College B en W tegen het licht gehouden
College houdt zich
aan spoorboekje
Portefeuilles college
TEXELSE J COUR/WT
Primeur: carpaccio van Texelse gans
DINSDAG 17 JUNI 2008
Iets meer dan de helft van de
bestuurstermijn heeft het hui
dige college van burgemeester
en wethouders erop zitten. Op 24
april 2006 kwamen de wethou
ders Marian Merkelbach (CDA),
Nico Kikkert (Texels Belang) en
Peter Bakker (GroenLinks) in het
zadel naast burgemeester Joke
Geldorp. Tijd voor de Texelse
Courant om een tussenbalans
op te maken. Wat is er sindsdien
met collegeprogramma gedaan
en hoe brengen de collegeleden
het er tot nu toe vanaf.
Joke Geldorp
De burgemeester beloofde een
paar jaar geleden wat vaker 'tot
tien te tellen'. Een belofte aan zich
zelf die ze sindsdien is nagekomen.
Bestuurlijk houdt ze onverminderd
de vaart erin, maar ze reageert min
der impulsief dan voorheen. Dat
is onder meer te merken tijdens
raadsvergaderingen. Geldorp weet
zichzelf daar, op wat verbale uit
schieters na, in toom te houden,
ook kan ze zich soms groen en geel
ergeren aan het gedrag van som
mige raadsleden.
Geldorp komt zachtjesaan in de
nadagen van haar burgemeester
schap terecht (ze stopt in 2009),
maar daar is in de praktijk nog niet
veel van te merken. Ze blijft zich
voor de belangen van het eiland
inzetten. Bij de tunnelplannen van
Den Helder liet ze van zich horen,
ze stond tijdens de protesten bij
Dijkmanshuizen vooraan met de
megafoon en vertoefde de laatste
tijd geregeld in Den Haag om uit te
leggen dat een marktconforme huur
bij Staatsbosbeheer en concessie
wetgeving voor TESO het eiland
geen goed zouden doen. Een deel
van haar werk doet ze vóór de
schermen, een vermoedelijk nog
groter deel speelt zich daarachter
af. Zo stak de burgemeester veel
tijd in de sluitingstijden van de
horeca en toen de Karsseboom
werd gekraakt, was ze ook op dat
front actief om de zaken in goede
banen te leiden.
Dat betekent niet dat alles van een
leien dakje gaat. Op het gebied van
de intensievere samenwerking tus
sen de Waddeneilanden moest ze
een stevige veer laten. Uitgerekend
de Texelse gemeenteraad besloot
dit voorjaar de stekker eruit te trek
ken. Dat was een bittere pil voor
de burgemeester die er heel veel
tijd in stak om een intensievere
samenwerking van de grond te krij
gen. Dat was geen makkelijk pro
ces en een proces waarin ze zelf
ook wel eens een lastig te nemen
horde voor andere bestuurders
moet zijn geweest. Geldorp neemt,
mede door haar grote juridische en
bestuurlijke kennis, soms een zeer
strikt bestuurlijke dan wel formele
opstelling aan die op anderen con
fronterend kan overkomen.
De burgemeester weet dat ze veel
al aan de overkant moet zijn om dë
belangen van het eiland te waar
borgen en daar hoorde de samen
werking met de andere eilanden
ook bij. In de optiek van Geldorp is
dat de beste weg om bestuurlijke
zelfstandigheid van Texel zo lang
mogelijk in de benen te houden.
Ondanks haar ijver en inzet vóór
de samenwerking was ze eerder
dit jaar zo professioneel om pal
voor wethouder Marian Merkel
bach (tegen de samenwerking) te
gaan staan toen commissarissen
van koningin Harry Borghouts en
Ed Nijpels bij een bezoek aan Texel
een gezamenlijke poging onder
namen Merkelbach op andere
gedachten te brengen. Geldorp
kapte hun overtuigingsmissie reso
luut af en kwam op voor het recht
van wethouder Merkelbach haar
eigen mening te hebben, ook al
was het niet de hare.
