'Aanbesteding grotere bedreiging dan tunnel'
Cjroen TxvartsJexeU in het harL>
TESO bezorgd over
plannen van Rijk
Grontmij in beeld voor
herinrichting centrum
Naked raku en kopermat in boet Voorste Huiskoog
Luilak
.Parachutist gedupeerd
door inbraak op boot
ïUuoonHUYS
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12272
VRIJDAG
Verschijnt dinsdag en vrijdag
n v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
'Een bedreiging die veel gro
ter is dan het tunnelplan.' Aldus
omschrijft TESO-directeur Cees
de Waal het voornemen van het
Rijk om de Waddenveerdiensten
aan te besteden. 'In dat geval kie
zen niet de gebruikers, maar Den
Haag een rederij'.
Oud-directeur Rob Wortel vroeg in
het verleden om Texel uit te zon
deren van de zogeheten conces
siewet. Hij zei vorig jaar de indruk
te hebben dat het Rijk gevoelig was
voor de Texelse argumenten. Maar
zijn opvolger vangt nu een heel
andere boodschap op van staats
secretaris J.C. Huizinga van Ver
keer en Waterstaat. Zij laat weten
de concessieverlening toch uniform
voor alle Waddeneilanden te willen
doorvoeren.
De signalen zijn dat het Rijk uiterlijk
volgend jaar al tot een aanbesteding
wil komen. Eerst onderhands, maar
uiterlijk over 15 jaar moet TESO met
andere rederijen gaan concurreren
om de exclusieve exploitatierechten
voor de verbinding over het Mars
diep te behouden. Hierbij dicteert
het Rijk aan welke minimumeisen
de veerdienst moet voldoen, net
zoals dat nu het geval is voor het
bus- en treinvervoer. Deze bepa
lingen omvatten onder andere de
dienstregeling, kwaliteitseisen en de
mate van inbreng van de klanten
en worden vastgesteld voor een
periode van 15 jaar. De overheid
kiest de rederij die voor de laagste
prijs het door de overheid verlangde
dienstenpakket levert. Dit tegen een
achtergrond van vrije concurrentie
binnen de Europese Unie, dus dat
zou bijvoorbeeld een Griekse rederij
kunnen zijn. Deze mag dan geduren
de een periode van 15 jaar exclusief
de veerdienst exploiteren. Het Rijk
heeft al aangegeven dat in het Wad
dengebied de eerste periode onder
hands zal worden aanbesteed aan
de bestaande veerdiensten TESO,
Doeksen en Wagenborg.
Maar daarna wil de overheid de
veerdiensten Europees aanbeste
den. De reden is volgens de staats
secretaris 'dat we aan onze eigen
en Europese mededingingsregels
moeten voldoen'. Dat houdt ook
in dat concurrentie moet worden
toegestaan. 'Maar dan wel graag op
zo'n manier dat de continuïteit en
het niveau van de verbindingen niet
in gevaar komen', zei ze onlangs.
'Denk bijvoorbeeld aan een situatie
waarin een derde partij een graantje
wil meepikken van de zomerdrukte.'
Zo'n situatie dreigt nu op Terschel
ling, waar Rederij Eigen Veerdienst
Terschelling (EVT) met een snelboot
deze zomer de strijd met Doeksen
aan wil gaan.' Huizinga: 'Dat zijn
precies de maanden waarin de hui
dige reder het geld moet verdienen
om in de winter door te kunnen
varen.' De gemeente Terschelling
nam het onlangs op voor rederij
Doeksen en riep de staatssecretaris
op snel met een concessiewet te
komen. 'We zijn best voor concur
rentie óm de markt, maar niet voor
concurrentie binnen de markt', vindt
Terschelling.
Huizinga geeft aan dat ze wil
opschieten met de concessiewet,
maar dat alle eilanden dan wel met
een eenduidig standpunt moeten
komen. Tot dusver is dat niet gelukt.
TESO en de gemeente Texel zijn
namelijk een andere mening toe
gedaan dan de overige Wadden
eilanden. Argumenten hiervoor zijn
dat de Texelse veerdienst, in tegen
stelling tot de andere Waddenre
derijen. een gebruikersdienst is en
geen winstoogmerk heeft. TESO
vreest bovendien dat als de laagst
inschrijvende reder de dienst gaat
onderhouden, kernwaarden als vei
ligheid, continuïteit en kwaliteit naar
de achtergrond zullen verdwijnen.
