'Gasten gevoel geven dat ze welkom zijn' Doel hostmanship: meest gastvrije eiland ter wereld 'Hostmanship is echt een kans' 'Hostmanship maakt 't verschil' yyyyy Broekenweekü! 1 €15,- korting Z.GRAAr Sloggi en Ten Cate actie 6 COURANT VVV-directeur Wouter de Waal Carré past beginselen al toe .beeldbanktexel.nl Maritiem jutters Museum dofine brent Op alle broeken damesmode moerbeek 4 halen 3 betalen Auto gezien op internet? texelseautopagina.n MAANDAG 11 NOVEMBER 2008 TEXELSE Stel, je passeert een groepje toeristen dat een kaart van Texel bestudeert, maar niet weet welke kant ze uit moeten. Loop je door of vraag je of je kunt helpen? Een situatie die waar schijnlijk elke Texelaar wel is tegengekomen. Waarbij wellicht niet direct de gedachte zal zijn opgekomen dat dit soort hulp vaardigheid bijdraagt aan het gevoel van gasten dat ze hier welkom zijn. Toch werkt het wel zo, valt te concluderen uit het project Hostmanship dat binnenkort van start gaat. Doel is dat Texel het meest gastvrije eiland ter wereld wordt. Er zijn meer voorbeelden te beden ken van situaties die mensen het gevoel geven welkom te zijn. Zoals de onderhoudsman die in een vakantiepark aan het werk is, ter- kom te laten voelen'. 'Een kunst die iedereen kan leren, maar die geen kunstje is', zegt Alexander de Vries van Hostmanship Develop ment Group, de Nederlandse tak wijl een gast passeert. Hij kan hem van deze internationale onderne- negeren, maar kan ook groeten en vragen hoe hij het maakt. Dat geeft een heel ander gevoel. Of de winke lier die een toerist binnenkrijgt die een product vraagt dat net is uitver kocht. Je kunt nee verkopen of de klant doorverwijzen naar die collega verderop die het waarschijnlijk nog wel in voorraad heeft. Die gast loopt de deur uit, maar de kans is groot dat hij dit beloont door voor zijn volgende aankoop eerst bij deze hulpvaardige winkelier te kopen. Hostmanship moet niet worden ver ward met service. Neem bijvoor beeld de receptionist die van een vertrekkende gast de vraag krijgt om een taxi naar de veerhaven te bestellen. Hij regelt dat en de klant krijgt waar hij om vraagt. Dat is prima service. Maar hostmanship gaat een stapje verder. Dat zou de receptionist kunnen zeggen. 'Ik bel graag een taxi voor u, maar u kunt ook de bus nemen die hier over vijf minuten om de hoek vertrekt. De halte is direct voor de opgang van de boot.' Hostmanship of gastvrijheid als instrument om klanten of gasten aan je te binden, is een principe ming. Die heeft zich, samen met een kopgroep van Texelse Ondernemers en de gemeente ten doel gesteld om met behulp van hostmanship Texel tot het meest gastvrije eiland te maken. Het werkt volgens De Vries alleen als iedereen zich bewust is van het effect van gastvrijheid. 'Want alles dat de gast op het eiland tegenkomt, meemaakt en overkomt, is bepalend voor diens herinnering. Van de ontmoeting met de matroos van TESO, tot de juffrouw aan de kassa en van de boswachter tot de kelner in een restaurant.' Beproefd concept Dat kunnen positieve herinneringen zijn, maar ook negatieve. Collega Frans Driessen schetst aan de hand van een eigen ervaring hoe een ongeduldige Texelse automobilist het niet kon opbrengen om een gezin rustig te laten oversteken. 