Water interessant voor energie c Marlijn blikvanger bij Vogelhuis TEXELSE J coURANT Najaarscampagne VVV al direct groot succes Rotonde geadviseerd voor ontsluiting PHH Achter de schennen Ouderen dagje uit met Zonnebloem MIEN IK BEN \im\ Jsf' Texelse hulpgoederen naar Moldavië 'Controle aan de grens onvoorstelbaar streng' VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2008 De Najaarscmapgane van de VW heeft al kort na de presentatie veel reacties opgeleverd. Voor de prijsvraag, waarbij een najaars- voordeelkaart en veel culinaire arrangementen worden aange boden, waren gisteren al 1600 inzendingen binnen. De najaarscampagne heeft als mot to Texel brengt het beste bij elkaar meegekregen en legt de nadruk op combinatie natuur en culinair genieten. Behalve in advertenties in populaire vrouwenbladen als Libel- Ie, voorzit de campagne in het ver spreiden van Texelse Boomerang- kaarten. Het doel van de campagne is het toerisme in het naseizoen te stimuleren. Het beeld dat wordt gebruikt, is de Texelse vuurtoren in de vorm van een knalrode peper molen. De Boomerangkaart (een gratis kaart die in cafés en restaurants wordt verspreid) toont dit beeld met als tekst Mag ik even bij je in de smaak vallen? Aan de adreszijde wordt de aandacht gevestigd op de prijsvraag waarmee acht culinaire weekends op Texel te winnen zijn. Deelnemers krijgen bovendien een Texelkalen- der voor volgend jaar thuisgestuurd. De ansichtkaarten worden verspreid in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Hilversum, Den Bosch en Eindhoven. Een extra voorraad kaarten is beschikbaar op Texel, zodat toeristen en Texelaars deze ook kunnen versturen. De kaar ten kunnen worden opgehaald bij de VW. Ondernemers kunnen ook grotere aantallen meenemen om te verspreiden onder hun gasten en klanten Daarnaast wordt geadverteerd in Esta, Zin en de gezondheidsspecial Lieflijf. Op de websites van deze tijdschriften wordt veel achtergrond informatie gegeven over uitwaaien en culinair genieten op Texel. Gasten die in september en okto ber via de website van de WV een verblijf boeken met aankomst tot en met 12 december, krijgen een voordeelkaart die recht geeft op kortingen op populaire activiteiten en artikelen op het eiland. Jaarvergadering 10 voor Texel 10 voor Texel houdt dinsdag 23 september jaarvergadering. Gespro ken wordt onder meer over het gemeentebeleid. Binnen de ver eniging bestaat veel onvrede over onder meer de gang van zaken rond de veelbesproken bouw van een manege bij De Koog, het PHH- gebouw en plannen voor het gebied tussen het zuidoosten van Den Burg en de Hogeberg. Bestuurslid Menno Stam spreekt over 'de arrogantie op het gemeentehuis'. 'Er worden wel allerlei hoorzittingen voor inspraak gehouden, maar dat is voor de kat zijn viool. Want de zaken zijn allang beslist.' De vergadering vindt plaats in hotel Den Burg en begint om 20.00 uur. Onderzoek naar bodemvervuiling Om een beeld te krijgen van mogelijke grondvervuiling zijn op Texel 45 zogeheten oriënterende bodemonderzoeken uitgevoerd. Naar aanleiding daarvan is op tien locaties nader onderzoek gedaan om een beter beeld te krijgen van de risico's en de omvang van de verontreiniging. Daarbij zijn in over leg met de provincie drie plekken aangewezen die nogmaals en uitge breider aandacht krijgen. De betrokken bewoners of eige naars zijn op de hoogte gesteld van de onderzoeksresultaten en van het verdere traject. Het onder- Begin jaren zestig werden proefboringen uitgevoerd bij Akenbuurt en de hoek Hollandseweg/Hoofdweg bij De Cocksdorp. /Foto archM Texelse Courant) Begin jaren zestig was het nog nutteloos, maar het begint erop te lijken dat de warmwaterbei onder De Cocksdorp in de toekomst een bron van energie voor Texel wordt. Volgens gegevens van Petroland, dat bijna vijftig jaar geleden de