Cross leidt tot slagveld op Eierlandse klei
'Glijden over baan
als drol in wc-pot'
B m,
Het benne toch de Bokaal voor monteurs
kalen die winnen
TEXELSE J COURANT
DINSDAG 19 AUGUSTUS 2008
bij de Rodeo-klasse ging het er stevig aan toe op de baan.
Johan Zijm (links) en Ko Koom gaan tegelijk hard over de kop.
Hoe de wind stond, was zondag goed te zien op de
crossbaan van de MAB in Eierland. Bij de derde en vierde
bocht, stond het zwart van het volk en bij de eerste en
tweede bocht was de nodige ruimte over. Toeschouwers
aan die kant van de baan konden door het vele stof vrij
wel niet zonder skibrillen of paraplu's, wilden ze nog iets
van de wedstrijd zien. Ondanks het stof zagen de 2300
bezoekers een mooie race met het nodige spektakel.
Een paar fikse tikken met een voor
hamer, even op en neer springen op
de motorkap, wat bouten en moeren
aandraaien en de auto van Klaas
Willem Vonk is weer in 'model'. Met
een paar man zet de crosser op niet
mis te verstane wijze de motorkap
terug op zijn auto. Niet bepaald een
wijze van reparen die je bij een gara
ge hoopt aan te treffen, maar bij de
cross zijn dergelijke 'werkzaamhe
den' vertrouwd en gemeengoed.
Zo ook bij de cross van afgelopen
zondag. Ér was het nodige werk
aan de winkel in de pitstraat. Veel
wagens vertoonden de sporen van
het geweld op de baan. Daar ging
het er hard tot zeer hard aan toe,
waardoor de nodige schade werd
gereden. Glad was het door de
hardheid, maar glad was het ook als
de baan net was besproeid en zich
een mengsel van water en losge-
reden klei vormde. Het was echter
de tweede en laatste cross, dus de
carrosseriën mochten wat tikken
hebben. Speaker Marco van Sam-
beek vatte het helder samen. 'Het
is net als met een drol in de wc-pot,
je weet dat je gaat glijden en je doet
er niks tegen.'
Door de gladheid en het beperkte
zicht op de baan ging er geregeld
een auto langs de kant en lang niet
altijd zachtjes. Publiek veerde over
eind toen Johan Zijm en Ko Koom
botsten, tegen de wand klapten en
tegelijk over de kop vlogen. Beiden
kwamen goed uit de wagens. Jan
van der Vis en Ronald Witte gin
gen evenmin roemloos van de baan
nadat ze, afzonderlijk van elkaar,
gemiddeld vier tot zes keer over de
kop waren gegaan.
Zelfs de auto van Witte, die er al
zwaar gehavend uitzag, kon het
hebben. Na de buiteling reed hij
gewoon verder en kon nog mee
doen aan de herkansing. Ook San-
der Huysman, die bij de vorige cross
al over de kop was gegaan, wist
opnieuw met zijn dak de 'heilige
klei' te beroeren. Van enige vorm
van gewenning wilde hij echter niet
weten. 'Het went nooit als je over
de kop gaat. Uitrijden, dat is hier het
mooiste dat er is.'
Deelnemers
De autocross kende zo'n 170 deel
nemers, van wie ongeveer 80 in
de Rodeoklasse. De junioren telden
tweede manche reed de auto prima.
Hij had door zijn vering en wisse
lende wielgrootte goed grip op de
baan. 'Je merkte dat hij vooral in de
bochten goed liep', aldus Van Heer
waarden. In de derde voorronde viel
hij na driekwart ronde stil, waardoor
hij gevoelig van achteren werd aan
gereden en voor controle naar het
ziekenhuis moest.
'Kijk uit Bertus'
Bertus Uitgeest was één van de
mannen die Van Heerwaarden aan
reed. In het gastenboek op de MAB-
website toonde hij na de race zijn
medeleven met Van Heerwaarden.
