Kamer steunt concessie Friese Waddeneilanden TESO maakt indruk op Tweede Kamer Kabinet doet geen uitspraak tunnel Kamerlid pleit voor meer samenwerken Rijk wil geld voor gebruik veerhaven Lichtmasten met LED's op windenergie TEXELSE j COURANT j%pix Groen Zwart VRIJDAG 30 MEI 2008 TESO-directeur Cees de Waal volgde dinsdagavond vanaf de publieke tribune in de Groen van Prinstererzaal het overleg tussen de staatssecretaris en de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Ook burgemeester Joke Geldorp, Harry Wuis en Jan Bakker waren aanwezig. (Foto's Jeroen van Hattum/Boeldbank Texel) Gemeente sluit zich aan bij GBKN Texel sluit zich aan bij de stich ting GBKN Noord-Holland, de organisatie die zich bezig houdt met het leveren en bijhouden van de zogeheten Grootschali ge Basiskaart. Deze bestaat uit digitaal kaartmateriaal en andere topografische gegevens die ter beschikking staan van instanties die bestuurlijk en technisch actief zijn en belang hebben bij correcte en voortdurend aangepaste ter- reingegevens. Het materiaal wordt onder meer geraadpleegd door de gemeente, NUON, PWN, KPN en het Kadas ter. Deze instanties dragen ook de kosten, volgens een verdeelsleutel waarbij Texel 27,5 procent voor zijn rekening neemt. De gemeente heeft de gegevens nodig bij objectafba kening in verband met de WOZ, aan- en verkopen, wegreconstruc- ties, het ontwerpen van bestem mingsplannen, huisnummerkaarten, milieucontroles en andere zaken. De Tweede Kamer steunde dins dag het plan om de Friese eilan den wel onder de concessie-wet geving te scharen. Dat wordt in eerste instantie mogelijk gemaakt met een zogeheten 'algemene maatregel van bestuur' op de Wet Personenvervoer uit 2000. Een algemene maatregel van bestuur is een verdere uitwerking van de wet. Die wordt volgens Huizinga over acht maanden van kracht. Dan krijgen Doeksen en Wagenborg het alleenrecht om de veerverbindingen met de Friese eilanden onderhou den (dat geldt alleen voor personen vervoer, voor goederenvervoer geldt weer een andere regeling). Over een paar jaar moet de concessie wetgeving klaar zijn en in de Kamer worden behandeld. De staatssecre taris liet weten dat het allemaal een ingewikkeld proces is. Huizinga liet weten dat inbesteding, een alternatieve vorm van aanbe steding om onder Europese aan besteding uit te komen, voor TESO geen optie is. Bij inbesteding moet sprake zijn van een gezagsrelatie tussen de concessie-verlener en de uitvoerende partij. Dat zou bete kenen dat de overheid een stevige vinger in de pap zou moeten krijgen bij TESO. De Waal en burgemeester Joke Gel dorp waren opgelucht dat de Kamer en de staatssecretaris daar niet aan wilde beginnen, want dat was geen gewenst scenario. Inbeste ding was de afgelopen weken geen onderwerp van discussie, maar het was wel één van de mogelijkheden geweest om de concessie-wetge ving te ontlopen. Het onderwerp stond op de agenda van overleg dat de Vaste Kamer commissie van Verkeer en Water staat" eerder die dag met de staats secretaris had. Volgens De Waal is het goed geweest dat de geplande acties in Den Haag dinsdagochtend op het allerlaatste moment zijn afgeblazen. 'Het is beter nu ons vertrouwen te tonen in de toezeggingen van de staatssecretaris en eventuele acties te bewaren voor het geval zou blij ken dat er toch geen uitzondering wordt gemaakt. In dat geval moeten we rondom het zomerreces moge lijk alsnog in Den Haag van ons laten horen.' De aangekondigde acties hadden één onbedoeld bij-effect, vertegen woordigers van de andere eilan den waren voor de zekerheid extra vroeg naar Den Haag gekomen om verzekerd te zijn van een plekje op de publieke tribune. Zij waren dinsdag nog in de verwachting dat er honderden Texelaars naar het overleg zouden komen. TESO heeft indruk gemaakt op de Tweede Kamer. De Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat roemde unaniem de wijze waarop de veerdienst opereert. 