In een brief die de staatssecreta
ris onlangs aan de Tweede Kamer
stuurde bestrijdt Huizinga deze
opvatting. 'Bij het opstellen van het
programma van eisen zullen deze
waarden nadrukkelijk worden opge
nomen. Tevens zal toezicht worden
gehouden op naleving van de con
cessieafspraken.' Ze spreekt over
'een structurele uniforme regeling
voor de veerverbindingen naar de
Waddeneilanden'.
Verder in deze krant een vraag
gesprek met TESO-directeur Cees
de Waal.
De gemeente wil in zee met de
Grontmij voor de herinrichting
van het centrum van Den Burg.
De politieke partijen wordt vol
gende week gevraagd in te stem
men met de aanstelling van het
ingenieursbureau als projectlei
der en adviseur.
De Grontmij krijgt als taak een pro
gramma van eisen op te stellen voor
de zogeheten publiek-private con-
mictie die de gemeente voor de
herinrichting in het leven wil roepen.
Die constructie houdt in dat zowel
de gemeente als marktpartij(en) in
het project investeren. Op basis van
het programma van eisen maakt de
Grontmij een selectie van geïnteres
seerde partijen. Onder markpartijen
worden onder meer projectontwik
kelaars, banken, woningbouwco-
operaties en adviesbureaus ver
staan.
De politieke partijen wordt dinsdag
avond tijdens de raadscommissie
Grondgebied gevraagd €225.460,-
beschikbaar te stellen om de Gront
mij in de arm .te nemen. Daarvoor
is het bureau drie jaar lang actief.
Burgemeester en wethouders vra
gen de politieke partijen in totaal
€484.000,- uit te trekken, €55.000,-
Oppassen met
luchtbedden
Met het oog op het fraaie strand
weer dat de komende dagen ver
wacht wordt, in combinatie met
de aanhoudende oostenwind, waar
schuwt de KNRM voor het gebruik
van (opblaasbare) drijfmiddelen.
Luchtbedden, bootjes, strandballen
en andere voorwerpen kunnen de
argeloze zwemmer door de oos
tenwind haast ongemerkt ver uit
de kust voeren wat, samen met de
lage temperatuur van het water,
tot levensgevaarlijke situaties kan
leiden. Langs de Nederlandse kust
waren de afgelopen dagen al enkele
reddingsacties noodzakelijk.
is nodig voor communicatie rond
om het project en €203.000,- voor
toekomstige kostenposten (bv het
opstellen van stedenbouwkundige
plannen en onderzoeken naar de
infrastructuur). Volgens het college
is het verstandig het geld alvast
beschikbaar te stellen, zodat het
er is als het nodig is. Het geld voor
de communicatie wordt onder meer
gebruikt voor nieuwe publieksbij-
eenkomsten zoals die in het voor
jaar van 2007 onder aanvoering van
Bureau Witpaard zijn gehouden
Van de gevraagde investering moet
bijna twee ton uit een restantkre
diet van het inmiddels opgeheven
kanjerfonds komen. De overige
€285.000,- komt ten laste van de
exploitatie van het project.
Lees verder op pagina 3
Reddingboten op
pad voor zeiljacht
Reddingboten De Zalm uit De Koog
en Joke Dijkstra uit Den Helder zijn
woensdagavond een 20 meter lang
zeilschip te hulp geschoten. Dat
had op de Noordzee problemen
met het roer gekregen.
De Zalm assisteerde de Joke Dijkstra
bij het naar Den Helder brengen van
het schip. De reddingboot, met aan
boord Jan Agter, Gerard van Veen
en Bram Fey, lag daarvoor tegen
de achterkant van het schip om het
sturen over te nemen.
Een paar uur eerder moest de Fran-
cine Kroesen uit Oudeschild uitvaren
voor een zeiljacht dat in het Malzwin
was vastgelopen. De schipper had
tijdens een telefoongesprek even niet
op de koers gelet. Zowel de Francine
Kroesen als de Joke Dijkstra kon
weinig doen omdat het afgaand tij
was en er rond het bootje nog maar
weinig water stond. Besloten werd
dat de schipper zou wachten op
hoog water.
Op de terugweg naar Den Helder
Coby Bakelaar flinks) maakte een schaakspel van klei. Bij de inrichting van de expositie legde ze collega-kunstenaar Aly Zegel de loop der stukken uit (Foto joop
Keramiek in allerlei soorten, maten
en kleuren is in het pinksterweekein-
de te zien in de Voorste Huiskoog,
de schapenboet naast hoeve De
Witte Engel aan de Hoornderweg.
Het betreft werk van Ellen de Vries
en haar leerlingen Coby Bakelaar,
Marika den Draak, Gonda Dijksma,
Ingrid Eelman, Ingeborg Halsema,
Juul Molenaar, Jacqueline Wilner
en Aly Zegel. De meesten van dit
gezelschap komen al jaren geregeld
bij elkaar om nieuwe technieken te
leren en toe te passen in hun werk.
