TEXELSE
3
COURANT
In Memoriam
Peter Kaan, de man met het orgeltje Wat 'k zeggen
F amilieberichten
DINSDAG 6 MEI 2008
'Veel mensen danken hun leven
aan iemand zoals Peter.' Aldus
één van de steunbetuigingen aan
het adres van Peter Kaan. Bij
velen bekend als 'de man met het
orgeltje' zamelde deze markante
Texelaar sinds 1980 geld in voor
de KNRM. De orgelman uit Den
Burg overleed vorige week dins
dag op 52-jarige leeftijd.
Kaan was met zijn orgel een vas
te verschijning op de haven van
Oudeschild en ook tal van andere
evenementen luisterde hij op. Stee
vast ging hij daarbij als een volleerd
orgelman rond met zijn geldbakje,
waarmee hij in de loop van de
jaren tienduizenden guldens voor
de reddingmaatschappij heeft inge
zameld. Het leverde hem twee jaar
geleden een onderscheiding op van
de KNRM.
Maar al ver daarvoor werden zijn
inspanningen voor het reddingwe
zen en verdiensten voor de samen
leving gewaardeerd. In 1992 ont
ving Kaan de Dubbele von Sion, de
Texelse legpenning die vernoemd is
naar een op Texel veelvoorkomen
de narcis. De wethouder zei toen:
'Met je draaiorgel breng je overal
gezelligheid.' Overigens was met
iedereen even gecharmeerd van zijn
muzikale bijdrage. In de zomer van
1995 moest Kaan plaatsmaken op
de Groeneplaats, omdat zijn orgeltje
op de folkloremarkt teveel hinder
veroorzaakte voor ambtenaren op
het gemeentehuis. De orgeldraaier
was ontdaan en zijn fans reageerden
met onbegrip. Er kwam een actie op
touw 'Kaan moet blijven staan'. Niet
zonder succes. De actie leverde 645
handtekeningen op. onder meer die
van de clowns Bassie en Adriaan.
Met als uitkomst dat Kaan mócht
blijven, waarbij hij wel iets meer
afstand tot het gemeentehuis moest
bewaren.
Zijn orgel was zijn lust en zijn leven
In het besef dat hij er zelf niet meer
de straat mee op kon. droeg de
ernstig zieke Kaan het kort voor
zijn dood over aan het Maritiem en
Jutters Museum in Oudeschild. Hij
kreeg daar de belofte dat het ook in
de toekomst in gebruik zal blijven.
ik zeggen
Kraaientunnel
Vanzelfsprekend heb ik met grote
belangstelling de reportages over
het Helderse tunnelplan gelezen. Het
Helderse plan heb ik trouwens ook
van A tot Z doorgenomen en ik word
daar niet echt vrolijk van. In de ver
schillende reacties zit mijns inziens
een aantal benaderingen die enige
aanvulling behoeven.
Onze kersverse TESO-directeur komt
met een tariefvergelijking tussen de
Helderse tunnel en die van de Wes-
terschelde. Cees de Waal gaat er dan
vanuit dat het kaartje voor de Helder
se variant veel duurder wordt, omdat
er zoveel rijkssubsidie in de Wester-
scheldetunne! zit. Dit is niet te verge
lijken. De Westerscheldetunnel werd
mogelijk omdat de Zeeuwse politiek
de tarieven voor de Westerschelde-
veren bewust laag hield en het exploi
tatietekort op het bordje van het Rijk
legde (zie hiervoor het in opdracht van
de directie PSD verschenen boek De
Provinciale Boot2003). De tientallen
miljoenen Rijksbijdrage die jaarlijks
op de Westerscheldeveren werden
gegeven, zijn bij het besluit de VOW
te boren, gebruikt om de exploita
tie sluitend te houden. Argument:
anders gaat men over Antwerpen. De
toenmalige directie van de PSD heeft
ooit een rapport opgesteld, waaruit
bleek dat een andere ligging van de
Westerscheldetunnel en een TESO-
congruent en kostendekkend veer
Vlissingen-Breskens een goedkoper
en bedrijfszekerder alternatief was
dan de uiteindelijk aangelegde tunnel.
