'Texel Tornado' reist van circuit naar circuit Broers thuis in de snelle wereld van de MotoGP TEXELSE j COURANT Ballonnen vliegen Marsdiep over Sophie Bakker kringkampioen Thomas Wassenaar blijft winnen BOSMA! Keijser en Saai winnen ringsteekwedstrijd DINSDAG 8 JULI 2008 irndlf^ Kawasaki-coureur Anthony West (voorop), op de hielen gezeten door Casey Stoner. Tijdens een GP gaan er gemiddeld dertig banden doorheen. (Foto Kawasaki Qatar, Inadianapolis, Le Mans, Shanghai en Assen. Deze en andere circuits verspreid over de hele wereld kennen nauwe lijks geheimen voor de Texelse broers Marcel en Alex Duinker. Ze zijn als technici verbonden aan het team van Kawasaki. Met tientallen collega's zorgen ze ervoor dat hun motorcou reurs voor elke race over optimaal materiaal beschikken. De Texelse Courant nam een kijkje achter de schermen van de MotoGP. Daarvoor moet je in de paddock zijn, het rennerskwartier waar glit ter en glamour hoogtij vieren. Want tijdens de MotoGP proberen fabri kanten als Yamaha. Honda, Duca- ti, Kawasaki elkaar niet alleen op snelheid af te troeven, op andere terreinen is de concurrentie min stens zo heftig. De ontvangstruim tes (hospitality's), waar coureurs, medewerkers en bobo's vaste gast zijn, overtreffen elkaar in grootte en luxe en het eten is er van sublieme kwaliteit. Elk gebouw en elke mede werker in herkenbare kleuren en stijl, alles en iedereen even blinkend en smetteloos. Tot en met de fameuze pitspoezen, kortgerokte dames die zijn ingehuurd ter meerdere eer en glorie van de fabrikant. Alles in de paddock is verplaats baar, want de GP is een reizend circus dat van circuit naar circuit trekt. Een geoliede machine, waarbij niets aan het toeval wordt over gelaten. Kawasaki verplaatst zich door Europa met vijf trucks met opleggers, daarbuiten worden men sen en materiaal per vliegtuig ver voerd. Vorige week nog in het Britse Donington, dit keer in Assen. Een nomadenbestaan waarbij de mobie le garages, magazijnen, vergader ruimtes, horeca- en andere voorzie ningen in een handomdraai worden opgebouwd en afgebroken. De paddock is een gebied waar wordt gesleuteld en gepoetst, maar ook een plek waar fans een glimp proberen op te vangen van race idolen als Valentino Rossi en Casey Stoner. Op weg naar hun riante mobile homes delen ze handteke ningen uit. In de paddock kun je ook een oudgediende zoals Randy Mamola tegen het lijf lopen. De plek waar directeuren en bobo's goede sier proberen te maken, waar alles en iedereen door elkaar loopt, pad- dock-toeristen hun gids volgen en waar boven alles uit het geluid van racende motoren klinkt. Wegligging Tot zover de buitenkant. Maar de binnenkant, de pitsbox (garage) waar gegevens worden geanaly seerd, de motoren worden afge steld, de juiste veren en banden worden gemonteerd, daar kom je zomaar niet bij. Daarvoor heb je speciale toestemming nodig en dat krijg je alleen via contacten. De verslaggever heeft die in de hoeda nigheid van Jan Duinker, vader van Marcel (31) en Alex (37) Duinker. Coureur Valentino Rossi deelt handtekeningen uit aan fans. Marcel draait al acht jaar mee in de motorracerij, broer Alex ook al een hele poos. Monteurs die als jochies hun brommers opvoerden in de ouderlijke werkplaats en onder aan dijk waar de politie een oogje toekneep het gas open draaiden. Inmiddels mannen die er in zijn geslaagd hun droom werkelijkheid te laten worden. Eerst in de lichtere klassen en via-via opgeklommen naar de 800 CC, het koningsnum mer van de motorracerij. Twee jaar geleden kwam Marcel binnen bij Kawasaki, waar hij als Suspension Engineer