Eeuw katholiek onderwijs geboekstaafd
fa
ladder
TEKELTOU/LS
dfici^üï
'Hebben van identiteit
betekent ook kwaliteit'
Jozefschool 100 jaar, bijzonder en 'springlevend'
'Kritische blik ouders
positief voor onderwijs'
Pe
2010
TEXELSE 11 COURANT
www.texelsecourant.nl
Donderdag
Café De 'Nieuwe' Zwaan
Brengt u thuis! Tel. 0222-315555
DAGELIJKS TEXELS NIEUWS
Libel Ie Zomerweek in Almere 20 mei 2010
BioBcoop E^n
Voor de film een hapje eten? Dat kan in ons gezellige eetcafé!
LASH-^T'TANS Pty,
MX
De koninklijke PARTY van het jaar!
Aanvang: 20.00 uur
Dresscode: Oranje en/of koninklijk
Wees creatief!
DINSDAG 20 APRIL 2010
Klas 5 van de St. Jozefschool uit 1965.
Waartoe zijn wij hier op aarde?,
was decennia lang een gevleugde
vraag van 'meneer Pastoor' aan
leerlingen van de Sint Jozef
school. Waarop de kinderen tij
dens de catechisatieles dienden
te antwoorden: Om God te
dienen...(etc.) Henk van Heer
waarden zei het in een ver verle
den anders: Om te asemen,
meneer pastoor. Die werd erg
boos en heeft de klas flink toege
sproken.
kinderen ingeschreven. Beschreven
wordt hoe Cor Bakker van Wester-
mient, toen 6 jaar, op die eerste
schooldag chocolademelk kreeg.
Iets dat hij thuis nooit kreeg. Helaas
bleek de volgende dag dat zoiets
op school niet elke dag werd
geschonken.
Toen in 1929 het zevende leerjaar
verplicht werd gesteld en het leer
lingenaantal op 200 zou uitkomen,
rekende men op ruimtegebrek. Het
leidde tot de bouw van een nieuwe
oen ging, en meester P. Th. Luyckx,
die tot 1990 hoofd zou blijven,
waarna Leo Annyas het stokje over
nam. Spaarzaamheid vierde hoogtij.
Annegriet Kager verhaalt hoe in
1967 in de klas van Luyckx aan
schoolsparen werd gedaan en hoe
ze elke maandag de spaarpot naar
de bank moest brengen. 'Ik was
volgens de meester blijkbaar zeer
betrouwbaar.' De naoorlogse baby
boom zorgde voor een enorme
instroom aan leerlingen en sommi-
Aldus een anekdote van Klaas de
Porto, één van de vele oud-leerlin
gen die herinneringen ophaalt in het
vrijdag gepresenteerde jubileum
boek van de Jozefschool. Een
terugblik op 100 jaar katholiek
onderwijs, onderwijsvernieuwingen,
gelardeerd met interviews en met
vele anekdotes en verhalen van
vroeger, het heden en een kijkje in
de toekomst. Ook een eerbetoon
aan iedereen die zich in die periode
heeft ingezet voor het onderwijs.
Het boek beschrijft hoe de eerste
steen van de St.Josephschool, toen
nog gevestigd in de Molenstraat (nu
de Witte Burcht), op 28 oktober
1909 na een plechtige heilige mis
werd gelegd door 'Zeer Eerwaarde
Heer' pastoor J. Th., Lagerweij. Bij
de oplevering in 1940 waren 117
school aan de Hollewalsweg/hoek
Nieuweweg, ook wel Suikerweg
genoemd, waarna die in 1930 werd
ingewijd. Het boek beschijft de oor
logsjaren, waarin de verwarming
van het gebouw niet optimaal was
en loopgraven werden aangelegd,
waarin leerlingen konden schuilen.
Er ontstond gebrek aan leerkrach
ten en de 'staatsgevaarlijke' mees
ter H.C.A.Kievits werd afgevoerd
naar een concentratiekamp en
keerde nooit meer terug. Een ver
dwaalde kogel trof juf D. Bakker,
andere leerkrachten werden in
Assen tewerk gesteld. Na de bevrij
ding werden in de school tijdelijk
NSB'ers gevangen gezet.
