Cross leidt tot slagveld op Eierlandse klei 'Glijden over baan als drol in wc-pot' B m, Het benne toch de Bokaal voor monteurs kalen die winnen TEXELSE J COURANT DINSDAG 19 AUGUSTUS 2008 bij de Rodeo-klasse ging het er stevig aan toe op de baan. Johan Zijm (links) en Ko Koom gaan tegelijk hard over de kop. Hoe de wind stond, was zondag goed te zien op de crossbaan van de MAB in Eierland. Bij de derde en vierde bocht, stond het zwart van het volk en bij de eerste en tweede bocht was de nodige ruimte over. Toeschouwers aan die kant van de baan konden door het vele stof vrij wel niet zonder skibrillen of paraplu's, wilden ze nog iets van de wedstrijd zien. Ondanks het stof zagen de 2300 bezoekers een mooie race met het nodige spektakel. Een paar fikse tikken met een voor hamer, even op en neer springen op de motorkap, wat bouten en moeren aandraaien en de auto van Klaas Willem Vonk is weer in 'model'. Met een paar man zet de crosser op niet mis te verstane wijze de motorkap terug op zijn auto. Niet bepaald een wijze van reparen die je bij een gara ge hoopt aan te treffen, maar bij de cross zijn dergelijke 'werkzaamhe den' vertrouwd en gemeengoed. Zo ook bij de cross van afgelopen zondag. Ér was het nodige werk aan de winkel in de pitstraat. Veel wagens vertoonden de sporen van het geweld op de baan. Daar ging het er hard tot zeer hard aan toe, waardoor de nodige schade werd gereden. Glad was het door de hardheid, maar glad was het ook als de baan net was besproeid en zich een mengsel van water en losge- reden klei vormde. Het was echter de tweede en laatste cross, dus de carrosseriën mochten wat tikken hebben. Speaker Marco van Sam- beek vatte het helder samen. 'Het is net als met een drol in de wc-pot, je weet dat je gaat glijden en je doet er niks tegen.' Door de gladheid en het beperkte zicht op de baan ging er geregeld een auto langs de kant en lang niet altijd zachtjes. Publiek veerde over eind toen Johan Zijm en Ko Koom botsten, tegen de wand klapten en tegelijk over de kop vlogen. Beiden kwamen goed uit de wagens. Jan van der Vis en Ronald Witte gin gen evenmin roemloos van de baan nadat ze, afzonderlijk van elkaar, gemiddeld vier tot zes keer over de kop waren gegaan. Zelfs de auto van Witte, die er al zwaar gehavend uitzag, kon het hebben. Na de buiteling reed hij gewoon verder en kon nog mee doen aan de herkansing. Ook San- der Huysman, die bij de vorige cross al over de kop was gegaan, wist opnieuw met zijn dak de 'heilige klei' te beroeren. Van enige vorm van gewenning wilde hij echter niet weten. 'Het went nooit als je over de kop gaat. Uitrijden, dat is hier het mooiste dat er is.' Deelnemers De autocross kende zo'n 170 deel nemers, van wie ongeveer 80 in de Rodeoklasse. De junioren telden tweede manche reed de auto prima. Hij had door zijn vering en wisse lende wielgrootte goed grip op de baan. 'Je merkte dat hij vooral in de bochten goed liep', aldus Van Heer waarden. In de derde voorronde viel hij na driekwart ronde stil, waardoor hij gevoelig van achteren werd aan gereden en voor controle naar het ziekenhuis moest. 'Kijk uit Bertus' Bertus Uitgeest was één van de mannen die Van Heerwaarden aan reed. In het gastenboek op de MAB- website toonde hij na de race zijn medeleven met Van Heerwaarden. Bij de vorige cross had Uitgeest Rick Grisnigt nog vol in de flank geraakt. Die 'pakte' hem nu terug met tekst 'Kijk uit Bertus, ik heb een geveld werd zesde. Hoewel het er ogenschijnlijk rustig aan toe ging, deden de junioren (tot achttien jaar) hooguit een paar seconden langer over een ronde (375 meter) dan de andere klassen. Bij de viercilinders was het zeer spannend, doordat zowel Bertus Uitgeest, Ben Rentenaar, Peter Betsema als Jan van der Vis wisse lend aan kop reden. Willem-Johan Bakker leek direct na de start ook nog goede papieren te hebben, maar lag er al snel uit. De strijd ging in eerste instantie tussen Uitgeest, Rentenaar en Van der Vis, totdat Betsema halverwege de strijd zijn kans schoon zag en de kopposi tie in handen nam. Rentenaar, bij de vorige cross nog de winnaar, moest het parcours verlaten door circa 40 deelnemers, de stockcars 25 en de viercilinders 20. De laatste klasse was populair dit jaar, want er reden verschillende crossers mee die eerst in de Rodeo uitkwamen. 