proefboringen uitvoerde, bevindt zich op een diepte van 2400 tot 2600 meter in de bodem een reser voir van mogelijk 100 tot 200 miljard kubieke meter water dat circa tach tig graden warm is. Het water werd destijds bij toeval ontdekt en was toen met interes sant, omdat Petroland een manier zocht om vanaf Texel gas en olie onder de Noordzee te winnen. Oud wethouder Jook Nauta droeg vorig jaar alle gegevens van Petroland over aan wethouder Peter Bakker zodat de gemeente verder aan de slag zou kunnen met exploiratie van het warme water. Een grote groep experts die in juni op Texel over de warmwaterbei ver gaderde, adviseerde de gemeen te tot een diepte van 4 kilometer te boren. Volgens hen moet daar water zitten dat 120 tot 150 graden warm is. Daarmee zou in de toe komst in bijvoorbeeld een energie centrale elektriciteit kunnen worden opgewekt. De stoom kan worden gebruikt om generatoren mee aan te drijven. Piet Standaart uit Den Burg, voor malig hoofd mijnbouw in de off shore, kaartte vorig jaar ook al aan dat onder de 2600 meter water zit dat warmer dan 80 graden moet zijn. Hij opperde toen nader te kijken naar de zogeheten Organic Rankine Cyclus (toegepast in Oostenrijk) waarbij met warm water stoffen met een lage verbrandingstemperatuur (butaan of ammoniak) in gas wor den omgezet, zodat daarmee een generator wordt aangedreven. Het water komt niet in contact met die stoffen, maar gaat afgekoeld terug in de grond. Volgens wethouder Peter Bakker is het niet de bedoeling met zo'n systeem te gaan werken, maar wordt ernaar gestreefd dat het war me water na gebruik terug de grond ingaat. 'Dan ben je echt duurzaam bezig.' Het gebruik van het warme water voor stroomvoorziening past in de visie van de Waddeneilanden om vanaf 2020 de eigen energiebe hoefte volledig zelf op te wekken. zoek op Texel (uitgevoerd door Milieutechniek De Vries van de Wiel) is onderdeel van een landelijk onderzoek naar de bodemkwaliteit. Daaruit moet naar voren komen waar sanering nodig is en op welke schaal. Verder is goed inzicht in de bodemkwaliteit van belang voor de ontwikkeling van allerlei plannen. De drie slotonderzoeken op Texel kosten €17.575,-. B en w zullen de provincie vragen dit bedrag volledig te vergoeden. Online telefoongids Met de installatie van de web site www.belsneller.nl heeft Texel er een nieuw fenomeen bij, een online telefoongids. Via de site zijn op eenvoudige wijze zowel vaste als mobiele (Texelse) tele foonnummers terug te vinden. Daarnaast bevat de site lokale e-mailadressen en adressen van Texelse websites. De website, een initiatief van Peter Dral, bevat inmiddels meer dan vijf duizend nummers en iedereen kan kosteloos zijn eigen nummer, e- mailadres of website in het bestand laten opnemen. Om het zoeken te vereenvoudigen, biedt BelSneller de mogelijkheid een mimvenster te installeren op het bureaublad van de computer. Via VOIP is het moge lijk een gevonden nummer direct te bellen. Het invoeren van nummer is een voudig en ook het achteraf corri geren of (laten) verwijderen van een nummer levert geen problemen op. Het PHH-gebouw zou met een nieuw aan te leggen rotonde recht streeks op de Pontweg moeten worden aangesloten. Dat stelt Vei lig Verkeer Nederland in een advies aan de gemeente. Volgens de verkeersorganisatie wordt op die manier een 'optimale verkeersveilige ontsluiting' gereali seerd die beter is dan de aanleg van twee parallelwegen. Dat wordt als omslachtig en relatief verkeerson- veilig omschreven. WN bekntiseert de situatie die ontstaat als bij roton de Akenbuurt een vijfde ontsluiting komt voor de noordelijke parallelweg. Automobilisten hebben er te weinig zicht op het kruisend fietsverkeer. Volgens de gemeente zal er geen beperkt zicht ontstaan en er is vol doende ruimte om de vijfde poot te realiseren. Alleen