-■ flHBURfniü iiéi Procedurefout bij start veroorzaakt opschudding 1 Cjrocn "Zwartrjexeh in het harL, Hoofdsponsor Ronde tekent twee jaar bij 'TIP-zuilen kostbaar en door de tijd ingehaald' Molengat meert af in Chinese havenplaats HEMA IRillF^PÏ ïE s smmm, Boer weert Vogelwerkgroep 'Fundamentalisten onder de natuurbeschermers' EL Stekker uit digitale vraagbaak OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12280 DINSDAG 10 JUNI 2008 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg SflliU De Koog dne kilometer de start, begonnen de eerste verschillen zich af te tekenen Oranjekoorts De aftrap van het Nederlands elftal is geweest. Ook Texel is bevangen door de EK-koorts. Bij veel bedrij ven rouleren EK-poules, flatscreens verkopen als nooit tevoren en in veel cafés staat de TV non-stop aan. Pagina 3 a Niek Welboren 'Ik dacht: die ouwe school, daar tim mer ik even een huisje, een atelier en een galerie in. Later ben ik gaan inzien dat het gebouw monumen tale waarde heeft. Een levenswerk van beeldend kunstenaar Niek Wel boren dat nog lang niet voltooid is. Pagina 5 a Jacobskruiskruid Natuurbeheerders, landbouwers, hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de gemeente hebben afspraken gemaakt over het bestrijdenen beperken van Jacobskruiskruid. Pagina 7 (Foto Harry de Graat!Beeldbank Te Xander Pols en Tjiddo Veenstra zijn zaterdag in de Ronde om Texel voor de tweede achtereenvolgen de keer gehuldigd als de catama ranzeilers die er de minste tijd voor nodig hadden het eiland te ronden. In hun M20 kwamen ze 3 uur, 44 minuten en 44 seconden na de start als eerste over de finish, ruim één minuut eerder dan Herbert Dercksen en zijn Britse kompaan Mark Bulkeley. Misschien wel de meeste aandacht trokken Wouter Samama en Paul Buyse, die er bij de start als een raket vandoor gingen en hun voor sprong tot aan de finish vasthielden. Bij de VC-boei was echter geconsta teerd dat de twee een stukje hadden afgesneden. Aangezien ze niet het officiële parcours hadden afgelegd, volgde diskwalificatie. Bij aankomst kregen ze een bescheiden applaus van de duizenden toeschouwers, die door de speaker al op de hoog te waren gebracht. De bloemen en champagne gingen echter aan hun neus voorbij. Samama berustte niet en diende een protest in, maar dat werd afgewezen. Tientallen andere zeilers vonden wel gehoor bij de jury. Zij waren aanvan kelijk gediskwalificeerd omdat ze te vroeg waren gestart. 'De wedstrijd zeilers proberen allemaal als eerste te vertrekken en verdringen elkaar bij de start. Dit keer werden ze door de stroming over de startlijn geduwd. Jammer, maar dat is een risico dat ze bewust nemen en dus worden ze uit de strijd genomen. Als wed strijdleiding moet je de regels strikt hanteren. Anders doe je de zeilers tekort die er wél voor zorgen dat ze niet te vroeg vertrekken', liet ronde coördinator Edwin Lodder al snel na de start weten. Later trok de organisatie echter het boetekleed aari. 'Vijf minuten vóór de start zette het racecomité de zwarte vlag. Dit had echter een minuut later •moeten gebeuren. Wouter Samama en Paul Buyse trokken vervolgens vier minuten na het hijsen van de vlag de schoot aan en gingen er vandoor. Omdat de vlag bepalend is, konden zij niet worden gediskwalificeerd', aldus de verklaring van de wedstrijd leiding, opgetekend van de website www. rondeomtexelnl Ondanks deze fout was de 31ste editie van de Ronde om Texel in alle opzichten zeer geslaagd, 's Ochtends vroeg werd nog gevreesd voor een dobberrondje. Er stond slechts een lichte noordoostenwind, maar die trok rond het middaguur geleidelijk aan tot kracht vier, waardoor de vijf honderd boten toch nog een behoor lijk tempo konden ontwikkelen. Meer over het Rondje op pagina 7 en op pagina 9. Vandaag uitspraak vergassen ganzen Mag het vergassen van ganzen weer worden gestart of niet? Op die vraag geeft de rechtbank in Haar lem vandaag een antwoord. Nadat de rechter de ontheffing vorige week schorste, diende gistermid dag de rechtszaak over deze bela den kwestie. De zitting nam enkele uren in beslag. Dat kwam met name omdat de advocaat van de provin cie een langdurig pleidooi hield, ter verdediging van de ontheffing voor het vangen en vergassen van ganzen. Vanmorgen om 10.00 uur zou blijken of de rechtbank het ver zoek tot schorsing, dat door Fau nabescherming is aangevraagd, zal honoreren. De bekendmaking kwam na het sluiten van deze krant 'De maat is vol. Zolang er geen afdoende oplossing voor het gan- zenprobleem is gevonden, komt de Vogelwerkgroep bij ons het land niet meer op.' Dat zeggen de gebroeders Jan en Piet Lap uit Den Hoorn. 