Recent waagden ze zich aan naked
raku en kopermat. In tegenstelling
tot twee jaar geleden, toen Texel het
thema was, loopt er niet echt een
rode draad door de tentoonstelling.
'Het is een overzicht van wat we
hebben gemaakt. Maar als je goed
kijkt, kun je zien dat we op een
eiland wonen en daar door worden
geïnspireerd', vindt De Vries.
De expositie - Kleigoed in de boet -
is vandaag (vrijdag) geopend en nog
tot 17.00 uur te zien. Belangstel
lenden kunnen zaterdag, zondag en
maandag terecht tussen 11.00 en
17.00 uur.
Losse nummers 1,10
In Den Burg en De Koog worden
komende nacht diverse activiteiten
gehouden voor Luilak. Jongeren die
spullen vernielen, kunnen rekenen
op een stevige aanpak van de poli
tie die aangekondigd heeft streng
op te treden. Pagina 5
m Ganzen de klos
Ganzen zijn de klos. Om de groei
ende populatie in te dammen start
vanaf 2 juni een grootschalige actie
voor het vangen van de dieren. Dit
gebeurt door een gespecialiseerd
bedrijf van de overkant, dat de die
ren laat inslapen met behulp van
koolzuurgas (C02). Dit is de meest
diervriendelijke methode, de ganzen
merken er volgens dit bedrijf niets
van. Pagina 7
a Woonspecial
'Ik werk vaak met inspiraties, gericht
op kleur. Natuurlijk volg ik trends,
maar ik kies met voor een bepaalde
inrichting, omdat die toevallig in
de mode is. Daarom kijk ik nooit
naar woonprogramma's op tv. Die
leiden me af. Ik heb mijn eigen stijl.'
De Texelse Cecile Wijnand (49) is
interieurontwerpster. Een interview
met haar en andere tips over in en
rond huis staan in de Woonspecial
in deze krant. Pagina 10 en 11
Extra reis met
drie voetgangers
en één auto
Veerboot Dokter Wagemaker heeft
dinsdagavond een extra reis moe
ten maken om drie voetgangers
en een automobilist naar Den Hel
der over te zetten. Ze bleven op
t Homtje staan nadat de laatste
boot als gevolg van spoedeisend
ziekenvervoer drie minuten voor de
geplande tijd moest vertrekken.
Bij spoedeisend ziekenvervoer is
het regel dat de ambulance zo snel
mogelijk wordt overgezet. 'Als de
Alarmcentrale dat aangeeft, is het
met aan ons om daarover te twijfe
len', vertelt TESO-woordvoerder Alex
Cofino. Dus vertrok de boot om 20.57
uur, terwijl de bootdienst zichzelf de
verplichting heeft opgelegd dat elke
passagier die voor 21.00 uur op-de
boot stapt, wordt overgezet. Toen er
in die laatste drie minuten nog enkele
reizigers aan kwamen zetten, moest
de Wagemaker dus een extra over
tocht maken. De kosten schat Cofino
in dit geval op €1500,-. .wat doordat
de boot nog in bednjf was aanzienlijk
lager is dan een nachtelijke zieken-
reis. 'We hebben naderhand ter con
trole bij de Alarmcentrale wel nage
vraagd of er echt spoed was vereist.
Dat bleek inderdaad het geval.' De
passagiers werden rond 22.00 uur in
Den Helder afgezet.
verleende de Joke Dijkstra daarna
nog hulp aan een rubberboot van de
Koninklijke Marine. Die had op de
Texelstroom motorproblemen gekre
gen en was door het afgaand tij aan
het afdrijven.
Beste buren,
Ondanks het feit dat uw prachtstad
danig in de weg ligt, zijn er al tien
tallen jaren nauwelijks meer wacht
tijden bij de boot. Het is vreemd dat
u dat kennelijk niet hebt opgemerkt.
IMARES kan zonder probleem een
plek vinden op ons eiland, nu en in
de toekomst. Ik beveel het terrein
van het mislukte Cape Holland
project aan als werkplek om te
sleutelen aan die molenwieken voor
op zee. Verder raad ik u aan om uw
bommen eens op te ruimen, zodat u
geen last meer hebt van plofzones.
Tenslotte hoop ik dat u niet meer
aankomt met onzinnige, onhaalba
re en onbetaalbare flutplannen die
het wezen van Texel ondermijnen.
Kortom, ik steun ridder Geldorp.
