Samenwerking houdt goedkeuring partijen Standaart klaar voor vliegen op koolzaad 'TV-serie geen reclame voor Texel' Nieuwe directeur Lubertischool Geen steun amendement PvdA 'Vóór mijn sollicitatie nog nooit op Texel geweest' I EX ELSE J COURANT Motor ontwikkeld voor bio-luchtvaart Mogelijk sluiting Postbankfiliaal meer inzicht in de kosten geven. Het Eilander College wil het budget voor samenwerking dit jaar verdubbelen van vier naar acht ton en volgens de huidige verdeelsleutel komt 38 procent voor rekening van Texel. Dat zou betekenen dat de Texelse bijdrage stijgt van €160.000,- naar €320.000,- maar het is vooralsnog de vraag in hoeverre de kosten stijgen. Ike van Houselt is Theo Habraken opgevolgd als nieuwe directeur van de Lubertischool in De Koog. iFoioJemei .m HatnmiBMoban* re- Hij kwam eind vorig jaar speci aal uit Angola over voor de sol- licatiegesprekken. Sinds een paar weken woont Ike van Houselt met zijn Senegalese vrouw Astou in De Koog en is hij de nieuwe direc teur van de Lubertischool. Lessen over Afrika moeten de komende jaren op de Luberti onge twijfeld zeer aansprekend, boeiend en levensecht worden. Van Houselt (50). de opvolger van Theo Habra ken, woonde en werkte de afgelopen twaalf jaar in verschillende Afrikaan se landen. Zijn laatste standplaats was Angola waar hij leiding gaf aan een Nederlandse school. Daarvoor leidde hij Nederlandse sqholen in Mali, Mozambique en Guinee-Bissau. 'Dat was via de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland. Daar heb ik me in 1995 bij aangesloten en daarna kon ik aan de slag in Guinee-Bissau. Ik had destijds nog amper van dat land gehoord.' Op de scholen van de stichting wordt les gegeven aan kinderen van Nederlanders die zijn uitgezonden voor bijvoorbeeld ont wikkelingswerk of oliemaatschap pijen. Sluiting Door sluiting van zijn school in het Zuid-Angolese Lubango, waar hij en Astou vijf jaar lang woonden, moest Van Houselt omzien naar een andere baan. Een kennis wees hem op een advertentie van de Luberti school in de Volkskrant, waarna het balletje begon te rollen. Kort voor de kerstvakantie vloog Van Houselt over voor de sollicatiegesprekken. 'Daar werd uitgebreid de tijd voor genomen en ik heb ook nog een lange strandwandeling met Theo Habraken gemaakt. Dat vond ik wel bijzonder.' Vlak de terugreis naar Angola kreeg hij het verlossende telefoontje. 'Toen ging aan beide kanten van de telefoon gejuich op.' Volgens Van Houselt wordt het wen nen weer in Nederland te leven. 'We staan nu bijvoorbeeld te klungelen met de euro, omdat we die nog nooit in handen hadden gehad. En laatst toen we nieuwe fietsen koch ten, keken we onze ogen uit. We vroegen om de modernste exem plaren en kregen fietsen met een zelfdenkend achterlicht en versnel lingen die onder een wieltje zaten. In Afnka heb ik twaalf jaar lang geen fiets gezien, dus dat was allemaal nieuw voor mij.' Texel is eveneens Van Houselt gaat twee dagen per week lesgeven aan groep 7/8, de rest van de tijd besteedt hij aan de directie. De kennis daarvan is in Afnka op peil gebleven, omdat de Nederlandse scholen daar ook onder de Nederlandse onderwijs- wetgeving vielen. Voor 1995 was hij al directeur/leerkracht op een basis school in Lopik en eerder werkte hij op een basisschool in Utrecht. Het dagelijkse leven op de Luberti wordt ook echter ook weer wennen 'In Mali en Angola hadden we de school aan huis en in Angola kwa men de kinderen 's morgens telkens door de keuken naar binnen.' De eerste ervaringen op de Luberti zijn tot nu toe goed geweest. 'De school is als een warme douche over me heen gekomen.' DINSDAG 22 JANUARI 2008 Een meerderheid van de politieke partijen blijft de verdere ontwikke ling van de gemeentelijke samen werking tussen de Waddeneilan den steunen. Een voorstel van de PvdA om te stoppen met de Eilan der Raad en het Eilander College en terug te keren naar het oude Overleg Orgaan Waddeneilanden kreeg tijdens de raadscommissie Middelen geen steun. De PvdA vindt dat Texel het beste uit het in 2005 opgerichte samen werkingsverband De Waddenei landen kan stappen. Volgens de sociaaldemocraten heeft de Wad- densamenwerking Texel sinds 2001 acht ton gekost, maar zijn sinds dien weinig aantoonbare resulta ten geboekt waar Texelaars voor deel aan hebben gehad. De PvdA wees de andere partijen erop dat de gemeenteraad al in 2001 een besluit heeft genomen over intensievere samenwerking en is het sindsdien alleen bij praten is gebleven. 