'Voor iedereen duidelijk dat het menens was' Kapitein John Ellen rapporteert vanaf NlOZ-schip Pelagia: Stormvogeltje op Texel 'Kunst van gemeente exposeren en veilen' Verbreding fietspad Waalenburg maakt tongen los Waar kies je voor, veiligheid of natuur? Recht van onderzoek opnieuw afgewezen TEXELSE j COURANT Regen verandert akkers in moerasgebied Wandelpaden weer geopend Afzien opslag kunst in raadhuis Strandrit eindigt in mulle zand DINSDAG 9 DECEMBER 2008 Zodra we uit Port Said weg waren, leek het wel of er een ander besef aan boord kwam, zoiets van 'nu is het zover, we moeten door pira- tencorridor in de Golf van Aden', Al toen we de Golf van Suez uit voeren richting Rode Zee kregen we gelukkig het bericht dat directie en bestuur van het NIOZ hadden besloten om ons niet zonder mili taire bescherming door het gebied te laten gaan. Omdat we de com municatieapparatuur nu op Indian Ocean Region hebben staan, wor den we bijna dagelijks van nieu we updates voorzien van het 1MB Piracy Reporting Centre in Kuala Lumpur (Maleisië) en we lezen dat de aanvallen worden uitgevoerd met automatische wapens en roc ket propelled grenades (RPG) van uit snelle speedboten. Wanneer we zulke berichten binnen krijgen op de brug, zijn we zeer geïnteresseerd in de positie en of de poging uiteinde lijk slaagde of niet. Woensdag 3 december: Op 3 december kregen we tegen de avond het verlossende bericht dat we waarschijnlijk in een kon vooi onder bewaking van een Frans oorlogsschip mee zouden kunnen varen. Dit konvooi zou zijn snelheid aanpassen aan langzamere sche pen zoals wij en met een snel heid van maximaal 10 knopen door de Golf van Aden varen. Toen dit bekend werd, viel er voor iedereen een soort last van z'n schouders. Dit gold zeker ook voor de familie leden thuis. Omdat we echter nog geen definitief 'ja' van de Franse marine hadden ontvangen, hebben we door de Rode Zee bijna op halve kracht gevaren om de volgende dag in de namiddag op het rendez-vous punt in het westen van de Golf van Aden aan te kunnen komen. Onze eigen 'defensie' zou bestaan uit aan dek klaarliggende brandslangen en het totaal afsluiten van alle toe gangsdeuren op het schip. Het laatste stuk uit de Rode Zee bracht ons bij Bab el Mandeb, een zeer druk bevaren gebied, waar alle scheepvaart vanuit de Rode Zee de Golf van Aden ingaat. Voordat we dit gebied bereikten, hebben we alle werkzaamheden aan boord gestopt en zijn we zowel aan dek als bovenop de brug op 24-uurs uitkijk overgegaan. Voor iedereen werd duidelijk dat het nu menens was en de spanning was voelbaar aanwezig. Donderdag 4 december: Onze Hoofdwerktuigkundige Jaap de radar te zien was. Uit visuele waarneming bleek dat het ging om een visserman, maar omdat alle vissersschepen hier als potentieel gevaarlijk worden ervaren, had deze alle aandacht van de kapitein en stuurlui op de brug en werden koers en snelheid nauwlettend gadege slagen. Het schip verdween ech ter langzaam richting de kust van Aden en wij vervolgden opgelucht onze koers. Om 18.30 uur op de positie aangekomen en daar tot en met middernacht blijven liggen in afwachting van de samenstelling van het konvooi. Kort voor middernacht bleek ons totale gezelschap uit 15 schepen te bestaan. Alle schepen begaven zich in de opgegeven richting met een vaart van een gemoedelijke 7 knopen. Het contact onderling verliep via de VHF en elk schip pen, sleepboten, chemicaliëntan- kers, containerschepen en zelfs een groot en luxe jacht. Voor ons is deze bescherming een mooi Sinterklaas cadeau, want iedereen is een stuk geruster nu er een Frans fregat om ons heen vaart en er met regelmaat