Dat kwam de Zeeuwse politiek niet
uit omdat die een korte verbinding
tussen de industrieterreinen Sloeha-
ven en Terneuzen voor ogen had.
TESO mocht er niet aan deelnemen,
omdat dan zonneklaar was gebleken
wat er aan de verpolitiekte PSD man
keerde (de directie van de PSD kreeg
de gelegenheid niet). Oplossing: jaag
de tekorten op de veren op, dan komt
het Rijk vanzelf wel. Dat gebeurde
dan ook.
In het rapport Van der Horst wordt
een dergelijke figuur gebruikt: de
enorme ontwikkeling van de Helderse
zeehaven komt mede tot stand bij
gratie van de Helderse tunnel. En
die ontwikkeling is nog 'groen' ook.
Daarvoor zal hoe dan ook Rijksgeld
worden gevraagd. Dan zal het tarief-
verschil dus niet meer opgaan.
Derde punt: de Westerscheldetun
nel heeft (ook internationaal) verkeer
Noord-Zuid opgeleverd dat tot die
tijd volledig over Antwerpen ging. Op
Texel zal dit hooguit tot forensenver
keer leiden.
Nut van de Helderse tunnel
De Helderse tunnel zal deels onder
Den Helder moeten komen om het
verkeer in Den Helder te ontlasten.
Mooi, dat betekent dus dat Texelaars
en toeristen mogen betalen voor de
ontlasting van het Helderse verkeer.
Volgend punt hierin: Den Helder heeft
miljoenen gestoken in de Oude Rijks
werf die wel 300.000 bezoekers per
jaar zou trekken. Daar mogen we
Den Helder aan houden. Die 300.000
komen gegarandeerd niet per trein,
maar per auto. En dus zal dan het
probleem niet Texel zijn, maar de
Oude Rijkswerf. De tunnel lost het
probleem dus niet op, maar maakt
meer autobewegingen naar Den Hel
der waarschijnlijk. Een beetje onge
rijmd, tenzij Den Helder eindelijk eens
toegeeft dat het met de Oude Rijks
werf miljoenen collectief geld over de
balk heeft gegooid.
De Helderse tunnel speelt een rol
in de ontwikkeling van de Helderse
haven. Wat men kennelijk onvoldoen
de doorheeft, is dat Van der Horst
een Randstad-achtergrond heeft als
ex-Amsterdamse wethouder (hij is
mede verantwoordelijk voor de finan
ciële puinhopen van de Noord-Zuid
metrolijn in Amsterdam) en dat hij de
rol van de Helderse haven gecombi
neerd ziet met die van IJmuiden en
Amsterdam. Zo gaat de tunnel een rol
spelen in het bij de Randstad trekken
van de Noordkop en dus van Texel.
Gevolgen voor Texel
Wortel heeft nog niet zo lang gele
den geprobeerd het voordeel van het
eilandkarakter handen en voeten te
geven: 'Wat maakt ons uniek en wat
draagt een nieuwe ontwikkeling aan
Texels uniciteit bij?' Mijns inziens een
prima benadering en alleen daarom al
de moeite waard. Draagt een tunnel
bij aan die uniciteit? Juist het 'op slot
gaan' is het karakter van een eiland.
Natuurlijk verschuift die eilandcultuur
(wij denken en doen anders dan onze
voorouders), maar het beperkte isole
ment stelt de eilander gemeenschap
in staat de eigen identiteit binnen
de culturele ontwikkeling eigen te
houden. Dat gaat met een tunnel
onherroepelijk verloren. Wat dat voor
gevolgen heeft, is in Zeeland dui
delijk geworden. Ik ga daar hierop
verder niet in, omdat het grotendeels
een gevoelskwestie, een vraagstuk
van 'welbevinden' betreft. Dat gevoel
wordt grotendeels veroorzaakt door
de duidelijke omgrenzing van het
eigen leefgebied en overzichtelijkheid
van de eigen verhoudingen in zo'n
samenleving. Met een vaste oever
verbinding valt dat snel en onherroe
pelijk weg.