'We kunnen beter samenwerking zoeken met andere gemeenten in de Kop van Noord-Holland', aldus Anne- mieke van Atteveldt. 'Dat verloopt minder stroef.' Frustreren Rob Heijman (GroenLinks) vond dat de PvdA een jarenlange discussie frustreert. Volgens hem is het beter met een oordeel te wachten tot het Eilander College in april een plan van aanpak voor de verdere samen werking presenteert. Gerard Weijers (Fractie Weijers) en Gerbrand Poster (WD) vonden hetzelfde. Poster: 'Ik kan me vinden in het amendement van de PvdA, maar ik heb op Vlie land mijn steun gegeven aan het opstellen van een plan van aanpak, dus ik steun de PvdA nu niet.' In dgt plan zet adviesbureau BMC in opdracht van het Eilander Col lege de ambities en kaders voor de toekomst uiteen. Dat is besloten tijdens de laatste vergadering van de Eilander Raad eind november op Vlieland. Poster stelde dat, ondanks de una nieme goedkeuring in de Eilander Raad, veel raadsleden van de eilan den toch tegen de samenwerking zijn. Dat leidde tot verbazing bij wethouder Marian Merkelbach. de Texelse vertegenwoordigster in het Eilander College. 'We gaan er vanuit dat de Eilander Raad het op Vlie land toch wel gemeend heeft verder te willen samenwerken, anders is het echt tijd om te stoppen.' Mer kelbach zei blij te zijn met de steun van alle partijen minus de PvdA. Ze erkende dat de samenwerking nog niet zoveel heeft opgeleverd als gehoopt, maar volgens haar moet het plan van aanpak meer duidelijk heid bieden. Richting Dat moet ook duidelijk maken welke richting het opgaat. Ben Zegeren (CDA) merkte op dat het nog steeds met duidelijk is waar de samenwer king toe moet leiden. Merkelbach: 'Het allerbelangrijkste is de gemeen telijke dienstverlening op een hoger peil te brengen.' Daarnaast willen de eilanden de bestuurlijke zelf standigheid in de benen houden. Merkelbach wees erop dat gemeen telijke herindeling voor Texel op het moment geen onderwerp is, maar dat het eiland er niet tot in de lengte der dagen aan kan ontkomen. 'We moeten niet afwachten tot de drei ging daarvan groot wordt.' Het plan van aanpak moet eveneens Kosten Volgens Merkelbach zijn de pro vincies Noord-Holland en Friesland bereid de kosten van een procesma nager, die de samenwerking gestalte moet geven, twee jaar lang voor hun rekening te nemen. De griffier van Provinciale.Staten in Friesland is in beeld voor die functie. De man, een bewoner van Terschelling, treedt aan als de eilanden het plan van aanpak hebben goedgekeurd. Willem Vlas (Texels Belang) liet weten dat Friesland eveneens de kosten van een coach voor het Eilander College wil betalen. Die moet ervoor zorgen dat de verhou dingen tussen dat college, waarin alle burgemeesters zitten, en het college van de gemeentesecreta rissen van de eilanden goed blijft. De PvdA handhaafde haar voor keur voor meer samenwerking met de Kop van Noord-Holland. 'Dat verloopt minder stroef', aldus Van Atteveldt. Frans Visman (D66) wees erop dat die samenwerking ook geld kost. 'En je kunt in dit proces niet eenzijdig de overeenkomsten opzeggen.' De politieke partijen op de andere eilanden wordt eveneens gevraagd vóór 1 april in te stemmen met de besluitvorming van de Eilan der Raad op Vlieland. nieuw. 'Voor mijn sollicitatie was ik hier zelfs nog nooit geweest. De twee hebben tijdelijk onderdak bij een familie in De Koog. Van Houselt, geboren in Zeeland en opgegroeid in het Brabantse Dongen, heeft inmiddels de nodige gesprekken gevoerd met de vijftien medewerkers en vooral veel geluis terd naar ouders en medewerkers om ingewerkt te raken. 