TEXELSE 3 COURANT In Memoriam Peter Kaan, de man met het orgeltje Wat 'k zeggen F amilieberichten DINSDAG 6 MEI 2008 'Veel mensen danken hun leven aan iemand zoals Peter.' Aldus één van de steunbetuigingen aan het adres van Peter Kaan. Bij velen bekend als 'de man met het orgeltje' zamelde deze markante Texelaar sinds 1980 geld in voor de KNRM. De orgelman uit Den Burg overleed vorige week dins dag op 52-jarige leeftijd. Kaan was met zijn orgel een vas te verschijning op de haven van Oudeschild en ook tal van andere evenementen luisterde hij op. Stee vast ging hij daarbij als een volleerd orgelman rond met zijn geldbakje, waarmee hij in de loop van de jaren tienduizenden guldens voor de reddingmaatschappij heeft inge zameld. Het leverde hem twee jaar geleden een onderscheiding op van de KNRM. Maar al ver daarvoor werden zijn inspanningen voor het reddingwe zen en verdiensten voor de samen leving gewaardeerd. In 1992 ont ving Kaan de Dubbele von Sion, de Texelse legpenning die vernoemd is naar een op Texel veelvoorkomen de narcis. De wethouder zei toen: 'Met je draaiorgel breng je overal gezelligheid.' Overigens was met iedereen even gecharmeerd van zijn muzikale bijdrage. In de zomer van 1995 moest Kaan plaatsmaken op de Groeneplaats, omdat zijn orgeltje op de folkloremarkt teveel hinder veroorzaakte voor ambtenaren op het gemeentehuis. De orgeldraaier was ontdaan en zijn fans reageerden met onbegrip. Er kwam een actie op touw 'Kaan moet blijven staan'. Niet zonder succes. De actie leverde 645 handtekeningen op. onder meer die van de clowns Bassie en Adriaan. Met als uitkomst dat Kaan mócht blijven, waarbij hij wel iets meer afstand tot het gemeentehuis moest bewaren. Zijn orgel was zijn lust en zijn leven In het besef dat hij er zelf niet meer de straat mee op kon. droeg de ernstig zieke Kaan het kort voor zijn dood over aan het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild. Hij kreeg daar de belofte dat het ook in de toekomst in gebruik zal blijven. ik zeggen Kraaientunnel Vanzelfsprekend heb ik met grote belangstelling de reportages over het Helderse tunnelplan gelezen. Het Helderse plan heb ik trouwens ook van A tot Z doorgenomen en ik word daar niet echt vrolijk van. In de ver schillende reacties zit mijns inziens een aantal benaderingen die enige aanvulling behoeven. Onze kersverse TESO-directeur komt met een tariefvergelijking tussen de Helderse tunnel en die van de Wes- terschelde. Cees de Waal gaat er dan vanuit dat het kaartje voor de Helder se variant veel duurder wordt, omdat er zoveel rijkssubsidie in de Wester- scheldetunne! zit. Dit is niet te verge lijken. De Westerscheldetunnel werd mogelijk omdat de Zeeuwse politiek de tarieven voor de Westerschelde- veren bewust laag hield en het exploi tatietekort op het bordje van het Rijk legde (zie hiervoor het in opdracht van de directie PSD verschenen boek De Provinciale Boot2003). De tientallen miljoenen Rijksbijdrage die jaarlijks op de Westerscheldeveren werden gegeven, zijn bij het besluit de VOW te boren, gebruikt om de exploita tie sluitend te houden. Argument: anders gaat men over Antwerpen. De toenmalige directie van de PSD heeft ooit een rapport opgesteld, waaruit bleek dat een andere ligging van de Westerscheldetunnel en een TESO- congruent en kostendekkend veer Vlissingen-Breskens een goedkoper en bedrijfszekerder alternatief was dan de uiteindelijk aangelegde tunnel. Dat kwam de Zeeuwse politiek niet uit omdat die een korte verbinding tussen de industrieterreinen Sloeha- ven en Terneuzen voor ogen had. TESO mocht er niet aan deelnemen, omdat dan zonneklaar was gebleken wat er aan de verpolitiekte PSD man keerde (de directie van de PSD kreeg de gelegenheid niet). Oplossing: jaag de tekorten op de veren op, dan komt het Rijk vanzelf wel. Dat gebeurde dan ook. In het rapport Van der Horst wordt een dergelijke figuur gebruikt: de enorme ontwikkeling