College B en W tegen het licht gehouden College houdt zich aan spoorboekje Portefeuilles college TEXELSE J COUR/WT Primeur: carpaccio van Texelse gans DINSDAG 17 JUNI 2008 Iets meer dan de helft van de bestuurstermijn heeft het hui dige college van burgemeester en wethouders erop zitten. Op 24 april 2006 kwamen de wethou ders Marian Merkelbach (CDA), Nico Kikkert (Texels Belang) en Peter Bakker (GroenLinks) in het zadel naast burgemeester Joke Geldorp. Tijd voor de Texelse Courant om een tussenbalans op te maken. Wat is er sindsdien met collegeprogramma gedaan en hoe brengen de collegeleden het er tot nu toe vanaf. Joke Geldorp De burgemeester beloofde een paar jaar geleden wat vaker 'tot tien te tellen'. Een belofte aan zich zelf die ze sindsdien is nagekomen. Bestuurlijk houdt ze onverminderd de vaart erin, maar ze reageert min der impulsief dan voorheen. Dat is onder meer te merken tijdens raadsvergaderingen. Geldorp weet zichzelf daar, op wat verbale uit schieters na, in toom te houden, ook kan ze zich soms groen en geel ergeren aan het gedrag van som mige raadsleden. Geldorp komt zachtjesaan in de nadagen van haar burgemeester schap terecht (ze stopt in 2009), maar daar is in de praktijk nog niet veel van te merken. Ze blijft zich voor de belangen van het eiland inzetten. Bij de tunnelplannen van Den Helder liet ze van zich horen, ze stond tijdens de protesten bij Dijkmanshuizen vooraan met de megafoon en vertoefde de laatste tijd geregeld in Den Haag om uit te leggen dat een marktconforme huur bij Staatsbosbeheer en concessie wetgeving voor TESO het eiland geen goed zouden doen. Een deel van haar werk doet ze vóór de schermen, een vermoedelijk nog groter deel speelt zich daarachter af. Zo stak de burgemeester veel tijd in de sluitingstijden van de horeca en toen de Karsseboom werd gekraakt, was ze ook op dat front actief om de zaken in goede banen te leiden. Dat betekent niet dat alles van een leien dakje gaat. Op het gebied van de intensievere samenwerking tus sen de Waddeneilanden moest ze een stevige veer laten. Uitgerekend de Texelse gemeenteraad besloot dit voorjaar de stekker eruit te trek ken. Dat was een bittere pil voor de burgemeester die er heel veel tijd in stak om een intensievere samenwerking van de grond te krij gen. Dat was geen makkelijk pro ces en een proces waarin ze zelf ook wel eens een lastig te nemen horde voor andere bestuurders moet zijn geweest. Geldorp neemt, mede door haar grote juridische en bestuurlijke kennis, soms een zeer strikt bestuurlijke dan wel formele opstelling aan die op anderen con fronterend kan overkomen. De burgemeester weet dat ze veel al aan de overkant moet zijn om dë belangen van het eiland te waar borgen en daar hoorde de samen werking met de andere eilanden ook bij. In de optiek van Geldorp is dat de beste weg om bestuurlijke zelfstandigheid van Texel zo lang mogelijk in de benen te houden. Ondanks haar ijver en inzet vóór de samenwerking was ze eerder dit jaar zo professioneel om pal voor wethouder Marian Merkel bach (tegen de samenwerking) te gaan staan toen commissarissen van koningin Harry Borghouts en Ed Nijpels bij een bezoek aan Texel een gezamenlijke poging onder namen Merkelbach op andere gedachten te brengen. Geldorp kapte hun overtuigingsmissie reso luut af en kwam op voor het recht van wethouder Merkelbach haar eigen mening te hebben, ook al was het niet de hare. Een smet op haar blazoen zijn de perikelen rond het vliegveld die vorig jaar tot haar aftreden als voorzitter van de NV Luchtvaart terrein Texel leidden. De commotie ontstond nadat zij Piet Standaart (met wie ze een slechte verhouding had) had gesommeerd beschul digingen over sabotage aan zijn vliegtuig hard te maken, anders zou hem strafrechtelijk laten vervolgen wegens smaad. Het leidde tot veel ophef en in overleg met het col lege besloot Geldorp het voorzit terschap neer te