'Zo'n gezin houdt een negatieve indruk aan zo'n situatie over, dat in de toekomst bepalend kan zijn voor de keus of ze weer terugkomen. Bovendien is de kans groot dat ze deze negatieve ervaring doorvertel len.' Hostmanship is onder meer in Zwe- met als doel de aantrekkelijkheid van het land te vergroten en daarmee de economie te stimuleren. Eén van de projecten was 'A Welcoming Swe den', om hostmanship in de publieke en private sector te introduceren. De Vries: 'Het werd een succes. Zweden werd een van de meest gastvrije landen ter wereld en een vriendelijke plek voor inwoners, investeerders en bezoekers. Het werd toegepast in skigebieden, hotels, congrescentra, vliegvelden en andere bedrijfstakken.' In Nederland kwamen soortgelijk pro jecten op gang. Verschillende musea passen het, begeleid door de Host manship Development Group, toe, zoals Carré, Schiphol, taxibedrijven, horecabedrijven, en ziekenhuizen. De Vries: 'Hostmanship begint bij het behandelen van de ander zoals die persoon behandeld wil worden. Dienstverlening dus vanuit het per spectief van de gast. Het is een keuze voor bewust gedrag, in staat zijn jezelf te zien door de ogen van de gast en begrijpen dat je deel uitmaakt van de totale beleving van de gast en dat je je hiervoor verantwoordelijk voelt.. Met name de instelling van het personeel is van groot belang. Organisaties die zich werkelijk onder scheiden, verwelkomen allereerst hun medewerkers. Dat leidt tot betrokken medewerkers die trots zijn op hun organisaties en daardoor graag een stapje extra zetten. Betrokken mede werkers zijn vele malen effectiever en krantvriendelijker. dat is uitgewerkt door de Zweed den een beproefd concept, waar Jan Gunnarsson. Hij omschrijft het als 'de kunst om mensen zich wel- overheid en toeristische industrie in 2001 een strategie presenteerden Olievlek Hostmanship werkt volgens De Vries het beste als het doordringt tot in de haarvaten van de Texelse samenle ving. Om dit te bereiken wordt een gerichte strategie gehanteerd, die er op neerkomt dat Texelaars elkaar zelf gaan overtuigen van de waarde. Dat moet volgens De Vries niet veel moeite kosten. 'Het is een eenvou- is vooral aan de ondernemers om dig concept en het mooie is dat het gelegenheidswerken van de waarde wordt gewaardeerd omdat het uitgaat van principes en houding en niet gebaseerd op trucjes. We moeten ergens beginnen, dus we gaan eerst aan de slag met een kopgroep waar bij we Texelaars vragen om daarin plaats te nemen Die groepen moet zich als een olievlek over het eiland' verspreiden.' De Vries is zich ervan bewust dat een groot deel van het werk op Texel wordt uitgevoerd door seizoenskrachten, die vaak ook in contact staan met de gasten. Het van hostmanship te overtuigen en ze daarin te trainen. Hiervoor stelt De Hostmanship Development Group programma's beschikbaar en wordt onder meer gebruik gemaakt van E-learning (scholing via internet). Op www.hostmanship.nl wordt veel gegeven. Het project start in novem ber en loopt door in de winter. De kosten worden deels gedragen door het Ontwikkelingbedrijf Noord-Hol land Noord, dat subsidie heeft toe gezegd. Gerard Timmerman VVV-directeur Wouter de Waal is een warm pleitbezorger van host manship. 'Het is het antwoord op de vraag hoe we onze gasten op het eiland het gevoel kunnen geven dat ze hier superwelkom zijn. Zodat mensen als ze thuis komen aan buren, familie en vrienden vertel len dat ze zo'n gastvrijheid als op Texel nog nooit elders hebben mee gemaakt. Als we dat met elkaar oppakken, dan staan we veel ster ker.' Zijn we hier dan niet gastvrij? 