Fietspad in beeld
als noodoplossing
'Meedenken over inrichten gebied'
'PHH-gebouw niet
op allerbeste plek
Ifi
Cjroen kwartsJexels in het harL,
Granaat W01 op de Hors
Guurtje du Porto (80) rooit alle dagen aardappels
Frans voert woord namens Frans
Wegen mogelijk niet op tijd klaar
texelse3courant
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12309
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 2008
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg
Het fietspad langs de Pontweg
moet mogelijk een tijdje dienst
doen als ontsluitingsweg van het
PHH-gebouw. De gemeente denkt
na over die optie, omdat het niet
zeker is dat de parallelwegen al
klaar zijn als het gebouw wordt
opgeleverd.
Wethouder Peter Bakker (verkeer)
zei dinsdag tijdens de raadsverga
dering dat mogelijk een noodop
lossing nodig is om verkeer over
een paar maanden bij het gebouw
te kunnen laten komen. Het is de
bedoeling is dat de hulppost eind
dit jaar klaar is.
Volgens Bakker is het een optie het
fietspad (net als de Pontweg eigen
dom van de provincie) deels af te
sluiten, zodat daar bezoekers en
vrijwilligers overheen kunnen rijden.
Fietsers kunnen dan terecht op het
fietspad aan de andere kant van de
Pontweg.
Bakker noemde het ook een optie'
dat verkeer via de achterliggende
buurt naar het PHH-gebouw rijdt
(daar komt een ontsluiting met een
paal tegen doorgaand verkeer),
maar zei meteen dat dat geen haal
bare kaart is.
In de achterliggende Vaargeul en
omgeving zijn ze faliekant tegen
extra verkeersdruk door het PHH-
gebouw. Ook leeft het schrikbeeld
dat brandweervrijwilligers dan op
volle snelheid door de wijk rijden.
Of een noodoplossing daadwerkelijk
nodig is, is vooralsnog onduidelijk.
Het staat wel vast dat de parallel
wegen, waarvoor sinds vorige week
de plannen ter visie liggen, er niet
zonder slag of stoot komen.
Gerbrand Poster (WD) zei tijdens
de raad hardop de buurt te advi
seren bezwaar aan te tekenen. Hij
verzette zich met name tegen de
noordelijke parallelweg. Andere
partijen merkten meer verkapt op
dat het momenteel de gelegenheid
is zienswijzen (voorloper bezwaar)
kenbaar te maken.
Voor de zuidelijke parallelweg
kampt de gemeente met het pro
bleem dat ze nog niet over de grond
(in handen van twee particulieren)
beschikt. Volgens wethouder Nico
Kikkert moet daar eerst een vrijstel
lingsprocedure voor de bouw van
achttien huizen (door Woontij) zijn
afgrond, voordat de gemeente over
de grond kan beschikken. Die pro
cedure moet nog worden gevoerd
en kan eveneens door bezwaren
worden vertraagd. De grond voor
de noordelijke parallelweg is al wel
in handen van de gemeente.
Het PHH-gebouw krijgt straks wel
iswaar een rechtstreekse verbinding
met de Pontweg, maar die is alleen
voor de voertuigen van brandweer,
ambulance en politie. Die ontsluiting
is niet bedoeld voor overig verkeer.
Meer hierover op pagina 5.
- 'ffi
De Explosieve Opruimingsdienst
(EOD) van de Koninklijke Marine
heeft maandag op de Hors een
scheepsgranaat van 27 centime
ter doorsnee en circa 75 cen
timeter lengte tot ontploffing
gebracht.
Het projectiel lag aan de kustlijn en
stak bij laag water net boven water
uit. Na de ontdekking haalde de
politie de EOD erbij. 'Vermoedelijk
gaat het om een scheepsgranaat
uit de Eerste Wereldoorlog', aldus
Lodewijk de Waard van de EOD,
die ervan uitgaat dat de bom tij
dens een transport per schip in zee
is beland en niet is afgevuurd. Hij
omschrijft het als een bijzondere
vondst. Het terrein werd afgezet en
om de explosie te dempen werd
de granaat met behulp van een
graafmachine afgedekt met een
laag zand.
Op straat wordt al tijden geroe
pen dat het PHH-gebouw op een
verkeerde plek wordt gebouwd.