Bij de vorige cross had Uitgeest
Rick Grisnigt nog vol in de flank
geraakt. Die 'pakte' hem nu terug
met tekst 'Kijk uit Bertus, ik heb een
geveld werd zesde. Hoewel het er
ogenschijnlijk rustig aan toe ging,
deden de junioren (tot achttien jaar)
hooguit een paar seconden langer
over een ronde (375 meter) dan de
andere klassen.
Bij de viercilinders was het zeer
spannend, doordat zowel Bertus
Uitgeest, Ben Rentenaar, Peter
Betsema als Jan van der Vis wisse
lend aan kop reden. Willem-Johan
Bakker leek direct na de start ook
nog goede papieren te hebben,
maar lag er al snel uit. De strijd ging
in eerste instantie tussen Uitgeest,
Rentenaar en Van der Vis, totdat
Betsema halverwege de strijd zijn
kans schoon zag en de kopposi
tie in handen nam. Rentenaar, bij
de vorige cross nog de winnaar,
moest het parcours verlaten door
circa 40 deelnemers, de stockcars
25 en de viercilinders 20. De laatste
klasse was populair dit jaar, want er
reden verschillende crossers mee
die eerst in de Rodeo uitkwamen.
'Ik heb geen "zin om elk jaar de
wagen opnieuw te moeten maken',
verklaarde Ewoud Bakker, één van
de crossers die eerder Rodeo reed,
de overstap.
In de viercilinderklasse waren
diverse nieuwe wagens. De meest
opvallende was de auto van Joost
van Heerwaarden, maar ook Den
nis Raateland verscheen met een
wagen die hij van de winter met
Rick Grisnigt zelf had gebouwd. Hij
had echter de pech dat de koppak-
king stuk ging, waardoor meerijden
in finale er met inzat. 'Dan gaan we
maar naar de anderen kijken', liet hij
met een fles bier in de hand weten.
Van Heerwaarden was, voordat hij
naar het ziekenhuis werd afgevoerd,
tevreden over de nieuwe wagen. In
de eerste manche had hij nog pro
blemen met een cilinder, maar in de
Klaas-Willem Vonk springt zijn motorkap terug in model.
nieuwe zijkant' op de gerepareerde
flank. De afloop van de voorrondes
was minder grappig voor Grisnigt.
Nadat hij aan de kant was geraakt,
wilde hij meteen uit de wagen omdat
hij voor zijn gevoel gevaarlijk stond.
Wedstrijdleider Anne de Vries vond
van niet en beloonde handgebaren
van Grisnigt met een zwarte vlag.
De laatste zat daarna nijdig in de
pits en had geen zin meer verder
te rijden. 'Op deze manier hoeft het
niet meer.' Raateland nam het voor
hem op. 'Na die beuk van de vorige
keer. hingen de vellen erbij en kon
hij een paar dagen niet werken. Hij
wilde dus per sé uit de wagen toen
hij weer gevaarlijk stond.' Bij andere
crossers heerste soms ook onvrede
over de beslissingen van de wed
strijdleiding. Volgens voorzitter Ed
van der Ploeg was ervoor gekozen
minder snel wedstrijden stil te leg
gen. Door de schermutselingen op
het veld moest echter toch regelma
tig een race worden stilgelegd.
De stockcarrijders moesten met
behulp van juiste banden een goede
grip op de baan zien te vinden. 'Ik
heb net lek gereden', liet Martijn
de Veij weten, terwijl bij hem en
Joop Veltkamp tussen de manches
door de banden werden gewisseld.
Stockcarrijder Daniël Bonne had het
makkelijk om aan de juiste banden
te komen. 'Die importeer ik zelf uit
Amerika, dus die heb ik uit het eigen
bedrijf gehaald.' Rodeorijder Roy
Boeijen moest tussen de wedstrij
den door knutselen aan de stofhoes
van de homokineet bij de wielen
om goed te blijven rijden. Hij baalde
er wat van dat hij door een slechte
loting in het middenveld terecht was
gekomen. 'Daar gaat het er toch
een stuk ruwer aan toe dan wan
neer je voorin rijdt.'
