Water interessant voor energie
c
Marlijn blikvanger bij Vogelhuis
TEXELSE J coURANT
Najaarscampagne VVV
al direct groot succes
Rotonde geadviseerd
voor ontsluiting PHH
Achter de schennen
Ouderen dagje uit met Zonnebloem
MIEN IK BEN \im\
Jsf'
Texelse hulpgoederen naar Moldavië
'Controle aan de grens
onvoorstelbaar streng'
VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2008
De Najaarscmapgane van de VW
heeft al kort na de presentatie
veel reacties opgeleverd. Voor de
prijsvraag, waarbij een najaars-
voordeelkaart en veel culinaire
arrangementen worden aange
boden, waren gisteren al 1600
inzendingen binnen.
De najaarscampagne heeft als mot
to Texel brengt het beste bij elkaar
meegekregen en legt de nadruk
op combinatie natuur en culinair
genieten. Behalve in advertenties in
populaire vrouwenbladen als Libel-
Ie, voorzit de campagne in het ver
spreiden van Texelse Boomerang-
kaarten. Het doel van de campagne
is het toerisme in het naseizoen
te stimuleren. Het beeld dat wordt
gebruikt, is de Texelse vuurtoren in
de vorm van een knalrode peper
molen.
De Boomerangkaart (een gratis kaart
die in cafés en restaurants wordt
verspreid) toont dit beeld met als
tekst Mag ik even bij je in de smaak
vallen? Aan de adreszijde wordt de
aandacht gevestigd op de prijsvraag
waarmee acht culinaire weekends
op Texel te winnen zijn. Deelnemers
krijgen bovendien een Texelkalen-
der voor volgend jaar thuisgestuurd.
De ansichtkaarten worden verspreid
in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht,
Haarlem, Hilversum, Den Bosch
en Eindhoven. Een extra voorraad
kaarten is beschikbaar op Texel,
zodat toeristen en Texelaars deze
ook kunnen versturen. De kaar
ten kunnen worden opgehaald bij
de VW. Ondernemers kunnen ook
grotere aantallen meenemen om te
verspreiden onder hun gasten en
klanten
Daarnaast wordt geadverteerd in
Esta, Zin en de gezondheidsspecial
Lieflijf. Op de websites van deze
tijdschriften wordt veel achtergrond
informatie gegeven over uitwaaien
en culinair genieten op Texel.
Gasten die in september en okto
ber via de website van de WV een
verblijf boeken met aankomst tot
en met 12 december, krijgen een
voordeelkaart die recht geeft op
kortingen op populaire activiteiten
en artikelen op het eiland.
Jaarvergadering
10 voor Texel
10 voor Texel houdt dinsdag 23
september jaarvergadering. Gespro
ken wordt onder meer over het
gemeentebeleid. Binnen de ver
eniging bestaat veel onvrede over
onder meer de gang van zaken
rond de veelbesproken bouw van
een manege bij De Koog, het PHH-
gebouw en plannen voor het gebied
tussen het zuidoosten van Den Burg
en de Hogeberg. Bestuurslid Menno
Stam spreekt over 'de arrogantie op
het gemeentehuis'. 'Er worden wel
allerlei hoorzittingen voor inspraak
gehouden, maar dat is voor de kat
zijn viool. Want de zaken zijn allang
beslist.'
De vergadering vindt plaats in hotel
Den Burg en begint om 20.00 uur.
Onderzoek naar
bodemvervuiling
Om een beeld te krijgen van
mogelijke grondvervuiling zijn op
Texel 45 zogeheten oriënterende
bodemonderzoeken uitgevoerd.
Naar aanleiding daarvan is op tien
locaties nader onderzoek gedaan
om een beter beeld te krijgen van
de risico's en de omvang van de
verontreiniging. Daarbij zijn in over
leg met de provincie drie plekken
aangewezen die nogmaals en uitge
breider aandacht krijgen.
De betrokken bewoners of eige
naars zijn op de hoogte gesteld
van de onderzoeksresultaten en
van het verdere traject. Het onder-
Begin jaren zestig werden proefboringen
uitgevoerd bij Akenbuurt en de hoek
Hollandseweg/Hoofdweg bij De
Cocksdorp. /Foto archM Texelse Courant)
Begin jaren zestig was het nog
nutteloos, maar het begint erop te
lijken dat de warmwaterbei onder
De Cocksdorp in de toekomst
een bron van energie voor Texel
wordt.