In de raadzaal gingen dergelijke
geluiden dinsdag ook voorzichtig
op. Wethouder Peter Bakker (ver
keer) liet weten dat de Pontweg
niet de beste plek is.
De Georgiëweg zou volgens hem
de beste locatie voor het hulpver
leningsgebouw zijn geweest, maar
het was onmogelijk daar te bouwen.
Het was opmerkelijk dat de Georgi-
eweg werd genoemd. Omwonen
den van het PHH-gebouw deden
dat drie jaar geleden ook al, toen zij
zich eveneens zorgen maakten over
de ontwikkelingen op het voorma
lige Eyercooghterrein. Er werd toen
onder meer gemopperd over het
uitblijven van duidelijkheid over de
verkeersstromen.
Het land tegenover de Sligro zou vol
gens de omwonenden de beste plek
zijn geweest. Dat werd verwoord
n mekkeren veel te gauw.
Hoewel ze de tachtig inmiddels heeft
bereikt, gaat Guurtje du Porto-Dros
nog dagelijks naar het land om aard
appels te rooien. Staand op de rooi-
machine achter de tractor van haar
zoon Siem Pieter maakt ze lange
dagen in de buitenlucht. Een bijzon
der tafereel, dat deze week te zien
was langs de Kadijksweg nabij De
Waal. Zelf woont ze een stukje ver
derop, in boerderij 't Hooge aan de
Oosterenderweg.
JEën foto mag gerust hoor', zegt ze
met vriendelijke Tesselse tongval,
terwijl haar zoon de machine even
moet stilzetten omdat er een forse
steen in is beland. 'Piet, hoe lang
ben ik al op de rooier?', vraagt ze.
'Dertig jaar', luidt het antwoord. 'Het
meeste land is van onszelf. Ik heb
het gekocht na het overlijden van
mijn man. Vroeger heb ik op het land
nog wel op knieën gewerkt en in de
winter.zit ik altijd te sorteren.. Nu heb
ben we pootaardappelen, die gaan
allemaal naar het buitenland. Dit zijn
Spunta's, die gaan naar Cuba.'
Lees verder op pagina 9
Texelaars moeten volop de gele
genheid krijgen mee te denken
over de inrichting van het gebied
rondom de OSG, Stayokay en het
nieuwe raadhuis. Dat stelden coa
litiepartijen Texels Belang, CDA
en GroenLinks tijdens de bespre
king van de plannen de omge
ving tussen de Emmalaan en het
Hogeberggebied op te knappen.
Daarvoor is op basis van het zoge
heten Investeringsbudget Landelijk
Gebied (ILG) een subsidie van acht
ton beschikbaar. In totaal gaat de
gemeente uit van een kostenplaatje
van 1,6 miljoen euro, waarbij de
andere helft uit de grondexploitatie
van Den Burg Zuid en de budget
ten voor het nieuwe raadhuis en de
OSG moet komen.
Bedoeling is dat het gebied zo wordt
opgeknapt dat het aan de ene kant
goed bij Den Burg aansluit en aan
de andere kant bij het beschermde
Hogeberggebied. Het moet mensen
verleiden vanuit het centrum van
Den Burg wat sneller het Hogeberg
gebied op te zoeken.
Tijdens de raadsvergadering was
het de vraag of de gemeente uit
moet gaan van 1,6 miljoen euro of
beter de voorkeur kon geven aan
een sobere en eenvoudigere inrich
ting die goedkoper is en alleen uit
de grondexploitatie en de budget
ten kan worden gefinancierd.
Tot verbazing van Henny Festen
(GroenLinks) en Marijke Eelman
(CDA) gaf de oppositie de voorkeur
aan het laatste. Eelman en Festen
begrepen niet dat de anderen de
ILG-subsidie wilden laten liggen.
Volgens hen ontnamen ze de bevol
king bij voorbaat de mogelijkheid
over iets moois na te kunnen den
ken. 'Dan kun je net zo goed overal
tegels van 30 bij 60 neerleggen',
aldus Festen.
Joop Groeskamp (Texels Belang)
vond eveneens dat het gebied een
knappe uitstraling moet krijgen.