Waddenpolitiek
Door toeval valt het tunnelverhaal
samen met het Waddenoverleg, waar
de Texelse politiek zeer kort geleden
een streep onder heeft gezet met als
alternatief aansluiting bij de Noord-
kop. De Texelse politiek krijgt onmid
dellijk de gevolgen van die keuze voor
de kiezen. Exemplarisch daarvoor is
het ingezonden stuk van Jook Nauta
in de Texelse Courant van 29 april,
waann hij aangeeft dat de samen
werking met de andere Waddenei
landen Texel onvoldoende voordeel
zou opleveren. Hoewel ik Jook in het
algemeen goed kan volgen, geeft hij
Pontweg
De provincie heeft belangrijke wegen
in eigen beheer en onderhoud. Zo
loopt de meest noordelijke provin
ciale weg langs het Noordhollands
Kanaal door Den Helder via de boot
tot de kruising Akenbuurt. Via de
wegenbelasting ontvangt de provin
cie geld voor het wegbeheer. Dat er
een provinciale weg is. is voor Texel
van groot belang, omdat deze weg
en de aanliggende gronden van de
provincie zijn en de gemeente daar
geen zeggenschap over heeft.
Tot voor kort werden aanpassingen
aan de kruisingen evenredig ver
deeld door de wegbeheerders (pro
vincie, gemeente of waterschap). Dit
zogeheten potensysteem is echter
afgeschaft, omdat het vaak onrede
lijk was voor de wegbeheerder met
weinig verkeer. Het vorig jaar door
de provincie aangenomen beleid.
Speelveld
Vorige week las ik in een landelijk dag
blad dat uit onderzoek blijkt dat er te
weinig speelruimte voor de kinderen
overblijft, zodat ze bedreigd worden
in hun ontwikkeling. Nu hebben wij
aan de Golfslag en de Vloedlijn nog
een leuk speelveld voor de kinderen
van de buurt. Maar niet alleen voor
kinderen uit de buurt: ook vanaf de
Kogerstraat komen er kinderen hier
naartoe, want dichterbij is er geen
enkele ruimte meer om te voetbal
len. Ik lees nu op de Kabelkrant, dat
er over 'ons' speelveld een ventweg
wordt aangelegd en dat er huizen
gebouwd gaan worden. Volgens wet
houder Kikkert liggen er nog geen
concrete plannen, maar ik schat, dat
de heren Ploeg en Buijsman wel con
crete plannen hebben met hun recht
om enkele percelen langs de Pont-
weg te ontwikkelen. Dus straks is
dit speelveld ook geminimaliseerd en
kan de gemeente weer een oplossing
zoeken voor een probleem dat ze zelf
heeft gecreëerd. Geachte raadsleden,
ik hoop dat u uw en onze kinderen de
ruimte laat die ze nodig hebben voor
hun ontwikkeling. Alvast bedankt
Froukje van de Kamer,
Den Burg.
het zogeheten frequentiesysteem,
houdt in dat iedere wegbeheerder
betaalt naar gelang de hoeveelheid
verkeer die over zijn weg rijdt. Zo zal
bij een eventuele aanpassing van
het kruispunt Pontweg/Westerweg/
Keesomlaan de verdeling bijvoor
beeld 90 procent provincie en 10
procent gemeente zjjn, waarbij de
mogelijkheid bestaat voor 50 pro
cent subsidie. Het is daarom, maar
vooral om de goede bereikbaarheid
van Texel via Den Helder, dan ook
zeer belangrijk dat de Pontweg een
provinciale weg blijft.
