De Vriendenkring speelt Vervalst Leugens alom rond gewild schilderij 'Zelf nummers schrijven moeilijk maar leuk' Ervaren kwartet gooit het over andere boeg TEXELSE 10 COURANT Texelfonds Nieuwe beheerders Bijenkorf Onderzoek naar onderwatergolven Kerk onder dak Sneeuwklokjes kondigen voorjaar aan Programma Texelpop DINSDAG 09 MAART 2010 Soms zie je bij een voorstelling pas echt kort van te voren de clou aankomen. Toneelvereni ging De Vriendenkring uit Den Hoorn had vrijdagavond zo'n stuk te pakken in Vervalst van Ton Davids. Het was een enerve rend stuk dat genoeglijk was om naar te kijken. Het is een klein, maar kenmerkend moment tijdens de voorstelling. Het publiek in de Waldhoorn heeft niet direct in de gaten dat de pauze is aangebroken, maar blijft naar het podium kijken als de lichten zijn gedoofd. Pas als de licht van de bar aangaan, wordt de ban van het spel gebroken en ont staat er beweging in de tot dan toe muisstille zaal. Vervalst, dat draait om een moord en een schilderij dat zoek is, is niet alleen een leuk stuk om naar te kijken, maar ook intrigerend. Dat begint meteen al als het jonge stel Fleur (Anneke Kikkert-Hordijk) en Gijs (Ralph Grabowski) een huisje betrekken dat van de vader van Fleur is geweest. De man, die Fleur nooit heeft gekend, is onverwacht overleden. Met muziek van The Doors (Riders on the storm), het geluid van regen en lichteffecten (onweer) wordt de duistere sfeer gezet van een afgelegen plek waar iets te gebeuren staat. Fleur en Gijs zijn amper binnen of ze treffen in de slaapkamer politie- inspecteur Ensor (Joop Rommets jr) op bed aan. De in donkere kledij gestoken Ensor is niet bepaald een doorsnee inspecteur. Hij is indrin gend naar Fleur, dreigend naar Gijs en vrijpostig tegelijk. Hij heeft drank bij zich om Fleur en Gijs een borrel te schenken, hij vertelt tussen neus en lippen door dat de vader van Fleur is vermoord en doet bij Gijs met een schildersmes voor hoe de vader van Fleur moet zijn ver moord. Als de drank op is, neemt hij de glaasjes mee voor de vinger afdrukken, waardoor Gijs en Fleur meteen 'verdacht' zijn. In korte tijd duiken meer bijzondere types op in het huisje in de vorm van privé-detective Bertil (Harry Gerritsma) die met zijn haar strak achterover gekamd en een lange regenjas dragend ook al een lugu bere indruk achterlaat, de moeder van Fleur (Nel Veelo) die lang gele den gescheiden is van de vader van Fleur en hem nog steeds tot op het bot haat en de boosaardige Claudette (Gitta Rommets) die de laatste jaren een relatie met de vader van Fleur had. Het enige onverdachte type in het spel is de moeder van Claudette (Janny Schuijl) die achter het huisje woont, niks van alle spanningen in de gaten lijkt te hebben en overal doorheen hobbelt met zelfgebak ken taarten. Het intrigerende zit hem in de dia logen tussen de types. Ogenschijn lijk kennen de meesten elkaar niet, maar ze spreken elkaar alsof ze elkaar al lang kennen. Dat werkt in eerste instantie bevreemdend. Pas later, als meer bekend wordt van de verledens van de karakters, wordt duidelijk hoe de verban den lopen. Dan wordt ook steeds meer duidelijk dat vrijwel iedereen op zoek is naar een duur schil derij dat de vader van Fleur moet hebben ach tergelaten en dat dat voor iedereen reden is om vooral niet de waar heid te vertellen. De spelers gaan nagenoeg alle maal mee in het stuk, waardoor op het spel niet veel valt aan te mer ken. De rol van Schuijl steekt wat karig af tegenover de andere rol len, maar dat past bij het spel. Grabowksi zou de contrasten tus sen de aardig ogende Gijs, zijn minder aardige schaduwkant en het bang zijn voor Ensir sterker kunnen uitbeelden, zonder dat het overdadig of cliché wordt. En het doven van de verlichting was een paar keer aan de late kant, maar Privé-detective Bertil (Harry Gerritsma) bedreigt Claudette (Gitta Rommets), terwijl inspecteur Ensor (Joop Rommets) Fleur (Anneke Kikkert) onder schot houdt. De moeder van Fleur (Nel Veelo) en haar vriend Gijs (Ralph Grabowski) kijken toe. dat