Renske van den Tempel over schapenwolcrème 'Ik speel niets, ben gewoon mezelf' Mediabureau Langeveld de Rooy zet in op groen Is uw drukwerk nog niet groen? Jeannet van Abs van De Witte Engel 'Mijn passie ligt bij vormgeven' IfYïTITI INSTALLATIETECHNIEK 'Texel heeft volop kansen, de kunst is ze te grijpen.' advertorial De fiets is een populair vervoersmiddel binnen B8B B&B Van der Vis en Den Boer Accountants en Adviseurs Duurzaamheid tot de macht drie Duurzaamheid kent vele vormen. Daar weten ze bij B&B alles van. Het bedrijf, met 60 personeelsleden een grote speler op de Texelse markt, heeft zich gespecialiseerd in duurzaam inkopen. Die investering in duurzaamheid werpt vruchten af, zo .heeft de praktijk inmiddels uitge wezen. Al bij dehöuw van\iet nieuwe kantoor zes jaar geleden, was vólop aandacht yoor de leefomgeving, hoogbouw ^0fri ruimte te besparap, verwarming met aardwarmte en veel daglicht door gebruik van glas. Geen milieu- vervuilende leaseauto's, maar poolauto's en zelfs een kantoorfiets! Ook mogen personeelsleden gratis naar de sportschool '.Wij vinden de gezondheid van onze medewerkers, alsmede een duurzame werkrelatie mot hen, belangrijk. Wij zoeken mensen die op Texel willen wonen, weten wat filer .speelt, ei| zo ook bijdragen'aan de eilandeconomie', aldus directieijd Jobari Bresser. Om ook in de toekomst Épzekerd te zijX^an talentvolle, en thousiaste medewerkers participeert B&B irn^ié F inance Acade my. Een nieuwe studie van opleidingsinstituut ROC, tot stand gekomen met medewerking van bedrijven in de Noordkop Belangrijkste dóe! van deze HBO+-opleiding is te voorkomen dat jong talefit vèrtrekt naar de Randstads 'De opleiding is in Schagen en studenten krijgen eeiytfèangarantie voor de Noordkop Veel medewerkers zijn al jaren verbonden aan E-&B, Zij zijb be langrijk in de langjarige relaties met klanten ■■'pat r» zo "mooi iri dit bedrijf, wij kunnen onze cliënten van begin tot het ëifyl bijstaan. In elke bedrijfsfase staan specialisten voor ze klaar, waarbij uiteraard gewerkt wordt volgens de kwaliteitsstep-Ax daard van het SRA, waarvan B&B alweer 10 jaar eenjeérac- tieflid isi Ir 2008.werd gestart met een ji/ridisch swamiur voor B&B relaties. Vanaf heden opengesteld vóoj>«lke Texelaar, zakelijk bfp'afticulier. Via'téi 315444 kan eën afspraak: voor een kos teloze intak| worden gefna^kr Tijdens de OndemerTl&sbeurs kunnen Texelse bedrijven ken nismaken mgt-tfe juridische quickscan, een tool die voor de onderneWig duidelijk mbakt waar kansen en bedreigingen liggen. Meer weten? Kom naar de beurs of neem alvast een kijkje op www.bbaccountants.nl 'Een boerderij met vee is kwetsbaar', aldus Renske van den Tempel. (foto. Margraat Borrvlion) 'Wolvet uit de vacht van een schaap, is gewoon talg. Als je met die vachten in de weer bent, krijg je heel vette, glimmende handen.' Renske van den Tempel (53 jaar) van boerderij De Noordkroon aan de Nieuwlanderweg weet waar ze over praat. Er zijn heel wat vachten door haar handen gegaan. 'Na een tijdje trekt die vettigheid helemaal weg. Er bestaan gewoon geen mensen met zachtere handen dan schapenscheerders en spinsters.' In 1999 besloot ze wat met die wetenschap te doen. 'Een boerderij met vee is kwetsbaar. In moeilijke agrarische tijden - clan doel ik op mond- en klauwzeer en dat soort ziekten - is een bedrijf als De Noorcjkroon de klos. De ziekten zijn de laatste jaren aan het toenemen. Wij zijn afhankelijk van publiek en als mensen je boerderij niet meer mogen betreden, heb je een probleem. Ik zocht dus een product om de boerderij te ondersteunen. Op een dag heb ik wat wolvet besteld bij een wolwasserij in België en heb ik een steelpannetje gepakt om mee te experimenteren. Kijken of ik schapenwolcrème kon maken.' 'Dat valt natuurlijk niet mee als je helemaal geen ervaring hebt. Omdat ik het met drie kinderen niet zag zitten om het allemaal zelf te gaan doen, heb ik contact gezocht met een kleine fabriek in Noord-Holland, waar ze het in productie hebben genomen. Vanuit de boerderijwinkel hebben we toen de eerste potjes schapenwolhandcrème verkocht.' Mede-organisator van de beurs, Mediabureau Langeveld de Rooy, is volop in beweging. Na de omschakeling van drukkerij en uitgeverij naar een meer dienstverlenend en creatief mediabureau, wordt er bovendien een groene en duurzame koers gevaren. Die visie wordt mede bepaald door directeur René de Lange. 