Sport TEXELSE 7 COURANT Karters sluiten zich aan bij MAB Subsidie voor natuurprojecten 'Bij Orléans horen we een rammelend geluid' Driebanders beleven goede start Karters tijdens de sleuteldag die zondag werd gehouden in bij Garage Dros in Eierland. [Foto M&t-Peier Graad Kart Racing Texel is opgegaan in de MAB-club. Leden van beide clubs hebben daartoe besloten tijdens een bijzondere ledenver gadering eerder dit jaar. De kart- club telt 35 tot 40 leden. De coureurs en hun monteurs blij ven elke zondagmorgen trainen op de kartingbaan aan de Aken- buurt, maar kunnen wel gebruik maken van het clubgebouw en andere voorzieningen van de MAB. Na jaren een wat kwakkelend bestaan te hebben geleid, bruist het sinds een paar jaar weer van de activiteiten binnen de kartclub. Het ledental is flink aangegroeid, met name door de komst van veel jongeren. Op de baan van Sjors Dekker worden zondagmorgen van 10.00 tot 12.00 uur wedstrijden gehouden en in de zomer wordt ook op woensdagavond gereden. En met enige regelmaat worden sleuteldagen gehouden, zoals afgelopen zondag bij Garage Dros in Eierland. Niemand minder dan Robbert de Boer en Jerom Bult, twee landelijk bekende kartcory- feeën, waren naar het eiland geko men de jeugd en ouderen de fijne kneepjes bij te brengen. Over de afstelling van voor- en achterassen en andere delen van de karts, maar ook de rijtechniek van de coureurs werd bijgeschaafd. Niet overbodig, want de snelheid van de karretjes kan hoog oplopen. Op Texel wordt op het rechte eind 80 km/uur gehaald, op de grotere circuits aan de overkant gaan ze circa 130 km/ uur. De vele raakvlakken tussen de kartclub en de MAB en de goede contacten vormden de basis voor het samengaan. In praktisch opzicht is voordeel te behalen. 'Een goede verzekering is belang rijk bij dit soort sporten', vertelt Mark-Peter Graaf namens de kar ters. Peerke Reijnders, secretaris van de MAB: 'Wij zijn verzekerd via de Nederlandse Autosport Bond, daar kunnen de karters op meelif ten. We hebben ook een website en een tel- en transpondersysteem waarvan de karters gebruik kunnen maken.' De karpers presenteren zich ook op de Demodag die de MAB volgend jaar houdt. Ze wor den na de auto- en motorcrossers, de trial en de oriëntatieritten de vijfde sectie binnen de MAB, waar van het ledental nu op ruim 400 komt. Graaf: 'We hebben binnen de club een eigen commissie en regelen onze eigen zaakjes. Als afdeling binnen de MAB staan we sterker.' Wie interesse heeft in karten kan op zondagmorgen een kijkje nemen op het circuit aan de Akenbuurt. Ook jeugd (vanaf een jaar of acht) is welkom. Graaf raadt het al te enthousiaste Texelaars af om op Marktplaats meteen een kart aan te schaffen. 'Binnen de club is een levendige uitwisseling van karts en materiaal.' De meeste driebanders van bil jartclub DVO zijn de zomer goed doorgekomen. Is het gebruike lijk dat na een pauze van vier maanden het aantal te maken caramboles gelijk blijft of naar beneden gaat, dit jaar heeft een groot aantal spelers zich opmer kelijk verbeterd. Zo zijn de nummers een, twee en drie maar liefst twee caramboles gestegen. Ruud Mets moet nu elf caramboles maken, Ab Witte negen en Cor Elsendoorn ook elf. Dat zo'n stijging een hoge positie garandeert, is niet altijd het geval. Ook Cees van Lenten steeg twee caramboles (naar negen), maar staat op de zestiende van achttien plaatsen. Ab Witte, die in zijn spaarzame vrije tijd veel aan de biljarttafel is te vinden, bewees dat oefening resultaat kunst baart. Hoge series werden in de eerste weken op tafel gelegd door Ruud Mets (die met zeven caramboles zijn hoogste serie ooit speelde), Jan Witte (zes), Ab-jan Witte (zes) en Gerard Appelman en Cees van Lenten (beiden vijf). Van Lenten speelde bovendien de kortste par tij tot nu toe. Deze was in zes beur ten beslist. De laatste speelavond van de maand was ook goed voor Jan Witte, die naar twaalf caramboles steeg. Verloor hij in een matige partij nog van Mets, de twee daar op volgende partijen won hij in zestien en vijftien beurten, waarbij Martien van de Wetering nog maar één carambole nodig had voor remise. Ook de partij tussen Jan Bakker en Ab Witte werd op het scherpst van de snede gestreden. Bakker kwam in dertien beurten één carambole te kort. Henk Prins en Henk Aubertijn, die beiden matig aan het seizoen begonnen, blijken weer op het goede spoor te zijn. Hun onderlin ge partij werd in dertien beurten met 9-7 beslist in het voordeel van Aubertijn. Waarschijnlijk voor de laatste keer verstrekt de provincie sub sidie voor kleinschalige bescher mingsmaatregelen voor bedreig de planten en dieren. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. De subsidie is bedoeld voor gemeenten, waterschappen, vrij- willigersgroepen en natuurorgani saties, maar ook voor particulieren. Zij kunnen zelfs tot 100 procent subsidie krijgen. Het gaat hierbij om relatief kleinschalige maatrege len om zeldzame soorten te hel pen. Meestal gaat het om de aanleg van voedsel-, voortplantings-, of schuil plaatsen. Bijvoorbeeld het maken van nestgelegenheid voor ijsvogels of visdiefjes, het aanleggen van plasdrasoevers voor de noordse woelmuis of het verbeteren van de waterkwaliteit voor bittervoorn. Vaak profiteren meerdere soorten van een genomen maatregel. Op www.noord-holland.nl (subsi dieloket) en op www.landschap- noordholland.nl/subsidiesoorten- beheer php is een rapport te vinden over de dertig soorten waarvoor subsidie mogelijk is. Voor vragen over de subsidie en de procedure kan contact worden opgenomen met de provincie, tel. 0800-9986734. Mensen die advies willen hebben over het aanvragen van de subsidie kunnen contact opnemen met Jeanine Hamers van Landschap Noord-Holland, tel. 088-0064444. Op verzoek van de Texelse Cou rant hield fotograaf Olivier Schil ling uit Den Hoorn een week lang een weblog bij over de Haarlem Banjul Challenge, een rally naar Gambia voor een goed doel, waarin hij als bijrijder van chauf feur Gert-Jan de Vreugt meereed tot in Spanje. Over een ramme lend geluid, afgebroken remblok- ken, flessen frituurvet, ravijnen en haarspeldbochten en de eiland- roots. Het complete weblog is te lezen via www.texelsecourant.nl. (Donderdag) Het idee is dat je een auto optuigt/klaarmaakt voor de barre tocht door de Sahara en West-Afrika en aan het einde van de rit het voer tuig, inclusief alles wat enn zit, veilt voor een plaatselijk goed doel. Het goede doel is de stichting Kinderen van Gambia, zodat het vorig jaar daar opgezette agrarische project nu ook afgerond kan worden. Met dit project wordt beoogd de men sen de mogelijkheid te geven zelf voedsel te verbouwen in het droge seizoen. Normaal gesproken is het niet mogelijk om in die periode zon der goede irrigatiemiddelen en land- bouwmaterieel voedsel te verbou wen. (Vrijdag) Vanmiddag door Gert-Jan opge haald en op weg naar de boot van 13.00 uur met het 'roze gevaar' eerst op weg naar IJmuiden, waar we Mirjam ophalen. Bij Mirjam is inderdaad alles roze: koffers, kle ding, broeken, hoeden etc., veel spullen ook Hier in IJmuiden ver zamelen, eten en dan op weg naar Haarlem, waar we nog meer men sen ontmoeten die mee gaan. In Haarlem kunnen er ook een aantal wielen uit onze auto die we voor anderen meegenomen hebben. Daarna door naar Tilburg, waar we beginnen met een feestje. Eén van de deelnemers is jarig. Morgen ver trek 9.30 uur vanuit Tilburg richting Antwerpen, waarvandaan we om 12.00 uur officieel starten, met motorescorte de stad uit, daarna gas richting Midden-Franknjk. (Zaterdag) Tegen vijven vandaag op de nng rond Parijs, die één grote file lijkt te zijn op zaterdagmiddag! Na ander half uur stapvoets te hebben gere den, kunnen we eindelijk weer het gas indrukken. In de buurt van Orleans horen we een rammelend geluid, dus langs de kant en een rondje rond de auto, niks te zien eigenlijk. Weer op weg, maar bij het eerste stoplicht doen de remmen wel wat raar, weer langs de kant en ai gauw blijkt dat de remblokken van de achterwielen afgebroken zijn. Hmm, dat is minder, maar de motor doet het nog dus we gaan weer op pad, dan maar alleen op de hand rem remmen. Want ja, landrovers zijn een beetje bijzondere auto's en ook nu blijkt dat weer de rem en de handrem werken apart van elkaar en niet zoals bij