van de Helderse zeehaven komt mede tot stand bij gratie van de Helderse tunnel. En die ontwikkeling is nog 'groen' ook. Daarvoor zal hoe dan ook Rijksgeld worden gevraagd. Dan zal het tarief- verschil dus niet meer opgaan. Derde punt: de Westerscheldetun nel heeft (ook internationaal) verkeer Noord-Zuid opgeleverd dat tot die tijd volledig over Antwerpen ging. Op Texel zal dit hooguit tot forensenver keer leiden. Nut van de Helderse tunnel De Helderse tunnel zal deels onder Den Helder moeten komen om het verkeer in Den Helder te ontlasten. Mooi, dat betekent dus dat Texelaars en toeristen mogen betalen voor de ontlasting van het Helderse verkeer. Volgend punt hierin: Den Helder heeft miljoenen gestoken in de Oude Rijks werf die wel 300.000 bezoekers per jaar zou trekken. Daar mogen we Den Helder aan houden. Die 300.000 komen gegarandeerd niet per trein, maar per auto. En dus zal dan het probleem niet Texel zijn, maar de Oude Rijkswerf. De tunnel lost het probleem dus niet op, maar maakt meer autobewegingen naar Den Hel der waarschijnlijk. Een beetje onge rijmd, tenzij Den Helder eindelijk eens toegeeft dat het met de Oude Rijks werf miljoenen collectief geld over de balk heeft gegooid. De Helderse tunnel speelt een rol in de ontwikkeling van de Helderse haven. Wat men kennelijk onvoldoen de doorheeft, is dat Van der Horst een Randstad-achtergrond heeft als ex-Amsterdamse wethouder (hij is mede verantwoordelijk voor de finan ciële puinhopen van de Noord-Zuid metrolijn in Amsterdam) en dat hij de rol van de Helderse haven gecombi neerd ziet met die van IJmuiden en Amsterdam. Zo gaat de tunnel een rol spelen in het bij de Randstad trekken van de Noordkop en dus van Texel. Gevolgen voor Texel Wortel heeft nog niet zo lang gele den geprobeerd het voordeel van het eilandkarakter handen en voeten te geven: 'Wat maakt ons uniek en wat draagt een nieuwe ontwikkeling aan Texels uniciteit bij?' Mijns inziens een prima benadering en alleen daarom al de moeite waard. Draagt een tunnel bij aan die uniciteit? Juist het 'op slot gaan' is het karakter van een eiland. Natuurlijk verschuift die eilandcultuur (wij denken en doen anders dan onze voorouders), maar het beperkte isole ment stelt de eilander gemeenschap in staat de eigen identiteit binnen de culturele ontwikkeling eigen te houden. Dat gaat met een tunnel onherroepelijk verloren. Wat dat voor gevolgen heeft, is in Zeeland dui delijk geworden. Ik ga daar hierop verder niet in, omdat het grotendeels een gevoelskwestie, een vraagstuk van 'welbevinden' betreft. Dat gevoel wordt grotendeels veroorzaakt door de duidelijke omgrenzing van het eigen leefgebied en overzichtelijkheid van de eigen verhoudingen in zo'n samenleving. Met een vaste oever verbinding valt dat snel en onherroe pelijk weg. Waddenpolitiek Door toeval valt het tunnelverhaal samen met het Waddenoverleg, waar de Texelse politiek zeer kort geleden een streep onder heeft gezet met als alternatief aansluiting bij de Noord- kop. De Texelse politiek krijgt onmid dellijk de gevolgen van die keuze voor de kiezen. Exemplarisch daarvoor is het ingezonden stuk van Jook Nauta in de Texelse Courant van 29 april, waann hij aangeeft dat de samen werking met de andere Waddenei landen Texel onvoldoende voordeel zou opleveren. Hoewel ik Jook in het algemeen goed kan volgen, geeft hij Pontweg De provincie heeft belangrijke wegen in eigen beheer en onderhoud. Zo loopt de meest noordelijke provin ciale weg langs het Noordhollands Kanaal door Den Helder via de boot tot de kruising Akenbuurt. Via de wegenbelasting ontvangt de provin cie geld voor het wegbeheer. Dat er een provinciale weg is. is voor Texel van groot belang, omdat deze weg en de aanliggende gronden van de provincie zijn en de gemeente daar geen zeggenschap over heeft. Tot voor kort werden aanpassingen aan de kruisingen evenredig ver deeld door de wegbeheerders (pro vincie, gemeente