'Dat werkt beter dan alle dossiers lezen, dat kan altijd nog.' Het vasthouden van het karakter van de school en oog houden voor het individuele kind zijn twee van zijn doelstellingen. 'Er wordt hier veel aandacht besteed aan de sociale en emotionele ont wikkeling van de kinderen. In kring gesprekken wordt ook uitgebreid stilgestaan bij dingen die kinderen hebben meegemaakt of beleefd.' Over de plannen om aansluiting te zoeken bij de nieuwe stichting voor het openbaar primair onderwijs op Texel kan hij nog niet veel zeggen 'In dat onderwerp ben ik nog niet goed thuis.' Kennis Piet Standaart in Engeland aan het werk met een vliegtuigmotor die op plantaardige olie loopt. Piet Standaart wil in de loop van dit jaar de lucht in met een vliegtuig dat op plantaardige olie vliegt. Hij heeft daarvoor samen met diverse bedrijven in de luchtvaartindu strie een op koolzaadolie lopende vliegtuigmotor ontwikkeld. Dat gebeurde onder de vlag van de Stichting Plantaardig Vliegen van Standaart, Arnold Langeveld en Dirk de Lugt. De stichting kreeg in 2005 uit het Europees subsidieprogram ma Leader Plus €40.000.- subsi die om onderzoek te doen. Ook TESO en transportbedrijf Bakker uit Oudeschild leverden een financiële bijdrage. Het is Standaart in samen werking met diverse bedrijven in Friesland, Duitsland en Engeland gelukt een motor te creëren die zowel op plantaardige olie, diesel als petroleum werkt. Dat staat in een rapport dat de stichting heeft gepubliceerd. Het bijzondere aan het onderzoek is dat de koolzaadolie zowel als brandstof als als smeerolie is getest. Zoiets was nog niet eerder gebeurd. Het onderzoek, uitgevoerd op de begane grond, begon volgens Stan daart met een tweetaktmotor (een DAIR-100), maar dat was niet met een een succes. Een hoog toerental en een temperatuur die opliep tot boven de 100 graden leidden tot een slechte smering en indikking van de koolzaadolie. Het omlaag brengen van het toerental bracht verbetering. Het brandstofverbruik nam af en de smering werd beter. Vooral het gebruik van koolzaadolie als smeer middel pakte goed uit. 'In koolzaad olie zitten moleculen die van nature aan metaal plakken, waardoor in de motor een film langs de oppervlak ten werd opgebouwd. Die zorgde voor bescherming tegen roesten en slijtage van de onderdelen.' Vrijkomende krachten bij het star ten vormden een ander probleem. Als de tweetaktmotor werd gestart, kreeg de motorophanging nogal wat opdoffers. Dat euvel is volgens Stan daart verholpen door de ontwik keling van een nieuwe motor (een Gemini-100) met drie in plaats van twee cilinders. 'Die motor heeft het zelfde vermogen als de vorige, maar de inhoud van de cilinders is terug gebracht van 1800 naar 1600 cc.' Naast de Britse en Duitse bedrijven hielpen ook Pieter Dros, Brendan de Graaf en Bonne Mechanisatie een handje mee. Standaart wil dit jaar en volgend jaar testvluchten uitvoeren. Dat gebeurt waarschijnlijk vanaf De Kooy. De motor wordt ingebouwd in een motorzweefvliegtuig. Mocht er tij dens de testvluchten wat mis gaan, dan kan het vliegtuig altijd goed aan de grond komen. Volgens Standaart is vliegen met plantaardige olie veili ger dan vliegen met fossiele brand stoffen. 'Het is minder brandbaar dan gewone brandstof. Het is ook beter voor het milieu als je brandstof moet lozen. Na 21 dagen is vrijwel alles afgebroken, terwijl voor fos siele brandstoffen de norm geldt dat na 28 dagen 60 procent moet zijn opgelost.' De Stichting Plantaardig Vliegen loopt vooraan in het experimenteren met plantaardig vliegen. De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin maak te deze week als een van de eerste bekend twee Boeings 747 op bio brandstof te laten vliegen. Over waar schijnlijk een maand landt de eerste op Schiphol. Standaart wijst erop dat vliegen op plantaardige olie iets is dat vooral op kleinere schaal moet worden toegepast. Diverse onder zoeken hebben inmiddels geleerd De televisieserie En we gaan nog niet naar huis beleefde zondag avond zijn première op de Neder landse kijkbuis. De serie