de meeste auto's met elkaar. (Zondag) Vanmorgen eerst ergens langs de weg bij een picnickplaats ontbijt gemaakt en koffie gezet. Daarna plan de campagne gemaakt, gaan we op zoek naar een garage die ons kan en wil helpen op zondag of rij den we door en gaan we morgen, maandag op zoek naar een repara teur? We besluiten het tweede te doen en gaan vandaag proberen zo'n 300 kilometer voorbij Madrid een camping te vinden. Maar nu geeft de Discovery van Tom en Dries problemen, hij lijkt te warm te worden en trekkracht te verliezen. Misschien komt dat tweede wel doordat ze bij iedere tank diesel één of twee flessen frituurvet doen om diesel te sparen... (Maandag) ledereen was vandaag wat later wakker dan gepland, beetje slaap heeft iedereen goed gedaan, was kennelijk nodig. In het dorp wat broodjes gekocht voor ontbijt en op zoek naar een garage om te kijken wat we kunnen fiksen voor de rem. ledereen wijst ons naar elkaar door en bij de laatste knjgen we het adres van een grote sloop in de buurt. In de buurt is dan weer 30 kilometer off-road rijden over wegen met gaten erin. Na drie kwartier stuiteren en rammelen, komt de sloop inzicht, ze zijn met extreem aardig hier, maar er gaat iemand met ons mee om het juiste onderdeel te demonteren. Het is nu nog ongeveer 450 km naar Sotogrande, we rijden op Grenada, na een spannende en vermoeiende rit door de bergen. Behoorlijk ver moeiend en inspannend, zeker omdat we in een auto rijden die bij na 3 ton (3000 kg) weegt en soms wel eens wat moeite heeft met een heuvel op, maar naar beneden des te harder gaat. Maar als je geen haast hebt, is het prima te doen. Langs ravijnen en haarspeldbochten en wegwerkers die in die bochten doodleuk aan het asfalteren zijn. En Klaverjasclub Den Burg begon het seizoen maandag met acht tien koppels. Titelkandidaten Erik Boogaard en Rob Stapersma namen op de eerste speelronde direct de leiding. Na een spannende competitie, die pas op de laatste avond werd beslist, moesten Boogaard en Sta persma vorig jaar genoegen nemen met een tweede plaats. Dit jaar lij ken ze vast van plan de titel te pak- eindelijk na uren bergen, wijnbouw en olijfbomen zover het oog reikt, komt de Middellandse Zee inzicht. En wat was ik blij, eindelijk... water, beter nog zeewater Zullen toch wel de eilandroots zijn denk ik, van zeewater word ik blij. (Dinsdag) Vandaag vroeg opgestaan 6.15 uur, ik nj mee naar Malaga vanwaar mijn vliegtuig vertrekt. Eén van de obers van het hotel moet vandaag om 7.00 uur nchting Malaga, dus ik kan meerijden naar het vliegveld. Als we vertrekken is het nog donker, het is zo'n 150 km naar Malaga. Het Spaanse vervoermiddel rijdt op die sel, in dit geval een Peugeot 205 D, waaraan alles rammelt en trilt als hij harder njdt dan 110 km/u. En dat doen we dus... Na anderhalf uur scheuren in deze rammelbak, arriveer ik zonder kleer scheuren op Malaga Airport. Waar ik vrij snel een ticket kan bemachtigen en voor iets meer dan 200 euro kan ik om 10.40 uur met een vlucht mee van Transavia naar Amsterdam (Schiphol). We vertrekken uiteraard De week van... Hans Witte Hans Witte is de volgende blogger in de serie De week van... Hij gaat als onderzoeker voor het NIOZ mee aan boord van de Stad Amsterdam, die in het voetspoor van Darwin rond de wereld vaart. ken. Ze gingen sterk van start met een partij van even boven de 2200 punten. Daarna volgden nog drie solide partijen, tot een totaal van 7441 punten. Gerda Veeger werd als vaste maat van Freek Veeger vervangen door routinier Piet van der Slikke. Na een kalme opening perste het gelegen heidsduo er een daverend slotak koord uit, met een partij van ruim boven de 2200. Zij kwamen op een totaal van 7107 punten. Bart Weijdt met vertraging, maar na twee en een half uur vliegen, zien we het grijze Nederland onder ons verschij nen. Na aiim een uur gewacht te hebben op de bagage, kan ik dan toch tegen drieën door de douane, ook dat gaat goed, ondanks dat ik een beetje op een struikrover lijk. En zo arriveer ik met bootje 6 weer op Texel. Sportstimulering In samenwerking met enkele sportaanbieders verzorgt Sport service Texel onder de naam MOVE een sportstimulerings- project voor mensen met een chronische aandoening. Het project richt zich in de eerste plaats op mensen met astma, dia betes, COPD of reuma, maar ook anderen zijn welkom. Deelnemers kunnen in twee periodes van acht weken aan maximaal vier sportieve activiteiten meedoen. Er is keus uit werelddansen, zwemmen, fietsen, nordic walking, dynamic tennis, indoor cycling, easy tennis, en car- diofitness. Het project duurt van 26 oktober tot 15 maart. Deelname kost €45,- per periode, mensen die zich voor twee perio des opgeven, betalen €85.