door de erbij horende helikopter rondom ons heen wordt gepatrouil leerd. Ondanks deze prachtige extra bescherming blijven we zelf ook een verscherpte uitkijk houden vanaf de bovenkant brug. Zaterdag 6 december: Gedurende de nacht met 9 mijl door het gebied gevaren waar enkele geslaagde acties van de piraten hebben plaatsgevonden. Om 7.00 uur kregen we bezoek van een Duits marineschip, dat even bij ons kon vooi kwam kijken en na een uur tje zijn weg vervolgde richting het Seepma is jarig, maar hij wil nog niets weten van een feestje tot we veilig in Muscat zijn aangeland. Om 11.30 uur kregen we het bericht van de Franse marine dat het rendez- vous punt met het fregat verplaatst is naar een nieuwe positie op 30 mijl van onze huidige positie. Om 15.00 uur zijn we gaan sto men in de richting van deze nieuwe positie. Tijdens deze passage ont dekte de uitkijk bovenop de brug een scheepje dat nauwelijks op had zijn eigen code. Het roepen van scheepsnamen werd dus ver meden, omdat daarmee eventue le piraten zouden kunnen worden geattendeerd op de aanwezigheid van ons konvooi. Vrijdag 5 december: Bij het krieken van de dag (5.45 uur) konden we goed zien wat voor schepen er in het konvooi mee voeren: een bonte mengeling van tankers, bulkcarriers, supplysche- westen. Om 9.00 uur vond een container schip het weer veilig genoeg om er op zijn eentje vandoor te gaan; na een simpele 'thanks goodbye' op de VHF-radio was hij verdwenen met een snelheid van 19 knopen. De zon is weer bezig aan haar neergaande track en wij gaan onze laatste nacht in dit gebied in. ledereen aan boord begint zich langzaam te focussen op de aanstaande aflossing in Mus cat in de Perzische Golf. Zondag 7 december: Een relatief onrustige nacht achter de rug vanwege een toenemende wind en zeegang. Om 8.00 uur bleek dat de Pelagia en het mooie jacht nog bij elkaar waren; de rest van het konvooi had zijn eigen weg weer herkozen voor het vervolg van de reis. Om 8.40 uur hebben ook wij de Franse marine heel erg har telijk dank gezegd. Gedurende de ochtend hebben we alle speciale anti-piraterij maatregelen weer in de oude vertrouwde situatie terugge bracht en nu oogt de Pelagia weer zoals we gewend zijn. Al met al voor ons als Pelagia- bemanning een reis om nooit te ver geten, maar ook eentje om hope lijk niet nog eens mee hoeven te maken. Voorlopig richten we ons op de aankomst in Muscat, woensdag 10 december. Hier gaat het over grote deel van de bemanning van boord en de daarop volgende dag terug naar huis om daar de feest dagen te kunnen vieren. Maar ook thuis zullen we de berichtgeving over de piraterij rond de hoorn van Afrika zeker met extra belangstel ling blijven volgen. Graag wil ik nog even een woord van dank uitspreken aan directie van het NIOZ en aan Marieke Riet veld. Vooral zij heeft een enorme hoeveelheid werk verzet, wat er voor ons toe heeft geleid dat we deze bescherming door de Franse marine uiteindelijk hebben gekre gen. Hulde! John Ellen, kapitein Pelagia. De TX1 van de familie Vonk heeft vorige week een stormvogeltje. (Hydrobates pelagicus) gevan gen. Het diertje, dat zelden op Texel wordt gezien, verbleef vrij dag korte tijd bij Ecomare en werd daarna vrijgelaten. De bemanning van de TX1 trof het diertje verzwakt aan aan boord, waarna het vogeltje binnen in een prullenbak werd gezet om op te dro gen en op krachten te komen. Dat hielp, want het dier was uitgerust toen dierverzorger Salko de Wolf van Ecomare hem vrijdag ophaalde. 'Hij woog 29 gram en was daarmee in een goede conditie, zodat we hem op het strand weer hebben uitgezet', aldus De Wolf. Het was, voor zover bekend, de derde keer in twintig jaar tijd dat er een stormvogeltje op het eiland is gezien. 