'Texel Tornado' reist van circuit naar circuit
Broers thuis in de snelle
wereld van de MotoGP
TEXELSE j COURANT
Ballonnen vliegen Marsdiep over
Sophie Bakker kringkampioen
Thomas Wassenaar blijft winnen
BOSMA!
Keijser en Saai winnen ringsteekwedstrijd
DINSDAG 8 JULI 2008
irndlf^
Kawasaki-coureur Anthony West (voorop), op de hielen gezeten door Casey Stoner. Tijdens een GP gaan er gemiddeld dertig banden doorheen. (Foto Kawasaki
Qatar, Inadianapolis, Le Mans, Shanghai en Assen. Deze en
andere circuits verspreid over de hele wereld kennen nauwe
lijks geheimen voor de Texelse broers Marcel en Alex Duinker.
Ze zijn als technici verbonden aan het team van Kawasaki.
Met tientallen collega's zorgen ze ervoor dat hun motorcou
reurs voor elke race over optimaal materiaal beschikken. De
Texelse Courant nam een kijkje achter de schermen van de
MotoGP.
Daarvoor moet je in de paddock
zijn, het rennerskwartier waar glit
ter en glamour hoogtij vieren. Want
tijdens de MotoGP proberen fabri
kanten als Yamaha. Honda, Duca-
ti, Kawasaki elkaar niet alleen op
snelheid af te troeven, op andere
terreinen is de concurrentie min
stens zo heftig. De ontvangstruim
tes (hospitality's), waar coureurs,
medewerkers en bobo's vaste gast
zijn, overtreffen elkaar in grootte en
luxe en het eten is er van sublieme
kwaliteit. Elk gebouw en elke mede
werker in herkenbare kleuren en stijl,
alles en iedereen even blinkend en
smetteloos. Tot en met de fameuze
pitspoezen, kortgerokte dames die
zijn ingehuurd ter meerdere eer en
glorie van de fabrikant.
Alles in de paddock is verplaats
baar, want de GP is een reizend
circus dat van circuit naar circuit
trekt. Een geoliede machine, waarbij
niets aan het toeval wordt over
gelaten. Kawasaki verplaatst zich
door Europa met vijf trucks met
opleggers, daarbuiten worden men
sen en materiaal per vliegtuig ver
voerd. Vorige week nog in het Britse
Donington, dit keer in Assen. Een
nomadenbestaan waarbij de mobie
le garages, magazijnen, vergader
ruimtes, horeca- en andere voorzie
ningen in een handomdraai worden
opgebouwd en afgebroken.
De paddock is een gebied waar
wordt gesleuteld en gepoetst, maar
ook een plek waar fans een glimp
proberen op te vangen van race
idolen als Valentino Rossi en Casey
Stoner. Op weg naar hun riante
mobile homes delen ze handteke
ningen uit. In de paddock kun je
ook een oudgediende zoals Randy
Mamola tegen het lijf lopen. De plek
waar directeuren en bobo's goede
sier proberen te maken, waar alles
en iedereen door elkaar loopt, pad-
dock-toeristen hun gids volgen en
waar boven alles uit het geluid van
racende motoren klinkt.
Wegligging
Tot zover de buitenkant. Maar de
binnenkant, de pitsbox (garage)
waar gegevens worden geanaly
seerd, de motoren worden afge
steld, de juiste veren en banden
worden gemonteerd, daar kom je
zomaar niet bij. Daarvoor heb je
speciale toestemming nodig en dat
krijg je alleen via contacten. De
verslaggever heeft die in de hoeda
nigheid van Jan Duinker, vader van
Marcel (31) en Alex (37) Duinker.
Coureur Valentino Rossi deelt handtekeningen uit aan fans.
Marcel draait al acht jaar mee in
de motorracerij, broer Alex ook al
een hele poos. Monteurs die als
jochies hun brommers opvoerden in
de ouderlijke werkplaats en onder
aan dijk waar de politie een oogje
toekneep het gas open draaiden.