Er passeren meerdere schoolhoof
den de revue, zoals meester
P.B.Riteco, die in 1962 met pensi-
Zuster Maris Stella.
ge katholieke gezinnen leken te
wedijveren in grootte.
Verbouwingen en uitbreidingen van
de school passeren de revue. In
1979 werd het maximum aantal
leerlingen bereikt. 355 kinderen
bezochten toen de school gelijktij
dig. Door afname van geboortes
daalde het aantal nadien. De
bewaarschool (later de kleuter
school) aan de Molenstraat, onder
leiding van Maris Stella van de Zus
ters van de Allerheiligste Verlossers,
passeert de revue. 'Een dikke non,
die het onder de zwaar gesteven
kap en de vele rokken altijd heel
warm had en behoorlijk transpi
reerde', schrijft Emmy Smit.
Beschreven wordt de identiteit van
de school, aanvankelijk als verleng
stuk van de kerk. Jook Nauta, die in
de jaren zeventig in het schoolbe
stuur zat, beschrijft hoe de school
in die roerige periode vasthield aan
de RK-identiteit. 'Ik benaderde het
als ondernemer. Eigenlijk was de
school een speciaalzaak... Het heb
ben van identiteit betekent ook
kwaliteit.'
Ook buitenschools waren er activi
teiten. Zoals gidsendrumband Mar-
garatha Sinclair en de RK Gymnas
tiekvereniging. De katholieken
hadden sinds 1932 ook een eigen
voetbalclub, Texelse Boys, die na
de oorlog een grote bloei door
maakte. GDS (Gezond Door Sport),
in 1948 opgericht als handbalclub,
ging in 1957 door als volleybalver
eniging. Later ging dit op in Texelse
Volleybal Kombinatie (Tevoko). In
1945 werd de RK Verkennergroep
St. Jeroen opgericht. Aanvankelijk
kwamen ze bijeen op de schoolzol-
der, later in de Paardenstal aan de
Hollewalsweg.
Op schoolvoetbaltoernooien kwam
de Jozefschool vaak sterk voor de
dag, zoals is op te maken uit kran
tenberichten uit de afgelopen 25
jaar. Het boek verhaalt over uitjes,
zoals een rondvlucht boven Texel
en een bezoek aan de Grote meneer
Kaktus show. Vermakelijk zijn de
columns van oud-leerling Harry de
Graaf, die overigens niet alleen met
vreugde terugdenkt aan zijn school
tijd. Over 'ene meester De V' schrijft
hij: 'Nu, 56 jaar later, zou ik hem nóg
op zijn pokdalige gezicht kunnen
timmeren.' De thematische aanpak,
interviews, anekdotes, foto's en illu
straties maken Jozefschool 100 jaar
katholiek onderwijs (120 pagina's)
tot een lezenswaardig boek dat bij
oud-leerlingen veel herinneringen
zal oproepen. De redactie was in
handen van Frans Hopman, Sjaak
Schraag, Ria Witte, Theo Zijm en
Harry de Graaf. Het is te bestellen
door €15,- over te maken op bank
rekening nr. 1495.39.223 t.n.v.
Jozefschool onder vermelding van
naam en adres, postcode en woon
plaats en eventueel het jaar van de
zesde klas of groep acht.
Gerard Timmerman
'Wat is er veranderd?', vroeg
André de Ruijter, directeur van de
jubilerende Jozefschool. Hij gaf
zelf het antwoord: 'Veel.' Hij greep
het jubileum vrijdag aan om de
balans op te maken, onder meer
over de verandering van de boven
meester als autoriteit tot school
die overlegt en verantwoording
moet afleggen. 'De kritische blik
van ouders en samenleving heeft
een positieve uitwerking op het
onderwijs.'