'We denken vanuit Texels perspectief, en dat doen'we niet voor niets. We kunnen bouwen op een rijke historie en daar ben ik trots op Maar ik streef ook naar een bloeiende toekomst en daar hoort verantwoorde lijkheidsgevoel voor je leefomgeving bij.' Het stopt daarom met bij het recyclen van papier of de sponsoring van verenigingen 'en goede initiatieven. De "toon werd gezel met de aanschaf van een innovatieve drukpers. Milieuvriendelijk en duurzaam in gebrujk. De drukpers draait tevens op Texelenergie. Het Mediabureau is de 'Iedere maandag sta ik met een kraam op de markt in Den Burg. Daar krijg je reacties. Er was een man die zei dat het eczeem op zijn huid er zoveel rustiger door was geworden. Ik hoorde steeds vaker dat mensen er tevreden over waren. Sommigen zeiden dat ze lang op zo'n natuurlijk product hadden gewacht. Echter kan ook haast niet. Ik verkoop mijn verhaal op een manier, waarbij de emotie in de mens centraal staat leder mailtje, ieder telefoontje wordt door mij beantwoord Het schapentheater is een belangrijk onderdeel. Het betrekt gebruikers bij het product. De plek waar ik woon speelt ook een grote rol. Texel is een uniek eiland. Ondernemers zouden daar veel meer gebruik van moeten maken. Natuurlijk ben ik commercieel aan de gang, maar ik speel niets. Ik ben gewoon mezelf, anders zou ik het met kunnen. Het woord cosmetica zul ie mij niet in de mond horen nemen. En mensen vinden mijn manier van werken leuk. Die voelen dat het echt is.' 'Ik ga heel persoonlijk met ze om, wil horen hoe ze in het leven staan, hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. Dat kost tijd en energie, maar ik wil die houding doortrekken, omdat ik het belangrijk vind. Nou kun je aan deze manier van werken allemaal termen gaan ophangen, maar ik doe het m'n hele leven al zo. Op onze 26 hectare zijn we al twintig jaar ecologisch bezig.' De verkoop van de verschillende crèmes loopt goed, volgens de schapenboerin. Naast de webwinkel zijn er 25 verkooppunten op Texel en verkopen 70 pedicures en 40 boerderijwinkels haar producten. In februari worden de crèmes opgenomen in het assortiment van de Landwinkel Coöperatie, een keten van grote boerderijwinkels. Bovendien worden er op De Noordkroon plannen voorbereid om in 2010 met locale schapen theater te maken op open dagen van de Landwinkels. 'Dan kan ik de naamsbekendheid vergroten en via de optredens mijn ei kwijt. We zijn trouwens ook druk in de weer met het verkrijgen van een Ecocert, een keurmerk voor natuurlijke huidverz orgingsproducten. De glazen potjes die we aanvankelijk hadden, worden dit jaar vervangen door de veel lichtere, recyclebare petverpakkingen die we over niet al te lange tijd met z'n allen gescheiden aan kunnen leveren. Er lopen al proeven In Nederland. We gebruiken schapenwol om ervoor te zorgen dat de potjes tijdens het vervoer niet gaan schuiven en kartonnen dozen - met afbeeldingen van schapen erop om de crèmes te versturen. Op de onderkant staat de kaart van Texel afgedrukt, zodat mensen attent worden gemaakt op het eiland. En zo is het kringetje weer rond. Boerderij, schapen, Texel, boerin, schapenwolcrème. Over duurzaam gesproken...' eerste grootgebruiker van onze eilandenergie. Een andere ontwikkeling die voor de deur staat is de druk van de Texelse Courant op Texel. Na jarenlange druk in Harlingen komt hel kernproduct van het bedrijf weer terug naar het eiland. Niet alleen past dit in een nostalgisch plaatje, ook op vlak van duurzaamheid is het een stap in de juist richting. Dit scheelt twee keer per week in transport- en benzinekosten, door de productie weer in eigen huis te doen, op een duurzame pers. Verder staat een keurmerk FSC op de agenda. 