vrachtverkeer zal de draai vanaf de Pontweg naar de nieu we parallelweg niet kunnen maken, waardoor dat via de zuidelijke paral lelweg moet rijden. Wethouder Peter Bakker acht het niet waarschijnlijk dat de provincie instemt met nog een rotonde op de Pontweg, onder meer omdat de gemeente ook al een aanvraag voor een rotonde op de kruising Pontweg/Keesomlaan/Wes- terweg heeft ingediend (in verband met het hoge percentage ongeluk ken). Jos de Wolf (WD) stelde tijdens de extra commissie Middelen voor een driepootsrotonde bij het PHH- gebouw aan te leggen. Volgens de Communicatie En daar was dat beroemde zinne tje weer. 'We moeten niet via de media met elkaar communiceren', klonk het meerdere keren tijdens de extra commissievergadering over het PHH-gebouw. Het is altijd 'bon ton' zoiets te roepen, ongeacht het onderwerp. Ik probeer mezelf er meestal maar niet aan te storen en in gedachte te houden dat je er als (lokaal) medium in eerste instantie bent om men sen algemeen op de hoogte te hou den van wat er in hun leefomgeving gebeurt en niet om rechtstreekse communicatie tussen verschillende partijen te onderhouden. En ik denk dat je dat als medium ook niet moet willen. Ten eerste omdat daar de tijd niet voor is en ten tweede omdat de meesten dat ook goed zelf kunnen. Alhoewel? Ik krijg ern- WD is dat goedkoper dan twee parallelwegen. Roland Bisschop van buurtvereniging Noord-West vond dat de gemeente nog eens goed verkeerstechnisch onderzoek moet verrichten. 'We moeten nu eens echt open en eerlijk met elkaar omgaan, zodat de buurt kan zeggen of iets wel of geen goede oplossing is. De buurt verdient het serieus te worden geno men.' Bakker zag niets in nog een keer verkeerstechnisch onderzoek. Volgens hem zou dat alleen bedoeld zijn om procedures te vertragen. Hij hekelde het dat de buurt massaal de provincie aan het bellen is geweest. 'Zelfs gedeputeerde Sascha Bagger man is over het verkeer gebeld, terwijl zij cultuur in haar portefeuille heeft.' Texelse ouderen ?ijn dinsdag een dagje op stap geweest met de Zon nebloem. De groep bezocht onder meer het Maritiem en Jutters Muse um in Oudeschild waar koffie en taart klaar stond en iedereen een kijkje kon nemen bij de vissers huisjes en de maquette. De groep, die bestond uit 70 deelnemers en 21 begeleiders, maakte ook een busrit door het Hogeberggebied en reed een toeristische route naar De Krim waar een middagmaaltijd klaar stond en een kijkje op het ter rein kon worden genomen. Volgerts coördinator Mieke Vlaming was er voor een rustig programma gekozen zodat iedereen volop de tijd had met anderen bij te praten. De Rabo- ton dekte een deel van de kosten. ftVOHDwnruTreR C fluroöNGoes O iz-o^-zoos Windgevoelig avontuur 'Dat is wel een erg grote vis', was één van de eerste gedachten van kok Joop Dekker toen van de week bij restaurant Het Vogelhuis in De Koog een marlijn werd afgeleverd. Het Vogelhuis exposeert jaarlijks tijdens Texel Culinair een bijzondere vis, maar in verband met het eerste lustrum had Dekker zijn leverancier om 'iets heel bijzonders' gevraagd. Dat kreeg hij. De leverancier stond met een drie meter lange en liefst 75 kilo zware zwaardvis op de stoep. 'We hebben er speciaal een kist voor laten maken, zodat we hem de komende dagen rechtop in het ijs kunnen neerzetten', aldus Dekker. De marlijn is gevangen in de Atlan tische Oceaan bij Frankrijk. Het dier staat bekend als snelst zwemmende wezen: hij kan snelheden tot 90 kilo meter per uur halen. De vis wordt alleen gebruikt voor expositie, hij wordt niet opgegeten. um/BeeJdbank Texel/ Texelse ouderen bezochten dinsdag het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild. stige twijfels als ik bekijk hoe de bij het PHH-gebouw betrokken partijen dinsdagavond commnuniceerden. Neem het advies van Veilig Verkeer