Opleiding horeca
naar hoger niveau
Oplossing plofzones
Den Helder in zicht
Bouwers drukken stempel op centrum
Aanpoten bij Hollebol,
Nauta, Slock en Treffers
TEXELSE 5 COURANT
Derde pijlinktvis aangespoeld
Texel Energie
Bruin en Weijers
mogen uitbreiden
Extra versmalling
in Californiëweg
Rotganzen
Wat ik zeggen wou
Wat ik zeggen wou
Treffers
VRIJDAG 26 MAART 2010
Ik heb niets met ze en ben ook niet
tegen ze, maar wat zij vertellen in
hun reclamecampagne is mislei
dend. 'We leveren nu al 100 pro
cent groene energie', wordt ver
kondigd. Maar u levert helemaal
niets, u bent slecht tussenpersoon
van Green Choice.
'Als u bij ons energie afneemt blijft
uw geld in de Texelse economie.'
Dit klopt ook niet, want zoals ik al
zei, u betrekt al uw energie van
Green Choice, dus verdwijnt het
geld wel degelijk naar de vastewal
en blijft er enige provisie achter op
het eiland. Zo is de gang van zaken
op dit moment volgens mij en niet
anders.
Menno Stam,
Den Burg.
Naschrift:
De redactie vroeg Brendan de Graaf
van TexelEnergie om een reactie:
'Beste Menno, kom eens langs op
kantoor, dan drinken we een bak
koffie en leg ik uit hoe het zit.'
Arie Bruin en Ruud Weijers
mogen hun bouwbedrijf uitbrei
den op de bestaande locatie,
aan de Postweg in Eierland, waar
ze al twaalf jaar gevestigd zijn.
Formeel stuitte dat op proble
men, omdat het grond met een
agrarische bestemming betreft,
maar de gemeenteraad vindt dat
ze hun plannen mogen doorzet
ten.
Dat bleek maandag in een verga
dering van de commissie Grond
gebied. De leden gingen unaniem
akkoord en vroegen het college de
benodigde procedure zo snel
mogelijk in gang te zetten, omdat
Bruin en Weijers al een paar jaar op
toestemming wachten en anders in
de problemen zouden kunnen
komen.
Alleen binnen de steunfractie van
de PvdA waren er bedenkingen
geweest, reden voor fractievoorzit
ter Alfred Schaatsenberg zelf eens
zijn licht op te steken aan de Post
weg. 'Ik zou er nog geen geit willen
laten lopen, dus laat de plannen
maar doorgaan.'
De uitbreiding bestaat onder meer
uit de bouw van twee loodsen en
de sloop van ouder materieel. Bruin
en Weijers zijn sinds 1998 op de
huidige locatie gevestigd en in die
tijd uitgegroeid tot een volwaardig
bouwbedrijf, dat uit zijn jasje begint
te groeien. Dat komt onder meer
door de toenemende populariteit
van houtskeletbouw. Ze hebben
ook onderzocht of ze konden uit
wijken naar een bedrijventerrein,
maar dat bleek door de schaarste
aan plekken en het niet-doorgaan
van de uitbreiding van het terrein in
De Cocksdorp niet mogelijk.
Tussen de twee wegversmallin
gen die bedoeld zijn om de ver
keerssnelheid op de Californi-
eweg af te remmen, komt nog
een derde. Aanleiding is dat de
weg straks is voorzien van een
fietspad, waardoor automobilis
ten geneigd zijn harder te gaan
rijden.
Gezien de vele uitritten vanaf de
bungalowterreinen ter weerszijden
van de weg wordt dat gevaarlijk
geacht. B en w hebben dit beslo
ten naar aanleiding van een advies
van de Overleggroep Verkeersza
ken. Op advies van dezelfde over
leggroep is besloten de Heems-
kerckstraat in Oudeschild als
voorrangsweg op te heffen en de
kruispunten Mieland, Comman
deurssingel en Loodssingel tot
voorrangskruising te maken. De
situatie wordt daardoor meer een
duidig.
