Formule Broadway Den Hoorn kan nog jaren voort 'Het lijkt wel of iedereen samen het festival beschermt' TEXELSE 10 COURANT Gevarieerde optredens, gezelligheid op straat, enthou siaste bezoekers én artiesten en een gestroomlijnde organisatie. Ook de zevende editie van Broadway Den Hoorn is een doorslaand succes geworden, met een formule die nog jaren lijkt voort te kunnen. DONDERDAG 27 MEI 2010 over de even vrolijke als cynische troubadour Katinka Polderman. Natuurlijk viel het ook wel eens tegen. Zo was veel verwacht van Verreck en Pleijsier, die al in 1987 het Leids Cabaret Festival won nen en daarna vier succesvolle theaterprogramma's maakten. Sinds enige tijd zijn ze samen weer actief, maar hoewel ze op Broadway een amusant optreden verzorgden, lukte het hen niet de hele zaal voor zich te winnen. Ook Johan Goossens, die alle prijzen op het Groningse Cabaret Festival won, wist niet iedereen van zijn kwaliteiten te overtuigen, terwijl de zwartgalligheid van Ernst Klij- zing sommigen wel erg rauw op hun dak viel. Jammer, dat zeker, maar ook bijna onvermijdelijk wanneer meer dan 120 artiesten samen 60 verschil lende voorstellingen verzorgen, bekeken door 1200 bezoekers per avond. Smaken verschillen en wie zich verheugt op een half uurtje onbedaarlijk lachen en vervolgens wordt 'getrakteerd' op serieuze liedjes, heeft reden om teleurge steld te zijn. Bovendien benutten veel artiesten het Hoornder huis kamertheaterfestival om nieuw bekende en iets minder bekende artiesten waren ook vier Texelse solisten en gezelschappen te bewonderen. Anneke Brons, Irisa- bella Bakker en Ruthie Vazana, samen het trio Anyway, brachten net als voorgaande keren fraaie, a capella gezongen liedjes in diver se stijlen ten gehore en regen die aaneen met korte, humoristische sketches. Ze oogstten succes, al was het allemaal wat minder ver rassend dan in hun beginjaren. Roos Bakker - in het dagelijks leven docent dans bij Artex - trad evenals twee jaar geleden op in haar ouderlijk huis, met licht en geluid bijgestaan door haar over buurjongen Jeroen Groot. Bakker combineerde sombere bespiege lingen over onze doorgedraaide wereld met vrolijke zang en dans. Niet iedereen was diep onder de indruk. Zo vonden sommige bezoekers haar nogal belerend en ondanks haar bekentenis dat ze een blij en vrolijk meisje was soms wel erg zwaarmoedig. Maar ze verdiende ook respect, al was het alleen om haar durf om in haar eentje de grote vragen van het leven aan de orde te stellen. De toneelspelers van GF-05-11 vormen een vertrouwd gezicht op schrijver is, maar de voorstelling was behoorlijk vermakelijk, al klaagden sommige overkantse bezoekers dat ze niets begrepen van de talrijke lokale toespelingen en daardoor moeite hadden de draad van het verhaal vast te hou den. Een buitenbeentje op het festival was opnieuw pianist Charles Jan- ko, die samen met acteur Kees Scholten in de rol van verteller het uit 1897 daterende muzikale melo drama Enoch Arden van auteur Alfred Tennyson en componist Richard Straus nieuw leven inblies. Een prachtige liefdesgeschiedenis over Enoch Arden en zijn buurjon gen Philip, die van hetzelfde meis je houden. Zij kiest voor Enoch, met wie ze een gezin sticht, daar mee Philip in rouw achterlatend. Wanneer Enoch niet terugkeert van een lange zeereis krijgt Philip een nieuwe kans zijn grote liefde in de armen te sluiten. Het verhaal krijgt een dramatische wending als blijkt dat Enoch zijn schipbreuk heeft overleefd en tien jaar later naar huis terugkeert. Janko en Scholten maakten er een pakken de voorstelling van, die menigeen wist te ontroeren, al deed ook het theatertje stonden en die ervoor zorgden dat de straat vrijwel schoon bleef. Grote aanpassingen in de pro grammering bleken niet noodza kelijk. Door omstandigheden moesten drie gezelschappen afzeggen, maar hun gemis kon vrij eenvoudig worden opgevangen. Zo kwam 'eerste reserve' Herman Erbé alsnog aan bod. Erbé trad bij eerdere festivals met Circus Kos ter op en was teleurgesteld geweest dat hij dit keer niet kon optreden. 'Hij was dolgelukkig toen we hem toch nog vroegen', vertelt Cor van Heerwaarden. Eén van de andere vervangers was Edo Berger, een stand-upcomedi- an die met het duo Olaf en Jasper naar Texel was gekomen en die zonder aarzelen zijn medewerking toezegde. Voor zover bekend was er slechts één incident dat langer dan vijf minuten de aandacht trok. In één van de huiskamers was iemand gestruikeld en omdat hij bloedver- dunners gebruikte, kwam er akelig veel bloed uit zijn hoofdwond, reden 112 te bellen. Het ambulan cepersoneel had alles echter vrij snel onder controle en bracht de man thuis, waarna de voorstelling van de dames van LOS tien minu ten later alsnog kon beginnen. Of er een achtste editie van Broad way komt, besluiten de organisa toren niet eerder dan in oktober of november. Het zal niet aan het verloop van de zevende editie lig gen. Cor van Heerwaarden zei bij de sluiting in de nacht van zondag op maandag 'apetrots' te zijn en introduceerde het begrip 'goedge- voelfestival'. 