Achtend,
Woelmuis
Onbekenden hebben zondag op de
boot tussen Texel en Den Helder
kostbare spullen en onvervangbare
papieren uit de auto van een para
chutist gestolen. Het betreft onder
meer hoogtemeters, kleding, een
helm, logboeken, een springvaar-
digheidsbewijs en andere certifi
caten.
De parachute zelf werd niet ont
vreemd, waarschijnlijk doordat de
eigenaar deze, in zijn haast om de
boot te halen, niet in de speciale
gear bag. maar in een vuilniszak had
gestopt. De accessoires vertegen
woordigen een waarde van ongeveer
€2000,-. Maar het meest gedupeerd
is de parachutist door de diefstal
van zijn papieren. 'Het springvaar-
digheidsbewijs heb ik in Namibië in
Afrika behaald. Dat is daar niet per
computer vastgelegd, zodat ik geen
kopie kan opvragen Dat geldt ook
voor de logboeken', vertelt Guido
Madera, die de diefstal pas na thuis
komst in Leiden ontdekte.
De 29-jarige Madera is een gepassi
oneerd valschermspringer. Hij sprong
onder meer in Marokko en Ame
rika en is ook geregeld op Texel om
zijn hobby te beoefenen. Afgelopen
weekend maakte hij een paar spron
gen, de laatste om 13.00 uur. om zich
daarna naar de boot van 14.00 uur te
haasten. 'Ik vind het erg jammer dat
er juist op de veerboot is ingebroken.
Dat past niet bij de boot en het fijne
Texel.'
Madera hoopt dat getuigen van de
inbraak hem kunnen helpen. Zijn
auto, een paarse VW Polo, stond op
het bovendek en was nota bene afge
sloten. Tips zijn welkom bij Madera
(guido_madera@hotmail.com) of de
politie, tel. 0900-8844.
Extra raad over
tunnel belegd
De raad houdt donderdag 22 mei
een extra vergadering over de tun
nelplannen van Den Helder.
Dat gebeurt op verzoek van de WD.
Volgens fractievoorzitter Gerbrand
Poster hebben de liberalen bewust
op een extra raadsvergadenng aan
gedrongen. Ze vinden het onderwerp
te belangrijk om in de raadscom
missies. die volgende week wor
den gehouden, af te handelen. 'Hier
moet de gemeenteraad zich over
uitspreken.'
De WD wil tijdens de extra raadsver
gadering ook opnieuw praten over
de samenwerking tussen Texel en de
andere Waddeneilanden. 'Dat willen
we doen in het licht van de tunnel
plannen.' De WD is, in tegenstelling
tot een meerderheid van de politieke
partijen, voorstander van het verder
intensiveren van de samenwerking.
Texelaars die de politieke partijen
hun mening over de tunnelplannen
willen kenbaar maken, zijn aangewe
zen op de commissievergadenngen,
omdat tijdens een raadsvergadering
formeel niet kan worden ingespro
ken. De Helderse politieke partijen
praten op 19 en 26 mei over de toe
komstvisie voor de Helderse haven
waar het tunnelplan een onderdeel
van is. Op maandag 19 mei gebeurt
dat in commissieverband, op maan
dag 26 mei staat het op de agenda
van de raad.
Gemeente Texel
Gewijzigde openingstijden
Op maandag 12 mei is het gemeentehuis gesloten. Gedurende de sluitingspe
riode kan er geen aangifte van geboorte worden gedaan. Bij een overlijden
kan contact worden opgenomen met een van de begrafenisondernemers.
Voor storingen en calamiteiten in riolering e.d. kunt u het nummer van de
servicebalie (362111) bellen. Dan wordt u automatisch doorverbonden met
de storingsdienst.
Routewijziging ophalen huis- en bedrijfsafval
Het huisvuil van maandag 12 mei wordt op woensdag 14 mei opgehaald.
•Het bedrijfsafval van maandag 12 mei wordt op dinsdag 13 mei
opgehaald.
Zet uw grijze en/of groene container 's morgens vroeg aan de straat, de
wagens rijden een andere route waardoor het tijdstip waarop de container
wordt geleegd kan afwijken.
Grof vuil
Op dinsdag 13 mei wordt geen grof vuil opgehaald.
Hennepplantage
De politie heeft woensdagmiddag
in een woning in Oosterend een
kleine hennepplantage ontmanteld.
De 49 planten die er groeiden en de
bijbehorende apparatuur werden in
beslag genomen. Onderzoek wees
uit dat er geen sprake van diefstal
van elektriciteit was.
T EX ELS E - COU RANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de
Texelse Courant folders van:
INSTALLATIE TECHNIEK
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.