Oermens uit Friesland raakt op drift bij Texel l| ;H ;;l| Goed half jaar voor Texeltruck Natuurprijs TEXELSE 5 COURANT Kleurenpracht dodelijk voor aaltjes yoooen Faunaraster houdt woelmuis op afstand Ruimte Tubantia opgeknapt VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2009 Ze zien er vrolijk uit, de afrikaantjes die delen van De Westen oranje kleuren en fietsers uitnodigen uit af te stappen en foto's te maken. Tegelijkertijd zijn ze dodelijk voor de in agrarische kringen gevreesde aaltjes. Het ongedierte kruipt in de wortels, die voor hen giftig zijn, waarna ze het loodje leggen. Dat is voor bollenteler en akkerbouwer Alfons Kuip van boerderij Op Ruim te reden flink wat percelen met het opvallende gewas te bebouwen. 'Normaal vreten ze wortels van je bollen. Ik ben niet de eerste en de enige op Texel, hoor. Maar ik ver bouw ze al wel sinds een jaar of vijf, zes. Dit jaar op zo'n 4,5 hec tare. Het zaad is niet goedkoop. Zo'n €40,- per kilo, je hebt zes kilo nodig voor een hectare. Maar che misch ontsmetten is vele malen duurder. Bovendien doden de afri kaantjes alleen de aaltjes en blijft de rest van het bodemleven in tact. Met chemische middelen gaat alles dood. Dan vliegen er niet eens meeuwen achter je trekker als je aan het ploegen bent.' Het afrikaantje dat Kuip verbouwt, de Tagetes patula, is een klein en laag type, dat moeilijk te oogsten is. 'Het moet te doen zijn, maar ik ben er nog niet achter hoe precies. Ik frees ze onder, waarna ze als groenbemester dienen.' Overigens bestrijdt het plantje niet alle soor ten aaltjes. 'Eigenlijk zijn het er maar twee. Maar het zijn wel de belangrijkste waar ik last van heb.' De afrikaantjes, die tussen drie weken vóór en drie weken na de langste dag worden geplant, blij ven voorlopig op Kuips percelen staan. 'Als ze eenmaal bloeien, duurt dat wel even, zeker een maand of drie. Met de eerste nachtvorst gaan ze dood. Daarna frees ik ze onder en zet ik er narcis sen of tulpen. Of ik wacht tot het voorjaar om er lelies of aardappe len te planten.' Nadeel is dat op deze percelen in de zomer geen andere gewassen kunnen worden verbouwd. 'Normaal verbouw ik hier graan. Aan de andere kant: dat brengt toch niets op. Ook daarom kun je de afrikaantjes net zo goed laten staan.' (Foto ODvier ScrvUmg/Texei Images) [WE HfBBÊN <Sf£N REDÊtil v.,OM HEN RphtE uoc QDnaopaa fltl/OOH GoË$ Piraterij op de haven Hij was van plan in één keer van Den Helder naar Borkum te varen met een kayak. Problemen voor de kust bij De Cocksdorp weer hielden de 50-jarige 'oermens' Jacob Brandsma uit Sneek er echter van de monstertocht te voltooien. De Fries, die sinds vorig jaar leeft als oermens, wilde aantonen hoe veel energie hij door zijn leefwijze heeft opgebouwd. Met zijn oeren- ergie ging het prima, maar met de hedendaagse apparatuur als een marifoon en mobiele telefoon wat minder. Die vielen uit nadat hij een keer over de kop was gegaan. Toen de voormalige reddingboot Prins Hendrik van het Reddingmu seum in Den Helder, die de Fries op eigen verzoek begeleidde, hem ook uit het oog was verloren, was de maat vol. De Kustwacht werd gealarmeerd, waarna De Beursplein uitvoer en op Vlieland de hulptroepen in stel ling werden gebracht om de Fries op te sporen. Medewerkers van de Schietrange op de Vliehors vonden de Sneker korte tijd later toen bij de zandplaat arriveerde. De man was doorgepeddeld in de verwach ting dat ze elkaar verderop wel weer zouden treffen. Brandsma kreeg toestemming door te varen, maar werd bij Terschelling door de politie toch van het water gehaald. De Fries leeft en voedt zich sinds oktober zoals de oermens vroeger moet hebben gedaan. 'Ik barst sindsdien van de energie.' Hij had gepland tegen de 40 uur over de tocht te doen ('dat is drie keer twaalf uur varen') en lag tot Ter schelling goed op schema. Als oermens nuttigt hij vrijwel alleen eiwitrijk voedsel dat bijna geen koolhydraten bevat, zodat verzu ring in zijn spieren wordt tegen gaan. Hij eet veel lams- en rund vlees, maar alleen als het uit natuurgebieden komt. 