1 MAB viert jubileum motorcircuit Eierland Wildcrossers reden noodgedwongen door de natuur TEXELSE 6 COURANT Herinnering aan 'Texelse' vlieger DINSDAG 26 MEI 2009 baan hielden Bij gebrek Motorcrosser» was in de eerste helft van de jaren zeventig in opkomst op Texel. Opvallend, want een baan om op te rijden was er niet. Noodgedwongen zochten de coureurs hun heil op boerenland, het strand en in de Dennen. Tot ergernis van natuur liefhebbers en andere Texelaars. Toch zou het nog tot 1984 duren voordat de crossers een eigen plek kregen. 'We waren met een man of vijftien, zestien. Carlo Witte, Jan Grisnigt, Thijs Witte, de broers Willem en Frans Boersen en ik waren er eigenlijk altijd wel bij', herinnert Maarten Hoogenbosch zich. 'We reden overal, het gaf met waar. Bij de Boersens en Giel Kuip op het land, bijvoorbeeld. Maar ook op ruiterpaden, in het bos en op het strand. We reden zelfs op de Hors. Meestal op zondagmiddag. De locatie was wel bekend. Of je sprak het met elkaar af in de kroeg.' Zonder risico waren de ritten niet. 'Je was altijd bang dat je gesnapt werd. Ik reed eens met een vaartje van 100 kilometer per uur door het Paradijs, in de Dennen. Plotseling sprong Jan Zijm, de boswachter, tussen de bomen vandaan. Ik reed hem bijna omver. Maar ik kreeg geen bekeuring.' Een andere keer miste Hoogenbosch op een haar na twee ruiters. 'Ik kon niets anders doen dan de motor afzetten en de struiken in rijden. Die vrouwen schrokken zich rot en begonnen met hun rijzweepjes op me in te slaan.' Hoewel het om een klem baantje ging, van niet meer dan 200 meter, werd er een jaar lang naar hartelust gecrosst. Maar na klachten van buren en natuurorganisaties over geluidsoverlast kon de gemeente weinig anders doen dan een einde aan deze gedoogsituatie maken. Hoogenbosch: 'In het bestuur van de MAB werd een voorstel gedaan de leden te adviseren maar weer te gaan wildcrossen. Maar ze hadden het zelf al opgelost en reden op het voormalige voetbalveld van Texel se Boys aan de Westerweg.' Ook dat viel niet in goede aarde. 'De crossers werden door de politie verwijderd en de MAB kreeg een brief van de gemeente dat dit de zaak geen goed deed en zeker met bijdroeg aan een spoedige oplos sing.' Het zou niet de laatste keer zijn dat de politie ingreep. Na een protest demonstratie in Den Burg werd toegestaan dat werd gecrosst op een kleibult bij de jachthaven in Oudeschild, op terrein van Rijks waterstaat. Een op 16 november 1980 geplande wedstrijd ging ech ter niet door, omdat de politie onte vreden was over enkele 'onregel matigheden' bij - nota bene - de laatste autocross. Toen er uiteinde lijk op 11 oktober 1981 wél mocht worden gereden, was de animo gering. Tot frustratie van de ter had ik de tijd om 's ochtends of 's middags op het gemeentehuis binnen te lopen. Dat ging in die tijd erg gemakkelijk. Je klopte op de deur van degene die je moest heb ben en liep naar binnen.' Enig schot in de zaak kwam er pas nadat Nico de Wit bereid bleek een stuk land in de buurt van het vlieg veld af te staan. De artikel 19-pro- cedure, nodig om boerenland te mogen veranderen in een crosster rein, beloofde echter een langduri ge kwestie te worden. Hoogen bosch: 'De situatie was niet rooskleurig. Omwonenden vrees den dat hun huis door geluidsover last minder waard zou worden, dat er op zondag buiten niet meer bui ten in de zon kon worden gezeten en dat de kinderen zouden worden gestoord in hun middagslaapje.' Maar de tijd drong, want de water sportvereniging was weinig enthou siast over het crossen in Oude schild. 'Er moesten rietmatten komen, omdat men bang was dat het stof op de boten in de jachtha ven zou terecht komen. Het was een vervelende tijd. Niemand durf de meer te investeren in een nieu we motor.' Dogger: 'Als bestuur kregen we wel eens het verwijt dat we er te weinig aan deden. De crossers realiseerden zich niet dat we bijna op het gemeentehuis woonden.' Op zoek naar een oplossing kre gen de crossers in 1975 het aan bod een stuk land van Flens aan de Muyweg te gebruiken. De gemeente ging akkoord, alleen moest de MAB beloven dat het wildcrossen tot het verleden zou behoren. Hoogenbosch: 'De natuurorganisaties sputterden nog even tegen, bang voor te veel geluidsneerslag in het achterlig gende natuurgebied. Maar ook zij zagen wel in dat er iets moest gebeuren.' Op 21 maart 1976 werd de eerste 'proefclubcross' gehouden, met 12 motoren en 17 bromfietsen. In de haast was nog een technisch regle ment in elkaar gezet. Twee goede remmen, een deugdelijk stuur, een 'redelijk gedempte' uitlaat en een valhelm waren verplicht. Na een spannende strijd werden Jan van Liere en Ton van der Gaag de win naars. bestuursleden van de MAB, die al hun inspanningen slecht zagen beloond. Fanatieke crossers kozen eieren voor hun geld en weken uit naar Den Helder, waar ze geregeld mee deden aan wedstrijden van de Twee Wielen. 