Een smet op haar blazoen zijn de
perikelen rond het vliegveld die
vorig jaar tot haar aftreden als
voorzitter van de NV Luchtvaart
terrein Texel leidden. De commotie
ontstond nadat zij Piet Standaart
(met wie ze een slechte verhouding
had) had gesommeerd beschul
digingen over sabotage aan zijn
vliegtuig hard te maken, anders zou
hem strafrechtelijk laten vervolgen
wegens smaad. Het leidde tot veel
ophef en in overleg met het col
lege besloot Geldorp het voorzit
terschap neer te leggen om verdere
beschadiging te voorkomen. Dat
de zaak gevoelig lag, bleek later. Bij
interviews wilde ze pertinent niet
op de kwestie ingaan. Toen Stan
daart eind 2007 aftrad als raadslid,
kreeg ze van hem stevig de wind
van voren, maar daar reageerde ze
ook niet op. Het vliegveldbestuur
zag later af van vervolgstappen
tegen Standaart.
Hoewel haar functie enige afstand
met zich meebrengt, doet Geldorp
verder leuk mee aan de gebrui
kelijke zaken op het eiland. Ze is
actief in het Hoornder dorpsleven,
haar woonkamer is al jarenlang een
van de theaters bij Broadway en tij
dens het NK strandgolftoernooi bij
De Cocksdorp was ze een fervent
deelneemster.
Nico Kikkert
Nico Kikkert deed twee jaar gele
den nagenoeg blanco zijn intrede in
het college. Texels Belang schoof
hem als eerste wethouderskandi
daat naar voren, nadat toenmalig
wethouder Corry Heijne uit onvrede
op de tweede plaats was gezet.
Zo'n beetje vanuit het niets kreeg
Kikkert meteen de zwaarste por
tefeuille plus het loco-burgemees
terschap zonder eerst als raadslid
ervaring met het politieke hand
werk te hebben opgedaan.
Dat is te merken geweest. Van
alle collegeleden heeft Kikkert de
afgelopen twee jaar de meeste bot
singen met de gemeenteraad op
zijn naam staan. Wonen boven de
horeca, de strandnota, de wel
standsnota en de megamanege zijn
enkele onderwerpen waarbij hij en
de raad geregeld van mening ver
schilden. Ook de raadsleden van
zijn eigen Texels Belang leggen
hem regelmatig het vuur aan de
schenen. Het is grotendeels terug
te herleiden op zijn zakelijke stijl
en een gemis aan politiek gevoel
dat zich soms openbaart. Hij vangt
niet altijd de politieke signalen op,
waardoor hij vervolgens niet de
juiste weg inslaat om de politieke
partijen achter zich te krijgen.
Dat was onder meer te zien bij de
draaiende te houden, steekt heel
veel uren in het vak en is iemand
die je om een boodschap kunt
sturen.
Een regelmatig op straat gehoorde
klacht is dat wethouder Kikkert
soms moeilijk bereikbaar is. Texe
laars die hem proberen te bena
deren, komen vaak niet verder dan
het bestuurssecretariaat, waarna
ze naar een betreffende ambtelijke
afdeling worden doorverwezen. Die
afscherming is gezien de hoeveel
heid werk op zijn bureau niet ver-
kelbach adviseerde de raad met
klem niet meer geld uit te trekken
dan het college had voorgesteld,
maar de raad besloot toch anders.
Texels Belang en D66 kwamen ver
volgens ook zelf met voorstellen
om de extra kosten te dekken. Ze
heeft een kluif aan de invoering van
de Wet Maatschappelijke Onder
steuning en de bouwplannen rond
de OSG, maar daar wordt even
eens zonder al te veel herrie naar
resultaten toegewerkt. Merkelbach
baarde eerder dit jaar wel opzien in
van armoede) Als wethouder, en
vroeger ook als raadslid, pleit ze
regelmatig voor een beter gebruik
van de bijzondere bijstand die de
gemeente jaarlijks in kas heeft.
