Kerstboomverbod
dupeert winkeliers
TEXELSE 5 COURANT
'Horecarecht blokkeert ontwikkeling'
1
VRIJDAG 9 OKTOBER 2009
Paul Krugers, mede-eigenaar
van De Lindeboom, weet van het
bestaan van de horecarechten
op de Groeneplaats, maar kan
niet zeggen of dit van invloed is
op de voorgenomen ontwikke
ling van het centrum van Den
Burg. 'Het zat bij de overname
bij de deal, maar wordt pas
opportuun als er concrete plan
nen liggen.'
Krugers geeft aan de rechten tot
nu toe niet in zijn voordeel te heb
ben gebruikt. 'Het is leven en laten
leven. Wij gaan de Vietnamees op
festivals niet verbieden loempia's
te verkopen, net zoals de oliebol
lenbakker op de markt zijn gang
kan gaan. We zullen daar ook in de
toekomst op een goede manier
mee omgaan. Dat is ook in ons
belang. Ik denk dat de Lindeboom
gebaat is bij concentratie van hore
ca aan de Groeneplaats. Het zou
mooi zijn als bijvoorbeeld de piz
zeria aan de Kogerstraat naar het
plein komt. Hoe meer reuring, hoe
beter. Kunnen de horecazaken ook
samen iets op de Groeneplaats
organiseren.'
Krugers gaat niet zover dat de
horecarechten helemaal niet van
invloed zullen zijn. 'We moeten
meedenken over de vraag waar de
Groeneplaats begint en eindigt. Ik
hoop wel dat ze zo wijs zijn om het
Waaggebouw te verplaatsen, zodat
de Groeneplaats en de Vismarkt
twee knusse pleinen worden.'
Als eigenaar van het pand van De
Zwaan heeft ook Hans de Beer een
belang bij de Groeneplaats. 'Paul
Krugers heeft mij verteld dat hij
daar wat horeca aangaat alle macht
heeft. Hij kan wel zeggen dat hij
daar soepel mee omgaat, maar ik
ben er niet gerust op. Het kan bij
voorbeeld zijn dat Krugers er geen
bezwaar tegen heeft dat Bakker
Timmer er een theehuis vestigt,
mits er geen terras bij komt, omdat
dat hem klanten kost. Misschien
wil hij zelf op de Groeneplaats wel
een expressobar vestigen. Hoe ver
gaat zijn macht? In het verleden,
toen ik zelf De Zwaan exploiteerde,
heeft het recht mij beperkt in mijn
mogelijkheden. We wilden wel eens
wat organiseren op het plein, maar
kregen geen toestemming. Later
bleek dat Stiekema het niet wilde.
We hebben ook eens een aanvraag
gedaan om bij het toenmalige jazz
festival een tent neer te zetten op
de Groeneplaats, waarin elk café
iets kon doen. Ook dat heeft Ed
geblokkeerd. Henri (van der El, de
huidige uitbater van De Zwaan) is
er ook tegenaan gelopen. Dit hore
carecht is een drempel voor een
goede ontwikkeling van de Groene
plaats. Ik vind daarom dat het
recht terug moet naar de gemeen
te, zodat iedereen die daar wat
begint op gelijke voet staat.'
De ondernemersverenigingen
van Den Burg en De Cocksdorp
worden gedupeerd door het
kerstboomverbod. Zij hadden al
bomen besteld om ze in decem
ber op straat te zetten.
Ondernemersvereniging Den Burg
heeft voor tweeduizend euro aan
kerstbomen ingeslagen en De
Cocksdorp voor een iets lager
bedrag. Volgens secretaris Ton
Steenvoorden van de Durper
ondernemersvereniging had de
gemeente eerder van zich mogen
laten horen.
'In juli en augustus ben ik begon
nen met aanvragen van offertes en
er zijn nu 12 grote en 25 kleine
kerstbomen besteld. Dan krijg je te
horen dat je de bestelling maar
moet afblazen, maar dat kun je niet
maken. Je hebt je handtekening
eronder gezet. Als je zo'n besluit
neemt, doe dat dan meteen na de
kerst.'
Voorzitter Kees Klaassen van de
ondernemersvereniging in Den
Burg spreekt van een belachelijk
besluit. 'Het is uit preventief oog
punt, maar zo kan ik nog honderd
dingen bedenken. Er is een keer
iemand door een etalageruit geval
len, dus moeten we dan overal
maar stalen rolluiken aanbrengen?