'Om in conditie te blijven, deden ze kracht- en boks- training in 't Skiltje en zwommen ze regelmatig.' Ondertussen was Theo Dogger in het bestuur van de MAB gekomen. Een beetje een vreemde eend in de bijt, want hij was geen crosser en hield zich vooral bezig met de organisatie van puzzelritten. Dogger: 'Ik vond dat die jongens een eigen baan verdienden. We deden het met elkaar: Cees Ran, Henk Gieze en Peter Daalder. Peter werkte bij het grondbedrijf van de gemeente en zat daardoor dicht bij het vuur. Mijn voordeel was dat ik bij TESO werk te. Afhankelijk van mijn dienstroos- Hoogenbosch: 'Cees Ran, die een rijwielhandel had, was het gezeur van de motorcrossers bij hem in de winkel op een gegeven moment zó zat, dat hij tussentijds uit het bestuur wilde stappen.' Uiteindelijk werd besloten een proefcross te houden op het terrein bij het vlieg veld. Dogger: 'Iemand van de Koninklijke Nederlandse Motor sport Vereniging zou geluidsmetin gen verrichten.' Lachend: 'We heb ben de coureurs zorgvuldig geselecteerd. Er mochten alleen wegmotoren en rustige crossmoto ren rijden. Dat werkte, want we bleken te voldoen aan de eisen van de bond. En daarop ging de gemeente ook akkoord.' Het probleem bleef aanvankelijk dat de buurt tegen was. De kente ring kwam bij een vergadering in het vliegveldrestaurant. Dogger: 'Ik kan het me nog goed herinneren. De sfeer was gespannen. Op een gegeven moment staat er een man op, Gerrit Eelman van de Muyweg. Hij zet zijn pet op en zegt: Ik vind dat die jongens een kans moeten krijgen. Laat ze rijden. Het werd stil en daarna waren er geen bezwaren meer. Naar mijn idee hebben de woorden van Eelman de doorslag gegeven.' Nadat buurman Stroo medewer king had verleend voor de aanleg voor een toegangspad over zijn terrein en de provincie de beno digde vergunningen had verstrekt, kon begin 1984 met de aanleg worden begonnen. Het grondwerk werd uitgevoerd door Willem Bak ker, die als goedkoopste uit de aanbesteding kwam. Kraanmachi nist Henk 'de Baron' Witte was de eerste die op het nog maagdelijke agrarische land aan de slag ging. Op 28 maart was het circuit klaar en namen de crossers bezit van het terrein. Hoogenbosch: 'Een officiële opening is er volgens mij nooit geweest. Een crosscommis sie moest alles in goede banen leiden. Die stelde een baanregle- ment op met de opvallende bepa ling dat als je met je motor op de geluidwerende dijk rond de baan kwam, je zou worden gediskwalifi ceerd. Nico Bakker was de eerste die dat overkwam. Later zijn we daar van teruggekomen. De dijk zorgde er zelfs voor dat het geluid van de motoren honderden meters verderop neersloeg. Toen we daar achter kwamen, is de dijk plat geschoven.' De baan was niet direct een groot succes. De realisering had zó lang geduurd, dat de animo danig was geslonken. Hoogenbosch: 'De cross was op sterven na dood. Dat kwam ook doordat het mulle zand van het nieuwe circuit te zwaar was voor bromfietsers. De eerste wedstrijd, op 3 juni, trok maar negentien deelnemers. Winnaars - verdeeld over diverse categorieën - waren Remco de Beer, Ron Ver meulen, Pascal Sutherland, Marcel van Boven en Nico Bakker. Het heeft zeker nog vijf of zes jaar geduurd voordat het weer een beetje begon te leven.' Vijfentwintig jaar later wordt de baan druk gebruikt, óók door cros sers van het eerste uur. Wekelijks zijn er trainingen en met regelmaat worden wedstrijden gehouden, waarbij grote aantallen crossers aan de start verschijnen. 