'Natuurlijk kun je heel veel positieve dingen zeggen over de gastvrijheid op Texel. We doen het ook al hon derd jaar hartstikke goed. Maar het kan altijd beter. Het kan geen kwaad met elkaar extra kritisch te kijken naar wat we nu eigenlijk doen en hoe we dat doen. Bijvoorbeeld dat als gasten aankomen in het vakan tiepark, we hen de sleutel geven, een kaartje en daarna moeten ze het zelf maar ontdekken. Je kunt bijvoorbeeld ook even meelopen. Het verschil zit hem vaak in kleine dingen. Ik ben er heel enthousiast over en wil hostmanship ook een plek geven in onze eigen organisa tie. Dit is echt een kans.' Koninklijk theater Carré in Amsterdam is één van de orga nisaties die de beginselen van hostmanship in de praktijk heeft gebracht 'Mensen komen met hooggespannen verwachtingen naar Carré. Wil je die waarma ken, dan is het ook belangrijk dat onze gasten zich welkom voelen', vertelt adjunct-directeur Robert Guijt. Het eerste tastbare succes is al bin nen: Carré kreeg tijdens het Welco me Gastvrijheid Gala een Welcome Award uitgereikt in de categorie Museum/Theater. Guijt: 'Hostmanship maakt het ver schil. Het gaat veel verder dan een cursus om gasten netjes welkom te heten en beleefd zijn. We spre ken onze medewerkers aan op hun gevoel. Dat ze zich gaan afvragen wat er voor nodig is om iemand het gevoel te geven dat hij of zij welkom is. Zoals je thuis alles nog even naloopt voor dat de gasten komen. Dat houdt bijvoorbeeld in dat men zich in de omgang met bezoekers niet verschuilt achter regeltjes. Je kunt hostmanship niet van boven af opleggen, medewerkers moe ten het eigenlijk zelf verzinnen. Dat maakt het ongrijpbaar en het is ook een kwestie van mentaliteit. Het begint al bij wie je aanneemt. Dat betekent dat we tijdens een sol licitatiegesprek kijken of iemand bij onze doelstelling past. Hostman ship moet in alle geledingen van de organisatie zitten. Van een glimlach van de portier tot een comfortabele kamer en gemak bij het reserveren van kaartjes. Wil hostmanship suc cesvol zijn, dan moet je het steeds elkaar voor ogen houden en er op aanspraken. Dat je momenten inlast dat je er met elkaar over praat en ervaringen uitwisselt. Dan kun je van elkaar iets opsteken.' VERVOLG VAN PAGINA 1 Strandexploitanten 'Je kunt iemand toch niet zomaar zijn bedrijf afnemen', vroeg hij zich met ingehouden woede af. Hij vond dat de gemeente hem met de gewenste situatie van één paviljoen en één kiosk per strandslag ook verzoekt v^n legaal naar illegaal te gaan. Bas dreigde met een stevige planschadeclaim als Westerslag een paviljoen moet opgeven. De twee pleitten ervoor dat de gemeente veel ruimere regels hanteert voor bebouwing op het strand, zodat de exploitant kan bepalen op welke wijze hij onderneemt. Mark Röpke (paal 17) zag een bedreiging in het stopzetten van de onderhuur, omdat dat in de praktijk betekent dat hij dan vanaf 2013 geen ruimte meer aan Zandbank kan verhuren. Hij zei tijdens zijn pleidooi 'pisnijdig' te zijn, omdat er al sinds 2004 over de strand- nota wordt gesproken, dat er naar eigen zeggen niks is gedaan met de visies van de strandexploitanten, maar dat het intussen wel 'alleen maar erger wordt'. Röpke pleitte er samen met Cor Kuip (eigenaar Beach Inn bij paal 21) voor een uitsterfregeling voor huurders in het leven te roepen, zodat onderver huur pas kan