'Het is een historisch gegeven hoe de zaken op Texel zijn geregeld', aldus Kamerlid Lia Roefs (PvdA) tijdens het overleg met de staats secretaris. 'Dat was al zo voordat de overheid zich ermee bemoeide en dat willen we niet om zeep helpen.' Roefs en Emile Roemer (SP) noem den TESO beiden een voorbeeld van een onderneming die maatschappe lijk verantwoord opereert. 'Roemer: 'TESO is opvallend betrouwbaar en dankzij hun structuur hebben zij geen stijging van de tarieven.' Hij refereerde aan minister-president Balkenende die TESO bij zijn bezoek aan Texel een 'mooi voorbeeld' van een maatschappelijke onderneming had genoemd. Sander de Rouwe (CDA) stelde onomwonden dat de grootste rege ringspartij van het land 'vóór TESO is'. Hij omschreef de veerbinding als Het kabinet doet nog geen uit spraken over de tunnelplannen. Dat liet staatssecretaris Huizinga dinsdagavond weten in het over leg met de Tweede Kamer. Emile Roemer (SP) vroeg de staats secretaris om een standpunt over het 'vreselijk onzalige en irreële plan'. Volgens Huizinga was het echter niet netjes daar nu al iets over te zeggen, omdat het initiatief bij de gemeente Den Helder ligt. Roemer hoopte op een afwijzing. 'Dan hoeft er ook geen geld en energie te worden besteed aan een onderzoek naar een tunnel.' Hij kondigde aan schriftelijke vragen aan het kabinet te stellen om als nog aan een standpunt te komen. Het SP-Kamerlid had tijdens het protest bij Dijkmanshuizen (waar hij aanwezig was) tpegezegd dat hij de tunnelplannen bij het kabinet zou aankaarten. Ook Lia Roefs (PvdA) sprak zich tegen een tunnel uit. Zij steunde de motie die de gemeenteraad vorige week aannam en waarin in nette De Waddeneilanden zouden nog eens moeten bedenken of zij hun wijze van samenwerking echt wel op een lager pitje willen zet ten. Die boodschap gaf Tweede- Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) dinsdagavond af tijdens het over leg over de Waddenveren. Volgens hem hebben de Wadden eilanden de laatste tijd een ster ke indruk achtergelaten in Den Haag door gezamenlijk bij Vaste Kamercommissies hun standpun ten te verwoorden. Hij doelde op een gezamenlijk optreden van de eilandburgemeesters bij de con cessie-wetgeving vorige week en kortgeleden ook bij de problemen rondom de marktconforme erfpacht van Staatsbosbeheer. Burgemeester Joke Geldorp, aan wezig bij de betreffende vergade ring, ging na afloop niet nader in op de suggestie van het Kamerlid omdat de Texelse gemeenteraad in meerderheid een intensievere vorm van samenwerking tussen de eilan den heeft afgewezen. Hoe het verder moet met de samen werking is een vraag die, als het goed is, 25 juni aan de orde komt bij een nieuwe bijeenkomst van de Eilander Raad. Geldorp adviseerde recent de Texelse Eilander Raads leden naar die bijeenkomst te gaan om daar het besluit van Texel nader toe te lichten. RNTDON £OES(t) "iO-Of-lOOS Efficiënter toezicht? een levensader tussen het eiland en de vastewal. Dat standpunt werd door alle partijen onderschreven. Samen met Roemer en een paar andere Kamerleden maakte met name De Rouwe zich de afgelopen dagen voor en achter de schermen in Den Haag sterk voor het behoud van TESO. Barry Madlener (PW) vroeg zich hardop af of niet het risico bestaat dat de aandeelhouders op een dag wel in de winst willen delen. Dat zou de unieke positie van TESO bedui dend minder sterk maken. Hij gaf aan erop te vertrouwen dat zoiets niet gebeurt. TESO-directeur Cees de Waal praatte hem tijdens een schorsing even bij om de struc tuur van TESO nader uit te leggen, waarna ook de PW'er zijn volste vertrouwen uitsprak. Het kabinet houdt vast aan het standpunt dat de veerdiensten de volle mep moeten gaan betalen voor het gebruik van de walinstal- laties, de havens en de opstelter reinen. Volgens staatssecretaris Tineke Huizinga kan daar door Europese regelgeving niet vanaf worden geweken. Diverse