Sport
TEXELSE 7 COURANT
Karters sluiten zich aan bij MAB
Subsidie voor natuurprojecten
'Bij Orléans horen we een rammelend geluid'
Driebanders beleven goede start
Karters tijdens de sleuteldag die zondag werd gehouden in bij Garage Dros in Eierland. [Foto M&t-Peier Graad
Kart Racing Texel is opgegaan in
de MAB-club. Leden van beide
clubs hebben daartoe besloten
tijdens een bijzondere ledenver
gadering eerder dit jaar. De kart-
club telt 35 tot 40 leden. De
coureurs en hun monteurs blij
ven elke zondagmorgen trainen
op de kartingbaan aan de Aken-
buurt, maar kunnen wel gebruik
maken van het clubgebouw en
andere voorzieningen van de
MAB.
Na jaren een wat kwakkelend
bestaan te hebben geleid, bruist
het sinds een paar jaar weer van
de activiteiten binnen de kartclub.
Het ledental is flink aangegroeid,
met name door de komst van veel
jongeren. Op de baan van Sjors
Dekker worden zondagmorgen van
10.00 tot 12.00 uur wedstrijden
gehouden en in de zomer wordt
ook op woensdagavond gereden.
En met enige regelmaat worden
sleuteldagen gehouden, zoals
afgelopen zondag bij Garage Dros
in Eierland. Niemand minder dan
Robbert de Boer en Jerom Bult,
twee landelijk bekende kartcory-
feeën, waren naar het eiland geko
men de jeugd en ouderen de fijne
kneepjes bij te brengen. Over de
afstelling van voor- en achterassen
en andere delen van de karts, maar
ook de rijtechniek van de coureurs
werd bijgeschaafd. Niet overbodig,
want de snelheid van de karretjes
kan hoog oplopen. Op Texel wordt
op het rechte eind 80 km/uur
gehaald, op de grotere circuits aan
de overkant gaan ze circa 130 km/
uur.
De vele raakvlakken tussen de
kartclub en de MAB en de goede
contacten vormden de basis voor
het samengaan. In praktisch
opzicht is voordeel te behalen.
'Een goede verzekering is belang
rijk bij dit soort sporten', vertelt
Mark-Peter Graaf namens de kar
ters. Peerke Reijnders, secretaris
van de MAB: 'Wij zijn verzekerd via
de Nederlandse Autosport Bond,
daar kunnen de karters op meelif
ten. We hebben ook een website
en een tel- en transpondersysteem
waarvan de karters gebruik kunnen
maken.' De karpers presenteren
zich ook op de Demodag die de
MAB volgend jaar houdt. Ze wor
den na de auto- en motorcrossers,
de trial en de oriëntatieritten de
vijfde sectie binnen de MAB, waar
van het ledental nu op ruim 400
komt. Graaf: 'We hebben binnen
de club een eigen commissie en
regelen onze eigen zaakjes. Als
afdeling binnen de MAB staan we
sterker.'
Wie interesse heeft in karten kan
op zondagmorgen een kijkje nemen
op het circuit aan de Akenbuurt.
Ook jeugd (vanaf een jaar of acht)
is welkom. Graaf raadt het al te
enthousiaste Texelaars af om op
Marktplaats meteen een kart aan
te schaffen. 'Binnen de club is een
levendige uitwisseling van karts en
materiaal.'
De meeste driebanders van bil
jartclub DVO zijn de zomer goed
doorgekomen. Is het gebruike
lijk dat na een pauze van vier
maanden het aantal te maken
caramboles gelijk blijft of naar
beneden gaat, dit jaar heeft een
groot aantal spelers zich opmer
kelijk verbeterd.
Zo zijn de nummers een, twee en
drie maar liefst twee caramboles
gestegen. Ruud Mets moet nu elf
caramboles maken, Ab Witte negen
en Cor Elsendoorn ook elf. Dat
zo'n stijging een hoge positie
garandeert, is niet altijd het geval.