De doodlopende weg die op het
haventerrein langs de waddendijk
naar het terrein van de asfaltfabriek
loopt, wordt opengesteld voor alle
verkeer. Het thans nog geldende
inrijverbod is overbodig geworden
door de sluiting van de asfaltfa
briek.
tijd wordt het project nader uitge
werkt en verder onder de aandacht
gebracht bij de circa dertig leerbe
drijven in de horeca op het eiland.
Die bieden MBO-opleidingen voor
koks (niveau 2 en 3) en opleidingen
gastheerschap (niveau 2 en 3) aan.
Het zijn zogeheten beroepsbege
leidende leerwegen, wat betekent
dat er vooral wordt geleerd door
met de handen te werken. Teis-
man: 'Dat is nog altijd de beste
manier om het vak te leren.'
Beste mijnheer Van der Reyken,
In plaats van almaar met onzinnige
kortzichtige stukjes in de krant te
komen en daarin iedereen die een
andere kijk op de zaken heeft dan
u voor leugenaar uit te maken, zou
u zich eerst eens in iets moeten
verdiepen voordat u conclusies
trekt en in de krant schrijft. Begrijpt
u nou echt niet hoeveel schade en
overlast die rotganzen (en zo heten
ze niet voor niets) argrariërs bezor
gen?
En als u door de supermarkt loopt
of in uw koelkast kijkt, ziet u dat
het merendeel van wat daar ligt
gekweekt en geoogst is door agra
riërs, of er zitten producten in die
van agrariërs afkomstig zijn.
Dit soort noodzakelijke producten
wordt door mensen geconsu
meerd, voor zover dat nog moge
lijk is. Als we, zoals u graag wilt, de
rotganzen hun gang laten gaan,
wat hebben we dan straks nog te
eten? Alleen nog rotgans?
Sieme Rijk,
Den Burg.
Texelse leerbedrijven en het ROC
Kop van Noord-Holland hebben
zich gisteren aangesloten bij het
project HorecaVakPunt om het
niveau van MBO-opleidingen
voor koks en gastheren naar een
hoger plan te tillen.
Volgens de huidige normen kan
een leerling een royale voldoende
halen ook al laat hij een pan boon
tjes volledig aanbranden, schetst
Rob Teisman (hotel Molenbos). 'In
de praktijk zou je daarvoor een nul
geven, maar volgens de normen
moet je iemand ook cijfers geven
voor de inkoop van de juiste boon
tjes, het schoonmaken ervan en
het erbij doen van zout. Volgens de
telmethode zou je dan toch een
voldoende kunnen krijgen, terwijl
die verbrande boontjes echt niet
aan de gasten kunt voorzetten.'
Bedrijven en opleidingscentra die
bij HorecaVakPunt zijn aangeslo
ten, spreken af dat zij boven de
gestelde normen gaan zitten. Die
afspraken worden ook gemaakt
met leerlingen die op een hoger
niveau willen werken. Teisman:
'Dat betekent niet dat de zweep
erover gaat, Je spreekt af dat je
meer tijd aan elkaar besteedt.
Leerlingen die via het HorecaVak
Punt hun opleiding doorlopen,
hebben later een krul achter hun
naam en daar kunnen ze in hun
verdere loopbaan hun voordeel
mee doen. Het is een soort cum
laude.'
Het is de bedoeling dat de verbe
terde eisen vanaf september in de
praktijk worden toegepast als het
nieuwe schooljaar begint. Tot die
Voor de derde maal in drie
maanden is deze week op het
strand een grote pijlinktvis aan
getroffen. Mevrouw Maaskant
vond het dier bij paal 12.
De vondst van een grote pijlinktvis
mag bijzonder worden genoemd.
Tussen 1964 en 2010 zijn maar
twee meldingen bekend. Sinds het
begin van dit jaar echter al vier,
waarvan één op Vlieland. Het is
niet duidelijk waaraan dit te wijten
is. Inktvissen leven vooral in dieper
water en komen maar zelden naar
de kustgebieden. Het gevonden
dier verkeert in goede staat. Dat is
op zich al opmerkelijk, want inkt
vissen vergaan vrij snel en zijn
daarnaast gewild voedsel voor
andere dieren. Het gaat om een
exemplaar van ruim tachtig centi
meter. Hoewel het dier daarmee al
groter is dan de sepia, een vaker
voorkomende inktvissoort in de
Noordzee, is het geen joekel. De
pijlinktvis kan - inclusief tentakels
- tot anderhalve meter groot wor
den. Voor 1960 spoelden ze regel
matig aan.