'Het beschermen van nesten is een zaak van vertrou wen tussen landbouw en natuur beschermers. Dat vertrouwen is beschadigd. De tijd van discussie is voorbij, we gaan nu over tot actie.' De vrijwilligers komen ook bij enkele andere boeren het land niet meer op. 'Wij hebben geen probleem met vogels. Onze familie boert al 400 jaar rond Den Hoorn. Als je boer bent, ben ie Vogelwerkgroep en Landschaps- zorg tegelijk. De landbouw beheert mmers tachtig procent van de cul tuurgrond. Nesten hebben we altijd het land gehad. We hebben er nu ruim 200, waarvan 10 van grut to's. We beheren die in samenspraak met natuur- en landschapsvereniging Lieuw. We markeren de nesten en verleggen ze zonodig. En als er op een stukje veel wordt gebroed, laten we dat liggen tot de eieren zijn uitgebroed. Dat kost natuurlijk geld en geeft extra werk, maar we doen dat omdat we begaan zijn met de weidevogels. De Vogelwerkgroep komt al jaren bij ons op het land. Niet dat we de nesten zelf niet kunnen beschermen, maar ze monitoren de nesten bijvoorbeeld voor De Lieuw. En wat die vrijwilligers doen, vinden we prima. Maar het is een kleine groep binnen de Vogelwerkgroep die het verpest', doelt hij onder meer op het interview van voorzitter Bernard Spaans in deze krant. 'Dat is zo ont moedigend. Dat er extra onderzoek moet komen en extra gedoogge- bieden voor ganzen. Alsof we niet genoeg reservaatgebieden hebben. En nu rollen ze over elkaar heen met de cijfers van de ganzen. Het is toch overduidelijk dat er schade is. Bij ons en in de natuur. Dat staat niet ter discussie. Niet alleen directe schade, ook indirecte schade. Wij hebben bijvoorbeeld erwten geteeld en het bedrijf met wie we daarvoor een contract afsluiten, eist dat we een bepaalde hoeveelheid erwten leve ren. De ganzen maken dat onmoge- Controle op bouw niet meer te doen Alle overzomerende ganzen Nederland uit, te beginnen op Texel! lijk, dat bedrijf doet hier geen zaken meer. Dan hebben we de vervuiling van ons product. Wij zijn verantwoor delijk voor de veiligheid van het voed sel dat we produceren. Er mag bij ons geen vogel of kat in de schuur. Maar de ganzen schijten onze gerst onder. Dat kan natuurlijk niet. De ganzen zijn ook schadelijk voor de weidevogels. We hebben best veel nesten op het land, maar in Waalenburg, waar veel ganzen het land op komen, heb ben we nog maar één nest lieuwen. En ook langs andere gebieden waar ganzen zitten, vind je minder nesten van weidevogels.' Meer hierover op pagina 3. Van 2 Waalletjes: Wouter, als jij nou je GEHEIME TUNNEL GRAAFT SEHCiM tuhne OK Cees, dan blijf JIJ DOORVAREN OM DIE TOERISTEN HUN EILAND GEVOEL TE GEVEN De TIP-zuilen, de publiekscompu- ters waarmee toeristen ter plekke informatie over natuur en activi teiten kunnen halen, zijn ontman teld. Het project dat in 2004 is gestart vergt te hoge kosten en is volgens de initiatiefnemers door de tijd ingehaald. Het project is beëindigd. Met een druk op het touchscreen van zo'n Texel Info Punt konden gasten bij de WV, in logiesbedrij- ven, musea of op de boot wetens- waarrlinhpdpn nvpr i andere informatie opvragen of een excursie boeken. Het idee achter het opzetten van digitale vraagba- kens was het geven van service en informatie, met name over de natuur, en voorkomen dat bezoe kers voor informatie op en neer naar Ecomare gingen rijden. Een ambiti eus, maar geen eenvoudig systeem. Het ontwikkelen kostte €320.000.-. geld dat voor een belangrijk deel werd gesubsidieerd door de provin cie Noord-Holland en het Europe se stimuleringsprogramma Leader Plus Dp dpplnpmpndp nrnanisptips Door gebrek aan mankracht is de gemeente niet in staat behoorlijk controle uit te voeren op de nale ving van bouw- en sloopvergun ningen. Er is een forse achter stand ontstaan. B en w willen die wegwerken door nog maar weinig aandacht te geven aan simpele activiteiten zoals het plaatsen van een dakkapel, zodat scherp gelet kan blijven worden op 'risicovolle' projecten, zoals de bouw van een school. Op Texel worden jaarlijks gemid deld 1500 bouwvergunningen en 40 sloopvergunningen afgegeven. Tot dusver is regel dat het Team Toe zicht elk project tenminste drie keer bezoekt: bij de start, halverwege en bij de voltooiing, tenzij er aan wijzingen zijn dat er tussentijds iets mis gaat. Voor dat controlewerk is 1350 uur nodig. Om de achterstand weg te