Kamerleden vroegen de staatssecretaris nadere tekst en uit leg over de plannen. Ernst Cramer (Christenunie) vond het te verdedi gen dat voor de veerdiensten op de Waddenzee een uitzondering wordt gemaakt omdat die formeel worden beschouwd als 'onbrekende scha kels in de openbare weg'. Barry Madlener (PW) vond het gebruik van de voorzieningen (eigendom van Rijkswaterstaat) geen Europe se aangelegenheid. Volgens hem zou de staatssecretaris als het niet anders kan niet meer dan een sym bolisch bedrag van één euro moe ten vragen. Paul de Krom (WD) zei zich niet voor te kunnen stellen dat de tarieven stijgen als een markt conforme prijs voor de bruggen moet worden betaald. Huizinga gaf aan dat het vragen van een marktconform bedrag niet anders kan, omdat er volgens de Europese regelgeving anders spra ke is van verboden staatssteun. De rederijen betalen het rijk nu jaarlijks een kleine bijdrage. Als de volle mep in rekening wordt gebracht is TESO naar verwachting 6 ton extra per jaar kwijt. De staatssecretaris beloofde de Kamer schriftelijk nader op de hoogte te brengen en ze ver wees ze door naar staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën, omdat de dienst Domeinen (onder deel van Financiën) zich verder met de marktconforme vergoeding bezighoudt. TESO-directeur Cees de Waal zei het een onrechtvaardige zaak te vinden. De walinstallaties kunnen volgens hem worden beschouwd als kunstwerken (term van Rijks waterstaat) in het wegennet om de veerverbinding (de ontbrekende schakel in de openbare weg) op de ene of de andere openbare weg te laten aansluiten. 'We betalen al wegenbelasting dus waarom ga je dan de aanlandinstallaties voor het onderhouden van die verbinding extra belasten. Je betaalt elders in Nederland toch ook niks extra's voor het gebruik van de opgang naar bruggen en tunnels. Toen ik in Rotterdam werkte, stond ik geregeld in de file voor de Van Brienenoord- brug. Zo'n file kun je ook beschou wen als een groot opstelterrein waar je staat omdat je niet meteen van de brug gebruik kunt maken. Moet je daar als njk dan ook geld voor gaan vragen?' Volgens De Waal ontkomt TESO er met aan de marktconforme vergoe ding, als die daadwerkelijk doorgaat, één-op-één door te berekenen in de tarieven. 'Het is transparant en bekend dat wij geen winstoogmerk hebben, dus wij kunnen een der gelijke vergoeding niet ergens ver disconteren. Andere rederijen die minder open zijn over hun bedrijfs- 7 overleg met één van haar ambtenaren voering zien wellicht wel kans te betalen zonder dat de tarieven om die reden omhoog hoeven. Zij kun nen besluiten genoegen te nemen met wat minder winst. Zij doen dat dan in ruil voor de zekerheid dat ze 15 jaar lang een concessie hebben. Dit geeft dus ook weer aan hoe anders wij zijn.' Burgemeester Joke Geldorp liet weten het onderwerp 'ontbrekende schakels in het wegennet' tijdens aankomend overleg met Domeinen onder de aandacht te brengen. Vol gens haar klopt het evenmin dat bij de Waddeneilanden extra moet "wor den betaald om met een drijvend stuk weg de ene openbare weg op de andere te laten aansluiten. bewoordingen afstand wordt geno men van de tunnelplannen. De Helderse gemeenteraad heeft maandagavond ingestemd met een nader onderzoek naar de toekomst mogelijkheden voor de Helderse haven inclusief de tunneloptie. Dat moet tegen de zomer van 2009 klaar zijn. Burgemeester en wet houders van Den Helder kregen opdracht van de raad een lobbyist in de arm te nemen om in Den Haag en Brussel geld voor de toekomst plannen te vinden. Volgens een woordvoerder van Den Helder is het de bedoeling dat de lobbyist in zijn algemeen voor de havenvisie aan de slag gaat. Het college moeten de Helderse raad volgende maand vertellen hoeveel dat allemaal gaat kosten. Als eerste gemeente in Nederland past Texel uiterst zuinige LED- lampen toe bij de straatverlich ting. Begin juni zullen de huidige lichtmasten