Dit is een besluit dat zonder enige
vorm van vooroverleg wordt geno
men.' Hij hoopt dat het verbod
alsnog ongedaan kan worden
gemaakt. 'We hebben net plannen
ontwikkeld om de komende zeven
jaar voor €110.000,- in Den Burg te
investeren, maar op deze manier
kunnen we wel inpakken.'
In Oosterend kan het gevolgen
hebben voor de jaarlijkse kerst
markt. De ondernemersvereniging
bekijkt hoe ermee om te gaan.
Voorzitter Cor Bremer vindt het
jammer dat iedereen de gevolgen
moet dragen voor zaken die elders
zijn gebeurd. 'Dit is een kinderach
tig besluit.'
Voor De Koog heeft het verbod
geen gevolgen, omdat daar sinds
vorig jaar geen kerstbomen meer
in de Dorpsstraat staan. De
schoonvader van Rein Stam, voor
zitter van De Koog Baddorp, was
de vaste leverancier, maar daar is
een eind aan gekomen.
In het baddorp wordt nog bekeken
op welke manier de Dorpsstraat
met de kerstdagen kan worden
aangekleed. Volgens Stam hebben
zich de afgelopen twintig jaar dat
er kerstbomen stonden geen
excessen voorgedaan. 'Er is er wel
eens een boom omgewaaid, maar
brand hebben we niet meege
maakt. Je krijgt ze niet eens in de
fik omdat ze nog nat zijn.'
Wat ik zeggen wou
Königin Luise
In maandblad De Blauwe Wimpel
van juli 1977 gaf medewerker L.
von Münching nog de volgende
informatie over de Königin Luise,
waarover in de Texelse Courant
van vrijdag wordt geschreven.
Het schip was een Seebaddamp-
fer, wat wil zeggen dat het behoor
de tot de kleine groep schepen die
de dienst onderhielden tussen Bre
merhaven en Hamburg/Cuxhaven
en het zeebad Helgoland en de
nabijgelegen eilanden Norderney
en Sylt.
Engeland en België verklaarden op
4 augustus 1914 de oorlog aan
Duitsland. Nog diezelfde dag gaf
de Duitse marineleiding opdracht
de in 1913 gebouwde en dus nog
gloednieuwe Königin Luise te ver
bouwen tot hulpmijnenlegger. Een
dag later al kreeg de commandant
het bevel uit te varen en mijnen te
leggen voor de Britse kust, maar
niet noordelijker dan 53* NB.
De kleine Königin Luise had een
zwarte romp gekregen en de beide
gele schoorstenen een zwarte top,
zodat het silhouet wat leek op de
schepen van de Stoomvaart Maat
schappij Zeeland. Men hoopte dat
het schip daardoor onopgemerkt
zou blijven.
Onder bevel van Korvetten kapitan
Biermann ging de Königin Luise
vanuit Wilhelmshaven naar zee,
hoewel de bewapening van twee
kanons van 8,8 cm nog niet was
aangebracht en het schip niets
anders bezat dan twee reolverka-
nons van 3,7 cm.
Op het middaguur van 5 augustus
1914 aangekomen voor de mon
ding van de Theems werd de Köni
gin Luise opgemerkt door de Britse
lichte kruiser Amphion. Het Duitse
schip vervolgde zo snel mogelijk
haar koers in zuidelijke richting en
wierp tegelijk de aan boord zijnde
mijnen. Maar al bereikte het schip
een snelheid van 21 knopen,
Engelse torpedobootjagers haal
den het in en brachten het in korte
tijd tot zinken, waarbij 76 opvaren
den omkwamen. Een aantal over
levenden werd door de Engelsen
uit het water gehaald en aan boord
van de Amphion gebracht.
Op 6 augustus, dus een dag later,
naderde de kruiser het gebied waar
de Königin Luise tot zinken was
gebracht. Daar liep het op één van
de Duitse mijnen en ging onder,
waarbij 150 man omkwamen,
waaronder ook 18 geredden van
de Duitse hulpmijnenlegger
Kees de Haas,
redactie De Blauwe Wimpel,
Baarn.
Wat ik zeggen wou
Vuurtorenweg
De Vuurtorenweg lijkt soms wel
een racebaan. Wat te denken van
de overlast van scheurende auto's
heen en weer naar de vuurtoren.
Vandaag heb ik mijn zevende kat
van de weg moeten schrapen.
Gefeliciteerd toeristen (of liever:
terroristen), jullie hebben het weer
voor elkaar. Even de nieuwe Por
sche uitlaten.
