Fietspad in beeld als noodoplossing 'Meedenken over inrichten gebied' 'PHH-gebouw niet op allerbeste plek Ifi Cjroen kwartsJexels in het harL, Granaat W01 op de Hors Guurtje du Porto (80) rooit alle dagen aardappels Frans voert woord namens Frans Wegen mogelijk niet op tijd klaar texelse3courant OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12309 VRIJDAG 19 SEPTEMBER 2008 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg Het fietspad langs de Pontweg moet mogelijk een tijdje dienst doen als ontsluitingsweg van het PHH-gebouw. De gemeente denkt na over die optie, omdat het niet zeker is dat de parallelwegen al klaar zijn als het gebouw wordt opgeleverd. Wethouder Peter Bakker (verkeer) zei dinsdag tijdens de raadsverga dering dat mogelijk een noodop lossing nodig is om verkeer over een paar maanden bij het gebouw te kunnen laten komen. Het is de bedoeling is dat de hulppost eind dit jaar klaar is. Volgens Bakker is het een optie het fietspad (net als de Pontweg eigen dom van de provincie) deels af te sluiten, zodat daar bezoekers en vrijwilligers overheen kunnen rijden. Fietsers kunnen dan terecht op het fietspad aan de andere kant van de Pontweg. Bakker noemde het ook een optie' dat verkeer via de achterliggende buurt naar het PHH-gebouw rijdt (daar komt een ontsluiting met een paal tegen doorgaand verkeer), maar zei meteen dat dat geen haal bare kaart is. In de achterliggende Vaargeul en omgeving zijn ze faliekant tegen extra verkeersdruk door het PHH- gebouw. Ook leeft het schrikbeeld dat brandweervrijwilligers dan op volle snelheid door de wijk rijden. Of een noodoplossing daadwerkelijk nodig is, is vooralsnog onduidelijk. Het staat wel vast dat de parallel wegen, waarvoor sinds vorige week de plannen ter visie liggen, er niet zonder slag of stoot komen. Gerbrand Poster (WD) zei tijdens de raad hardop de buurt te advi seren bezwaar aan te tekenen. Hij verzette zich met name tegen de noordelijke parallelweg. Andere partijen merkten meer verkapt op dat het momenteel de gelegenheid is zienswijzen (voorloper bezwaar) kenbaar te maken. Voor de zuidelijke parallelweg kampt de gemeente met het pro bleem dat ze nog niet over de grond (in handen van twee particulieren) beschikt. Volgens wethouder Nico Kikkert moet daar eerst een vrijstel lingsprocedure voor de bouw van achttien huizen (door Woontij) zijn afgrond, voordat de gemeente over de grond kan beschikken. Die pro cedure moet nog worden gevoerd en kan eveneens door bezwaren worden vertraagd. De grond voor de noordelijke parallelweg is al wel in handen van de gemeente. Het PHH-gebouw krijgt straks wel iswaar een rechtstreekse verbinding met de Pontweg, maar die is alleen voor de voertuigen van brandweer, ambulance en politie. Die ontsluiting is niet bedoeld voor overig verkeer. Meer hierover op pagina 5. - 'ffi De Explosieve Opruimingsdienst (EOD) van de Koninklijke Marine heeft maandag op de Hors een scheepsgranaat van 27 centime ter doorsnee en circa 75 cen timeter lengte tot ontploffing gebracht. Het projectiel lag aan de kustlijn en stak bij laag water net boven water uit. Na de ontdekking haalde de politie de EOD erbij. 