werken en om pieken op te vangen zou nog meer tijd nodig zijn. Die tijd is er niet, zodat nu vol gens prioriteit gewerkt wordt. Grote risicovolle bouwactiviteiten moeten tijdig voldoende aandacht krijgen, schuurtjes en dakkapellen kunnen wel wachten. Bij die aanpak zal de achterstand nog dit jaar worden weggewerkt, zo wordt verwacht. Beter zicht op de voortgang van bouwactiviteiten is niet alleen nodig om illegale bouw en andere over tredingen te signaleren, zodat daar tijdig tegen kan worden opgetre den, maar ook omdat het voor de gemeentefinanciën van belang is te weten of een gebouw al dan niet is voltooid. Alleen voor een vol- betaalden ook mee. Het project was op poten gezet door de Stich ting Duurzaam Texel, andere parti cipanten waren de Texel Campings (voorheen RST), de WV, De Krim, Ecomare en de gemeente. Er werd gestart met vijf digitale vraagba ken, bij genoemde instellingen, een aantal dat later is uitgebouwd tot zeventien, onder meer op de veer boot. Helemaal zonder problemen verliep het met, op een aantal pun ten draaide het systeem niet naar wens. I PPR vprHpr tooid gebouw kan Onroerend Zaak Belasting worden ontvangen. Op dit moment is van honderden bouwver gunningen de status niet bekend en staat het dus niet vast of het betref fende gebouw is voltooid. Om die status alsnog te achterhalen krijgen alle houders van een bouwvergun ning van meer dan een jaar oud een brief waarin staat dat de gemeen te er vanuit gaat dat het gebouw gereed is. Als er geen tegenbericht komt, worden de gegevens in de belastingadministratie opgenomen. De archiefkasten van de controle rende ambtenaren raken overvol, omdat bouwvergunningen niet tijdig worden gecontroleerd en gereed gemeld of ingetrokken. Van de 471 bouwvergunningen die het afgelo pen jaar werden verleend werden er slechts 265 gereed gemeld. De oudste bouwvergunning die nog open staat dateert zelfs van 1993. Dat er geen actueel overzicht is, komt ook omdat houders van een bouwvergunning vaak verzuimen te melden dat het gebouw klaar is. Haast niemand zendt het betref fende formulier in. Om daar veran dering in te brengen, denkt het col lege aan een statiegeldregeling. De aanvrager betaalt bij het verkrijgen van de bouwvergunning bijvoor beeld 50,- extra, die hij terugkrijgt als hij de gereedmelding opstuurt. Er is geen twijfel aan dat dit het gewenste effect zal hebben. De Molengat is donderdag aan gekomen in de Chinese haven plaats Zhoushan. Dat is naar alle verwachting de eindbestemming van de reis die vrijdag 28 maart op 't Horntje begon. De Molengat (varend onder de naam Halani-1) zou aanvankelijk naar Singapore gaan om te wor den verbouwd, maar daar was in het beoogde dok geen plaats. De Molengat heeft in mei wel een paar dagen in de stadstaat gelegen, maar is daarna toch doorgevaren. Ze is daardoor 69 dagen onderweg geweest. Zhoushan is een plaats op een eiland (drie keer zo groot als Texel) ten oosten van Shanghai. Bedoe ling is dat de Molengat daar wordt verbouwd tot werkschip voor de offshore. Zhoushan staat bekend als een belangrijke vissershaven, maar heeft ook een naam als het gaat om het repareren en bouwen van schepen. De stad heeft volgens gegevens op internet een van de beste natuurlijke diepwaterhavens van China. Uit correspondentie tussen de kapi tein en TESO blijkt dat de con- cessieproblematiek de afgelopen weken ook aan de andere kant van de wereld is gevolgd. In één van de mails wordt belangstellend gevraagd of alles gaat goed met de 'strijd in Den Haag'. De Indische bemanning leverde ondertussen strijd met de warmte en onwillige apparatuur. In de haven van Singapore moest één van de Voith Schneider propellers worden stilgelegd en nagekeken en ook een radar op de brug hield het voorgezien. In Colombo moest nog een tus senstop worden gemaakt om twee nieuwe vriezers op te halen. De vorige waren niet bestand tegen de hitte op de Rode Zee. De beman ning sliep daar noodgedwongen aan dek om het nog een beetje koel te hebben. In Singapore was het eveneens warm. 'Het was er 35 graden en geen zuchtje wind.' TEXELSE- COURANT tyrrm fwmtrjaili b ka Kirt. De volgende Vakantiekrant verschijnt vrijdag 20 juni ipsp Oplage: 450.000 Ook adverteren in dit superactuele fullcolorblad? U kunt uw advertentie nog opgeven tot vrijdag 13 juni a.s. Tel. 0222- 36 26 00 info@lenr.nl Spinbaan 6, Den Burg LANGEVELD Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: Super deBoer Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 1