verantwoordelijk is voor de wegligging van.de machines van Kawasaki-coureurs John Hopkins en Anthony West. Daarbij is het bepaald niet zo dat als de vering eenmaal is afgesteld, het werk is gedaan. De instelling verschilt per circuit en ook het weer en ande wegdek. Een half uur voor de start wordt besloten met welke materiaal wordt gereden, waarna monteurs en andere technici de motor ver bouwen. Er wordt weinig gespro ken. Marcel: 'We werken met veel mensen in een kleine ruimte. De efficiëntie is enorm, ledereen weet precies wat hij moet doen. Als ik de vorkveren moet verwisselen, is één blik naar mijn collega voldoende. In zo'n team leer je wat discipline is. Je kunt hier niets voor je uitschui ven. Vergeet niet dat we hier in de hoogste klasse van de motorsport werken. Ze verwachten veel van ons. Er mag mets verkeerd gaan. Uitval is het ergste wat een fabriek kan overkomen.' In de box ernaast werkt broer Alex aan de opbouw van de machine van West. Tot zijn takenpakket behoort onder meer het kiezen van de ban- Alex Duinker geeft tijdens de race de tijden en andere gegevens door a< scherpst van de snede. Op een recht stuk van 500 meter loopt de snelheid op tot tegen de 300 km/uur, er wordt hevig geaccelereerd, laat en heftig geremd en rijders scheren bijna horizontaal door de bochten, wat betekent dat er hoge eisen aan het materiaal worden gesteld. Zo zijn er in Japan een kleine 50 ingeni eurs bezig met de ontwikkeling van de GP-motoren en heeft Kawasaki in Japan en Europa testteams die de materialen beproeven voordat het kant- en klaar aan het GP-team wordt afgeleverd. Olie er in en klaar om mee te rijden. Niets wordt aan het toeval over gelaten, ook niet tij dens de race. Om tijdens de rit pre cies te weten hoe de machine zich re factoren zijn van invloed. De omstandigheden zijn nergens het zelfde. In Donington is het par cours in de bochten bijvoorbeeld vlak, terwijl het hier in Assen juist schuin oploopt, waardoor de cou reurs meer snelheid kunnen maken. 'Daardoor komen grotere krachten los en moet de machine wat zwaar der, zeg maar stugger op de veren staan', vertelt Marcel Het is bepaald niet zo dat direct nadat het Kawasaki-team op het circuit is neergestreken, met sleu telen wordt begonnen. 'Mijn werk bestaat ook uit vergaderen. Vóór elke race hebben we wel een keer of vijf a zes overleg. Over de baan, de omstandigheden en andere fac toren die bepalend zijn voor de keus en afstelling van de machine. Voorgaande aan de start van de eerste training doe ik een voorstel voor de afstelling van de motor en dat wordt dan in de meeste gevallen wel overgenomen.' Discipline Welke keus wordt gemaakt, hangt ook af van het weer, want op een droge baan kan een stuk harder worden gereden dan op een nat den, samen met een ingenieur van Bridgestone en de Race Engineer. Ook hier geldt dat elk circuit weer zijn specifieke ëisen stelt. Alex: 'Elke keer beginnen we op circa 75 procent van wat optimaal is. Dat weten we gaandeweg de trainingen uit te bouwen naar circa 90 procent. Het moet nog beter, maar als je de coureur vraagt naar zijn bevin dingen, zegt hij bijna standaard' need more grip. Het is de kunst om daar verbetering in aan te brengen. Veel hoger dan 95 procent kom je doorgaans niet.' Er gaan heel wat banden doorheen. Bij de kwalifica tie, waarin wordt gereden om op pole-position (in de voorste startpo sitie) te komen, telt de snelst gere den ronde. Om zo hard mogelijk door de bochten te kunnen, moeten de banden zo veel mogelijk grip hebben. Het gebruikte type band (slick) is zó zacht, dat ze maar één ronde meegaan. Tijdens