'Vermoedelijk gaat het om een scheepsgranaat uit de Eerste Wereldoorlog', aldus Lodewijk de Waard van de EOD, die ervan uitgaat dat de bom tij dens een transport per schip in zee is beland en niet is afgevuurd. Hij omschrijft het als een bijzondere vondst. Het terrein werd afgezet en om de explosie te dempen werd de granaat met behulp van een graafmachine afgedekt met een laag zand. Op straat wordt al tijden geroe pen dat het PHH-gebouw op een verkeerde plek wordt gebouwd. In de raadzaal gingen dergelijke geluiden dinsdag ook voorzichtig op. Wethouder Peter Bakker (ver keer) liet weten dat de Pontweg niet de beste plek is. De Georgiëweg zou volgens hem de beste locatie voor het hulpver leningsgebouw zijn geweest, maar het was onmogelijk daar te bouwen. Het was opmerkelijk dat de Georgi- eweg werd genoemd. Omwonen den van het PHH-gebouw deden dat drie jaar geleden ook al, toen zij zich eveneens zorgen maakten over de ontwikkelingen op het voorma lige Eyercooghterrein. Er werd toen onder meer gemopperd over het uitblijven van duidelijkheid over de verkeersstromen. Het land tegenover de Sligro zou vol gens de omwonenden de beste plek zijn geweest. Dat werd verwoord n mekkeren veel te gauw. Hoewel ze de tachtig inmiddels heeft bereikt, gaat Guurtje du Porto-Dros nog dagelijks naar het land om aard appels te rooien. Staand op de rooi- machine achter de tractor van haar zoon Siem Pieter maakt ze lange dagen in de buitenlucht. Een bijzon der tafereel, dat deze week te zien was langs de Kadijksweg nabij De Waal. Zelf woont ze een stukje ver derop, in boerderij 't Hooge aan de Oosterenderweg. JEën foto mag gerust hoor', zegt ze met vriendelijke Tesselse tongval, terwijl haar zoon de machine even moet stilzetten omdat er een forse steen in is beland. 'Piet, hoe lang ben ik al op de rooier?', vraagt ze. 'Dertig jaar', luidt het antwoord. 'Het meeste land is van onszelf. Ik heb het gekocht na het overlijden van mijn man. Vroeger heb ik op het land nog wel op knieën gewerkt en in de winter.zit ik altijd te sorteren.. Nu heb ben we pootaardappelen, die gaan allemaal naar het buitenland. Dit zijn Spunta's, die gaan naar Cuba.' Lees verder op pagina 9 Texelaars moeten volop de gele genheid krijgen mee te denken over de inrichting van het gebied rondom de OSG, Stayokay en het nieuwe raadhuis. Dat stelden coa litiepartijen Texels Belang, CDA en GroenLinks tijdens de bespre king van de plannen de omge ving tussen de Emmalaan en het Hogeberggebied op te knappen. Daarvoor is op basis van het zoge heten Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) een subsidie van acht ton beschikbaar. In totaal gaat de gemeente uit van een kostenplaatje van 1,6 miljoen euro, waarbij de andere helft uit de grondexploitatie van Den Burg Zuid en de budget ten voor het nieuwe raadhuis en de OSG moet komen. Bedoeling is dat het gebied zo wordt opgeknapt dat het aan de ene kant goed bij Den Burg aansluit en aan de andere kant bij het beschermde Hogeberggebied. Het moet mensen verleiden vanuit het centrum van Den Burg wat sneller het Hogeberg gebied op te zoeken. Tijdens de raadsvergadering was het de vraag of de gemeente uit moet gaan van 1,6 miljoen euro of beter de voorkeur kon geven aan een sobere en eenvoudigere inrich ting die goedkoper is en alleen uit de grondexploitatie en de budget ten kan worden gefinancierd. Tot verbazing van Henny Festen (GroenLinks) en Marijke Eelman (CDA) gaf de oppositie de voorkeur aan het laatste. Eelman en Festen begrepen niet dat de anderen de ILG-subsidie wilden laten liggen. Volgens hen ontnamen ze de bevol king bij voorbaat de mogelijkheid over iets moois na te kunnen den ken. 