gaat over een gezin dat van Amsterdam naar Texel verhuist om daar een nieuw leven op te bouwen. Het programma trok 2.223.000 kijkers en stond op de vijfde plek in de lijst van best bekeken program ma's. Was de eerste aflevering een mooie promotie voor Texel of werd het eiland neergezet als een achtergesteld gebied? De Texel se Courant vroeg Texelaars hun mening. De reacties van bezoekers van de website van de Texelse Courant logen er niet om. Geen enkel positief commentaar. Een greep uit de reac ties: 'Totaal ongeloofwaardig en bij het belachelijke af', 'Wat een slechte serie. En dan die stereotypes. Texel in de jaren dertig vorige eeuw?', 'Ze schetsen een beeld van Neandertha lers die op een eiland leven en niet zijn ontwikkeld.', 'Jammer dat Texel zo wordt neergezet. Geen reclame dat biobrandstoffen weliswaar beter mogen zijn voor het milieu, maar bij gebruik op grote schaal tot voedsel tekorten en ontvolking van het plat teland kunnen leiden. Volgens Standaart komt dat doordat de prijs van biobrandstof meestijgt met de prijzen van fossiele brand stoffen. Daardoor kan het voor boe ren aantrekkelijker worden koolzaad te verbouwen in plaats van andere gewassen, waardoor voedseltekor ten ontstaan. Een soortgelijke con clusie werd begin deze week ook door de Europese Unie getrokken. Die wilde aanvankelijk in 2010 10 procent van alle autobrandstof uit biobrandstof laten bestaan, maar gaat dat percentage terugschroeven om voedseltekorten en bedreigingen van het regenwoud te voorkomen. Het onderzoek van Standaart leerde dat de nieuwe Gemini-100 motor naast de vliegerij ook in de landbouw zijn dienst kan bewijzen. Met een kleine moeite kunnen landbouwvoer tuigen worden omgebouwd, zodat ze op koolzaadolie kunnen lopen. Met de motor kunnen boerderijen ook in de eigen warmte- en elektrici teitsbehoefte voorzien. Een globale berekening leert volgens Standaart dat twee tot drie hectare koolzaad nodig is om een boerderij een jaar lang van stroom en warmte te voor zien. Dat geldt dan bij een dagelijks gebruik van 120 liter plantaardige olie. Een hectare levert gemiddeld 1100 tot 1600 liter koolzaadolie. Een vliegtuig kan op basis van één hec tare ongeveer 240 vlieguren (gemid deld 4,5 uur per week) maken. Stan daart: 'Ze gaan de motor ook nog toepassen bij een amfibievoertuig in de Russische toendra.' ©©- (Yi- yan alle kanten 00! voor ons eiland.', 'Zo'n eerste afle vering geeft weinig zin om volgende week te gaan kijken.' Wouter de Waal, directeur van de WV, was positiever gestemd. 'Ik denk dat de makers van het pro gramma het nog goed maken en dat de nadruk steeds meer komt te liggen op hoe gemoedelijk het hier is en hoe men met elkaar omgaat. Laten we het afwachten en het posi tief benaderen.' Hij keek met veel belangstelling. Even was er sprake van dat onder meer de WV een financiële bijdrage aan de serie zou leveren, maar dat ging niet door omdat de AVRO bang was voor con flicten met het Commissariaat voor de Media. Wel gaf het toeristenbu reau advies en suggesties voor film locaties. 'Wat ik daarvan terugzag was dat de kinderen zeiden dat Texel maar een uur van Amsterdam af lag. Daar hadden we om gevraagd.' Volgens De Waal is de serie op een Westerse manier gemaakt. 'Texel is anders, maar daarom is het ook zo aantrekkelijk. Dat een inwoner, Guus, de aansluiting van water en elektri citeit voor het hele eiland regelt, is natuurlijk niet de werkelijkheid, maar geeft wel aan wat voor sfeer hier heerst.' Danny Westerlaken, eigenaar van CVI Texel, bekeek de uitzending op internet. 'Wat een drama. Mobiele telefoons hebben geen bereik en de installatie van elektriciteit en water zou hier door buurtbewoners wor den verricht. Onzin natuurlijk. Als die vader een installatiebedrijf had gebeld, had hij binnen een uur water en licht gehad. Ik ben bang dat het toeristen afschrikt om hierheen te komen.' Aan de andere kant trekt het kneuterige beeld dat nu wordt neer gezet ook mensen aan. 