'En de eerste keer dat het een levende was, want de vorige twee waren dood op het strand gevonden.' Stormvogeltjes, die met een grootte van 15 tot 19 centimeter de klein ste onder de Europese zeevogels zijn, leven over het algemeen in kleine groepjes op zee. Ze komen voor van Scandinavië tot het Mid dellandse Zeegebied, behalve op de Noordzee tussen Nederland en Engeland. De vogeltjes gaan over het algemeen alleen aan land om te rusten of te broeden, waarbij de voorkeur uitgaat naar rotsachtige kusten(Foto Salko de Wolt/Ecomare) Hoewel december nog maar een paar dagen oud is, is de waterover- iast door de regen op het eiland al laars die een ommetje willen maken verbindt. Voor de bewoners zou het soms een hachelijke onderneming, beter zijn als binnenkort de vorst Zoals bij Oost, over het onlangs invalt en men de schaatsen kan enorm. 2008 zal de geschiedenis aangelegde Groene weggetje, dat in gaan als een jaar met een onge kende hoeveelheid neerslag. Akker zijn volledig verzadigd en voor aard appels en in minder mate suiker bieten die nog niet zijn geoogst, moet worden gevreesd. Bloembol lentelers houden er rekening mee dat een deel van het plantgoed komend voorjaar niet zal opkomen. Overigens zit nog niet alles in de grond. Ook in de natuur is het nat, bospaden zijn hier en daar door weekt en glad, waardoor glijpartijen op de loer liggen. Zondagmiddag moest er een ambulance aan te pas komen nadat een wandelaar was uitgegleden. Staatsbosbeheer doet een beroep op ruiters en ander ver keer om de doorweekte paden op de Hogeberg te ontzien. Ook elders op het eiland is het voor wande- het buurtschap Oost met Oosterend onderbinden op deze ondergelopen route door het Mosseliand. Nog niet alle helm is geplant en de veeroosters moeten nog worden geplaatst, maar voor het overige heeft Staatsbosbeheer de werkzaamheden in De Neder landen afgerond. De omleidings route komt te vervallen en de 'normale' wandelpaden weer in gebruik genomen. In het project De Nederlanden Natuurlijker werden weilanden, die in het verleden werden ontgon nen, teruggegeven aan de natuur. Daarbij werd de ontwatering ver minderd en de hoofdafwatering verlegd. Niet al het weiland werd Sommige delen bleven behouden, omdat daar nu al veel orchideeën groeien, of om de cultuurhistorie van het terrein zichtbaar te hou den. Ruim 100.000 kubieke meter humus werd van de voormalige weilanden afgevoerd naar de zee wering. De wandelpaden werden hersteld en er werden vier nieuwe bruggen geplaatst. Als ook het laatste bruggetje - in het winter- wandelpad - is geplaatst, kan ook dit pad (met de groene paaltjes) meestentijds zonder laarzen wor den belopen. In het grootste deel van het gebied worden galloway-koeien ingezet. Zij kunnen zonder (extra) bijvoe ding het hele jaar blijven grazen. De koeien worden in het gebied gehouden door het plaatsen van roosters. Op plaatsen waar mogelijk veld- uilen en blauwe kiekendieven broeden, wordt alleen buiten het broedseizoen gegraasd. Naar verwachting wordt het vee eind februari losgelaten. De Zanddijk en het gedeelte tussen de Muy- weg en de Slufter blijft begraasd door schapen. De verbreding van fietspad Waalenburg heeft de tongen flink losgemaakt. Waalders beklaagden zich er vorige week over en ook schrijvers van ingezonden brieven trokken flink van leer tegen Staatsbosbeheer. De redactie stak bij verschillende Texe laars z'n licht op. Erik van der Spek van Staatsbos beheer: 'Natuurlijk is het een idyllisch fietspad. Maar dat is het ook als het straks klaar is, maar dan met een fietspad van 2,5 meter breed. Op het dijkje wordt het trouwens smaller, want meer ruimte is er niet. De dijk heeft cultuurhistorische waarde en die willen we zoveel mogelijk intact houden. 