Honden, katten, egels, alles moet
plat. Zelfs als ik gewoon bij de bus
halte sta, worden bijna mijn tenen
eraf gereden. Ik had er voor de
££6
Wat ik
zeggen wou
flrirooN Goes
Kerstbomenleed
'Wonen en horeca
slechte combinatie'
Als zich na de herinrichting meer
horeca aan de Groeneplaats
concentreert, krijgt Ed Stiekema
dan alsnog zijn zin? De gemeen
te heeft dat immers in 1994 met
hem afgesproken.
Stiekema: 'Dat is nog maar de
vraag. In mijn visie verhuizen de
bestaande horecabedrijven naar
de Groeneplaats. Maar als er nieu
we zaken komen, dan beconcur
reren die de bestaande. De groot
ste fout die ze maken is de bouw
van al die woningen. Horeca en
wonen is de slechtst denkbare
combinatie. Dat heb ik ondervon
den. Die linkse lieden die dit beden
ken, realiseren zich niet wat de
horecaondernemers die zich daar
vestigen boven het hoofd hangt.
Dat ze hun handen vol hebben om
mensen om drie uur 's nachts in de
taxi te krijgen en dat bewoners
daar eindeloos over gaan klagen.
Zelf had ik in de Zwaanstraat jaren
lang te maken met klagende
omwonenden.'
Prijs luchtvaart
Antoinette Stiehl
De oud-Texelse Antoinette Stiehl
heeft een belangrijke prijs gekre
gen van de luchtvaartindustrie
voor haar werk als technicus bij
Martinair.
Stiehl is uitgeroepen tot beste
technisch uitvoerend medewerker,
wat haar een DAM RA Award ople
verde. DAMRA is een samenwer
kingsverband van Martinair, Trans-
avia, KLM Cityhopper en Nayak
Aircraft Services dat zijn best doet
belangstelling bij jongeren te kwe
ken voor een baan in de luchtvaart
industrie.
Volgens juryvoorzitter en oud-ver
keersvlieger Benno Baksteen dankt
Stiehl de onderscheiding onder
meer aan het vertrouwen dat col
lega's in haar hebben. 'Een van
hen schreef in de voordracht zo
aan boord te stappen van een
vliegtuig dat door Antoinette is
geïnspecteerd, onderhouden en
afgetekend.' Volgens Baksteen
omschrijft die ene zin precies waar
het allemaal om draait in de lucht
vaartindustrie.
De oud-Texelse werkt sinds een
paar jaar bij Martinair. Ze had aan
vankelijk geen belangstelling in de
luchtvaart en wilde secretaresse
worden. Na de HAVO volgde ze
een opleiding vliegtuigonderhoud
aan de NLC in Hoofddorp en kwam
ze bij Martinair terecht. In 2006
werd ze daar de eerste vrouwelijke
bevoegde van de technische dienst
(zie foto).
Reddingboten van de KNRM, de brandweer, het oliebestrijdingsvaar-
tuig Nomad uit Harlingen, de havendienst en de sleper Alcmaria van
Ooms werkten maandag samen in een grote oefening voor de haven
van Oudeschild. Volgens het scenario was brand uitgebroken op de
Terschelling van de kustwacht, was een bemanningslid ernstig
gewond geraakt en verloor het schip de complete lading gasolie op
de Waddenzee. Het verloop van de oefening moet nog met de ver
schillende partijen worden besproken.
Met dans en een muzikaal optreden is De Akker in Oosterend woens
dagochtend op bijzondere wijze aan de Kinderboekenweek begon
nen. De kinderen dansten op het plein een 'fruitshake' en de leer
krachten playbackten aan een ontbijttafel een liedje over eten
Daarbij hielden ze spullen omhoog waarover werd gezongen. Het
optreden werd gevolgd door een voorleesontbijt in de klassen.
De Akker besteedt liefst drie weken lang op diverse manieren aan
dacht aan het thema 'eten en snoepen' van de Kinderboekenweek.
Het thema wordt na de herfstvakantie afgesloten met een gezamen
lijke maaltijd waarbij de kinderen een zo gezond mogelijke lunch
moeten meenemen. <foio jwwo
veiligheid een bankje en een tafel
neergezet, maar het bankje werd
gesloopt en de tafel iedere keer in
de sloot gegooid.
Voor mijn katten (Pudelingtarzan,
Max, Maxienne, Micky, Mickey,
Pucky en Panter) is het in ieder
geval te laat. Wie wil de vijf overge
bleven katten redden?