Peter Bakker
Peter Bakker is sinds zijn terug
keer als wethouder in 2006 min
of meer verder gegaan waar hij
in 2002 was gebleven. Hij heeft
opnieuw de financiën in zijn por
tefeuille en legt zich wederom met
volle overgave op het onderwerp
Peter Bakker, Marian Merkelbach en Nico Kikkert werden op 24 april 2006 tot wethouders benoemd rr
mega-manege. Kikkert foield in die
kwestie consequent vast aan de
Juistheid van de gevoerde proce
dures (waarin hij ongetwijfeld gelijk
had) en ging voorbij aan het gege
ven dat de politieke partijen het
absoluut niet wilden. Het kwam
hem op veel kritiek van de raad te
staan en hij kreeg een (verder niet
gesteunde) motie van wantrouwen
van de WD aan de broek. Ook bij
de moeizame behandeling van de
strandnota leek hij oprecht verrast
dat een lobby van de strandex-
ploitanten over strandpaviljoens en
strandkiosken op de valreep van
de vaststelling alsnog tot andere
inzichten bij de raad hadden geleid,
terwijl de strandexploitanten toch
al een tijdje warm liepen om te
gaan lobbyen.
Het typeert de bestuurswijze van
Kikkert, hij ziet waarschijnlijk het
liefst dat in een vroeg stadium de
lijnen worden uitgezet, waarna de
personen met bestuursverantwoor-
delijkheid de zaken verder in alle
rust uitwerken. Dat kan goed wer
ken binnen het bedrijfsleven, maar
politiek is een ander bedrijf waar
de wind nog wel plotseling anders
wil gaan waaien. Het niet altijd
aanvoelen van politieke signalen
maakt van Kikkert echter nog geen
slecht bestuurder. Hij weet binnen
zijn portefeuille de nodige bordjes
wonderlijk. Het is echter ook te vol
gen dat Texelaars de afscherming
niet altijd willen begrijpen, omdat
Kikkert ook een Texelaar is van
wie veel mensen aannemen dat hij
makkelijk aanspreekbaar is.
Marian Merkelbach
Merkelbach trad twee jaar geleden
ook nieuw aan in het college, maar
had toen in tegenstelling tot Kikkert
al vier jaar ervaring als raadslid voor
het CDA achter de rug. Tijdens die
vier jaar nam ze de gelegenheid te
baat erop te letten hoe een wet
houder zich het beste kan opstel
len. Op een paar voorvalletjes na
lopen bij haar de zaken politiek
zonder al te veel problemen.
Merkelbach gaat soepel met de par
tijen om, weet valkuilen te omzeilen
en is sterk in communicatie. Ze zit
vaak goed in de materie van haar
portefeuille, spreekt duidelijke taal
en probeert volledig te zijn, zodat
toehoorders niet met teveel vragen
achterblijven. Ze is in het kader van
de volledigheid ook niet te beroerd
als eerste met slechte tijdingen te
komen (zoals een tijdje over moge
lijke nieuwe extra kosten voor de
OSG). Hoe dat achter de schermen
gaat, is lastiger te beoordelen.
De renovatie van het dorpshuis
in Den Hoorn is tot nu haar enige
hoofdpijndossier geweest. Mer-
de kwestie rond de megamanege.
Zij nam dat onderwerp in maart
even over van de afwezige Kikkert
(collegiaal bestuur) en meldde toen
dat notulen waar de WD herhaal
delijk om had gevraagd gewoon in
het dossier van de manege zaten.
Dat kwam haar op veel kritiek van
de WD en ook de andere poli
tieke partijen te staan. Het was een
optreden dat ook niet echt in de
stijl van Merkelbach paste.
