'Onvoldoende waarborgen
bereikbaarheid eilanden'
'Concessie leidt tot kaalslag'
Porsches puzzelend over Texel
TEXELSE j COURANT
Teller poll TC-website loopt snel op
'Texelaars, verzet jullie tegen
aanval Wagemakers erfgoed!'
Waddenbesturen hekelen overheidsbeleid
Schilderij voorbode nieuwe Texelfilm
DINSDAG 20 MEI 2008
De teller op de speciale web
site over de concessiewet die
de Texelse Courant vrijdag heeft
geopend loopt snel. Veel Texe
laars en andere gebruikers van
Texels Eigen Stoomboot Onder
neming grijpen de site aan om hun
stem tegen de dreigende open
bare aanbesteding uit te brengen.
Maandagavond laat stond de tel
ler op 2126, waarvan 97 procent
tegen de concessiewet stemde.
De site (http://concessie.texelse-
courant.nl, die gelinkt is aan de
website www.texelsecourant.
nl) wordt ook aangegrepen om in
scherpe bewoordingen een mening
te geven. Zoals Harry de Graaf: 'Het
is dan ook volslagen onzinnig en
voor Texelaars zelfs beledigend om
TESO te betrekken bij een aanbe
steding. Het kan immers nooit beter
worden dan het nu is! Het minis
terie zou TESO als lovenswaardig
voorbeeld moeten stellen en niet
op een hoop moeten vegen met al
die andere bedrijven die als belang
rijkste doel hebben: het maken van
winst. Voor mij is ook van belang
dat TESO meer is dan alleen een
vervoersmaatschappij. Het is een
stukje cultureel en historisch erf
goed dat bijdraagt aan de saamho
righeid van de Texelse samenleving.
Handen af van TESO!'
Willem J.J. Boot, schrijver van het
TESO-boek Een Eeuw Eigen: 'Er kan
niet genoeg worden gewaarschuwd
tegen dit autoritaire optreden van de
Haagse bureaucratie die de rest van
het Nederlands openbaar vervoer al
naar de knoppen heeft geholpen.
Ik schrijf het nog maar eens op:
Texelaars, verzet jullie tegen deze
aanval op Wagemakers erfenis!'
J.S. Dijt: 'Ik sta in de startblokken
om te mee te gaan naar Den Haag
om tegen deze onzalige wetgeving
te demonstreren.' Pieter de Vnes:
'Moeten we nu. net als in 1976,
een stille tocht gaan houden in Den
Haag, toen vanwege de lage dijken.
Het heeft zeer veel indruk gemaakt,
deze groep zwijgende verontruste
mensen.' Hielke Bruining: 'ledereen
op de barricaden, en dan bedoel ik
niet in je zwembroek verschijnen
dinsdag bij het surfstrandje. Dat is
allen een happening voor SBS Hart
van Nederland en RTL Vier in het
land. Wil je op een positieve manier
het NOS journaal halen, dan moet je
echt naar Den Haag, en dat vraagt
iets meer voorbereiding.'
Wat ik zeggen wou...
Raad tekent brief
tegen concessie
De Texelse gemeenteraad heeft
donderdagavond een verklaring
ondertekend aan minister Eurlings
van Verkeer en Waterstaat. De brief
pleit ervoor TESO uit te zonderen
van een mogelijke concessiewet
en openbare aanbesteding.
'De vertegenwoordigers van de
bevolking van Texel dringen er via
deze brief nadrukkelijk op aan om
voor Texel en TESO de gewenste uit
zonderingspositie te creëren', staat in
de brief die is opgesteld door Cees
de Waal van TESO. 'Het publiek is
naar onze stellige overtuiging opti
maal gediend bij een voortzetting
van de dienstverlening door TESO.
Het middel aanbesteding voegt aan
deze specifieke situatie van Texel
niets toe. De Waal schetste
als inspreker in de raadscommissie
Middelen donderdag hoe de Texelse
bootdienst er alles aan doet om de
continuïteit, veiligheid en betrouw
baarheid te waarborgen. Alle fracties
zegden steun toe en ondertekenden
ter plekke de brief. De Waal neemt
deze morgen mee naar Den Haag.
De besturen van de vijf wadden
eilanden maken zich 'ernstige
zorgen' over de bereikbaarheid
en de continuïteit van de diver
se veerverbindingen. Dat staat
in de notitie De bereikbaarheid
gewaarborgd die de waddenei
landen aanbieden aan de minister
van Verkeer en Waterstaat.