Inmiddels mannen die er in zijn
geslaagd hun droom werkelijkheid
te laten worden. Eerst in de lichtere
klassen en via-via opgeklommen
naar de 800 CC, het koningsnum
mer van de motorracerij. Twee jaar
geleden kwam Marcel binnen bij
Kawasaki, waar hij als Suspension
Engineer verantwoordelijk is voor
de wegligging van.de machines van
Kawasaki-coureurs John Hopkins
en Anthony West. Daarbij is het
bepaald niet zo dat als de vering
eenmaal is afgesteld, het werk is
gedaan. De instelling verschilt per
circuit en ook het weer en ande
wegdek. Een half uur voor de start
wordt besloten met welke materiaal
wordt gereden, waarna monteurs
en andere technici de motor ver
bouwen. Er wordt weinig gespro
ken. Marcel: 'We werken met veel
mensen in een kleine ruimte. De
efficiëntie is enorm, ledereen weet
precies wat hij moet doen. Als ik de
vorkveren moet verwisselen, is één
blik naar mijn collega voldoende. In
zo'n team leer je wat discipline is.
Je kunt hier niets voor je uitschui
ven. Vergeet niet dat we hier in de
hoogste klasse van de motorsport
werken. Ze verwachten veel van
ons. Er mag mets verkeerd gaan.
Uitval is het ergste wat een fabriek
kan overkomen.'
In de box ernaast werkt broer Alex
aan de opbouw van de machine van
West. Tot zijn takenpakket behoort
onder meer het kiezen van de ban-
Alex Duinker geeft tijdens de race de tijden en andere gegevens door a<
scherpst van de snede. Op een
recht stuk van 500 meter loopt de
snelheid op tot tegen de 300 km/uur,
er wordt hevig geaccelereerd, laat
en heftig geremd en rijders scheren
bijna horizontaal door de bochten,
wat betekent dat er hoge eisen aan
het materiaal worden gesteld. Zo
zijn er in Japan een kleine 50 ingeni
eurs bezig met de ontwikkeling van
de GP-motoren en heeft Kawasaki
in Japan en Europa testteams die
de materialen beproeven voordat
het kant- en klaar aan het GP-team
wordt afgeleverd. Olie er in en klaar
om mee te rijden. Niets wordt aan
het toeval over gelaten, ook niet tij
dens de race. Om tijdens de rit pre
cies te weten hoe de machine zich
re factoren zijn van invloed. De
omstandigheden zijn nergens het
zelfde. In Donington is het par
cours in de bochten bijvoorbeeld
vlak, terwijl het hier in Assen juist
schuin oploopt, waardoor de cou
reurs meer snelheid kunnen maken.
'Daardoor komen grotere krachten
los en moet de machine wat zwaar
der, zeg maar stugger op de veren
staan', vertelt Marcel
Het is bepaald niet zo dat direct
nadat het Kawasaki-team op het
circuit is neergestreken, met sleu
telen wordt begonnen. 'Mijn werk
bestaat ook uit vergaderen. Vóór
elke race hebben we wel een keer
of vijf a zes overleg. Over de baan,
de omstandigheden en andere fac
toren die bepalend zijn voor de
keus en afstelling van de machine.
Voorgaande aan de start van de
eerste training doe ik een voorstel
voor de afstelling van de motor en
dat wordt dan in de meeste gevallen
wel overgenomen.'
Discipline
Welke keus wordt gemaakt, hangt
ook af van het weer, want op een
droge baan kan een stuk harder
worden gereden dan op een nat
den, samen met een ingenieur van
Bridgestone en de Race Engineer.
Ook hier geldt dat elk circuit weer
zijn specifieke ëisen stelt. Alex:
'Elke keer beginnen we op circa 75
procent van wat optimaal is. Dat
weten we gaandeweg de trainingen
uit te bouwen naar circa 90 procent.
Het moet nog beter, maar als je
de coureur vraagt naar zijn bevin
dingen, zegt hij bijna standaard'
need more grip. Het is de kunst om
daar verbetering in aan te brengen.
Veel hoger dan 95 procent kom je
doorgaans niet.' Er gaan heel wat
banden doorheen. Bij de kwalifica
tie, waarin wordt gereden om op
pole-position (in de voorste startpo
sitie) te komen, telt de snelst gere
den ronde. Om zo hard mogelijk
door de bochten te kunnen, moeten
de banden zo veel mogelijk grip
hebben. Het gebruikte type band
(slick) is zó zacht, dat ze maar één
ronde meegaan. Tijdens een GP
gaan er gemiddeld dertig banden
doorheen.