'Dan kun je net zo goed overal tegels van 30 bij 60 neerleggen', aldus Festen. Joop Groeskamp (Texels Belang) vond eveneens dat het gebied een knappe uitstraling moet krijgen. Wethouder Nico Kikkert (grondge bied) beaamde dat de acht ton ILG-subsidie daarbij goed kan hel pen. Hij liet weten dat de plannen nog moet worden opgesteld. Dat moet gebeuren op basis van inter actieve bijeenkomsten waar Texe laars ideeën kunnen aandragen. De volkstuinen bij het Hogeberggebied blijven volgens hem buiten schot. Alfred Schaatsenberg (PvdA) stelde dat die met rust moeten worden gelaten. Wethouder Marian Merkelbach wees erop dat dagelijks veel Texelaars gebruik maken van het gebied tus sen de Emmalaan en het Hogeberg gebied (met name voor de OSG) en dat het dus wel knap ingericht mag zijn. Marijke Eelman merkte op dat het plan kansen biedt voor ondernemers op het Wezenland om een goede ontsluiting te realiseren. door Jos de Wolf, nu WD-raads- lid, toen woordvoerder namens de buurt. Burgemeester Joke Geldorp liet destijds tijdens een informa tiebijeenkomst in de brandweerka zerne weten dat de provincie bou wen in het landschap tegenover de Georgiëweg niet toestond, waar door die optie afviel. De Waal zou de allerbeste locatie zijn geweest, maar dat zou veel te duur worden. De locatie aan de Pontweg werd onder meer op basis van aanrijtijden van de brandweer echter ook als een goede plek beschouwd. Het terrein aan de Pontweg kwam in 2002 in beeld toen de gemeente en Stayokay (toen nog de NJHC) beslo ten het terrein van jeugdherberg de Eijercoogh en het voormalige B-veld van SV Texel uit te wisselen (dat was de deal waarin ook de twintig achtergebleven bedden van Pano rama zaten). Stayokay kon daarna op het voormalige B-veld een hostel bouwen en de hulppost kon aan de Frans Visman leidde dinsdagavond de raadsvergadering omdat burgemeester Joke Geldorp afwezig was. Un wethouders en rechts raadsgriffier Mant de Porto. (Foto Jeroen van t Het was een wonderlijk gezicht dinsdag. Gezeten achter de colle getafel vertolkte Frans Visman de opvattingen van: Frans Visman. Wat wilde het geval? Het D66- raadslid was voor de gelegenheid voorzitter van de raadsvergadering doordat burgemeester Joke Gel dorp afwezig was. Als onafhanke lijk voorzitter kon Visman echter moeilijk als D66'er meepraten, maar hij moest dat toch wel op enige wijze het geluid van zijn partij laten horen. Visman is immers het enige raadslid van D66 in de gemeente raad. De oplossing was eenvoudig: als voorzitter vertolkte hij dan maar wat Frans Visman anders als D66- raadslid zou hebben gezegd. Visman droeg voor de gelegenheid de ambtsketen van de burgemees ter. Dat was zelfs verplicht volgens een nog steeds geldig koninklijk besluit uit 1852. Het was de eerste keer deze raadsperiode dat Geldorp een raadsvergadering liet schieten. Volgens de gemeentelijke planning kan de inrichting pas in 2010 plaats vinden, omdat de subsidie eerst moet worden aangevraagd. Met een sobere inrichting zou in 2009 al begonnen kunnen worden. 'Meebetalen aan regelen verkeer' De provincie moet meebetalen aan het regelen van verkeer bij de boot als het druk is. Daar gaat wethouder Peter Bakker in Haar lem op aandringen. Dat zei hij tijdens de raadsverga dering waar de politieke partijen €16.300,- beschikbaar stelden voor een bedrijf uit Obdam dat afgelopen zomer het verkeer bij de boot heeft geregeld. Voorheen deed de poli tie dat, maar zij wil haar tijd beter besteden. De politie gaf een paar jaar geleden al aan eigenlijk geen tijd te hebben. De gemeente heeft, vooruitlopend op overleg met de provincie, de verkeersregelaars deze zomer uit eigen zak betaalt. Volgens Bakker is er echter sprake van provinci ale verantwoordelijkheid omdat de Pontweg van de provincie is. Als die provincie die opvatting deelt, kan er volgens hem verder over de kosten worden