Finales
De finales waren stuk voor stuk
spannend. Bij de junioren gingen
Pieter Langeveld, Barry Boersen en
Sam Kossen vanaf pole-position
van start. Jeffrey de Smidt, win
naar van de vorige cross, liet dat
niet op zich zitten en ging meteen
in de aanval om de koppositie over
te nemen. Langeveld wist hem een
paar ronden achter zich te houden,
maar moest toch zijn meerdere in
De Smidt erkennen. In de zevende
ronde werd de wedstrijd stilgelegd,
nadat Rick Plaatsman op zijn kop in
de greppel was beland.
Na de herstart wist De Smidt zijn
koppositie te behouden. Maikel van
der Gracht meldde zich nog even
in de strijd, maar kon geen potten
breken. Ricardo de Wit wel. Die
reed achter de top en wist knap
derde te worden door op het laatste
moment Sam Kossen te passeren.
Barry Boersen werd tweede. Van
der Gracht eindigde als vijfde, Lan-
een kapotte steekas.
Het lukte Van der Vis en Uitgeest
niet meer dichterbij te komen. Uit
geest werd uiteindelijk zesde en
laatste. Cor Vonk legde knap beslag
op de derde plaats achter Van der
Vis en winnaar Betsma. Veelvoudig
winnaar Hans Arnout pakte opmer
kelijk genoeg bij beide crosses geen
podiumplaats. In juli viel hij voortij
dig uit en afgelopen zondag reed
hij elders in Noord-Holland bij een
cross waar hij er zeer goed voor
stond.
Kale mannen
Siem-Pieter de Porto was de ver
rassing in de Formule 1Hij wist op
zijn 'oude dag' tweede te worden
achter Martijn de Veij die ondanks
knieproblemen sterk reed. Pieter
Dogger deed nog verwoede pogin
gen de heerschappij van De Veij te
doorbreken, maar redde het met
en werd vierde. Peter Koorn, die
de hele dag goed had gereden en
ook een kanshebber was, viel door
Publiek leefde volop mee met de verrichtingen op het veld.
de finale te staan. Maar ja, het blijft
een mechanische buitensport en
je verandert weinig aan het weer.'
De stockcars reden vijfti.en ronden
achter elkaar zonder gele vlaggen
en herstarts.
Bij de Rodeofinale was de baan
weer keihard, werd er hard gereden
en leek de arena na verloop van tijd
bijna op een autokerkhof. Meer dan
de helft van de deelnemers geraak
te tegen de muur of eindigde voor
tijdig langs de kant. Toch hoefde er
pas in de dertiende ronde voor het
eerst te worden afgevlagd, nadat
de oververhitte auto van Edwin van
den Heuvel te enthousiast begon te
roken en elders een opeenhoping
van gestrande auto's dreigde te ont
staan. De wedstrijdleiding besloot
de laatste twee ronden te laten voor
wat die waren, waardoor er een
abrupt eind" aan de finale kwam en
Otto Goënga winnaar werd
Hij was vanaf pole-position gestart
en had de hele race met Jan Zijm
om de eerste plaats gevochten.
Meervoudig winnaar Zijm, tijdens
de vorige cross nog uitgevallen.
i Heerwaarden, opgeleurd
pech uit in de dertiende ronde. Hij
baalde daarvan omdat het bij hem
vaker in de afronding mis gaat. Ben
Jansen, een nieuweling, wist zijn
goede prestaties in de voorronden
evenmin in de finale een vervolg te
geven.