Ze hield haar rug recht bij haar
afwijzing van de verdere intensieve
samenwerking tussen de Wadden
eilanden. Ook tijdens een bezoek
van commissarissen van de konin
gin Borghouts en Nijpels (voorstan
ders van verdere samenwerking)
hield ze vast aan haar mening.
Ze trad, in aansluiting daarop, uit
eigen beweging terug uit het Eilan
der College.
De voedselbank is een gevoelige
snaar bij Merkelbach. Als wethou
der Welzijn kan het haar niet lekker
zitten dat Texel er één nodig heeft.
Merkelbach zal zich niet tégen de
voedselbank uitspreken, maar het
is in haar ogen geen structurele
oplossing om de armoede op het
eiland te bestrijden. Zij ziet liever
dat Texelaars met schulden beter
te leren omgaan met geld, zodat
ze minder snel schulden hoeven
te maken (de grootste oorzaak
n PvdA stemden tegen).
duurzaamheid toe. Dat heeft onder
zijn bewind onder meer geleid tot
de afname van groene stroom (uit
Texels huisvuil) bij de Huisvuilcen-
trale in Alkmaar voor gemeentelijke
gebouwen en de straatverlichting
en er zijn de nodige plannen tot
2011 onderweg.
Bakker, raadslid van 1982 tot 2002,
wethouder van 1998 tot 2002 en
commissielid Middelen van 2002
tot 2006, is een oude rot in het
vak. Hij weet waar hij over spreekt
en heeft over het algemeen geen
moeite in de omgang met de raad.
De afgelopen twee jaar liet hij zich
slechts één keer gaan toen WD-
voorman Gerbrand Poster bleef
doorzuigen dat de begroting voor
2007 met in orde zou zijn. Bakker
schoot op het eind van de avond
uit zijn slof en beet Poster venijnig
toe dat hij 'op moest houden met
zijn onzin'. De begroting werd later
goedgekeurd door de provincie.
Poster was het er niet mee eens
dat diverse kostenposten inciden
teel via de Voorjaarsnota en de
algemene reserves werden gedekt.
In april 2007 werd Bakker getroffen
door een herseninfarct waardoor
hij tot november als wethouder uit
de roulatie moest. Hij toonde zich
een vechter, revalideerde en knok
te zich terug. GroenLinks toonde
ondertussen als kleinste opposi
tiepartij veerkracht door raadslid
Rikus Kieft zeven maanden lang als
wethouder naar voren te schuiven
en Rob Heijman als vervangend
raadslid aan te stellen. Sinds zijn
herbenoeming is Bakker weer vol
aan de slag gegaan, maar hij heeft
toch een lange periode moet mis
sen om net als in zijn vorige wet
houdersperiode goed op stoom te
kunnen komen.
Bakker kan, als de raad ermee
instemt, de overname van de
haven van Oudeschild binnenkort
ais trofee op zijn bureau zetten.
Dat dossier heeft meer dan twintig
jaar lang opengelegen. De komen
de maanden wachten hem echter
nieuwe lastig zaken als verhoging
van de toeristenbelasting en een
forse stijging van de rioolrechten.
Ook moet hij een begroting van
een tekort van acht ton (met dek
kingsplan) door de raad zien te
loodsen. Bij de begroting van 2006
(ook geplaagd door tekorten) zei hij
het echter als een uitdaging te zien
dergelijke behandelingen tot een
goed einde te brengen
De burgemeester en de wet
houders hebben elk hun porte
feuille met zaken waarvoor zij
politiek verantwoordelijk zijn.
Een kort overzicht.
Joke Geldorp:
Bestuurlijke coördinatie, open
bare orde en veiligheid, perso
neel en organisatie, handhaving,
strandvonderij, representatie en
communicatie, PHH-gebouw,
burgerzaken.
