Eeuw katholiek onderwijs geboekstaafd fa ladder TEKELTOU/LS dfici^üï 'Hebben van identiteit betekent ook kwaliteit' Jozefschool 100 jaar, bijzonder en 'springlevend' 'Kritische blik ouders positief voor onderwijs' Pe 2010 TEXELSE 11 COURANT www.texelsecourant.nl Donderdag Café De 'Nieuwe' Zwaan Brengt u thuis! Tel. 0222-315555 DAGELIJKS TEXELS NIEUWS Libel Ie Zomerweek in Almere 20 mei 2010 BioBcoop E^n Voor de film een hapje eten? Dat kan in ons gezellige eetcafé! LASH-^T'TANS Pty, MX De koninklijke PARTY van het jaar! Aanvang: 20.00 uur Dresscode: Oranje en/of koninklijk Wees creatief! DINSDAG 20 APRIL 2010 Klas 5 van de St. Jozefschool uit 1965. Waartoe zijn wij hier op aarde?, was decennia lang een gevleugde vraag van 'meneer Pastoor' aan leerlingen van de Sint Jozef school. Waarop de kinderen tij dens de catechisatieles dienden te antwoorden: Om God te dienen...(etc.) Henk van Heer waarden zei het in een ver verle den anders: Om te asemen, meneer pastoor. Die werd erg boos en heeft de klas flink toege sproken. kinderen ingeschreven. Beschreven wordt hoe Cor Bakker van Wester- mient, toen 6 jaar, op die eerste schooldag chocolademelk kreeg. Iets dat hij thuis nooit kreeg. Helaas bleek de volgende dag dat zoiets op school niet elke dag werd geschonken. Toen in 1929 het zevende leerjaar verplicht werd gesteld en het leer lingenaantal op 200 zou uitkomen, rekende men op ruimtegebrek. Het leidde tot de bouw van een nieuwe oen ging, en meester P. Th. Luyckx, die tot 1990 hoofd zou blijven, waarna Leo Annyas het stokje over nam. Spaarzaamheid vierde hoogtij. Annegriet Kager verhaalt hoe in 1967 in de klas van Luyckx aan schoolsparen werd gedaan en hoe ze elke maandag de spaarpot naar de bank moest brengen. 'Ik was volgens de meester blijkbaar zeer betrouwbaar.' De naoorlogse baby boom zorgde voor een enorme instroom aan leerlingen en sommi- Aldus een anekdote van Klaas de Porto, één van de vele oud-leerlin gen die herinneringen ophaalt in het vrijdag gepresenteerde jubileum boek van de Jozefschool. Een terugblik op 100 jaar katholiek onderwijs, onderwijsvernieuwingen, gelardeerd met interviews en met vele anekdotes en verhalen van vroeger, het heden en een kijkje in de toekomst. Ook een eerbetoon aan iedereen die zich in die periode heeft ingezet voor het onderwijs. Het boek beschrijft hoe de eerste steen van de St.Josephschool, toen nog gevestigd in de Molenstraat (nu de Witte Burcht), op 28 oktober 1909 na een plechtige heilige mis werd gelegd door 'Zeer Eerwaarde Heer' pastoor J. Th., Lagerweij. Bij de oplevering in 1940 waren 117 school aan de Hollewalsweg/hoek Nieuweweg, ook wel Suikerweg genoemd, waarna die in 1930 werd ingewijd. Het boek beschijft de oor logsjaren, waarin de verwarming van het gebouw niet optimaal was en loopgraven werden aangelegd, waarin leerlingen konden schuilen. Er ontstond gebrek aan leerkrach ten en de 'staatsgevaarlijke' mees ter H.C.A.Kievits werd afgevoerd naar een concentratiekamp en keerde nooit meer terug. Een ver dwaalde kogel trof juf D. Bakker, andere leerkrachten werden in Assen tewerk gesteld. Na de bevrij ding werden in de school tijdelijk NSB'ers gevangen gezet. Er passeren meerdere schoolhoof den de revue, zoals meester P.B.Riteco, die in 1962 met pensi- Zuster Maris Stella. ge katholieke gezinnen leken te wedijveren in grootte. Verbouwingen en uitbreidingen van de school passeren de revue. In 1979 werd het maximum aantal leerlingen bereikt. 355 kinderen bezochten toen de school gelijktij dig. Door afname van geboortes daalde het aantal nadien. De bewaarschool (later de kleuter school) aan de Molenstraat, onder leiding van Maris Stella van de Zus ters van de Allerheiligste Verlossers, passeert de revue. 'Een dikke non, die het onder de zwaar gesteven kap en de vele rokken altijd heel warm had en behoorlijk transpi reerde', schrijft Emmy Smit. Beschreven wordt de identiteit van de school, aanvankelijk als verleng stuk van de kerk. Jook Nauta, die in de jaren zeventig in het schoolbe stuur zat, beschrijft hoe de school in die roerige periode vasthield aan de RK-identiteit. 