Volgens gegevens van Petroland,
dat bijna vijftig jaar geleden de
proefboringen uitvoerde, bevindt
zich op een diepte van 2400 tot
2600 meter in de bodem een reser
voir van mogelijk 100 tot 200 miljard
kubieke meter water dat circa tach
tig graden warm is.
Het water werd destijds bij toeval
ontdekt en was toen met interes
sant, omdat Petroland een manier
zocht om vanaf Texel gas en olie
onder de Noordzee te winnen. Oud
wethouder Jook Nauta droeg vorig
jaar alle gegevens van Petroland
over aan wethouder Peter Bakker
zodat de gemeente verder aan de
slag zou kunnen met exploiratie van
het warme water.
Een grote groep experts die in juni
op Texel over de warmwaterbei ver
gaderde, adviseerde de gemeen
te tot een diepte van 4 kilometer
te boren. Volgens hen moet daar
water zitten dat 120 tot 150 graden
warm is. Daarmee zou in de toe
komst in bijvoorbeeld een energie
centrale elektriciteit kunnen worden
opgewekt. De stoom kan worden
gebruikt om generatoren mee aan
te drijven.
Piet Standaart uit Den Burg, voor
malig hoofd mijnbouw in de off
shore, kaartte vorig jaar ook al aan
dat onder de 2600 meter water zit
dat warmer dan 80 graden moet
zijn. Hij opperde toen nader te kijken
naar de zogeheten Organic Rankine
Cyclus (toegepast in Oostenrijk)
waarbij met warm water stoffen met
een lage verbrandingstemperatuur
(butaan of ammoniak) in gas wor
den omgezet, zodat daarmee een
generator wordt aangedreven. Het
water komt niet in contact met die
stoffen, maar gaat afgekoeld terug
in de grond.
Volgens wethouder Peter Bakker
is het niet de bedoeling met zo'n
systeem te gaan werken, maar
wordt ernaar gestreefd dat het war
me water na gebruik terug de grond
ingaat. 'Dan ben je echt duurzaam
bezig.' Het gebruik van het warme
water voor stroomvoorziening past
in de visie van de Waddeneilanden
om vanaf 2020 de eigen energiebe
hoefte volledig zelf op te wekken.
zoek op Texel (uitgevoerd door
Milieutechniek De Vries van de
Wiel) is onderdeel van een landelijk
onderzoek naar de bodemkwaliteit.
Daaruit moet naar voren komen
waar sanering nodig is en op welke
schaal. Verder is goed inzicht in de
bodemkwaliteit van belang voor de
ontwikkeling van allerlei plannen.
De drie slotonderzoeken op Texel
kosten €17.575,-. B en w zullen de
provincie vragen dit bedrag volledig
te vergoeden.
Online telefoongids
Met de installatie van de web
site www.belsneller.nl heeft Texel
er een nieuw fenomeen bij, een
online telefoongids. Via de site
zijn op eenvoudige wijze zowel
vaste als mobiele (Texelse) tele
foonnummers terug te vinden.
Daarnaast bevat de site lokale
e-mailadressen en adressen van
Texelse websites.
De website, een initiatief van Peter
Dral, bevat inmiddels meer dan vijf
duizend nummers en iedereen kan
kosteloos zijn eigen nummer, e-
mailadres of website in het bestand
laten opnemen. Om het zoeken te
vereenvoudigen, biedt BelSneller
de mogelijkheid een mimvenster te
installeren op het bureaublad van
de computer. Via VOIP is het moge
lijk een gevonden nummer direct te
bellen.
Het invoeren van nummer is een
voudig en ook het achteraf corri
geren of (laten) verwijderen van een
nummer levert geen problemen op.
Het PHH-gebouw zou met een
nieuw aan te leggen rotonde recht
streeks op de Pontweg moeten
worden aangesloten. Dat stelt Vei
lig Verkeer Nederland in een advies
aan de gemeente.
Volgens de verkeersorganisatie
wordt op die manier een 'optimale
verkeersveilige ontsluiting' gereali
seerd die beter is dan de aanleg van
twee parallelwegen. Dat wordt als
omslachtig en relatief verkeerson-
veilig omschreven. WN bekntiseert
de situatie die ontstaat als bij roton
de Akenbuurt een vijfde ontsluiting
komt voor de noordelijke parallelweg.
Automobilisten hebben er te weinig
zicht op het kruisend fietsverkeer.