Brandstof
De banden zijn niet de enige onder
delen die het zwaar hebben te ver
duren. Er wordt gereden op het
gedraagt, zijn in de motor zestig
sensoren aangebracht waarmee een
veelheid aan gegevens wordt gere
gistreerd. Over de schermen van
de vele computers in de box lopen
blauwe, rode, paarse en andere
kleuren lijnen, waaruit een team van
specialisten precies kan aflezen hoe
de motor zich gedraagt. Van meter
tot meter, want een gps houdt bij
waar de coureur zich bevindt Na de
training worden gegevens geana
lyseerd en worden de ervaringen
van de coureur opgetekend, met
als doel tot een nog betere presta
tie te komen. Voldoende brandstof
is van groot belang. Marcel: 'Hoe
meer brandstof je kunt verbruiken,
hoe meer vermogen je uit de motor
kunt halen.Tijdens één race mag
maximaal 21 liter brandstof wor
den gebruikt. We meten het op de
gram nauwkeurig en berekenen het
verbruik per milliseconde. Het is de
kunst om niets te kort te komen en
niets over te houden. Het verbruik
passen we aan de omstandigheden
aan.'
Coureur
Een factor waar de technische
staf geen invloed op heeft, is het
gedrag van de coureur. Marcel: 'In
de MotoGP rijden de beste cou
reurs van de wereld, maar toch
kan er maar één de beste zijn. Hoe
beter hij begrijpt een bocht snel
in te rijden, te stoppen en snel uit
te komen, hoe sneller hij is. Klinkt
simpel, is het niet.' Dat de onder
linge verschillen groot zijn, blijkt
tijdens de kwalificatie. Een topper
als Rossi beweegt zich heel anders
op de motor dan mindere goden en
weet toch de op één na snelste tijd
te realiseren.
Het is de wereld van Marcel en Alex
Duinker. Een droom die werkelijk
heid is geworden, maar ook keihard
aanpakken. Werkdagen van zestien
uur zijn geen uitzondenng, concen
tratie is een vereiste, want fouten
mogen op dit niveau met worden
gemaakt.
Maar na afloop is er tijd om bij te
praten. 'Het is een reizend bestaan.
Ik ben zo'n tweehonderd dagen van
huis (Alex en Marcel wonen in het
Belgisch Beringen bij Hasselt), maar
dat is wat ik wil. Op één plek zou
ik me snel vervelen. We komen op
circuits over de hele wereld, maar
hebben doorgaans weinig gelegen
heid om er veel van te zien.' Toch
blijft er nog wel eens tijd over. Zo
bezocht hij tijdens de race in Lagu-
na Seca (Californië) het voorma
lige gevangeniseiland Alcatraz. 'Dat
heeft diepe indruk op me gemaakt.'
En in Qatar bleef tijd over om met
quads door de woestijn te crossen
'We sliepen daar in een 6-sterren
hotel.' Om daar een team van een
man of veertig een weekje onder
te brengen, zal vele tienduizenden
euro's hebben gekost. Ook bij het
reizen (eerste klas) wordt met op
de kleintjes gelet. Opgeteld bij de
personeels-, materiaal- en andere
kosten, is zonneklaar dat we het
hebben over een budget hebben
van vele tientallen miljoenen euro's
op jaarbasis. En dan is Kawasaki
met twee rijders naar verhouding
een kleine vis, Honda doet bijvoor
beeld met zes motoren mee.
In de motorsport, waar hoogte- en
dieptepunten elkaar afwisselen, is
een goede sfeer van groot belang.
Alex en Marcel dragen daar hun
steentje aan bij. De ontvangst is
hartelijk, de stemming goed en er
is tijd voor een rondleiding. Maar
de bijnaam van Marcel roept vra
gen op: Texel Tornado. Verwijst het
naar zijn afkomst of zijn karakter?
Of heeft het iets te maken met een
feestje na een GP in Frankrijk? Mar
cel glimlacht: 'Geen commentaar.'
Tekst en foto's Gerard Timmerman
Marcel Duinker, bijgenaamd de Texel Tornado, in zijn mobiele werkplaats. Hij is als
suspension engineer verantwoordelijk voor de wegligging van de motorfiets. Het
afstellen van de vering behoort tot zijn specialiteit.
Zeker zes ballonnen die op Konin
ginnedag werden opgelaten door
de Oranjevereniging Oegstgeest
kwamen op Texel terecht. Drie
kaarten die vanuit De Cocksdorp
werden teruggestuurd, wonnen
een eerste prijs.