'Ik geloof niet dat het ten koste gaat van egels. Volgens mij kruipen die 's winters weg in de bos jes en daar wordt niet gegraven.' René Boon van de afdeling Texel van de Nederlandse fietsersbond. 'Wij hebben hier geen bemoeienis mee gehad. Verbreding van de fietspaden (in het NP) staat in het Verbeterplan Recreatieve Infrastructuur, wat wij een uitstekend plan vinden. Persoon lijk heb ik over Waalenburg een dub bel gevoel, omdat het daar zo heerlijk fietsen is. Maar alleen als het rustig is. Je kunt hier wel kritisch over zijn, maar SBB doet tenminste wel wat om de voorzieningen te verbeteren.' Lourens en Annie Westbroek: 'Wij vinden het een prachtig weggetje. Vooral als je er tegen de avond-rijdt, dan is het met dat gekwetter van ©g) \^an alle kanten ©e de vogels zo wonderschoon. Zo'n natuurlijk stukje. Ik heb dit weekend zelfs wat nieuws ontdekt: op een bepaald punt kun je zelfs twee vuur torens, Huisduinen en De Cocksdorp, tegelijk zien. Het liefst zouden wij het zo houden, maar we beseffen ook dat we niet egoïstisch mogen zijn en het zo willen houden omdat wij het zo mooi vinden. Want anderen kun nen er niet van genieten omdat het te smal is. Het wordt nu wel extra oppassen voor brommers. Want hoe wel ze er niet mogen komen, vliegen ze je soms voorbij met een gang van wel 60 kilometer per uur. Kunnen ze dit trouwens zomaar doen?' Erik van der Spek: 'SBB hoefde voor de verbreding geen vergunning aan te vragen. Het fietspad is als zodanig bestemd, planologisch was er geen belemmering en er was geen aanle- vergunning nodig. Bromfietsen op het fietspad blijft verboden. We mogen bekeuren en als we iemand betrap pen, zullen we dat ook zeker doen.' Dick van Barneveld, voorzitter van de Stichting Integratie Gehandicap ten Texel (SIGT): 'Als SIGT zitten we regelmatig met SBB om tafel over de toegankelijkheid van de natuur. Ook over dit fietspad. Dit vraagstuk heeft twee aspecten: verbreding betekent dat je er makkelijk en veiliger met de rolstoel overheen kunt. Maar het komt de schoon heid van het land schap absoluut niet ten goede. Waar kies je voor? Voor veiligheid of natuur? Een lastig dilemma. Er zijn rolstoelers die er nu niet overheen kunnen en op tijdstippen dat er niemand rijdt, is het als rolstoeler zelfs riskant. Er zal maar iets gebeuren. Zo bekeken zijn wij als SIGT voorstander van de verbreding. Maar als mens zeg ik: jammer.' Erik van der Spek: 'Dit heeft een lange voorgeschiedenis. We hebben meerdere fietspaden van dertig jaar of ouder. Het fietsgedrag van nu is heel anders dan in die tijd, denk alleen maar aan de karretjes achter de fietsen. In diverse enquêtes wor den bij herhaling vragen gesteld over verbreding van dit soort smalle fiets paden. We hebben er met regelmaat telefoontjes over gehad en mensen aan de deur gehad. Het ging wel eens mis, al was dat gelukkig tot nu toe niet ernstig. In hoeverre wij hier voor aansprakelijk zijn, is niet altijd even makkelijk te zeggen. Het hangt er vanaf of het pad er goed bij ligt. Bepaalde stukken zijn slecht en som mige stukken vormen een risico voor als het 's winters opvriest. Dan zou je stukken moeten afsluiten en dat kan de bedoeling niet zijn.' Piet Moree, fervent recreatiefietser met een stevig tempo. 