gesproken. Bedoeling is dat de komende jaren eveneens particuliere verkeersrege laars in de arm worden genomen. Die worden onder meer ingezet om verkeer het fietspad langs de Pont weg op te geleiden als de opstel terreinen vol staan. Op basis van inzichten van TESO wordt bepaald wanneer dat nodig is. Als het goed is, kan volgend jaar het noodopstelterrein weer vaker gebruikt worden. De raad heeft dinsdag €100.000,- beschikbaar gesteld om daar de problemen met de afwatering te verhelpen. Pontweg komen. Toenmalig wet houder Daan Schilling noemde het terrein aan de Pontweg destijds de meest ideale uitvalsbasis. Ideaal voor de gemeente was ook dat er een maatschappelijke bestemming op rustte, waardoor voor een gezamenlijk gebouw van brandweer, politie en ambulance planologisch niets hoefde te ver anderen. Er was volgens Schil ling slechts één verkeerstechnisch nadeel en dat was dat de hulp verleningsvoertuigen bij elke uitruk het drukke fietspad zouden kruisen. Dat was, zo schatte Schilling toen in, met de aanleg van een tunneltje echter wel op te lossen. r Witte Boog Wat betekent de witte boog op de wagendeur van menig stolpboerde rij? Dat is de vraag die archeoloog Govert van Noort al geruime tijd bezighoudt. Pagina 5 i Volleybal Connie Joling, trainer van zowel de mannen als de vrouwen van vol leybalvereniging Tevoko, geldt als de verbindende factor bij de club. Wat verwacht zij van het nieuwe seizoen? Pagina 7 Arie Blom Sinds 1974 is buschauffeur Arie Blom een vertrouwd gezicht voor talloze passagiers. Vorige week zwaaide hij af. Hij besloot zijn loop baan met een ereronde over zijn geliefde eiland. Pagina 9 'Andere tegels op parkeerplaatsen' De gemeente bekijkt of er in de Thijsselaan en omgeving andere tegeltjes op de parkeerplaatsen voor vergunninghouders kunnen komen. Dat zegde wethouder Peter Bakker (verkeer) toe op advies van Willem Vlas (Texels Belang). Die merkte op dat andere tegels dan de nu liggende tegels met een 'P' erop misschien duidelijker aangeven dat een parkeerplaats alleen voor ver gunninghouders is. Dat moet voorkomen dat met name toeristen de auto overdag toch een plek voor vergunninghouders neer zetten en even later een bon te pak ken hebben. Martijn Eelman (CDA) adviseerde de wethouder eveneens duidelijker te maken dat in de wijk alleen vergunninghouders mogen parkeren. Bakker wist uit eigen ervaring (hij woont in de wijk) dat mensen het presteren drie keer een bord 'alleen voor vergunninghouders' te pas seren en dan nog hun auto op een vergunde plek neerzetten. De raad stemde er mee in de tijdelijke proef met vergunningparkeren, die in juni 2007 begon, te verlengen tot en met 31 december 2009. Straatnamen alsnog officieel Binnenburg, Groeneplaats, Molen straat, Schoolstraat, Weverstraat, Ruijslaan. Zomaar wat straatnamen die al sinds mensenheugenis in gebruik zijn. Toch zijn ze niet offi cieel omdat het raadsbesluit voor de naamgeving nooit is genomen of niet meer is terug te vinden. En niet alleen bij oude straten ontbreekt dit 'basisdocument'. Ook bij piepjonge straten en pleinen zoals Abbewaal, Jan Reystraat, Pater Witteplein. Vroonlant, Schoudieck, Stappeland en Buytengors is het de mist in. Voor de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG) is het nodig dat de naamgeving voor niet minder dan 35 straten als nog formeel wordt vastgesteld. De gemeenteraad zal dat doen op 28 oktober. tj'H* tvariajtuh iobrt hart Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: A Aarde en Hemel Uitvaartverzorging Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 1