-■
flHBURfniü iiéi
Procedurefout bij start veroorzaakt opschudding
1
Cjrocn "Zwartrjexeh in het harL,
Hoofdsponsor Ronde
tekent twee jaar bij
'TIP-zuilen kostbaar en
door de tijd ingehaald'
Molengat meert af in
Chinese havenplaats
HEMA
IRillF^PÏ ïE
s smmm,
Boer weert Vogelwerkgroep
'Fundamentalisten onder
de natuurbeschermers'
EL
Stekker uit digitale vraagbaak
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12280
DINSDAG 10 JUNI 2008
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
SflliU
De Koog
dne kilometer
de start, begonnen de eerste verschillen zich af te tekenen
Oranjekoorts
De aftrap van het Nederlands elftal
is geweest. Ook Texel is bevangen
door de EK-koorts. Bij veel bedrij
ven rouleren EK-poules, flatscreens
verkopen als nooit tevoren en in
veel cafés staat de TV non-stop
aan. Pagina 3
a Niek Welboren
'Ik dacht: die ouwe school, daar tim
mer ik even een huisje, een atelier
en een galerie in. Later ben ik gaan
inzien dat het gebouw monumen
tale waarde heeft. Een levenswerk
van beeldend kunstenaar Niek Wel
boren dat nog lang niet voltooid is.
Pagina 5
a Jacobskruiskruid
Natuurbeheerders, landbouwers,
hoogheemraadschap Hollands
Noorderkwartier en de gemeente
hebben afspraken gemaakt over
het bestrijdenen beperken van
Jacobskruiskruid. Pagina 7
(Foto Harry de Graat!Beeldbank Te
Xander Pols en Tjiddo Veenstra
zijn zaterdag in de Ronde om Texel
voor de tweede achtereenvolgen
de keer gehuldigd als de catama
ranzeilers die er de minste tijd voor
nodig hadden het eiland te ronden.
In hun M20 kwamen ze 3 uur, 44
minuten en 44 seconden na de
start als eerste over de finish, ruim
één minuut eerder dan Herbert
Dercksen en zijn Britse kompaan
Mark Bulkeley.
Misschien wel de meeste aandacht
trokken Wouter Samama en Paul
Buyse, die er bij de start als een
raket vandoor gingen en hun voor
sprong tot aan de finish vasthielden.
Bij de VC-boei was echter geconsta
teerd dat de twee een stukje hadden
afgesneden. Aangezien ze niet het
officiële parcours hadden afgelegd,
volgde diskwalificatie. Bij aankomst
kregen ze een bescheiden applaus
van de duizenden toeschouwers, die
door de speaker al op de hoog
te waren gebracht. De bloemen en
champagne gingen echter aan hun
neus voorbij. Samama berustte niet
en diende een protest in, maar dat
werd afgewezen.
Tientallen andere zeilers vonden wel
gehoor bij de jury. Zij waren aanvan
kelijk gediskwalificeerd omdat ze te
vroeg waren gestart. 'De wedstrijd
zeilers proberen allemaal als eerste
te vertrekken en verdringen elkaar bij
de start. Dit keer werden ze door de
stroming over de startlijn geduwd.
Jammer, maar dat is een risico dat
ze bewust nemen en dus worden
ze uit de strijd genomen. Als wed
strijdleiding moet je de regels strikt
hanteren. Anders doe je de zeilers
tekort die er wél voor zorgen dat ze
niet te vroeg vertrekken', liet ronde
coördinator Edwin Lodder al snel na
de start weten.
Later trok de organisatie echter het
boetekleed aari. 'Vijf minuten vóór de
start zette het racecomité de zwarte
vlag. Dit had echter een minuut later
•moeten gebeuren. Wouter Samama
en Paul Buyse trokken vervolgens
vier minuten na het hijsen van de vlag
de schoot aan en gingen er vandoor.
