Texelse artiesten oogsten bewondering op Broadway
Organisator maakt zich
sterk voor zevende editie
Nieuwe kinderopvang in Den Burg
TEXELSE J ColiranT
DONDERDAG 15 MEI 2008
r voor de toeschouwers van Jan J. Pieterse (links) en Frank van Leidster Gretha Blom zingt bij de nieuwe kinderopvang in Den Burg liedjes met kinderen op het gras, terwijl Janine Bakker on de
tij. achtergrond een kind de fles geeft. rc-o 'B
Texels talent schitterde op het Hoornder huiskamerfestival
Broadway. Hetty Heyting, Johan Hoogeboom, Luider en Van
Donselaar en Niet Schieten! mogen dan grotere publiekstrek
kers zijn, veel bewondering oogstten ook het geëngageerde
cabaret van Roos Bakker en de a-capellazang van het trio
Anyway. Van een heel andere orde, maar voor net zoveel
gespreksstof zorgde bollenboer Arie Lap, die zingend een reis
over de wereld maakte en aan het slot de schoonheid van zijn
eigen dorp bezong.
Het begint al gewoon te worden,
maar Broadway was wederom een
groot succes. De zesde afleve
ring werd gekenmerkt door prach
tig weer, een geoliede organisatie
en optredens die alle avonden tot
de laatste stoel waren uitverkocht.
Sommige belangstellenden schoten
her en der nog suppoosten aan,
in een laatste poging alsnog aan
kaarten te komen. Anderen legden
zich bij de situatie neer en genoten
van de gezellige reuring op straat,
want ook daar viel genoeg te bele
ven. Naast de optredens van de
orkesten - vrijdag en zaterdag de
Maastrichtse dames van Les Philfol-
les en zondag Big Band Texel - trok
de ruilbeurs van de Tilburg Cow
boys erg veel belangstelling. Vooral
kinderen verdrongen zich rond de
caravan van het artistieke gezel
schap, in de hoop een afgedankt
stuk speelgoed te kunnen ruilen
voor iets dat meer gewild was. Een
vermaak was het ook het speuren
naar artiesten die zelf met hoefden
op te treden en tussen het publiek
door op weg waren naar het optre
den van een collega. Maar net zo
leuk was het om onder het genot
van een hapje of drankje de gebeur
tenissen te becommentariëren en
nieuwtjes uit te wisselen met vrien
den en bekenden. Na afloop was het
steeds een drukte van jewelste in
theater Klif 12, waar de Nachtband
rond pianist Johan Hoogeboom
tot in de kleine uurtjes feestmuziek
ten gehore bracht en bekend en
onbekend zangtalent op het podium
klom om een lied te zingen. Ver
baasde blikken bij het optreden van
de Texelse Belinda van Diessen,
die vol overgave twee soulkrakers
zong en daarmee de zaal op z'n kop
zette. 'Het festival is al drie dagen
aan de gang en dan is daar plotse
ling Belinda. Waar heeft dit talent
zich schuilgehouden? Belinda, waar
ben je al die tijd geweest? vroeg
(achtergrond)zangeres Mylou Fre-
ncken, terwijl Van Diessen door het
publiek luid juichend werd bedankt.
Verreweg de meeste deelnemende
artiesten lieten zich van hun beste
kant zien en leverden geïnspireerde
voorstellingen af. Menigeen had zich
speciaal op het festival voorbereid
en een sketch of lied over Texel
geschreven. Marijke Boon, al sinds
de beginjaren een goede bekende
op Klif 12, had zelfs haar hele pro
gramma aan het festival gewijd en
werd daar alom voor geroemd.
Er waren ook teleurstellingen. Bij
Jeroen Bouwhuis hepen naar ver
luidt zelfs bezoekers boos de zaal
uit. 'Plat en niet leuk', was de veel
gehoorde kritiek. Organisator Cor
van Heerwaarden voelde met de cri
ticasters mee. 'Het was één van de
weinige voorstellingen die ik zelf heb
gezien, maar ik heb er met plaats
vervangende schaamte gezeten. Erg
jammer, want twee jaar geleden had
die jongen een prachtig programma
en dat was reden voor ons hem dit
Vermakelijk toneel bij GF-05-11. In één sketch hadden bezoekers Lia Coutinho ei
Oosterhaven het moeilijk met een wel erg vrijpostige ober (Martijn Dros).
stellen. Het kan zelfs voorkomen dat
een bezoeker twee of drie van de
vier voorstellingen niet goed vindt.
Dat is moeilijk te voorkomen.'
Wisselende reacties waren er ook na
de voorstellingen van Sara Eshuys.
De Texelse actrice trad op met een
toneelstuk, waarin de hoofdpersoon
zich samen met het publiek in 'het
voorlaatste leven van een digitaal
voortbestaan' bevond. Moeilijke
kost, waarbij weinig te viel te lachen.