Een kleine 500 kinderen liepen mee
in de ballonnenoptocht die de Oegst-
geester Oranjevereniging dinsdag
29 april hield. De ballonnen, die na
afloop van de optocht werden losge
laten. stegen al direct hoog op. Daar
kwamen ze in een noordelijke stro
ming terecht en in de weken daarna
stroomden de kaartjes binnen uit de
kop van Noord-Holland. De ballonnen
waren terecht gekomen in Anna Pau-
lowna, Den Helder, Beezand, Kolhorn
en Burgervlotbrug. Zeker zes ballon
nen maakten de oversteek over het
Marsdiep. Het kaartje van Suzanne
van der Zon werd gevonden op het
Texelse vliegveld en de ballon van
Marijn van Hattum in Spang. Drie
kaarten kwamen in De Cocksdorp
terecht en daarmee werden Joey
Otgaar, Bas Halma en Lieke Boukens
winnaar van de ballonnenwedstrijd.
De kaart van Joey Otgaar werd terug
gezonden vanaf het dierenpension
aan de Slufterweg en Bas Halma kreeg
zijn kaart terug vanaf camping Slufter
vallei, waar hij werd gevonden door
Ruben Jansen, zelf afkomstig uit Ede.
De organisatie dankt de vinders voor
het terugzenden van de kaartjes.
Tennisjeugd wint
in Den Helder
De jeugd van Deuce heeft haar
visitekaartjes afgegeven op het
jaarlijkse open jeugdtoernooi van
de Helderse tennisclub HTC.
Sanne Brand verdiende 250 pun
ten voor de nationale jeugdranglijst
door slagvaardig het finale enkel
spel voor meisjes van 12 jaar te win
nen. Haar zusje Ilse wist de tweede
plaats te behalen in het enkelspel
voor meisjes van 10 jaar. Mathijs
Duin werd derde bij de jongens
enkel 12 jaar.
Ook in het dubbelspel deden de
Texelaars goede zaken. Liefst vier
maal eindigde een (deels) Texels
team op een eerste plaats: Sanne
Brand en Jesper List (gemengd 14
jaar), Jesper List en Ferron Arends
uit Heerhugowaard (jongens 14 jaar),
Sanne Brand en Aniek van Rossum
van HTC (meisjes 14 jaar) en Lesley
Koning en Coen Akkerman uit Sint
Pancras (jongens 16 jaar).
Ook Ruben Legierse en Tijs van
Veen speelden een sterk toernooi.
Zij kwamen tot de halve finale (jon
gens enkel 16 jaar).
Sophie Bakker, die als enige
Texelse ruiter uitkwam in het
springen, wist zondag met haar
paard Uworka tweemaal een
foutloos parcours af te leggen tij
dens de kringkampioenschappen
in Barsingerhorn. Daarmee werd
ze kampioen in de B-klasse en
mag ze haar titel verdedigen in de
regiokampioenschappen.
De dressuurruiters hadden het lastig
tijdens de jaarlijkse wedstrijd om het
kampioenschap. De concurrentie
was groot en er werd streng geju
reerd. Ook hier behaalde Sophie
Bakker goede resultaten en werd
derde. Met 188 en 192 punten (een
zesde en een vijfde prijs) mag zij
zich ook als dressuurruiter bewijzen
op de regiokampioenschappen.
Ook Marloes van der Vis met New
ton gaat door naar de regiokampi
oenschappen. Zij werd zevende in
de 22. Priscilla Noorlander die met
Unique uitkwam in de klasse Z1 is
tweede reserve. Zij was in de eerste
proef goed op dreef en behaalde
204 punten en een vierde plaats. Tij
dens de tweede proef was de druk
echter iets te groot en behaalde zij
192 punten. Alleen als er twee rui
ters uitvallen, doet zij mee aan de
regiokampioenschappen.
Maren Kuijper (M2) behaalde met
Tristan in de tweede proef een winst
punt en een zesde plaats, maar
plaatste zich niet voor de regiowed
strijd. Charity Wetsteen had met
Jamos last van de concurrentie. In
de L1 waren twee winstpunten (185
en 188) niet genoeg voor een plaats
bij de regiowedstrijden.