'Op de details na is het rond en kunnen we straks het keurmerk voeren Klanten kunnen dan ook kiezen uit een ruim palet aan FSC-papiersoorten en gerecycled papier. En het stoffige imago dat daar aan vast zit, is al lang niet meer aan de orde Donk bijvoorbeeld aan glossypapier, maar dan met het FSC-keurmerk! Vanzelfsprekend hoort hier een advies op maat bij. Medewerkers zijn zich daarin nu aan het verdiepen.' Stayokay Toxel is het gehele ir geopend en beschikt over drie multifunctionele ruimtos die uitermate geschikt zijn vi feesten, partijon, vergaderingen, presentaties, enz. Neem gerust contact op O! Stayokay Texel is ingericht volgens een e mogelijkheden, wij vertellen r graag meer overl n rustige kleuren zorgen v istayokay.com Bio-inkt Geen schadelijke stoffen Minder stroomgebruik Groene stroom van TexelEnergie Betere kwaliteit, zelfde prijs LANGEVELD DE ROOY 'Ik heb allerlei mooie, kunstzinnige handwerken in mijn hoofd. Mijn passie ligt bij vormgeven. Dat is altijd zo geweest. Ik barst van de ideeën.' Jeannet van Abs is trots op de resultaten die met De Witte Engel zijn bereikt, maar betreurt tegelijkertijd dat ze aan bepaalde dingen niet meer toekomt. 'Twee jaar geleden ontwierp ik het meeste nog zelf. Nu hebben we een ontwerpster in dienst die veel nieuwe inbreng heeft. Dat zou ik natuurlijk het liefste zelf blijven doen, maar omdat het bedrijf groeit, krijg ik met met allerlei andere aspecten te maken.' Als kind was ze al een enorme handwerkster. 'Ik heb het van huis uit meegekregen. Mijn moeder was ook heel creatief. We hebben er nog steeds alletwee plezier in.' Vanuit die achtergrond en in samenhang met de oprichting van De Vrije School, begon ze in 1990 op boerderij De Witte Engel workshops te geven over het maken van antroposofische poppen 'Ik kon dat goed combineren met m'n kinderen, die toen nog klein waren. De cursussen voorzagen in een grote behoefte en zaten altijd vol.' Omdat ze het materiaal zelf wilde inkopen - wat alleen kon in grote afnames - zocht Jeannet contact met poppenmaaksters van de vaste wal. 'Zo kon ik de inkoop delen. Maar bij het cursusgeven hoorde ik mezelf steeds in herhaling vallen. Toen ben ik met het samenstellen van 'maakpakketten' begonnen, waarin materialen en patronen zaten. Er kwamen veel Duitse klanten en daarom lieten we alles voor hen vertalen. Zo is het begonnen en ben ik van het een in het ander gerold. Edzard en de kinderen hebben altijd achter me gestaan. Zonder hun steun had-dit allemaal nooit gekund.' Wolkewietjes Inmiddels wordt vanuit een groot pand aan het Wezenland aan ruim 30 landen verkocht. Het bedrijf heeft via internationale beurzen, tijdschriftartikelen en de website grote bekendheid gekregen. De Witte Engel heeft een Texels product op de markt gebracht dat staat. De pompoenpopjes, sterrenkindjes en wolkewietjes gaan de hele wereld over. 'Het grootste deel van de materialen komt uit Europa, maar we betrekken ook spullen uit Azië, waarbij we de garantie hebben gekregen dat er geen kinderarbeid aan te pas komt. Via een ontwikkelingswerker zijn we met deze bedrijven in contact gekomen. Onze materialen, van goede kwaliteit, zijn verantwoord geverfd en we nemen bijvoorbeeld geen wol af uit Australië, waar ze heel beroerd met hun schapen omspringen. Duurzaamheid zit ons in de genen. We scheiden ons afval, springen zuinig om met energie. En je ziet het, we hebben onze ruimten bepaald niet luxe ingericht. We hebben heel bewust voor tweedehands gekozen. Voor Duurzaamheid zit ons in de genen is de stellige overtuiging van Jeannet het verzenden hergebruiken we dozen van andere Texelse bedrijven. Er wordt hier niets weggegooid. Zelfs het snyafval van de stoffen gaat naar (kleuterscholen.' Jeannet van Abs is er van overtuigd dat er commercieel gezien nog veel meer uit het bedrijf te halen valt. Of ze dit allemaal nog zelf kan verwezenlijken is de vraag. 'Onlangs ben ik 60 geworden en ik wil mijn bedrijf nu gaan voorbereiden op een toekomst onder andere leiding. Ik werk er naartoe de uitdagingen in de grondverf te zetten en hoop dat iemand ze over enkele jaren kan inkleuren Zelf zou ik dan, indien gewenst, nog wel free lance willen bijdragen, om de ervaring die ik heb opgedaan te benutten. Maar er is meer dan ondernemer zijn. Ik houd ook van zingen en ik lees graag. Daarbij komt dat onze beide zonen aan de vaste wal wonen - binnenkort worden we oma en opa, daar verheugen we ons erg op - en hebben we nog drie ouders aan de overkant, die we vaker willen bezoeken. Een mens kan gewoon met alles.' 