'Het is ook wel weer hoe toeristen het eiland wil len zien Ze willen thuis wat te vertel len hebben. Als ik naar Vlieland ga, vind ik het ook grappig dat het daar nog wat kneuteriger is dan hier.' John Smit. eigenaar Texel TV, is geschrokken van de eerste afleve- nng. 'Ik vond het erg goedkoop. Je kunt zien dat het met zo min moge lijk geld is gemaakt. Dat ze binnen opnames dichtbij huis draaien, snap ik nog wel. Maar iedere verwoede Texelganger kon zien dat zelfs de buitenlocaties niet allemaal op Texel waren. Zo zag je de vader auto rij den in een landschap dat niet Texels was.' Ook aan de cameratechniek kon hij zien dat er weinig geld in was gestoken. 'In een bepaald shot zag je de elektriciteitsmonteur van de zijkant gefilmd. In een volgend shot stond de man ineens heel erg anders. Daaraan kun je zien dat ze er niet serieus mee bezig zijn geweest. Bovendien is het met een kleine gezegd dat er op Texel veel inteelt is. Overtrokken volgens Hoogerheide 'De makers gaan wel heel kort door de bocht. Texel is wat dat betreft een afspiegeling van Nederland. Natuur lijk gebeurde het hier wel, maar ik denk dat het in Staphorst en Urk nog wel meer wasOndanks de negatieve ervaring sluit hij het met uit dat hij zondag weer kijkt. 'Het is heel erg afhankelijk van wat er verder op televisie wordt uitgezonden.' Volgens Simone van den Ende. eindredacteur drama bij AVRO. is het niet de bedoeling om Texel en groep acteurs gemaakt en ook dat duidt erop dat ze de kosten wilden drukken.' Hij gaat volgende week wel weer kijken, 'Vanuit mijn beroep en omdat ik Texelaar ben, vind ik het interessant. Ik hoop dat het beter wordt. De eerste twee atlevenngen moeten staan als een huis, anders haakt de kijker snel af. Ik vind het tot nu toe geen reclame voor het eiland.' Cees Hoogerheide. schrijver van het boek Tien Texelse families en hun aanhang, hield het zeventien minuten vol. Toen zapte hij .naar een ander programma. 'Ze zetten Texel neer zoals het in 1900 was Bovendien vond ik de hoofdrolspeler irritant. Hij past niet in de Texelse cultuurIn de eerste aflevering werd een paar keer de Texelaars voor het hoofd te sto ten of in een negatief daglicht te stellen. 'Integendeel, het was een lang gekoesterde droom van Sam van der Duin, de hoofdrolspeler, om samen met zijn vrouw een bed en breakfast te beginnen op Texel. Van wege de mooie natuur, de aardige mensen en de landelijke sfeer. De puberende kinderen vinden dat niet leuk: pubers hebben de eigenschap om zich overal tegen af te zetten en laten zich soms ongenuanceerd uit. Het is komedie en daar worden zaken wat dik aangezet en overdre ven. maar uiteindelijk vindt iedereen zijn weg op Texel De comedyserie is elke zondag om 21.20 uur te zien op Nederland 1 'Ik ga ervan uit dat wij hier voor lopig nog wel blijven.' Dat zegt Joop Groen, franchisenemer van de Postbank in Den Burg, naar aanleiding van het bericht dat ING mogelijk filialen in dunbe volkte gebieden gaat sluiten. Vol gens de landelijke media noemde directeur Nick Jue donderdag tij dens de presentatie bankkantoor nieuwe stijl onder meer Texel als voorbeeld. Als er in een dorp zowel een ING-filiaal als een post kantoor zit, dan kan het volgens Jue zijn dat één van de twee de deuren sluit. Joop Groen, franchisenemer van het postkantoor in Den Burg, maakt zich vooralsnog geen zorgen. 'Ik heb vanochtend nog met mijn regio manager gesproken en er is nog niets bekend. Per 1 januari 2009 gaat de Postbank verder onder de naam ING Bank. Het zou kunnen dat het filiaal van de Postbank naar de Groeneplaats verhuist, maar daar is nog geen besluit over geno men.' Groen wijst op het verschil in diensten tussen de ING Bank en de Postbank. 'Wij doen bijvoorbeeld aan money transfer. Texelaars met familie in de Derde Wereld maken bij ons het geld over naar hun fami lie. Dat kan nergens anders Ook handelen wij nog in vreemde valuta. Ik weet niet of de ING deze diensten overneemt.' De exterieurscènes zijn opgenomen dorp 't Veld. Texels boerdenjtje in het Noordhollandse (Foto AVRO)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5