Wethouder Nico Kikkert (grondge
bied) beaamde dat de acht ton
ILG-subsidie daarbij goed kan hel
pen. Hij liet weten dat de plannen
nog moet worden opgesteld. Dat
moet gebeuren op basis van inter
actieve bijeenkomsten waar Texe
laars ideeën kunnen aandragen. De
volkstuinen bij het Hogeberggebied
blijven volgens hem buiten schot.
Alfred Schaatsenberg (PvdA) stelde
dat die met rust moeten worden
gelaten.
Wethouder Marian Merkelbach wees
erop dat dagelijks veel Texelaars
gebruik maken van het gebied tus
sen de Emmalaan en het Hogeberg
gebied (met name voor de OSG)
en dat het dus wel knap ingericht
mag zijn. Marijke Eelman merkte
op dat het plan kansen biedt voor
ondernemers op het Wezenland om
een goede ontsluiting te realiseren.
door Jos de Wolf, nu WD-raads-
lid, toen woordvoerder namens de
buurt. Burgemeester Joke Geldorp
liet destijds tijdens een informa
tiebijeenkomst in de brandweerka
zerne weten dat de provincie bou
wen in het landschap tegenover de
Georgiëweg niet toestond, waar
door die optie afviel. De Waal zou
de allerbeste locatie zijn geweest,
maar dat zou veel te duur worden.
De locatie aan de Pontweg werd
onder meer op basis van aanrijtijden
van de brandweer echter ook als
een goede plek beschouwd.
Het terrein aan de Pontweg kwam in
2002 in beeld toen de gemeente en
Stayokay (toen nog de NJHC) beslo
ten het terrein van jeugdherberg de
Eijercoogh en het voormalige B-veld
van SV Texel uit te wisselen (dat
was de deal waarin ook de twintig
achtergebleven bedden van Pano
rama zaten). Stayokay kon daarna
op het voormalige B-veld een hostel
bouwen en de hulppost kon aan de
Frans Visman leidde dinsdagavond de raadsvergadering omdat burgemeester Joke Geldorp afwezig was. Un
wethouders en rechts raadsgriffier Mant de Porto. (Foto Jeroen van t
Het was een wonderlijk gezicht
dinsdag. Gezeten achter de colle
getafel vertolkte Frans Visman de
opvattingen van: Frans Visman.
Wat wilde het geval? Het D66-
raadslid was voor de gelegenheid
voorzitter van de raadsvergadering
doordat burgemeester Joke Gel
dorp afwezig was. Als onafhanke
lijk voorzitter kon Visman echter
moeilijk als D66'er meepraten, maar
hij moest dat toch wel op enige
wijze het geluid van zijn partij laten
horen. Visman is immers het enige
raadslid van D66 in de gemeente
raad. De oplossing was eenvoudig:
als voorzitter vertolkte hij dan maar
wat Frans Visman anders als D66-
raadslid zou hebben gezegd.
Visman droeg voor de gelegenheid
de ambtsketen van de burgemees
ter. Dat was zelfs verplicht volgens
een nog steeds geldig koninklijk
besluit uit 1852. Het was de eerste
keer deze raadsperiode dat Geldorp
een raadsvergadering liet schieten.
Volgens de gemeentelijke planning
kan de inrichting pas in 2010 plaats
vinden, omdat de subsidie eerst
moet worden aangevraagd. Met een
sobere inrichting zou in 2009 al
begonnen kunnen worden.
'Meebetalen aan
regelen verkeer'
De provincie moet meebetalen
aan het regelen van verkeer bij
de boot als het druk is. Daar gaat
wethouder Peter Bakker in Haar
lem op aandringen.
Dat zei hij tijdens de raadsverga
dering waar de politieke partijen
€16.300,- beschikbaar stelden voor
een bedrijf uit Obdam dat afgelopen
zomer het verkeer bij de boot heeft
geregeld. Voorheen deed de poli
tie dat, maar zij wil haar tijd beter
besteden. De politie gaf een paar
jaar geleden al aan eigenlijk geen
tijd te hebben.
De gemeente heeft, vooruitlopend
op overleg met de provincie, de
verkeersregelaars deze zomer uit
eigen zak betaalt. Volgens Bakker
is er echter sprake van provinci
ale verantwoordelijkheid omdat de
Pontweg van de provincie is. Als die
provincie die opvatting deelt, kan er
volgens hem verder over de kosten
worden gesproken.
