Nieuw bureau symbool transparantie Aangifte doen ook via internet Werken bij Texelse politie is anders Samenwerking horeca, gemeente en politie WOENSDAG 20 MEI 2009 Eén van de geluidsdichte spreekruimtes. De ontvangstruimte in het nieuwe politiebureau is gastvrij ingericht. De Texelse politie is met het nieuwe politiebureau aan de Pontweg een volgend tijdperk ingestapt. Daarin staan transparantie en openheid naar de samen leving centraal. Over het ontwerp van het bureau is tot in detail nagedacht. De politie staat als maatschappelijke dienstverlenende organisatie midden in de samenleving, daarom is gekozen voor een bureau waarin buiten bin nen is. Zo gaat de wereld buiten geleidelijk over naar de ontvangst ruimte in het politiebureau. De lichtlijnen lopen door naar binnen en dienen als richtingwijzer naar een vriendelijk ontvangst. Een politie agent zit niet achter een afstandelijk bureau of een glasplaatje met spreek- gaatjes. De Texelse politie helpt mensen aan een open balie in een mooie ontvangstruimte. De ruimte kan met recht een plek genoemd worden waarin mensen ontvangen worden. Er is een com fortabel zitgedeelte voor wachtenden en het kleurgebruik doet verre van za kelijk aan. Mensen die wachten op een afspraak of aangifte willen doen, kunnen dat doen in een comfortabele ruimte, en niet in een afstandelijk politiebureau Een wereld van verschil, vooral in de beleving van de bezoeker. Het gebruikte kleurenpalet van paars met een donkere teint geel, in de wachtruimte gaat verder in de twee spreekkamers. De sfeer die geldt voor het publiek gaat zo vlekkeloos over in de werkruimtes van het personeel. Een detail om de openheid van de organisatie weer te geven en het creëert eenheid en rust. Bij de kleur keuze is rekening gehouden met de invloed op mensen, want de om geving bepaalt voor een deel het gedrag. De politie gaat er dan ook vanuit. Dat de nieuwe aankleding van het bureau zorgt voor een lagere drempel voor het publiek. De geluidsdichte spreekruimtes in het gebouw zijn van elkaar en de ontvangstruimte gescheiden door glas. De kamers zijn gedeeltelijk transparant, een samenspel waarin openheid en privacy samengaan. Om toch privacy te hebben zitten burgers in de spreekkamers met hun rug naar de ontvangstruimte. Bovendien zijn gedeeltes van de glazen tussenwand ondoorzichtig gemaakt. De spreekruimtes doen niet formeel aan. Op de achterwan den staan grote foto's van agenten die dagelijkse werkzaamheden ver richten. Er is gekozen voor ronde vor men en de agenten zitten op gelijke hoogte, en op een prettige afstand. Wie naar het bureau komt, kan altijd een beroep doen op de service van de politie. Zelfs buiten openingstijden en zonder afspraak zijn er mogelijkheden om direct met de politie in contact te komen. De politie is ook op Texel immers 24 uur per dag bereikbaar. Ondanks dat veel zaken tussen burgers en politie via internet geregeld wor den, gaat de politie op Texel een stapje verder in dienstverlening, Als extra service is een touchscreen geplaatst. Deze biedt mensen die voor een dichte deur komen evengoed de mogelijkheid tot rechtstreeks con tact met de politie. Via aanrakingen met het beeldscherm is een heleboel informatie beschik baar. Praktisch alle informatie op het gebied van veiligheid kan digitaal worden opgevraagd. Bovendien bestaat de mogelijkheid zaken via de touchscreen te melden. Deze moderne vorm van communicatie ziet de politie als een verbinding tussen het bureau en digitale dienst verlening via internet. De touchscreen op Texel is een proef, en wordt bij succes uitgebreid. De touchscreen verwijst naar een intercom, waarmee direct contact gezocht kan worden met de politie Als het nodig is komt een surveil lerende agent naar het bureau. Met de servicegerichte dienst verlening en het eigentijdse bureau is de Texelse politie klaar voor een nieuw tijdperk. Een tijd waarin de politie meegaat met de moderniser ing van de maatschappij en tegelijker tijd persoonlijke aandacht blijft bieden Een tijd waarin daadkrachtig optreden samengaat met een transparante uitstraling. Want veiligheid blijft ook in de toekomst een samenspel tussen burgers en politie Zo blijft de politie midden in de samenleving staan. Het bureau is van maandag t/m vrijdag dagelijks geopend van 9.00 uur tot 12.00 uur. Het is mogelijk buiten deze tijden afspraken te maken op het bureau. 'INTEGRALE AANPAK WERPT ABSOLUUT VRUCHTEN AF' Texel is bijzonder. Zo ook de samen werking tussen de gemeente, de horeca en de politie. Doei is de openbare orde en veiligheid in het uitgaansleven te handhaven, met name 's zomers in De Koog. 