Opleiding horeca naar hoger niveau Oplossing plofzones Den Helder in zicht Bouwers drukken stempel op centrum Aanpoten bij Hollebol, Nauta, Slock en Treffers TEXELSE 5 COURANT Derde pijlinktvis aangespoeld Texel Energie Bruin en Weijers mogen uitbreiden Extra versmalling in Californiëweg Rotganzen Wat ik zeggen wou Wat ik zeggen wou Treffers VRIJDAG 26 MAART 2010 Ik heb niets met ze en ben ook niet tegen ze, maar wat zij vertellen in hun reclamecampagne is mislei dend. 'We leveren nu al 100 pro cent groene energie', wordt ver kondigd. Maar u levert helemaal niets, u bent slecht tussenpersoon van Green Choice. 'Als u bij ons energie afneemt blijft uw geld in de Texelse economie.' Dit klopt ook niet, want zoals ik al zei, u betrekt al uw energie van Green Choice, dus verdwijnt het geld wel degelijk naar de vastewal en blijft er enige provisie achter op het eiland. Zo is de gang van zaken op dit moment volgens mij en niet anders. Menno Stam, Den Burg. Naschrift: De redactie vroeg Brendan de Graaf van TexelEnergie om een reactie: 'Beste Menno, kom eens langs op kantoor, dan drinken we een bak koffie en leg ik uit hoe het zit.' Arie Bruin en Ruud Weijers mogen hun bouwbedrijf uitbrei den op de bestaande locatie, aan de Postweg in Eierland, waar ze al twaalf jaar gevestigd zijn. Formeel stuitte dat op proble men, omdat het grond met een agrarische bestemming betreft, maar de gemeenteraad vindt dat ze hun plannen mogen doorzet ten. Dat bleek maandag in een verga dering van de commissie Grond gebied. De leden gingen unaniem akkoord en vroegen het college de benodigde procedure zo snel mogelijk in gang te zetten, omdat Bruin en Weijers al een paar jaar op toestemming wachten en anders in de problemen zouden kunnen komen. Alleen binnen de steunfractie van de PvdA waren er bedenkingen geweest, reden voor fractievoorzit ter Alfred Schaatsenberg zelf eens zijn licht op te steken aan de Post weg. 'Ik zou er nog geen geit willen laten lopen, dus laat de plannen maar doorgaan.' De uitbreiding bestaat onder meer uit de bouw van twee loodsen en de sloop van ouder materieel. Bruin en Weijers zijn sinds 1998 op de huidige locatie gevestigd en in die tijd uitgegroeid tot een volwaardig bouwbedrijf, dat uit zijn jasje begint te groeien. Dat komt onder meer door de toenemende populariteit van houtskeletbouw. Ze hebben ook onderzocht of ze konden uit wijken naar een bedrijventerrein, maar dat bleek door de schaarste aan plekken en het niet-doorgaan van de uitbreiding van het terrein in De Cocksdorp niet mogelijk. Tussen de twee wegversmallin gen die bedoeld zijn om de ver keerssnelheid op de Californi- eweg af te remmen, komt nog een derde. Aanleiding is dat de weg straks is voorzien van een fietspad, waardoor automobilis ten geneigd zijn harder te gaan rijden. Gezien de vele uitritten vanaf de bungalowterreinen ter weerszijden van de weg wordt dat gevaarlijk geacht. B en w hebben dit beslo ten naar aanleiding van een advies van de Overleggroep Verkeersza ken. Op advies van dezelfde over leggroep is besloten de Heems- kerckstraat in Oudeschild als voorrangsweg op te heffen en de kruispunten Mieland, Comman deurssingel en Loodssingel tot voorrangskruising te maken. De situatie wordt daardoor meer een duidig. De doodlopende weg die op het haventerrein langs de waddendijk naar het terrein van de asfaltfabriek loopt, wordt opengesteld voor alle verkeer. Het thans nog geldende inrijverbod is overbodig geworden door de sluiting van de asfaltfa briek. tijd wordt het project nader uitge werkt en verder onder de aandacht gebracht bij de circa dertig leerbe drijven in de horeca op het eiland. Die bieden MBO-opleidingen voor koks (niveau 2 en 3) en opleidingen gastheerschap (niveau 2 en 3) aan. Het zijn zogeheten beroepsbege leidende leerwegen, wat betekent dat er vooral wordt geleerd door met de handen te werken. Teis- man: 'Dat is nog altijd de beste manier om het vak te leren.' Beste mijnheer Van der Reyken, In plaats van almaar met onzinnige kortzichtige stukjes in de krant te komen en daarin iedereen die een andere kijk op de zaken heeft dan u voor leugenaar uit te maken, zou u zich eerst eens in iets moeten verdiepen voordat u conclusies trekt en in de krant schrijft. Begrijpt u nou echt niet hoeveel schade en overlast die rotganzen (en zo heten ze niet voor niets) argrariërs bezor gen? En als u door de supermarkt loopt of in uw koelkast kijkt, ziet u dat het merendeel van wat daar ligt gekweekt en geoogst is door agra riërs, of er zitten producten in die van agrariërs afkomstig zijn. Dit soort noodzakelijke producten wordt door mensen geconsu meerd, voor zover dat nog moge lijk is. Als we, zoals u graag wilt, de rotganzen hun gang laten gaan, wat hebben we dan straks nog te eten? Alleen nog rotgans? Sieme Rijk, Den Burg. Texelse leerbedrijven en het ROC Kop van Noord-Holland hebben zich gisteren aangesloten bij het project HorecaVakPunt om het niveau van MBO-opleidingen voor koks en gastheren naar een hoger plan te tillen. Volgens de huidige normen kan een leerling een royale voldoende halen ook al laat hij een pan boon tjes volledig aanbranden, schetst Rob Teisman (hotel Molenbos). 