TESO-medewerkers werden helikopterpiloot
TEXELSE IQ COURANT
Daalder en Schlepers
genieten elke dag
Toekomst centrum in handen van BV's
Leenders schetst beeld centrum
VRIJDAG 14 AUGUSTUS 2009
Schlepers en Daalder kennen elkaar
al geruime tijd. Hun gezamenlijke
carrière startte bij TESO, waar ze
als verkeersopsteller aan wal werk
ten. Schlepers zou eigenlijk de zaak
van zijn vader overnemen, tot hij
een zwaar auto-ongeluk kreeg en
rigoureus het roer omgooide door
te kiezen voor een baan op grote
hoogte als helikopterpiloot. Hij ver
zamelde de benodigde dollars voor
een intensieve opleiding in de Ver
enigde Staten en vertrok. Daalder
had de luchtmacht (en F-16's) in zijn
hoofd, maar ook voor hem liep het
anders. Na een HBO-studie in Haar
lem volgde een uitgebreide proce
dure bij de luchtmacht voor de
G-17A is één van de 130 platforms in het Nederlandse deel van de Noordzee. opleiding tot F-16-pilOOt. Een hard-
'Cleared for take-off Maple 05',
klinkt het namens de luchtver
keersleiding op militair vliegveld
De Kooy. Captain Chris Schle
pers en first officer Martin Daal
der draaien met de helikopter de
startbaan op. De rotoren draaien,
het geluid is oorverdovend.
Gecontroleerd stijgt de heli op en
de neus duikt naar beneden. Als
redacteur van deze krant mag ik
een middag mee met deze twee
Texelaars. Om kennis te maken
met hun baan.
Ze vliegen vandaag voor het eerst
samen. Schlepers werkt vijf jaar bij
CHC Helicopters en is sinds een
maand captain, Daalder is bijna
anderhalf jaar in dienst. Ze kennen
elkaar al jaren en Schlepers heeft
de afgelopen anderhalf de carrière
van Daalder op de voet gevolgd. Hij
vindt het leuk nu als
team de helikopter te
besturen. 'Spannend!',
roepen de mannen in
koor. Maar de sfeer is
ontspannen en lachend
kijken ze elkaar aan.
Schlepers vervolgt:
'Ach we hebben één
keer eerder met elkaar in een kist
gezeten. Dat was in een zweefvlieg
tuig. Een klein verschil. Maar we
weten heel goed wat we aan elkaar
hebben, dus je hoeft je geen zorgen
te maken!'
Circa 45 minuten voor een vlucht
gaan de voorbereidingen van start,
waarbij ze onder meer kijken naar
de weersomstandigheden, het aan
tal passagiers, welke passagiers
het zijn en hoeveel brandstof ze
mee moeten nemen. Dat is elke
keer weer een rekensom. Daalder
legt uit: 'Als de kist vol passagiers
zit, kunnen we minder brandstof
meenemen en moet je inplannen
dat je onderweg tankt op een boor-
platform. Soms moet je kiezen voor
een volle tank en dan blijft er een
passagier achter. Die gaat met een
volgende vlucht mee.'
Terwijl het tweetal overlegt, krijg ik
officieel toestemming van de klant
- het Franse Gaz du France SUEZ
- mee te vliegen. Ik krijg een veilig-
heidspak aan (dat vacuüm trekt),
check me officieel in en meld me
voor de safety film. Samen met vijf
andere passagiers begeef ik me
naar de heli. We vliegen naar G-17A
en G-16A, twee van de in totaal
130(!) platforms in het Nederlandse
deel van de Noordzee. Na het
opstijgen en een moment van
opperste concentratie bij het twee
tal - de technische termen zijn niet
van de lucht - is het tijd op 2000
voet van het uitzicht te genieten.
Vanuit de kist is dit panoramisch. Ik
zie niet alleen de TESO- en de mari
nehaven, ook Texel ligt te schitteren
in de middagzon. Wanneer we ver
der de zee op vliegen, kan ik ook
Vlieland en Terschelling zien liggen.
De beide piloten wijzen me onder
weg op wetenswaardigheden. Een
tanker, grote en kleine boorplat-
forms en de aanwezigheid van mili
tair verkeer boven ons. Onderwijl is
er continu contact met de verkeers
leiding in Amsterdam.
Na 45 minuten komt het eerste plat
form in zicht. Daalder stuurt de kist
er behendig naar toe. Boven het
platform wordt de landing ingezet.
Een vreemde gewaarwording. Recht
boven het platform kun je het plat
form niet meer zien en heb je het
idee dat je in zee landt. Toch heb
ben we een paar seconden later
groene bodem onder de heli. Een
succesvolle landing. De
passagiers stappen uit,
anderen nemen hun
plaats in. Met een hand
jevol passagiers vervol
gen we onze weg. Een
tweede landing volgt op
een kleiner platform, G-
16A. De laatste etappe
terug naar De Kooy, met een volle
kist, duurt 45 minuten. Na bijna
twee uur vliegen, landen we in Den
Helder. De passagiers worden wak
ker en stappen uit. Voor hen is het
als de busverbinding naar huis.