worden gestopt als een bestaande huurder vertrekt. Dat voorstel riep sympathie op bij de meeste politieke partijen. Kikkert wees erop dat de nieuwe strandnota onderverhuur echter niet toestaat, omdat Domeinen (van wie de gemeente het strand pacht) het in principe verbiedt. Volgens hem is ervoor gekozen onderver huur per 31 december 2012 te laten stoppen, omdat dat dan alle bestaande contracten zijn afgelo pen. De strandexploitanten lieten hem weten dat de meeste con tracten echter nog mogelijkheden tot verlenging kennen. Hij kreeg ook voor de voeten geworpen dat de gemeente over meldingen van onderverhuur in het verleden nooit moeilijk heeft gedaan. De politie- ke partijen lieten zich niet zomaar overtuigen. Frans Visman (D66) zei het verbieden door Domeinen graag zwart op wit te zien. Op Texëls Belang en GroenLinks na vonden alle partijen dat Kikkert opnieuw met de strandexploitanten moet gaan praten. Marijke Eel man (CDA) vroeg zich af of het de bedoe ling is dat er straks diverse rechts zaken worden gevoerd. Kikkert had er moeite mee dat de politieke partijen hem opnieuw het overleg instuurden. Hij vroeg zich af of de commissieleden soms de hele dis cussie over de strandnota opnieuw willen voeren. Hij kreeg bijval van Rikus Kieft (GroenLinks). Die stelde dat het de centrale vraag is of de nulsituaties in de nulmetingen goed beschreven zijn. Zo niet, dan zou den de exploitanten daar nog met aanvullende informatie voor moe ten komen, maar hij vond dat er niet meer teruggekomen moet worden op de gewenste situaties omdat die gebaseerd zijn op de vorig jaar aangenomen strandnota. Kikkert vroeg de commissieleden hem duidelijker de uitgangspunten van de strandnota te formuleren, omdat ze volgens hem daarop aan het terugkomen zijn. Hij zei met goed te zien op welke manier hij opnieuw in overleg met de strand exploitanten zou moeten, omdat er al conform de nieuwe nota is gehandeld. Tijdens de commissie vergadering van 5 januari wordt, als het goed is, opnieuw over de nulmeting gesproken. Hoe verminder ik stress en geniet ik meer van mijn werk en privéleven? Deze vraag staat centraal in de "Cursus ontspanning en autogene training" Autogene training helpt u om minder bezig te zijn met het verleden of toekomst en meer oog te hebben voor de realiteit van het moment. De training vergroot de vitaliteit en vermindert pijn, stress en vermoeidheid. Tien bijeenkomsten, eenmaal per week, Start 18 november 16.30 uur. Kosten €150,- incl. syllabus en cd. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Voor aanmelding en info: Praktijk voor Fysiotherapie en Beweging Wilhelminalaan 74, tel. 310204 en vraag naar de folder. WWW. Dé beeldbank voor Texel met zowel historisch als recent materiaal. Springspektakel 2008 was een geweldig succes!! Onze sponsors willen wij daar graag voor bedanken namens alle gymverenigingen van Texel. Zonder hen was het niet gelukt. Hoofdsponsor: Super de Boer Van Beek Byoux, slagenj-eetwinkel Moormann de Boer. Primera Mets. Brasserie L'avenir. VTB, AB Texel. Mantje live style, Firma de Muy B V., v.d. Unde fietsenverhuur, N. de Graaf Bouwbedrijf, Landal Sluftervallei, TCA automatisenng, Expert. Bremer Assurantie, TM Vastgoed, Rob Bakker Lasbednjf, Paviljoen Paal 9, Kaasboerdenj Wezenspyk, Westerheem Fm Bakker, Texel Duinen, Boerengolf, De Wit installatietechniek, BZ interieurbouw, Jos Kager Assurantiën