leggen om verdere beschadiging te voorkomen. Dat de zaak gevoelig lag, bleek later. Bij interviews wilde ze pertinent niet op de kwestie ingaan. Toen Stan daart eind 2007 aftrad als raadslid, kreeg ze van hem stevig de wind van voren, maar daar reageerde ze ook niet op. Het vliegveldbestuur zag later af van vervolgstappen tegen Standaart. Hoewel haar functie enige afstand met zich meebrengt, doet Geldorp verder leuk mee aan de gebrui kelijke zaken op het eiland. Ze is actief in het Hoornder dorpsleven, haar woonkamer is al jarenlang een van de theaters bij Broadway en tij dens het NK strandgolftoernooi bij De Cocksdorp was ze een fervent deelneemster. Nico Kikkert Nico Kikkert deed twee jaar gele den nagenoeg blanco zijn intrede in het college. Texels Belang schoof hem als eerste wethouderskandi daat naar voren, nadat toenmalig wethouder Corry Heijne uit onvrede op de tweede plaats was gezet. Zo'n beetje vanuit het niets kreeg Kikkert meteen de zwaarste por tefeuille plus het loco-burgemees terschap zonder eerst als raadslid ervaring met het politieke hand werk te hebben opgedaan. Dat is te merken geweest. Van alle collegeleden heeft Kikkert de afgelopen twee jaar de meeste bot singen met de gemeenteraad op zijn naam staan. Wonen boven de horeca, de strandnota, de wel standsnota en de megamanege zijn enkele onderwerpen waarbij hij en de raad geregeld van mening ver schilden. Ook de raadsleden van zijn eigen Texels Belang leggen hem regelmatig het vuur aan de schenen. Het is grotendeels terug te herleiden op zijn zakelijke stijl en een gemis aan politiek gevoel dat zich soms openbaart. Hij vangt niet altijd de politieke signalen op, waardoor hij vervolgens niet de juiste weg inslaat om de politieke partijen achter zich te krijgen. Dat was onder meer te zien bij de draaiende te houden, steekt heel veel uren in het vak en is iemand die je om een boodschap kunt sturen. Een regelmatig op straat gehoorde klacht is dat wethouder Kikkert soms moeilijk bereikbaar is. Texe laars die hem proberen te bena deren, komen vaak niet verder dan het bestuurssecretariaat, waarna ze naar een betreffende ambtelijke afdeling worden doorverwezen. Die afscherming is gezien de hoeveel heid werk op zijn bureau niet ver- kelbach adviseerde de raad met klem niet meer geld uit te trekken dan het college had voorgesteld, maar de raad besloot toch anders. Texels Belang en D66 kwamen ver volgens ook zelf met voorstellen om de extra kosten te dekken. Ze heeft een kluif aan de invoering van de Wet Maatschappelijke Onder steuning en de bouwplannen rond de OSG, maar daar wordt even eens zonder al te veel herrie naar resultaten toegewerkt. Merkelbach baarde eerder dit jaar wel opzien in van armoede) Als wethouder, en vroeger ook als raadslid, pleit ze regelmatig voor een beter gebruik van de bijzondere bijstand die de gemeente jaarlijks in kas heeft. Peter Bakker Peter Bakker is sinds zijn terug keer als wethouder in 2006 min of meer verder gegaan waar hij in 2002 was gebleven. Hij heeft opnieuw de financiën in zijn por tefeuille en legt zich wederom met volle overgave op het onderwerp Peter Bakker, Marian Merkelbach en Nico Kikkert werden op 24 april 2006 tot wethouders benoemd rr mega-manege. Kikkert foield in die kwestie consequent vast aan de Juistheid van de gevoerde proce dures (waarin hij ongetwijfeld gelijk had) en ging voorbij aan het gege ven dat de politieke partijen het absoluut niet wilden. Het kwam hem op veel kritiek van de raad te staan en hij kreeg een (verder niet gesteunde) motie van wantrouwen van de WD aan de broek. Ook bij de moeizame behandeling van de strandnota leek hij oprecht verrast dat een lobby van de strandex- ploitanten over strandpaviljoens en strandkiosken op de valreep van de vaststelling alsnog tot andere inzichten bij de raad hadden geleid, terwijl de strandexploitanten toch al een tijdje warm liepen om