kende een verzachtende omstandigheid. Licht- en geluids man Jeroen de Groot was ziek, maar zat desondanks achter het mengpaneel. Het podium had hij mooi uitgelicht en van zijn hand waren ook het begin met de muziek, de kletterende regen en het onweer, waardoor het stuk meteen pakkend werd neergezet. Sterk spel was er van debutant Veelo die opging in de rol van de moeder van Fleur en met passie en expressie speelde. Op het eind, toen de ontknoping naderde, werd redelijk veel geschreeuwd op het podium, maar dat past op dat moment bij het stuk. Alleen een woedeaanval van Claudette bij de ex van haar vriend was iets teveel van het goede. Die hoefde niet te overdrijven, omdat haar perma nente woede al geloofwaardig genoeg was. De ontknoping van de continu boven het spel hangende vraag wie achter de moord op de vader van Fleur zit, mag verrassend wor den genoemd. En die verrassing wordt hier niet verklapt, omdat De Vriendenkring het stuk zaterdag 13 maart nog een keer opvoert. Dan verdient het meer publiek dan de kleine zestig man die afgelopen vrijdag in de zaal zat. De regie van Vervalst was in handen van Roel de Waard. Saskia Schuijl souffleerde, kapwerk en grime was in handen van Anita Schiphorst. Jeroen van Hattum Maakt geld gelukkig? Een tijdlang koesteren wij ons bezit. Voor alle zekerheid. Maar er komt een moment waarop we er graag een goede bestemming voor wensen. www.texelfonds.nl Texelpop vindt vrijdag 12 en zaterdag 13 maart plaats in Question Plaza in Den Burg. Elke avond spelen er zes bands. Hun optredens duren zo'n veertig minuten. De entree bedraagt €5,- per avond. Vrijdag 12 maart: 20.00 Tax-Free 21.00 Melissa the Bitches 22.00 Slik 23.00 Against Radio 24.00 Sorgen-Frei 01.00 Sinner Zaterdag 13 maart: 20.30 Popkoor 21.30 Suitcase 22.30 Skrep 23.30 Lia Ona Band 00.30 Jug Bros 01.30 @-LAST Samen werken aan de Texelse samenleving Hoefslag 42 1791 SC Den Burg Telefoon 315532 Jeroen Hazewinkel van het NIOZ verdedigt vrijdag 12 maart aan de Universiteit Utrecht zijn proefschrift over onderwater- golven. Op zee komen niet alleen aan de oppervlakte, maar ook in de die pere gedeeltes golven voor. De interactie van deze onderwater- golven met zeebergen en conti nentale hellingen kan leiden tot de vorming van sterk gefocuste golf- energie, hotspots. Deze spelen een belangrijke, maar nog niet goed begrepen rol in de dynamica en menging van diepe oceaan bekkens. Naast hun belang voor grootschalige processen in de oceaan, spelen golfvelden ook een rol in de verticale uitwisseling van (voedings-)stoffen. Hazewin kel bestudeerde de interactie van deze interne golven met de bodemtopografie van de oceaan, zowel theoretisch als in het labo ratorium. Hij verrichte het onder zoek bij het NIOZ, de Universiteit van Cambridge en het Centrum Wiskunde Informatica (CWI). Zijn onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma 'Dyna mics of Patterns' en werd gefinan cierd door de Nederlandse Orga nisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). Hazewinkel zet zijn wetenschap pelijke werk aan interne golven voort bij het Scripps Institution of Oceanography, de Californische variant van het NIOZ. Het dak van de grote kerk in Den Burg verkeert in zeer slechte staat. Het houtwerk is ernstig aangetast door de bonte knaagkever en de 25.000 leien zijn zodanig verweerd dat ze bijna allemaal moeten wor den vervangen. Omdat de kerk het een Rijksmonument is, wordt het grootste deel van de benodigde €500.000,- gesubsidieerd, maar €150.000,- moet door de burgerij bijeen worden gebracht. Eén van de acties om dit grote bedrag op tafel te krijgen, is de symbolische verkoop van nieuwe leien. Mensen die de kerk willen ondersteunen, kunnen voor €25,- een lei kopen en krijgen als aankoopbewijs een cer tificaat. Wie vijf of meer leien koopt, krijgt bovendien een naamsvermel ding op de lei zelf. De actie Kerk onder Dak gaat woensdag officieel van start. 