een GP gaan er gemiddeld dertig banden doorheen. Brandstof De banden zijn niet de enige onder delen die het zwaar hebben te ver duren. Er wordt gereden op het gedraagt, zijn in de motor zestig sensoren aangebracht waarmee een veelheid aan gegevens wordt gere gistreerd. Over de schermen van de vele computers in de box lopen blauwe, rode, paarse en andere kleuren lijnen, waaruit een team van specialisten precies kan aflezen hoe de motor zich gedraagt. Van meter tot meter, want een gps houdt bij waar de coureur zich bevindt Na de training worden gegevens geana lyseerd en worden de ervaringen van de coureur opgetekend, met als doel tot een nog betere presta tie te komen. Voldoende brandstof is van groot belang. Marcel: 'Hoe meer brandstof je kunt verbruiken, hoe meer vermogen je uit de motor kunt halen.Tijdens één race mag maximaal 21 liter brandstof wor den gebruikt. We meten het op de gram nauwkeurig en berekenen het verbruik per milliseconde. Het is de kunst om niets te kort te komen en niets over te houden. Het verbruik passen we aan de omstandigheden aan.' Coureur Een factor waar de technische staf geen invloed op heeft, is het gedrag van de coureur. Marcel: 'In de MotoGP rijden de beste cou reurs van de wereld, maar toch kan er maar één de beste zijn. Hoe beter hij begrijpt een bocht snel in te rijden, te stoppen en snel uit te komen, hoe sneller hij is. Klinkt simpel, is het niet.' Dat de onder linge verschillen groot zijn, blijkt tijdens de kwalificatie. Een topper als Rossi beweegt zich heel anders op de motor dan mindere goden en weet toch de op één na snelste tijd te realiseren. Het is de wereld van Marcel en Alex Duinker. Een droom die werkelijk heid is geworden, maar ook keihard aanpakken. Werkdagen van zestien uur zijn geen uitzondenng, concen tratie is een vereiste, want fouten mogen op dit niveau met worden gemaakt. Maar na afloop is er tijd om bij te praten. 'Het is een reizend bestaan. Ik ben zo'n tweehonderd dagen van huis (Alex en Marcel wonen in het Belgisch Beringen bij Hasselt), maar dat is wat ik wil. Op één plek zou ik me snel vervelen. We komen op circuits over de hele wereld, maar hebben doorgaans weinig gelegen heid om er veel van te zien.' Toch blijft er nog wel eens tijd over. Zo bezocht hij tijdens de race in Lagu- na Seca (Californië) het voorma lige gevangeniseiland Alcatraz. 'Dat heeft diepe indruk op me gemaakt.' En in Qatar bleef tijd over om met quads door de woestijn te crossen 'We sliepen daar in een 6-sterren hotel.' Om daar een team van een man of veertig een weekje onder te brengen, zal vele tienduizenden euro's hebben gekost. Ook bij het reizen (eerste klas) wordt met op de kleintjes gelet. Opgeteld bij de personeels-, materiaal- en andere kosten, is zonneklaar dat we het hebben over een budget hebben van vele tientallen miljoenen euro's op jaarbasis. En dan is Kawasaki met twee rijders naar verhouding een kleine vis, Honda doet bijvoor beeld met zes motoren mee. In de motorsport, waar hoogte- en dieptepunten elkaar afwisselen, is een goede sfeer van groot belang. Alex en Marcel dragen daar hun steentje aan bij. De ontvangst is hartelijk, de stemming goed en er is tijd voor een rondleiding. Maar de bijnaam van Marcel roept vra gen op: Texel Tornado. Verwijst het naar zijn afkomst of zijn karakter? Of heeft het iets te maken met een feestje na een GP in Frankrijk? Mar cel glimlacht: 'Geen commentaar.' Tekst en foto's Gerard Timmerman Marcel Duinker, bijgenaamd de Texel Tornado, in zijn mobiele werkplaats. Hij is als suspension engineer verantwoordelijk voor de