TESO-medewerkers werden helikopterpiloot TEXELSE IQ COURANT Daalder en Schlepers genieten elke dag Toekomst centrum in handen van BV's Leenders schetst beeld centrum VRIJDAG 14 AUGUSTUS 2009 Schlepers en Daalder kennen elkaar al geruime tijd. Hun gezamenlijke carrière startte bij TESO, waar ze als verkeersopsteller aan wal werk ten. Schlepers zou eigenlijk de zaak van zijn vader overnemen, tot hij een zwaar auto-ongeluk kreeg en rigoureus het roer omgooide door te kiezen voor een baan op grote hoogte als helikopterpiloot. Hij ver zamelde de benodigde dollars voor een intensieve opleiding in de Ver enigde Staten en vertrok. Daalder had de luchtmacht (en F-16's) in zijn hoofd, maar ook voor hem liep het anders. Na een HBO-studie in Haar lem volgde een uitgebreide proce dure bij de luchtmacht voor de G-17A is één van de 130 platforms in het Nederlandse deel van de Noordzee. opleiding tot F-16-pilOOt. Een hard- 'Cleared for take-off Maple 05', klinkt het namens de luchtver keersleiding op militair vliegveld De Kooy. Captain Chris Schle pers en first officer Martin Daal der draaien met de helikopter de startbaan op. De rotoren draaien, het geluid is oorverdovend. Gecontroleerd stijgt de heli op en de neus duikt naar beneden. Als redacteur van deze krant mag ik een middag mee met deze twee Texelaars. Om kennis te maken met hun baan. Ze vliegen vandaag voor het eerst samen. Schlepers werkt vijf jaar bij CHC Helicopters en is sinds een maand captain, Daalder is bijna anderhalf jaar in dienst. Ze kennen elkaar al jaren en Schlepers heeft de afgelopen anderhalf de carrière van Daalder op de voet gevolgd. Hij vindt het leuk nu als team de helikopter te besturen. 'Spannend!', roepen de mannen in koor. Maar de sfeer is ontspannen en lachend kijken ze elkaar aan. Schlepers vervolgt: 'Ach we hebben één keer eerder met elkaar in een kist gezeten. Dat was in een zweefvlieg tuig. Een klein verschil. Maar we weten heel goed wat we aan elkaar hebben, dus je hoeft je geen zorgen te maken!' Circa 45 minuten voor een vlucht gaan de voorbereidingen van start, waarbij ze onder meer kijken naar de weersomstandigheden, het aan tal passagiers, welke passagiers het zijn en hoeveel brandstof ze mee moeten nemen. Dat is elke keer weer een rekensom. Daalder legt uit: 'Als de kist vol passagiers zit, kunnen we minder brandstof meenemen en moet je inplannen dat je onderweg tankt op een boor- platform. Soms moet je kiezen voor een volle tank en dan blijft er een passagier achter. Die gaat met een volgende vlucht mee.' Terwijl het tweetal overlegt, krijg ik officieel toestemming van de klant - het Franse Gaz du France SUEZ - mee te vliegen. Ik krijg een veilig- heidspak aan (dat vacuüm trekt), check me officieel in en meld me voor de safety film. Samen met vijf andere passagiers begeef ik me naar de heli. We vliegen naar G-17A en G-16A, twee van de in totaal 130(!) platforms in het Nederlandse deel van de Noordzee. Na het opstijgen en een moment van opperste concentratie bij het twee tal - de technische termen zijn niet van de lucht - is het tijd op 2000 voet van het uitzicht te genieten. Vanuit de kist is dit panoramisch. Ik zie niet alleen de TESO- en de mari nehaven, ook Texel ligt te schitteren in de middagzon. Wanneer we ver der de zee op vliegen, kan ik ook Vlieland en Terschelling zien liggen. De beide piloten wijzen me onder weg op wetenswaardigheden. Een tanker, grote en kleine boorplat- forms en de aanwezigheid van mili tair verkeer boven ons. Onderwijl is er continu contact met de verkeers leiding in Amsterdam. Na 45 minuten komt het eerste plat form in zicht. Daalder stuurt de kist er behendig naar toe. Boven het platform wordt de landing ingezet. Een vreemde gewaarwording. Recht boven het platform kun je het plat form niet meer zien en heb je het idee dat je in zee landt. Toch heb ben we een paar seconden later groene bodem onder de heli. Een succesvolle landing. De passagiers stappen uit, anderen nemen hun plaats in. Met een hand jevol passagiers vervol gen we onze weg. Een tweede landing volgt op een kleiner platform, G- 16A. De laatste etappe terug naar De Kooy, met een volle kist, duurt 45 minuten. Na bijna twee uur vliegen, landen we in Den Helder. De passagiers worden wak ker en stappen uit. Voor hen is het als de busverbinding naar huis. Schlepers en Daalder draaien zich om en kijken me vragend aan. 