Nico Kikkert:
Ruimtelijke ordening, volkshuis
vesting (samen met Merkelbach),
natuur en landschap, economie,
grondzaken, strandbeheer, Ruim
te voor Ontwikkeling, nieuwe
raadhuis, herinrichting Groene-
plaats.
Marian Merkelbach:
Welzijn, volksgezondheid, Wet
Maatschappelijke Ondersteuning,
volkshuisvesting (samen met
Kikkert), kunst en cultuur, sport,
onderwijs, nieuwbouw OSG,
monumentenbeleid, werkgroep
Minder Regels.
Peter Bakker:
Financieel beleid, openbare wer
ken, verkeer en vervoer, duur
zaamheid en milieu, haven Oude
schild, Waddenfonds, project
Gouden Driehoek Oudeschild.
Texelaars meer betrekken bij
beslissingen, werken aan armoe
de, duurzaamheid bevorderen en
de gemeentelijke dienstverlening
verbeteren. Het zijn enkele punten
uit het spoorboekje waarmee het
college in 2006 van start ging.
Nog niet alles van de voorgenomen
plannen staat op de rails, maar het
college lijkt na twee jaar wel behoor
lijk op de goede weg. Nalezing van
het collegeprogramma leert dat veel
van de opgesomde onderwerpen in
de steigers zijn gezet of al verwezen
lijkt zijn.
Een van die punten is het komen tot
een breed gedragen regeling voor
openingstijden in de horeca. Daar
is veel over gediscussieerd, maar in
april besloot de raad dat de horeca
de komende jaren zes dagen per
week tot 3.00 uur open mag blijven
(en zaterdag tot 4.00 uur). Een besluit
dat niet door iedereen met applaus
werd begroet, maar wel op de nodige
instemming kon rekenen.
Een andere toezegging die wordt
nagekomen is het meer betrekken
van Texelaars bij beslissingen. Het
college liet zowel de herinrichting van
de Groeneplaats, het project Ruimte
voor Ontwikkeling als een plan voor
parkeren in het centrum gepaard
gaan met de nodige publieksavon-
den waar Texelaars hun zegje kon
den doen. Daartegenover staat dat
Texelaars in het noordwesten van
Den Burg het gevoel hebben dat ze
pas laat bij zaken worden betrokken
(de aanvullende BPL-plannen bij het
PHH-gebouw).
Het project Ruimte voor Ontwikkeling
moet, zoals toegezegd in het colle
geprogramma, leiden tot een actuali
satie van de Structuurvisie 2020, een
nieuw bestemmingsplan Buitenge
bied en een beleidsvisie voor de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning. Tot
nu is het project op schema, zodat
het er naar uitziet dat het gaat lukken
de voornemens deze collegeperiode
te realiseren.
Armoede
Op het gebied van armoede presen
teerde het college in april een notitie
met voorstellen om armoede beter te
bestrijden. Dat werd door sommigen
als redelijk laat beschouwd, maar
binnen de politieke partijen heerste
over het algemeen tevredenheid dat
er plannen lagen. Armoede was tij
dens de verkiezingen een belangrijk
onderwerp.
Er wordt eveneens gewerkt aan het
verbeteren van de gemeentelijke
dienstverlening, al zal dat niet direct
door elke Texelaar worden ervaren.
Het niet op tijd afhandelen van brieven
is een immer opduikende klacht, het
in behandeling nemen van principe
verzoeken moest vorig jaar door tijd
gebrek worden gestaakt en vorig jaar
stapten ook diverse Texelaars naar de
politieke partijen om aan te kaarten
dat ze wel erg lang op een bouw
vergunning aan het wachten waren.
Overigens lukt het het gemeentelijk
apparaat om vrijwel alle bouwaanvra-
gen binnen de gestelde termijnen te
behandelen. Het verbeteren van de
gemeentelijke dienstverlening is wel
goed zichtbaar op de website van de
gemeente. Die heeft veranderingen
ondergaan om Texelaars beter van
dienst te zijn.
