Zesduizend ritten voor verplaatsen van grond Groot materieel voor afplaggen Nederlanden 'Geconcentreerd blijven en de ruimte proberen te houden Hoornder loodst 110 meter lange Poolse driemaster TEXELSE y COURANT Texelse ogen gericht op zee Stuurlui TESO letten vooral op de kleintjes DINSDAG 26 AUGUSTUS 2008 De Darmlodziezy heeft vijftig meter hoge masten. Als de wind in de zeilen komt, gaat lief plotseling erg hard. (Foto s Willem van Duiim landse Aardolie Maatschappij, die de Poolse driemaster had afge huurd. De kapitein, die met zijn jonge bemanning van het ene naar het andere evenement vaart en zich niet erg geïnteresseerd toonde in wat er om hem heen gebeurde, had een bescheiden rol voor zichzelf gereserveerd. 'It's all your's, zei die ouwe. Zijn pet zakte over zijn ogen en hij trok zich terug. Om te slapen. Pas toen er een stuk gezeild moest worden, bemoeide hij zich er weer even mee. Daar heb ik natuurlijk dat schip wel 15 knopen per uur. Bijna 30 kilometer, dus.' Het meest van de tijd was Van Duijn in de stuurhut met alleen de stuur man en de roerganger. 'De roergan ger volgt de koers die je opgeeft en kijkt verder alleen in het kompas of het goed gaat. Met de stuurman spreek je je andere wensen door. Of je harder of zachter wil, bijvoorbeeld. En als je de haven in gaat om af te meren waar de sleepboot moet wor den vastgemaakt. Hij houdt de boel in de gaten en geeft mijn instructies gemakkelijk in zo'n lange stoet.' De klus van de loods duurde de hele dag. Even na zes uur loodste hij het schip de haven van Den Helder weer in. 'Dat duurde een kleine twin tig minuten. Om half zeven lagen we voor de kant.' Nadat de gasten aan wal waren gegaan en de vol ledige bemanning weer aan boord ('er waren er misschien wel een paar honderd'), vertrok de driemaster om negen uur alweer. 'Naar Bremer haven, naar een volgend evene ment. Ik heb ze naar buiten geloodst Jan Willem van Duijn in de stuurhut van de dnemaster. en ben bij de vuurtoren van boord gegaan.' Van Duijn spreekt van een unieke ervaring. 'Het was echt een uitje. Lekker de hele dag een beetje dob beren op zo'n mooi schip en onder tussen wat eten en drinken. Ze serveerden een echte Poolse hap. Borsj, soep van bieten. Dat had ik wel eens eerder gehad. Toen was het niet te vreten, maar de kok was zo'n dikke baboesjka, die er per soonlijk op toezag dat je het opat. Nu vond ik het wel lekker.' Joop Rommets Een prachtige klus. Zoiets is voor ons een uitje, dat houdt het vak leuk', vertelt Jan Willem van Duijn uit Den Hoorn, die zaterdag de taak had de driemaster Darmlod ziezy veilig door het Marsdiep en over de rede van Texel te loodsen. Het 110 meter lange opleidings schip van de zeevaartschool uit het Poolse Gdynia was één van de langste die aan de Parade of Sail van de Tall Ships Races mee deden. De meeste van de vele honderden deelnemers voeren op eigen kracht mee. Niet meer dan zes schepen hadden een loods aan boord. 'Sche pen boven de 90 meter zijn loods- plichtig. En er waren er ook een paar die zelf de keuze maakten om er één aan boord te nemen. Omdat ze het gebied niet kenden en het veiliger vonden', vertelt Van Duijn, werkzaam bij het loodswezen in de regio IJmond. De Hoornder ging zaterdagochtend aan boord in Den Helder, waar hij een briefing kreeg. Rond één uur begon de parade, die de schepen over de rede van Texel en door het Marsdiep voerde. Aan boord waren zo'n 120 gasten van de Neder- ook weinig verstand van.' Dat zeilen gebeurde ter hoogte van Den Hel der. 'Daar moesten we tussen de dijk en het oorlogsschip waar prins Maurits op zat doorvaren. Zeilend, als het even kon. Dat lukte, maar op zo'n moment moest de motor bijna in zijn achteruit om niet te hard te gaan. Dat schip heeft vijftig meter hoge masten. Als de wind in de zeilen komt, gaat het plotseling erg hard. Wij hadden ze natuurlijk met allemaal uit, maar als het moest, kon aan de bemanning door.' Hoewel hij zelden op zeilschepen vaart, vond Van Duijn het loodsen van de Darmlodziezy niet extreem moeilijk. 