of waterschap). Dit zogeheten potensysteem is echter afgeschaft, omdat het vaak onrede lijk was voor de wegbeheerder met weinig verkeer. Het vorig jaar door de provincie aangenomen beleid. Speelveld Vorige week las ik in een landelijk dag blad dat uit onderzoek blijkt dat er te weinig speelruimte voor de kinderen overblijft, zodat ze bedreigd worden in hun ontwikkeling. Nu hebben wij aan de Golfslag en de Vloedlijn nog een leuk speelveld voor de kinderen van de buurt. Maar niet alleen voor kinderen uit de buurt: ook vanaf de Kogerstraat komen er kinderen hier naartoe, want dichterbij is er geen enkele ruimte meer om te voetbal len. Ik lees nu op de Kabelkrant, dat er over 'ons' speelveld een ventweg wordt aangelegd en dat er huizen gebouwd gaan worden. Volgens wet houder Kikkert liggen er nog geen concrete plannen, maar ik schat, dat de heren Ploeg en Buijsman wel con crete plannen hebben met hun recht om enkele percelen langs de Pont- weg te ontwikkelen. Dus straks is dit speelveld ook geminimaliseerd en kan de gemeente weer een oplossing zoeken voor een probleem dat ze zelf heeft gecreëerd. Geachte raadsleden, ik hoop dat u uw en onze kinderen de ruimte laat die ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Alvast bedankt Froukje van de Kamer, Den Burg. het zogeheten frequentiesysteem, houdt in dat iedere wegbeheerder betaalt naar gelang de hoeveelheid verkeer die over zijn weg rijdt. Zo zal bij een eventuele aanpassing van het kruispunt Pontweg/Westerweg/ Keesomlaan de verdeling bijvoor beeld 90 procent provincie en 10 procent gemeente zjjn, waarbij de mogelijkheid bestaat voor 50 pro cent subsidie. Het is daarom, maar vooral om de goede bereikbaarheid van Texel via Den Helder, dan ook zeer belangrijk dat de Pontweg een provinciale weg blijft. Arie Lap, Den Hoorn. hier aan niet ver genoeg te hebben gekeken. De Helderse tunnelplannen worden met zijn opmerkingen en het opzeggen van het Waddenoverleg pnma in de kaart gespeeld. Lokale politiek is het best gediend bij een korte lijn naar de burger. Dat is lastig en dat heeft de Haagse ambtenanj al jaren geleden goed doorzien. We moeten naar grotere gemeenten, die 'krachtig zijn gepositioneerd' (tegen over wie, vraag ik me dan af). Texel heeft kennelijk onbedoeld gekozen voor samenwerking met Den Helder of kleinere gemeenten daaromheen (onwaarschijnlijk ovengens dat Den Helder daann een eigen enclave zou worden). Het gevolg is duidelijk: is de Texelse politiek zelfs maar op de hoogte geweest van Van der Horsts plannetjes? Wat ik wil zeggen is dat een los-vast Waddenverband van de eilander gemeenten mij logischer lijkt dan afsplitsing en opoffering van zelf standigheid aan een gemeente als Den Helder, die eens in de zoveel jaar weer met een megalomaan plan komt om tot wereld-dit en wereld dat uit te groeien, ten koste van een nu prima functionerende zelfstandige eilander democratie, waarbij de bur ger in staat is daadwerkelijk invloed op het bestuur uit te oefenen. De Helderse tunnel draagt daaraan indi rect beslist niet bij, maar past in de grootschalige bestuursvraagstukken waarvan de democratie uiteindelijk het slachtoffer is ten bate van bureau - cratie.ln de Texelse Courant van 29 april wordt aangegeven dat de tunnel in voorbesprekingen met eerder aan de orde zou zijn geweest. De nieuwe veerhaven zou 200 miljoen kosten en het Rijk is niet bereid dat op tafel te leggen. Zowel de burgemeester als de TESO-directeur zou er goed aan doen het gedenkboek van TESO te lezen, immers, een vaste oeverver binding naar Texel stond al in de jaren veertig en vijftig op de agenda en was uiteindelijk de werkelijke reden om TESO uit Oudeschild weg te halen. Dergelijke plannen komen eens in de zoveel jaar terug, meestal om de Nederlandse natte industrie aan het werk te houden. Het zou best eens kunnen zijn dat, als de zeespiegelstij ging doorzet, dit soort plannen weer op tafel