Schlepers en Daalder draaien zich
om en kijken me vragend aan. 'En?'
Ik kan niet anders concluderen dan
dat ze een topbaan hebben...
Chris Schlepers (links) en Martin Daalder op hun eerste vlucht samen op boorplatform G-17A.
nekkige hooikoorts gooide uitein
delijk roet in het eten. Op Texel liep
hij Schlepers tegen het lijf. Die was
inmiddels werkzaam bij CHC Heli
copters in Den Helder, een lucht
vaartdienst die vluchten voor firma's
van boorplatforms verzorgt. Schle
pers solliciteerde 'wereldwijd', maar
belandde op de Kooy. 'Ik heb niet
alleen gesolliciteerd in Denemar
ken, Engeland of Noorwegen, ook
Soedan kreeg een brief. Maar geluk
kig was hier een plek voor me en
kon ik in Den Helder aan de slag. Zo
kan ik op Texel blijven wonen!'
Na diverse gesprekken met een
enthousiaste Schlepers en de bank
nam Daalder een paar maanden
later het vliegtuig naar de Bristow
Academy in Florida. Binnen een jaar
had hij 850 theorie-uren en 135
vlieguren op zijn naam. Met een
diploma op zak keerde hij terug
naar Nederland. 'Ik moest alleen
nog een instrument rating volgen in
Denemarken. In Florida is het bijna
altijd mooi weer en leer je niet alleen
op je instrumenten te vliegen. En
dat is voor Europa echt wel nodig.'
Terug uit Denemarken solliciteerde
hij bij CHC. 'Chris vertelde me dat
ze piloten zochten, dat was al voor
dat ik naar Florida vertrok. En dat
bleek ook zo te zijn, gelukkig.' Hoe
wel een helikopter geen F-16 is,
heeft hij 'een wereldbaan'. 'Ik geniet
elke dag. Bij mooi weer heb je een
pracht uitzicht en zit je ver boven
zee, wie doet je wat?' Schlepers:
'Met slecht weer heb je juist een
uitdaging. Dan loop je op je tenen
om de kist te besturen. Dan moet je
echt op je instrumenten vliegen en
je gevoel uitschakelen. Als dat lukt,
geeft dat elke keer weer een goed
gevoel!'
Mieke Smid
44.000 landingen
Schlepers en Daalder volgden een eenjarige HBO-opleiding aan de
Bristow Academy in Florida. Voor deze opleiding is geen specifieke
vooropleiding nodig, een HAVO-diploma is voldoende. Het is aan de
student zelf aan te tonen dat hij of zij in staat is de opleiding succes
vol af te ronden. Wel moet je kunnen aantonen dat je voldoende
Engels spreekt en schrijft en onderga je een medische keuring. Na
deze studie volgt een aparte instrumentrating van circa 50 uur. Na
ongeveer anderhalf jaar heb je 200 uur gevlogen en ben je kaar voor
een baan als helicopterpiloot. Momenteel zijn banen echter schaars,
ook bij CHC.
CHC heeft in Den Helder de afgelopen twee jaar een aanzienlijke
groei doorgemaakt. In totaal werken er 185 medewerkers, waaronder
70 piloten. De vloot is uitgebreid met zeven nieuwe kisten en telt 13
helicopters. CHC maakt jaarlijks gemiddeld 13.000 vlieguren, vervoert
100.000 passagiers en maakt circa 44.000 landingen.
Aanblik op een nieuwe Groeneplaats zoals Leenders Architecten die heeft geschetst. Links de Lindeboom en op de
achtergrond de hervormde kerk. (Schets Leenders Architecten)
De perikelen rond de aanbeste
ding van de Groeneplaats zijn de
afgelopen dagen veelbesproken
geweest. Het wekte vooral ver
bazing dat opnieuw dingen mis
gaan met een groot project. Een
paar zaken op een rij.
De gemeente is betrokken bij de
herinrichting van het centrum van
Den Burg, maar geen hoofdrolspe
ler. De gemeente heeft in april een
eigen BV opgericht (Gemeente
Texel Projecten BV) die samen met
OPP Texel BV de joint-venture
Centrumplan Den Burg BV (in
oprichting) vormt. Deze BV is zoge
zegd de werkmaatschappij waar
de besluiten worden genomen. De
directie is in handen van gemeen
tesecretaris Cock van Wijngaarden
en een manager van OPP, Philip
Bocxe. OPP, een volle dochter van
de Bank Nederlandse Gemeenten,
is een bedrijf dat geld steekt in de
ontwikkeling van onder meer
dorps- en stadscentra.
Naast Centrumplan Den Burg BV
bestaat ook nog een Centrumplan
Den Burg CV, een zogeheten com
manditaire vennootschap. Daarin
zitten de gemeente, OPP en de
gemeenteraad als stille vennoten.