Arie Lap,
Den Hoorn.
hier aan niet ver genoeg te hebben
gekeken. De Helderse tunnelplannen
worden met zijn opmerkingen en het
opzeggen van het Waddenoverleg
pnma in de kaart gespeeld. Lokale
politiek is het best gediend bij een
korte lijn naar de burger. Dat is lastig
en dat heeft de Haagse ambtenanj
al jaren geleden goed doorzien. We
moeten naar grotere gemeenten, die
'krachtig zijn gepositioneerd' (tegen
over wie, vraag ik me dan af). Texel
heeft kennelijk onbedoeld gekozen
voor samenwerking met Den Helder
of kleinere gemeenten daaromheen
(onwaarschijnlijk ovengens dat Den
Helder daann een eigen enclave zou
worden). Het gevolg is duidelijk: is
de Texelse politiek zelfs maar op de
hoogte geweest van Van der Horsts
plannetjes? Wat ik wil zeggen is dat
een los-vast Waddenverband van de
eilander gemeenten mij logischer lijkt
dan afsplitsing en opoffering van zelf
standigheid aan een gemeente als
Den Helder, die eens in de zoveel
jaar weer met een megalomaan plan
komt om tot wereld-dit en wereld
dat uit te groeien, ten koste van een
nu prima functionerende zelfstandige
eilander democratie, waarbij de bur
ger in staat is daadwerkelijk invloed
op het bestuur uit te oefenen. De
Helderse tunnel draagt daaraan indi
rect beslist niet bij, maar past in de
grootschalige bestuursvraagstukken
waarvan de democratie uiteindelijk
het slachtoffer is ten bate van bureau -
cratie.ln de Texelse Courant van 29
april wordt aangegeven dat de tunnel
in voorbesprekingen met eerder aan
de orde zou zijn geweest. De nieuwe
veerhaven zou 200 miljoen kosten en
het Rijk is niet bereid dat op tafel te
leggen. Zowel de burgemeester als
de TESO-directeur zou er goed aan
doen het gedenkboek van TESO te
lezen, immers, een vaste oeverver
binding naar Texel stond al in de jaren
veertig en vijftig op de agenda en was
uiteindelijk de werkelijke reden om
TESO uit Oudeschild weg te halen.
Dergelijke plannen komen eens in
de zoveel jaar terug, meestal om de
Nederlandse natte industrie aan het
werk te houden. Het zou best eens
kunnen zijn dat, als de zeespiegelstij
ging doorzet, dit soort plannen weer
op tafel komt, maar dan in de vorm
van stormvloedkeringen, waar een
weg over gelegd kan worden. Fries
land heeft al jaren problemen met
de zeewaterkering en dat komt dan
mooi uit. In dubbele zin, want als dat
gecombineerd wordt met de plannen
van Den Helder, zou een tunnel op
middellange termijn volstrekt overbo
dig zijn. Het zeespiegelvraagstuk zou
bovendien een zeer goede reden zijn
om toch het Waddenoverleg maar
weer van stal te halen, nietwaar?
Dat bovendien die 200 miljoen kos
tende veerhaven er niet zou komen
op grond van de hoogte van de beno
digde investeringen, lijkt met logisch
in verhouding tot de bewering dat de
oude veerhaven binnen enkele jaren
is afgeschreven. Afschrijven doe je
om het geld terug te halen dat je
hebt geïnvesteerd en dus is een deel
van de nieuwe investeringen in een
nieuwe veerhaven reeds aanwezig in
het bedrag dat sinds 1964 is 'afge
schreven'. Uiteraard neemt Van der
Horst dat in zijn rapport niet mee; dat
komt met uit.
Conclusies
Het kleine eiland Texel wordt nu
geconfronteerd met de woeste idee-
en van een buurgemeente die zich
van het eiland niets aantrekt, daarin
gesteund door een ex-Amsterdamse
wethouder die de lokale verhoudin
gen op het eiland met respecteert,
ten/vijl hij tevens een beeld schetst
voor een Helderse haven die in de
werkelijkheid nooit verder zal komen
dan een lokale functie.
Bestuurlijk speelt het afscheid van
het Waddenoverleg hem aardig in
de kaart. Het wordt dus duidelijk tijd
dat Texel zich bestuurlijk opnieuw
oriënteert. Eens eiland-af, het eigene
verloren. Veel wijsheid gewenst.