komt, maar dan in de vorm van stormvloedkeringen, waar een weg over gelegd kan worden. Fries land heeft al jaren problemen met de zeewaterkering en dat komt dan mooi uit. In dubbele zin, want als dat gecombineerd wordt met de plannen van Den Helder, zou een tunnel op middellange termijn volstrekt overbo dig zijn. Het zeespiegelvraagstuk zou bovendien een zeer goede reden zijn om toch het Waddenoverleg maar weer van stal te halen, nietwaar? Dat bovendien die 200 miljoen kos tende veerhaven er niet zou komen op grond van de hoogte van de beno digde investeringen, lijkt met logisch in verhouding tot de bewering dat de oude veerhaven binnen enkele jaren is afgeschreven. Afschrijven doe je om het geld terug te halen dat je hebt geïnvesteerd en dus is een deel van de nieuwe investeringen in een nieuwe veerhaven reeds aanwezig in het bedrag dat sinds 1964 is 'afge schreven'. Uiteraard neemt Van der Horst dat in zijn rapport niet mee; dat komt met uit. Conclusies Het kleine eiland Texel wordt nu geconfronteerd met de woeste idee- en van een buurgemeente die zich van het eiland niets aantrekt, daarin gesteund door een ex-Amsterdamse wethouder die de lokale verhoudin gen op het eiland met respecteert, ten/vijl hij tevens een beeld schetst voor een Helderse haven die in de werkelijkheid nooit verder zal komen dan een lokale functie. Bestuurlijk speelt het afscheid van het Waddenoverleg hem aardig in de kaart. Het wordt dus duidelijk tijd dat Texel zich bestuurlijk opnieuw oriënteert. Eens eiland-af, het eigene verloren. Veel wijsheid gewenst. Willem J.J. Boot, Opperdoes. Midden in het leven Nog zoveel te geven Ideeën en plannen te over In één keer voorbij Voor ons was je een kei Enig in je soort 't Is stil Jouw orgelmuziek wordt niet meer gehoord Wij hebben afscheid moeten nemen van Peter Kaan "de Orgelman" Piet-Jan en Nelie Kaan Benno en Marja Beuving Familie Van Leeuwen De begrafenis heeft zaterdag 3 mei plaats gevonden op de begraafplaats van Oudeschild. Correspondentie-adres: Beuving-van der Meer, Skillepaadje 18,1792 CN Oudeschild Dag lieve Peter, we zullen je missen... Peter Kaan Langs deze weg willen we iedereen bedanken die op enigerwijze iets voor Peter heeft bete kend. In het bijzonder Marja en Benno, Nelie en Piet-Jan. Famillie Van Leeuwen Dag Peter, dag speurneus Zo plotseling ben je van ons heengegaan, daar heeft niemand ooit bij stil gestaan. Wat in onze herinnering blijft is je lach. Je genoot van het leven, bedankt voor alles wat je hebt gegeven. Benno jr Christina en Andrew Miranda Drommels Drommels Drommels Lieve Peet We zullen je missen. Marieke en Marco Melanie en Gaime Peter We zullen de groeten doen aan Maxima. Wilco en Linda Ruud en Jolanda Dennis en Dianne Nico en Anita Peter Kaan Bedankt! 25 jaar op de rommelmarkt in Oosterend en vanaf 2001 ook op de kerstmarkt We zullen je missen. Namens Rommelmarkt en Kerstmarkt Oostprend Siep Eldering Het zal stil zijn op de haven nu we afscheid moeten nemen van onze orgelman We zullen je praatje missen speurneus. Snackbar Veronica, Dirk - Marjan Lillian - Erwin Riet - Joop en medewerkers Hij was één van ons, vriendelijk en vrolijk, een collega en een vriend. Hij was en is ons zo dierbaar. Peter de bolder De Koninklijke Nederlandse Redding Maat schappij ontving het droevige bericht, dat na een kortstondig ziekbed is overleden, de heer Peter Kaan Peter heeft meer dan 28 jaar met zijn vertrouw de orgel geld ingezameld voor de KNRM. Dat was zijn lust en zijn leven. Wij zijn hem dan ook zeer veel dank verschul digd en zullen aan hem een dankbare herinne ring bewaren. Wij wensen de familie en verzorgsters heel veel sterkte toe om dit verlies te dragen. Directie en medewerkers Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij IJmuiden. Heden ontvingen wij het droevige bericht, dat na een kortstondig ziekbed is overleden onze vriend en orgelman, de heer Peter Kaan Meer dan 28 jaar