'Leven als een oermens betekent ook met je blote voeten in het gras lopen en aan het eind van de dag veel in de richting van de zon kijken.' In Friesland is Brandsma geen onbekende. Begin dit jaar haalde hij nog het nieuws door in zijn een tje (op Friese doorlopers) alvast de Elfstedentocht te rijden, terwijl het ijs nog lang niet goed was. Het werd een hoop kluunwerk, hij moest veel fietsen en dook onbe doeld in een wak, maar wist na elf uur wel de finish op de Bonkevaart te bereiken. Brandsma zegt het jammer te vinden dat hij de tocht van Den Helder naar Borkum heeft moeten staken, want de weersom standigheden waren goed. Hij wil voorbereidingen voor een nieuwe tocht treffen. Volgens directeur Henk Stapel van het Reddingmu seum was het toch verstandig alarm te slaan toen ze hem kwijt waren. 'Je weet op zo'n moment niet of hij bijvoorbeeld duizelig is geworden en met dit weertype had ook mist kunnen ontstaan.' Ecoloog Kees Verschoor van EcoTex heeft de afgelopen weken vijftien Noordse woelmui- zen gevangen in het gebied bij het Molwerk waar binnenkort de dijkversterking van start gaat. Verschoor is bezig geweest het gebied vrij te maken van de beschermde diersoort zodat die tijdens de werkzaamheden niet in de knel komt. Aannemer De Vries Van de Wiel liet in juli langs het tracéé een faunaraster van 3,5 kilo meter lang plaatsen, zodat de woelmuis het werkgebied niet meer in kon. De nog aanwezige muizen werden gevangen met muizenval len en elders uitgezet. Volgens Verschoor is de opzet geslaagd. Hij komt nu wel nieuwe holen tegen aan de buitenkant van het faunaraster, maar niet meer aan de binnenkant. Het raster is enkele tientallen centimeters hoog en steekt zo'n vijftien centimeter diep in de grond, zodat de woelmuis er niet makkelijk onderdoor kan krui pen. 'Ik heb ook nog zo'n vijftien dwergmuizen en één bosmuis gevangen, maar die zijn niet beschermd.' Als de werkzaamhe den zijn begonnen, blijft Verschoor een oogje in het zeil houden omdat het niet uitgesloten is dat een woel muis toch nog het werkgebied bin nen glipt. 'Dat kan als er vrachtwa gens op en neer rijden of hij kan buitenlangs gaan, maar die kans is zeer klein. Woelmuizen zijn 's nachts actief en dan is het gebied weer afgesloten.' Aan de buitenkant van het faunaraster heeft Verschoor om de vijftig meter een emmer in de grond gegraven waarin hij binnen kort rugstreeppadden hoopt te van gen als die met hun trek beginnen. De rugstreeppad is eveneens een beschermde diersoort en moet dus ook uit het werkgebied blijven. In de emmers ligt vegetatie, zodat de padden zich kunnen verbergen en niet onbedoeld een makkelijke prooi De Texeltruck heeft een goede eerste helft van 2009 achter de rug. Tijdens bezoeken aan eve nementen werden ruim 1800 WV-brochures uitgegeven en vrijwel evenzoveel brochures van de ondernemers die participeren in de truck. Dat staat in de laatste nieuwsbrief van de Stichting Promotietruck Texel. Volgens de stichting kan de uitgiften van brochures worden gezien als een graadmeter voor de belangstelling. Er werden ook bijna driehonderd informatietassen mee gegeven aan mensen die serieus geïnteresseerd waren in een vakan tie op Texel. De stichting zegt verrast te zijn over de naamsbekendheid die Texel had bij de bezoekers in de truck. Veel mensen waren al eens geweest en veel mensen zeiden het eiland op het oog te hebben als vakantiebestemming. 'We hoorden ook vaak dat naast de presentatie van de VW de presentatie van de deelnemende bedrijven in de truck werd herkend.' De promotietruck was het afgelo pen half jaar onder meer aanwezig bij de open dagen van de Konink lijke Luchtmacht in Volkel, de Mari- nedagen in Den Helder, het Histo risch Weekend in Den Helder, het circuit van Zandvoort en jaarmark ten in Breukelen en Roden. Er werden ook diverse ritten in Neder land en Duitsland gemaakt om Texel bij andere verkeersdeelne mers onder de aandacht te bren gen. Tijdens een rit in Duitsland op Tweede Paasdag werd de truck aangehouden door de politie, omdat die vermoedde dat het rij verbod voor vrachtwagens op zon dag werd overtreden en dat de zogeheten Maut (toeslag voor vrachtwagens) niet was betaald. De truck kon na controle van de papieren zonder boete doorrijden. 'De Texeltruck is in Duitsland een tentoonstellingsvoertuig. Die zijn vrijgesteld van de Maut en mogen ook op zondag rijden.' De agenten kregen bij vertrek een informatietas over Texel mee. Volgens de stichting lijdt de Texel truck vooralsnog niet onder de economische crisis. 