'Dat werpt absoluut vruchten af. Zoals wij hier werken, is voor Nederlandse begrippen vrij uniek', vertelt groeps chef Jan Kamperman. Kamperman: 'De samenwerking is de afgelopen jaren flink verbeterd. Voorheen was de politie een instituut op zich, nu kiezen we voor een inte- grale aanpak van problemen. Met name op het gebied van openbare orde heeft Texel daar behoorlijk vorm aan gegeven en het ontwikkelt zich steeds verder. Dat het hier wel lukt en elders vaak niet, komt denk ik door het saamhorigheidsgevoel dat we hier hebben. We voelen een gezamen lijke verantwoordelijkheid en het is makkelijk om partijen aan tafel te krijgen en de aanpak op een een duidige manier vorm te geven. Het is niet voor niets dat we hier twee jaar geleden een delegatie uit Gelder land hebben gehad met vijftien burgemeesters en de Commissaris van de Koningin, die de Texelse aan pak wilde bekijken.' Dorpswacht De samenwerking komt er onder meer op neer dat de gemeente jaar lijks geld vrijmaakt voor het inhuren van dorpswachten in De Koog. Dat zijn gecertificeerde beveiligings medewerkers die voldoen aan een eisenpakket dat politie en gemeente gezamenlijk vaststellen. Ook de ho reca betaalt hier aan mee. Daarnaast heeft de horeca zich verplicht gecerti ficeerde portiers bij alle deuren te zetten, die nadrukkelijk worden be trokken bij het handhaven van de openbare orde. Na sluitingstijd wor den die als 'verlengde dorpswacht' samen met de dorpswachten ingezet op straat. De politie zet extra agenten in, onder meer de bereden politie en het Biketeam. Dorpswachten, portiers en politie staan met elkaar in verbin ding via telefoons en portofoons. Elke medewerker in de horeca en taxi chauffeur heeft een telefoonnummer waarbij in geval van nood direct met de aanwezige politie kan worden ge beld. Kamperman: 'Zo kunnen we snel te plaatste zijn en spijkers met koppen slaan.' Briefing Voorafgaand aan de uitgaansavond houden de betrokkenen een briefing, waarin actuele zaken, eventuele straat- en lokaalverboden worden doorgenomen, zodat politie en dorps wachten weten wat er die avond speelt. 'Dat werkt perfect Ook na de dienst houden we een briefing. Bij die evaluatie kijken we wat eventueel extra aandacht moet hebben. We sturen constant bij op actualiteit en passen onze inzet indien nodig aan. De ene week kun je een groepje heb ben dat vernielingen in de Epelaan aanricht, de andere keer ergens anders. Toeristen Een paar jaar geleden zagen we een toename van het aantal incidenten waarbij Texelaars waren betrokken. Daar is toen goed op ingespeeld. De burgemeester is met hen in gesprek gegaan. Ook wij hebben onze inzet aangepast. Bij overlast of gewelds delicten kan de horeca een lokaalver bod opleggen. Als dat in de openbare ruimte gebeurt, kan de politie direct een straatverbod opleggen. Lik op stuk dus. Voor minderjarigen die zich misdragen, is er de mogelijkheid van een.alternatieve straf. Bureau HALT houdt hiervoor in de zomer tweemaal per week zitting in het politiebureau. Als een minderjarige toerist bijvoor beeld vuilnisbakken omtrapt, kan hij worden verplicht een dag een straat schoon te maken. Normaal kan dat alleen in de eigen woonplaats van de overtreders, maar voor Texel is een uitzondering gemaakt. Zo kan aan toeristen direct een straf worden opgelegd Deze integrale aanpak en werkwijze werpen absoluut vruchten af. Dat zien we aan het patroon van incidenten en de afname van het aan tal geweldsdelicten.' Klanttevredenheid en klachten Politiemensen doen hun werk vaak op het scherpst van de snede. We zijn aanspreekbaar op ons gedrag en staan open voor meningen en ideeen. Via ons eigen klanttevredenheid onderzoek en de landelijke Veiligheidsmonitor Rijk meten we jaarlijks hoe inwoners van onze regio ons werk beoordelen. In 2008 waardeerden ze het contact met ons met een 7,4, ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor. We informeren melders telefonisch over de gang van zaken rond hun melding. We streven ernaar om 90% van de melders binnen een week terug te bellen. In 2008 is dat gelukt, het gaat om bijna 35.500 melders in onze regio. De tevredenheid over de behandeling van meldingen krijgt, net als het jaar ervoor, bijna een 7 Kamperman weet uit eigen ervaring Groepschef Jan Kamperman heeft een sterke binding met Texel. Na de politie school in 1980 ging hij als agent op het eiland aan de slag. 'We zaten in een klein bureau aan de Keesomlaan.' Zes jaar later, in 1986, vertrok hij van het eiland. 'Ik wilde wel wat meer van de politie zien dan Texel, overigens wel met het idee er later weer eens terug te keren. Want als je hier een maal mee besmet bent, laat het je nooit meer los.'Via de gemeentepoli tie in Den Helder, Schagen en Alk maar werd hij na een interne oplei ding aan de politieacademie in 2000 leidinggevende bij de politie in Wieringerwerf. In november 2004 keerde hij hier terug als Groepschef Texel. Tien jaar eerder was de politie al gereorganiseerd van Rijks naar regiopolitie Noord-Holland Noord. dat het werken bij de politie op Texel niet voor iedereen is weggelegd. 'We werken hier met 18 politiemensen. In het seizoen krijgen we versterking. Het is belangrijk dat de groep goed samenwerkt, wantje kunt niet zomaar een blik agenten opentrekken en bent op elkaar aangewezen. Je moet een hoge mate van zelfstan digheid hebben en communicatief vaardig zijn «waaKzaam en dienstbaar» Je mond is je beste wapen, zeggen we hier Agenten moeten proactief zijn. initiatief tonen en zelf dingen kunnen oplossen. De eilandsituatie brengt een grote vrijheid met zich mee. Die bewegingsvrijheid is eén van de moo ie aspecten van het werk. Maar die moet je wel aan kunnen. Het saam horigheidsgevoel is groot. Ook dat is één van de redenen dat ik hier graag werk. En er is hier een hoog ons-kent- ons gehalte. Ik ben ervan overtuigd dat de politie met een goed contact met de burgerij veel problemen oplost. Wat dat betreft mogen de mensen ons wel wat meer vertellen. Dan zou het aantal zaken dat we oplossen nog hoger zijn.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 10