te gaan lobbyen. Het typeert de bestuurswijze van Kikkert, hij ziet waarschijnlijk het liefst dat in een vroeg stadium de lijnen worden uitgezet, waarna de personen met bestuursverantwoor- delijkheid de zaken verder in alle rust uitwerken. Dat kan goed wer ken binnen het bedrijfsleven, maar politiek is een ander bedrijf waar de wind nog wel plotseling anders wil gaan waaien. Het niet altijd aanvoelen van politieke signalen maakt van Kikkert echter nog geen slecht bestuurder. Hij weet binnen zijn portefeuille de nodige bordjes wonderlijk. Het is echter ook te vol gen dat Texelaars de afscherming niet altijd willen begrijpen, omdat Kikkert ook een Texelaar is van wie veel mensen aannemen dat hij makkelijk aanspreekbaar is. Marian Merkelbach Merkelbach trad twee jaar geleden ook nieuw aan in het college, maar had toen in tegenstelling tot Kikkert al vier jaar ervaring als raadslid voor het CDA achter de rug. Tijdens die vier jaar nam ze de gelegenheid te baat erop te letten hoe een wet houder zich het beste kan opstel len. Op een paar voorvalletjes na lopen bij haar de zaken politiek zonder al te veel problemen. Merkelbach gaat soepel met de par tijen om, weet valkuilen te omzeilen en is sterk in communicatie. Ze zit vaak goed in de materie van haar portefeuille, spreekt duidelijke taal en probeert volledig te zijn, zodat toehoorders niet met teveel vragen achterblijven. Ze is in het kader van de volledigheid ook niet te beroerd als eerste met slechte tijdingen te komen (zoals een tijdje over moge lijke nieuwe extra kosten voor de OSG). Hoe dat achter de schermen gaat, is lastiger te beoordelen. De renovatie van het dorpshuis in Den Hoorn is tot nu haar enige hoofdpijndossier geweest. Mer- de kwestie rond de megamanege. Zij nam dat onderwerp in maart even over van de afwezige Kikkert (collegiaal bestuur) en meldde toen dat notulen waar de WD herhaal delijk om had gevraagd gewoon in het dossier van de manege zaten. Dat kwam haar op veel kritiek van de WD en ook de andere poli tieke partijen te staan. Het was een optreden dat ook niet echt in de stijl van Merkelbach paste. Ze hield haar rug recht bij haar afwijzing van de verdere intensieve samenwerking tussen de Wadden eilanden. Ook tijdens een bezoek van commissarissen van de konin gin Borghouts en Nijpels (voorstan ders van verdere samenwerking) hield ze vast aan haar mening. Ze trad, in aansluiting daarop, uit eigen beweging terug uit het Eilan der College. De voedselbank is een gevoelige snaar bij Merkelbach. Als wethou der Welzijn kan het haar niet lekker zitten dat Texel er één nodig heeft. Merkelbach zal zich niet tégen de voedselbank uitspreken, maar het is in haar ogen geen structurele oplossing om de armoede op het eiland te bestrijden. Zij ziet liever dat Texelaars met schulden beter te leren omgaan met geld, zodat ze minder snel schulden hoeven te maken (de grootste oorzaak n PvdA stemden tegen). duurzaamheid toe. Dat heeft onder zijn bewind onder meer geleid tot de afname van groene stroom (uit Texels huisvuil) bij de Huisvuilcen- trale in Alkmaar voor gemeentelijke gebouwen en de straatverlichting en er zijn de nodige plannen tot 2011 onderweg. Bakker, raadslid van 1982 tot 2002, wethouder van 1998 tot 2002 en commissielid Middelen van 2002 tot 2006, is een oude rot in het vak. Hij weet waar hij over spreekt en heeft over het algemeen geen moeite in de omgang met de raad. De afgelopen twee jaar liet hij zich slechts één keer gaan toen WD- voorman Gerbrand Poster bleef doorzuigen dat de begroting voor 2007 met in orde zou zijn. Bakker schoot op het eind van de avond uit zijn slof en beet Poster venijnig toe dat hij 'op moest houden met zijn onzin'. De begroting werd later goedgekeurd door de provincie. Poster was het er niet mee eens dat diverse kostenposten inciden teel via de Voorjaarsnota en de algemene reserves werden gedekt. In april 2007 