Texelse artiesten oogsten bewondering op Broadway Organisator maakt zich sterk voor zevende editie Nieuwe kinderopvang in Den Burg TEXELSE J ColiranT DONDERDAG 15 MEI 2008 r voor de toeschouwers van Jan J. Pieterse (links) en Frank van Leidster Gretha Blom zingt bij de nieuwe kinderopvang in Den Burg liedjes met kinderen op het gras, terwijl Janine Bakker on de tij. achtergrond een kind de fles geeft. rc-o 'B Texels talent schitterde op het Hoornder huiskamerfestival Broadway. Hetty Heyting, Johan Hoogeboom, Luider en Van Donselaar en Niet Schieten! mogen dan grotere publiekstrek kers zijn, veel bewondering oogstten ook het geëngageerde cabaret van Roos Bakker en de a-capellazang van het trio Anyway. Van een heel andere orde, maar voor net zoveel gespreksstof zorgde bollenboer Arie Lap, die zingend een reis over de wereld maakte en aan het slot de schoonheid van zijn eigen dorp bezong. Het begint al gewoon te worden, maar Broadway was wederom een groot succes. De zesde afleve ring werd gekenmerkt door prach tig weer, een geoliede organisatie en optredens die alle avonden tot de laatste stoel waren uitverkocht. Sommige belangstellenden schoten her en der nog suppoosten aan, in een laatste poging alsnog aan kaarten te komen. Anderen legden zich bij de situatie neer en genoten van de gezellige reuring op straat, want ook daar viel genoeg te bele ven. Naast de optredens van de orkesten - vrijdag en zaterdag de Maastrichtse dames van Les Philfol- les en zondag Big Band Texel - trok de ruilbeurs van de Tilburg Cow boys erg veel belangstelling. Vooral kinderen verdrongen zich rond de caravan van het artistieke gezel schap, in de hoop een afgedankt stuk speelgoed te kunnen ruilen voor iets dat meer gewild was. Een vermaak was het ook het speuren naar artiesten die zelf met hoefden op te treden en tussen het publiek door op weg waren naar het optre den van een collega. Maar net zo leuk was het om onder het genot van een hapje of drankje de gebeur tenissen te becommentariëren en nieuwtjes uit te wisselen met vrien den en bekenden. Na afloop was het steeds een drukte van jewelste in theater Klif 12, waar de Nachtband rond pianist Johan Hoogeboom tot in de kleine uurtjes feestmuziek ten gehore bracht en bekend en onbekend zangtalent op het podium klom om een lied te zingen. Ver baasde blikken bij het optreden van de Texelse Belinda van Diessen, die vol overgave twee soulkrakers zong en daarmee de zaal op z'n kop zette. 'Het festival is al drie dagen aan de gang en dan is daar plotse ling Belinda. Waar heeft dit talent zich schuilgehouden? Belinda, waar ben je al die tijd geweest? vroeg (achtergrond)zangeres Mylou Fre- ncken, terwijl Van Diessen door het publiek luid juichend werd bedankt. Verreweg de meeste deelnemende artiesten lieten zich van hun beste kant zien en leverden geïnspireerde voorstellingen af. Menigeen had zich speciaal op het festival voorbereid en een sketch of lied over Texel geschreven. Marijke Boon, al sinds de beginjaren een goede bekende op Klif 12, had zelfs haar hele pro gramma aan het festival gewijd en werd daar alom voor geroemd. Er waren ook teleurstellingen. Bij Jeroen Bouwhuis hepen naar ver luidt zelfs bezoekers boos de zaal uit. 'Plat en niet leuk', was de veel gehoorde kritiek. Organisator Cor van Heerwaarden voelde met de cri ticasters mee. 'Het was één van de weinige voorstellingen die ik zelf heb gezien, maar ik heb er met plaats vervangende schaamte gezeten. Erg jammer, want twee jaar geleden had die jongen een prachtig programma en dat was reden voor ons hem dit Vermakelijk toneel bij GF-05-11. In één sketch hadden bezoekers Lia Coutinho ei Oosterhaven het moeilijk met een wel erg vrijpostige ober (Martijn Dros). stellen. Het kan zelfs voorkomen dat een bezoeker twee of drie van de vier voorstellingen niet goed vindt. Dat is moeilijk te voorkomen.' Wisselende reacties waren er ook na de voorstellingen van Sara Eshuys. De Texelse actrice trad op met een toneelstuk, waarin de hoofdpersoon zich samen met het publiek in 'het voorlaatste leven van een digitaal voortbestaan' bevond. Moeilijke kost, waarbij weinig te viel te lachen. Dat riep de