'Om op de duurzaamheid terug te komen, we zijn niet alleen maatschappelijk verantwoord bezig, maar hechten ook sterk aan onze service. Dat kan alleen maar omdat we alles in eigen hand hebben. Ik ben heel trots op wat er samen met het team is bereikt. We voegen op creatief gebied iets toe. Wereldwijd hebben mensen plezier in het werken met onze producten. Als ik er over een paar |aar mee stop, hoop ik dat het bedrijf behouden blijft. In de eerste plaats voor de werkgelegenheid. Zeventien mensen op het ogenblik. Maar ook voor het merk De Witte Engel. Het is een stukje van mezelf geworden.' Ecopatser? Is duurzaam inkopen saai? De ecopatser vindt het allemaal maar onzinDe ecostrever slaat erin door. De ecooker maakt het niet uit als het maar smaakt. Nieuwsgierig wat hier mee wordt bedoeld? Kom naar de Texelse Ondernemersbeurs op donderdag 12 februari tussen 15.00 en 20.00 uur. Meer verklappen we niet.. Parkeren Er is een flink parkeerterrein naast de OSG. Zet uw auto met langs de Haffelderweg, want daar wordt door de politie streng gecontroleerd Kinderopvang Tijdens de beurs verzorgt gastouderbureau Calimero kinderopvang in de Imme Dros Zaal van Stayokay. Met o.a. schminken en kinderspelletjes Plattegrond Bij de entree van de beurs liggen plattegronden met standindeling voor u klaar. Ruud Koornstra Ondernemersprijs-jurylid Ruud Koornstra zal de presentatie van het juryrapport en de uitreiking van de prijs vooi zijn rekening nemen Hij stond zaterdag 24 januari uitgebreid in de belangstelling met een paginagroot artikel in De Volkskrant. Elactro Dakwerk Sanitair Gat Water Verwarming Aardwarmte Airconditioning Windenergie VERDIEN AAN (DE) WIND Uw eigen energie opwekken Tel uit uw winst Wij bieden u de mogelijkheid om een windturbine van Zwitserse makelij te bezitten en hiermee uw energienota structureel te verlagen, een bijdrage te leveren aan C02-reductie en dat ook nog op een esthetische manier. Dus goed voor het milieu, voor uw portemonnee en voor uw omgeving! Want wind is net als de zon overal en raakt niet op. Zie verder www.dewitinstallatietechniek.nl advertorial John Smit staat met zijn bedrijf Videolux op de Onderne mersbeurs. Met zijn video- en internetproducties weet hij Texel op het netvlies van velen te krijgen. Wat heeft hij als ondernemer met duurzaamheid of maatschap pelijk verantwoord ondernemen? Smit zet zich graag in voor het merk Texel: 'Als het om Texel gaat, dan loop ik graag wat harder en gaat het mij echt niet om die laatste euro.' Als oud-Amsterdammer még hij naar eigen zeggen op het ei land wonen en filmen. Hij is verzot op het eiland en zijn liefde voor Texel is terug te zien op bewegend beeld 'Film is pure emotie en beleving, dat maakt het zo mooiMet regelmaat zijn zijn films op het nieuws te zien of op websites van Texelse bedrijven met een promotiefilm. Hij laat een stuk film zien - dauw op het gras, een opkomende zon en ontwakende scha pen 'En daar sta je dan, terwijl de verkeersinformatie meldt dat er lange files staan.' Smit gaat voor de lange termijn, in zijn werkzaamheden en in zakelijke relaties Dat daarbij zijn passie voor zijn werk en de liefde voor Texel voorop staan, blijkt onder meer uit een nieuwe film die hij over Texel maakt. 'Irj november komt hij uit, hij gaat over de economie en de mentaliteit van de eilanders: allemaal trots op Texel Üren werk gaan erin zitten, die met allemaal rendabel zijn Een ander project waar hij mee bezig is, heeft tót doel de (potentiële) vakantieganger te informeren over Texel, 'Er komt een digitaal TV-kanaal om alles wat je als ondernemer van belang vindt voor vakantiegangers, te com municeren.' Hij wil dit gratis aanbieden aan TVO-leden. 'Sa men staan we sterk en kunnen we het merk Texel versterken.' Op www texelairport nl is onder de gele knop een voorbeeld te zien. Texel heeft volgens Smit veel te bieden, voor vakantieganger én ondernemer. Daar liggen volgens hem 'volop kansen'. On dernemers moeten die met elkaar grijpen. Hij zoekt daarom doorlopend naar samenwerkingsmogelijkheden om samen met hen voor het overkoepelende doel gaan, om zo de 'B.V Texel' verder te promoten. Meer weten van de initiatieven van John Smit? Videolux Pro ductions, 315153/ 06- 53420993 of mail john@videolux.nl.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 7