Omdat de vlag bepalend is, konden
zij niet worden gediskwalificeerd',
aldus de verklaring van de wedstrijd
leiding, opgetekend van de website
www. rondeomtexelnl
Ondanks deze fout was de 31ste
editie van de Ronde om Texel in alle
opzichten zeer geslaagd, 's Ochtends
vroeg werd nog gevreesd voor een
dobberrondje. Er stond slechts een
lichte noordoostenwind, maar die
trok rond het middaguur geleidelijk
aan tot kracht vier, waardoor de vijf
honderd boten toch nog een behoor
lijk tempo konden ontwikkelen.
Meer over het Rondje op pagina 7 en
op pagina 9.
Vandaag uitspraak
vergassen ganzen
Mag het vergassen van ganzen
weer worden gestart of niet? Op die
vraag geeft de rechtbank in Haar
lem vandaag een antwoord. Nadat
de rechter de ontheffing vorige
week schorste, diende gistermid
dag de rechtszaak over deze bela
den kwestie. De zitting nam enkele
uren in beslag. Dat kwam met name
omdat de advocaat van de provin
cie een langdurig pleidooi hield,
ter verdediging van de ontheffing
voor het vangen en vergassen van
ganzen. Vanmorgen om 10.00 uur
zou blijken of de rechtbank het ver
zoek tot schorsing, dat door Fau
nabescherming is aangevraagd, zal
honoreren. De bekendmaking kwam
na het sluiten van deze krant
'De maat is vol. Zolang er geen
afdoende oplossing voor het gan-
zenprobleem is gevonden, komt
de Vogelwerkgroep bij ons het
land niet meer op.' Dat zeggen
de gebroeders Jan en Piet Lap uit
Den Hoorn. 'Het beschermen van
nesten is een zaak van vertrou
wen tussen landbouw en natuur
beschermers. Dat vertrouwen is
beschadigd. De tijd van discussie
is voorbij, we gaan nu over tot
actie.' De vrijwilligers komen ook
bij enkele andere boeren het land
niet meer op.
'Wij hebben geen probleem met
vogels. Onze familie boert al 400 jaar
rond Den Hoorn. Als je boer bent, ben
ie Vogelwerkgroep en Landschaps-
zorg tegelijk. De landbouw beheert
mmers tachtig procent van de cul
tuurgrond. Nesten hebben we altijd
het land gehad. We hebben er
nu ruim 200, waarvan 10 van grut
to's. We beheren die in samenspraak
met natuur- en landschapsvereniging
Lieuw. We markeren de nesten
en verleggen ze zonodig. En als er
op een stukje veel wordt gebroed,
laten we dat liggen tot de eieren
zijn uitgebroed. Dat kost natuurlijk
geld en geeft extra werk, maar we
doen dat omdat we begaan zijn met
de weidevogels. De Vogelwerkgroep
komt al jaren bij ons op het land. Niet
dat we de nesten zelf niet kunnen
beschermen, maar ze monitoren de
nesten bijvoorbeeld voor De Lieuw.
En wat die vrijwilligers doen, vinden
we prima. Maar het is een kleine
groep binnen de Vogelwerkgroep die
het verpest', doelt hij onder meer op
het interview van voorzitter Bernard
Spaans in deze krant. 'Dat is zo ont
moedigend. Dat er extra onderzoek
moet komen en extra gedoogge-
bieden voor ganzen. Alsof we niet
genoeg reservaatgebieden hebben.
En nu rollen ze over elkaar heen
met de cijfers van de ganzen. Het
is toch overduidelijk dat er schade
is. Bij ons en in de natuur. Dat staat
niet ter discussie. Niet alleen directe
schade, ook indirecte schade. Wij
hebben bijvoorbeeld erwten geteeld
en het bedrijf met wie we daarvoor
een contract afsluiten, eist dat we een
bepaalde hoeveelheid erwten leve
ren. De ganzen maken dat onmoge-
Controle op bouw niet meer te doen
Alle overzomerende
ganzen Nederland uit,
te beginnen op Texel!
lijk, dat bedrijf doet hier geen zaken
meer. Dan hebben we de vervuiling
van ons product. Wij zijn verantwoor
delijk voor de veiligheid van het voed
sel dat we produceren. Er mag bij ons
geen vogel of kat in de schuur. Maar
de ganzen schijten onze gerst onder.