werd Bakker getroffen door een herseninfarct waardoor hij tot november als wethouder uit de roulatie moest. Hij toonde zich een vechter, revalideerde en knok te zich terug. GroenLinks toonde ondertussen als kleinste opposi tiepartij veerkracht door raadslid Rikus Kieft zeven maanden lang als wethouder naar voren te schuiven en Rob Heijman als vervangend raadslid aan te stellen. Sinds zijn herbenoeming is Bakker weer vol aan de slag gegaan, maar hij heeft toch een lange periode moet mis sen om net als in zijn vorige wet houdersperiode goed op stoom te kunnen komen. Bakker kan, als de raad ermee instemt, de overname van de haven van Oudeschild binnenkort ais trofee op zijn bureau zetten. Dat dossier heeft meer dan twintig jaar lang opengelegen. De komen de maanden wachten hem echter nieuwe lastig zaken als verhoging van de toeristenbelasting en een forse stijging van de rioolrechten. Ook moet hij een begroting van een tekort van acht ton (met dek kingsplan) door de raad zien te loodsen. Bij de begroting van 2006 (ook geplaagd door tekorten) zei hij het echter als een uitdaging te zien dergelijke behandelingen tot een goed einde te brengen De burgemeester en de wet houders hebben elk hun porte feuille met zaken waarvoor zij politiek verantwoordelijk zijn. Een kort overzicht. Joke Geldorp: Bestuurlijke coördinatie, open bare orde en veiligheid, perso neel en organisatie, handhaving, strandvonderij, representatie en communicatie, PHH-gebouw, burgerzaken. Nico Kikkert: Ruimtelijke ordening, volkshuis vesting (samen met Merkelbach), natuur en landschap, economie, grondzaken, strandbeheer, Ruim te voor Ontwikkeling, nieuwe raadhuis, herinrichting Groene- plaats. Marian Merkelbach: Welzijn, volksgezondheid, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, volkshuisvesting (samen met Kikkert), kunst en cultuur, sport, onderwijs, nieuwbouw OSG, monumentenbeleid, werkgroep Minder Regels. Peter Bakker: Financieel beleid, openbare wer ken, verkeer en vervoer, duur zaamheid en milieu, haven Oude schild, Waddenfonds, project Gouden Driehoek Oudeschild. Texelaars meer betrekken bij beslissingen, werken aan armoe de, duurzaamheid bevorderen en de gemeentelijke dienstverlening verbeteren. Het zijn enkele punten uit het spoorboekje waarmee het college in 2006 van start ging. Nog niet alles van de voorgenomen plannen staat op de rails, maar het college lijkt na twee jaar wel behoor lijk op de goede weg. Nalezing van het collegeprogramma leert dat veel van de opgesomde onderwerpen in de steigers zijn gezet of al verwezen lijkt zijn. Een van die punten is het komen tot een breed gedragen regeling voor openingstijden in de horeca. Daar is veel over gediscussieerd, maar in april besloot de raad dat de horeca de komende jaren zes dagen per week tot 3.00 uur open mag blijven (en zaterdag tot 4.00 uur). Een besluit dat niet door iedereen met applaus werd begroet, maar wel op de nodige instemming kon rekenen. Een andere toezegging die wordt nagekomen is het meer betrekken van Texelaars bij beslissingen. Het college liet zowel de herinrichting van de Groeneplaats, het project Ruimte voor Ontwikkeling als een plan voor parkeren in het centrum gepaard gaan met de nodige publieksavon- den waar Texelaars hun zegje kon den doen. Daartegenover staat dat Texelaars in het noordwesten van Den Burg het gevoel hebben dat ze pas laat bij zaken worden betrokken (de aanvullende BPL-plannen bij het PHH-gebouw). Het project Ruimte voor Ontwikkeling moet, zoals toegezegd in het colle geprogramma, leiden tot een actuali satie van de Structuurvisie 2020, een nieuw bestemmingsplan Buitenge bied en een beleidsvisie voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Tot nu is het project op schema, zodat het er naar uitziet dat het gaat lukken de voornemens deze collegeperiode te realiseren. Armoede Op het gebied van armoede presen teerde het college