Hulpdiensten onder één dak ■fl Politiebureau vijf ochtenden geopend Open dag PHH ••Krant, Uitgave ter gelegenheid van de officiële ingebruikname van het Project Huisvesting Hulpverleningsdiensten 20 Mei 2009 AMBULAN' 'HET IS HIER FANTASTISCH WERKEN' 'Het is hier fantastisch werken', zegt groepschef Jan Kamperman van de Texelse politie over het nieuwe bureau aan de Pontweg. Werkomstandigheden zijn een stuk verbeterd. Ook kunnen we beter service bieden en sluit de locatie goed aan op de doorgaande wegen. Zo kunnen we snel ter plaatse zijn. Toen Jan Kamperman in 2004 groeps chef werd bij de politie op Texel, liet het bureau aan de Keesomlaan al te wensen over. 'Het gebouw was verouderd. Eigenlijk kon je er niet meer met goed fatsoen mensen uit nodigen. Ook voldeed het niet meer aan de Arbo-eisen. Geen douche- en kleedruimte bijvoorbeeld, te kleine cellen, te weinig verlichting en vier kante meters per medewerkers. En met het uitzicht op nieuwbouw bleef ook het onderhoud achterwege Rond 2000 was namelijk al besloten dat er een nieuw politiebureau moest komen, alleen was het er nog niet van gekomen.' Nieuwbouw Op voordracht van burgemeester Joke Geldorp was aansluiting gezocht bij de plannen voor het PHH-gebouw. Nadat hiertoe was besloten, werkten medewerkers van de afdeling Facili tair van de regiopolitie plannen uit voor de nieuwbouw. Niet zonder ruggespraak met de Texelse politie. 'Op ons advies zijn bijvoorbeeld camera's geplaatst bij de cellen. In grotere bureaus loopt daar perma nent een arrestantenverzorger rond. Bij ons kan dat niet. Onze organisatie bestaat uit de geüniformeerde basispoltie-zorg en de recherche. Met behulp van die camera's kunnen we toch permanent toezicht houden.' 'Het is fantastisch werken in dit bu reau. We hebben onze nieuwe ont vangstruimte voor het publiek en kunnen veel meer service bieden. Denk bijvoorbeeld aan de privacy in de aangiftekamers. Het voprdeel is ook dat alles op één locatie zit. De politie gaat de openingstijden verruimen. Het bureau, dat per week nu drie dagdelen is geopend, is na de officiële opening van het PHH- gebouw in de zomer en winter vijf dagdelen per week geopend. Elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. Groepschef Jan Kamperman 'We zijn heter bereikbaar dan vroeger Tegen woordig kun je via internet aangifte doen, die zelfs permanent kan worden gevolgd en via 0900-8844 (niet spoed eisend) en 112 (bij spoed) is de politie altijd bereikbaar Daarnaast staan alle Ook zijn de kantoren veel comforta beler. We hebben nieuwe spullen en de werkomstandigheden zijn een stuk verbeterd Het gebouw is een stuk compacter en efficiént ingericht. We beschikken in dit bureau over enkele slaapaccommodaties die niet voor een hotel onderdoen. Die zijn bedoeld voor agenten rechtstreeks met elkaar en met de meldkamer in verbinding. Dat neemt niet weg dat we nóg beter bereikbaar willen zijn. Ook met het oog op de grote toeloop van publiek op deze centrale voorziening, denk maar aan de artsenpost, vinden we het verstandig vaker open te zijn. We hebben gekozen voor de ochtenden, omdat dit goed aansluit bij het ritme van toeristen. Ook die hebben regel matig politie nodig. Zo kunnen ze op wisseldagen onderweg naar de boot nog even bij het bureau langs, bijvoor beeld voor een aangifteformulier. 'Veiligheid boven alles' 'Een aanwinst voor Texel', zegt loco burgemeester Nico Kikkert over het PHH-gebouw. Daarin zijn niet alleen politie, brandweer en ambulancezorg ondergebracht, maar hebben ook huisartsen en andere zorgverleners onderdak gevonden. 'Het proces heeft lang geduurd, maar daardoor kwam er tijd om een breed scala aan hulp- en zorgverleners te con centreren op één plek. Verschillende ex pertises die elkaar versterken doordat ze dicht bij elkaar zitten. Meerwaarde is ook dat de rampenstaf voor de be- agenten uit Den Helder die na hun avond- of nachtdienst niet meer met de boot terug kunnen.' Snel 'De locatie is voor het publiek wellicht nog even wennen, voor ons is het per fect. Dit sluit aan op de doorgaande wegen, zodat we snel ter plaatse kun nen zijn. Ander voordeel is dat hier meerdere hulpdiensten onder één dak zitten. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijker om bij een multidisci plinaire actie, waarbij ambulance en brandweer betrokken zijn, na afloop even met elkaar om tafel te zitten en te evalueren. Onderschat ook niet dat bepaalde incidenten best traumatisch kunnen zijn. Dan is het prettig als je als hulpverlener je hart kunt luchten. In het verleden kwam dat niet altijd goed van de grond. Eikaars nabijheid is ook goed voor de onderlinge contac ten en voor de werksfeer. En voor de uitwisseling van kennis. Bij incidenten gebeurt het vaak dat agenten de hel pende hand toesteken aan ambu lancemedewerkers die zich ontfermen over het slachtoffer Dan moetje wel weten waar de spullen in een ambu lance liggen en hoe je een brancard moet ontgrendelen.' Jan Kamperman, groepschef van de politie op Texel. Win een dag met de politie op Texel Een dag op pad met de politie op Texel, een kijkje nemen achter de schermen bij de wijkagent of de bikers van Texel. Kom naar de open dag en maak kans op een onvergetelijke ervaring. heersing van een crisis direct bijeen kan worden geroepen en snel kan ingrijpen. Het gebouw beschikt over een noodaggregaat, zodat het ook bij stroomuitval blijft functioneren, is maximaal toegerust op de specifieke taken en gebouwd op de toekomst. En het beschikt over een backupinstailatie, die is verbonden met het gemeentelijke computersys teem. De centrale locatie zorgt er voor dat hulpverleners snel ter plaatse kun nen zijn De prominente aanwezigheid van hulp- en zorgdiensten, maakt dat Minister opent PHH-gebouw Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevrouw dr. G. Ter Horst verricht maandag 25 mei de officiële opening van het multi disciplinaire hulpverleningscentrum, op Texel bekend als het PHH-gebouw. De openingshandeling maakt on derdeel uit van een officieel werk bezoek dat de bewindsvrouw die dag brengt aan het eiland Op het pro gramma staan onderwerpen op het gebied van rampenbestrijding en veiligheid. Op 't Horntje is een bijeen komst over Texel, TESO en rampen bestrijding op de Wad denzee. In De Koog maakt de minister een wandeling ma daarbij is 'Inte- Minister C. ter Horst. grale aanpak veiligheid en openbare orde in het hoogseizoen Korpschef Ans Rietstra, Politie Noord-Holland Noord: 'MAATSCHAPPIJ WORDT VEILIGER DOOR GOEDE SERVICE POLITIE' Een veiligere maatschappij door een goede service van de politie, is absoluut mogelijk volgens Ans Rietstra, Korpschef Politie Noord-Holland Noord. De politie werkt als dienstverlenende instantie altijd service-gericht, maar nu is er extra aandacht voor de beleving van de burger. Met het nieuwe bureau is, mede door de openheid en transparantie, al een laagdrempelige uitstraling ontstaan. Deze vernieuwde uitstraling staat symbool voor de nieuwe weg die de politie is ingeslagen. Veiligheid van burgers kan niet gegarandeerd worden vanuit een ivoren toren, We willen graag een openheid en transparantie uit stralen voor mensen die bijvoorbeeld aangifte doen.' Maar de service van de politie gaat nog een stapje verder. Mensen moeten zich vrij voelen zomaar even binnen te lopen voor een melding, klacht of tip. Met deze laagdrempelige benadering verwacht de politie, door intensiever contact met burgers, meer informatie uit het werkgebied te krijgen De burger wordt partner van de politie.' Veiligheidsgevoel Het vergroten van de absolute veiligheid is het hoogste doel van de politie, maar er is ook aandacht voor het relatieve gevoel van veiligheid. Het is één van de menselijke basisbehoeften om zich veilig te voelen in de leefomgeving, constante alertheid is met goed. De politie draagt hieraan bij door de service verlening bij het bureau, ook buiten openings- en kantoortijden. 'We geven mensen nooit het gevoel aan een dichte deur te komen, ledereen die een vraag heeft kunnen we via de intercom een antwoord geven.' Zo zien mensen meteen dat er iets met hun vraag of melding wordt gedaan, wat het gevoel van veiligheid positief beïnvloedt. Daarnaast wordt na een melding altijd teruggekoppeld wat er met de melding gebeurd is 'Het is belangrijk voor mensen om te horen dat er iets met hun melding gebeurt.' Hetzelfde principe geldt voor aangiftes. Deze zijn via de Aangifte- volgservice te volgen. Degene die aangifte heeft gedaan krijgt een e-mail met een link en een inlogcode, waarmee ze precies zien wat er met hun aangifte gebeurt. Deze actieve communicatie is een belangrijk deel van het service concept.De politie gaat intensief samenwerken met burgers.'We staan met elkaar in deze samenleving. De politie kan met alleen voor de veiligheid zorgen, het is belangrijk dat burgers daar mét ons mee bezig zijn.' Om dit vorm te geven zal de politie Texelaars vragen deel te nemen aan panels en zullen agenten hun oor te luisteren leggen. Het gaat om uitwisseling van informatie Als bijvoorbeeld in een gebied het aantal inbraken hoog is, zullen we buurt bewoners benaderen voor een gesprek.' Zo'n bijeenkomst biedt voor burgers en politie voordelen. Zo kunnen buurtbewoners voorzorgsmaatregelen nemen en profiteert de politie van de extra oplettendheid van bewoners. dat ze Kg niet op zomaar een eiland H zitten, maar dat we hier alles f1 aan Wethouder Nico Kikkert. doen om te zorgen voor een veilig verblijf op het eiland.' Op zaterdag 30 mei is er open dag in het PHH-gebouw. Voor alle belangstellenden is het multidisciplinaire hulpverlenings centrum toegankelijk van 12.00 uur tot 15.00 uur. Er zijn diverse activiteiten en presentaties van ambulance, brandweer en politie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 9