Ook Cees van Lenten steeg twee
caramboles (naar negen), maar
staat op de zestiende van achttien
plaatsen. Ab Witte, die in zijn
spaarzame vrije tijd veel aan de
biljarttafel is te vinden, bewees dat
oefening resultaat kunst baart.
Hoge series werden in de eerste
weken op tafel gelegd door Ruud
Mets (die met zeven caramboles
zijn hoogste serie ooit speelde),
Jan Witte (zes), Ab-jan Witte (zes)
en Gerard Appelman en Cees van
Lenten (beiden vijf). Van Lenten
speelde bovendien de kortste par
tij tot nu toe. Deze was in zes beur
ten beslist.
De laatste speelavond van de
maand was ook goed voor Jan
Witte, die naar twaalf caramboles
steeg. Verloor hij in een matige
partij nog van Mets, de twee daar
op volgende partijen won hij in
zestien en vijftien beurten, waarbij
Martien van de Wetering nog maar
één carambole nodig had voor
remise. Ook de partij tussen Jan
Bakker en Ab Witte werd op het
scherpst van de snede gestreden.
Bakker kwam in dertien beurten
één carambole te kort.
Henk Prins en Henk Aubertijn, die
beiden matig aan het seizoen
begonnen, blijken weer op het
goede spoor te zijn. Hun onderlin
ge partij werd in dertien beurten
met 9-7 beslist in het voordeel van
Aubertijn.
Waarschijnlijk voor de laatste
keer verstrekt de provincie sub
sidie voor kleinschalige bescher
mingsmaatregelen voor bedreig
de planten en dieren. Aanvragen
worden behandeld op volgorde
van binnenkomst.
De subsidie is bedoeld voor
gemeenten, waterschappen, vrij-
willigersgroepen en natuurorgani
saties, maar ook voor particulieren.
Zij kunnen zelfs tot 100 procent
subsidie krijgen. Het gaat hierbij
om relatief kleinschalige maatrege
len om zeldzame soorten te hel
pen.
Meestal gaat het om de aanleg van
voedsel-, voortplantings-, of schuil
plaatsen. Bijvoorbeeld het maken
van nestgelegenheid voor ijsvogels
of visdiefjes, het aanleggen van
plasdrasoevers voor de noordse
woelmuis of het verbeteren van de
waterkwaliteit voor bittervoorn.
Vaak profiteren meerdere soorten
van een genomen maatregel.
Op www.noord-holland.nl (subsi
dieloket) en op www.landschap-
noordholland.nl/subsidiesoorten-
beheer php is een rapport te vinden
over de dertig soorten waarvoor
subsidie mogelijk is.
Voor vragen over de subsidie en de
procedure kan contact worden
opgenomen met de provincie, tel.
0800-9986734. Mensen die advies
willen hebben over het aanvragen
van de subsidie kunnen contact
opnemen met Jeanine Hamers van
Landschap Noord-Holland, tel.
088-0064444.
Op verzoek van de Texelse Cou
rant hield fotograaf Olivier Schil
ling uit Den Hoorn een week lang
een weblog bij over de Haarlem
Banjul Challenge, een rally naar
Gambia voor een goed doel,
waarin hij als bijrijder van chauf
feur Gert-Jan de Vreugt meereed
tot in Spanje. Over een ramme
lend geluid, afgebroken remblok-
ken, flessen frituurvet, ravijnen en
haarspeldbochten en de eiland-
roots. Het complete weblog is te
lezen via www.texelsecourant.nl.
(Donderdag)
Het idee is dat je een auto
optuigt/klaarmaakt voor de barre
tocht door de Sahara en West-Afrika
en aan het einde van de rit het voer
tuig, inclusief alles wat enn zit, veilt
voor een plaatselijk goed doel. Het
goede doel is de stichting Kinderen
van Gambia, zodat het vorig jaar
daar opgezette agrarische project
nu ook afgerond kan worden. Met
dit project wordt beoogd de men
sen de mogelijkheid te geven zelf
voedsel te verbouwen in het droge
seizoen. Normaal gesproken is het
niet mogelijk om in die periode zon
der goede irrigatiemiddelen en land-
bouwmaterieel voedsel te verbou
wen.