Piet Scholtanus, een andere klas
sementsrijder, werd derde achter
De Veij en De Porto. De laatste
merkte bij de prijsuitreiking op dat
'het toch de kalen benne' die er
met de prijzen vandoor gingen. De
stockcarrijders hadden de pech dat
het vlak voor hun finale begon te
regenen, waardoor ze niet voluit
konden gaan. 'Jammer', aldus Van
Sambeek, 'want de meesten wer
ken er het hele seizoen voor om in
werd tweede. Joost Broekman, ook
gestart vanaf pole-position, behaal
de de derde plaats. David Stark, in
juli nog knap derde, werd tijdens de
voorronden al uitgeschakeld, omdat
hij als geducht tegenstander te boek
was komen te staan.
De winnaars kregen allen onder
luid applaus een ereronde over de
baan, waarbij de champagne rijke
lijk vloeide. Vrijwel meteen na afloop
van de laatste ronde sloeg het weer
om, verdween de zon die de hele
middag had geschenen en vielen er
dikke druppels op de lege baan.
Tekst Jeroen van Hattum
Foto's Olivier Schilling en
Jeroen van Hattum
Monteur Kees Schuijl is tijdens
de autocross onderscheiden met
de eerste Dries Veltkamp Bokaal.
Dat is een nieuw eerbetoon voor
monteurs dat Veltkamp in het
leven heeft geroepen.
Veltkamp, sinds een paar jaar cros
ser in de Rodeoklasse, wil met de
bokaal het vele werk van de mon
teurs achter de schermen meer
aandacht geven. 'Er zijn 170 cros
sers, maar achter hen staan 200
tot 300 monteurs die eigenlijk nooit
worden genoemd. Zij steken geza
menlijk zo'n 15.000 tot 16.000 uur in
de wagens, dus dat is nogal wat.'
Veltkamp werd geraakt door hun
inzet door wat hij in zijn eigen schuur
zag. Daar hebben acht crossers
onderdak en lopen twintig monteurs
rond. Zelf zit hij ook achter het stuur
dankzij de inzet van zijn monteurs.
'En we hebben vorig jaar meege
maakt dat een jongen geen zin meer
had, omdat zijn auto kapot was.
Toen zijn vijftien monteurs tegelijk
aan het sleutelen gegaan en hebben
ze de wagen alsnog aan de praat
gekregen.'
Schuijl, die al tien jaar als monteur
actief is, was zeer verrast door de
onderscheiding. De bokaal bestond
uit een beeld van een steeksleutel
('steeksleutel 13, want die wordt het
meest door de monteurs gebruikt')
en een geldbedrag. Schuijl die de
afgelopen maanden meebouwde
aan de nieuwe wagen van Joost van
Heerwaarden, vond het onvoorstel
baar dat hij was uitgekozen. 'Ik ben
een van de zovelen die meehelpen.'
Start bouw nieuw
clubhuis MAB
Bruin en Weijers uit De Cocksdorp
starten binnenkort met de bouw
van het nieuwe clubgebouw van
de MAB. Een dezer dagen wordt
begonnen met de sloop van de
huidige kantine.
Het nieuwe pand wordt anderhalf
keer zo groot als de keet die er nu
staat, zodat de vereniging meer
armslag krijgt. 'Dan kunnen we er
voortaan ook het clubfeest houden',
aldus voorzitter Ed van der Ploeg
De nieuwe kantine een gebouw
van één bouwlaag met een punt
dak De bouw kost €270 000 - De
MAB besteedt onder meer eigen
spaargeld en heeft een lening van
de gemeente gekregen. 'Het wordt
krap. maar we kunner\ het dragen.'
Bedoeling is dat het nieuwe clubge
bouw eind dit jaar klaar is.
De MAB is nog bezig met het interi
eur. 'We hebben de inrichting van
hotel Boschrand kunnen overne
men. maar er moet ook nog bijvoor
beeld een bar komen.' Op welke
wijze het nieuwe gebouw wordt
beheerd, is volgens Van der Ploeg
nog onderwerp van gesprek Het
beheer van de huidige kantine was
in handen van Frans Vlaming.
s Veltkamp overhandigt Kees Schuijl de Dries Veltkamp Bokaal 2008.