Nederland, waarin de gemeentelij ke plannen wordéh bekritiseerd. De gemeente meldt vrolijk dat er 's mid dag nog contact is geweest met WN over het advies. Ze zijn het erover eens zijn ze eigenlijk beter 'als part ners dan als opponenten kunnen optrekken.' Henny Festen vraagt zich verbaasd af met wie de gemeente dan contact heeft gehad, want zij weet toevallig dat de schrijver van het advies in Italië van zijn vakantie geniet. Correctie van de gemeente: er is geen contact geweest met de schrijver, maar met iemand van WN Texel. Toch een klein verschil. In het advies wordt ook gesteld dat de schrijver met iemand van de gerheente de aanbevelingen heeft doorgenomen, maar daar is bij de gemeente weer niks van bekend. Dan het advies zelf. De gemeente verspreidt een paar uur voor de ver gadering een weergave, waarin onder meer staat dat 'de ontsluiting op een relatief verkeerveilige manier is ont worpen'. Joop Groeskamp heeft toe vallig een origineel exemplaar waarin 'verkeersonveilig' staat in plaats van 'verkeersveilig'. Hij houdt het maar een typefout, maar zegt dat met zijn welbekende veelbetekenende blik in de ogen. Spannend wordt het ook als het eventuele standpunt van de provin cie over een rotonde voor het PHH- gebouw (zoals geadviseerd door WN) op tafel komt. Peter Bakker en Peter van Ree weten van gemeente- Bart Robbers kwartiermaker De werkgroep die bezig is met voorstellen voor aanpassing van de toeristenbelasting, heeft giste ren voormalig TVL-voorzitter Bart Robbers als kwartiermaker aan gesteld om 'de laatste puntjes op de i' te zetten. Wat de voorstellen inhouden, is buiten de toeristische sector nog steeds niet openbaar gemaakt. Volgens voorzitter Nel Eelman van het Toeristisch Kennisinstuut wordt eerst gewerkt aan een gedegen voorstel om aan de politieke par tijen te presenteren. Bedoeling is dat met een gewijzigde vorm van heffing een manier wordt gevonden om een bijdrage te leveren aan het nieuwe Meerjarig Toeristisch Inves teringsfonds. Dat Robbers in de arm is genomen, is volgens Eelman geen teken dat het proces moei zaam gaat. 'Er is een akkoord op hoofdlijnen, maar we hebben nu nog iemand nodig die voor de uit werking zorgt.' Het streven is de nieuwe wijze van heffing vanaf 2009 in te voeren. lijke zijde te melden dat de provincie met zoiets niet zal instemmen. Rol and Bisschop van de buurtvereniging weet op zijn beurt aan de hand van een provinciale email te vertellen dat ze in Haarlem niet negatief tegenover de parallelwegen staan, maar ook zeker niet negatief tegenover een rotonde. Wederom zaken die voer voor miscommunicatie en misver standen zijn. In dit geval zelf maar even een tele foontje naar de afdeiing commu nicatie van de provincie gepleegd. Het antwoord: de provincie huldigt inderdaad het standpunt zoals Bis schop heeft verwoord, maar dan wel 'in algemene zin'. Mocht de gemeen te een concrete aanvraag voor een rotonde indienen, dan gaat de pro vincie specifiek kijken of die de ver keersveiligheid en de doorstroming op de Pontweg niet zal belemme ren. Voor dat laatste voorzien Bakker en Van Ree waarschijnlijk al in een vroeg stadium dat een rotonde bij het PHH-gebouw voor de deur wei nig kans van slagen zal maken. Een typisch geval waarin beide partijen gelijk hebben, maar door verschil in belangen toch moeiteloos langs elkaar heen communiceren. En dan is er nog een akkefietje tus sen Groeskamp en Jos de Wolf over het zorgvuldig lezen van een rapport (het weglaten van een paar woordjes maakt een wereld van verschil) en hebben Bakker en Bisschop elk hun eigen lezing van de wijze waarop de gemeente de buurt bij de plannen betrekt. De buurtvereniging vindt dat de gemeente de omwonenden veel te weinig betrekt, waarna Bakker laat weten dat er vanuit de buurt vereniging eerder deze maand geen behoefte aan een