'Ik ben het met de ingezonden briefschrijvers eens: je had dit niet moeten doen. Een prachtig toeristisch paadje zoals dit heeft zijn charme. We hebben niet meer zoveel dan dit soort paadjes en daarom is het zo zonde. Normaal gesproken rijd ik het nooit. Te gevaar lijk. Ik fiets er alleen als ik familie of vrienden van de overkant over heb, want ik laat dit graag zien. Voor de wat snellere fietsers zijn er brede paden genoeg, ook daarom had ik dit liever in zijn waarde gelaten. Als het straks breder wordt, denk ik toch niet dat ik er vaak zal fietsen. Er zitten een paar nare oversteekjes in. Het blijft een pad om recreatief te fietsen, niet om te gaan wielrennen.' Hielke Bruining, recordhouder rea geren op de TC-website: 'Het is natuurlijk een goede zaak dat dit fietspad wordt verbreed. Het was namelijk maar 60 centimeter breed hier en daar en dat is met de huidige drukte op de fietspaden niet meer verantwoord. Het overheidsbeleid is ook dat het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd, dus ook uit dien hoofde is het logisch. Veel mensen die hier tegen geageerd hebben, beschou wen het als hun fietspaadje, daar kan natuurlijk geen sprake van zijn. Ook als je hier al 30 a 40 jaar komt, heb je niet meer rechten dan die toerist die hier voor de eerste keer komt genie ten van onze verworvenheden en datgene wat wij voor het nageslacht hebben veilig gesteld.' Lourens Westbroek: 'We vinden het wel jammer dat SBB er tevoren niet meer bekendheid aan heeft gegeven. Erik van der Spek: 'Dit stond al een tijd hoog op de prioriteitenlijst. Ver bredingen van fietspaden zijn onder deel van het verbeterplan voor het Nationaal Park. Dat beleid vertalen we door naar onze overige fietspa den. De samenleving heeft op dit plan kunnen inspreken en er kwam geen weerstand. Als het schip met geld langskomt, en dat wil aan het eind van het jaar nog wel eens gebeuren, dan moet je zorgen dat je alles op de plank hebt liggen. Zo is het gegaan.' Gerard Timmerman Het CDA heeft voorgesteld delen van het gemeentelijk kunstbezit te verkopen. Ook moet de kunst meer geëxposeerd worden in openbare gebouwen als het raad huis, scholen, de bibliotheek, het verzorgingshuis en eventueel de dorpshuizen. De christendemocraten verwach ten op die manier meerdere vliegen in één klap te slaan. Als een deel wordt verkocht en er meer wordt tentoongesteld, is in het nieuwe raadhuis geen opslagruimte voor kunst meer nodig. Dat scheelt een investering van €250.000,-. Door te verkopen, kan de gemeente ook besparen op de €22.500,- die jaar lijks in het 'fonds kunst en cul tuur' wordt gestoken voor nieuwe aankopen. De plannen staan in een voorstel dat begin januari in de raadscommissie Welzijn wordt besproken. Het voorstel kwam tij dens de raadsvergadering al even aan de orde, maar werd tden niet verder besproken. Voordat tot verkoop wordt over gegaan, moet volgens het CDA- plan eerst een onderscheid worden gemaakt in geschonken en aange kochte kunst. Geschonken werken mogen in principe niet worden ver kocht. Na de inventarisatie moet, samen met de adviescommissie kunst- en cultuurbeleid, worden bekeken welke kunst in aanmer king komt voor tentoonstelling in openbare gebouwen. Tot nu toe is het grootste deel van het gemeen telijk kunstbezit nog niet zichtbaar of openbaar. Alles wat daarna overblijft aan aan gekochte kunst komt in aanmer king voor verkoop. Het CDA stelt voor daarvoor een beroep te doen op Lions Club Texel omdat die de nodige ervaring met veilen heeft opgebouwd. Het idee is dat de opbrengst van de kunstwerken naar het fonds kunst en cultuur gaan. De provisie over de kavels is bestemd voor de Lions, zodat zij dat conform gebruik voor eenderde aan het Tes- selhuus kunnen doneren, voor een derde aan goede doelen op Texel en voor eenderde aan kleinschalige projecten