'Onvoldoende waarborgen bereikbaarheid eilanden' 'Concessie leidt tot kaalslag' Porsches puzzelend over Texel TEXELSE j COURANT Teller poll TC-website loopt snel op 'Texelaars, verzet jullie tegen aanval Wagemakers erfgoed!' Waddenbesturen hekelen overheidsbeleid Schilderij voorbode nieuwe Texelfilm DINSDAG 20 MEI 2008 De teller op de speciale web site over de concessiewet die de Texelse Courant vrijdag heeft geopend loopt snel. Veel Texe laars en andere gebruikers van Texels Eigen Stoomboot Onder neming grijpen de site aan om hun stem tegen de dreigende open bare aanbesteding uit te brengen. Maandagavond laat stond de tel ler op 2126, waarvan 97 procent tegen de concessiewet stemde. De site (http://concessie.texelse- courant.nl, die gelinkt is aan de website www.texelsecourant. nl) wordt ook aangegrepen om in scherpe bewoordingen een mening te geven. Zoals Harry de Graaf: 'Het is dan ook volslagen onzinnig en voor Texelaars zelfs beledigend om TESO te betrekken bij een aanbe steding. Het kan immers nooit beter worden dan het nu is! Het minis terie zou TESO als lovenswaardig voorbeeld moeten stellen en niet op een hoop moeten vegen met al die andere bedrijven die als belang rijkste doel hebben: het maken van winst. Voor mij is ook van belang dat TESO meer is dan alleen een vervoersmaatschappij. Het is een stukje cultureel en historisch erf goed dat bijdraagt aan de saamho righeid van de Texelse samenleving. Handen af van TESO!' Willem J.J. Boot, schrijver van het TESO-boek Een Eeuw Eigen: 'Er kan niet genoeg worden gewaarschuwd tegen dit autoritaire optreden van de Haagse bureaucratie die de rest van het Nederlands openbaar vervoer al naar de knoppen heeft geholpen. Ik schrijf het nog maar eens op: Texelaars, verzet jullie tegen deze aanval op Wagemakers erfenis!' J.S. Dijt: 'Ik sta in de startblokken om te mee te gaan naar Den Haag om tegen deze onzalige wetgeving te demonstreren.' Pieter de Vnes: 'Moeten we nu. net als in 1976, een stille tocht gaan houden in Den Haag, toen vanwege de lage dijken. Het heeft zeer veel indruk gemaakt, deze groep zwijgende verontruste mensen.' Hielke Bruining: 'ledereen op de barricaden, en dan bedoel ik niet in je zwembroek verschijnen dinsdag bij het surfstrandje. Dat is allen een happening voor SBS Hart van Nederland en RTL Vier in het land. Wil je op een positieve manier het NOS journaal halen, dan moet je echt naar Den Haag, en dat vraagt iets meer voorbereiding.' Wat ik zeggen wou... Raad tekent brief tegen concessie De Texelse gemeenteraad heeft donderdagavond een verklaring ondertekend aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De brief pleit ervoor TESO uit te zonderen van een mogelijke concessiewet en openbare aanbesteding. 'De vertegenwoordigers van de bevolking van Texel dringen er via deze brief nadrukkelijk op aan om voor Texel en TESO de gewenste uit zonderingspositie te creëren', staat in de brief die is opgesteld door Cees de Waal van TESO. 'Het publiek is naar onze stellige overtuiging opti maal gediend bij een voortzetting van de dienstverlening door TESO. Het middel aanbesteding voegt aan deze specifieke situatie van Texel niets toe. De Waal schetste als inspreker in de raadscommissie Middelen donderdag hoe de Texelse bootdienst er alles aan doet om de continuïteit, veiligheid en betrouw baarheid te waarborgen. Alle fracties zegden steun toe en ondertekenden ter plekke de brief. De Waal neemt deze morgen mee naar Den Haag. De besturen van de vijf wadden eilanden maken zich 'ernstige zorgen' over de bereikbaarheid en de continuïteit van de diver se veerverbindingen. Dat staat in de notitie De bereikbaarheid gewaarborgd die de waddenei landen aanbieden aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Uit de nota blijkt dat elk eiland met