'In de praktijk zou je daarvoor een nul geven, maar volgens de normen moet je iemand ook cijfers geven voor de inkoop van de juiste boon tjes, het schoonmaken ervan en het erbij doen van zout. Volgens de telmethode zou je dan toch een voldoende kunnen krijgen, terwijl die verbrande boontjes echt niet aan de gasten kunt voorzetten.' Bedrijven en opleidingscentra die bij HorecaVakPunt zijn aangeslo ten, spreken af dat zij boven de gestelde normen gaan zitten. Die afspraken worden ook gemaakt met leerlingen die op een hoger niveau willen werken. Teisman: 'Dat betekent niet dat de zweep erover gaat, Je spreekt af dat je meer tijd aan elkaar besteedt. Leerlingen die via het HorecaVak Punt hun opleiding doorlopen, hebben later een krul achter hun naam en daar kunnen ze in hun verdere loopbaan hun voordeel mee doen. Het is een soort cum laude.' Het is de bedoeling dat de verbe terde eisen vanaf september in de praktijk worden toegepast als het nieuwe schooljaar begint. Tot die Voor de derde maal in drie maanden is deze week op het strand een grote pijlinktvis aan getroffen. Mevrouw Maaskant vond het dier bij paal 12. De vondst van een grote pijlinktvis mag bijzonder worden genoemd. Tussen 1964 en 2010 zijn maar twee meldingen bekend. Sinds het begin van dit jaar echter al vier, waarvan één op Vlieland. Het is niet duidelijk waaraan dit te wijten is. Inktvissen leven vooral in dieper water en komen maar zelden naar de kustgebieden. Het gevonden dier verkeert in goede staat. Dat is op zich al opmerkelijk, want inkt vissen vergaan vrij snel en zijn daarnaast gewild voedsel voor andere dieren. Het gaat om een exemplaar van ruim tachtig centi meter. Hoewel het dier daarmee al groter is dan de sepia, een vaker voorkomende inktvissoort in de Noordzee, is het geen joekel. De pijlinktvis kan - inclusief tentakels - tot anderhalve meter groot wor den. Voor 1960 spoelden ze regel matig aan. Over het Noordhollands kanaal in Den Helder komt mogelijk een nieuwe brug om in de toekomst verkeer van en naar een nieuwe veerhaven te laten rijden. De brug moet dicht bij de bebouwde kom komen, zodat de plofzones van Defensie gemeden worden. Die plannen leven momenteel in Den Helder om een nieuwe veerha ven (plus omliggend terrein) ten noordoosten van de stad bereik baar te maken. De plofzones, gebieden rond munitiebunkers, waren tot nu toe obstakels in de plannen voor een nieuwe veerha ven, omdat in die gebieden geen verkeer mag rijden. Met de beoogde brug zouden voertuigen over de N250 kunnen blijven rijden en worden die pas ter hoogte van Fort Westoever en de sluizen naar de noordoostkant van de stad geleid. Volgens een woord voerder van de gemeente Den Hel der is een nieuwe brug nog geen feit, maar wordt de mogelijkheid bekeken en berekend. TESO-directeur Cees de Waal ziet voordelen in het plan. De bereik baarheid van het centrum van Den Helder blijft volgens hem op deze wijze voor Texelaars goed geregeld en het Balgzand wordt ontlast. Daar hoeft geen weg langs te wor den aangelegd als de brug door zou gaan, waardoor er minder aan natuurcompensatie hoeft te wor den gedaan. Dat zou de komst van een nieuwe veerhaven in de kaart spelen. De brug over het kanaal is onder deel van een totaalplan waar Den Helder, Texel en diverse andere betrokken partijen en gemeenten in de Noordkop dit jaar aan werken om realisatie van de nieuwe veer haven mogelijk te maken. In het TESO Journaal dat de veer dienst recent aan de aandeelhou ders heeft gestuurd, wordt daar verder op in gegaan door ambte naren van de gemeenten Den Hel der en Texel. Het belangrijkste in het totaalplan is dat ten noordoos ten van de stad een groene stroom- haven komt (uitgerust voor de ont wikkeling en het onderhoud van windmolenparken op de Noordzee) waar de nieuwe veerhaven onder deel van is. Aan dat totaalplan worden plannen gekoppeld voor een nieuw bedrij venterrein met een binnenhaven voor Anna