'En?' Ik kan niet anders concluderen dan dat ze een topbaan hebben... Chris Schlepers (links) en Martin Daalder op hun eerste vlucht samen op boorplatform G-17A. nekkige hooikoorts gooide uitein delijk roet in het eten. Op Texel liep hij Schlepers tegen het lijf. Die was inmiddels werkzaam bij CHC Heli copters in Den Helder, een lucht vaartdienst die vluchten voor firma's van boorplatforms verzorgt. Schle pers solliciteerde 'wereldwijd', maar belandde op de Kooy. 'Ik heb niet alleen gesolliciteerd in Denemar ken, Engeland of Noorwegen, ook Soedan kreeg een brief. Maar geluk kig was hier een plek voor me en kon ik in Den Helder aan de slag. Zo kan ik op Texel blijven wonen!' Na diverse gesprekken met een enthousiaste Schlepers en de bank nam Daalder een paar maanden later het vliegtuig naar de Bristow Academy in Florida. Binnen een jaar had hij 850 theorie-uren en 135 vlieguren op zijn naam. Met een diploma op zak keerde hij terug naar Nederland. 'Ik moest alleen nog een instrument rating volgen in Denemarken. In Florida is het bijna altijd mooi weer en leer je niet alleen op je instrumenten te vliegen. En dat is voor Europa echt wel nodig.' Terug uit Denemarken solliciteerde hij bij CHC. 'Chris vertelde me dat ze piloten zochten, dat was al voor dat ik naar Florida vertrok. En dat bleek ook zo te zijn, gelukkig.' Hoe wel een helikopter geen F-16 is, heeft hij 'een wereldbaan'. 'Ik geniet elke dag. Bij mooi weer heb je een pracht uitzicht en zit je ver boven zee, wie doet je wat?' Schlepers: 'Met slecht weer heb je juist een uitdaging. Dan loop je op je tenen om de kist te besturen. Dan moet je echt op je instrumenten vliegen en je gevoel uitschakelen. Als dat lukt, geeft dat elke keer weer een goed gevoel!' Mieke Smid 44.000 landingen Schlepers en Daalder volgden een eenjarige HBO-opleiding aan de Bristow Academy in Florida. Voor deze opleiding is geen specifieke vooropleiding nodig, een HAVO-diploma is voldoende. Het is aan de student zelf aan te tonen dat hij of zij in staat is de opleiding succes vol af te ronden. Wel moet je kunnen aantonen dat je voldoende Engels spreekt en schrijft en onderga je een medische keuring. Na deze studie volgt een aparte instrumentrating van circa 50 uur. Na ongeveer anderhalf jaar heb je 200 uur gevlogen en ben je kaar voor een baan als helicopterpiloot. Momenteel zijn banen echter schaars, ook bij CHC. CHC heeft in Den Helder de afgelopen twee jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt. In totaal werken er 185 medewerkers, waaronder 70 piloten. De vloot is uitgebreid met zeven nieuwe kisten en telt 13 helicopters. CHC maakt jaarlijks gemiddeld 13.000 vlieguren, vervoert 100.000 passagiers en maakt circa 44.000 landingen. Aanblik op een nieuwe Groeneplaats zoals Leenders Architecten die heeft geschetst. Links de Lindeboom en op de achtergrond de hervormde kerk. (Schets Leenders Architecten) De perikelen rond de aanbeste ding van de Groeneplaats zijn de afgelopen dagen veelbesproken geweest. Het wekte vooral ver bazing dat opnieuw dingen mis gaan met een groot project. Een paar zaken op een rij. De gemeente is betrokken bij de herinrichting van het centrum van Den Burg, maar geen hoofdrolspe ler. De gemeente heeft in april een eigen BV opgericht (Gemeente Texel Projecten BV) die samen met OPP Texel BV de joint-venture Centrumplan Den Burg BV (in oprichting) vormt. Deze BV is zoge zegd de werkmaatschappij waar de besluiten worden genomen. De directie is in handen van gemeen tesecretaris Cock van Wijngaarden en een manager van OPP, Philip Bocxe. OPP, een volle dochter van de Bank Nederlandse Gemeenten, is een bedrijf dat geld steekt in de ontwikkeling van onder meer dorps- en stadscentra. Naast Centrumplan Den Burg BV bestaat ook nog een Centrumplan Den Burg CV, een zogeheten com manditaire vennootschap. Daarin zitten de gemeente, OPP en de gemeenteraad als stille vennoten. Als stille vennoot kunnen zij geld investeren in de herinrichting zon der dat ze verantwoordelijk zijn voor het geheel. Daardoor blijven Drenkelinge (42) naar ziekenhuis Een 42-jarige Duitse vrouw moest woensdagmiddag naar het ziekenhuis worden gebracht, nadat zij bij het zwemmen even ten zuiden van