ging hij door weer en wind om met zijn vrolijke orgelklanken geld in te zamelen voor onze en zijn KNRM. Op de jaarlijkse open dagen en bij andere gelegenheden waarbij de KNRM betrokken was, zorgde hij voor de muzikale omlijsting. Wij zijn hem zeer veel dank verschuldigd en zul len aan hem dankbare herinneringen bewaren. Wij wensen de familie en verzorgsters heel veel sterkte toe om dit verlies te dragen. Bemanning KNRM station De Cocksdorp Bemanning KNRM station De Koog Plaatselijke Commissie KNRM Texel Ik heb het leven lief, de mensen en de dieren De zeeën en rivieren, ik heb het leven lief Ik heb het leven lief de bergen en de dalen De warme zonnestralen, ik heb het leven lief Al zijn ze nog zo droef, de dingen die gebeuren Er komen nieuwe kleuren, er komt een nieuwe dag Ik heb het leven lief Met veel verdriet, maar ook vol bewonde ring voor haar moed, levenslust, wilskracht en humor, hebben wij afscheid genomen van mijn lieve moeder, schoonmoeder, oma en over grootmoeder Margaretha Theodora Vrouwe-Blonk Gré weduwe van Nicolaas Johannes Vrouwe 3 maart 1921 Hanny t en Henk Gerard t en Erna Tineke en Roel t kleinkinderen en achterkleinkinderen Correspondentieadres: C. Vrouwe Dr. Schaepmanstraat 12 1814 RD Alkmaar Er is gelegenheid tot afscheid nemen op woensdag 7 mei van 14.15 tot 14.45 uur in de afscheidskamer van crematorium Westerveld, Duin en Kruidbergerweg 2-6 te Driehuis. Aansluitend zal de crematieplechtigheid om 15.00 uur plaatsvinden. Na afloop is er gelegenheid om te condoleren en elkaar te ontmoeten in de ontvangkamer van het crematorium. Geen dog is Jij wilde nog zoveel, maar die tijd heb je helaas niet gekregen Ann van der Linde-van Heusden echtgenote van Bram van der Linde m herinnering 65 jaar Wil Leon Sanne YorickNienke José Mare Manon, Peter, Michelle, Simone Frank Margreet Bram, Femke Lars Gompy Texel, 30 april 2008 Buysstraat 12, 1795 AP De Cocksdorp De crematie vindt vandaag plaats. Met ontsteltenis namen wij kennis van het onverwacht overlijden van onze collega Ann van der Linde-van Heusden Wij zullen haar missen. Wij wensen haar familie veel sterkte om dit verlies te dragen. Directie en medewerkers Vakantiepark De Krim Niet te geloven. Onze collega en medewerkster Ann van der Linde-van Heusden is plotseling overleden. Zelf zei ze, laat mij nog maar een paar jaar werken en nu is ze er niet meer. Haar inzet zullen wij missen. We wensen haar kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte. Kleis - Corien Ank - Hans De Muy supermarkten Plotseling is overleden onze lieve collega Ann van der Linde We zullen haar ontzettend missen Klaas. André, Jaqueline, Ria, Trudie, Liza, Joris en Jan Met droefenis hebben wij kennisgenomen van het overlijden van de heer Frans van der Lee Hij was vanaf 14 augustus 2001 een zeer gewaardeerd lid van de Rekenkamercommissie van de gemeente Texel. Wij hebben Frans leren kennen als iemand die met veel aandacht en zorg zijn taak verrichtte. Wij wensen zijn familie veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies. De Gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Texel Met droefheid ontvingen wij het bericht van overlijden van ons medelid Frans van der Lee Hij was vanaf de instelling van onze commissie tot het laatst toe collegiaal, actief en intensief betrokken bij de werkzaamheden van onze rekenkamercommissie. Wij wensen zijn vrouw Ans en zijn kinderen, kleinkind en familie veel sterkte toe om dit verlies te kunnen ven/verken. De Rekenkamercommissie van de gemeente Texel Het overlijden van PIET BRUIJN laat ons nog steeds niet los. Het is moeilijk om ons leven zonder hem weer vorm te geven. Uw hartelijke medeleven heeft ons heel goed ge daan. Wij voelen ons daardoor gesteund en ge troost. Voor al uw warme reacties willen wij u hartelijk dan ken. Dia Monique en Ramon Sil Theo Den Burg - Texel, mei 2008.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 3