vraag op of de voor stelling wel geschikt was voor een festival als Broadway. In tegenstel ling tot bijvoorbeeld Oerol hebben naar het strand om de verbindende teksten te schrijven. Zon en zee deden haar kennelijk goed, want het gelegenheidsduo leverde 's avonds een optreden af dat door sommigen het hoogtepunt van het festival werd genoemd. De Texelse deelnemers deden even eens van zich spreken. Het trio Any way, dat a capella liedjes van nati onale en internationale grootheden ten gehore bracht, was van profes sionele allure. Dat gold ook voor Roos Bakker, die in haar ouderlijk huis optrad en geëngageerd caba ret, zang en dans combineerde. keer in een grote zaal te laten spe len. Het heeft mij geleerd dat ik bij een volgende aflevering nóg meer moet scouten en moet weten hoe het programma eruit ziet. Probleem is wel dat we de artiesten financieel weinig kunnen bieden en dat maakt het moeilijk te veel eisen te stellen. Je kunt ook niet iedereen tevreden Roos Bakker bracht een knappe combinatie van geëngageerd cabaret, zang en dans. de meeste bezoekers in Den Hoorn weinig ervaring met minder gangba re vormen van theater. 'Mensen wil graag geamuseerd worden', geeft Van Heerwaarden toe. 'Dat is op zich prima. Dat proberen we zelf in Klif 12 ook met ons diner-cabaret. Mensen moeten plezier hebben. Maar ik wil de Sarah graag de kans geven voor een groter publiek op te treden, ook omdat ze Texelse is en met het een akterfestival had laten zien een mooi programma te hebben. Misschien was het inderdaad minder geschikt voor Broadway. Maar ik heb ook goede reacties gehoord, met name van professionele mensen.' Er waren ook plezierige verrassingen, waarbij ongerief met succes werd overwonnen. Zo bleek een dag voor Broadway dat één van de publieks trekkers. het duo Luider en Van Donselaar, wegens ziekte van Elly Luider niet kon optreden. Na spoed overleg werd Johan Hoogeboom bereid gevonden samen met Elianne van Donselaar op te treden. Nadat ze vrijdagochtend hadden afge sproken welke liedjes ze zouden spelen, vertrok Van Donselaar rond het middaguur met pen en papier Voor sommige bezoekers was de lange monoloog over het onrecht in Tibet waarmee ze begon wat te veel van het goede, anderen raakten juist geëmotioneerd en verlieten de zaal na afloop met betraande ogen. Organist en pianist Charles Janko had zijn krachten gebundeld met die van het Volksoperahuis, dat bekend staat om humoristisch muziekthea ter en meeslepende (levensliederen. Samen brachten ze het verhaal van een wielrenner, die verliefd is op de rondemiss, maar pas na een over winning met haar kan trouwen. Toneelgroep GF-05-11 speelde een serie komische sketches en eenak ters en deed dat met overtuiging. Met name Martijn Dros liet zien veel talent in huis te hebben. Verras send was het laatste stuk, met een korte rol van een gastspeler. In som mige voorstellingen was dat Sjoerd Groeskamp (oud-medewerker Klif 12), in andere stapte niemand min der dan Jochem Myer het podium op. 'Hij had ons de vorige keer erg leuk gevonden', vertelde Hans Oos terhaven later. 'Toen ik hem een paar weken geleden op de boot sprak, vroeg hij of we niet iets voor hem te doen hadden. Desnoods til ik een luik op, maar ik wil er bij zijn, zei hij.' Met enige scepsis was uitgekeken naar de voorstellingen van Arie Lap. De Hoornder bollenkweker maakt er de afgelopen edities de gewoonte van na de reguliere voorstellingen in Klif 12 op het toneel te klimmen en bekende Nederlandstalige liedjes te zingen. Dit keer had hij te kennen gegeven graag een hele voorstelling te brengen. Hoewel niet iedereen onder de indruk was, zakte Lap zeker niet door het ijs. In zijn oude stolp, Vigilant, zong hij liedjes uit de vele landen die hij had bereisd, zoals Amerika, Indonesië en Zuid- Afrika. Hij werd daarbij begeleid door accordeonist Jan Bakker. Lap eindigde zijn wereldreis in eigen land, waarna hij op de wijs van Het Dorp van Wim Sonneveld en Het kleine café aan de haven van Pierre Kartner een zelfgeschreven ode aan zijn geboortegrond bracht. De onge dwongen manier waarop hij over zijn reizen vertelde, oogstte waardering. Dat niet alles vlekkeloos verliep, werd hem door de meesten graag vergeven. Al tijdens het festival rees de onver mijdelijke vraag welke toekomst Broadway heeft. Onlosmakelijk daarmee verbonden is Klif 12. het theater van de organisator Van Heerwaarden heeft al een paar jaar geleden te kennen gegeven ondanks zijn liefde voor het theatervak met in het harnas te willen sterven Klif 12 staat te koop, maar dat betekent met dat de gegadigden in rijen voor de deur staan het bedrijf over te nemen. Ook Van Heerwaarden zelf durft de toekomst met te voorspel len. 