op de rotonde bij De Waal plaatsmaken voor een klei ner aantal LED-lantaarns. De vol gende stap is deze lantaarns te laten branden op windenergie die afkomstig is van een energyball, het nieuwe kleine type horizontale windturbine waarmee veel Texe laars vorige week kennis hebben gemaakt op de energiebeurs in Den Burg. De LED-verlichting van de Waal der rotonde geldt als proef om te bepalen hoe de LED-verlichting op andere piaatsen in het buitenge bied zal worden toegepast. Op dit moment functioneren op de rotonde al-LED's die op de rand in de grond zijn aangebracht. Daar komen nu dus echte lantaarns op masten bij. De gemeente heeft drie leveran ciers gevraagd vier LED-lantaarns te leveren. De lichtopbrengst en het verbruik van de verschillende syste men zullen worden vergeleken door installatiebedrijf VEM. Aan de hand daarvan wordt besloten met welke leverancier Texel verder zal werken. Na de bouwvakvakantie zullen ook op de rotonde Akenbuurt LED-lan taarns worden geplaatst, waarbij de huidige achttien lichtmasten worden teruggebracht tot vier. De nieuwe lantaarns richten hun licht zoveel mogelijk naar beneden, zodat er veel minder licht wordt 'verstrooid' en de zogeheten lichtvervuiling dus wordt teruggebracht. De plek met de meeste lichtvervuiling op Texel is het haventerrein van 't Horntje. Velen is het enorme aantal lichtmasten daar een doorn in het oog, temeer daar er na aankomst van de laatste boot nauwelijks meer verkeer is, zodat er geen behoefte aan zoveel lichten is. Student Pepijn Lyklema van de Technische Universiteit Delft heeft de afgelopen maanden bij Gemeen tewerken onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om ook op dit haven terrein LED's toe te passen. Op 8 juli zal hij op dit onderzoek afstuderen. Een van zijn aanbevelingen is een systeem waarbij de lampen alleen in werking komen als ze nodig zijn: ze gaan automatisch branden bij het naderen van verkeer en doven als het voorbij is. Omdat het haventerrein van Rijks waterstaat is en de toeleidende weg van de provincie kan de gemeente niet op eigen houtje handelen. De resultaten van het onderzoek zul len daarom worden voorgelegd aan Rijkswaterstaat, de provincie en ook aan TESO (de gebruiker), in de hoop dat zij zullen meewerken. De energie besparing van het nieuwe systeem is aanzienlijk. Binnen vijf tot tien jaar zijn de aanlegkosten terugverdiend. Omdat het1 project past in het stre ven om Texel op energiegebied bin nen twaalf jaar zelfvoorzienend te maken, zal de gemeente er geld in steken. De gemeente onderzoekt intussen ook mogelijkheden voor LED's op de werkplekken in het nieuwe raadhuis en op sportvelden. Volgens haar moet Texel de Friese eilanden de ruimte geven over hun toekomst na te denken. Volgens haar is het ook verstandig na te denken over de vraag wal verstaan moet worden onder samenwerking volgens het 'klassieke model van het OOW' dat de Texelse raad voor ogen heeft. De eilanden werken op het moment onder meer samen een nieuw bestemmingsplan Waddenzee te realiseren (op basis van een beheer- en ontwikkelingsplan dat uit de PKB Waddenzee is voortgekomen). Ook wordt samengewerkt om de komst van de nieuwe Kaderrichtlijn Water (waarin statussen aan verschillende soorten oppervlaktewater worden verleend) op te vangen. TESO Het is gelukt. In drie weken tijd heeft Texel in Den Haag duidelijk gemaakt dat Verkeer en Waterstaat een ern stige fout dreigde te begaan door de verbinding Texel-Den Helder aan concessie-wetgeving onderhevig te maken. Het was een strijd die in een rap tempo moest worden gevoerd, omdat het ministerie in verband met acute concurrentieproblemen op Terschelling de vaart had gezet in de concessie-wetgeving en tot afgrijzen van Texel alle Waddenei landen onder één uniforme regeling wilde scharen. Dat zo'n beetje alle geledingen op het eiland zich in mum van tijd achter TESO hebben geschaard, is tekenend