specifieke problemen of zorgen kampt. De verbinding op Terschel ling, Ameland en Schiermonnikoog ondervinden bijvoorbeeld proble men als gevolg van achterstallig baggerwerk in de vaargeul. Veer dienst Doeksen van Terschelling is daarnaast beducht voor de concur rentie van een nieuwe veerdienst, die in de zomer de krenten uit de pap zal halen. Het Openbaar Dienst- contract dat Terschelling, net als Vlieland, Ameland en Schiermon nikoog. met het Rijk heeft geslo ten, sluit deze concurrentie niet uit. Gevreesd wordt dat de snelboot 'ernstig afbreuk' aan de bestaande dienstverlening zal doen. Terschel ling houdt het Rijk aan de belofte dat er twee jaar na ondertekening van dit contract (een termijn die is verstreken) voor Ameland, Schier monnikoog, Terschelling en Vlieland concessiewetgeving zou zijn. Texel is zoals bekend tegen deze conces siewetgeving. De vorige minister van Verkeer en Waterstaat respecteerde deze keus. maar de huidige staats secretaris wil alsnog tot een uni forme regeling komen. Texel geeft aan niet mee te willen doen aan zo'n regeling. TESO is namelijk niet beducht voor concurrentie. Overi gens valt goederenvervoer buiten het Openbare Dienstencontract, zodat op dit onderdeel concurren tie mogelijk blijft. 'In feite betekent dit dat helemaal geen oplossing voor de oorspronkelijke probleem stelling wordt gecreëerd, maar dat de reders wel met hogere kosten worden geconfronteerd Probleem is ook de vergoeding voor het gebruik van de aanleginrichting. Het Rijk wil een marktconforme ver goeding. 'Dit leidt onherroepelijk tot hogere tarieven voor al het vervoer. Dat is slecht voor de concurrentie positie van de Waddeneilanden', aldus de notitie. TESO schat in jaar lijks zo'n zes a zeven ton te moeten ophoesten, een stijging die tot een hoger prijskaartje zal leiden. Brief van VW Texel aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Geachte Excellentie. Stichting VW Texelpromotie ver zorgt ruim 100 jaar de marketing, promotie en informatie-verschaffing aan jaarlijks 800.000 bezoekers van ons mooie eiland. Gezamenlijk zijn deze bezoekers verantwoordelijk voor 80 procent van de economie op Texel en een omzet van 250 miljoen euro. Door onze taak zijn wij reeds lange tijd betrokken bij het wel en wee van de toerist op Texel. Als Waddeneiland hebben wij te maken met een steeds heftiger concurrentie. Niet alleen vanuit het buitenland, maar ook vanuit andere recreatieve functies en ander gebie den in Nederland. Om ons te onder scheiden van anderen, speelt de bereikbaarheid een zeer wezenlijke rol. Menig bezoeker is verbaasd over de korte reistijd. Texel wordt zelfs vanuit Amsterdam benut voor een dagje strand. De bereikbaarheid is dus één van onze unieke kenmer ken. Hier staat tegenover dat Texel in het verleden vooral bekend was van de lange wachttijden voor de boot. In 1973 bedroeg de wachttijd soms 7 uur in Den Helder. Afgelopen pinksterdagen is het hoogste aantal auto's ooit overgezet en bedroeg de wachttijd maximaal één uur. U zult begrijpen dat wij zeer beducht zijn voor afname van de bereikbaar heid die in lange tijd is opgebouwd. Alleen door de inzet van Texels Eigen Stoomboot Onderneming is het mogelijk gebleken de service te ontwikkelen waar heel Texel nu naar vruchten van plukt. WV Texel is van mening dat geen andere partij een dergelijke bereikbaarheid zal kunnen realiseren. Het geweldig functioneren van TESO blijkt niet alleen uit de dramatisch gedaalde wachttijden. Ook het tarief van de overtocht is uniek. Sinds 1993 is het tarief 11 procent gedaald (32 procent-52 procent na inflatiecor rectie). Interessant is de prijsontwik keling die een bekende concessie nemer heeft doorgemaakt. De NS heeft haar tarief in deze periode met 55 procent doen stijgen. De waarde van TESO blijkt ook uit