'Ik benaderde het als ondernemer. Eigenlijk was de school een speciaalzaak... Het heb ben van identiteit betekent ook kwaliteit.' Ook buitenschools waren er activi teiten. Zoals gidsendrumband Mar- garatha Sinclair en de RK Gymnas tiekvereniging. De katholieken hadden sinds 1932 ook een eigen voetbalclub, Texelse Boys, die na de oorlog een grote bloei door maakte. GDS (Gezond Door Sport), in 1948 opgericht als handbalclub, ging in 1957 door als volleybalver eniging. Later ging dit op in Texelse Volleybal Kombinatie (Tevoko). In 1945 werd de RK Verkennergroep St. Jeroen opgericht. Aanvankelijk kwamen ze bijeen op de schoolzol- der, later in de Paardenstal aan de Hollewalsweg. Op schoolvoetbaltoernooien kwam de Jozefschool vaak sterk voor de dag, zoals is op te maken uit kran tenberichten uit de afgelopen 25 jaar. Het boek verhaalt over uitjes, zoals een rondvlucht boven Texel en een bezoek aan de Grote meneer Kaktus show. Vermakelijk zijn de columns van oud-leerling Harry de Graaf, die overigens niet alleen met vreugde terugdenkt aan zijn school tijd. Over 'ene meester De V' schrijft hij: 'Nu, 56 jaar later, zou ik hem nóg op zijn pokdalige gezicht kunnen timmeren.' De thematische aanpak, interviews, anekdotes, foto's en illu straties maken Jozefschool 100 jaar katholiek onderwijs (120 pagina's) tot een lezenswaardig boek dat bij oud-leerlingen veel herinneringen zal oproepen. De redactie was in handen van Frans Hopman, Sjaak Schraag, Ria Witte, Theo Zijm en Harry de Graaf. Het is te bestellen door €15,- over te maken op bank rekening nr. 1495.39.223 t.n.v. Jozefschool onder vermelding van naam en adres, postcode en woon plaats en eventueel het jaar van de zesde klas of groep acht. Gerard Timmerman 'Wat is er veranderd?', vroeg André de Ruijter, directeur van de jubilerende Jozefschool. Hij gaf zelf het antwoord: 'Veel.' Hij greep het jubileum vrijdag aan om de balans op te maken, onder meer over de verandering van de boven meester als autoriteit tot school die overlegt en verantwoording moet afleggen. 'De kritische blik van ouders en samenleving heeft een positieve uitwerking op het onderwijs.' In honderd jaar bezochten 3000 leerlingen de Jozefschool, waar werd onderwezen door tientallen leerkrachten en leiding gegeven door vijf directeuren. Waar het schoolbord, leitjes en griffels vroeger in de klas domineerden en nu de computer prominent aanwezig is. Veel kleurrijke lesmethodes, speel- en leermateriaal en een digitaal schoolbord, voor filmpjes, internet en vooral interactieve werkvormen. Vroeger ging het onderwijs klassi kaal, met soms wel 50 tot 60 leerlin gen in een klas, met één soort onderwijs. Wie niet kon meekomen, had pech en was 'dom'. Tegenwoor dig wordt verwacht dat de school zich aanpast aan de mogelijkheden van iedere leerling. 'Als er lagere resultaten zijn of gedragsproblemen, dan wordt gezocht naar oorzaken. Asperger, PDD-NOS, ADHD, ADD, dyslexie, dyscalculie, PTSS, hoog begaafdheid of gezinsproblemen', somde De Ruijter mogelijke oorza ken van leerproblemen op. Meer kennis en inzichten leiden tot beter onderwijs. 'Samen met ouders bepalen we welk onderwijs het beste is voor het kind.' Differentiatie, ver schillende manieren van aanpak en methodes en de toepassing van wetenschappelijke methodes deden hun intrede.'Ik denk dat dit een enorme verbetering is ten opzichte van vroeger.' Ook de rol van ouders veranderde. 'Vroeger stond de autoriteit van de school niet ter discussie. Als de bovenmeester zei dat Geertje naar de huishoudschool moest, dan werd thuis deemoedig geknikt en werd de bovenmeester bedankt voor zijn wijze oordeel. Op school straf gekre gen? Thuis werd dat vaak nog eens dunnetjes over gedaan.' Tegenwoor dig gaat dat anders. Als het oordeel van de school de ouders niet bevalt, wordt informatie verzameld via inter- wikkelt dan ze zouden wensen en het vraagt een andere rol van de school. Meer overleg, plannen en er moet verantwoording worden afge legd. Betrokkenheid, afstem ming en samenwerking tussen school en ouders is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van het kind. Soms lastig, maar als je een kind ziet opbloeien, geeft dat een fantastisch gevoel.' Veranderingen ook in bestuurlijk opzicht. Waar het bestuur van de school (pastoor, notaris en ouders) op korte afstand stonden en ieder- net, familie, pedagogen, psycholo gen, onderwijsconsulenten en ander al dan niet deskundigen, om daar mee het oordeel van de school ter discussie te stellen. 