Over het Noordhollands kanaal
in Den Helder komt mogelijk een
nieuwe brug om in de toekomst
verkeer van en naar een nieuwe
veerhaven te laten rijden. De
brug moet dicht bij de bebouwde
kom komen, zodat de plofzones
van Defensie gemeden worden.
Die plannen leven momenteel in
Den Helder om een nieuwe veerha
ven (plus omliggend terrein) ten
noordoosten van de stad bereik
baar te maken. De plofzones,
gebieden rond munitiebunkers,
waren tot nu toe obstakels in de
plannen voor een nieuwe veerha
ven, omdat in die gebieden geen
verkeer mag rijden.
Met de beoogde brug zouden
voertuigen over de N250 kunnen
blijven rijden en worden die pas ter
hoogte van Fort Westoever en de
sluizen naar de noordoostkant van
de stad geleid. Volgens een woord
voerder van de gemeente Den Hel
der is een nieuwe brug nog geen
feit, maar wordt de mogelijkheid
bekeken en berekend.
TESO-directeur Cees de Waal ziet
voordelen in het plan. De bereik
baarheid van het centrum van Den
Helder blijft volgens hem op deze
wijze voor Texelaars goed geregeld
en het Balgzand wordt ontlast.
Daar hoeft geen weg langs te wor
den aangelegd als de brug door
zou gaan, waardoor er minder aan
natuurcompensatie hoeft te wor
den gedaan. Dat zou de komst van
een nieuwe veerhaven in de kaart
spelen.
De brug over het kanaal is onder
deel van een totaalplan waar Den
Helder, Texel en diverse andere
betrokken partijen en gemeenten
in de Noordkop dit jaar aan werken
om realisatie van de nieuwe veer
haven mogelijk te maken.
In het TESO Journaal dat de veer
dienst recent aan de aandeelhou
ders heeft gestuurd, wordt daar
verder op in gegaan door ambte
naren van de gemeenten Den Hel
der en Texel. Het belangrijkste in
het totaalplan is dat ten noordoos
ten van de stad een groene stroom-
haven komt (uitgerust voor de ont
wikkeling en het onderhoud van
windmolenparken op de Noordzee)
waar de nieuwe veerhaven onder
deel van is.
Aan dat totaalplan worden plannen
gekoppeld voor een nieuw bedrij
venterrein met een binnenhaven
voor Anna Paulowna, het gebruik
van Fort Harssens voor de offshore
en extra kaderuimte voor de off
shore in de NlOZ-haven. Bedoeling
is dat daar in de toekomst onder
delen van windmolens in elkaar
worden gezet.
Door alle plannen te verbinden,
hoopt de regio de kans te vergro
ten dat de financiering rond komt,
zodat ze daadwerkelijk worden uit
gevoerd. Volgens de woordvoerder
van Den Helder wordt ook inge
speeld op een ambitie van het rijk
om de hoeveelheid energie van
windmolens op zee te laten stij
gen.
Het streven is dat rond 2020 een
groene stroomhaven (met een
nieuwe veerhaven) is gerealiseerd.
Voor TESO zou dat geen proble
men bij de huidige veerhaven ople
veren. Met uitzondering van de
lange fuikwand kan de walinstalla-
tie daar volgens recent onderzoek
van Rijkswaterstaat nog tot 2054
meekan.
Wie het centrum van Den Burg
bezoekt kan er niet ongemerkt
aan voorbij: er wordt volop
gebouwd. Aan de Parkstraat
wordt met man en macht gewerkt
aan De Hollebol, naast De Slock
en Nauta Boek, die ook worden
verbouwd. In de Weverstraat
wordt de nieuwe behuizing van
modezaak Treffers klaarge
stoomd voor de opening op
zaterdag 27 maart (morgen).