In honderd jaar bezochten 3000
leerlingen de Jozefschool, waar
werd onderwezen door tientallen
leerkrachten en leiding gegeven
door vijf directeuren. Waar het
schoolbord, leitjes en griffels vroeger
in de klas domineerden en nu de
computer prominent aanwezig is.
Veel kleurrijke lesmethodes, speel-
en leermateriaal en een digitaal
schoolbord, voor filmpjes, internet
en vooral interactieve werkvormen.
Vroeger ging het onderwijs klassi
kaal, met soms wel 50 tot 60 leerlin
gen in een klas, met één soort
onderwijs. Wie niet kon meekomen,
had pech en was 'dom'. Tegenwoor
dig wordt verwacht dat de school
zich aanpast aan de mogelijkheden
van iedere leerling. 'Als er lagere
resultaten zijn of gedragsproblemen,
dan wordt gezocht naar oorzaken.
Asperger, PDD-NOS, ADHD, ADD,
dyslexie, dyscalculie, PTSS, hoog
begaafdheid of gezinsproblemen',
somde De Ruijter mogelijke oorza
ken van leerproblemen op.
Meer kennis en inzichten leiden tot
beter onderwijs. 'Samen met ouders
bepalen we welk onderwijs het beste
is voor het kind.' Differentiatie, ver
schillende manieren van aanpak en
methodes en de toepassing van
wetenschappelijke methodes deden
hun intrede.'Ik denk dat dit een
enorme verbetering is ten opzichte
van vroeger.'
Ook de rol van ouders veranderde.
'Vroeger stond de autoriteit van de
school niet ter discussie. Als de
bovenmeester zei dat Geertje naar
de huishoudschool moest, dan werd
thuis deemoedig geknikt en werd de
bovenmeester bedankt voor zijn
wijze oordeel. Op school straf gekre
gen? Thuis werd dat vaak nog eens
dunnetjes over gedaan.' Tegenwoor
dig gaat dat anders. Als het oordeel
van de school de ouders niet bevalt,
wordt informatie verzameld via inter-
wikkelt dan ze zouden wensen en
het vraagt een andere rol van de
school. Meer overleg, plannen en er
moet verantwoording worden afge
legd. Betrokkenheid, afstem
ming en samenwerking tussen
school en ouders is noodzakelijk
voor een optimale ontwikkeling van
het kind. Soms lastig, maar als je
een kind ziet opbloeien, geeft dat
een fantastisch gevoel.'
Veranderingen ook in bestuurlijk
opzicht. Waar het bestuur van de
school (pastoor, notaris en ouders)
op korte afstand stonden en ieder-
net, familie, pedagogen, psycholo
gen, onderwijsconsulenten en ander
al dan niet deskundigen, om daar
mee het oordeel van de school ter
discussie te stellen. 'Dit heeft twee
kanten. Het is voor ouders vaak
moeilijk te accepteren dat hun kind
anders opgroeit en zich anders ont-
een iedereen kende, zijn de scholen
opgegaan in grotere besturen die
specialistische kennis in huis heb
ben. De betrokkenheid van de paro
chie was groot. De pastoor was
gastdocent die kinderen de fijne
kneepjes van de catechismus aan
leerde. Van verlengstuk van de kerk
UIT
Schooldirecteur André de Ruijter van de Jozefschool achter de lessenaar.
(Foto Gerard Timmerman)
is de katholieke identiteit nu vooral
de basis onder het onderwijs. 'Maar
ook al is het woordje Sint van de
gevel verdwenen, kerkbezoeken,
vieringen, catecheselessen, zorg en
aandacht voor de ander en een
goede band met de parochie, zor
gen dat wij ons nog met recht een
katholieke school mogen noemen.'
Onveranderd is dat kinderen nog
steeds leergierig, ondeugend en
onderzoekend zijn en hun grenzen
opzoeken. 'Leerkrachten zijn nog
steeds betrokken bij hun vak, geven
veel van zichzelf, met hart en ziel om
de kinderen een fantastische tijd te
bezorgen.' De Ruijter realiseert zich
dat er ook oud-leerlingen zijn die
minder goede herinneringen aan de
school overhouden, omdat ze zijn
gepest of op een andere manier
minder goede ervaringen hebben.