Dat riep de vraag op of de voor
stelling wel geschikt was voor een
festival als Broadway. In tegenstel
ling tot bijvoorbeeld Oerol hebben
naar het strand om de verbindende
teksten te schrijven. Zon en zee
deden haar kennelijk goed, want het
gelegenheidsduo leverde 's avonds
een optreden af dat door sommigen
het hoogtepunt van het festival werd
genoemd.
De Texelse deelnemers deden even
eens van zich spreken. Het trio Any
way, dat a capella liedjes van nati
onale en internationale grootheden
ten gehore bracht, was van profes
sionele allure. Dat gold ook voor
Roos Bakker, die in haar ouderlijk
huis optrad en geëngageerd caba
ret, zang en dans combineerde.
keer in een grote zaal te laten spe
len. Het heeft mij geleerd dat ik bij
een volgende aflevering nóg meer
moet scouten en moet weten hoe
het programma eruit ziet. Probleem
is wel dat we de artiesten financieel
weinig kunnen bieden en dat maakt
het moeilijk te veel eisen te stellen.
Je kunt ook niet iedereen tevreden
Roos Bakker bracht een knappe combinatie van geëngageerd cabaret, zang en dans.
de meeste bezoekers in Den Hoorn
weinig ervaring met minder gangba
re vormen van theater. 'Mensen wil
graag geamuseerd worden', geeft
Van Heerwaarden toe. 'Dat is op zich
prima. Dat proberen we zelf in Klif 12
ook met ons diner-cabaret. Mensen
moeten plezier hebben. Maar ik wil
de Sarah graag de kans geven voor
een groter publiek op te treden, ook
omdat ze Texelse is en met het een
akterfestival had laten zien een mooi
programma te hebben. Misschien
was het inderdaad minder geschikt
voor Broadway. Maar ik heb ook
goede reacties gehoord, met name
van professionele mensen.'
Er waren ook plezierige verrassingen,
waarbij ongerief met succes werd
overwonnen. Zo bleek een dag voor
Broadway dat één van de publieks
trekkers. het duo Luider en Van
Donselaar, wegens ziekte van Elly
Luider niet kon optreden. Na spoed
overleg werd Johan Hoogeboom
bereid gevonden samen met Elianne
van Donselaar op te treden. Nadat
ze vrijdagochtend hadden afge
sproken welke liedjes ze zouden
spelen, vertrok Van Donselaar rond
het middaguur met pen en papier
Voor sommige bezoekers was de
lange monoloog over het onrecht
in Tibet waarmee ze begon wat te
veel van het goede, anderen raakten
juist geëmotioneerd en verlieten de
zaal na afloop met betraande ogen.
Organist en pianist Charles Janko
had zijn krachten gebundeld met die
van het Volksoperahuis, dat bekend
staat om humoristisch muziekthea
ter en meeslepende (levensliederen.
Samen brachten ze het verhaal van
een wielrenner, die verliefd is op de
rondemiss, maar pas na een over
winning met haar kan trouwen.
Toneelgroep GF-05-11 speelde een
serie komische sketches en eenak
ters en deed dat met overtuiging.
Met name Martijn Dros liet zien veel
talent in huis te hebben. Verras
send was het laatste stuk, met een
korte rol van een gastspeler. In som
mige voorstellingen was dat Sjoerd
Groeskamp (oud-medewerker Klif
12), in andere stapte niemand min
der dan Jochem Myer het podium
op. 'Hij had ons de vorige keer erg
leuk gevonden', vertelde Hans Oos
terhaven later. 'Toen ik hem een paar
weken geleden op de boot sprak,
vroeg hij of we niet iets voor hem te
doen hadden. Desnoods til ik een
luik op, maar ik wil er bij zijn, zei hij.'
Met enige scepsis was uitgekeken
naar de voorstellingen van Arie Lap.
De Hoornder bollenkweker maakt er
de afgelopen edities de gewoonte
van na de reguliere voorstellingen in
Klif 12 op het toneel te klimmen en
bekende Nederlandstalige liedjes te
zingen. Dit keer had hij te kennen
gegeven graag een hele voorstelling
te brengen. Hoewel niet iedereen
onder de indruk was, zakte Lap
zeker niet door het ijs. In zijn oude
stolp, Vigilant, zong hij liedjes uit
de vele landen die hij had bereisd,
zoals Amerika, Indonesië en Zuid-
Afrika. Hij werd daarbij begeleid
door accordeonist Jan Bakker. Lap
eindigde zijn wereldreis in eigen
land, waarna hij op de wijs van Het
Dorp van Wim Sonneveld en Het
kleine café aan de haven van Pierre
Kartner een zelfgeschreven ode aan
zijn geboortegrond bracht. De onge
dwongen manier waarop hij over zijn
reizen vertelde, oogstte waardering.
Dat niet alles vlekkeloos verliep,
werd hem door de meesten graag
vergeven.