in april een notitie met voorstellen om armoede beter te bestrijden. Dat werd door sommigen als redelijk laat beschouwd, maar binnen de politieke partijen heerste over het algemeen tevredenheid dat er plannen lagen. Armoede was tij dens de verkiezingen een belangrijk onderwerp. Er wordt eveneens gewerkt aan het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening, al zal dat niet direct door elke Texelaar worden ervaren. Het niet op tijd afhandelen van brieven is een immer opduikende klacht, het in behandeling nemen van principe verzoeken moest vorig jaar door tijd gebrek worden gestaakt en vorig jaar stapten ook diverse Texelaars naar de politieke partijen om aan te kaarten dat ze wel erg lang op een bouw vergunning aan het wachten waren. Overigens lukt het het gemeentelijk apparaat om vrijwel alle bouwaanvra- gen binnen de gestelde termijnen te behandelen. Het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening is wel goed zichtbaar op de website van de gemeente. Die heeft veranderingen ondergaan om Texelaars beter van dienst te zijn. Terreinwinst is eveneens geboekt op het verkrijgen van geld uit het Waddenfonds, de hondenbelasting is afgeschaft, de overname van de haven in Oudeschild is aanstaande, er is na jaren praten een kunst- en cul tuurnota gepresenteerd, het onder houd van wegen is vorig jaar veran kerd in een nota wegbeheer en er is een lokale woonvisie vastgesteld met daarin onder meer aandacht voor de huisvesting van starters en senioren. In het collegeprogramma van twee jaar geleden wordt ook nog gespro ken over het splitsen van woningen, maar daar is minder van vernomen. Wel staat sinds Ruimte voor Ontwik keling het begrip kangoeroe-wonin gen weer op de agenda. Dat zijn hui zen waar meerdere generaties tegelijk in kunnen wonen. Regelgeving Van de voornemens om de lokale regelgeving te minderen, is minder te merken. De raad stuurde recent nog een aangepaste concept-Welstands nota terug naar het college met de mededeling dat daar nog veel regels uit konden worden geschrapt. Van de ideeën om het aantal bestemmings plannen te verminderen en een mobi liteitsplan te presenteren, is ook nog niet veel merkbaar. Een betere ont sluiting van De Waal, onderdeel van het mobiliteitsplan is inmiddels wel uitgevoerd. Er zijn op het Hogereind parkeervakken aangebracht en er is éénrichtingsverkeer ingesteld. Ook werd zwaarverkeer over de haven van Oudeschild voor de Volmolen aan banden gelegd, al was dat na aandringen van de raad. Over hoe het staat met de reorganisaties en de plannen om de gemeente efficiënter te laten werken, is op het moment weinig bekend. Naar buiten toe, is het rustig, maar het is de vraag of alles intern inmiddels op rolletjes loopt. Eind vorig jaar presenteerde de lokale rekenkamercommissie een rapport waaruit bleek dat tussen het ambte lijke apparaat, het college en de raad eerder een sfeer van wantrouwen dan vertrouwen was ontstaan. College en raad kregen een onvoldoende van de ambtenaren. Dat gaf aan dat het nog lang geen koek en ei op het raadhuis was. Dat was zorgelijk, omdat het college voor goed functioneren voor een belangrijk deel op het ambtelijke apparaat is aangewezen. Overigens wilde burgemeester Joke Geldorp de problemen toen niet op de reorgani satie terug herleiden. Dat was volgens haar misschien een factor. De wijze waarop vorig jaar een kerntakendis cussie (wat moet een gemeente wel en met doen) van start ging, droeg niet bepaald bij aan het verbeteren van de verhouding. Toen werd van een beperkt aantal taken bekeken of ze wel of niet konden blijven, wat tot onrust onder het personeel leidde. Van de kerntakendiscussie, ook een voornemen in het collegeprogramma, is sinds de laatste openbare verga dering weinig meer vernomen, maar achter de schermen wordt er wel aan doorgewerkt. Duurzaamheid Duurzaamheid staat bij het huidige college hoger in het vaandel