Terreinwinst is eveneens geboekt
op het verkrijgen van geld uit het
Waddenfonds, de hondenbelasting
is afgeschaft, de overname van de
haven in Oudeschild is aanstaande, er
is na jaren praten een kunst- en cul
tuurnota gepresenteerd, het onder
houd van wegen is vorig jaar veran
kerd in een nota wegbeheer en er is
een lokale woonvisie vastgesteld met
daarin onder meer aandacht voor de
huisvesting van starters en senioren.
In het collegeprogramma van twee
jaar geleden wordt ook nog gespro
ken over het splitsen van woningen,
maar daar is minder van vernomen.
Wel staat sinds Ruimte voor Ontwik
keling het begrip kangoeroe-wonin
gen weer op de agenda. Dat zijn hui
zen waar meerdere generaties tegelijk
in kunnen wonen.
Regelgeving
Van de voornemens om de lokale
regelgeving te minderen, is minder te
merken. De raad stuurde recent nog
een aangepaste concept-Welstands
nota terug naar het college met de
mededeling dat daar nog veel regels
uit konden worden geschrapt. Van de
ideeën om het aantal bestemmings
plannen te verminderen en een mobi
liteitsplan te presenteren, is ook nog
niet veel merkbaar. Een betere ont
sluiting van De Waal, onderdeel van
het mobiliteitsplan is inmiddels wel
uitgevoerd. Er zijn op het Hogereind
parkeervakken aangebracht en er is
éénrichtingsverkeer ingesteld. Ook
werd zwaarverkeer over de haven
van Oudeschild voor de Volmolen
aan banden gelegd, al was dat na
aandringen van de raad. Over hoe
het staat met de reorganisaties en de
plannen om de gemeente efficiënter
te laten werken, is op het moment
weinig bekend. Naar buiten toe, is het
rustig, maar het is de vraag of alles
intern inmiddels op rolletjes loopt.
Eind vorig jaar presenteerde de lokale
rekenkamercommissie een rapport
waaruit bleek dat tussen het ambte
lijke apparaat, het college en de raad
eerder een sfeer van wantrouwen dan
vertrouwen was ontstaan. College en
raad kregen een onvoldoende van de
ambtenaren. Dat gaf aan dat het nog
lang geen koek en ei op het raadhuis
was. Dat was zorgelijk, omdat het
college voor goed functioneren voor
een belangrijk deel op het ambtelijke
apparaat is aangewezen. Overigens
wilde burgemeester Joke Geldorp de
problemen toen niet op de reorgani
satie terug herleiden. Dat was volgens
haar misschien een factor. De wijze
waarop vorig jaar een kerntakendis
cussie (wat moet een gemeente wel
en met doen) van start ging, droeg
niet bepaald bij aan het verbeteren
van de verhouding. Toen werd van
een beperkt aantal taken bekeken of
ze wel of niet konden blijven, wat tot
onrust onder het personeel leidde.
Van de kerntakendiscussie, ook een
voornemen in het collegeprogramma,
is sinds de laatste openbare verga
dering weinig meer vernomen, maar
achter de schermen wordt er wel aan
doorgewerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid staat bij het huidige
college hoger in het vaandel dan bij
het vorige. Er wordt aan gewerkt het
begrip gemeengoed te maken, er
wordt meer groene energie afgeno
men en vorig jaar werd gezamenlijk
met de andere Waddeneilanden een
ambitiemanifest opgesteld om in 2020
zelfvoorzienend te zijn op het gebied
van energie en water. Dat heeft geleid
tot een energievisie waarin uiteen
wordt gezet wat tot 2011 allemaal
concreet aan duurzaamheid kan wor
den gedaan. Opmerkelijk is dat het
college, ondanks de vele aandacht
voor duurzaamheid, de subsidiëring
van de Stichting Duurzaam Texel wil
beëindigen. Daarover staat overigens
verder niks beschreven in het colle
geprogramma. Een onderwerp waar
het college van het spoorboekje af
lijkt te geraken is het met meer dan
trendmatig verhogen van de lokale
lasten. De rioolheffing staat op de
nominatie dit jaar met 85 tot 110
euro per aansluiting te stijgen en ook
bij de Onroerend Zaakbelasting is
mogelijk een breuk met het verleden
op komst. Het college overweegt het
systeem los te laten dat de stijging
van de WOZ-waarde wordt verrekend
in de OZB-taneven. waardoor Texe
laars vanaf 2009 met hogere lasten te
maken kunnen krijgen. Ook de toe
ristenbelasting staat op de nominatie
meer dan trendmatig (van €0,85 naar
€1,05) te worden verhoogd. Het zijn
tot nu toe voorstellen waar ook de
raad zich nog over moet uitspreken.