Bedoeling is dat de komende jaren
eveneens particuliere verkeersrege
laars in de arm worden genomen.
Die worden onder meer ingezet om
verkeer het fietspad langs de Pont
weg op te geleiden als de opstel
terreinen vol staan. Op basis van
inzichten van TESO wordt bepaald
wanneer dat nodig is.
Als het goed is, kan volgend jaar
het noodopstelterrein weer vaker
gebruikt worden. De raad heeft
dinsdag €100.000,- beschikbaar
gesteld om daar de problemen met
de afwatering te verhelpen.
Pontweg komen. Toenmalig wet
houder Daan Schilling noemde het
terrein aan de Pontweg destijds de
meest ideale uitvalsbasis.
Ideaal voor de gemeente was
ook dat er een maatschappelijke
bestemming op rustte, waardoor
voor een gezamenlijk gebouw van
brandweer, politie en ambulance
planologisch niets hoefde te ver
anderen. Er was volgens Schil
ling slechts één verkeerstechnisch
nadeel en dat was dat de hulp
verleningsvoertuigen bij elke uitruk
het drukke fietspad zouden kruisen.
Dat was, zo schatte Schilling toen
in, met de aanleg van een tunneltje
echter wel op te lossen.
r Witte Boog
Wat betekent de witte boog op de
wagendeur van menig stolpboerde
rij? Dat is de vraag die archeoloog
Govert van Noort al geruime tijd
bezighoudt. Pagina 5
i Volleybal
Connie Joling, trainer van zowel de
mannen als de vrouwen van vol
leybalvereniging Tevoko, geldt als
de verbindende factor bij de club.
Wat verwacht zij van het nieuwe
seizoen? Pagina 7
Arie Blom
Sinds 1974 is buschauffeur Arie
Blom een vertrouwd gezicht voor
talloze passagiers. Vorige week
zwaaide hij af. Hij besloot zijn loop
baan met een ereronde over zijn
geliefde eiland. Pagina 9
'Andere tegels op
parkeerplaatsen'
De gemeente bekijkt of er in de
Thijsselaan en omgeving andere
tegeltjes op de parkeerplaatsen
voor vergunninghouders kunnen
komen.
Dat zegde wethouder Peter Bakker
(verkeer) toe op advies van Willem
Vlas (Texels Belang). Die merkte
op dat andere tegels dan de nu
liggende tegels met een 'P' erop
misschien duidelijker aangeven dat
een parkeerplaats alleen voor ver
gunninghouders is.
Dat moet voorkomen dat met name
toeristen de auto overdag toch een
plek voor vergunninghouders neer
zetten en even later een bon te pak
ken hebben. Martijn Eelman (CDA)
adviseerde de wethouder eveneens
duidelijker te maken dat in de wijk
alleen vergunninghouders mogen
parkeren.
Bakker wist uit eigen ervaring (hij
woont in de wijk) dat mensen het
presteren drie keer een bord 'alleen
voor vergunninghouders' te pas
seren en dan nog hun auto op een
vergunde plek neerzetten. De raad
stemde er mee in de tijdelijke proef
met vergunningparkeren, die in juni
2007 begon, te verlengen tot en met
31 december 2009.
Straatnamen
alsnog officieel
Binnenburg, Groeneplaats, Molen
straat, Schoolstraat, Weverstraat,
Ruijslaan. Zomaar wat straatnamen
die al sinds mensenheugenis in
gebruik zijn. Toch zijn ze niet offi
cieel omdat het raadsbesluit voor
de naamgeving nooit is genomen of
niet meer is terug te vinden. En niet
alleen bij oude straten ontbreekt dit
'basisdocument'. Ook bij piepjonge
straten en pleinen zoals Abbewaal,
Jan Reystraat, Pater Witteplein.
Vroonlant, Schoudieck, Stappeland
en Buytengors is het de mist in.
Voor de Basisregistraties voor
Adressen en Gebouwen (BAG) is
het nodig dat de naamgeving voor
niet minder dan 35 straten als
nog formeel wordt vastgesteld. De
gemeenteraad zal dat doen op 28
oktober.
tj'H* tvariajtuh iobrt hart
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de
Texelse Courant folders van:
A
Aarde en Hemel
Uitvaartverzorging
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.