'Ik heb geen "zin om elk jaar de wagen opnieuw te moeten maken', verklaarde Ewoud Bakker, één van de crossers die eerder Rodeo reed, de overstap. In de viercilinderklasse waren diverse nieuwe wagens. De meest opvallende was de auto van Joost van Heerwaarden, maar ook Den nis Raateland verscheen met een wagen die hij van de winter met Rick Grisnigt zelf had gebouwd. Hij had echter de pech dat de koppak- king stuk ging, waardoor meerijden in finale er met inzat. 'Dan gaan we maar naar de anderen kijken', liet hij met een fles bier in de hand weten. Van Heerwaarden was, voordat hij naar het ziekenhuis werd afgevoerd, tevreden over de nieuwe wagen. In de eerste manche had hij nog pro blemen met een cilinder, maar in de Klaas-Willem Vonk springt zijn motorkap terug in model. nieuwe zijkant' op de gerepareerde flank. De afloop van de voorrondes was minder grappig voor Grisnigt. Nadat hij aan de kant was geraakt, wilde hij meteen uit de wagen omdat hij voor zijn gevoel gevaarlijk stond. Wedstrijdleider Anne de Vries vond van niet en beloonde handgebaren van Grisnigt met een zwarte vlag. De laatste zat daarna nijdig in de pits en had geen zin meer verder te rijden. 'Op deze manier hoeft het niet meer.' Raateland nam het voor hem op. 'Na die beuk van de vorige keer. hingen de vellen erbij en kon hij een paar dagen niet werken. Hij wilde dus per sé uit de wagen toen hij weer gevaarlijk stond.' Bij andere crossers heerste soms ook onvrede over de beslissingen van de wed strijdleiding. Volgens voorzitter Ed van der Ploeg was ervoor gekozen minder snel wedstrijden stil te leg gen. Door de schermutselingen op het veld moest echter toch regelma tig een race worden stilgelegd. De stockcarrijders moesten met behulp van juiste banden een goede grip op de baan zien te vinden. 'Ik heb net lek gereden', liet Martijn de Veij weten, terwijl bij hem en Joop Veltkamp tussen de manches door de banden werden gewisseld. Stockcarrijder Daniël Bonne had het makkelijk om aan de juiste banden te komen. 'Die importeer ik zelf uit Amerika, dus die heb ik uit het eigen bedrijf gehaald.' Rodeorijder Roy Boeijen moest tussen de wedstrij den door knutselen aan de stofhoes van de homokineet bij de wielen om goed te blijven rijden. Hij baalde er wat van dat hij door een slechte loting in het middenveld terecht was gekomen. 'Daar gaat het er toch een stuk ruwer aan toe dan wan neer je voorin rijdt.' Finales De finales waren stuk voor stuk spannend. Bij de junioren gingen Pieter Langeveld, Barry Boersen en Sam Kossen vanaf pole-position van start. Jeffrey de Smidt, win naar van de vorige cross, liet dat niet op zich zitten en ging meteen in de aanval om de koppositie over te nemen. Langeveld wist hem een paar ronden achter zich te houden, maar moest toch zijn meerdere in De Smidt erkennen. In de zevende ronde werd de wedstrijd stilgelegd, nadat Rick Plaatsman op zijn kop in de greppel was beland. Na de herstart wist De Smidt zijn koppositie te behouden. Maikel van der Gracht meldde zich nog even in de strijd, maar kon geen potten breken. Ricardo de Wit wel. Die reed achter de top en wist knap derde te worden door op het laatste moment Sam Kossen te passeren. Barry Boersen werd tweede. Van der Gracht eindigde als vijfde, Lan- een kapotte steekas. Het lukte Van der Vis en Uitgeest niet meer dichterbij te komen. Uit geest werd uiteindelijk zesde en laatste. Cor Vonk legde knap beslag op de derde plaats achter Van der Vis en winnaar Betsma. Veelvoudig winnaar Hans Arnout pakte opmer kelijk genoeg bij beide crosses geen podiumplaats. In juli viel hij voortij dig uit en afgelopen zondag reed hij elders in Noord-Holland bij een cross waar hij er zeer goed voor stond. Kale mannen Siem-Pieter de Porto was de ver rassing in de Formule 1Hij wist op zijn 'oude dag' tweede te worden achter Martijn de Veij die ondanks knieproblemen sterk reed. Pieter Dogger deed nog verwoede pogin gen de heerschappij van De Veij te doorbreken, maar redde het met en werd vierde. Peter Koorn, die de hele dag goed had gereden en ook een kanshebber was, viel door Publiek leefde volop mee met de verrichtingen op het veld. de finale te staan. Maar ja, het blijft een mechanische buitensport en je verandert weinig aan het weer.' De stockcars reden vijfti.en ronden achter elkaar zonder gele vlaggen en herstarts. Bij de Rodeofinale was de baan weer keihard, werd er hard gereden en leek de arena na verloop van tijd bijna op een autokerkhof. Meer