Artex viert jubileum met avondvullend programma Mi Jh f f» JU* yi I- Veel geestdrift bij artiesten en publiek A. li Ml TEXELSE 8 COURANT *fli OYAMA L V VTir DINSDAG 23 MAART 2010 zf L i. Streetdance op hoog niveau, gebracht door de selectiegroep van Roos Bakker. De Notenkrakers: het orkest met beginnende muzikanten. Opperste concentratie bij de jongste ballerinaatjes. v< i Een vrolijk optreden van het Kinderen-voor-Kinderenkoor van Matthieu Vulto. Matthieu Vulto en Roos Bakker praatten de avond aan elkaar. Muziek, dans, zang, drama en een combinatie van al deze kun sten in de vorm van musical. Met een grote speelavond maakten ruim 250 cursisten van Artex de vijftigste verjaardag van de kun- stenschool tot een spraakma kend succes. Begonnen als een klein schooltje voor muziekonderwijs, waar het notenschrift en de elementaire beginselen van een enkel instru ment konden worden geleerd, is Artex in vijftig jaar uitgegroeid tot een grote en veelzijdige instelling, waar diverse vormen van kunst worden beoefend. Een groot deel passeerde zaterdagavond de revue in de Burgemeester de Koninghal, waar de meeste leerlingen en docenten op enthousiaste wijze hun kunnen demonstreerden. De variatie was enorm. Het spits werd afgebeten door het Kamer koor, onder leiding van Dyo Was- sink, dat op voortreffelijke wijze enkele gedeelten uit de eerder opgevoerde semi-opera King Arthur van Henry Purcell ten geho re bracht. Voor de pauze betraden daarna nog acht gezelschappen het podium: van de vertederende jongste ballerinaatjes tot de zeer 'coole' popgroep The cool side of the pillow en van een veelzijdige theatergroep onder leiding van Anneke Berghuis tot het swingen de Kinderen-voor-Kinderenkoor en het steeds beter wordende Pop koor, beide geleid door Matthieu Vulto. Na de pauze was er nog veel meer muziek, maar lieten ook de jonge leden van de musicalgroep van Roos Bakker, Anneke Berghuis en Nel Bruin zien waar ze de afge lopen maanden mee bezig zijn geweest en kon daarnaast worden genoten van diverse spetterende streetdance-acts. Een tegenhan ger was het wat statische, maar zeer vermakelijke Verteltheater van een groep ouderen uit Den Burg, met een hoofdrol voor El Korten- hoeve, die het publiek in smakelijk dialect deelgenoot maakte van enkele herinneringen aan haar jeugd in Oudeschild. Na nog eens acht optredens bracht de docen tenband met zangeres Claudia Reij twee swingende nummers, waarna in de toegift ook de musicalgroep het podium opkwam voor een gezamenlijk gebracht Dank je voor de liedjes, een Nederlandstalige bewerking van de ABBA-klassieker Thank you for the music. Het was een zeer geanimeerde avond, met niet alleen veel geest drift bij de artiesten én het publiek (de zaal was al ruim voor aanvang uitverkocht), maar ook met veel kwaliteit. Zonder anderen te kort te doen, moet vooral de show wor den genoemd van de Streetdance- selectiegroep van Roos Bakker, die prima in elkaar zat en werkelijk spectaculair werd gebracht. Een ander hoogtepunt kwam op naam van Suzanne van Heerwaarden, die begeleid door pianist Tineke Schoo op ontroerende wijze Mijn droom uit de musical Les Miséra- bles ten gehore bracht. Geïnter viewd door het glamoureuze duo Roos Bakker en Matthieu Vulto vertelde ze extra (musical)lessen in Utrecht te volgen en gaf ze met enige schroom zelfs toe beroemd te willen worden. Mocht de HAVO- scholiere zich met dezelfde over tuiging blijven doorontwikkelen, dan zou ze haar droom best eens kunnen realiseren. Niet alles liep van een leien dakje. Het grote aantal optredens zorgde er ook voor dat er veel wisselingen plaatsvonden, waarbij het toneel geregeld flink moest worden ver bouwd. Hoewel er alles aan was gedaan om de vaart erin te houden - zo stond het drumstel op wieltjes - duurde het vaak vele minuten voordat verder kon worden gegaan. Bakker en Vulto deden hun uiterste best de 'gaten' te vullen, maar konden ook niet verhinderen dat het een lange zit werd. Inclusief een korte pauze duurde de hele avond ruim vier uur. Jammer was dat de techniek soms haperde. De belichting was prach tig, waardoor de optredens extra sfeer kregen, maar met het geluid ging het geregeld mis. Microfoons ontbraken of vielen uit en een CD met begeleidende muziek voor de musicalgroep sloeg zo vaak over dat het lachwekkend werd. Duide lijk was ook dat de artiesten niet adequaat geïnstrueerd waren, want geregeld fluisterden ze elkaar aan wijzingen toe die door de hele zaal te horen waren. Kennelijk hadden ze niet in de gaten of waren ze vergeten dat hun microfoon aan stond. Tamelijk storend waren ook de bijgeluiden (zuchten, steunen, mopperen) die werden geprodu ceerd door sommigen die een headset droegen. Een gebrek aan voorbereiding, zo leek het. Maar gezien ook de omvang van de pro ductie mag dat de organisatie best worden vergeven. Joop Rommets Suzanne van Heerwaarden zong een aangrijpend musicalnummer. Op de tonen van Michael Jacksons 'Billy Jean' brachten streetdancers een spetterend optreden. Het kamerkoor onder leiding van Dyo Wassink.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 8