(Vrijdag)
Vanmiddag door Gert-Jan opge
haald en op weg naar de boot van
13.00 uur met het 'roze gevaar'
eerst op weg naar IJmuiden, waar
we Mirjam ophalen. Bij Mirjam is
inderdaad alles roze: koffers, kle
ding, broeken, hoeden etc., veel
spullen ook Hier in IJmuiden ver
zamelen, eten en dan op weg naar
Haarlem, waar we nog meer men
sen ontmoeten die mee gaan. In
Haarlem kunnen er ook een aantal
wielen uit onze auto die we voor
anderen meegenomen hebben.
Daarna door naar Tilburg, waar we
beginnen met een feestje. Eén van
de deelnemers is jarig. Morgen ver
trek 9.30 uur vanuit Tilburg richting
Antwerpen, waarvandaan we om
12.00 uur officieel starten, met
motorescorte de stad uit, daarna
gas richting Midden-Franknjk.
(Zaterdag)
Tegen vijven vandaag op de nng
rond Parijs, die één grote file lijkt te
zijn op zaterdagmiddag! Na ander
half uur stapvoets te hebben gere
den, kunnen we eindelijk weer het
gas indrukken. In de buurt van
Orleans horen we een rammelend
geluid, dus langs de kant en een
rondje rond de auto, niks te zien
eigenlijk. Weer op weg, maar bij het
eerste stoplicht doen de remmen
wel wat raar, weer langs de kant en
ai gauw blijkt dat de remblokken
van de achterwielen afgebroken zijn.
Hmm, dat is minder, maar de motor
doet het nog dus we gaan weer op
pad, dan maar alleen op de hand
rem remmen. Want ja, landrovers
zijn een beetje bijzondere auto's en
ook nu blijkt dat weer de rem en de
handrem werken apart van elkaar
en niet zoals bij de meeste auto's
met elkaar.
(Zondag)
Vanmorgen eerst ergens langs de
weg bij een picnickplaats ontbijt
gemaakt en koffie gezet. Daarna
plan de campagne gemaakt, gaan
we op zoek naar een garage die ons
kan en wil helpen op zondag of rij
den we door en gaan we morgen,
maandag op zoek naar een repara
teur? We besluiten het tweede te
doen en gaan vandaag proberen
zo'n 300 kilometer voorbij Madrid
een camping te vinden. Maar nu
geeft de Discovery van Tom en
Dries problemen, hij lijkt te warm te
worden en trekkracht te verliezen.
Misschien komt dat tweede wel
doordat ze bij iedere tank diesel één
of twee flessen frituurvet doen om
diesel te sparen...
(Maandag)
ledereen was vandaag wat later
wakker dan gepland, beetje slaap
heeft iedereen goed gedaan, was
kennelijk nodig. In het dorp wat
broodjes gekocht voor ontbijt en op
zoek naar een garage om te kijken
wat we kunnen fiksen voor de rem.
ledereen wijst ons naar elkaar door
en bij de laatste knjgen we het adres
van een grote sloop in de buurt. In
de buurt is dan weer 30 kilometer
off-road rijden over wegen met
gaten erin. Na drie kwartier stuiteren
en rammelen, komt de sloop inzicht,
ze zijn met extreem aardig hier, maar
er gaat iemand met ons mee om het
juiste onderdeel te demonteren.
Het is nu nog ongeveer 450 km naar
Sotogrande, we rijden op Grenada,
na een spannende en vermoeiende
rit door de bergen. Behoorlijk ver
moeiend en inspannend, zeker
omdat we in een auto rijden die bij
na 3 ton (3000 kg) weegt en soms
wel eens wat moeite heeft met een
heuvel op, maar naar beneden des
te harder gaat. Maar als je geen
haast hebt, is het prima te doen.
Langs ravijnen en haarspeldbochten
en wegwerkers die in die bochten
doodleuk aan het asfalteren zijn. En
Klaverjasclub Den Burg begon
het seizoen maandag met acht
tien koppels. Titelkandidaten
Erik Boogaard en Rob Stapersma
namen op de eerste speelronde
direct de leiding.