'Hoewel we onze uiterste best doen
en erkennen dat bepaalde dingen
soms niet goed zijn gegaan, kunnen
we helaas niet altijd voorkomen dat
zich geen vervelend zaken meer
voordoen. De les voor de toekomst
is om nog alerter te zijn, kinderen
nog betere te begeleiden en hen een
veilige basis bieden.' Voor de
komende honderd jaar liggen er een
aantal 'uitdagingen': de eilandbrede
terugloop van leerlingen, bezuinigin
gen, ontwikkelingen rond passend
onderwijs, zorgplicht, etc.' Het laat
ste woord was vrijdag aan Frans
Visman, de nieuwe wethouder van
onderwijs. Als leerling van de Jacob
Daalderschool in Oosterend wist hij
zich de schoolvoetbalwedstrijden
tegen de Jozefschool goed te herin
neren. 'Een ingecalculeerde neder
laag.' Hij sprak zijn waardering uit
voor verschillende identiteiten bin
nen het onderwijs en zei de scholen
op gelijkwaardigheid te benaderen.
'Laten we open lijnen houden. Ik zie
uit naar de gesprekken.'
Zondag 25 april 20.30 uur Klif 12 Music Club
Tony 0'Malley
Tony speelt een mix van Jazz, Funk, R&B en Soul. -
Voor de liefhebbers van o.a. Ray Charles, Joe Cocker "jS
en Van Morisson. Entree €15,00, reserveren gewenst. -
21, 22 en 24 april - Diner Cabaret 19.00 uur
Het 4-gangen diner kost inclusief cabaretprogramma €47,00 p.p.(o.v.b.)
(4 gangen kindermenu €23,50) De avond duurt ongeveer van 19.00 uur tot 23.00 uur.
info@klif12.nl
0222-319633
www.klif12.nl
De Libelle Zomerweek wordt dit keer een spannende
mix van Buffalo Bill en een toffe beachparty. Denk aan
Amerikaanse cabrio's, veel chroom, leer, cactussen,
knapperende kampvuurtjes, een ritje op een paard
langs de branding....
Prijs €32.50 p.p. Inclusief entree, toeringcarvervoer en bootkosten
e-mail: info@texeltours.nl telefoon: +31(0)222-315555 www.texeltours.nl
Lamstoof - Satéspies - Spareribs - Panïnï - Kibbeling - etc
Programma 22 t/m 28 april: [0222 312027
»..V X TJT
KICK ASS
Do 18.45. Vr,za,zo 21.30.
Di 20.30. Wo 16.15
I
CLASH OF THE TITANS 3D
Drie dimensionaal actie spektakel.
Do,vr,za,zo 22.00. Di 20.15
DE VLIEGENIERSTER
VAN KAZBEK
Romantisch drama wat zich afspeelt op het
eiland Texel.
Vr,za,zo 18.45. Ma,wo 20.15.
Za,zo ook 16.15. Di 14.00 (senioren)
WICKIE DE VIKING O®
Nederlands gesproken familiefilm.
Deze week exclusieve voorpremières
Vr,za,zo,wo 13.45. Za,zo 11.15
HOE TEM JE EEN DRAAK
Een avontuurlijke komedie vol stoere
Vikingen en wilde draken
NEDERLANDS GESPROKEN en 3D!!
Vr,za,zo,wo 14.00
ALICE IN WONDERLAND 3D O©
Regie Tim Burton. Met oa: Johnny Depp.
Drie dimensionaal vertoond!
Ondertitelde versie: Vr,za,zo 16.30
Ned. gespr.: Za.zo 11.30. Wo 16.30
MYSTERY MOVIE
Een verrassings-voorpremière voor€ 5,- pp
Do 21.30
GRAVENSTRAAT 3:
0222 312027
- CENTRUM
F.CINEMATEXEL.
Zwaanstraat 6A - Den Burg - www.denieuwezwaan.hyves.nl
TAXITEXEL