooit chagrijnig. Ik herinner me hem als een leuke kerel, knap om te zien. Leuk was ook dat hij altijd charmant was, ook als een vrouw schuw lelijk was.' De Leeuw, die het boek in eigen beheer heeft uitgegeven, is geen geoefend schrijfster. In haar ijver volledig te zijn, is ze hier en daar nogal breedsprakig. Een strenge redacteur had er ongetwijfeld op aangedrongen het boek in te korten, om op die manier het tempo in het verhaal te houden. Opmerkelijk is ook dat ze wél de vrijheid neemt om de geschiedenis te reconstru eren en hier en daar te romantise ren, maar dat ze de brieven die de leden van de families Terpstra en De Leeuw elkaar schreven onver kort en mét de fouten heeft over- negentiende en het begin van de twintigste eeuw had. Honger, ziekte en dood speelden een belangrijke rol in het dagelijks leven, ook op Texel. De Terpstra's waren zo arm dat ze alleen door uiterste zuinig heid in staat waren te overleven. Dat wordt mooi duidelijk gemaakt door de grootmoeder die haar klein kinderen erop wijst de aardappelen dun te schillen. Een schil die een knappend geluid maakt als je 'm dubbel vouwt, is te dik, betoogt ze. Hartverscheurend is het verdriet dat bij de lezer wordt opgeroepen wanneer een kind op jonge leef tijd overlijdt. Bijna tastbaar is ook de radeloosheid die Akke Terpstra voelt wanneer ze, net bevallen van haar vijftiende kind, door een mis lukt avontuur in de bloembollen teelt hun hele hebben en houwen moeten verkopen om de schulden te kunnen betalen. Net zo groot is de opluchting wanneer het gezin daarna onverwacht voor een schap pelijke prijs terecht kan op Elba op Zuid-Haffel, de latere thuisbasis van de Terpstra's. Een mooie blik biedt De Leeuw eveneens op de Godsbeleving van haar familie, ook in relatie tot die van andere Texelaars. De Terpstra's lieten zich pas dopen als ze volwas sen waren, thuis op Elba, waar een doopvont tot het interieur behoorde. Dirk en Akke Terpstra waren streng in de leer en gaven hun kinderen een zeer godsdienstige opvoeding. Streng waren ze ook voor zichzelf. Gerie de Leeuw voor 'Elba', jarenlang de thuisbasis van de familie Terpstra. verteld. Als wij ze niet doorvertellen, worden ze vergeten. Maar ik heb niemand verdriet willen doen. Er staan geen lelijke dingen in. Ik hoop dat ze het toch willen lezen, dan kunnen ze het zelf ontdekken.' Inderdaad hoeven de Terpstra's geen angst te hebben. Ze wor- genomen. Dat komt misschien wel de authenticiteit ten goede, maar niet de leesbaarheid. Toch is Hij droeg ons voorgeslacht zeer de moeite waard. De Leeuw schetst een prachtig tijdsbeeld en maakt duidelijk hoe moeilijk de werkende stand het aan het einde van de Ook toen allang duidelijk was dat de gezondheid van Akke minder werd, durfden ze uit eerbied voor God niet te besluiten te stoppen met kinde ren krijgen. Ontroerend om te lezen is het inner lijke gevecht dat beiden soms voer den. Wanneer het kermis in Den Burg is, zegt Dirks geweten hem dat zijn kinderen daar niet thuisho ren. 'De kermis was dronkenschap, geld verbrassen en vechtpartijen.' Tegelijkertijd gunt hij zijn kroost ook eens een verzetje. 'Het had hem wat weemoedig gestemd, de moe ders die glunderend naar kinderen stonden te kijken die kraaiend van plezier in de draaimolen zaten. Ver derop liep een ouderpaar met hun kinderen, allemaal smikkelend aan een grote oliebol. De snoeten van de kinderen, wit van de poedersui ker. Anderen liepen slenterend in de rondte, genietend van hun kaneel stok.' Ondanks hun armoe toont hij zich ten slotte mild en geeft hij zijn kinderen een kwartje, onder de toe voeging: 'Denk erom, geen katten kwaad. en op tijd weer naar huis.' Een andere keer toont hij zich onverzettelijk. Wanneer zijn oud ste dochter Anna en haar man, de Nederlands hervormde Simon Lap uit Den Hoorn, hun zoon Biem laten dopen, weigert hij aanwezig te zijn. 