Familie Boon,
Vuurtorenweg,
De Cocksdorp.
Antoinette Stiehl (rechts) is door de luchtvaartindustrie uitgeroepen tot
beste technisch medewerker. De oud-Texelse kreeg daarvoor een
DAMRA Award, een kunstwerk van vliegtuigonderdelen en een
belangrijke onderscheiding in de luchtvaartindustrie (zie artikel).
Biovergisting
Hier wat aanvullende informatie over
de biovergistinginstallatie bij Ooste
rend.
Het plan bij de Oostkaap van de
gebroeders Smit behelst een schuur
van 60 bij 30 meter en nog zes grote
silo's van 25 tot 30 meter doorsnee.
Er moet 25.000 ton materiaal vergist
gaan worden, waarvan minstens 60
procent van Texel komt, hoofdzake
lijk snijmaïs. De ovenge 40 procent
(10.000 ton) bestaat uit kippen- en
varkensstront. Dit moet met grote
vrachtwagens vanuit de haven van
Oudeschild naar het bedrijf van de
gebroeders Smit worden aange
voerd, over de smalle weggetjes
rondom Oosterend. De politiek
vreest dan ook naast stankoverlast
een flinke belasting van het wegen
net.
'We hebben één keer de geur van
kippenstront in Oudeschild meege
maakt, dat willen we niet nog een
keer', zei Alfred Schaatsenberg
(PvdA). Jur Schuiringa (WD) denkt
met dat we de Veluwe moeten leeg-
rijden om het op Texel te vergisten.
"We mogen Texel niet verpesten om
tegen elke prijs duurzaam en zelf
voorzienend te zijn', zegt Marijke
Eelman (CDA). Zij had ook veel pro
blemen met de locatie in de oude
polder en vroeg zich af of er geen
andere plek te vinden is;
De Raad van State oordeelde in
2007 dat het opwekken van energie
geen agrarisch product is en dus
met thuis hoort op een agrarisch
bedrijf. Drie procent zou voor eigen
gebruik zijn en 97 procent voor 'ver
koop'. 'Het oordeel van de Raad van
State is glashelder, maar het college
wil het blijkbaar opnieuw proberen
aldus de bewoners.
In de krant wordt gesuggereerd dat
Willem Hart iets gezegd zou hebben.
Dit is niet het geval geweest en
betreft stemmingmakerij.
Els Jak,
Oosterend
Naschrift redactie:
Het in de krant van vrijdag gepubli
ceerde citaat van Willem Hart is
afkomstig uit een schriftelijke ver
klaring.
Reuring rond
verkeersmaatje
Een 'verkeersmaatje' heeft enige
reuring veroorzaakt in De Koog.
Ries de Winter had er één langs
de Boodtlaan gezet om verkeer
minder hard te laten rijden, maar
na een paar dagen was het knal
gele poppetje verdwenen.
De Winter hing in het dorp meteen
flyers op om het circa één meter
hoge poppetje met een vlag in de
hand terug te vinden. Bewijzen dat
het verkeersmaatje gestolen was,
had hij met, dus hij hield er maar op
dat iemand anders kennelijk ook
graag een verkeersmaatje wilde
hebben. De actie had succes, het
poppetje keerde woensdag weer
terug. Volgens De Winter wordt
vaak te hard gereden op de Boodt
laan. 'Er worden snelheden van 70
tot 80 kilometer per uur gehaald.
Vooral taxi's rijden hard voorbij.' Er
geldt een maximum snelheid van 30
km per uur.
'Met zo'n verkeersmaatje proberen
we mensen er op een vnendelijke
manier van bewust te maken dat er
onverwacht kinderen kunnen over
steken.' De Winter had ook eigen
handig een bord met 30 km langs
de Boodtlaan geplaatst. Dat is
eveneens verdwenen en nog niet
terecht.
Kunstenaars
exposeren
De 63 leden tellende Texelse
kunstenaarsvereniging Zout
houdt ook dit jaar een geza
menlijke expositie in combinatie
met een open atelierroute. De
leden stellen daarbij hun werk
ruimten open voor Texelaars en
toeristen.
In 2007 en 2008 trok de tentoon
stelling 1000 en 1200 bezoekers,
de open atelierroute 400 en 450
bezoekers. Zout hoopt dat die stij
gende tendens zich ook dit jaar zal
aftekenen. De gemeente steunt het
evenement met een bijdrage van
maximaal €5.000,- in het tekort en
volgt daarmee het advies van de
Adviescommissie Cultuurbeleid