Een kerstviering op Java in 1935 Die ene ster en engel 'De twijfel slaat toe: is dit wat ik wil zeggen?' TEXELSE H COURANT Geen licht in de duisternis (j eslaagd €2.500,- Raboton voor KTF WOENSDAG 24 DECEMBER 2008 Pemalang, een klein plaatsje aan de noordkust van Midden-Java. Daar ging ik op school. Het was een openbare lagere school, vierklassig met vier onderwijzers. Het hoofd, mijnheer Reyerse. en nog drie juf fen. Ik zat in de zevende klas. De school had denk ik zo'n zeventig leerlingen, Hollandse kinderen uit het dorp en de omliggende sui kerfabrieken, Petaroekan, waar ik woonde, en Soemberhadjo. Wij gin gen met een schoolbus. Er waren Javaanse kinderen, kinderen met gemengd bloed en Chinese kin deren. En iedereen speelde met elkaar. Catechisatie kregen we ook, eens in de week. Protestantse kinderen van de zendeling (het dorpje was te klein voor een dominee), de katholieke kinderen werden onderwezen door een pater, die rondliep in een wit habijt met honderdduizend knoop jes en een witte helmhoed. En nu denk ik dat beide heren zo tegen Kerstmis op school smoes den van: 'Wanneer houd jij met jouw kudde kerstfeest en wanneer jij? Dan kom ik met mijn kudde bij jou en op mijn dag kom je met jouw kudde bij mij.' Na Sinterklaas werden dan vele kerstliedjes gerepeteerd. Op zang les en bij de catechisatie. Dus die kenden we allemaal heel goed, ook de Javaanse en Chinese kinderen, uit het bekende Kun je nog zingen, zing dan mee. Dan kwamen de kerstfeesten. Om het even, wie het eerst was. Er waren natuurlijk kerstbomen. Geen sparren, die kennen ze niet in Indië, maar een tjemara. Die leek erop en werd mooi versierd. De zendeling was niet getrouwd, maar had een gekerstend Javaans echtpaar in dienst, Jozef en Maria, dat de honneurs waarnam. Ik vergat nog te vertellen dat hij naar school kwam, met een klein oud autootje, dat er dan een traporgeltje achterop gebonden was. Een orgeltje waar van maar één balg het deed, dus het geluid was wat hijgerig en ging vreemd op en neer. Het kerkje dromde vol met de pro testantse ouders en kinderen, de katholieke kudde en de rest van de kinderen. Want iedereen was welkom en ze hadden tenslotte de liedjes geleerd, ledereen zong luid keels mee met het orgeltje. We kregen een verhaal, het kerstverhaal werd verteld, er werd gebeden en we deden allemaal mee. Daarna trakteerde de zendeling op stroop soesoe, een zoete limonadesiroop. Maria had iets lekker gemaakt, wat mijn moeder op z'n Gronings klai- kloetn noemde: kleefrijst met goe- la djawa (palmsuiker) en geraspte klapper door elkaar opgediend op een palmblad, want de zendeling had niet zoveel bordjes. Maar het was lekker. Daarna kwam het katholieke feest. De missie zat in een heel groot woonhuis dat werd bewoond door drie nonnen en waarin ook de kerk was gevestigd. De pater ging voor en de nonnen assisteerden en beide kuddes met hun ouders dromden naar binnen. Verder liep de boel weer vol met kinderen van de school, een beetje blank en een heleboel bruin. De dienst w?s anders dan bij ons, je moest veel opstaan en weer zitten, maar één van de nonnen speelde op een ontstemde piano. Dat heb je in de tropen, ledereen brulde mee en was goed gesticht, na tweemaal kerstfeest. Hier kregen we na afloop van de dienst rozenstroop, nog zoeter dan stroop soesoe. Bovendien hadden de nonnen koekjes gebakken, koek jes met een gat: kerstkransjes, met goela djawa erop. Dat was wat anders dan klaikloetn. Dit alles is nu 73 jaar geleden, maar ik beleef het nóg. Zou het schooltje er nog zijn, het kerkje van de zende ling, de missie van de pater? En de drie nonnen? Zijn er nog kinderen uit mijn klas? En bovendien: is dit geen bewijs dat oecumene toen al bestond? Er was toen een groot gevoel van saamhorigheid. Daar kwam bij, dat alle Javaanse kinde ren islamiet waren. E. Bovenberg-Marrenga, Den Hoorn. Elk jaar weer werden de lichtjes in de grote kerstboom voor het raadhuis ontstoken door leerlingen van een