Uit de nota blijkt dat elk eiland
met specifieke problemen of zorgen
kampt. De verbinding op Terschel
ling, Ameland en Schiermonnikoog
ondervinden bijvoorbeeld proble
men als gevolg van achterstallig
baggerwerk in de vaargeul. Veer
dienst Doeksen van Terschelling is
daarnaast beducht voor de concur
rentie van een nieuwe veerdienst,
die in de zomer de krenten uit de
pap zal halen. Het Openbaar Dienst-
contract dat Terschelling, net als
Vlieland, Ameland en Schiermon
nikoog. met het Rijk heeft geslo
ten, sluit deze concurrentie niet uit.
Gevreesd wordt dat de snelboot
'ernstig afbreuk' aan de bestaande
dienstverlening zal doen. Terschel
ling houdt het Rijk aan de belofte
dat er twee jaar na ondertekening
van dit contract (een termijn die is
verstreken) voor Ameland, Schier
monnikoog, Terschelling en Vlieland
concessiewetgeving zou zijn. Texel
is zoals bekend tegen deze conces
siewetgeving. De vorige minister van
Verkeer en Waterstaat respecteerde
deze keus. maar de huidige staats
secretaris wil alsnog tot een uni
forme regeling komen. Texel geeft
aan niet mee te willen doen aan
zo'n regeling. TESO is namelijk niet
beducht voor concurrentie. Overi
gens valt goederenvervoer buiten
het Openbare Dienstencontract,
zodat op dit onderdeel concurren
tie mogelijk blijft. 'In feite betekent
dit dat helemaal geen oplossing
voor de oorspronkelijke probleem
stelling wordt gecreëerd, maar dat
de reders wel met hogere kosten
worden geconfronteerd
Probleem is ook de vergoeding voor
het gebruik van de aanleginrichting.
Het Rijk wil een marktconforme ver
goeding. 'Dit leidt onherroepelijk tot
hogere tarieven voor al het vervoer.
Dat is slecht voor de concurrentie
positie van de Waddeneilanden',
aldus de notitie. TESO schat in jaar
lijks zo'n zes a zeven ton te moeten
ophoesten, een stijging die tot een
hoger prijskaartje zal leiden.
Brief van VW Texel aan minister
Eurlings van Verkeer en Waterstaat.
Geachte Excellentie.
Stichting VW Texelpromotie ver
zorgt ruim 100 jaar de marketing,
promotie en informatie-verschaffing
aan jaarlijks 800.000 bezoekers van
ons mooie eiland. Gezamenlijk zijn
deze bezoekers verantwoordelijk
voor 80 procent van de economie
op Texel en een omzet van 250
miljoen euro. Door onze taak zijn
wij reeds lange tijd betrokken bij het
wel en wee van de toerist op Texel.
Als Waddeneiland hebben wij te
maken met een steeds heftiger
concurrentie. Niet alleen vanuit het
buitenland, maar ook vanuit andere
recreatieve functies en ander gebie
den in Nederland. Om ons te onder
scheiden van anderen, speelt de
bereikbaarheid een zeer wezenlijke
rol. Menig bezoeker is verbaasd
over de korte reistijd. Texel wordt
zelfs vanuit Amsterdam benut voor
een dagje strand. De bereikbaarheid
is dus één van onze unieke kenmer
ken. Hier staat tegenover dat Texel
in het verleden vooral bekend was
van de lange wachttijden voor de
boot. In 1973 bedroeg de wachttijd
soms 7 uur in Den Helder. Afgelopen
pinksterdagen is het hoogste aantal
auto's ooit overgezet en bedroeg
de wachttijd maximaal één uur. U
zult begrijpen dat wij zeer beducht
zijn voor afname van de bereikbaar
heid die in lange tijd is opgebouwd.
Alleen door de inzet van Texels
Eigen Stoomboot Onderneming is
het mogelijk gebleken de service
te ontwikkelen waar heel Texel nu
naar vruchten van plukt. WV Texel
is van mening dat geen andere
partij een dergelijke bereikbaarheid
zal kunnen realiseren. Het geweldig
functioneren van TESO blijkt niet
alleen uit de dramatisch gedaalde
wachttijden. Ook het tarief van de
overtocht is uniek. Sinds 1993 is
het tarief 11 procent gedaald (32
procent-52 procent na inflatiecor
rectie). Interessant is de prijsontwik
keling die een bekende concessie
nemer heeft doorgemaakt. De NS
heeft haar tarief in deze periode met
55 procent doen stijgen.
De waarde van TESO blijkt ook uit
de uitzonderlijke mate van betrouw
baarheid in haar functioneren.