'We heb ben ongeveer 180 leden. Een enorm aantal. Door de strenge regelgeving zijn er nog maar weinig banen in Nederland, zodat ook overkantse crossers graag op Texel rijden.' Om het 25-jarig bestaan van de motorcrossbaan in Eierland te vieren, houdt de MAB zaterdag 6 juni een reünie. Deze is bedoeld voor alle betrokkenen uit de periode van 1984 tot 1989: oud-crossers, -bestuurs leden, -vlaggers, -buren en de makers van de baan. De reünis ten worden getrakteerd op kof fie en koek. een borrel en een buffet en er worden oude films vertoond. Ook bestaat de gele genheid een rondje over de baan te maken, liefst op een oude motor en in stijl. Het pro gramma duurt van 15.00 tot 21.00 uur. Deelname kost €10,-, de drank is voor eigen rekening. Meer informatie bij Willem Boer sen (tel. 315080 of zelfpluktuin@planet.nl) en Maar ten Hoogenbosch (tel. 310265 of hoogenbosch@koeienhotel- texel.nl). Spectaculaire momenten geluidswerende dijk rond het parcours. 1986. Op dat moment lag nog t 1920 en 1940 was hij meerdere malen op de Mok gelegerd. Op 25 april 1925 trouwde hij met Maartje Zegel uit Oudeschild, een huwelijk waaruit zoon Eef werd geboren. De familie vertrok voor vier jaar naar Indië, waar Maartje als gevolg van ziekte overleed. Omdat Anthon in verband met zijn werk niet voor zijn zoon kon zorgen, ging het kind naar een tehuis en vervol gens terug naar Nederland, waar het werd opgenomen door zijn grootouders Piet Zegel en Antje Henkes in Oudeschild. Daniëls kwam kort voor de oorlog terug naar Nederland en raakte betrok ken bij de oorlogshandelingen in de meidagen van 1940. Het neer schieten van een ME-109 op de eerste oorlogsdag was een opmer kelijke gebeurtenis, omdat de tra ge Nederlandse Fokker feitelijk geen partij was voor de snelle Duitser. De watervliegtuigen weken via Frankrijk uit naar Engeland en kwamen uiteindelijk in Nederlands Indië terecht. Daniëls bleef in Engeland en ging daar vliegen voor het Nederlandse 321-squa dron, dat gebruik maakte van onder meer Ansons, Hudsons en Mitchels, waarmee vooral aanval len op de kustvaart werden uitge voerd. Later ging hij als officier- vlieger werken voor RAF Transport Command. Meer dan eens had hij koningin Wilhelmina als passagier. Intussen was hij in Engeland her trouwd en vader geworden van een dochter. Het baarde veel opzien toen Dani els kort na de bevrijding met een vliegtuigje (Piper Cub) naar Texel kwam om zijn zoon op te zoeken en landde op het terrein van Arie Pieter Dalmeijer bij Oudeschild. De gebeurtenis inspireerde Huib (de Rijmelaar) Fenijn tot een vers in de Texelse Courant: Daar viel na vijf jaar afscheid plots Ja, hoe kan het bestaan Ons aller vlieger Daniëls Zo uit de lucht vandaan Een elk die holde wat hij kon Het hinderde niet hoe Op sokken, waarlijk naar het land Van Arie Pieter toe Daar was 't een vreugde, onge kend Een weerzien zo spontaan Dat zelfs de grootste kerel Nog bedwingen moest een traan Heel Texel is met recht zeer trots Op dezen vliegenier Die naar zijn eiland terugkeerde Als eerste officier Geluk gewenst, heer Daniëls Door iedere Tesselaar Ons land bevrijd; gij weer terug Een dubbel feest voorwaar Daniëls heeft de oorlog met lang overleefd. Hij kwam op 30 augus tus 1945 om het leven toen een door hem bestuurde Dakota van het Transport Command boven Zuid-Frankrijk in een hevig onweer terecht kwam en neerstortte. Hij werd in Marseille begraven en later herbegraven op het Neder landse ereveld te Orry-la-Ville in de buurt van Parijs. Anton Daniëls ten tijde van de oorlog. Het Luchtvaart- en Oorlogsmu seum in Eierland heeft de beschikking gekregen over de onderscheidingen die ooit wer den toegekend aan de oorlogs vlieger Anthon J. Daniëls. Het vliegerkruis, oorlogsherinne- ringkruis en de Bronzen Leeuw krijgen een plaatsje bij de maquette van het voormalige vliegkamp De Mok. Daar hangt reeds een schaalmodel van een Fokker C-14 W, het watervlieg tuig waarmee Daniëls en zijn collega M.R. van Kooij op 10 mei 1940 een Duitse jager (ME- 109) neerschoten. De in 1902 in Arnhem geboren Daniëls had nauwe banden met Texel en de Texelaars. Tussen XIV w, Eef Daniëls bouwde dit vliegende schaalmodel De medailles van Anton Daniëls werden doorzijn Engelse dochter en zijn in Huizen Gerrit Keijser, oprichter van Poly-bouw en i hannt n ef in langdurige bruikleen gegeven aan het het type waarmee Anton Daniels in de meidagen van 1940 opereerde. Het heeft één keer gevlogen en hangt n (Foto's Harry do Graaf) maquette van De Mok in het luchtvaartmuseum.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 6