'Twee jaar geleden had ik er niet veel zin meer in. maar de laatste tijd vind ik het weer erg leuk en ook financieel gaat het goed. Als er een koper komt, dan hap ik toe. Zo met, dan ga ik door. Ik kan moeilijk de deur op slot doen. In mijn slotwoord heb ik beloofd me ervoor in te zetten een zevende editie te bewerkstelli gen. Het succes van deze editie van Broadway koester ik. Het enthousi asme is groot, ook bij mijn collega's van de organisatie en al die vrijwilli gers. Het is ook erg plezierig samen werken met de jongens van Stiehl, die alle technische zaken regelen, meedenken en overal inspringen waar ze nodig zijn. We gaan daarom ons uiterste best doen het festival te behouden. Misschien moet dat wel in een andere stichtingsvorm, dat kan ik nog niet beoordelen.' Aan de artiesten zal het niet liggen. 'Er zijn er al geweest die hebben gezegd: als jij het met meer doet, komen we over twee jaar toch met Pinksteren naar Texel. Dan bellen we bij de mensen in Den Hoorn aan en vragen: mogen we bij u optre den?' Het optreden van zangeressen Irisabella Bakker, Ruthie Vazana e van professionele allure. Anneke Brons w Joop Rommets Ze hadden nog niet veel rucht baarheid gegeven aan de opening van hun tweede locatie, maar de mond-tot-mondreclame deed zijn werk. Een paar weken geleden startte Kinderopvang Olmenhoe ve een nieuw kinderdagverblijf in Den Burg, waarvan inmiddels al volop gebruik wordt gemaakt. 'Zullen we eens kijken of ze een ei hebben gelegd?', zegt leidster Gretha Blom tegen een groepje kin deren als in het kippenhok volop gekakel klinkt. Het hok is leeg, maar eigenlijk doet dat er niet eens toe. De kippen en konijnen, gehuisvest in een afgezet hoekje op het bui tenterrein van de nieuwe vestiging aan de Drijverstraat, zijn zonder vers gelegde eieren ook interessant genoeg om te bekijken De dieren doen denken aan de kin deropvang in De Olmenhoeve in De Waal die begin 2005 in gebruik werd genomen en waar ook kippen en konijnen lopen. Het nieuwe verblijf aan de Drijverstraat is zoveel moge lijk op dezelfde wijze opgezet. Bin nen zijn de ruimten in vrolijke kleu ren geschilderd en buiten is volop ruimte om te spelen. 'We wilden het net als in De Waal knus en huiselijk hebben', vertelt Marleen Keijser die samen met Janine Bakker Kinder opvang Olmenhoeve beheert. De twee openden de tweede locatie omdat de wachtlijst in De Waal te lang werd. 'We kunnen hier in Den Burg per dag twaalf kinderen van nul tot en met vier jaar opvangen', aldus Keijser. De meesten komen uit Den Burg. een paar uit De Waal. 'Daardoor is daar ook weer wat ruimte ontstaan.' De nieuwe ves tiging is voorzien van een buiten schoolse opvang voor kinderen tot 12 jaar. Daar maken inmiddels acht tien kinderen gebruik van. Het kinderdagverblijf is gehuisvest in het pand waar eerder de meubel opslag van Bositia was. In decem ber startte de Olmenhoeve met de verbouw. Als naam werd Olmen hoeve Den Burg gekozen. Keijser 'We hebben ook over andere namen nagedacht, maar de oudercommis sie gaf het advies de naam Olmen hoeve te handhaven omdat die al bekend is.' Het aantal leidsters is gegroeid van vijf naar tien en er lopen twee stagiairs rond. Olmenhoeve Den Burg is net als de locatie in De Waal vijf dagen per weekend geopend van 7.30 tot 17.30 uur. De buitenschoolse opvang is tot 18.00 uur open. In vakanties kunnen de kinderen er ook terecht. Zaterdag wordt het nieuwe verblijf officieel geopend. Van 14.00 tot 17.00 uur kunnen belangstellenden een kijkje nemen. Zwartgallige humor vierde hoogtij in de muziek van Joop Visser en Jessica van Noord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 7