-. Voor aanmeldingen en inlichtingen, tel. 322815. en Willem Koomen werden derde met 7069 punten. Arend Dijker en Piet Moree speel den wisselvallig. Een matige ope ning tegen de rondewinnaars werd gevolgd door twee hoge scores, waarna het in de laatste partij weer een stuk minder ging. Ondanks dat was de score van 6777 punten goed voor een vierde plaats. Marja en Martien Bakelaar hadden het aan een sterk slot te danken dat VRIJDAG 9 OKTOBER 2009 Coopertest Op de atletiekbaan aan de Haffel- derweg in Den Burg wordt dinsdag 13 oktober een coopertest gehou den. Leden van sportverenigingen, maar vooral ook anderen, kunnen hier zien hoe het met hun conditie is gesteld. Bij een coopertest wordt twaalf minuten hardgelopen, waarna de afgelegde afstand wordt gemeten. Deelnemers worden om 19.00 uur verwacht, deelname is gratis. Voor meer informatie: Sportservice Texel (tel. 322815) en Jan Zijm (tel. 314205). Scholierenveldloop In samenwerking met de atle tiekvereniging verzorgt Sport service Texel woensdag 14 oktober voor de zevende keer een scholierenveldloop. De veldloop is bedoeld voor kinde ren vanaf groep 2 van de basis school tot de hoogste klassen van het middelbaar onderwijs. Net als vorig jaar wordt een parcours van 1000 meter gelopen op en rond de atletiekbaan op sportpark Zuid in Den Burg. De eerste start is om 15.00 uur. Deelnemers kunnen zich inschrijven met het formulier dat ze op school hebben ontvangen. Deelname is gratis. Er wordt gestart in de categorieën tot en met 8 jaar, 9 jaar, 10 jaar, 11 jaar en ouder (basisschool), eerste klas en hoger (middelbaar onderwijs). Randstad Eilandcompetitie Veld A 19.00 NIOZ 2-PFB Gea's 19.45 Gea's-Tevoko (j) NIOZ 2 20.30 Interieurb.-Slik's T evoko (j) 21.15 Falcon-Wessels Interieurb. 22.00 Mantje-Rabo Falcon Veld B 19.00 Jozefschool-Campings NBC 19.45 NBC-SVC Campings 20.30 Kooger-Sportief SVC 21.15 RAB-AH Kooger 22.00 Prinsen-Vlinderwinkel RAB Veld C 19.00 Otto's-Krim Klif 23 19.45 Klif 23-Moorman Knm 20.30 De Waal-Sportshop Moorm. 21.15 De Rog-Timmer's Sportshop 22.00 Kapper-Salique De Rog Wedstrijdleiding Klif 23 en Gertha (tel. 322434) Uitslagen: CVI-Randsiad 1-2: Super de Boer-NIOZ 1 0-3: De Prinsen van Texel-Paal 28/De Knm 1-2: Vlinderwmkel-Texelse Autocentrale 3- 0; Kobeko-Cocky's Kapsalon 1-2, Interi- eurbouw Texel-PFB 2-1, Gea's viswijven- Mantje 0-3: Falcon-NIOZ 2 3-0; Ecotiem-Rabobank 0-3; Bouwcenter RAB- Slik's werk iizersterk 1-2: Albert Heijn- Tevoko jeugd 0-3, Bar Sportief-SVC 2-1, Kapsalon Salique-NBC Eelman Partners 0-3; De Kapper-Jozetschool 1-2 Texel- campmgs-Piet Kooger 3-0. Geslaagd Maarten Minnes is aan de Hoge- school In Holland in Haarlem geslaagd voor de opleiding Media en Entertainment Management. Marita Dijks hoorn (26) uit Den Burg is aan de Universiteit van Utrecht afgestu deerd in de Wetenschaps communicatie, nchting Natuur en Milieu Educatie (NME), en mag zich nu Master of Science noemen. Ze heeft een parttime baan gevonden bij het NME-centrum in de Hortus Botanicus in Amsterdam. Om ook les te kunnen geven op basisscho len, is Dijkshoorn een avondstudie PABO begonnen zij nog vijfde werden (6565 pun ten). De Texelse kampioenen Bas Tromp en Frans Stark kwamen met verder dan de achtste plaats. De clubkam pioenen van vong jaar, Erik Jan Geus en John Vlaming, moesten zelfs genoegen nemen met een 15de plaats. Het gemiddelde was met 6297 pun ten aan de lage kant. Ook het aantal marsen was met 29 niet opvallend. Sterke opening van klaverjassers 0

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2009 | | pagina 7