dan bij het vorige. Er wordt aan gewerkt het begrip gemeengoed te maken, er wordt meer groene energie afgeno men en vorig jaar werd gezamenlijk met de andere Waddeneilanden een ambitiemanifest opgesteld om in 2020 zelfvoorzienend te zijn op het gebied van energie en water. Dat heeft geleid tot een energievisie waarin uiteen wordt gezet wat tot 2011 allemaal concreet aan duurzaamheid kan wor den gedaan. Opmerkelijk is dat het college, ondanks de vele aandacht voor duurzaamheid, de subsidiëring van de Stichting Duurzaam Texel wil beëindigen. Daarover staat overigens verder niks beschreven in het colle geprogramma. Een onderwerp waar het college van het spoorboekje af lijkt te geraken is het met meer dan trendmatig verhogen van de lokale lasten. De rioolheffing staat op de nominatie dit jaar met 85 tot 110 euro per aansluiting te stijgen en ook bij de Onroerend Zaakbelasting is mogelijk een breuk met het verleden op komst. Het college overweegt het systeem los te laten dat de stijging van de WOZ-waarde wordt verrekend in de OZB-taneven. waardoor Texe laars vanaf 2009 met hogere lasten te maken kunnen krijgen. Ook de toe ristenbelasting staat op de nominatie meer dan trendmatig (van €0,85 naar €1,05) te worden verhoogd. Het zijn tot nu toe voorstellen waar ook de raad zich nog over moet uitspreken. Terwijl elders op Texel leden van Faunabescherming protesteerden tegen de 'ganzenmoord' op het eiland en folders verspreidden, lie ten genodigden van de feestelijk heden rond het project Oude Hoorn zich het ganzenvlees goed smaken. Zij hadden de primeur: carpaccio van Texelse grauwe ganzen. Het vlees werd na afloop geserveerd in de schuur van Alexander Hoeve op initiatief van agrarische natuur- en landschapsvereniging De Lieuw. Voorzitter Corry Heijne: 'Wij staan achter deze noodloplossing. Ze verdringen onze weidevogéls en noodzaken de landbouwers om hen te verjagen met ontsierende lin ten. poppen en verstorende knal apparaten.' Tot dusver heeft Duke Faunabeheer 3400 grauwe ganzen gevangen. De dieren kunnen volgens Heijne op een verantwoorde manier tot kwaliteitsproduct worden verwerkt. Bij de proeverij gingen ook recep tenboekjes rond. De ganzenhap- VERVOLG VAN PAGINA 1 Waalenburg Voor schaalvergroting is kavelruil een goed instrument, voor verbre ding zijn pakketten nodig waaruit boeren voor hun bednjf passende mogelijkheden kunnen kiezen tegen marktconforme vergoedingen.' De partij vindt dat de gemeenteraad en agrarische natuur- en landschaps vereniging De Lieuw bij dit proces moeten worden betrokken en dat er onderzoek moet komen naar agra- nsch beheer van gebieden die bin nen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) vallen. Ook moet er onder Texelse regie een beheer- en gron- druilbank worden ingesteld en mag de aanwijzing van Natura 2000- gebieden niet nadelig zijn voor gebruik van landbouwgrond en dat jes waren bereid door Texel Cate ring van Ruud Boom en geleverd door slagerij Goënga in Den Hoorn. Geserveerd met aardbeiensaus op een bedje sla viel het dungesne- er voldoende mogelijkheden voor groene (grond) en blauwe (water) diensten moeten zijn. De overige fractie reageerden ver deeld. Het CDA waarschuwde dat verstoring van het lopende proces ondernemers in de problemen kan brengen. Wel waren alle partijen van mening dat er zekerheid over de compensatiegrond moet komen. Naar verluid is die zekerheid er bij na TB zal de motie heroven/vegen. Trekkerrijbewijs Onder toeziend oog van examinator Van Zelm van het Clusius College uit Alkmaar slaagden zaterdag zes kandidaten voor het trekkerrijbewijs. De geslaagden zijn Dirkjan Boon. Mike Brouwer, Dirkjan Hin, Bas van der Veer. Richard Witte en Paul ter Steege. den vlees bij de meeste genodig den in de smaak. Er werden ook stukjes ganzenfilet gepresenteerd, 's Avonds ging het vlees op de barbecue.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5