basisschool. Aangezien er in het stadje meerdere basisscho len waren, was telkens een andere school de gelukkige om aan dit grootse festijn invulling te geven. Het was gewoonte geworden op een ludieke manier naar het stad huis te trekken. Elke school pro beerde de andere te overtreffen met de invulling van de tocht en vele ouders waren al maanden in de weer om mee te helpen de optocht te laten slagen Dat alles werd met geheimzinnigheid omge ven, want het moest een verrassing blijven. Het is zelfs voorgekomen dat de plannen voor de optocht gezeten onder een parasol werden gesmeed. Voor de inwoners van het stadje was de optocht interessanter dan het ontsteken van het licht, mede door de medewerking van de plaatselijke muziekvereniging. Ook dit jaar waren ouders en leer krachten van de uitverkoren school al maanden in de weer om de leer lingen van hun school in alle pracht en praal naar het raadhuis te laten marcheren. Maar het ongelofelijke gebeurde, het gemeentebestuur liet bij monde van de wethouder van financiën weten dat dit jaar kerst boomloos zou worden, althans wat betreft de boom voor het raadhuis. Reden voor deze kleine ramp voor de gemeenschap lag in een ver land, een land van ijs en sneeuw, waar we allen zo naar verlangen, met de winterse naam IJsland. Naar dit land was het geld van de gemeente gegaan, niet als ontwik kelingshulp voor regering en inwo ners van IJsland, maar voor eigen ontwikkelingshulp, namelijk hulp voor het ontwikkelen van grote pro jecten, kanjerprojecten genaamd. Maar zoals dat in IJsland en andere winterse landen kan gaan, smolt het geld als sneeuw voor de zon. De schok was groot. De muziekver eniging liet weten nog wel mee te willen doen, maar uitsluitend met de drumband. De kinderen en de ouders van de uitverkoren school verlangden naar Palmpasen, want dan was het in ieder geval wat war mer op straat. De burgemeester van het stadje stelde nog voor om, gekleed als kerstengel, een kerstverhaal voor te lezen ter vervanging van de ontste king van de lichtjes, maar daar was geen enkele belangstelling voor. De bevolking vond het verschil tussen een engel en de burgemeester wel héél erg groot. En zo werd het kerst. Binnen wer den de kaarsjes aangestoken en kwamen de kerstkransjes op tafel, buiten was het guur en koud en vooral donker, want er was geen licht in de duisternis. Henk Snijders, Oosterend. Dit verhaal speelt zich eeuwen gele den af. Het was eerste kerstdag. Thomas en Steffie waren aan het spelen. Deze kerst was niet gewoon en het sneeuwde niet. Steffie en Thomas hadden een heel mooie kerstboom. Hij was prachtig versierd met van alles. En de piek was het allermooist, vond Steffie. Die piek was niet normaal, want haar oma had vorig jaar met kerst in het ziekenhuis gelegen en toen was Steffie heel verdrietig. Die Engelpiek stond dus voor haar oma. Een hele tijd later was het etenstijd, maar Steffie had nog geen kerst gevoel. De zon scheen en er kwam geen enkel sneeuwvlokje naar beneden. 'Hoe kan dat nou?', vroeg Steffie aan haar vader en moeder. 'Ik weet het niet', zei de moeder van Steffie en Thomas. Thomas zei: 'Maar hoe kan de kerstman cadeautjes brengen zon der sneeuw?' 'Je hebt gelijk, Thomas', zei Stef fie, terwijl ze door het raam naar de blauwe lucht keek. De familie ging aan tafel en zong: Stille nacht we hadden sneeuw verwacht maar de wolken verdwijnen en de zon gaat schijnen Toen werd het zo licht dat je niets meer kon zien. Een ster in de lucht werd groot en de engel in de boom begon te gloeien. Toen iedereen z'n ogen weer open deed was het hard aan het sneeu wen en lagen er allemaal cadeautjes onder de boom. Steffie was even stil, maar zei toen: 'Dank jullie wel ster en engel, dit is de mooiste kerst van mijn leven.' Esmée Pieters, (10 jaar), De Cocksdorp. De kerststal Op eerste kerstdag naar oma om het kindje in de kerststal te bekij ken. Oma en oom Johan waren echte katholieken en die hadden geen kerstboom, dat was heidens. Het ronde