Artex viert jubileum met avondvullend programma
Mi
Jh
f f» JU*
yi I-
Veel geestdrift bij
artiesten en publiek
A. li Ml
TEXELSE 8 COURANT
*fli
OYAMA
L V VTir
DINSDAG 23 MAART 2010
zf
L
i.
Streetdance op hoog niveau, gebracht door de selectiegroep van Roos Bakker.
De Notenkrakers: het orkest met beginnende muzikanten.
Opperste concentratie bij de jongste ballerinaatjes.
v< i
Een vrolijk optreden van het Kinderen-voor-Kinderenkoor van Matthieu Vulto.
Matthieu Vulto en Roos Bakker praatten de avond aan elkaar.
Muziek, dans, zang, drama en
een combinatie van al deze kun
sten in de vorm van musical. Met
een grote speelavond maakten
ruim 250 cursisten van Artex de
vijftigste verjaardag van de kun-
stenschool tot een spraakma
kend succes.
Begonnen als een klein schooltje
voor muziekonderwijs, waar het
notenschrift en de elementaire
beginselen van een enkel instru
ment konden worden geleerd, is
Artex in vijftig jaar uitgegroeid tot
een grote en veelzijdige instelling,
waar diverse vormen van kunst
worden beoefend. Een groot deel
passeerde zaterdagavond de revue
in de Burgemeester de Koninghal,
waar de meeste leerlingen en
docenten op enthousiaste wijze
hun kunnen demonstreerden.
De variatie was enorm. Het spits
werd afgebeten door het Kamer
koor, onder leiding van Dyo Was-
sink, dat op voortreffelijke wijze
enkele gedeelten uit de eerder
opgevoerde semi-opera King
Arthur van Henry Purcell ten geho
re bracht. Voor de pauze betraden
daarna nog acht gezelschappen
het podium: van de vertederende
jongste ballerinaatjes tot de zeer
'coole' popgroep The cool side of
the pillow en van een veelzijdige
theatergroep onder leiding van
Anneke Berghuis tot het swingen
de Kinderen-voor-Kinderenkoor en
het steeds beter wordende Pop
koor, beide geleid door Matthieu
Vulto. Na de pauze was er nog veel
meer muziek, maar lieten ook de
jonge leden van de musicalgroep
van Roos Bakker, Anneke Berghuis
en Nel Bruin zien waar ze de afge
lopen maanden mee bezig zijn
geweest en kon daarnaast worden
genoten van diverse spetterende
streetdance-acts. Een tegenhan
ger was het wat statische, maar
zeer vermakelijke Verteltheater van
een groep ouderen uit Den Burg,
met een hoofdrol voor El Korten-
hoeve, die het publiek in smakelijk
dialect deelgenoot maakte van
enkele herinneringen aan haar
jeugd in Oudeschild. Na nog eens
acht optredens bracht de docen
tenband met zangeres Claudia Reij
twee swingende nummers, waarna
in de toegift ook de musicalgroep
het podium opkwam voor een
gezamenlijk gebracht Dank je voor
de liedjes, een Nederlandstalige
bewerking van de ABBA-klassieker
Thank you for the music.
Het was een zeer geanimeerde
avond, met niet alleen veel geest
drift bij de artiesten én het publiek
(de zaal was al ruim voor aanvang
uitverkocht), maar ook met veel
kwaliteit. Zonder anderen te kort te
doen, moet vooral de show wor
den genoemd van de Streetdance-
selectiegroep van Roos Bakker, die
prima in elkaar zat en werkelijk
spectaculair werd gebracht. Een
ander hoogtepunt kwam op naam
van Suzanne van Heerwaarden,
die begeleid door pianist Tineke
Schoo op ontroerende wijze Mijn
droom uit de musical Les Miséra-
bles ten gehore bracht. Geïnter
viewd door het glamoureuze duo
Roos Bakker en Matthieu Vulto
vertelde ze extra (musical)lessen in
Utrecht te volgen en gaf ze met
enige schroom zelfs toe beroemd
te willen worden. Mocht de HAVO-
scholiere zich met dezelfde over
tuiging blijven doorontwikkelen,
dan zou ze haar droom best eens
kunnen realiseren.
Niet alles liep van een leien dakje.
Het grote aantal optredens zorgde
er ook voor dat er veel wisselingen
plaatsvonden, waarbij het toneel
geregeld flink moest worden ver
bouwd. Hoewel er alles aan was
gedaan om de vaart erin te houden
- zo stond het drumstel op wieltjes
- duurde het vaak vele minuten
voordat verder kon worden gegaan.
Bakker en Vulto deden hun uiterste
best de 'gaten' te vullen, maar
konden ook niet verhinderen dat
het een lange zit werd. Inclusief
een korte pauze duurde de hele
avond ruim vier uur.
Jammer was dat de techniek soms
haperde. De belichting was prach
tig, waardoor de optredens extra
sfeer kregen, maar met het geluid
ging het geregeld mis. Microfoons
ontbraken of vielen uit en een CD
met begeleidende muziek voor de
musicalgroep sloeg zo vaak over
dat het lachwekkend werd. Duide
lijk was ook dat de artiesten niet
adequaat geïnstrueerd waren, want
geregeld fluisterden ze elkaar aan
wijzingen toe die door de hele zaal
te horen waren. Kennelijk hadden
ze niet in de gaten of waren ze
vergeten dat hun microfoon aan
stond. Tamelijk storend waren ook
de bijgeluiden (zuchten, steunen,
mopperen) die werden geprodu
ceerd door sommigen die een
headset droegen. Een gebrek aan
voorbereiding, zo leek het. Maar
gezien ook de omvang van de pro
ductie mag dat de organisatie best
worden vergeven.
Joop Rommets
Suzanne van Heerwaarden zong een aangrijpend musicalnummer.
Op de tonen van Michael Jacksons 'Billy Jean' brachten streetdancers een spetterend optreden.
Het kamerkoor onder leiding van Dyo Wassink.