TESO kende afgelopen jaar een
betrouwbaarheid van 99,7 procent.
De belangrijkste oorzaak van een
gestaakte overtocht betrof springtij.
Vergelijk deze gegevens met het
veer Vlissingen Breskens. Na con
cessieverlening blijkt uit onderzoek
(met de veelzeggende titel 'Geen
golf te hpog, toch uit de vaart') dat
de dienstverlening extreem laag is
geworden. Kortom, WV Texel is van
mening dat de veerverbinding met
Den Helder thans op de best rea
liseerbare wijze functioneert. Bijna
alle Texelaars zijn door de aande-
lenconstructie mede-eigenaar van
de onderneming. Op het eiland ont
wikkelt zich ook onder de bevolking
dan ook sterk het gevoel dat 'Den
Haag onze boot laat zinken'. Wij
voorzien een grote kaalslag indien
de concessieverlening gestalte
krijgt met vernietiging van de Texel
se situatie. Daarom verzoeken wij
u met klem een uitzondering in de
wetgeving te realiseren, waardoor
TESO haar dienst ook de komende
honderd jaar naar volle tevreden
heid kan voortzetten.
Hoogachtend,
Ir. B.W. de Waal
VW TEXEL
Directeur
Naschrift redactie:
Ook Koninklijke Horeca Nederland,
afdeling Texel en de Texelse Vereni
ging van Logiesverstrekkers richten
zich per brief tot de minister. Deze
zijn te lezen op de website http://
concessie.texelsecourant.nl.
[\tyat ik zeggen wou...
Concessie
(Hieronder fragmenten uit een lan
gere ingezonden brief van Willem
Boot over [de geschiedenis van] de
concessiewet. De hele brief is na
te lezen op de speciale concessie
website op www.texelsecourant.nl.)
Ik denk dat het verstandig is de
zaken om de "Concessiewef'nog
eens kort op een rijtje te zetten.
1) Europa eist vrije mededinging.
Verkeer en Waterstaat constateert
een 'monopolie'bij de Waddenboot-
diensten (denk erom: het zijn geen
'veerdiensten' volgens de Neder
landse wet).
2) Op Ameland en Schiermonnikoog
zijn de Rijksbootdiensten in 1986
overgedragen aan Wagenborg Pas
sagiersdiensten BV, omdat het Rijk
niet in staat was een deugdelijke
bootdienst te onderhouden.
Men creëerde een 'monopoliepo
sitie' door een 'convenant' aan te
gaan tussen Rijk, gemeenten en
Rederij, waarbij het Rijk (lees: Ver
keer en Waterstaat) beloofde con
currentie te zullen weren.
3) Dit vuurtje blijft smeulen, voor
al op Terschelling, waar Doeksen
wordt geconfronteerd met de boot
van Lakenman, eerst de aftandse
coaster Challenger, vervolgens de
uit 1951 daterende ex-Duitse kop-
ladingboot Terschellinger Bank. Die
romen vooral het vrachtvervoer af.
4) In de ogen van Verkeer en Water
staat is een openbaar dienstencon
tract niet voldoende. Er moet een
Concessiewet komen, uniform voor
alle eilanden. Dat ontkent natuur
lijk de verschillen tussen de eilan
den, maar het maakt iedereen weer
'gelijk' en dus is het zo goed. De
concessiewet zal de bootdiensten
'aanbesteden'. Nu is het Rijk nu al
geen eigenaar van de bootdiensten,
dus er valt weinig aan te besteden,
nietwaar?
5) Als de eerste concessietermijn
erop zit, wordt opnieuw, Europees,
aanbesteed, ledereen met een oude
boot mag meedoen. Het Rijk gaat
in de aanbesteding bepalen hoe de
tarieven zijn, hoe de frequentie, hoe
de schepen, kortom alles wat TESO
nu in overleg met de Texelaars zelf
doet. Dan mogen de intekenaars
zeggen hoeveel Rijkssubsidie erin
moet en wie het goedkoopst is, krijgt
de concessie. De nieuwe concessi
onaris moet schepen en personeel
overnemen tegen een door het Rijk
te bepalen prijs. Nationalisatie.
\\fat ik zeggen wou...