Dat kan natuurlijk niet. De ganzen zijn
ook schadelijk voor de weidevogels.
We hebben best veel nesten op het
land, maar in Waalenburg, waar veel
ganzen het land op komen, heb
ben we nog maar één nest lieuwen.
En ook langs andere gebieden waar
ganzen zitten, vind je minder nesten
van weidevogels.'
Meer hierover op pagina 3.
Van 2 Waalletjes:
Wouter, als jij nou je
GEHEIME TUNNEL
GRAAFT
SEHCiM
tuhne
OK Cees, dan blijf
JIJ DOORVAREN OM DIE
TOERISTEN HUN EILAND
GEVOEL TE GEVEN
De TIP-zuilen, de publiekscompu-
ters waarmee toeristen ter plekke
informatie over natuur en activi
teiten kunnen halen, zijn ontman
teld. Het project dat in 2004 is
gestart vergt te hoge kosten en is
volgens de initiatiefnemers door
de tijd ingehaald. Het project is
beëindigd.
Met een druk op het touchscreen
van zo'n Texel Info Punt konden
gasten bij de WV, in logiesbedrij-
ven, musea of op de boot wetens-
waarrlinhpdpn nvpr i
andere informatie opvragen of een
excursie boeken. Het idee achter
het opzetten van digitale vraagba-
kens was het geven van service
en informatie, met name over de
natuur, en voorkomen dat bezoe
kers voor informatie op en neer naar
Ecomare gingen rijden. Een ambiti
eus, maar geen eenvoudig systeem.
Het ontwikkelen kostte €320.000.-.
geld dat voor een belangrijk deel
werd gesubsidieerd door de provin
cie Noord-Holland en het Europe
se stimuleringsprogramma Leader
Plus Dp dpplnpmpndp nrnanisptips
Door gebrek aan mankracht is de
gemeente niet in staat behoorlijk
controle uit te voeren op de nale
ving van bouw- en sloopvergun
ningen. Er is een forse achter
stand ontstaan. B en w willen die
wegwerken door nog maar weinig
aandacht te geven aan simpele
activiteiten zoals het plaatsen van
een dakkapel, zodat scherp gelet
kan blijven worden op 'risicovolle'
projecten, zoals de bouw van een
school.
Op Texel worden jaarlijks gemid
deld 1500 bouwvergunningen en 40
sloopvergunningen afgegeven. Tot
dusver is regel dat het Team Toe
zicht elk project tenminste drie keer
bezoekt: bij de start, halverwege
en bij de voltooiing, tenzij er aan
wijzingen zijn dat er tussentijds iets
mis gaat. Voor dat controlewerk is
1350 uur nodig. Om de achterstand
weg te werken en om pieken op
te vangen zou nog meer tijd nodig
zijn. Die tijd is er niet, zodat nu vol
gens prioriteit gewerkt wordt. Grote
risicovolle bouwactiviteiten moeten
tijdig voldoende aandacht krijgen,
schuurtjes en dakkapellen kunnen
wel wachten. Bij die aanpak zal de
achterstand nog dit jaar worden
weggewerkt, zo wordt verwacht.
Beter zicht op de voortgang van
bouwactiviteiten is niet alleen nodig
om illegale bouw en andere over
tredingen te signaleren, zodat daar
tijdig tegen kan worden opgetre
den, maar ook omdat het voor de
gemeentefinanciën van belang is
te weten of een gebouw al dan niet
is voltooid. Alleen voor een vol-
betaalden ook mee. Het project
was op poten gezet door de Stich
ting Duurzaam Texel, andere parti
cipanten waren de Texel Campings
(voorheen RST), de WV, De Krim,
Ecomare en de gemeente. Er werd
gestart met vijf digitale vraagba
ken, bij genoemde instellingen, een
aantal dat later is uitgebouwd tot
zeventien, onder meer op de veer
boot. Helemaal zonder problemen
verliep het met, op een aantal pun
ten draaide het systeem niet naar
wens.