Paulowna, het gebruik van Fort Harssens voor de offshore en extra kaderuimte voor de off shore in de NlOZ-haven. Bedoeling is dat daar in de toekomst onder delen van windmolens in elkaar worden gezet. Door alle plannen te verbinden, hoopt de regio de kans te vergro ten dat de financiering rond komt, zodat ze daadwerkelijk worden uit gevoerd. Volgens de woordvoerder van Den Helder wordt ook inge speeld op een ambitie van het rijk om de hoeveelheid energie van windmolens op zee te laten stij gen. Het streven is dat rond 2020 een groene stroomhaven (met een nieuwe veerhaven) is gerealiseerd. Voor TESO zou dat geen proble men bij de huidige veerhaven ople veren. Met uitzondering van de lange fuikwand kan de walinstalla- tie daar volgens recent onderzoek van Rijkswaterstaat nog tot 2054 meekan. Wie het centrum van Den Burg bezoekt kan er niet ongemerkt aan voorbij: er wordt volop gebouwd. Aan de Parkstraat wordt met man en macht gewerkt aan De Hollebol, naast De Slock en Nauta Boek, die ook worden verbouwd. In de Weverstraat wordt de nieuwe behuizing van modezaak Treffers klaarge stoomd voor de opening op zaterdag 27 maart (morgen). 'De Meccanodoos van Jook', omschrijft een omstander de impo sante metalen constructie die de contouren markeren van cultuur centrum De Hollebol. Nauta glim lacht: 'Vroeger speelde ik inder daad met Mec cano, nu is het wat groter uitge vallen.' Omstan ders die goed kijken, kunnen zien dat in het gebouw van twee verdiepingen een vide komt, waardoor het licht vanuit de doorschijnende koepel op het dak, straks tot diep in het gebouw doordringt. Op de begane grond tekent het podium zich af, waar straks optredens kunnen plaatsvinden. Op de verdieping komt een galerij waar tentoonstel lingen kunnen worden ingericht. De Hollebol staat in verbinding met cafe De Slock en met Nauta Boek. Ook De Slock ondergaat een ingrij pende verbouwing, uitgevoerd door Maarco Bouw, waarbij ook Heino Huizing en zijn vader de handen uit de mouwen steken en vaardige timmerlui blijken te zijn. 'De schil en de bar blijven staan, de rest van de zaak wordt com pleet gerenoveerd.' Zo komt er een nieuwe toiletgroep en een aparte rookruimte, die in dienst staan van het hele complex. Bedoeling is dat de Slock komend weekend alweer open is. Datzelfde geldt voor Nauta Boek, waarvan onder meer het interieur en de pui worden ver nieuwd. De verwachting is dat bouwbedrijf Frans Zegel De Holle bol in juni oplevert. Het totaal plaatje moet volgens Nauta een verblijfsgebied worden met een hoge belevingswaarde, waarin de Texelse cultuur tot zijn recht komt en waarin mensen langdurig aan genaam kunnen vertoeven en waarin commerciële en culturele functies in elkaar overvloeien. Ook in de Weverstraat heerst een drukte van belang. Op straat bewerkt een bouwvakker met een slijptol een betonelement dat de telekraan van Rene Boon zojuist heeft laten zak ken, op de verdieping lopen mensen rond en nu en dan glippen mensen het pand in aanbouw binnen. Fiet sers stappen af en kunnen nog net langs de hekken passeren, omstan ders bekijken het werk en leveren commentaar. De verslaggever van deze krant heeft de advertentie in de krant gezien, waarin de opening wordt aangekon digd, inclusief een stilettorace (aan vang 15.00 uur). 'Is dat werkelijk deze winkel?', informeert hij bij Martin Koorn, die met vader Wim aan komt lopen. Wim: 'Als Martin het eenmaal in zijn kop heeft, dan zal het gebeuren.' Martin: 'Kom maar bin nen kijken.' Achter het zeil blijkt een pui te zitten en het interieur binnen maakt duidelijk dat de ondernemer geen grapjes maakt. Martin: 'Er is nog veel werk te verzetten, maar zo nodig gaan we een nachtje door.' Met een hoogwerker wordt de constructie voor het gebouw van De Hollebol aan de Parkstraat op zijn plek gehesen. (Foto's Gerard Timmerman) Bedrijfsleider Heino Huizing van De Slock werkt in de hoedanigheid van timmerman mee aan de verbouwing van het café. Artistieke impressie van zoals de Hollebol er uit gaat zien. Simon Brand uit Den Burg was voor zijn werkgever Liander deze week bezig met werkzaamheden aan een hoogspanningsgebouw bij Pet ten. Brand werkt sinds 1982 in de electra, eerst als plaatwerker bij Texelstroom, later bij NUON, dat nu Liander heet. 'In die tijd is veel veranderd, we werken niet alleen meer op Texel (Foto Aryan Boshuis) Maar een kijkje achter de gevel van Treffers leert dat de bouw van het interieur al aardig is gevorderd. Aan de buitenkant van Treffers lijkt de opening nog ver weg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 5