voor de unieke positie die TESO bekleedt. De veerdienst is echt van het eiland en behartigt overduidelijk het algemeen belang. Wie een serieuze bedreiging voor TESO vormt, bedreigt het algemeen belang van Texel en kan erop reke nen dat de bewoners in de verde diging dan wel aanval gaan. Dat was onder meer af te lezen aan de meer dan 6000 steunbetuigingen (waarvan 97 procent tegen de con cessie-wetgeving) op de speciale website van Texelse Courant. Dat is, zoals TESO-directeur Cees de Waal in Den Haag verwoordde, een zeer hoog aantal bezien op Texelse schaal. Tekenend voor de unieke positie is ook dat de Tweede Kamer snel door had dat er echt iets mis dreigde te gaan. Kamerleden worden dagelijks bestookt door groeperingen die vin den dat zij uitzonderingen verdienen en zijn daardoor vaak geneigd eerst wat terughoudendheid te betrach ten. TESO viel echter snel op door de ludieke actie bij Dijksmanshuizen en haar solide maatschappelijke uit straling. Duidelijk was dat de onderneming met zijn structuur (geen winst oogmerk, geen uitkering dividend, eigendom van de gebruikers en investerend in het maatschappe lijk belang van goede overtochten en lage tarieven) daadwerkelijk een uitzondering is en zo'n positie verdient. Het ontging de Kamerle den evenmin dat organisaties als TVL, TVO, WV, Horeca Texel en de gemeenteraad éénsgezindheid voor TESO opkwamen, wat ook aangaf dat TESO op het eiland breed wordt gedragen. Vanzelf is het allemaal niet gegaan. Een paar mensen sprongen er de afgelopen weken tussenuit. WV- directeur Wouter de Waal manifes teerde zich door (samen met John Smit, Ralph Grabowski en later ook nog Frits Langeveld) acties en pro testen te organiseren en in goede banen te leiden. Dat vergrootte de eenheid en leidde ertoe dat er acties van de grond kwamen en gecoördi neerd verliepen. Ook TESO-directeur Cees de Waal gaf zijn visitekaartje af. Hij onder nam binnen de veerdienst de juiste acties door meteen in het verweer te komen. Met een interview in de krant bracht hij het ontstane probleem breed onder de aandacht. Onder zijn leiding kwam na de hoorzitting in de Kamer (anderhalve week gele den) een team van junsten en advo caten bijeen die in korte tijd feitelijke en juridisch onderbouwde informa tie verzamelden om de Kamer aan te tonen op welke manier TESO buiten de concessie-wetgeving kan worden gehouden. Verder was er bijval van al die Texe laars en overkanters die stuk voor stuk met reacties op de speciale website, brieven, kaartjes, emailtjes en telefoontjes hun steun betuig den en en/of naar Dijkmanshuizen togen om daar massaal voor TESO het koude water te trotseren. Zo bekeken is het geschiedenisboek over de veerdienst weer een stukje dikker geworden. De inzet van Cees de Waal geeft vertrouwen dat toekomstige grote vraagstukken eveneens slagvaardig worden aangepakt. De marktcon forme vergoeding die het njk voor de walinstallaties in rekening wil brengen, is één van de eerste pro blemen die op de loer liggen. Ook de tunnelplannen en de toekom stige ontwikkeling van de Helderse haven zullen de nodige aandacht vragen. Er zal in Den Helder hoe dan ook ruimte voor de veerhaven moeten zijn en er zullen oplossingen (op korte en lange termijn) voor de verkeersproblemen in de marine- stad moeten worden gevonden. Door alle acties en steunbetuigingen is de afgelopen weken het beeld gerezen dat TESO niet minder dan perfect moet zijn en dat Texelaars geen woord van kritiek hebben Dat is een beeld dat uit het lood is. Er zullen ook weer momenten komen dat Texelaars minder positief over TESO denken als ze het gevoel hebben dat hun belangen minder goed worden behartigd. De wijze waarop nu is geopereerd en de nadruk die TESO op het zijn van een gebruikersorganisatie heeft geiegd, wekt echter het vertrouwen dat ook op zulke momenten slagvaardig zal worden opgetreden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5