jJiÜhirjI] De provincie en de kredietcrisis iij/nmniiN êT loSoirnatrg^ tari^Msijaüi N oord-* december 2008 TEXELSE JQ CO|jRANT .provincie; VRIJDAG 5 DECEMBER 2008 De laatste twee maanden is er veel in de pers verschenen over de provincie Noord-Holland en de kredietcrisis. Bij de provincie komen daarover ook vragen binnen. Vaak van inwoners van de provincie die ongerust en verontwaardigd zijn over wat er gebeurd is. Wat is er nu precies aan de hand? Het is niet eenvoudig om dat in het kort uit te leggen. Hieronder vindt u een aantal antwoorden op vragen die veel worden gesteld. Waarom heeft de provincie zoveel geld in kas? Provincies ontvangen geld uit het Provinciefonds, opcenten (deel van de motorrijtuigenbelastingen), rente en dividenden (opbrengsten uit bijvoorbeeld een energiebedrijf). Aan het begin van de kredietcrisis had de provincie 620 miljoen euro in kas. Dat geld is voor het grootste gedeelte bestemd voor projecten. Bijvoorbeeld voor subsidies voor woningbouw of voor het aanleggen van wegen of groenprojecten. De Is dat geld wel goed beheerd? Voor het beheer van overheidsgeld zijn strikte regels opgesteld, zowel door het Rijk als door het provinciebestuur. In die regels staat onder andere dat: de provincie niet mag beleggen, wel sparen; de provincie alleen mag sparen bij banken in Europa die betrouwbaar zijn (uitgedrukt in minimaal een zogenaamde A-rating); de ambtenaren beslissen waar het geld wordt weggezet. De bestuur ders mogen zich hier niet mee bemoeien om mogelijke belangen verstrengeling te voorkomen. De bestuurder is wel formeel Hoeveel geld is de provincie nu kwijt? Op dit moment is nog niet duidelijk hoeveel geld echt 'weg' is. Er stond 20 miljoen euro op de Duitse Lehmanbank; de provincie gaat ervan uit dat dit geld terugbetaald wordt. De Duitse regering heeft namelijk beloofd dat alle spaarders al hun geld terug zouden krijgen. Over de 78 miljoen bij Landsbanki in IJsland zijn grote zorgen. De provincie is meteen begonnen met juridische provincie mag pas beslissen over een project als het geld daadwerkelijk geregeld is. Het gaat om enorme bedragen, honderden miljoenen. Zo zou de provincie in 2008 75 miljoen euro besteden aan de Zuidas in Amsterdam. Dat zijn bedragen die lang van tevo ren moeten worden vrijgemaakt. Er wordt dus een financiële planning gemaakt voor een paar jaar vooruit. Dan kan het gebeuren dat sommige projecten vertraging oplopen. Bij de Zuidas is dat bijvoorbeeld het geval. eindverantwoordelijk; de provincie de risico's moet sprei den: niet teveel geld bij één bank. In de komende maanden wordt onder zocht of de provincie zich aan alle regels heeft gehouden. Er zijn geen aanwijzin gen dat de provincie regels heeft over treden. Dat wil niet zeggen dat zaken niet beter hadden kunnen gaan. Wel is er nu terecht volop discussie over de vraag of die regels voor de toekomst anders moeten. Samen met het Rijk wil de provincie kijken wat er veranderd zou kunnen worden om in de toekomst te voorkomen wat er nu is gebeurd. stappen en heeft een claim ingediend. Daar hangt van af of het bedrag - of een deel daarvan - terugkomt. Om die reden heeft het provincie bestuur nog geen besluiten willen nemen over de vraag hoe het moet omgaan met het (mogelijke) verlies van 78 miljoen euro. Wel is duidelijk dat maatregelen nodig zijn als het geld echt weg blijkt te zijn. In het voorjaar van 2009 komt hier meer duidelijkheid over. Als er in een jaar meer projecten vertraagd zijn, blijft er dus veel geld in kas. Dat geld mag de provincie niet aan andere projecten uitgeven maar moet ze op de bank laten staan. De provincie pot haar geld niet op, maar zet dat elke dag in voor nood zakelijke, maatschappelijke doelen. Bijvoorbeeld de aanleg van wegen, het verbeteren van openbaar ver voer, de uitvoering van cultuur projecten en het mogelijk