'Ondanks, of misschien wel dankzij de crisis, zijn er verrassend veel Texelse bedrij ven die het belang van een goede Texelpromotie onderschrijven. Het verheugt ons dat ook de Texeltruck steeds veel belangstelling heeft van potentiële deelnemers. Dat is een bewijs dat de Texeltruck een extra bijdrage vormt in de promotie van Texel als toeristeneiland.' Waar is beeldje van Paaseiland? Bene Aukara Tuki Pate van Paasei land hakte in 1994 het grote beeld (moai) bij de Eiland Galerij in Zuid- Eierland. De kunstenaars sneed in die tijd ook een klein beeldje uit lokaal taxushout. Dit beeldje, van ongeveer 25 cm hoog, kwam in het bezit van Cees (Pomp) Dekker, die in 2005 overleed. Voor zover bekend heeft het beeldje, samen met andere huisraad, een nieuwe bestemming gekregen via kring loopwinkel Effe Kieke. Niek Welbo- ren van de Eiland Galerij zou graag in contact komen met degene die het beeldje nu in bezit heeft. Wie denkt te weten waar het gebleven is, kan contact met hem opnemen via tel. 311214. voor andere dieren zijn voordat ze door Verschoor uit de emmers wor den gehaald. Speciale aandacht is er ook voor een paar uiterst zeld zame korstmossen (Verrucaria fus- conigrescens) op de glooiing aan de buitenkant van de dijk. Ver schoor 'Die zijn zo zeldzaam dat er niet eens een Nederlandse naam voor is.' De stenen met de korst mossen worden in hun geheel ver wijderd en onder speciale omstan digheden in een depot opgeslagen, zodat de stenen met de korstmos sen na de dijkversterking terug in hun vertrouwde leefomgeving kun nen worden geplaatst. De bescherming is onderdeel van een ecologisch plan van aanpak dat Verschoor opstelde voor de dijkver sterking. Rijkswaterstaat is zeer enthousiast over zijn wijze van omgang met beschermde diersoor ten en heeft er oren naar dat elders toe te passen bij werkzaamheden aan dijken. De speciale aandacht moet voorkomen dat een werk opeens kan worden stilgelegd, zoals in het verleden elders is gebeurd. Ecoloog Kees Verschoor bekijkt één van de vele emmers langs het faunarooster dat een paar weken geleden langs het Molwerk is geplaatst om de beschermde Noordse woelmuis en rugstreeppad uit de buurt van de werkzaamheden te houden. (Foto Jeroen ven Hattum) Particulieren, maar ook stichtin gen en verenigingen en overhe den en bedrijven kunnen zich inschrijven voor de Nationaal Groenfonds Natuurprijs 2009. Het Nationaal Groenfonds is op zoek naar natuurprojecten die een voorbeeld zijn van goed contact, overleg en samenwerking. Dat kan zijn tussen buren, gemeente, pro vincie, DLG, boeren, andere natuur beheerders, vrijwilligers, scholie ren, bezoekers of de natuur zelf. De prijs, die wordt uitgereikt tijdens de kennisdag Samen voor Natuur, bestaat uit een bedrag van €5000,- Daarnaast reiken de bezoekers van de kennisdag een publieksprijs uit, bestaande uit €1000,-. Inschrij ven kan tot 18 september Meer informatie, een inschnjfformulier en het wedstrijdreglement zijn te vin den op www.nationaalgroenfonds. nl/natuurprijs. BETER HAKEN. WIL MINDER ZIEK. MAAK HIT VERSCHIL TOSSEN IHEN EN 00 Bewonersvereniging Texel heeft de afgelopen dagen de gemeen schapsruimte van Tubantia aan de Pontweg opgeknapt. De ruimte, bestemd voor de veer tig bewoners van wie de helft sta tushouders, was toe aan een opknapbeurt. Over de verouderde vloerbedekking is circa zestig vier kante meter laminaatvloer gelegd en het donkerbruine systeempla fond is vervangen door witte pla fondplaten, zodat de ruimte lichter oogt. De kosten, plusminus zeven honderd euro, worden betaald uit het Leefbaarheidsfonds dat de bewonersvereniging onder haar hoede heeft om de leefbaarheid bij woningen van de Stichting Woontij te verbeteren. Tubantia is eigen dom van Woontij, de bewoners zijn huurders van de woningstichting Het oude bestuur, dat begin dit jaar aftrad na de perikelen om het bil jart, had al gezorgd voor het lami naat en het plafond. Leden van het nieuwe bestuur zijn de afgelopen dagen in de weer geweest de ruim te op te knappen. Volgens voorzitter Kees Breeuwer zijn er ook plannen een zogeheten buitenpostkast met 28 afsluitbare brievenbussen te realiseren, zodat de post niet meer in één voor iedereen toegankelijke bak met vakjes hoeft te worden gezet. Er wordt eveneens over gedacht Tubantia met nog een wasmachine te verrijken. De veertig bewoners moeten het nu doen met één geza menlijke machine plus een droger, waardoor er soms lange wachtrijen ontstaan. Voorzitter Kees Breeuwer (rechts) en Daan Voorhuis zijn bezig ni te leggen in de gezamenlijke leefruimte van Tubantia.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 5