I PPR vprHpr
tooid gebouw kan Onroerend Zaak
Belasting worden ontvangen. Op dit
moment is van honderden bouwver
gunningen de status niet bekend en
staat het dus niet vast of het betref
fende gebouw is voltooid. Om die
status alsnog te achterhalen krijgen
alle houders van een bouwvergun
ning van meer dan een jaar oud een
brief waarin staat dat de gemeen
te er vanuit gaat dat het gebouw
gereed is. Als er geen tegenbericht
komt, worden de gegevens in de
belastingadministratie opgenomen.
De archiefkasten van de controle
rende ambtenaren raken overvol,
omdat bouwvergunningen niet tijdig
worden gecontroleerd en gereed
gemeld of ingetrokken. Van de 471
bouwvergunningen die het afgelo
pen jaar werden verleend werden
er slechts 265 gereed gemeld. De
oudste bouwvergunning die nog
open staat dateert zelfs van 1993.
Dat er geen actueel overzicht is,
komt ook omdat houders van een
bouwvergunning vaak verzuimen te
melden dat het gebouw klaar is.
Haast niemand zendt het betref
fende formulier in. Om daar veran
dering in te brengen, denkt het col
lege aan een statiegeldregeling. De
aanvrager betaalt bij het verkrijgen
van de bouwvergunning bijvoor
beeld 50,- extra, die hij terugkrijgt
als hij de gereedmelding opstuurt.
Er is geen twijfel aan dat dit het
gewenste effect zal hebben.
De Molengat is donderdag aan
gekomen in de Chinese haven
plaats Zhoushan. Dat is naar alle
verwachting de eindbestemming
van de reis die vrijdag 28 maart
op 't Horntje begon.
De Molengat (varend onder de
naam Halani-1) zou aanvankelijk
naar Singapore gaan om te wor
den verbouwd, maar daar was in
het beoogde dok geen plaats. De
Molengat heeft in mei wel een paar
dagen in de stadstaat gelegen,
maar is daarna toch doorgevaren.
Ze is daardoor 69 dagen onderweg
geweest.
Zhoushan is een plaats op een
eiland (drie keer zo groot als Texel)
ten oosten van Shanghai. Bedoe
ling is dat de Molengat daar wordt
verbouwd tot werkschip voor de
offshore. Zhoushan staat bekend
als een belangrijke vissershaven,
maar heeft ook een naam als het
gaat om het repareren en bouwen
van schepen. De stad heeft volgens
gegevens op internet een van de
beste natuurlijke diepwaterhavens
van China.
Uit correspondentie tussen de kapi
tein en TESO blijkt dat de con-
cessieproblematiek de afgelopen
weken ook aan de andere kant van
de wereld is gevolgd. In één van de
mails wordt belangstellend gevraagd
of alles gaat goed met de 'strijd in
Den Haag'. De Indische bemanning
leverde ondertussen strijd met de
warmte en onwillige apparatuur. In
de haven van Singapore moest één
van de Voith Schneider propellers
worden stilgelegd en nagekeken en
ook een radar op de brug hield het
voorgezien.
In Colombo moest nog een tus
senstop worden gemaakt om twee
nieuwe vriezers op te halen. De
vorige waren niet bestand tegen de
hitte op de Rode Zee. De beman
ning sliep daar noodgedwongen
aan dek om het nog een beetje
koel te hebben. In Singapore was
het eveneens warm. 'Het was er 35
graden en geen zuchtje wind.'
TEXELSE- COURANT
tyrrm fwmtrjaili b ka Kirt.
De volgende Vakantiekrant
verschijnt vrijdag 20 juni
ipsp Oplage: 450.000
Ook adverteren in dit
superactuele fullcolorblad?
U kunt uw advertentie nog
opgeven tot vrijdag 13 juni a.s.
Tel. 0222- 36 26 00
info@lenr.nl
Spinbaan 6, Den Burg
LANGEVELD
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de
Texelse Courant een folder van:
Super
deBoer
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.