'Een schip blijft een schip. Verschil is wel dat er een heel klein motortje in zit. Je gaat heel lang zaam voor- of achteruit. Je moet dus vroeg anticiperen op wat er komen gaat. Verder is het een kwes tie van geconcentreerd blijven en proberen een beetje ruimte voor jezelf te houden. Dat is nog niet zo Dat Texel kan meegenieten van een Helders feestje bleek zaterdag, toen liefhebbers de ogen richtten op de zeilschepen die present waren op de Parade of Sail. Veel mensen zochten een plaatsje op de dijk en op het buitendijkse fietspad tussen Oudeschild en 't Horntje was het een drukte van belang om te kijken naar gaffelschoeners, barken, bnks. bngantijnen en andere bijzondere zeilschepen op het wad. Ook fotografen lieten zich met onbetuigd, zoals blijkt uit bijstaande sfeerim-pressie. De foto's zijn geno men door Salko de Wolf, Wannes Fey, Eckard Boot, Jeroen van Hattum, Mieke Smid en Gerard Timmerman Een bonte verzameling schepen op zee. Grote en kleine zeilschepen voeren mee in de parade. een paar knopen lager dan normaal, maar toch nog behoorlijk. In de stuurhut zijn de ogen vooral gericht op de kleine vaartuigen. 'Op die grote zeilboten zitten professionele schippers die precies weten wat ze doen en wel uit de buurt blijven.' Het zijn vooral de watersporters aan boord van de speedbootjes, kajuitjachten en zelfs een enkele kanoër die de mannen van TESO scherp in de gaten houden. Ook de politie houdt een oogje in het zeil. Vaartuigen van de waterpolitie zien er op toe dat buiten Den Helder een lijn van duizend meter wordt vrijge houden en dat de veerboten veilige doorgang hebben. Maar soms is er roekeloosheid, zoals bij een speed boot die met hoge snelheid vlak voor de boeg van de Wagemaker oversteekt 'Het gaat goed, maar als z'n buitenboordmotor het begeeft, zit hij er onder.' Ook een kanoër tart het lot door dicht langs de boot te peddelen. Normaal gesproken kijkt de stuurman scherp op de radar, waarop het scheepvaartverkeer is te zien. 'Maar het zijn er nu zóveel, we moeten nu wel op het oog varen', zegt Westerlaken. Over stuurboord ligt de HMS De Ruijter, met aan boord leden van de koninklijke fami lie, die de parade afnemen. Rond- vaartschippers pikken een graantje mee van het evenement en varen met hun passagiers dicht langs de zeilschepen. Op de dijk van Den Helder ziet het zwart van de mensen. Dan meert de veerboot af in de haven. 'Wagema ker is gereed', geeft de kapitein door. Amper tien minuten later wordt de boot losgemaakt en zet koers naar Texel. De parade is op zijn hoog tepunt en in de stuurhut maakte men zich op voor de volgende reis. De zeilschepen zijn indrukwekkend. Tegen de Texelse achtergrond, met de contouren van de Hogeberg en Oudeschild, herleeft met een beetje fantasie de geschiedenis. Op de dijk bij het NIOZ heerste grote drukte. 'Als we langs dat kottertje varen, dan gaat het goed.' In de stuurhut van de Dokter Wagemaker heeft men het mooiste uitzicht op de zeilschepen, maar veel tijd om ervan te genieten is er niet. Alle ogen zijn gericht op een veilige weg door het Marsiep. Zaterdag krioelt het er van zeilschepen en andere vaartuigen. De meeste schippers maken tijdig ruimte, een enkeling neemt onnodig risi co en voor alle zekerheid laat de stuurman een enkele keer de scheepshoorn loeien. Een bijzondere dag voor kapitein Marcel Vermeulen en tweede stuur man Thijs Westerlaken, die worden oijgestaan door Alfred Schaatsen- berg, die namens TESO de contac: ten onderhoudt met de organisa tie van de Tall Ships Races 2008. Schaatsenberg: 'Het eerste dat ze zeiden was dat we zaterdagmiddag maar niet moesten varen, maar dat kan natuurlijk niet.' De verwachting dat de veerboten van TESO (de Schulpengat is ook in de vaart) zaterdag een soort varende tribune zou zijn, is niet uitgekomen, het leek zelfs rustiger dan normaal. Op het panoramadek van de Wagemaker hebben zich de nodige kijkers ver zameld. Van vertraging als gevolg van de Parade of Sail die volgens het programma om 15.00 uur op gang zou komen, valt weinig te merken. De snelheid yan de Wage maker is met ruim twaalf mijl per uur n de stuurhut van de Dokter Wagemaker werd zaterdag extra scherp opgelet. Op de foto on links naar rechts tweede stuurman Thijs Westerlaken, kapitein Marcel Vermeulen en hui-coördinator bij TESO Alfred Schaatsenberg