'Het is een heel kwetsbaar evenement. Er hoeft maar iets mis te gaan, of we zijn weg. Maar het lijkt wel of iedereen samen het festival beschermt om het maar te kunnen laten voortbe staan. Een mooi voorbeeld vind ik dat we nog gewoon bier in een glas kunnen schenken en dat mensen dat op straat leegdrinken, zonder dat het een rotzooi wordt. Er liggen ook nergens plastic bordjes van de bitterballen. We hoeven 's ochtends alleen maar een bezem door de straat te halen om een paar peuken op te geven.' Joop Rommets Die meid is echt geweldigoordeelde menig bezoeker over Katinka Polderman. Roos Bakker combineerde sombere bespiegelingen over onze doorgedraaide wereld met vrolijke zang en dans. Een prettig soort meligheid was troef bij de Grote Tiny en Tony Toto Show van Daniël van Veen en Dorien Haan. De bollenschuur van Arie Lap vormde een passend decor voor het Texelse stuk van toneelgroep GF-05-11. Jelle Kuiper kreeg een niet geheel willekeurig gekozen toeschouwer zover dat hij meedeed. Later bleek dat de man een handlanger was. verhaal de ronde dat één bezoe ker halverwege in slaap was geval len. Niels van der Laan en Jeroen Woe, samen Geen Familie, brachten hilarische sketches in een claustrofobisch klein huiskamertje. het festival. Ze waagden zich in de grote schuur van Arie Lap aan een eenakter over de Texelse bollen- kweker Sieme Witte, die op zijn geheel eigen wijze gasten in zijn bed breakfast ontvangt, daarin bijgestaan door een bijdehante echtgenote en een even zonder linge als vrijpostige boerenknecht. Het stuk was geschreven door Koosch Pels Rijcken, die zelf de rol van Witte voor zijn rekening nam en als auteur zijn debuut maakte, nadat hij en zijn clubge noten twee jaar geleden niet hele maal tevreden waren geweest over de bestaande sketches die ze destijds opvoerden. Gaande weg werd duidelijk dat Pels Rijc ken (nog) geen groot scenario- Glunderende gezichten bepaalden drie avonden lang het straatbeeld. Telkens wanneer tussen acht en elf uur de huiskamers rond het hele uur leegliepen en Klif en omgeving volstroomden, klonken enthousiaste verhalen over de voorstelling die de bezoekers gezien hadden. 'In lange tijd niet zo gelachen', zei iemand over het duo Geen Familie. 'Prachtige lied jes', prees een ander de parodie materiaal uit te proberen en blijkt gaandeweg dat niet alles bruik baar is voor een avondvullende show in wording. Maar elke bezoe ker kon zich steeds troosten met de gedachte dat het volgende optreden vast en zeker leuker zou worden. Tussen publiekstrekkers als Richard Groenendijk, Luider en Van Donselaar, Marijke Boon, Niet Schieten, Joop Visser en andere van Dominique Engers en Ralf Grevelink op het fenomeen musi cal. 'Die meid is echt geweldig', klonk een derde Ook voor de artiesten was de zevende editie van Broadway een succes. Velen kennen elkaar, maar hebben niet altijd de kans eikaars voorstellingen te bezoeken. Omdat de meesten op twee avonden optraden en de derde vrij hadden, konden ze in Den Hoorn binnen een paar uur tijd vier collega's aan het werk zien. Dat ze het naar hun zin hadden, bleek steevast ook na afloop, wanneer theater Klif 12 uitpuilde en menigeen het podium beklom om samen met de Nacht band, geleid door pianist Johan Hoogeboom en zangeressen Cathrien Tromp en Mylou Frenc- ken, een lied ten gehore te bren gen. Wie er daarna nog niet genoeg van had, stortte zich in de afterparty bij kampeerboerderij De Stolp, waar veel artiesten onder dak hadden gevonden, al dan niet in gezelschap van hun partner en kinderen. Ondanks de enorme hoeveelheid werk tijdens en in de aanloop naar het festival, hadden organisatoren Cor van Heerwaarden, Charlotte Lorier en Joop Groeskamp en de vele tientallen vrijwilligers die hen bijstonden, hun zaakjes uitstekend op orde. Logistiek liep alles nage noeg perfect, de gebruikte huiska mers en schuurtjes oogden wer kelijk als kleine theaters en ook de aankleding van de straat, met diverse stalletjes waar eten en drinken te koop was, was een lust voor het oog. Voor het eerst was het stuk Klif ter hoogte van het theater overkapt, met een tent in de vorm van een kathedraal, inclu sief enkele grote kroonluchters, en dat verhoogde de intimiteit. Min der spectaculair, maar zeer doel treffend werkten de afvalbakken voor sigaretten en glaswerk, die bij de deur van elk Mylou Frencken verzorgde niet alleen een afwisselende voorstelling, maar trad ook drie avonden met de Nachtband op. Vaste festivalganger Marijke Boon schreef enkele liedjes speciaal voor Broadway. /ACHT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 10