Willem J.J. Boot,
Opperdoes.
Midden in het leven
Nog zoveel te geven
Ideeën en plannen te over
In één keer voorbij
Voor ons was je een kei
Enig in je soort
't Is stil
Jouw orgelmuziek wordt niet meer gehoord
Wij hebben afscheid moeten nemen van
Peter Kaan
"de Orgelman"
Piet-Jan en Nelie Kaan
Benno en Marja Beuving
Familie Van Leeuwen
De begrafenis heeft zaterdag 3 mei plaats
gevonden op de begraafplaats van Oudeschild.
Correspondentie-adres:
Beuving-van der Meer,
Skillepaadje 18,1792 CN Oudeschild
Dag lieve Peter, we zullen je missen...
Peter Kaan
Langs deze weg willen we iedereen bedanken
die op enigerwijze iets voor Peter heeft bete
kend. In het bijzonder Marja en Benno, Nelie en
Piet-Jan.
Famillie Van Leeuwen
Dag Peter, dag speurneus
Zo plotseling ben je van ons heengegaan,
daar heeft niemand ooit bij stil gestaan.
Wat in onze herinnering blijft is je lach.
Je genoot van het leven,
bedankt voor alles wat je hebt gegeven.
Benno jr
Christina en Andrew
Miranda
Drommels Drommels Drommels
Lieve Peet
We zullen je missen.
Marieke en Marco
Melanie en Gaime
Peter
We zullen de groeten doen aan Maxima.
Wilco en Linda
Ruud en Jolanda
Dennis en Dianne
Nico en Anita
Peter Kaan
Bedankt!
25 jaar op de rommelmarkt in Oosterend
en vanaf 2001 ook op de kerstmarkt
We zullen je missen.
Namens
Rommelmarkt en Kerstmarkt
Oostprend
Siep Eldering
Het zal stil zijn op de haven nu we afscheid
moeten nemen van onze orgelman
We zullen je praatje missen speurneus.
Snackbar Veronica,
Dirk - Marjan
Lillian - Erwin
Riet - Joop
en medewerkers
Hij was één van ons,
vriendelijk en vrolijk,
een collega en een vriend.
Hij was en is ons zo dierbaar.
Peter
de bolder
De Koninklijke Nederlandse Redding Maat
schappij ontving het droevige bericht, dat na
een kortstondig ziekbed is overleden, de heer
Peter Kaan
Peter heeft meer dan 28 jaar met zijn vertrouw
de orgel geld ingezameld voor de KNRM.
Dat was zijn lust en zijn leven.
Wij zijn hem dan ook zeer veel dank verschul
digd en zullen aan hem een dankbare herinne
ring bewaren.
Wij wensen de familie en verzorgsters heel veel
sterkte toe om dit verlies te dragen.
Directie en medewerkers
Koninklijke Nederlandse Redding
Maatschappij IJmuiden.
Heden ontvingen wij het droevige bericht, dat
na een kortstondig ziekbed is overleden onze
vriend en orgelman, de heer
Peter Kaan
Meer dan 28 jaar ging hij door weer en wind om
met zijn vrolijke orgelklanken geld in te zamelen
voor onze en zijn KNRM.
Op de jaarlijkse open dagen en bij andere
gelegenheden waarbij de KNRM betrokken was,
zorgde hij voor de muzikale omlijsting.
Wij zijn hem zeer veel dank verschuldigd en zul
len aan hem dankbare herinneringen bewaren.
Wij wensen de familie en verzorgsters heel veel
sterkte toe om dit verlies te dragen.