tafeltje met de kerststal stond pontificaal voor het raam. Er omheen kersttakken, met rood lint en gedraaide brandende echte kaarsjes, rood met wit. De kerststal van oma was veel gro ter dan die van ons. De grote kameel van de drie koningen was wel heel bijzonder. De os en de ezel hadden ook een speciale aantrek kingskracht. We mochten ze wel heel voorzichtig iets dichter bij het kindje zetten, want dat had het zo koud in het stalletje. Die kerststal staat nu bij ons in de Kogerstraat. Het speciale kerstge voel is er weer, zodra de beeldjes uit het krantenpapier worden gewik keld. Marian van der Werff. Den Burg. In 1996 maakte Cees Maas deze Drijverstraat. Een uniek exemplaar, kerststal van klei. Sindsdien staat hij waar Maas niet geheel onterecht ieder jaar in zijn huiskamer aan de 'een beetje tfots' op zegt te zijn. januari moet lopen en ben je zelfs al bezig met 40 dagen voor Pasen. Het moeilijke van predikant zijn is dan ook je weten te concentreren en om te schakelen naar elk van de gebie den van je werkgebieden. (Zaterdag) Aan het begin van de avond ga ik met dochter Rosan naar De Bijenkorf. Rosan zingt in een klein gelegenheidskoortje op het kerst feest voor de senioren. Het koortje is een beetje uitgedund, omdat er een paar zieken zijn. De muziek van het CD'tje overstemt veel vari de kinderstemmen, maar dat geeft niet. Ik geniet van de kinderen die uit volle borst zingen en de prachtige gezichtjes. Normaal niet als eerste de dansvloer op te krijgen, dein ik mee met de vrolijk deuntjes. En ook de teksten van de liedjes uit de kerstmusical van vorig jaar snijden nog steeds hout. Vrede voor jou en vrede voor mij vrede voor wie het wil horen Vrede begint met iets klems als een kind zo wordt de vrede geboren Als het kinderkoortje geweest is, staat een ander koor alweer klaar om zijn opwachting te maken. Het is trouwens mooi om te zien dat het niet alleen lukt om zo'n kinderkoortje bij elkaar te krijgen, maar ook om elk jaar zo'n kerstviering voor seni oren te organiseren. De Bijenkorf zit vol senioren, aan een 15-tal lange tafels. Ondertussen lopen er allerlei mensen te bedienen. En de liturgie, zowel als de tafels, als de bedie ning, ziet er even stijlvol uit. En mooi gebaar van de gezamenlijke kerken, die alle senioren van Oosterend hier voor uitnodigen. (Zondag) Ik ga met Rosan naar de kerk in Oosterend. In Oudeschild doet Caroline de doopdienst. En ook daar wil ik best bij zijn, maar er is daar geen nevendienst voor de kinderen. Dus kies ik. of beter gezegd Rosan. voor Oosterend, want dan kan ze daarna met haar vriendje spelen. Tijdens de kerkdienst dwalen mijn gedachten af en denk ik alweer na over wat ik zelf ga zeggen in de Gol- lards morgen en met de kerstnacht. Als ik thuiskom zit Kevin, mijn zoon, achter de computer Age of Empire te spelen. Oorlogen en overwinnin gen. Dat is weer een mooi contrast met een boodschap van vrede, denk ik. Ik word opgehaald door Rosan en haar vnendje om daar koffie te komen drinken. Een goed idee. (Maandag) Caroline gaat met de kinderen naar Den Helder. Allebei voor een afspraak met de orthodontist. Zij zijn in ieder geval een paar uur veilig van de kluizenaar van 'prekistan'. De eerste anderhalve pagina van de preek vordert snel. En dan slaat de twijfel toe; is dit nu wat ik wil zeg gen? Hebben de mensen daar wat aan? Zo'n brief van Matteüs die ik schrijf geeft veel uitleg van de tekst, maar hebben de mensen er nu ook wat aan? Ik word even opgeschrikt door de bel. Nu krijgen we een kerstcadeau van de Raad voor het Zomerwerk. En dat voor één dienst in de zomer. Zij zouden van ons een cadeau moeten hebben. Na de lunch ga ik naar de kerk, omdat we iets te regelen hebben. Ik help mee de klokken voor het kerst spel in de kerk te hangen. Maar mijn hoofd is nog thuis. Snel probeer ik weer weg te gaan. De tijd begint te dringen. Moet ik toch die oude preek doen waarin Maria een brief schrijft? Die had ik mij eerst voorgenomen. En deze