maken van jeugdzorg. Waarom heeft de provincie risico genomen door het geld in het buitenland weg te zetten? Om de risico's goed te spreiden had de provincie bij verschillende banken rekeningen. De provincie vond het aantal 'goedgekeurde' banken in Nederland (met minimaal A-rating) te klein om al het kasgeld bij weg te zetten. Dat zou neerkomen op circa 100 miljoen per bank. De risico's zou den dan niet goed gespreid zijn en voor de banken zou er geen reden meer zijn om een goede rente te bieden. Gaat de actie van de provincie ten koste van andere spaarders? Het beeld is ontstaan dat de provincie met haar juridische claim bij Landsbanki de belangen van individuele spaarders zou schaden. Maar daar is geen sprake van. Spaarders met tegoeden tot 100.000 euro krijgen hun geld hoe dan Heeft de provincie fouten gemaakt? De provincie krijgt vaak de vraag of er geen verwijtbare fouten zijn gemaakt en of de politiek verant woordelijken niet moeten aftreden. Het antwoord op die vraag moet komen van Provinciale Staten, het algemeen bestuur van de provincie. Op 30 oktober 2008 is er een spoeddebat geweest in Provinciale Staten. Het college van Gedepu teerde Staten heeft daar zo goed mogelijk inzicht geboden in alles wat er speelde rond de rekeningen. De Staten namen het besluit met een onderzoek de onderste steen boven te halen. De belangrijke vraag van het onderzoek is: kan de burger erop vertrouwen dat de provincie goed omgaat met het geld dat zij beheert? Maandag 10 november hebben Provinciale Staten de com missie ingesteld die het onderzoek moet doen. In de commissie zitten alle politieke partijen uit Provinciale Staten. In 2009 wordt het onder zoek afgerond. Volgens de richtlijnen van het Rijk was het toegestaan om bij andere banken binnen Europa te sparen. Dat hèeft de provincie gedaan. Daarbij is niet gekozen voor de hoogste rente, altijd is gekeken naar een balans tussen een goede rente en betrouw baarheid van de bank. Bij Landsbanki in IJsland stond vanaf 2006 regel matig geld van de provincie. Deze bank voldeed aan alle eisen. Met de kennis van nu had de provin cie dat toen vanzelfsprekend niet gedaan. ook terug van de overheid. De Neder- landsche Bank garandeert deze spaar ders terugbetaling, ook als IJsland in gebreke blijft. Voor de provincie en andere overheden geldt deze garantie niet. Het gaat hier om belastinggeld van Noord-Hollandse inwoners dat bedoeld is voor tal van projecten. Waarom is er onenigheid tussen Rijk en provincie? De provincie Noord-Holland heeft het initiatief genomen om samen met andere gedupeerde provincies en gemeenten een claim in te dienen bij de IJslandse Landsbanki. Dat is half oktober gebeurd. De provincie heeft daarover overleg gehad met de minis teries van Binnenlandse Zaken en Financiën. Begin november gaf het Ministerie van Financiën aan dat ze wilde dat Noord-Holland en de andere over heden zouden stoppen met hun juridische traject. Er ontstond verschil van inzicht over de wijze waarop gelden moeten worden teruggehaald. De procedure staat overigens op dit moment stil door een Koninklijk Besluit dat is getekend door de minis ters van Financiën en Binnenlandse Zaken. Staat uw vraag hier niet bij? U kunt uw vraag e-mailen naar de provincie Noord-Holland. U krijgt dan per e-mail antwoord. Veel voorkomende vragen en de antwoorden daarop worden ook op de website van de provincie vermeld, www.noord-holland.nl. Het e-mailadres staat in het colofon. Colofon Dit is een speciale editie van de uitgave Jouw provincie Noord-Holland die acht keer per jaar verschijnt in een groot aantal Noord-Hollandse huis-aan-htiisbladen. Eindredactie: sector Communicatie, postbus 3007. 2001 DA Haarlem, e-mall: jouwprovincie@noord-holland.nl. Grafische verzorging:Thieme Grafimedia Groep

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 10