Bemanning KNRM station De Cocksdorp
Bemanning KNRM station De Koog
Plaatselijke Commissie KNRM Texel
Ik heb het leven lief, de mensen en de dieren
De zeeën en rivieren, ik heb het leven lief
Ik heb het leven lief de bergen en de dalen
De warme zonnestralen, ik heb het leven lief
Al zijn ze nog zo droef, de dingen die gebeuren
Er komen nieuwe kleuren, er komt een nieuwe dag
Ik heb het leven lief
Met veel verdriet, maar ook vol bewonde
ring voor haar moed, levenslust, wilskracht en
humor, hebben wij afscheid genomen van mijn
lieve moeder, schoonmoeder, oma en over
grootmoeder
Margaretha Theodora Vrouwe-Blonk
Gré
weduwe van Nicolaas Johannes Vrouwe
3 maart 1921
Hanny t en Henk
Gerard t en Erna
Tineke en Roel t
kleinkinderen en
achterkleinkinderen
Correspondentieadres:
C. Vrouwe
Dr. Schaepmanstraat 12
1814 RD Alkmaar
Er is gelegenheid tot afscheid nemen op
woensdag 7 mei van 14.15 tot 14.45 uur in de
afscheidskamer van crematorium Westerveld,
Duin en Kruidbergerweg 2-6 te Driehuis.
Aansluitend zal de crematieplechtigheid om
15.00 uur plaatsvinden.
Na afloop is er gelegenheid om te condoleren
en elkaar te ontmoeten in de ontvangkamer van
het crematorium.
Geen dog is
Jij wilde nog zoveel, maar die tijd heb je helaas
niet gekregen
Ann van der Linde-van Heusden
echtgenote van
Bram van der Linde m herinnering
65 jaar
Wil Leon
Sanne YorickNienke
José Mare
Manon, Peter, Michelle, Simone
Frank Margreet
Bram, Femke
Lars
Gompy
Texel, 30 april 2008
Buysstraat 12, 1795 AP De Cocksdorp
De crematie vindt vandaag plaats.
Met ontsteltenis namen wij kennis van het
onverwacht overlijden van onze collega
Ann van der Linde-van Heusden
Wij zullen haar missen. Wij wensen haar familie
veel sterkte om dit verlies te dragen.
Directie en medewerkers
Vakantiepark De Krim
Niet te geloven.
Onze collega en medewerkster
Ann van der Linde-van Heusden
is plotseling overleden.
Zelf zei ze, laat mij nog maar een paar jaar
werken en nu is ze er niet meer.
Haar inzet zullen wij missen.
We wensen haar kinderen en kleinkinderen heel
veel sterkte.
Kleis - Corien
Ank - Hans
De Muy supermarkten
Plotseling is overleden onze lieve collega
Ann van der Linde
We zullen haar ontzettend missen
Klaas. André, Jaqueline, Ria,
Trudie, Liza, Joris en Jan
Met droefenis hebben wij kennisgenomen van
het overlijden van de heer
Frans van der Lee
Hij was vanaf 14 augustus 2001 een zeer
gewaardeerd lid van de Rekenkamercommissie
van de gemeente Texel.
Wij hebben Frans leren kennen als iemand die
met veel aandacht en zorg zijn taak verrichtte.
Wij wensen zijn familie veel sterkte toe bij het
verwerken van dit verlies.
De Gemeenteraad en
het college van Burgemeester en
Wethouders van de gemeente Texel
Met droefheid ontvingen wij het bericht van
overlijden van ons medelid
Frans van der Lee
Hij was vanaf de instelling van onze commissie
tot het laatst toe collegiaal, actief en intensief
betrokken bij de werkzaamheden van onze
rekenkamercommissie.
Wij wensen zijn vrouw Ans en zijn kinderen,
kleinkind en familie veel sterkte toe om dit
verlies te kunnen ven/verken.
De Rekenkamercommissie
van de gemeente Texel
Het overlijden van
PIET BRUIJN
laat ons nog steeds niet los.
Het is moeilijk om ons leven zonder hem
weer vorm te geven.
Uw hartelijke medeleven heeft ons heel goed ge
daan. Wij voelen ons daardoor gesteund en ge
troost.
Voor al uw warme reacties willen wij u hartelijk dan
ken.
Dia
Monique en Ramon
Sil
Theo
Den Burg - Texel, mei 2008.