Volgens de gemeente zal er geen
beperkt zicht ontstaan en er is vol
doende ruimte om de vijfde poot te
realiseren. Alleen vrachtverkeer zal de
draai vanaf de Pontweg naar de nieu
we parallelweg niet kunnen maken,
waardoor dat via de zuidelijke paral
lelweg moet rijden. Wethouder Peter
Bakker acht het niet waarschijnlijk
dat de provincie instemt met nog
een rotonde op de Pontweg, onder
meer omdat de gemeente ook al een
aanvraag voor een rotonde op de
kruising Pontweg/Keesomlaan/Wes-
terweg heeft ingediend (in verband
met het hoge percentage ongeluk
ken).
Jos de Wolf (WD) stelde tijdens
de extra commissie Middelen voor
een driepootsrotonde bij het PHH-
gebouw aan te leggen. Volgens de
Communicatie
En daar was dat beroemde zinne
tje weer. 'We moeten niet via de
media met elkaar communiceren',
klonk het meerdere keren tijdens de
extra commissievergadering over
het PHH-gebouw. Het is altijd 'bon
ton' zoiets te roepen, ongeacht het
onderwerp.
Ik probeer mezelf er meestal maar
niet aan te storen en in gedachte te
houden dat je er als (lokaal) medium
in eerste instantie bent om men
sen algemeen op de hoogte te hou
den van wat er in hun leefomgeving
gebeurt en niet om rechtstreekse
communicatie tussen verschillende
partijen te onderhouden.
En ik denk dat je dat als medium ook
niet moet willen. Ten eerste omdat
daar de tijd niet voor is en ten tweede
omdat de meesten dat ook goed
zelf kunnen. Alhoewel? Ik krijg ern-
WD is dat goedkoper dan twee
parallelwegen. Roland Bisschop van
buurtvereniging Noord-West vond
dat de gemeente nog eens goed
verkeerstechnisch onderzoek moet
verrichten. 'We moeten nu eens echt
open en eerlijk met elkaar omgaan,
zodat de buurt kan zeggen of iets wel
of geen goede oplossing is. De buurt
verdient het serieus te worden geno
men.' Bakker zag niets in nog een
keer verkeerstechnisch onderzoek.
Volgens hem zou dat alleen bedoeld
zijn om procedures te vertragen. Hij
hekelde het dat de buurt massaal de
provincie aan het bellen is geweest.
'Zelfs gedeputeerde Sascha Bagger
man is over het verkeer gebeld, terwijl
zij cultuur in haar portefeuille heeft.'
Texelse ouderen ?ijn dinsdag een
dagje op stap geweest met de Zon
nebloem. De groep bezocht onder
meer het Maritiem en Jutters Muse
um in Oudeschild waar koffie en
taart klaar stond en iedereen een
kijkje kon nemen bij de vissers
huisjes en de maquette. De groep,
die bestond uit 70 deelnemers en
21 begeleiders, maakte ook een
busrit door het Hogeberggebied en
reed een toeristische route naar
De Krim waar een middagmaaltijd
klaar stond en een kijkje op het ter
rein kon worden genomen. Volgerts
coördinator Mieke Vlaming was er
voor een rustig programma gekozen
zodat iedereen volop de tijd had
met anderen bij te praten. De Rabo-
ton dekte een deel van de kosten.
ftVOHDwnruTreR C
fluroöNGoes O iz-o^-zoos
Windgevoelig avontuur
'Dat is wel een erg grote vis', was
één van de eerste gedachten van
kok Joop Dekker toen van de week
bij restaurant Het Vogelhuis in De
Koog een marlijn werd afgeleverd.
Het Vogelhuis exposeert jaarlijks
tijdens Texel Culinair een bijzondere
vis, maar in verband met het eerste
lustrum had Dekker zijn leverancier
om 'iets heel bijzonders' gevraagd.
Dat kreeg hij. De leverancier stond
met een drie meter lange en liefst 75
kilo zware zwaardvis op de stoep.
'We hebben er speciaal een kist
voor laten maken, zodat we hem de
komende dagen rechtop in het ijs
kunnen neerzetten', aldus Dekker.
De marlijn is gevangen in de Atlan
tische Oceaan bij Frankrijk. Het dier
staat bekend als snelst zwemmende
wezen: hij kan snelheden tot 90 kilo
meter per uur halen. De vis wordt
alleen gebruikt voor expositie, hij
wordt niet opgegeten.
um/BeeJdbank Texel/
Texelse ouderen bezochten dinsdag het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild.
stige twijfels als ik bekijk hoe de bij
het PHH-gebouw betrokken partijen
dinsdagavond commnuniceerden.