Hypotheken, Woonhuys Moerbeek, TX10ATX20, Texelse Autocen trale, Bremer Schilders, Bakker Maritiem Service, Spar Oosterend, Tegelhuis Oosterend. Aannemer Wim de Kort, Nippers, Hoefsmid Marietta Smit, Spar Goenga. Verus Timmerwerken, Kapsalon de Haarzaak, Koffiecafe Inn de knip, Zin in Zee, Meubelmakerij maatkeukens Casper de Graaf, transportbedrijf Henk Slegtenhorst, Borduurstudo Texel, EP Voordeelland, Vispaleis en palingrokenj van der Star. Watersport Texel. Bar t'Skiltje. Knngloopwinkel Effe Kieke. Beauty Care 4 u. Onflame Texel, Stiehl tenten inrichting attracties geluid licht beeld, mediabureau Langeveld De Rooy. Het VERLEDEN VAN NEDERLAND In REIS DOOR ONZE GESCHIEDENIS iet Maritiem Jutters Museum Vrijdag 14 november - Rondleiding op fort de Schans 10.00 uur 3,50 (start Schansweg) - Rondleiding in het Zeemanskerkje 11 00 UUR GRATIS Zaterdag 13 november - Rondleiding door Den Burg adhv BRIEVEN VAN AaGJE LUYTSEN 11 00 uur 3,50 (start Oudheidkamer) - Demonstraties oude ambachten 13 30 uur - 16.00 5,50 (entreeprijs museum) in het Maritiem Jutters Museum - Lezing Machiel Bosman Elisabeth de Flines EEN ONMOGELIJKE LIEFDE IN DE 18E E EEUW 20.00 uur 3,50 in het Zeemanskerkje Zondag t6 november - Rondleiding in het Maritiem «.Jutters Museum Over de Reede van Texel en onderwater- archeologie 13 00 uur 5.50 (entreeprijs museum) - Busrit De Gouden Driehoek van Texel Over Hoce Berg en Oudeschild 14.00 uur 5,50 (start Maritiem Jutters Museum) Meer informatie OF INFO@TEXELSMARITIEM.NL Stiehl Texel is totaalleverancier van materialen en dien sten tb.v. feesten, evenementen, horeca en detailhandel De werkzaamheden omvatten o.a tentenbouw. stand- bouw, opbouw en aanleg van geluids-, licht- en beeld installaties Ter versterking van ons jonge team hebben wij plaats voor een: fulltime (leerling) medewerker De voorkeur gaat uit naar iemand met technisch inzicht. Ervaring in de installatie-, bouw- en/of metaal sector is een pre maar geen vereiste Wij bieden een goede werksfeer, flexibele werktijden en een goede beloning Voor meer informatie kun je contact opnemen met Sijbrand Stiehl. 06 220 333 04 Wil je de uitdaging aangaan, stuur dan je schriftelijke sollicitatie voor 28 november 2008 naar Stiehl Texel, t a.v. S Stiehl, Schilderweg 276,1792 CK Oudeschild 15 C H l D E R S O T S K O l K 8 5 BG OOSTEREND TEXEL 10222) 3 1 8 229 OOHNI covouw* acwies Dofine biedt unieke wandafwerking voor een stijlvol interieur. Designstoften. mozaïek behang, aaibare muren en bijzondere designtechnieken alles is mogeli|k Bremer Schilders is dealer van Dofine. Vraag ons naar voorbeelden en de mogelijkheden voor uw interieur! Rosner, Gardeur, Toni Dress, Michèle, Frankwalder, Weber, Gafair y^Parkstraat 4-6, Den Burg, telefoon: 313393, fax: 310263J Stichting Kerken en Minima Texel Hulp aan Texelaars in financiële nood Spangcrwcg 10 1793 EH Dc Waal Tel. 31 29 83 Bankrek. 36.25.99.343 Prachtige collectie gordijnstoffen Overgordijnen •Vouw- en rolgordijnen Vitrages Roeden en rails Opmeten en naaien Voor een advies op maat VERFSPECI AALZAAK SCHILDERSBEDRIJF LIJSTENMAKERIJ Den Burg Tel. 312305 Binnenburg 1, s 312258 Kom eens langs bij de Texelse merkendealer. Wij helpen u graag met een occasion voor een prijs die u past. Evt. bemiddelen we bij uw aankoop en kunt u voor service en garantie gewoon op Texel terecht!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 6