dan de helft van de deelnemers geraak te tegen de muur of eindigde voor tijdig langs de kant. Toch hoefde er pas in de dertiende ronde voor het eerst te worden afgevlagd, nadat de oververhitte auto van Edwin van den Heuvel te enthousiast begon te roken en elders een opeenhoping van gestrande auto's dreigde te ont staan. De wedstrijdleiding besloot de laatste twee ronden te laten voor wat die waren, waardoor er een abrupt eind" aan de finale kwam en Otto Goënga winnaar werd Hij was vanaf pole-position gestart en had de hele race met Jan Zijm om de eerste plaats gevochten. Meervoudig winnaar Zijm, tijdens de vorige cross nog uitgevallen. i Heerwaarden, opgeleurd pech uit in de dertiende ronde. Hij baalde daarvan omdat het bij hem vaker in de afronding mis gaat. Ben Jansen, een nieuweling, wist zijn goede prestaties in de voorronden evenmin in de finale een vervolg te geven. Piet Scholtanus, een andere klas sementsrijder, werd derde achter De Veij en De Porto. De laatste merkte bij de prijsuitreiking op dat 'het toch de kalen benne' die er met de prijzen vandoor gingen. De stockcarrijders hadden de pech dat het vlak voor hun finale begon te regenen, waardoor ze niet voluit konden gaan. 'Jammer', aldus Van Sambeek, 'want de meesten wer ken er het hele seizoen voor om in werd tweede. Joost Broekman, ook gestart vanaf pole-position, behaal de de derde plaats. David Stark, in juli nog knap derde, werd tijdens de voorronden al uitgeschakeld, omdat hij als geducht tegenstander te boek was komen te staan. De winnaars kregen allen onder luid applaus een ereronde over de baan, waarbij de champagne rijke lijk vloeide. Vrijwel meteen na afloop van de laatste ronde sloeg het weer om, verdween de zon die de hele middag had geschenen en vielen er dikke druppels op de lege baan. Tekst Jeroen van Hattum Foto's Olivier Schilling en Jeroen van Hattum Monteur Kees Schuijl is tijdens de autocross onderscheiden met de eerste Dries Veltkamp Bokaal. Dat is een nieuw eerbetoon voor monteurs dat Veltkamp in het leven heeft geroepen. Veltkamp, sinds een paar jaar cros ser in de Rodeoklasse, wil met de bokaal het vele werk van de mon teurs achter de schermen meer aandacht geven. 'Er zijn 170 cros sers, maar achter hen staan 200 tot 300 monteurs die eigenlijk nooit worden genoemd. Zij steken geza menlijk zo'n 15.000 tot 16.000 uur in de wagens, dus dat is nogal wat.' Veltkamp werd geraakt door hun inzet door wat hij in zijn eigen schuur zag. Daar hebben acht crossers onderdak en lopen twintig monteurs rond. Zelf zit hij ook achter het stuur dankzij de inzet van zijn monteurs. 'En we hebben vorig jaar meege maakt dat een jongen geen zin meer had, omdat zijn auto kapot was. Toen zijn vijftien monteurs tegelijk aan het sleutelen gegaan en hebben ze de wagen alsnog aan de praat gekregen.' Schuijl, die al tien jaar als monteur actief is, was zeer verrast door de onderscheiding. De bokaal bestond uit een beeld van een steeksleutel ('steeksleutel 13, want die wordt het meest door de monteurs gebruikt') en een geldbedrag. Schuijl die de afgelopen maanden meebouwde aan de nieuwe wagen van Joost van Heerwaarden, vond het onvoorstel baar dat hij was uitgekozen. 'Ik ben een van de zovelen die meehelpen.' Start bouw nieuw clubhuis MAB Bruin en Weijers uit De Cocksdorp starten binnenkort met de bouw van het nieuwe clubgebouw van de MAB. Een dezer dagen wordt begonnen met de sloop van de huidige kantine. Het nieuwe pand wordt anderhalf keer zo groot als de keet die er nu staat, zodat de vereniging meer armslag krijgt. 'Dan kunnen we er voortaan ook het clubfeest houden', aldus voorzitter Ed van der Ploeg De nieuwe kantine een gebouw van één bouwlaag met een punt dak De bouw kost €270 000 - De MAB besteedt onder meer eigen spaargeld en heeft een lening van de gemeente gekregen. 'Het wordt krap. maar we kunner\ het dragen.' Bedoeling is dat het nieuwe clubge bouw eind dit jaar klaar is. De MAB is nog bezig met het interi eur. 'We hebben de inrichting van hotel Boschrand kunnen overne men. maar er moet ook nog bijvoor beeld een bar komen.' Op welke wijze het nieuwe gebouw wordt beheerd, is volgens Van der Ploeg nog onderwerp van gesprek Het beheer van de huidige kantine was in handen van Frans Vlaming. s Veltkamp overhandigt Kees Schuijl de Dries Veltkamp Bokaal 2008.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 7