Neem het advies van Veilig Verkeer
Nederland, waarin de gemeentelij
ke plannen wordéh bekritiseerd. De
gemeente meldt vrolijk dat er 's mid
dag nog contact is geweest met WN
over het advies. Ze zijn het erover
eens zijn ze eigenlijk beter 'als part
ners dan als opponenten kunnen
optrekken.' Henny Festen vraagt zich
verbaasd af met wie de gemeente
dan contact heeft gehad, want zij
weet toevallig dat de schrijver van
het advies in Italië van zijn vakantie
geniet. Correctie van de gemeente:
er is geen contact geweest met de
schrijver, maar met iemand van WN
Texel. Toch een klein verschil. In
het advies wordt ook gesteld dat
de schrijver met iemand van de
gerheente de aanbevelingen heeft
doorgenomen, maar daar is bij de
gemeente weer niks van bekend.
Dan het advies zelf. De gemeente
verspreidt een paar uur voor de ver
gadering een weergave, waarin onder
meer staat dat 'de ontsluiting op een
relatief verkeerveilige manier is ont
worpen'. Joop Groeskamp heeft toe
vallig een origineel exemplaar waarin
'verkeersonveilig' staat in plaats van
'verkeersveilig'. Hij houdt het maar
een typefout, maar zegt dat met zijn
welbekende veelbetekenende blik in
de ogen.
Spannend wordt het ook als het
eventuele standpunt van de provin
cie over een rotonde voor het PHH-
gebouw (zoals geadviseerd door
WN) op tafel komt. Peter Bakker en
Peter van Ree weten van gemeente-
Bart Robbers
kwartiermaker
De werkgroep die bezig is met
voorstellen voor aanpassing van
de toeristenbelasting, heeft giste
ren voormalig TVL-voorzitter Bart
Robbers als kwartiermaker aan
gesteld om 'de laatste puntjes op
de i' te zetten.
Wat de voorstellen inhouden, is
buiten de toeristische sector nog
steeds niet openbaar gemaakt.
Volgens voorzitter Nel Eelman van
het Toeristisch Kennisinstuut wordt
eerst gewerkt aan een gedegen
voorstel om aan de politieke par
tijen te presenteren. Bedoeling is
dat met een gewijzigde vorm van
heffing een manier wordt gevonden
om een bijdrage te leveren aan het
nieuwe Meerjarig Toeristisch Inves
teringsfonds. Dat Robbers in de
arm is genomen, is volgens Eelman
geen teken dat het proces moei
zaam gaat. 'Er is een akkoord op
hoofdlijnen, maar we hebben nu
nog iemand nodig die voor de uit
werking zorgt.' Het streven is de
nieuwe wijze van heffing vanaf 2009
in te voeren.
lijke zijde te melden dat de provincie
met zoiets niet zal instemmen. Rol
and Bisschop van de buurtvereniging
weet op zijn beurt aan de hand van
een provinciale email te vertellen dat
ze in Haarlem niet negatief tegenover
de parallelwegen staan, maar ook
zeker niet negatief tegenover een
rotonde. Wederom zaken die voer
voor miscommunicatie en misver
standen zijn.
In dit geval zelf maar even een tele
foontje naar de afdeiing commu
nicatie van de provincie gepleegd.
Het antwoord: de provincie huldigt
inderdaad het standpunt zoals Bis
schop heeft verwoord, maar dan wel
'in algemene zin'. Mocht de gemeen
te een concrete aanvraag voor een
rotonde indienen, dan gaat de pro
vincie specifiek kijken of die de ver
keersveiligheid en de doorstroming
op de Pontweg niet zal belemme
ren. Voor dat laatste voorzien Bakker
en Van Ree waarschijnlijk al in een
vroeg stadium dat een rotonde bij
het PHH-gebouw voor de deur wei
nig kans van slagen zal maken. Een
typisch geval waarin beide partijen
gelijk hebben, maar door verschil
in belangen toch moeiteloos langs
elkaar heen communiceren.
En dan is er nog een akkefietje tus
sen Groeskamp en Jos de Wolf over
het zorgvuldig lezen van een rapport
(het weglaten van een paar woordjes
maakt een wereld van verschil) en
hebben Bakker en Bisschop elk hun
eigen lezing van de wijze waarop de
gemeente de buurt bij de plannen
betrekt. De buurtvereniging vindt dat
de gemeente de omwonenden veel
te weinig betrekt, waarna Bakker
laat weten dat er vanuit de buurt
vereniging eerder deze maand geen
behoefte aan een derde gesprek met
het college was.