'Daar gaan we niet naar toe, besliste hij. Akke vond het wel erg dat er niemand van hen bij zou zijn, maar ze wist dat vader het niet uit dwarsigheid zei. Nee, hij was er zo van overtuigd dat dit verkeerd was, dat hij het met met zijn geweten overeen kon komen om er heen te gaan.' Tekenend voor hun rotsvaste geloof is dat ook Anna ervan over tuigd is een doodzonde te begaan. 'Ze trilde over haar hele lichaam en zag zo wit alsof ze al gestorven was. Want dat zou er gebeuren! Het dak zou boven haar hoofd instor ten, omdat ze zo'n grote zonde beging. Ze wankelde even toen ze naar voren moest komen Na de dienst barst ze in snikken uit en •Is/Beeldbank Texel) smeekt ze haar man dit 'nooit en nooit meer' te hoeven meemaken. 'Toen Simon begreep dat ze zich zo angstig gevoeld had, beloofde hij dat er nooit meer een baby gedoopt hoefde te worden, hij zou alles en iedereen trotseren. Wat was ze hem daar dankbaar voor.' Het beeld dat beklijft is van een historisch interessant, waardevol boek, duidelijk met liefde geschre ven. Helaas is het (voorlopig) met in de Texelse boekhandel verkrijgbaar. Een groot deel van de eerste druk is al verkocht of verzegd, onder meer aan familieleden in Friesland en Zaandam. De Leeuw hoopt op een tweede druk. 'Maar ik moet eerst eens zien of dat lukt, want al mijn spaargeld zit hierin.' Joop Rommets Het Solarteam Twente One, met oud-Texelaar Stefan Halsema, is op de zesde plek geëindigd in de World Solar Challenge, een race met zonneauto's. Na een rit van 3010 kilometer door de Australische woestijn die zon dag 21 oktober begon, eindigde het team vrijdag nadat de win naars uit Delft zeven uur eerder waren gefinisht in Adelaide. 'Als de auto wat betrouwbaarder was geweest, had er meer ingezeten. Maar als je 34 teams achter je laat, heb je het goed gedaan.' Halsema studeert aan de Univer siteit Twente. Hij besloot ruim een jaar geleden aan de race mee te doen. Hiervoor legde hij zijn studie stil. 'In het begin nam ik me voor nog een paar vakken te doen, maar dat had ik snel bekeken Ik had er geen tijd voor.' In de voorbereiding was er regelmatig contact met het team uit Delft en teams uit België en Duitsland. 'Je wilt toch weten hoever zij zijn. We zijn een keer gaan stappen en toen probeerde iedereen elkaar dronken te voeren om geheime informatie los te krij gen. Het blijft toch een wedstrijd.' Zes weken voor de start vertrok het team naar Australië. 'Om te accli matiseren, maar daarna hadden we onze tijd volledig nödig voor het klaarmaken van de auto.' Na een kwalificatierit mochten de Twentenaren als vierde van start. De eerste drie dagen schommelde het team tussen de vijfde en zesde plek. Op de vierde dag kregen ze te maken met een zware tegenslag. 'De voorwi9lophanging raakte los en daardoor schuurde de wagen met de bodem over de grond Een geluk was dat het een half uur voor het einde van de racedag gebeurde. 'Er mocht tussen acht en vijf uur gereden worden. Nu verloren we geen kostbare racetijd met repa raties.' Ondanks dat ze het defect konden repareren, had het wel con sequenties voor de rest van de wedstrijd. 'De één na laatste dag lagen we nog op een vijfde plaats Als we het mankement met de voor wielophanging niet hadden gehad, waren we niet naar een zesde plaats afgezakt.' De finish gaf Halsema een dubbel gevoel. 'Je bent blij dat het erop zit, want het is toch een zware race. Aan de andere kant is het de afsluiting van een leuke periode en is het jammer dat het erop zit.' De finish werd gevierd met een duik in een fontein. 