wegligging van de motorfiets. Het afstellen van de vering behoort tot zijn specialiteit. Zeker zes ballonnen die op Konin ginnedag werden opgelaten door de Oranjevereniging Oegstgeest kwamen op Texel terecht. Drie kaarten die vanuit De Cocksdorp werden teruggestuurd, wonnen een eerste prijs. Een kleine 500 kinderen liepen mee in de ballonnenoptocht die de Oegst- geester Oranjevereniging dinsdag 29 april hield. De ballonnen, die na afloop van de optocht werden losge laten. stegen al direct hoog op. Daar kwamen ze in een noordelijke stro ming terecht en in de weken daarna stroomden de kaartjes binnen uit de kop van Noord-Holland. De ballonnen waren terecht gekomen in Anna Pau- lowna, Den Helder, Beezand, Kolhorn en Burgervlotbrug. Zeker zes ballon nen maakten de oversteek over het Marsdiep. Het kaartje van Suzanne van der Zon werd gevonden op het Texelse vliegveld en de ballon van Marijn van Hattum in Spang. Drie kaarten kwamen in De Cocksdorp terecht en daarmee werden Joey Otgaar, Bas Halma en Lieke Boukens winnaar van de ballonnenwedstrijd. De kaart van Joey Otgaar werd terug gezonden vanaf het dierenpension aan de Slufterweg en Bas Halma kreeg zijn kaart terug vanaf camping Slufter vallei, waar hij werd gevonden door Ruben Jansen, zelf afkomstig uit Ede. De organisatie dankt de vinders voor het terugzenden van de kaartjes. Tennisjeugd wint in Den Helder De jeugd van Deuce heeft haar visitekaartjes afgegeven op het jaarlijkse open jeugdtoernooi van de Helderse tennisclub HTC. Sanne Brand verdiende 250 pun ten voor de nationale jeugdranglijst door slagvaardig het finale enkel spel voor meisjes van 12 jaar te win nen. Haar zusje Ilse wist de tweede plaats te behalen in het enkelspel voor meisjes van 10 jaar. Mathijs Duin werd derde bij de jongens enkel 12 jaar. Ook in het dubbelspel deden de Texelaars goede zaken. Liefst vier maal eindigde een (deels) Texels team op een eerste plaats: Sanne Brand en Jesper List (gemengd 14 jaar), Jesper List en Ferron Arends uit Heerhugowaard (jongens 14 jaar), Sanne Brand en Aniek van Rossum van HTC (meisjes 14 jaar) en Lesley Koning en Coen Akkerman uit Sint Pancras (jongens 16 jaar). Ook Ruben Legierse en Tijs van Veen speelden een sterk toernooi. Zij kwamen tot de halve finale (jon gens enkel 16 jaar). Sophie Bakker, die als enige Texelse ruiter uitkwam in het springen, wist zondag met haar paard Uworka tweemaal een foutloos parcours af te leggen tij dens de kringkampioenschappen in Barsingerhorn. Daarmee werd ze kampioen in de B-klasse en mag ze haar titel verdedigen in de regiokampioenschappen. De dressuurruiters hadden het lastig tijdens de jaarlijkse wedstrijd om het kampioenschap. De concurrentie was groot en er werd streng geju reerd. Ook hier behaalde Sophie Bakker goede resultaten en werd derde. Met 188 en 192 punten (een zesde en een vijfde prijs) mag zij zich ook als dressuurruiter bewijzen op de regiokampioenschappen. Ook Marloes van der Vis met New ton gaat door naar de regiokampi oenschappen. Zij werd zevende in de 22. Priscilla Noorlander die met Unique uitkwam in de klasse Z1 is tweede reserve. Zij was in de eerste proef goed op dreef en behaalde 204 punten en een vierde plaats. Tij dens de tweede proef was de druk echter iets te groot en behaalde zij 192 punten. Alleen als er twee rui ters uitvallen, doet zij mee aan de regiokampioenschappen. Maren Kuijper (M2) behaalde met Tristan in de tweede proef een winst punt en een zesde plaats, maar plaatste zich niet voor de regiowed strijd. Charity Wetsteen had met Jamos last van de concurrentie. In de L1 waren twee winstpunten (185 en 188) niet genoeg voor een plaats bij de regiowedstrijden. Rianne Broekman, Hannita de Wit, Leonie van Schaik, Bea Dekker en Veronique van der Starre wisten met goed genoeg te rijden om met een prijs of winstpunt naar huis te gaan. Uitslagen: Z2 - Marloes van der Vis (195 en 197, 7de plaats). Z1 - Pnscilla Noorlander (204 en 192. 