elders. Het college wordt gevraagd vóór 1 juli 2009 over te gaan tot het maken van een onderscheid tussen aange kochte en geschonken kunst. Ook wordt gevraagd de plannen voor het nieuwe raadhuis aan te pas sen, zodat de kunstopslagruimte kan vervallen en duidelijk de rol van de adviescommissie kunst- en cul tuurbeleid te omschrijven. De plan nen moeten leiden tot vernieuwing van de gemeentelijke kunstcollectie en de instandhouding van het fonds kunst en cultuur. Het mooie weer van zondag zorgde wilde rijden, raakte het muurvast in ervoor dat het strand bij velen in trek was. Veel wandelaars, wat fietsers en zelfs de bestuurder van deze vierwiel aangedreven auto waag den zich op het strand. Maar toen het voertuig bij paal 15 de weg op het mulle zand. Omdat het gevaarte niet op eigen kracht in beweging kwam, werd een beroep gedaan op de spierkracht van passagiers en omstanders. (Foto Garard Timmerman/Beeldbank Ta Plannen van de WD om een 'recht van onderzoek' ingevoerd te krijgen in de gemeentelijke verordeningen, zijn opnieuw gestrand bij de overige politieke partijen. De VVD had het voorstel voor de tweede keer op de agenda gezet naar aanleiding van de verdwenen €8 miljoen. De liberalen willen een raadsonderzoek houden om de onderste steen boven te krijgen in de affaire. Ze willen er onder meer mee achterhalen of de Rabobank de gemeente zou hebben gead viseerd niet met Landsbanki in IJsland in zee te gaan. Om dat mogelijk te maken, moet het recht van onderzoek eerst in de verordeningen worden opge nomen, maar daarvoor vinden de liberalen weinig steun. Alleen GroenLinks heeft er oren naar, maar wil eerst tijdens de com missie Werkwijze Raad eens in het algemeen over het recht van onderzoek praten. De partij kop pelde de steun niet aan de proble men in IJsland. De WD probeerde het 'recht van onderzoek' in april ook al eens ingevoerd te krijgen (toen de problemen met de megamanege speelden), maar ving toen even eens bot. Gemeenteraden kennen sinds 2002 (toen het dualisme werd ingevoerd) formeel het recht van onderzoek. Het wordt beschouwd als een relatief zwaar controlemid del waarop een gemeenteraad pas een beroep doet als het gevoel bestaat dat bestuurders onvolledi ge, onjuiste of helemaal geen infor matie verstrekken over bepaalde kwesties en andere manieren van vragen stellen ook onvoldoende heeft opgeleverd. Een dergelijk raadsonderzoek wordt uitgevoerd door een onderzoekscommissie en gaat gepaard met hoorzittingen. De VVD stelde gisteren schrifte lijke vragen aan burgemeester en wethouders om te horen of zij wel vinden dat het recht van onder zoek er moet komen. Fractievoor zitter Gerbrand Poster refereert in de brief aan een advies dat burgemeester Joke Geldorp de raad in april gaf om het recht van onderzoek in de verordeningen te activeren, zodat het beschikbaar is. Poster wil weten of de burge meester nog steeds een 'groot voorstander' is. De VVD verwijt Texels Belang, CDA, D66 en Frac tie Weijers dat zij hun kop in het zand steken en struisvogelpolitiek bedrijven. Dode bruinvis Een wandelaar trof zondag even na het middaguur een dode bruin vis aan op de vloedlijn bij paal 20. Het betrof een jong vrouwtje, met een lengte van slechts 1,20 meter. Omdat het dier nog in vrij goede staat verkeerde, is het ter beschik king gesteld van onderzoekers Kees Camphuijsen en Mardik Leopold. Volgens Salko de Wolf van Ecomare was het al de 35ste dode bruinvis die hij en zijn collega's dit jaar van het Texelse strand haalden. iROENE WEG MOS.SKL Het Groene weggetje nabij Oost veranderde in een waterweg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 5