Wat ik zeggen
Tunnel
De tunneldiscussie gaat over de toe
komst van Texel. Laat de gemeente
raad vanavond een stap voorwaarts
zetten: hervat de samenwerking met
de andere Waddeneilanden, lever
Texel niet uit aan Den Helder. Texel
is een zeer sterk merk, Den Helder
niet. Texel roept in het land positieve
gevoelens en een dito behandeling
op. Den Helder niet. Samen met de
andere Waddeneilanden staan we
als waddenregio sterk, kunnen we
onze sterke kanten nationaal en
Europees verzilveren. Samen met
de Noordkop worden we een aan
hangsel van Den Helder en van
Holland: geen baas meer over ons
eigen eiland en omgeving mogen
we de Helderse problemen delen.
De gemeenteraad gaat vanavond
over de toekomst van Texel. Texe
laars. kom in actie voordat ande
ren het roer overnemen. Laat onze
Texelse bestuurders inzien dat die
tunnel een voorproefje is van hoe
we door overkanters bestuurd gaan
worden. In een samenwerking met
de Noordkop is Texel de kleinste.
Van alle Waddeneilanden is Texel
het grootst. Met Den Helder komen
we in een vreemd nest. Met de
andere Waddeneilanden krijgen we
Texeltunnel
Verkeerstunnels zijn, vooral bedoeld
voor het autoverkeër, terwijl veer
verbindingen er voor alle verkeer
zijn. In tegenstelling tot veerdiensten
naar Vlieland en Terschelling mist de
veerverbinding naar Texel echter een
comfortabele treinaansluiting. In deze
tijd, waarin telkens nieuwe en kost
bare megaplannen het licht zien, wil
ik daarom een lans breken voor een
plan uit 2000, waarin het verplaatsen
van de TESO-haven gecombineerd
wordt met een op peilers omhoog
lopende railverbinding parallel aan
de huidige spoorverbinding naar het
vuiloverslagstation in Den Helder en
vandaar doorgetrokken naar de toe
komstige TESO-haven. Daar kun
nen de treinreizigers dan met hun
bagage vrijwel gelijkvloers naar het
bestuurlijk een speciale plek. Koud
watervrees voor Friesland is onge
grond, de andere Waddeneilanden
voelen zich net zo min Fries als
dat wij ons Randstad voelen. Het
'Pontweg-bushaltegevoel' is op alle
Waddeneilanden eender...
Kees Dijkema, Oost.
voetgangersdek van de Texelse boot
lopen.
Bij deze opzet kan men desgewenst
meteen het NS-station naar het
zuiden verplaatsen, want het hui
dige NS-station ligt al lang niet meer
in het centrum van de stedelijke
bebouwing en mist bovendien par
keerruimte, terwijl het huidige spoor-
emplacement een efficiënt straten-
en wegenplan in de weg staat. Met
de afnemende voorraden fossiele
brandstoffen en de verwachte groei
van het openbaar vervoer, vormen
plannen als deze mijns inziens échte
investeringen in de toekomst. Texel
en Den Helder kunnen hierbij samen
optrekken, omdat beide profijt heb
ben van deze oplossing. De plofzone
en de Waddenzeestatus behoeven
geen belemmering te zijn Omdat de
belangen van voetgangers en fiet
sers er bij dit soort plannen vaak bij
inschieten, wordt alvast gepleit voor
een voetgangers- en fietsbrug paral
lel aan het voorgestelde spoorvia
duct. ten behoeve van onder andere
de scholieren en vakantiegangers
van Texel.
R.D. Boschloo,
Den Helder.
Militair
terrein
NieuwCS
I Opstelplaats
auto 's
Ravelijnweg
at ik
'.eggen wou...
De penseelstreken waarmee Cecile
de Boer het Torenhuis vereeuwigt
werden vrijdag vastgelegd door de
camera van John Smit.
Hij schoot de beelden voor zijn nieu
we Texelfilm die in 2009 moet ver
schijnen. 'Aan de hand van diverse
thema's wil ik Texel op zijn mooist
laten zien. Nostalgische schilde
rijen van landschappen, dorpen en
gebouwen vloeien daarin over in
bewegende beelden. Het ontstaan
van het eiland, de VOC-tijd, Jac.
R Thijsse en de natuur zijn andere
thema'. De teksten voor de nieuwe
film worden verzorgd door Frans
Hopman. De makers houden zich
aanbevolen voor tips.
Dit en andere schilderijen van De
Boer zijn te zien op het atelierweek
end dat op 7 en 8 juni in Den Hoorn
wordt gehouden.
Tunnelplan
Ik ben bang dat we niet te makkelijk
over het tunnelplan moeten denken.
Ik heb uit zeer betrouwbare bron
vernomen dat er in opdracht van
het ministerie van Verkeer en Water
staat achter de tekentafel al wordt
gewerkt aan de tunnel naar Texel.