Na een spannende competitie, die
pas op de laatste avond werd
beslist, moesten Boogaard en Sta
persma vorig jaar genoegen nemen
met een tweede plaats. Dit jaar lij
ken ze vast van plan de titel te pak-
eindelijk na uren bergen, wijnbouw
en olijfbomen zover het oog reikt,
komt de Middellandse Zee inzicht.
En wat was ik blij, eindelijk... water,
beter nog zeewater Zullen toch
wel de eilandroots zijn denk ik, van
zeewater word ik blij.
(Dinsdag)
Vandaag vroeg opgestaan 6.15 uur,
ik nj mee naar Malaga vanwaar mijn
vliegtuig vertrekt. Eén van de obers
van het hotel moet vandaag om
7.00 uur nchting Malaga, dus ik kan
meerijden naar het vliegveld. Als we
vertrekken is het nog donker, het is
zo'n 150 km naar Malaga. Het
Spaanse vervoermiddel rijdt op die
sel, in dit geval een Peugeot 205 D,
waaraan alles rammelt en trilt als hij
harder njdt dan 110 km/u. En dat
doen we dus...
Na anderhalf uur scheuren in deze
rammelbak, arriveer ik zonder kleer
scheuren op Malaga Airport. Waar ik
vrij snel een ticket kan bemachtigen
en voor iets meer dan 200 euro kan
ik om 10.40 uur met een vlucht mee
van Transavia naar Amsterdam
(Schiphol). We vertrekken uiteraard
De week van...
Hans Witte
Hans Witte is de volgende blogger
in de serie De week van... Hij gaat
als onderzoeker voor het NIOZ
mee aan boord van de Stad
Amsterdam, die in het voetspoor
van Darwin rond de wereld vaart.
ken. Ze gingen sterk van start met
een partij van even boven de 2200
punten. Daarna volgden nog drie
solide partijen, tot een totaal van
7441 punten.
Gerda Veeger werd als vaste maat
van Freek Veeger vervangen door
routinier Piet van der Slikke. Na een
kalme opening perste het gelegen
heidsduo er een daverend slotak
koord uit, met een partij van ruim
boven de 2200. Zij kwamen op een
totaal van 7107 punten. Bart Weijdt
met vertraging, maar na twee en
een half uur vliegen, zien we het
grijze Nederland onder ons verschij
nen. Na aiim een uur gewacht te
hebben op de bagage, kan ik dan
toch tegen drieën door de douane,
ook dat gaat goed, ondanks dat ik
een beetje op een struikrover lijk. En
zo arriveer ik met bootje 6 weer op
Texel.
Sportstimulering
In samenwerking met enkele
sportaanbieders verzorgt Sport
service Texel onder de naam
MOVE een sportstimulerings-
project voor mensen met een
chronische aandoening.
Het project richt zich in de eerste
plaats op mensen met astma, dia
betes, COPD of reuma, maar ook
anderen zijn welkom. Deelnemers
kunnen in twee periodes van acht
weken aan maximaal vier sportieve
activiteiten meedoen. Er is keus uit
werelddansen, zwemmen, fietsen,
nordic walking, dynamic tennis,
indoor cycling, easy tennis, en car-
diofitness. Het project duurt van 26
oktober tot 15 maart.
Deelname kost €45,- per periode,
mensen die zich voor twee perio
des opgeven, betalen €85.-.
Voor aanmeldingen en inlichtingen,
tel. 322815.
en Willem Koomen werden derde
met 7069 punten.
Arend Dijker en Piet Moree speel
den wisselvallig. Een matige ope
ning tegen de rondewinnaars werd
gevolgd door twee hoge scores,
waarna het in de laatste partij weer
een stuk minder ging. Ondanks dat
was de score van 6777 punten
goed voor een vierde plaats.
Marja en Martien Bakelaar hadden
het aan een sterk slot te danken dat
VRIJDAG 9 OKTOBER 2009
Coopertest
Op de atletiekbaan aan de Haffel-
derweg in Den Burg wordt dinsdag
13 oktober een coopertest gehou
den. Leden van sportverenigingen,
maar vooral ook anderen, kunnen
hier zien hoe het met hun conditie
is gesteld.