Eigenlijk zijn dit allemaal zaken die de
praat niet waard zijn, maar wel aardig
weergeven dat de communicatie rond
het PHH-gebouw rommelig verloopt
en er met hiaten worden gesproken
en geluisterd. Maar goed, misschien
kan ik met dit stukje toch een kleine
constructieve bijdrage leveren aan
de zo gewenste rechtstreekse com
municatie door nu in het algemeen
tegen wat schenen te schoppen.
Beschouw dit maar als een zeurderig
stukkie, bevestig elkaar daarin en
er is in ieder geval iets waarover de
neuzen dezelfde kant op staan. Mis
schien kan daar nog wat moois uit
naar voren komen, ook al verloopt
dat 'via de krant'. Het PHH-project
en het woongenot van noordwestelijk
Den Burg zijn iets te belangrijk om te
worden overvleugeld door een teveel
vasthouden aan de eigen belangen
en de daaruit voortvloeiende mis
communicatie.
Jeroen van Hattum
van de papieren. Zoals gebruikelijk
werd het transport verzorgd door
Harry Wetenkamp, in een vracht
wagen met een oplegger van hon
derd kubieke meter, beschikbaar
gesteld door vervoersbedrijf AB
Texel. Wetenkamp, diè de spullen
loste in Kisinau, kwam tien dagen
na vertrek terug met enthousiaste
verhalen over de dankbare manier
waarop de hulp was welkom gehe-
Na al meer dan tien jaar hulp
transporten naar Roemenië te
hebben verzorgd, heeft de Texelse
werkgroep Hulp aan Oost-Europa
vorige maand voor het eerst goe
deren naar Moldavië verstuurd.
Een deel was voor het buurland
Transnistrië bestemd.
De hulpzending was opgezet op
verzoek van Mariana, de vaste
contactpersoon in Roemenië. Van
andere hulpverleners had zij van
de schrijnende armoede in Mol-
vadië en Transni
strië gehoord en
begrepen dat er
een grote behoef
te was aan tal
van spullen. Een
belangrijk deel
van het transport werd gevormd
door kleding, waarvan een groot
deel beschikbaar was gesteld
door Texelse bedrijven. Veel mut
sen, sjaals, sokken, truien en zelfs
dekens waren gebreid door vrijwil
ligers. Ook gingen naaimachines en
meters stof mee, waarvan de Mol-
daviërs zelf kleding kunnen maken
in het Bethaniacentrum. Dit centrum
heeft tevens de zorg over 120 wees
kinderen, die voorheen op straat
leefden. Voor de kinderen, die eind
september weer naar school gaan,
werden niet alleen pennen, potloden
en schriften, maar ook kinderfietsen
ingezameld. Speciaal voor ouderen
waren er rollators, rolstoelen, kruk
ken, (Texelse) dekbedden, matras
sen, kussens en linnengoed. Voor
pastor Vitalie, die in voorgaande
jaren in Transnistrië werkte en nu
weer terug is in Moldavië, ging een
grote wens in vervulling. Om de
dorpen Slobosia en Criulini beter
te kunnen bezoeken, kreeg hij een
fiets en om wat vrolijkheid te bren
gen ook een gitaar.
Het transport was allesbehalve
eenvoudig, vertelt werkgroepslid
Ria van der Vis. 'De controle aan
de grens is onvoorstelbaar streng.
We zijn maanden bezig geweest
alles klaar te maken en volgens de
regels in te pakken. Alles moest op
papier staan. Niet alleen het aantal
schoenen, maar ook hoeveel er
voor dames, heren en kinderen bij
waren en in welke dozen ze zaten.
Ook moesten we bijvoorbeeld aan
geven van welk materiaal de was
tafels waren gemaakt. Bovendien
waren we verplicht van te voren
alle goederen al te verdelen.'
De werkgroep kreeg hulp van de
vaste contactpersoon in Roemenië,
die vanaf Texel veel voorbereidend
werk deed, zoals het in orde maken
ten.
De werkgroep Hulp aan Oost-
Europa verzorgt
gemiddeld drie
transporten per
jaar. Het eerst
volgende gaat
komende maand
naar Roemenië.
Wie ook een bijdrage wil leveren
door bijvoorbeeld een deel van
de transportkosten te betalen, kan
geldt overmaken op rekeningnum
mer 36.25.21.905, ten name van
Hulp aan Oost-Europa.
ES
belangrijke rol bij het voorbereiden van de transporten naar