'Dit heeft twee kanten. Het is voor ouders vaak moeilijk te accepteren dat hun kind anders opgroeit en zich anders ont- een iedereen kende, zijn de scholen opgegaan in grotere besturen die specialistische kennis in huis heb ben. De betrokkenheid van de paro chie was groot. De pastoor was gastdocent die kinderen de fijne kneepjes van de catechismus aan leerde. Van verlengstuk van de kerk UIT Schooldirecteur André de Ruijter van de Jozefschool achter de lessenaar. (Foto Gerard Timmerman) is de katholieke identiteit nu vooral de basis onder het onderwijs. 'Maar ook al is het woordje Sint van de gevel verdwenen, kerkbezoeken, vieringen, catecheselessen, zorg en aandacht voor de ander en een goede band met de parochie, zor gen dat wij ons nog met recht een katholieke school mogen noemen.' Onveranderd is dat kinderen nog steeds leergierig, ondeugend en onderzoekend zijn en hun grenzen opzoeken. 'Leerkrachten zijn nog steeds betrokken bij hun vak, geven veel van zichzelf, met hart en ziel om de kinderen een fantastische tijd te bezorgen.' De Ruijter realiseert zich dat er ook oud-leerlingen zijn die minder goede herinneringen aan de school overhouden, omdat ze zijn gepest of op een andere manier minder goede ervaringen hebben. 'Hoewel we onze uiterste best doen en erkennen dat bepaalde dingen soms niet goed zijn gegaan, kunnen we helaas niet altijd voorkomen dat zich geen vervelend zaken meer voordoen. De les voor de toekomst is om nog alerter te zijn, kinderen nog betere te begeleiden en hen een veilige basis bieden.' Voor de komende honderd jaar liggen er een aantal 'uitdagingen': de eilandbrede terugloop van leerlingen, bezuinigin gen, ontwikkelingen rond passend onderwijs, zorgplicht, etc.' Het laat ste woord was vrijdag aan Frans Visman, de nieuwe wethouder van onderwijs. Als leerling van de Jacob Daalderschool in Oosterend wist hij zich de schoolvoetbalwedstrijden tegen de Jozefschool goed te herin neren. 'Een ingecalculeerde neder laag.' Hij sprak zijn waardering uit voor verschillende identiteiten bin nen het onderwijs en zei de scholen op gelijkwaardigheid te benaderen. 'Laten we open lijnen houden. Ik zie uit naar de gesprekken.' Zondag 25 april 20.30 uur Klif 12 Music Club Tony 0'Malley Tony speelt een mix van Jazz, Funk, R&B en Soul. - Voor de liefhebbers van o.a. Ray Charles, Joe Cocker "jS en Van Morisson. Entree €15,00, reserveren gewenst. - 21, 22 en 24 april - Diner Cabaret 19.00 uur Het 4-gangen diner kost inclusief cabaretprogramma €47,00 p.p.(o.v.b.) (4 gangen kindermenu €23,50) De avond duurt ongeveer van 19.00 uur tot 23.00 uur. info@klif12.nl 0222-319633 www.klif12.nl De Libelle Zomerweek wordt dit keer een spannende mix van Buffalo Bill en een toffe beachparty. Denk aan Amerikaanse cabrio's, veel chroom, leer, cactussen, knapperende kampvuurtjes, een ritje op een paard langs de branding.... Prijs €32.50 p.p. Inclusief entree, toeringcarvervoer en bootkosten e-mail: info@texeltours.nl telefoon: +31(0)222-315555 www.texeltours.nl Lamstoof - Satéspies - Spareribs - Panïnï - Kibbeling - etc Programma 22 t/m 28 april: [0222 312027 »..V X TJT KICK ASS Do 18.45. Vr,za,zo 21.30. Di 20.30. Wo 16.15 I CLASH OF THE TITANS 3D Drie dimensionaal actie spektakel. Do,vr,za,zo 22.00. Di 20.15 DE VLIEGENIERSTER VAN KAZBEK Romantisch drama wat zich afspeelt op het eiland Texel. Vr,za,zo 18.45. Ma,wo 20.15. Za,zo ook 16.15. Di 14.00 (senioren) WICKIE DE VIKING O® Nederlands gesproken familiefilm. Deze week exclusieve voorpremières Vr,za,zo,wo 13.45. Za,zo 11.15 HOE TEM JE EEN DRAAK Een avontuurlijke komedie vol stoere Vikingen en wilde draken NEDERLANDS GESPROKEN en 3D!! Vr,za,zo,wo 14.00 ALICE IN WONDERLAND 3D O© Regie Tim Burton. Met oa: Johnny Depp. Drie dimensionaal vertoond! Ondertitelde versie: Vr,za,zo 16.30 Ned. gespr.: Za.zo 11.30. Wo 16.30 MYSTERY MOVIE Een verrassings-voorpremière voor€ 5,- pp Do 21.30 GRAVENSTRAAT 3: 0222 312027 - CENTRUM F.CINEMATEXEL. Zwaanstraat 6A - Den Burg - www.denieuwezwaan.hyves.nl TAXITEXEL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 11