Al tijdens het festival rees de onver
mijdelijke vraag welke toekomst
Broadway heeft. Onlosmakelijk
daarmee verbonden is Klif 12. het
theater van de organisator Van
Heerwaarden heeft al een paar jaar
geleden te kennen gegeven ondanks
zijn liefde voor het theatervak met in
het harnas te willen sterven Klif 12
staat te koop, maar dat betekent
met dat de gegadigden in rijen voor
de deur staan het bedrijf over te
nemen. Ook Van Heerwaarden zelf
durft de toekomst met te voorspel
len. 'Twee jaar geleden had ik er niet
veel zin meer in. maar de laatste
tijd vind ik het weer erg leuk en ook
financieel gaat het goed. Als er een
koper komt, dan hap ik toe. Zo met,
dan ga ik door. Ik kan moeilijk de
deur op slot doen. In mijn slotwoord
heb ik beloofd me ervoor in te zetten
een zevende editie te bewerkstelli
gen. Het succes van deze editie van
Broadway koester ik. Het enthousi
asme is groot, ook bij mijn collega's
van de organisatie en al die vrijwilli
gers. Het is ook erg plezierig samen
werken met de jongens van Stiehl,
die alle technische zaken regelen,
meedenken en overal inspringen
waar ze nodig zijn. We gaan daarom
ons uiterste best doen het festival te
behouden. Misschien moet dat wel
in een andere stichtingsvorm, dat
kan ik nog niet beoordelen.'
Aan de artiesten zal het niet liggen.
'Er zijn er al geweest die hebben
gezegd: als jij het met meer doet,
komen we over twee jaar toch met
Pinksteren naar Texel. Dan bellen
we bij de mensen in Den Hoorn aan
en vragen: mogen we bij u optre
den?'
Het optreden van zangeressen Irisabella Bakker, Ruthie Vazana e
van professionele allure.
Anneke Brons w
Joop Rommets
Ze hadden nog niet veel rucht
baarheid gegeven aan de opening
van hun tweede locatie, maar de
mond-tot-mondreclame deed zijn
werk. Een paar weken geleden
startte Kinderopvang Olmenhoe
ve een nieuw kinderdagverblijf in
Den Burg, waarvan inmiddels al
volop gebruik wordt gemaakt.
'Zullen we eens kijken of ze een
ei hebben gelegd?', zegt leidster
Gretha Blom tegen een groepje kin
deren als in het kippenhok volop
gekakel klinkt. Het hok is leeg, maar
eigenlijk doet dat er niet eens toe.
De kippen en konijnen, gehuisvest
in een afgezet hoekje op het bui
tenterrein van de nieuwe vestiging
aan de Drijverstraat, zijn zonder
vers gelegde eieren ook interessant
genoeg om te bekijken
De dieren doen denken aan de kin
deropvang in De Olmenhoeve in De
Waal die begin 2005 in gebruik werd
genomen en waar ook kippen en
konijnen lopen. Het nieuwe verblijf
aan de Drijverstraat is zoveel moge
lijk op dezelfde wijze opgezet. Bin
nen zijn de ruimten in vrolijke kleu
ren geschilderd en buiten is volop
ruimte om te spelen. 'We wilden het
net als in De Waal knus en huiselijk
hebben', vertelt Marleen Keijser die
samen met Janine Bakker Kinder
opvang Olmenhoeve beheert.
De twee openden de tweede locatie
omdat de wachtlijst in De Waal te
lang werd. 'We kunnen hier in Den
Burg per dag twaalf kinderen van
nul tot en met vier jaar opvangen',
aldus Keijser. De meesten komen
uit Den Burg. een paar uit De Waal.
'Daardoor is daar ook weer wat
ruimte ontstaan.' De nieuwe ves
tiging is voorzien van een buiten
schoolse opvang voor kinderen tot
12 jaar. Daar maken inmiddels acht
tien kinderen gebruik van.
Het kinderdagverblijf is gehuisvest
in het pand waar eerder de meubel
opslag van Bositia was. In decem
ber startte de Olmenhoeve met de
verbouw. Als naam werd Olmen
hoeve Den Burg gekozen. Keijser
'We hebben ook over andere namen
nagedacht, maar de oudercommis
sie gaf het advies de naam Olmen
hoeve te handhaven omdat die al
bekend is.' Het aantal leidsters is
gegroeid van vijf naar tien en er
lopen twee stagiairs rond.
Olmenhoeve Den Burg is net als
de locatie in De Waal vijf dagen
per weekend geopend van 7.30
tot 17.30 uur. De buitenschoolse
opvang is tot 18.00 uur open. In
vakanties kunnen de kinderen er
ook terecht. Zaterdag wordt het
nieuwe verblijf officieel geopend.
Van 14.00 tot 17.00 uur kunnen
belangstellenden een kijkje nemen.
Zwartgallige humor vierde hoogtij in de muziek van Joop Visser en Jessica van Noord.