Rianne Broekman, Hannita de Wit,
Leonie van Schaik, Bea Dekker en
Veronique van der Starre wisten
met goed genoeg te rijden om met
een prijs of winstpunt naar huis te
gaan.
Uitslagen:
Z2 - Marloes van der Vis (195 en 197, 7de
plaats). Z1 - Pnscilla Noorlander (204 en 192.
4de): Rianne Broekman (196 en 184); Bea
Dekker (200 en 193). M2- Maren Kuijper (170
en 1816de); Leonie van Schaik (175 en 173);
Hannita de Wit (173 en 170). L1 - Charity Wet
steen (185 en 188); Veronique van der Starre
(164 en 176). B - Sophie Bakker 188 en 192.
6de en 5de prijs, 3de plaats)
Ball AMNESTY
Ejq International
Strandlopen
Atletiekvereniging Texel houdt in
de maanden juli en augustus zes
strandlopen bij paal 28 bij De
Cocksdorp, steeds op woensdag
avond.
Deelnemers kunnen kiezen uit de
afstanden 4 en 8 kilometer, voor
kinderen wordt een traject van 1200
meter uitgezet. Deelname kost €3,-
kinderen tot twaalf jaar betalen
€1,50. De inschrijving start om 19.00
uur, het startschot klinkt om 19.30
uur. Na afloop wordt voor deelne
mers een verloting gehouden.
De strandlopen worden gehouden
op 9, 16, 23 en 30 juli en 6 en
13 augustus. Voor meer informatie.
Rita Dogger, tel. 313387.
De maandwedstrijd van de golf
club werd zondag weer gewonnen
door de jeugdige Thomas Was
senaar. Wassenaar heeft zich de
laatste tijd enorm verbeterd, zijn
spel is veel rustiger geworden,
wat resulteert in overwinningen.
Wassenaar speelt op dit moment
met een handicap van 8,6 en won
de wedstnjd met 70 slagen netto.
Ook Wieke Leenstra speelde een
fantastische ronde en eindigde met
70 slagen netto als tweede. Maeike
van der Schaaf werd derde (72). Ook
de tweede categorie werd gewon
nen door een jeugdspeler. Laurens
Groothuis eiste met 36 punten de
eerste plaats op. Lot van Schelt en
Tillie van der Poel deelden met 32
stablefordpunten de tweede plaats.
Categorie 3 werd een onderonsje
tussen de familie Van der Beesen.
Albert van der Beesen werd eerste
met 33 punten, Irene van der Beesen
derde met 32 punten. Hélène van
Wijhe werd tweede (eveneens 32
punten).
De longest drives werden gespeeld
door Caria Kager en Hans de Beer.
Wieke Leenstra speelde de neary bij
de dames, bij de heren was de neary
voor Maricus van de Weten ng.
Volgend weekend worden de stro-
keplay clubkampioenschappen
gespeeld.
,e^9,
WONINGINRICHTING
Onder toeziend oog van vele toe
schouwers streden zestien aan
spanningen vrijdagavond in een
zonovergoten Oosterend om de
prijzen in de tweede ringsteek
wedstrijd van het seizoen. Koetsier
Jan Keijser en steekster Alicia Saai
sprokkelden negentien punten bij
elkaar en dat was voldoende voor
de overwinning. Natascha Garritsen
en Suzanne Splinter veroverden met
een achterstand van twee punten
de tweede plaats. Een barrage was
nodig om de winnaar van de derde
prijs aan te wijzen. Daarin hielden
Betty en Tamara Kingma de zenu
wen net iets beter in bedwang dan
Wendy van Elk en Chantal Wes-
terlaken. De vrolijke aanspanning
van Marieke van Liere en Linda
Koolhof - met boerenzakdoeken,
een pak stro achterop de wagen en
fjord Jesper ervóór - werd door een
onafhankelijke jury uitgeroepen tot
schoonste geheel. De deelnemers
De ringsteekwedstrijd in Oosterend trok he
werden bedankt met een emmer
voer met een klein hoefijzertje eraan,
beschikbaar gesteld door hoefsmid
Mariëtte Smit.
I wat belangstellenden.
IFoto Joop Nommets/BeeMtan* Texel)
De derde wedstrijd om de Jan
Agterbokaal wordt zondag 27 juli
in De Koog gehouden en begint om
14.30 uur.