'In de woestijn kon je je niet douchen.' Daarna ging het feest verder in de plaatselijke cafés. 'We hebben veel limonade gedron ken'. vertelt Halsema lachend. Hij gaat nog vijf weken rondreizen door Australië. Daarna gaat hij terug naar Enschede om zijn studie weer op te pakken en om het nieuwe team te begeleiden. 'De wedstrijd wordt één keer in de twee jaar gehouden. Wij zijn betrokken bij het selecteren van de nieuwe teamleden en zullen ze begeleiden. Het is zonde als er kennis verloren gaat.' Crossloop Atletiek Vereniging Texel houdt zon dag de tweede boscross van het seizoen. Rond de Fonteinsnol aan de Rozendijk is een parcours uitge zet van 2.9 kilometer dat één, twee of dne keer gelopen kan worden Inschrijven kan vanaf 10.15 uur bij appartementenhotel Bos en Duin aan de Bakken weg. De start is om 11.15 uur. Voor de jeugd, die om 11.00 uur van start gaat, is een ronde van 1000 meter uitgezet De wedstrijd telt mee voor het klas sement. Om voor plaatsing in aan merking te komen, moet aan vijf van de acht crosslopen worden deelge nomen. Deelname kost €1,25 voor de jeugd en €2,- voor senioren. Het is ook mogelijk een abonnement te nemen. Dat kost €7,50, respectie velijk €12,-. Leden van AVT genie ten korting. De volgende crosslopen worden gehouden op 18 november, 2 en 16 december, 13 en 27 januari en 10 februari. Voor meer informatie: Rita Dogger, tel. 313387. de roestbak die door medewerkers van Scheepswerf Vis- -Texel in Oudeschild onder handen is genomen valt niet fect af te leiden dat de Hr. Ms. Snellius ooit als parade- ardje van de nautische wetenschap de oceanen bevoer, n de meet- en andere apparatuur waarmee het schip was gepropt, is nu vrijwel niets meer terug te vinden, motoren Erken niet meer en de schroef ontbreekt. Dezer dagen wordt ischip naar het Italiaanse Liverno versleept, om te worden rbouwd tot luxe cruiseschip. iVisser willen ze nog wel eens iondere klussen hebben, en dit er zo een, vertelt chef Aad de no. Met zijn collega's verricht 'Jlerlei werkzaamheden aan het np, die ervoor moeten zorgen thet verantwoord naar Italië kan rden versleept. Er kan niet maar it worden aangerommeld, de ipectie kijkt over de schouder 8. 'Ik weet er het fijne niet van, 3rwe staan wel op een heel bij- der schip', weet de scheepsre- ■ateur. 'Eigenlijk zonde dat zo'n ander stukje erfgoed uit Neder- d verdwijnt. is de roestbak van 1100 ton ruim 70 meter lengte bijvoor- öd het laatste geklonken schip 'lederland. Bijzonder is ook de B, zoals je ze tegenwoordig meer tegenkomt. Voor het "werp van het wetenschaps- ütuig huurde de vaderlandse een heuse scheepsar- itect in. Want het schip dat terzoek in de tropen zou gaan sn, moest de hoge ambities stralen die Nederland na de sde Wereldoorlog had op het led van oceano- en hydrogra- fi onderzoek. De A907, zoals witte marineschip was genum- ifd, had als eerste vaartuig van Nederlandse krijgsmacht air sditioning aan boord. En geen 'warming. Met uitzondering van de open haard in het officiersver- blijf. Die zit er nog steeds, een van de weinige tastbaarheden uit het bewogen verleden van het schip dat in 1952 in de vaart kwam. Tot 1962 verrichte het schip diep zee-onderzoek in Nieuw Guinea, tot Nederland dit gebied moest afstaan aan Indonesië. Hiervoor beschikte de Snellius over een diepzee-echolood. De gegevens werden onder meer gebruikt om zeekaarten te tekenen. Het was ook het eerste schip dat over een eigen navigatiesysteem beschikte. Oliegigant Shell, dat belang had bij onderzoek naar de aanwezig heid van brandstof, betaalde gul mee aan de Snellius. Er werden temperatuurmetingen gedaan, geologisch onderzoek en studie verricht naar de samenstelling van het water. Onder de 110 beman ningsleden onder meer papoea's, die het gebied goed kenden. Zij verbleven onder in het schip in een apart verblijf. De stapelbedden en een lange rij wasbakken herinne ren nog aan hun aanwezigheid. Koude Oorlog In 1964 nam de Snellius deel aan het Navadoproject, waarbij tus sen Amerika en Europa oceano- grafisch onderzoek werd gedaan. 