Terwijl elders op Texel leden van
Faunabescherming protesteerden
tegen de 'ganzenmoord' op het
eiland en folders verspreidden, lie
ten genodigden van de feestelijk
heden rond het project Oude Hoorn
zich het ganzenvlees goed smaken.
Zij hadden de primeur: carpaccio
van Texelse grauwe ganzen. Het
vlees werd na afloop geserveerd
in de schuur van Alexander Hoeve
op initiatief van agrarische natuur-
en landschapsvereniging De Lieuw.
Voorzitter Corry Heijne: 'Wij staan
achter deze noodloplossing. Ze
verdringen onze weidevogéls en
noodzaken de landbouwers om hen
te verjagen met ontsierende lin
ten. poppen en verstorende knal
apparaten.' Tot dusver heeft Duke
Faunabeheer 3400 grauwe ganzen
gevangen.
De dieren kunnen volgens Heijne
op een verantwoorde manier tot
kwaliteitsproduct worden verwerkt.
Bij de proeverij gingen ook recep
tenboekjes rond. De ganzenhap-
VERVOLG VAN PAGINA 1
Waalenburg
Voor schaalvergroting is kavelruil
een goed instrument, voor verbre
ding zijn pakketten nodig waaruit
boeren voor hun bednjf passende
mogelijkheden kunnen kiezen tegen
marktconforme vergoedingen.' De
partij vindt dat de gemeenteraad en
agrarische natuur- en landschaps
vereniging De Lieuw bij dit proces
moeten worden betrokken en dat er
onderzoek moet komen naar agra-
nsch beheer van gebieden die bin
nen de Ecologische Hoofdstructuur
(EHS) vallen. Ook moet er onder
Texelse regie een beheer- en gron-
druilbank worden ingesteld en mag
de aanwijzing van Natura 2000-
gebieden niet nadelig zijn voor
gebruik van landbouwgrond en dat
jes waren bereid door Texel Cate
ring van Ruud Boom en geleverd
door slagerij Goënga in Den Hoorn.
Geserveerd met aardbeiensaus op
een bedje sla viel het dungesne-
er voldoende mogelijkheden voor
groene (grond) en blauwe (water)
diensten moeten zijn.
De overige fractie reageerden ver
deeld. Het CDA waarschuwde dat
verstoring van het lopende proces
ondernemers in de problemen kan
brengen. Wel waren alle partijen
van mening dat er zekerheid over
de compensatiegrond moet komen.
Naar verluid is die zekerheid er bij
na TB zal de motie heroven/vegen.
Trekkerrijbewijs
Onder toeziend oog van examinator
Van Zelm van het Clusius College
uit Alkmaar slaagden zaterdag zes
kandidaten voor het trekkerrijbewijs.
De geslaagden zijn Dirkjan Boon.
Mike Brouwer, Dirkjan Hin, Bas van
der Veer. Richard Witte en Paul ter
Steege.
den vlees bij de meeste genodig
den in de smaak. Er werden ook
stukjes ganzenfilet gepresenteerd,
's Avonds ging het vlees op de
barbecue.