de uitzonderlijke mate van betrouw baarheid in haar functioneren. TESO kende afgelopen jaar een betrouwbaarheid van 99,7 procent. De belangrijkste oorzaak van een gestaakte overtocht betrof springtij. Vergelijk deze gegevens met het veer Vlissingen Breskens. Na con cessieverlening blijkt uit onderzoek (met de veelzeggende titel 'Geen golf te hpog, toch uit de vaart') dat de dienstverlening extreem laag is geworden. Kortom, WV Texel is van mening dat de veerverbinding met Den Helder thans op de best rea liseerbare wijze functioneert. Bijna alle Texelaars zijn door de aande- lenconstructie mede-eigenaar van de onderneming. Op het eiland ont wikkelt zich ook onder de bevolking dan ook sterk het gevoel dat 'Den Haag onze boot laat zinken'. Wij voorzien een grote kaalslag indien de concessieverlening gestalte krijgt met vernietiging van de Texel se situatie. Daarom verzoeken wij u met klem een uitzondering in de wetgeving te realiseren, waardoor TESO haar dienst ook de komende honderd jaar naar volle tevreden heid kan voortzetten. Hoogachtend, Ir. B.W. de Waal VW TEXEL Directeur Naschrift redactie: Ook Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Texel en de Texelse Vereni ging van Logiesverstrekkers richten zich per brief tot de minister. Deze zijn te lezen op de website http:// concessie.texelsecourant.nl. [\tyat ik zeggen wou... Concessie (Hieronder fragmenten uit een lan gere ingezonden brief van Willem Boot over [de geschiedenis van] de concessiewet. De hele brief is na te lezen op de speciale concessie website op www.texelsecourant.nl.) Ik denk dat het verstandig is de zaken om de "Concessiewef'nog eens kort op een rijtje te zetten. 1) Europa eist vrije mededinging. Verkeer en Waterstaat constateert een 'monopolie'bij de Waddenboot- diensten (denk erom: het zijn geen 'veerdiensten' volgens de Neder landse wet). 2) Op Ameland en Schiermonnikoog zijn de Rijksbootdiensten in 1986 overgedragen aan Wagenborg Pas sagiersdiensten BV, omdat het Rijk niet in staat was een deugdelijke bootdienst te onderhouden. Men creëerde een 'monopoliepo sitie' door een 'convenant' aan te gaan tussen Rijk, gemeenten en Rederij, waarbij het Rijk (lees: Ver keer en Waterstaat) beloofde con currentie te zullen weren. 3) Dit vuurtje blijft smeulen, voor al op Terschelling, waar Doeksen wordt geconfronteerd met de boot van Lakenman, eerst de aftandse coaster Challenger, vervolgens de uit 1951 daterende ex-Duitse kop- ladingboot Terschellinger Bank. Die romen vooral het vrachtvervoer af. 4) In de ogen van Verkeer en Water staat is een openbaar dienstencon tract niet voldoende. Er moet een Concessiewet komen, uniform voor alle eilanden. Dat ontkent natuur lijk de verschillen tussen de eilan den, maar het maakt iedereen weer 'gelijk' en dus is het zo goed. De concessiewet zal de bootdiensten 'aanbesteden'. Nu is het Rijk nu al geen eigenaar van de bootdiensten, dus er valt weinig aan te besteden, nietwaar? 5) Als de eerste concessietermijn erop zit, wordt opnieuw, Europees, aanbesteed, ledereen met een oude boot mag meedoen. Het Rijk gaat in de aanbesteding bepalen hoe de tarieven zijn, hoe de frequentie, hoe de schepen, kortom alles wat TESO nu in overleg met de Texelaars zelf doet. Dan mogen de intekenaars zeggen hoeveel Rijkssubsidie erin moet en wie het goedkoopst is, krijgt de concessie. De nieuwe concessi onaris moet schepen en personeel overnemen tegen een door het Rijk te bepalen prijs. Nationalisatie. \\fat ik zeggen wou... Wat ik zeggen Tunnel De tunneldiscussie gaat over de toe komst van Texel. Laat de gemeente raad vanavond een stap voorwaarts zetten: hervat de samenwerking met de andere Waddeneilanden, lever Texel niet uit aan Den Helder. Texel is een zeer sterk merk, Den Helder niet. Texel roept in het land positieve