Paal 21 in moei lijkheden was gekomen. De vrouw raakte met haar 8-jarige dochtertje in een mui en werd door de krachtige ebstroom zeewaarts getrokken. Een familielid dat zich ze gevrijwaard van verantwoorde lijkheid voor het geval er onver hoopt financiële tegenvallers zou den ontstaan. Stille vennoten kunnen wel bestaan in een CV, maar niet in een BV. Jook Nauta en Hans Polman, algemeen directeur van OPP vormen de Raad van Commissarissen en houden toe zicht. Begin april is de werving begonnen van een architect voor de Groene plaats. Tot 1 mei konden zij zich aanmelden, waarna een selectie commissie zich over hun ideeën boog. Basis voor de architecten waren de uitgangspunten die de gemeenteraad had bekrachtigd na de diverse publieksavonden van de gemeente over de herinrichting van het centrum. De selectiecom missie bestond uit de leden van de raadscommissie Grondgebied, vertegenwoordigers van de gemeente en OPP en de Stichting Dorpsherstel. De selectiecommissie nodigde na de eerste bijeenkomst op basis van een zogeheten selectiedocu ment, opgesteld door adviseur Grontmij, zes architecten uit mee te dingen naar de opdracht. Zij kregen tijdens een tweede bijeen komst de gelegenheid dieper in te gaan op hun visies op de herinrich ting. In het selectiedocument staat vlakbij in de golven vermaakte, probeerde hulp te bieden. Dat werd gezien door de Texelse Reddings brigade die probeerde moeder en kind met een lijn naar het strand te halen. De situatie was verwarrend omdat er rond de plek meer baders waren, waarvan niet duidelijk was of ook zij in nood verkeerden. Mede daar door moest de lijnredding worden afgebroken en werden vrouw en kind door vrij zwemmende strand- wachters op het droge gebracht. dat maximaal vijf kandidaten zou den worden uitgenodigd, maar omdat twee architecten evenveel punten behaalden, werden het er zes. Op 12 juni had op basis van de gunningcriteria en puntentoe- deling de voorlopige gunning plaats, waarna Team 4 naar de rechter stapte. De kans bestaat dat de herinrich ting door het kort geding vertra ging oploopt. Volgens het selectie document had de architect in juli met een voorlopig ontwerp moeten beginnen, in september met het definitieve ontwerp en zou in november de bouwvoorbereiding moeten starten. In december 2010 zou de daadwerkelijke bouw moe ten beginnen. De fractie van Texel 2010 heeft direct na het bekend worden van het kort geding in een open brief opheldering gevraagd aan het col lege. De fractie wil weten waarom de politieke partijen niet actief geïnformeerd waren over de recht zaak en wat het college gaat doen om te voorkomen dat de gemeente na de problemen met Landsbanki opnieuw voor grote kosten komt te staan. De fractie wil ook weten hoe hoog de extra kosten voor deze gemeente nu zijn. Andere strandwachters brachten de overige drenkelingen in veilig heid, zodat vrijwel tegelijkertijd vier personen werden gered. Aan medische opvang mankeerde het niet want toevallig bevonden zich op het strand vier artsen die hun diensten aanboden. De Duitse vrouw had veel water binnengekre gen. Ze werd met de wippertruck en vervolgens de ambulance naar het Gemini Ziekenhuis in Den Hel der overgebracht. Tot donderdag avond bleef zij daar in observatie. Op de website van Leenders Archi tecten in Veghel, aan wie het teke nen van de Groeneplaats voorlopig is gegund, is te zien hoe het hart van Den Burg er in de toekomst ongeveer uit zou moeten zien. Er staan schetsen op van het gebouw dat moet verrijzen op de plek van het huidige raadshuis en waarin luxe appartementen, ruim ten voor bedrijven en een half verzonken parkeergarage moeten komen. De schetsen geven voor alsnog een eerste impressie. Hoe de Groeneplaats er echt uit komt te zien, moet duidelijk wor den als de voorlopige en defini tieve ontwerpen worden opge steld. Ook is het vooralsnog de vraag of het werk naar Leenders gaat, naar Team 4 of dat de aan besteding opnieuw wordt uitge voerd. Vast staat wel dat een voorlopig ontwerp aan de bevolking wordt voorgelegd tijdens een publieks- avond, zodat er nog opmerkingen over gemaakt kunnen worden. De website is te vinden op www.leen- dersarchitecten.nl. Plattegrond centrum Den Burg. Links de Groeneplaats en rechts het park.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 10