's Nachts daalt het kwik nog tot onder nul, maar de natuur geeft volop signalen af dat het voorjaar in aantocht is. Zoals de sneeuw klokjes die op veel plekken uit de grond schieten. (Foto Gerard Timmerman) De dorpscommissie van Oos- Brouwer en Arnold Wesselman. Zij terend heeft voor het beheer van volgen daarmee Willem en Ineke dorpshuis De Bijenkorf een over- Witte op. eenkomst gesloten met Marjan De muzikanten van <&LAST: 'Muziek maken is weer gewoon hobby. Meer dan twintig jaar lang speel den ze succesnummers van beroemde collega's. Sommige zo vaak, dat ze er bijna een hekel aan kregen. Met hun nieuwe band gooiden ze het over een andere boeg en begonnen zelf nummers te schrijven. Met wis selend succes. 'Het is raar, maar we wisten niet eens hoe te begin nen. Maar het is ontzettend leuk', vertelt gitarist en zanger Sil van Dijk. Zaterdag is @LAST de slotact op de tweede avond van Texelpop. Het kwartet is nog vrij onbekend, maar dat geldt niet voor de muzi kanten. Ron de Vries (drums, hoofdzang), Sil van Dijk (gitaar, zang) en Wim Boer (toetsen, zang) speelden jarenlang met veel suc ces in Poundcake, één van Texels meest gevraagde bands, die op bruiloften en partijen, in cafés en op festivals de stemming verhoog de. Tot twee jaar geleden, toen er plotseling een einde aan kwam. Tot verrassing van de buitenwacht, maar de muzikanten zelf hadden het al even zien aankomen. 'We waren allemaal toe aan iets nieuws', vertelt Van Dijk, die zelf in 1989 als 15-jarige lid werd van The Legen dary Late Inbetweenies, de band rond zanger Rob Vonk en voorlo per van Poundcake. Eind 2008 ontstond @LAST, toen De Vries, Van Dijk en Boer elkaar vonden en versterking kregen van bassist André Smith, voormalig lid van The Walkers, een band uit Maastricht die in de jaren zeventig furore maakte in binnen- en buiten land. 'In het begin oefenden we alleen maar. Maar al snel ontstond het idee zelf muziek te gaan schrij ven. Dat hadden we nooit eerder gedaan.' De nummers kwamen niet vanzelf. 'Want hoe begin je? Met de zang? Of met de melodie lijn? Moeilijk, hoor. We hebben er veel respect voor anderen door gekregen.' Inmiddels bestaat het repertoire van @LAST uit vijftien eigen num mers, al valt op dat aantal wel wat af te dingen. 'Sommige zijn uitslui tend instrumentaal. En er vallen er ook nog wel een paar af. Een stuk of negen vinden we zelf goed genoeg om regelmatig te spelen en op CD te zetten.' Het werk is Engelstalig en divers, al hebben de leden een voorliefde voor symfoni sche rock. 'Het is moeilijk van jezelf te zeggen, maar de muziek zit best goed in elkaar. Het is niet zomaar drie akkoordjes en klaar. Al kunnen eenvoudige liedjes ook prachtig zijn.' Tekstueel zijn er grote verschillen. Van Dijk grijnst; 'Wim is nogal maatschappijkritisch. Hij schrijft over natuurproblemen, het warmer worden van de aarde en over hoe de wereld er in 2084 uitziet. Ron en ik houden het simpel. Bij ons gaat het gewoon over meisjes.' In alle rust werkt @LAST sinds een paar maanden aan een CD. 'We zijn een paar keer bij Rikus Kloos terhuis in de studio geweest. We hebben een stuk of zeven, acht nummers ingespeeld. Maar we hebben geen haast. In onze drukke tijd bij Poundcake was het soms bijna werk. Nu is het gewoon weer hobby.' Om de CD te kunnen bekostigen, moet @LAST soms concessies doen. 'Bands die alleen eigen num mers schrijven, worden bijna niet gevraagd op te treden. Ons publiek vindt het ook moeilijk te begrijpen. Speel toch covers, dat kunnen jul lie, hoor je dan. Dat begrijp ik best. Als ik zelf een avondje uit ben, vind ik het ook leuk om bekend werk te horen. Maar als je wéér Paradise by the Dashboardlight moet spe len, komt je dat wel eens je keel uit. Voor ons is het een veel grotere uitdaging eigen werk te doen. Als compromis spelen we daarom wel covers, maar alleen nummers die we zélf leuk vinden, zoals van Toto en Level 42. Dat merken we gerust wel, want we mogen al blij zijn als nog gemiddeld één keer maand kunnen spelen. Maar we doen het weer vanuit ons hart, de reden dat we ooit muziek zijn gaan maken.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 10