gevoelens en een dito behandeling op. Den Helder niet. Samen met de andere Waddeneilanden staan we als waddenregio sterk, kunnen we onze sterke kanten nationaal en Europees verzilveren. Samen met de Noordkop worden we een aan hangsel van Den Helder en van Holland: geen baas meer over ons eigen eiland en omgeving mogen we de Helderse problemen delen. De gemeenteraad gaat vanavond over de toekomst van Texel. Texe laars. kom in actie voordat ande ren het roer overnemen. Laat onze Texelse bestuurders inzien dat die tunnel een voorproefje is van hoe we door overkanters bestuurd gaan worden. In een samenwerking met de Noordkop is Texel de kleinste. Van alle Waddeneilanden is Texel het grootst. Met Den Helder komen we in een vreemd nest. Met de andere Waddeneilanden krijgen we Texeltunnel Verkeerstunnels zijn, vooral bedoeld voor het autoverkeër, terwijl veer verbindingen er voor alle verkeer zijn. In tegenstelling tot veerdiensten naar Vlieland en Terschelling mist de veerverbinding naar Texel echter een comfortabele treinaansluiting. In deze tijd, waarin telkens nieuwe en kost bare megaplannen het licht zien, wil ik daarom een lans breken voor een plan uit 2000, waarin het verplaatsen van de TESO-haven gecombineerd wordt met een op peilers omhoog lopende railverbinding parallel aan de huidige spoorverbinding naar het vuiloverslagstation in Den Helder en vandaar doorgetrokken naar de toe komstige TESO-haven. Daar kun nen de treinreizigers dan met hun bagage vrijwel gelijkvloers naar het bestuurlijk een speciale plek. Koud watervrees voor Friesland is onge grond, de andere Waddeneilanden voelen zich net zo min Fries als dat wij ons Randstad voelen. Het 'Pontweg-bushaltegevoel' is op alle Waddeneilanden eender... Kees Dijkema, Oost. voetgangersdek van de Texelse boot lopen. Bij deze opzet kan men desgewenst meteen het NS-station naar het zuiden verplaatsen, want het hui dige NS-station ligt al lang niet meer in het centrum van de stedelijke bebouwing en mist bovendien par keerruimte, terwijl het huidige spoor- emplacement een efficiënt straten- en wegenplan in de weg staat. Met de afnemende voorraden fossiele brandstoffen en de verwachte groei van het openbaar vervoer, vormen plannen als deze mijns inziens échte investeringen in de toekomst. Texel en Den Helder kunnen hierbij samen optrekken, omdat beide profijt heb ben van deze oplossing. De plofzone en de Waddenzeestatus behoeven geen belemmering te zijn Omdat de belangen van voetgangers en fiet sers er bij dit soort plannen vaak bij inschieten, wordt alvast gepleit voor een voetgangers- en fietsbrug paral lel aan het voorgestelde spoorvia duct. ten behoeve van onder andere de scholieren en vakantiegangers van Texel. R.D. Boschloo, Den Helder. Militair terrein NieuwCS I Opstelplaats auto 's Ravelijnweg at ik '.eggen wou... De penseelstreken waarmee Cecile de Boer het Torenhuis vereeuwigt werden vrijdag vastgelegd door de camera van John Smit. Hij schoot de beelden voor zijn nieu we Texelfilm die in 2009 moet ver schijnen. 'Aan de hand van diverse thema's wil ik Texel op zijn mooist laten zien. Nostalgische schilde rijen van landschappen, dorpen en gebouwen vloeien daarin over in bewegende beelden. Het ontstaan van het eiland, de VOC-tijd, Jac. R Thijsse en de natuur zijn andere thema'. De teksten voor de nieuwe film worden verzorgd door Frans Hopman. De makers houden zich aanbevolen voor tips. Dit en andere schilderijen van De Boer zijn te zien op het atelierweek end dat op 7 en 8 juni in Den Hoorn wordt gehouden. Tunnelplan Ik ben bang dat we niet te makkelijk over het tunnelplan moeten denken. Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat er in opdracht van het ministerie van Verkeer en Water staat achter de tekentafel al wordt gewerkt aan de tunnel naar Texel. Het zou gaan om een afzinkbare tunnel. De persoon van wie ik deze informatie heb is er tamelijk zeker van dat het uiteindelijk doorgang zal vinden. Als het bijvoorbeeld een toltunnel wordt met prijzen die vergelijkbaar zijn met die van een bootkaartje. zie ik niet in waarom zo'n tunnel niet rendabel zou kan worden. De problemen die Den Helder heeft met de toestroom, en nog erger de aftocht van Texelgangers, moeten we serieuzer nemen en niet baga telliseren. Want ik geloof best dat er een behoorlijke overlast is en je zult er maar wonen. Als het ministerie eenmaal heeft besloten, dan zijn we te laat, vrees ik. En ik denk dat we onze krachten moeten bundelen en zeer zeker actief moeten worden in het bedenken van alternatieven op korte termijn. Waarom bijvoorbeeld niet de boot ergens anders naar toe laten varen? Bij het Amstelmeer is plaats genoeg. Het is niet aan mij omdat te bedenken, maar ik maak me wel zorgen over de algehele houding over de tunnelplannen. We kunnen zomaar te laat zijn. En ik geloof dat we het er allemaal mee eens zijn: die tunnel moet er niet komen. Marga Lakwijk, Den Burg. Naschrift redactie: De vraag aan Rijkswaterstaat of er op het ministerie wordt nagedacht over een afzinkbare tunnel naar Texel, werd door woordvoerder Pie ter Zoon ontkennend beantwoord. 'We hebben daartoe geen opdracht gegeven en zijn geen partij in deze kwestie.' Nu hebben we deze manoeuvre al eens eerder gezien: bij Vlissin- gen-Breskens, bij de snelbootdienst Rotterdam-Dordrecht en bij het veer Maassluis-Rozenburg. Daar zit een bekende en grote vervoerder ach ter die de tactiek heeft te laag in te schrijven en die na enkele jaren de hand ophoudt bij Verkeer en Waterstaat om de tekorten aan te zuiveren. 6) Als grond voor deze manoeuvres geeft Verkeer en Waterstaat aan dat de maatregelen nodig zijn wegens 'eigen en Europese regels' (let op: dit is een letterlijk citaat uit het pers bericht. Eigen regels eerst.) Vraag is dan: waarom hier in Nederland wel en op de Duitse Wadden niet? Ant woord: daar is de concurrentie vrij en dus hoeft het helemaal niet. 7) Hoe gaat Verkeer en Waterstaat dat afdwingen? De strategie is sim pel een doorzichtig: Texel, u gaat betalen voor de aanleginrichtingen (die sinds 1828 voor rekening Rijk komen, bij iedereen en overal). Dan worden de tarieven verhoogd, de besparing op de collectieve gelden wordt natuurlijk niet vertaald in een belastingverlaging. Vervolgens: als u een nieuwe haven wilt, dan kan dat, maar in ruil daarvoor willen we ook wat te zeggen hebben. Conclusie: Verkeer en Waterstaat wil zich hoe dan ook meester maken van de bootdiensten op onduidelijke en ondeugdelijke gronden met als resultaat een monopoliepositie die strijdig is met de Europese mede dingingsregels. Het geheel doet mij terugdenken aan Wagemakers woorden uit 1907: 'Een ieder moet er bi/ betrokken zijn, van welken rang of stand, zoowel de hoogst als de laagste op den maatschappelijken ladder, moet er zijn aandeel in hebben en kunnen zeggen 'dat is mijn belang, dat is mijn boot. Wat is dat verschrikkelijk actueel. Willem JJ Boot. Opperdoes. (-met trots- aandeelhouder in de Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming) Porches reden zondag in groten kilometer lange tocht afleggen. Die te keur stonden. Het was de eerste getale over het eiland. Porsche Club begon en eindigde bij het Haven- keer dat Porsche Club Holland, de Holland had een puzzelrit uitgezet, restaurant op 't Horntje waar 's op twee na oudste officiële Porsche De 22 deelnemers moesten een 60 ochtends de Porsches te kust en Club ter wereld, op het eiland was. EEN BETER MILIEU... ...BEGINT BIJ JEZELF Bij het Havenrestaurant was het zondag een komen en gaan van Porsches.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5