derde gesprek met het college was. Eigenlijk zijn dit allemaal zaken die de praat niet waard zijn, maar wel aardig weergeven dat de communicatie rond het PHH-gebouw rommelig verloopt en er met hiaten worden gesproken en geluisterd. Maar goed, misschien kan ik met dit stukje toch een kleine constructieve bijdrage leveren aan de zo gewenste rechtstreekse com municatie door nu in het algemeen tegen wat schenen te schoppen. Beschouw dit maar als een zeurderig stukkie, bevestig elkaar daarin en er is in ieder geval iets waarover de neuzen dezelfde kant op staan. Mis schien kan daar nog wat moois uit naar voren komen, ook al verloopt dat 'via de krant'. Het PHH-project en het woongenot van noordwestelijk Den Burg zijn iets te belangrijk om te worden overvleugeld door een teveel vasthouden aan de eigen belangen en de daaruit voortvloeiende mis communicatie. Jeroen van Hattum van de papieren. Zoals gebruikelijk werd het transport verzorgd door Harry Wetenkamp, in een vracht wagen met een oplegger van hon derd kubieke meter, beschikbaar gesteld door vervoersbedrijf AB Texel. Wetenkamp, diè de spullen loste in Kisinau, kwam tien dagen na vertrek terug met enthousiaste verhalen over de dankbare manier waarop de hulp was welkom gehe- Na al meer dan tien jaar hulp transporten naar Roemenië te hebben verzorgd, heeft de Texelse werkgroep Hulp aan Oost-Europa vorige maand voor het eerst goe deren naar Moldavië verstuurd. Een deel was voor het buurland Transnistrië bestemd. De hulpzending was opgezet op verzoek van Mariana, de vaste contactpersoon in Roemenië. Van andere hulpverleners had zij van de schrijnende armoede in Mol- vadië en Transni strië gehoord en begrepen dat er een grote behoef te was aan tal van spullen. Een belangrijk deel van het transport werd gevormd door kleding, waarvan een groot deel beschikbaar was gesteld door Texelse bedrijven. Veel mut sen, sjaals, sokken, truien en zelfs dekens waren gebreid door vrijwil ligers. Ook gingen naaimachines en meters stof mee, waarvan de Mol- daviërs zelf kleding kunnen maken in het Bethaniacentrum. Dit centrum heeft tevens de zorg over 120 wees kinderen, die voorheen op straat leefden. Voor de kinderen, die eind september weer naar school gaan, werden niet alleen pennen, potloden en schriften, maar ook kinderfietsen ingezameld. Speciaal voor ouderen waren er rollators, rolstoelen, kruk ken, (Texelse) dekbedden, matras sen, kussens en linnengoed. Voor pastor Vitalie, die in voorgaande jaren in Transnistrië werkte en nu weer terug is in Moldavië, ging een grote wens in vervulling. Om de dorpen Slobosia en Criulini beter te kunnen bezoeken, kreeg hij een fiets en om wat vrolijkheid te bren gen ook een gitaar. Het transport was allesbehalve eenvoudig, vertelt werkgroepslid Ria van der Vis. 'De controle aan de grens is onvoorstelbaar streng. We zijn maanden bezig geweest alles klaar te maken en volgens de regels in te pakken. Alles moest op papier staan. Niet alleen het aantal schoenen, maar ook hoeveel er voor dames, heren en kinderen bij waren en in welke dozen ze zaten. Ook moesten we bijvoorbeeld aan geven van welk materiaal de was tafels waren gemaakt. Bovendien waren we verplicht van te voren alle goederen al te verdelen.' De werkgroep kreeg hulp van de vaste contactpersoon in Roemenië, die vanaf Texel veel voorbereidend werk deed, zoals het in orde maken ten. De werkgroep Hulp aan Oost- Europa verzorgt gemiddeld drie transporten per jaar. Het eerst volgende gaat komende maand naar Roemenië. Wie ook een bijdrage wil leveren door bijvoorbeeld een deel van de transportkosten te betalen, kan geldt overmaken op rekeningnum mer 36.25.21.905, ten name van Hulp aan Oost-Europa. ES belangrijke rol bij het voorbereiden van de transporten naar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5