Het zou gaan om een afzinkbare
tunnel. De persoon van wie ik deze
informatie heb is er tamelijk zeker
van dat het uiteindelijk doorgang
zal vinden. Als het bijvoorbeeld
een toltunnel wordt met prijzen die
vergelijkbaar zijn met die van een
bootkaartje. zie ik niet in waarom
zo'n tunnel niet rendabel zou kan
worden.
De problemen die Den Helder heeft
met de toestroom, en nog erger de
aftocht van Texelgangers, moeten
we serieuzer nemen en niet baga
telliseren. Want ik geloof best dat er
een behoorlijke overlast is en je zult
er maar wonen. Als het ministerie
eenmaal heeft besloten, dan zijn we
te laat, vrees ik. En ik denk dat we
onze krachten moeten bundelen en
zeer zeker actief moeten worden in
het bedenken van alternatieven op
korte termijn. Waarom bijvoorbeeld
niet de boot ergens anders naar
toe laten varen? Bij het Amstelmeer
is plaats genoeg. Het is niet aan mij
omdat te bedenken, maar ik maak
me wel zorgen over de algehele
houding over de tunnelplannen. We
kunnen zomaar te laat zijn. En ik
geloof dat we het er allemaal mee
eens zijn: die tunnel moet er niet
komen.
Marga Lakwijk,
Den Burg.
Naschrift redactie:
De vraag aan Rijkswaterstaat of er
op het ministerie wordt nagedacht
over een afzinkbare tunnel naar
Texel, werd door woordvoerder Pie
ter Zoon ontkennend beantwoord.
'We hebben daartoe geen opdracht
gegeven en zijn geen partij in deze
kwestie.'
Nu hebben we deze manoeuvre
al eens eerder gezien: bij Vlissin-
gen-Breskens, bij de snelbootdienst
Rotterdam-Dordrecht en bij het veer
Maassluis-Rozenburg. Daar zit een
bekende en grote vervoerder ach
ter die de tactiek heeft te laag in
te schrijven en die na enkele jaren
de hand ophoudt bij Verkeer en
Waterstaat om de tekorten aan te
zuiveren.
6) Als grond voor deze manoeuvres
geeft Verkeer en Waterstaat aan dat
de maatregelen nodig zijn wegens
'eigen en Europese regels' (let op:
dit is een letterlijk citaat uit het pers
bericht. Eigen regels eerst.) Vraag is
dan: waarom hier in Nederland wel
en op de Duitse Wadden niet? Ant
woord: daar is de concurrentie vrij
en dus hoeft het helemaal niet.
7) Hoe gaat Verkeer en Waterstaat
dat afdwingen? De strategie is sim
pel een doorzichtig: Texel, u gaat
betalen voor de aanleginrichtingen
(die sinds 1828 voor rekening Rijk
komen, bij iedereen en overal). Dan
worden de tarieven verhoogd, de
besparing op de collectieve gelden
wordt natuurlijk niet vertaald in een
belastingverlaging. Vervolgens: als
u een nieuwe haven wilt, dan kan
dat, maar in ruil daarvoor willen we
ook wat te zeggen hebben.
Conclusie: Verkeer en Waterstaat
wil zich hoe dan ook meester maken
van de bootdiensten op onduidelijke
en ondeugdelijke gronden met als
resultaat een monopoliepositie die
strijdig is met de Europese mede
dingingsregels.
Het geheel doet mij terugdenken aan
Wagemakers woorden uit 1907:
'Een ieder moet er bi/ betrokken zijn,
van welken rang of stand, zoowel
de hoogst als de laagste op den
maatschappelijken ladder, moet er
zijn aandeel in hebben en kunnen
zeggen 'dat is mijn belang, dat is
mijn boot.
Wat is dat verschrikkelijk actueel.
Willem JJ Boot.
Opperdoes.
(-met trots- aandeelhouder in de
Koninklijke N.V. Texels Eigen
Stoomboot Onderneming)
Porches reden zondag in groten kilometer lange tocht afleggen. Die te keur stonden. Het was de eerste
getale over het eiland. Porsche Club begon en eindigde bij het Haven- keer dat Porsche Club Holland, de
Holland had een puzzelrit uitgezet, restaurant op 't Horntje waar 's op twee na oudste officiële Porsche
De 22 deelnemers moesten een 60 ochtends de Porsches te kust en Club ter wereld, op het eiland was.
EEN BETER MILIEU...
...BEGINT BIJ JEZELF
Bij het Havenrestaurant was het zondag een komen en gaan van Porsches.