voor de kerstnacht. Maar als hij al af is, kan ik deze al doen. Ik ploeter mij creatief naar een slot. Ondertus sen is het wel 6 uur geweest. Ik kan nog niet beslissen En zonder te eten met 2 preken reis ik af naar de Gollards. Ik weet niet wat mij doet beslissen, maar ik ga voor de brief van Maria. De zaal in De Gollards is gezellig druk en de muzikale intermezzo's van Beau Forte zijn mooi. Maria's brief neemt ons met alleen mee het kerstverhaal in, maar vertelt ons hoe Maria het leven van haar zoon gevolgd heeft tot het eind. En hoe zij dan met de opstanding ontdekt dat het voor haar pas echt Kerst wordt en zijn leven pas echt begint en het hare. Na een bakkie koffie met kerststol ga ik weer naar Oosterend. Excelsi or laadt net zijn instrumenten in voor hun kerstconcert. Thuis warm ik wat eten op. Nu niets meer. Rust. De week van Raoul Helleman Raoul Helleman uit Oudeschild is de volgende blogger in de serie De week van... Als leverancier van vuurwerk en mede-eigenaar van de winkel Voordeelland beleeft hij drukke weken. Miranda Trap-Bruijn (39) uit Den Hoorn is aan de School voor Voetre- flexologie in Alkmaar geslaagd voor de beroepsopleiding tot (erkende) voetreflextherapeut. Onder de naam Pavitra begint ze op 1 februari een eigen salon aan huis. Blijdschap bij de drumband van KTF. De trommelaars van het Koninklijk Texelse Fanfarecorps werden vrij dagavond verrast met een vette cheque uit de Raboton, waarmee nieuwe instrumenten kunnen wor den aangeschaft. Dat is nodig, want de huidige trommels dateren nog uit de jaren zestig. Reden voor Dia Maat en Janny Westerlaken van KTF om een verzoek in te dienen bij de Raboton. Met succes, de vereni ging incasseerde €2.500,-. Op verzoek van de Texelse Cou rant hield Fred van Helden uit Oosterend - predikant voor de protestantse Waddengemeente van De Cocksdorp, Oosterend en Oudeschild - een week lang een weblog bi}. Over concentreren op wat we moeten doen, het kinder koor van dochter Rosan, vrede voor wie het wil horen, oorlogen en overwinningen en de brieven van Matteüs en Maria. Het com plete weblog is te lezen via www. texelsecourant.nl. (Vrijdag) Het is momenteel zaterdag 20 december 0.55 uur. Ik ben thuis van een kerstborrel van de Ankerstraat en van een tennistoernooi van TVO. Ik kan ze nu nog meemaken voor de kerstdrukte helemaal begint. De meest gestelde vraag vanavond was wel of wij het druk hadden. Ja. dat is wel zo, maar de drukte zit hem vooral hier in hoe we ons kun nen concentreren op wat we moeten doen Op hoe we de verhalen over advent en de komst van God in ons midden zo weten te vertalen dat het gaat leven in de harten van de mensen. Vanmorgen heb ik de kerst even opzij gezet en ben ik eerst bezig geweest om stukjes voor de zondagsbrief en de kopij vogr het kerkblad van januari te schrijven. Dit is vreemd, want terwijl je probeert je voor te bereiden op kerst, ben je tegelijk ook al bezig met het naden ken over hoe het groothuisbezoek in 'Op mijn twaalfde jaar wist ik een moeilijke puzzel op te lossen in een Missieblaadje (het werd een cirkel). Ik won er een figuurzaag mee en net voor Kerstmis fietste ik, met die zaag, naar de Dennen om er dunne takjes mee te zagen die al op de grond lagen. De volgende dag maakte ik daar op Martha's Hoeve een kerststal van, op een bodem van strandhout De figuur zaag gebruik ik nog geregeld, die is - net zomin als mijn fiets en de kerststal - niet te koop. Deze kerst stal gebruik ik dus al ruim veertig jaar - en daar ben ik trots op.' Harry Bakker, Den Hoorn. Jopie Bakker-Bakker uit de Jan Reystraat kocht deze kerststal in 1951, toen ze net getrouwd was, in de winkel van Jan Nauta. Hij is nog helemaal compleet en heeft sinds dien ieder jaar in de kamer gestaan. Dit jaar heeft ze foto's van de beel dengroep verstuurd als wenskaart. Reinie Dijkshoorn uit Den Burg maakte deze kerststal zelf van diverse materialen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2008 | | pagina 11