Als stille vennoot kunnen zij geld
investeren in de herinrichting zon
der dat ze verantwoordelijk zijn
voor het geheel. Daardoor blijven
Drenkelinge (42)
naar ziekenhuis
Een 42-jarige Duitse vrouw
moest woensdagmiddag naar
het ziekenhuis worden gebracht,
nadat zij bij het zwemmen even
ten zuiden van Paal 21 in moei
lijkheden was gekomen.
De vrouw raakte met haar 8-jarige
dochtertje in een mui en werd door
de krachtige ebstroom zeewaarts
getrokken. Een familielid dat zich
ze gevrijwaard van verantwoorde
lijkheid voor het geval er onver
hoopt financiële tegenvallers zou
den ontstaan. Stille vennoten
kunnen wel bestaan in een CV,
maar niet in een BV. Jook Nauta en
Hans Polman, algemeen directeur
van OPP vormen de Raad van
Commissarissen en houden toe
zicht.
Begin april is de werving begonnen
van een architect voor de Groene
plaats. Tot 1 mei konden zij zich
aanmelden, waarna een selectie
commissie zich over hun ideeën
boog. Basis voor de architecten
waren de uitgangspunten die de
gemeenteraad had bekrachtigd na
de diverse publieksavonden van
de gemeente over de herinrichting
van het centrum. De selectiecom
missie bestond uit de leden van de
raadscommissie Grondgebied,
vertegenwoordigers van de
gemeente en OPP en de Stichting
Dorpsherstel.
De selectiecommissie nodigde na
de eerste bijeenkomst op basis
van een zogeheten selectiedocu
ment, opgesteld door adviseur
Grontmij, zes architecten uit mee
te dingen naar de opdracht. Zij
kregen tijdens een tweede bijeen
komst de gelegenheid dieper in te
gaan op hun visies op de herinrich
ting. In het selectiedocument staat
vlakbij in de golven vermaakte,
probeerde hulp te bieden. Dat werd
gezien door de Texelse Reddings
brigade die probeerde moeder en
kind met een lijn naar het strand te
halen.
De situatie was verwarrend omdat
er rond de plek meer baders waren,
waarvan niet duidelijk was of ook
zij in nood verkeerden. Mede daar
door moest de lijnredding worden
afgebroken en werden vrouw en
kind door vrij zwemmende strand-
wachters op het droge gebracht.
dat maximaal vijf kandidaten zou
den worden uitgenodigd, maar
omdat twee architecten evenveel
punten behaalden, werden het er
zes. Op 12 juni had op basis van
de gunningcriteria en puntentoe-
deling de voorlopige gunning
plaats, waarna Team 4 naar de
rechter stapte.
De kans bestaat dat de herinrich
ting door het kort geding vertra
ging oploopt. Volgens het selectie
document had de architect in juli
met een voorlopig ontwerp moeten
beginnen, in september met het
definitieve ontwerp en zou in
november de bouwvoorbereiding
moeten starten. In december 2010
zou de daadwerkelijke bouw moe
ten beginnen.
De fractie van Texel 2010 heeft
direct na het bekend worden van
het kort geding in een open brief
opheldering gevraagd aan het col
lege. De fractie wil weten waarom
de politieke partijen niet actief
geïnformeerd waren over de recht
zaak en wat het college gaat doen
om te voorkomen dat de gemeente
na de problemen met Landsbanki
opnieuw voor grote kosten komt te
staan. De fractie wil ook weten hoe
hoog de extra kosten voor deze
gemeente nu zijn.
Andere strandwachters brachten
de overige drenkelingen in veilig
heid, zodat vrijwel tegelijkertijd vier
personen werden gered.
Aan medische opvang mankeerde
het niet want toevallig bevonden
zich op het strand vier artsen die
hun diensten aanboden. De Duitse
vrouw had veel water binnengekre
gen. Ze werd met de wippertruck
en vervolgens de ambulance naar
het Gemini Ziekenhuis in Den Hel
der overgebracht. Tot donderdag
avond bleef zij daar in observatie.
Op de website van Leenders Archi
tecten in Veghel, aan wie het teke
nen van de Groeneplaats voorlopig
is gegund, is te zien hoe het hart
van Den Burg er in de toekomst
ongeveer uit zou moeten zien.
Er staan schetsen op van het
gebouw dat moet verrijzen op de
plek van het huidige raadshuis en
waarin luxe appartementen, ruim
ten voor bedrijven en een half
verzonken parkeergarage moeten
komen. De schetsen geven voor
alsnog een eerste impressie.
Hoe de Groeneplaats er echt uit
komt te zien, moet duidelijk wor
den als de voorlopige en defini
tieve ontwerpen worden opge
steld. Ook is het vooralsnog de
vraag of het werk naar Leenders
gaat, naar Team 4 of dat de aan
besteding opnieuw wordt uitge
voerd.
Vast staat wel dat een voorlopig
ontwerp aan de bevolking wordt
voorgelegd tijdens een publieks-
avond, zodat er nog opmerkingen
over gemaakt kunnen worden. De
website is te vinden op www.leen-
dersarchitecten.nl.
Plattegrond centrum Den Burg. Links de Groeneplaats en rechts het park.