4de): Rianne Broekman (196 en 184); Bea Dekker (200 en 193). M2- Maren Kuijper (170 en 1816de); Leonie van Schaik (175 en 173); Hannita de Wit (173 en 170). L1 - Charity Wet steen (185 en 188); Veronique van der Starre (164 en 176). B - Sophie Bakker 188 en 192. 6de en 5de prijs, 3de plaats) Ball AMNESTY Ejq International Strandlopen Atletiekvereniging Texel houdt in de maanden juli en augustus zes strandlopen bij paal 28 bij De Cocksdorp, steeds op woensdag avond. Deelnemers kunnen kiezen uit de afstanden 4 en 8 kilometer, voor kinderen wordt een traject van 1200 meter uitgezet. Deelname kost €3,- kinderen tot twaalf jaar betalen €1,50. De inschrijving start om 19.00 uur, het startschot klinkt om 19.30 uur. Na afloop wordt voor deelne mers een verloting gehouden. De strandlopen worden gehouden op 9, 16, 23 en 30 juli en 6 en 13 augustus. Voor meer informatie. Rita Dogger, tel. 313387. De maandwedstrijd van de golf club werd zondag weer gewonnen door de jeugdige Thomas Was senaar. Wassenaar heeft zich de laatste tijd enorm verbeterd, zijn spel is veel rustiger geworden, wat resulteert in overwinningen. Wassenaar speelt op dit moment met een handicap van 8,6 en won de wedstnjd met 70 slagen netto. Ook Wieke Leenstra speelde een fantastische ronde en eindigde met 70 slagen netto als tweede. Maeike van der Schaaf werd derde (72). Ook de tweede categorie werd gewon nen door een jeugdspeler. Laurens Groothuis eiste met 36 punten de eerste plaats op. Lot van Schelt en Tillie van der Poel deelden met 32 stablefordpunten de tweede plaats. Categorie 3 werd een onderonsje tussen de familie Van der Beesen. Albert van der Beesen werd eerste met 33 punten, Irene van der Beesen derde met 32 punten. Hélène van Wijhe werd tweede (eveneens 32 punten). De longest drives werden gespeeld door Caria Kager en Hans de Beer. Wieke Leenstra speelde de neary bij de dames, bij de heren was de neary voor Maricus van de Weten ng. Volgend weekend worden de stro- keplay clubkampioenschappen gespeeld. ,e^9, WONINGINRICHTING Onder toeziend oog van vele toe schouwers streden zestien aan spanningen vrijdagavond in een zonovergoten Oosterend om de prijzen in de tweede ringsteek wedstrijd van het seizoen. Koetsier Jan Keijser en steekster Alicia Saai sprokkelden negentien punten bij elkaar en dat was voldoende voor de overwinning. Natascha Garritsen en Suzanne Splinter veroverden met een achterstand van twee punten de tweede plaats. Een barrage was nodig om de winnaar van de derde prijs aan te wijzen. Daarin hielden Betty en Tamara Kingma de zenu wen net iets beter in bedwang dan Wendy van Elk en Chantal Wes- terlaken. De vrolijke aanspanning van Marieke van Liere en Linda Koolhof - met boerenzakdoeken, een pak stro achterop de wagen en fjord Jesper ervóór - werd door een onafhankelijke jury uitgeroepen tot schoonste geheel. De deelnemers De ringsteekwedstrijd in Oosterend trok he werden bedankt met een emmer voer met een klein hoefijzertje eraan, beschikbaar gesteld door hoefsmid Mariëtte Smit. I wat belangstellenden. IFoto Joop Nommets/BeeMtan* Texel) De derde wedstrijd om de Jan Agterbokaal wordt zondag 27 juli in De Koog gehouden en begint om 14.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5