'De Meccanodoos van Jook',
omschrijft een omstander de impo
sante metalen constructie die de
contouren markeren van cultuur
centrum De Hollebol. Nauta glim
lacht: 'Vroeger
speelde ik inder
daad met Mec
cano, nu is het
wat groter uitge
vallen.' Omstan
ders die goed
kijken, kunnen zien dat in het
gebouw van twee verdiepingen
een vide komt, waardoor het licht
vanuit de doorschijnende koepel
op het dak, straks tot diep in het
gebouw doordringt. Op de begane
grond tekent het podium zich af,
waar straks optredens kunnen
plaatsvinden. Op de verdieping
komt een galerij waar tentoonstel
lingen kunnen worden ingericht.
De Hollebol staat in verbinding met
cafe De Slock en met Nauta Boek.
Ook De Slock ondergaat een ingrij
pende verbouwing, uitgevoerd
door Maarco Bouw, waarbij ook
Heino Huizing en zijn vader de
handen uit de mouwen steken en
vaardige timmerlui blijken te zijn.
'De schil en de bar blijven staan,
de rest van de zaak wordt com
pleet gerenoveerd.' Zo komt er een
nieuwe toiletgroep en een aparte
rookruimte, die in dienst staan van
het hele complex. Bedoeling is dat
de Slock komend weekend alweer
open is. Datzelfde geldt voor Nauta
Boek, waarvan onder meer het
interieur en de pui worden ver
nieuwd. De verwachting is dat
bouwbedrijf Frans Zegel De Holle
bol in juni oplevert. Het totaal
plaatje moet volgens Nauta een
verblijfsgebied worden met een
hoge belevingswaarde, waarin de
Texelse cultuur tot zijn recht komt
en waarin mensen langdurig aan
genaam kunnen vertoeven en
waarin commerciële en culturele
functies in elkaar overvloeien.
Ook in de Weverstraat heerst een
drukte van belang. Op straat bewerkt
een bouwvakker met een slijptol een
betonelement dat de telekraan van
Rene Boon zojuist heeft laten zak
ken, op de verdieping lopen mensen
rond en nu en dan glippen mensen
het pand in aanbouw binnen. Fiet
sers stappen af en kunnen nog net
langs de hekken passeren, omstan
ders bekijken het werk en leveren
commentaar. De verslaggever van
deze krant heeft de advertentie in de
krant gezien, waarin de opening
wordt aangekon
digd, inclusief een
stilettorace (aan
vang 15.00 uur).
'Is dat werkelijk
deze winkel?',
informeert hij bij
Martin Koorn, die met vader Wim
aan komt lopen. Wim: 'Als Martin het
eenmaal in zijn kop heeft, dan zal het
gebeuren.' Martin: 'Kom maar bin
nen kijken.' Achter het zeil blijkt een
pui te zitten en het interieur binnen
maakt duidelijk dat de ondernemer
geen grapjes maakt. Martin: 'Er is
nog veel werk te verzetten, maar zo
nodig gaan we een nachtje door.'
Met een hoogwerker wordt de constructie voor het gebouw van De
Hollebol aan de Parkstraat op zijn plek gehesen. (Foto's Gerard Timmerman)
Bedrijfsleider Heino Huizing van De Slock werkt in de hoedanigheid
van timmerman mee aan de verbouwing van het café.
Artistieke impressie van zoals de Hollebol er uit gaat zien.
Simon Brand uit Den Burg was voor zijn werkgever Liander deze week
bezig met werkzaamheden aan een hoogspanningsgebouw bij Pet
ten. Brand werkt sinds 1982 in de electra, eerst als plaatwerker bij
Texelstroom, later bij NUON, dat nu Liander heet. 'In die tijd is veel
veranderd, we werken niet alleen meer op Texel (Foto Aryan Boshuis)
Maar een kijkje achter de gevel van Treffers leert dat de bouw van het
interieur al aardig is gevorderd.
Aan de buitenkant van Treffers lijkt de opening nog ver weg