Tientallen bemanningsleden in de weer met de zeilen. Aannemer Jo Vermaire Zn. uit Breezand heeft groot materiaal ingezet voor het afplaggen van natuurgebied De Nederlanden. Verspreid over het gebied werken res graafmachines, zeven dum pers, een shovel en een grote klepelaar om 65 hectare voorma lig weiland van de zode te ont doen. Er wordt 100.000 kubieke meter grond verplaatst, waarvoor chauffeurs zesduizend keer heen en weer rijden. Het is niet het eerste project in opdracht van Staatsbosbeheer dat tot doel heeft de oorspronkelijke vegetatie weer de kans te geven. Het gebied rond de Moksloot bij Den Hoorn werd op soortgelijke wijze onder handen genomen. Maar zo omvangrijk als in De Nederlan den gebeurde hier nog niet eerder. Het werk strekt zich uit van de weg naar paal 21 naar het noorden tot voorbij het Oorlogschip. Daarbij wordt het weiland ten westen van het slag van de bovenste 15 centi meter ontdaan. Daaronder komt het witte zand tevoorschijn. Er van uit gaande dat in deze overgangszone zaden zitten van de oorspronke lijk vegetatie, kunnen deze planten in een verschraalde en vochtige omgeving terugkeren. Het gebied wordt natter doordat de slootjes verdwijnen die in het verleden zijn gegraven om de duingrond in cul tuur te brengen. De natuur is vol gens de huidige inzichten beter af als het regenwater minder snel weg stroomt en zich een grotere zoet waterbei onder het gebied kan vor men. Ook de landbouw in Eierland is daarmee gebaat, omdat het zoete water in de zomer naar de polder kan afstromen. De hoofdsloot waar door water naar de Slufter stroomt, wordt ondieper en breder en gaat dienst doen als buffer en overloop om te voorkomen dat het gebied grote Europese subsidie. De totale kosten zijn €1,6 miljoen. Struiken Aan het definitieve plan zijn meer dere overleg- en voorlichtingsavon den voorafgegaan. Die hebben er onder meer toe geleid dat lang de weg drainage wordt aangelegd. Die moet voorkomen dat het op kam peerterrein De Shelter te nat wordt. Op verzoek van Texelaars is de trap naar de verderop gelegen Bertusnol behouden, met als gevolg dat SBB ervoor heeft gekozen af te zien van het rolstoelvriendelijk maken van dit uitkijkpunt. Bij het werk is onder meer struikge was langs de weg naar paal 21 ver wijderd. waardoor de boet van Hop man beter is te zien. De grond blijft in het gebied en wordt afgevoerd naar de zeewering, zodat die een stukje steviger wordt. De aange- ingezet komt omdat het werk in relatief korte tijd moet gebeuren en af moet zijn vóór het stormsei zoen dat half oktober aanbreekt. Wegens het werk zijn wandelpaden in het gebied tijdelijk afgesloten. De werkzaamheden in de Nederlanden vanuit de lucht gezien. (Foto Ton Zagers) bij veel regenval onderloopt. Deze sloot wordt hier en daar verlegd en voor wandelaars komen er bruggen in het tracé. Een en ander sluit aan op het masterplan voor het water beheer op Texel, waardoor het pro ject in aanmerking komt voor een brachte grond wordt afgedekt met Na de herinrichting zal het hele een laag zand en met helm worden gebied worden begraasd door run- beplant. deren. Die moeten voorkomen dat ey. er opnieuw veel struweel en bos Stormseizoen wordt gevormd. Hiervoor is met Dat Vermaire, die hulp krijgt van pachter Hans Stark een aangepast Werner Dros, zoveel materiaal heeft contract afgesloten. Hij laat er koei en van het ras Galloway grazen, die verwant zijn aan de Schotse Hoog lander, maar geen horens hebben. Dit omdat wandelaars zich dan vei lig voelen. Uitzondering vormt het gebied rond de Boet van Hopman, waar uit cultuurhistonsch oogpunt Texelse schapen worden losgela ten. Tuinwallen die in het verleden op grote schaal in de Nederlan den voorkwamen, zullen rond de boet zo mogelijk op bescheiden schaal worden herbouwd. Door de vernatting zal in herfst en winter plaatselijk piasvorming optreden, in de zomer naar verwachting niet. Overigens worden niet alle weilan den afgeplagd. Een deel waar veel orchideeën groeien blijft in beheer als hooiland, andere weilanden blij ven uit cultuurhistorisch oogpunt onaangeroerd, zoals aan de west kant van het Oorlogsschip.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 7