'De Amerikanen hebben het schip toen helemaal volgebouwd met apparatuur', weet Anton Hierck, die van 1965 tot 1969 als burger op het schip heeft gevaren. 'Een mooie tijd. Ik ging veel met de wetenschappers om en heb er heel veel van geleerd.' Het was mid den in de Koude Oorlog, waarin het verleidelijk moet zijn geweest om het wetenschapsvaartuig voor spionage-doeleinden in te zetten. Hierck: 'Dat gebeurde niet. Oce anografie is a-politiek, alleen het belang van de wetenschap telt. We onderhielden goede banden met Russische onderzoekers, die in hetzelfde gebied actief waren. Het gebeurde wel dat de schepen rondleiding bij de afdeling Hydro grafie. 'Hier werden de zeekaarten getekend.' Een tafel en wat schuif lades herinneren er nog aan, voor de rest is er mets meer. Ook de stuurhut is kaal gesloopt. Het roer ontbreekt er staan alleen nog een paar oude telexen. Bovenin ook de hut van de commandant. 'Hij had een eigen hofmeester.' Een verdieping lager de officiersverblij- ven. 'Kijk, de open haard.' Hierck wijst op een stoel aan de eettafel. 'We hadden allemaal een vaste plek in de hiërarchie. Hier zat ik.' De Snellius voer tot 1972 als mari neschip. Daarna heeft het nog een liefhebber die dermate onder de indruk was van het ontwerp, dat hij het tot een luxe cruiseliner wil laten ombouwen. Een dure opera tie, maar de toekomstige passa giers zullen waarschijnlijk niet de minst bedeelden zijn. Tekst en foto's Gerard Timmerman aan het eind van de dag naast elkaar gingen liggen en er samen een borrel werd gedronken.' Cruiseschip Eind 1965 vertrok het schip naar Suriname, om daar onderzoek te verrichten. Op 27 juli nam Prins Claus een kijkje aan boord. Nadien werd de Snellius ingezet bij het project Baltic, voor zeeonderzoek onder de poolcirkel. 'Voor elke reis werd nieuwe apparatuur aan boord gesjouwd. Het stond er hier vol mee', stopt Hierck tijdens een periode dienst gedaan in Schot land, als drijvend hotel voor de marine, waarna Henk Bloeme het kocht om mee te varen en te dui ken. Daar is niets van gekomen, waarna de stichting Vrienden van de Koninklijke Marine (WKM) zich over de Snellius ontfermde, om dit stukje erfgoed op te knappen en permanent af te meren in het Mari tiem Kwartier. Maar het liep stuk op de financiën, waarna de eige naar het schip onlangs verkocht aan een Italiaanse miljonair, een Wet van Snellius De naam van de Hr. Ms. Snellius verwijst naar de Wet van Snel lius (brekingswet), vernoemd naar de Nederlandse wis- en sterrenkundige Willebrord Snel van Royen (1580-1626). Dit is een natuurwet die aangeeft hoe lichtstralen gebroken worden op de overgang van het ene medi um naar het andere (bijv. lucht en glas). De naam van Snel lius is ook verbonden aan twee maritieme expedities. De eer ste in 1929, met expeditieschip Willibrord Snellius, in Indonesië, had een groot effect op de ont wikkeling van het oceanogra- fisch onderzoek. Snellius II was de expeditie waarvoor onder- zoeksschip Tyro in mei 1984 naar Indonesië vertrok voor een uitgebeid onderzoeksprogram ma. Het NIOZ was betrokken bij dat onderzoek. Anton Hierck, voormalig opvarende van de Snellius, mijmert in de stuurhut over de glorietijd van het wetenschapsschip. *hn het schip verbleef de bemanning. De lange rij wasbakken waar werf medewerker ,p,eferse bij staat herinnert nog aan hun aanwezigheid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2007 | | pagina 7