Bij een coopertest wordt twaalf
minuten hardgelopen, waarna de
afgelegde afstand wordt gemeten.
Deelnemers worden om 19.00 uur
verwacht, deelname is gratis.
Voor meer informatie: Sportservice
Texel (tel. 322815) en Jan Zijm (tel.
314205).
Scholierenveldloop
In samenwerking met de atle
tiekvereniging verzorgt Sport
service Texel woensdag 14
oktober voor de zevende keer
een scholierenveldloop.
De veldloop is bedoeld voor kinde
ren vanaf groep 2 van de basis
school tot de hoogste klassen van
het middelbaar onderwijs. Net als
vorig jaar wordt een parcours van
1000 meter gelopen op en rond de
atletiekbaan op sportpark Zuid in
Den Burg. De eerste start is om
15.00 uur. Deelnemers kunnen zich
inschrijven met het formulier dat ze
op school hebben ontvangen.
Deelname is gratis. Er wordt gestart
in de categorieën tot en met 8 jaar,
9 jaar, 10 jaar, 11 jaar en ouder
(basisschool), eerste klas en hoger
(middelbaar onderwijs).
Randstad
Eilandcompetitie
Veld A
19.00 NIOZ 2-PFB Gea's
19.45 Gea's-Tevoko (j) NIOZ 2
20.30 Interieurb.-Slik's T evoko (j)
21.15 Falcon-Wessels Interieurb.
22.00 Mantje-Rabo Falcon
Veld B
19.00 Jozefschool-Campings NBC
19.45 NBC-SVC Campings
20.30 Kooger-Sportief SVC
21.15 RAB-AH Kooger
22.00 Prinsen-Vlinderwinkel RAB
Veld C
19.00 Otto's-Krim Klif 23
19.45 Klif 23-Moorman Knm
20.30 De Waal-Sportshop Moorm.
21.15 De Rog-Timmer's Sportshop
22.00 Kapper-Salique De Rog
Wedstrijdleiding Klif 23 en Gertha
(tel. 322434)
Uitslagen:
CVI-Randsiad 1-2: Super de Boer-NIOZ 1
0-3: De Prinsen van Texel-Paal 28/De Knm
1-2: Vlinderwmkel-Texelse Autocentrale 3-
0; Kobeko-Cocky's Kapsalon 1-2, Interi-
eurbouw Texel-PFB 2-1, Gea's viswijven-
Mantje 0-3: Falcon-NIOZ 2 3-0;
Ecotiem-Rabobank 0-3; Bouwcenter RAB-
Slik's werk iizersterk 1-2: Albert Heijn-
Tevoko jeugd 0-3, Bar Sportief-SVC 2-1,
Kapsalon Salique-NBC Eelman Partners
0-3; De Kapper-Jozetschool 1-2 Texel-
campmgs-Piet Kooger 3-0.
Geslaagd
Maarten Minnes
is aan de Hoge-
school In Holland
in Haarlem
geslaagd voor de
opleiding Media
en Entertainment
Management.
Marita Dijks
hoorn (26) uit Den
Burg is aan de
Universiteit van
Utrecht afgestu
deerd in de
Wetenschaps
communicatie,
nchting Natuur en
Milieu Educatie (NME), en mag zich
nu Master of Science noemen. Ze
heeft een parttime baan gevonden
bij het NME-centrum in de Hortus
Botanicus in Amsterdam. Om ook
les te kunnen geven op basisscho
len, is Dijkshoorn een avondstudie
PABO begonnen
zij nog vijfde werden (6565 pun
ten).
De Texelse kampioenen Bas Tromp
en Frans Stark kwamen met verder
dan de achtste plaats. De clubkam
pioenen van vong jaar, Erik Jan
Geus en John Vlaming, moesten
zelfs genoegen nemen met een
15de plaats.
Het gemiddelde was met 6297 pun
ten aan de lage kant. Ook het aantal
marsen was met 29 niet opvallend.
Sterke opening van klaverjassers
0