Koos Terpstra: onaangepaste toneelregisseur met ADHD 'Ik heb er zelf voor gezorgd dat ik geen prijzen meer win' 'Zijn make-up en kapsel storm- en regenproof?' TEXELSE 7(5 COURANT De week van... Christa Lap Ooit was Koos Terpstra vastbesloten 'de beste regis seur die er is' te worden. Hij was hard op weg, regis seerde vooraanstaande cabaretiers en toneelgezel schappen, was bijna tien jaar artistiek en zakelijk directeur van het Noord Nederlands Toneel en werd een tijd lang bedolven onder prijzen en jubelende kri tiek. Maar inmiddels trekt hij zich weinig meer van de oordelen van anderen aan. 'Ik laat me niet piepelen, ik doe wat ik wil', zegt de regisseur, die gemiddeld ook ieder jaar een stuk schrijft. Eén ervan, Jeanne, is zater dag 29 mei te zien in theater De Kiekendief. Weblog DONDERDAG 27 MEI 2010 Je zou hem onaangepast kunnen noemen, maar dan wel op een prettige manier. Hij bruist van de ideeën, is niet snel moe, wordt pas echt gelukkig als alles om hem heen 'in elkaar dondert' en 'kan dan ook geen andere conclusie trekken' dan dat hij ADHD heeft. 'Dat is niet erg, hoor. Al mijn vrien den hebben ADHD. Zulke etter bakken heb je nodig, die moet je geen pilletje geven. De wereld heeft veel aan mensen met ADHD te danken. Aan mensen die geen genoegen namen met rennen, maar die wilden vliegen en vervol gens het vliegtuig uitvonden. Wat mij moe maakt, zijn die jongens waarbij ik tijdens een gesprek in slaap val.' Geld verdienen interesseert hem niet en status nog minder. 'Ik heb er zelf voor gezorgd dat ik geen prijzen meer win', zegt hij bijna tri omfantelijk. 'Dat klinkt van de pot gerukt, maar het is wel waar. Ik ben andere stukken gaan schrijven, wil dat dat het publiek van toneel gaat houden. Dat vind ik veel belangrij ker dan dat ik hoor bij de voor hoede van een klein gezelschap dat bepaalt wie er de beste is en wie niet.' Wie uit die uitspraak de conclusie trekt dat hij zijn oren naar het grote publiek laat hangen, heeft het evenzeer mis. 'Ik maak goed toneel, maar dat iedereen snapt. En daarbij ga ik niet op mijn knieën voor het publiek, zoals Joop van der Ende met zijn producties doet.' Over zijn ambities zegt hij: 'Ik wil een goed mens zijn. Niet in de morele zin van het woord. Maar in de zin dat ik mijn talenten maxi maal benut.' De 55-jarige Terpstra treedt niet graag in de publiciteit. Het Zuidelijk Toneel, een nieuwe opdrachtgever, heeft hij gezegd op dat vlak niet te veel van hem te verwachten. Als alternatief heeft hij een handvol provocerende teksten voor aan plakbiljetten bedacht. 'Die zullen wel voor genoeg ophef zorgen. Als ze dat aandurven, tenminste. Ik word niet graag geïnterviewd. Jij bent er nog net doorheen geslibd. En twee weken geleden stond ik in de Volkskrant. Dat is me opgedron gen, min of meer. Ik werd door de interviewer, Jan Tromp, in een hoek geluld. Overtuigd met de argumen ten uit mijn eigen stukken. Toen kon ik geen nee meer zeggen', vertelt hij vrolijk. In de tuin van de redactie van de Texelse Courant. Want ondanks zijn afkeer van inter views is Terpstra zonder aarzelen van Amsterdam, zijn woonplaats, naar zijn geboorte-eiland gereisd om over zijn vak te praten. 'Ik kom wel naar je toe. Ik houd niet van telefoneren en reis toch al voortdu rend het hele land door. Bovendien wordt het hoog tijd dat ik de kemp hanen eens zie. Ik ben geboren en getogen op Texel, maar gek genoeg heb ik die vogels nog nooit gezien. Zijn ze alweer in Waalenburg?' Tot zijn taken behoorde behalve het zoeken naar financieringsmid delen en beheren van budgetten, ook het aantrekken van talentvolle regisseurs en acteurs. 'Ze moesten voldoen aan het niveau dat ik stel de. En dan maar hopen dat ze iets maakten dat er toe deed. Dat lukte natuurlijk niet altijd, maar was wel het streven.' Hij benadrukt dat hij weliswaar de verantwoordelijke man was, maar zich altijd onder deel van een groep heeft gevoeld. 'Je doet het samen, je kunt het niet alleen. Aan zestig mensen is het lastig leiding geven, want er ligt altijd wel iemand dwars. Dat is niet erg, want als iemand zegt dat hij het er niet mee eens is, zegt hij dat niet voor niks. Dan luister ik. Je gaat een volwassene niet zeggen wat hij moet doen. Dat moest vijftig jaar geleden nog, toen niemand was opgeleid. Ik vraag zo iemand hoe hij het zelf zou oplossen en geef hem vervolgens de mogelijk heid het uit te voeren. Daar ben ik goed in. Het wordt pas moeilijk als de één plus zegt en de ander min. Dan moet je ze bij elkaar zien te want ik deed het zelf. Maar ik was niet alleen directeur in Groningen, maar regisseerde één of twee voor stellingen per jaar en schreef er ook nog één. Daarnaast was - en ben ik nog - de regisseur van Leb bis en Jansen en tot voor kort van Dit was het nieuws. Ik ben gestopt omdat ik eerst wilde weten wie ik ben. Dat klinkt een beetje lullig, maar zo voelde het wel. Ik schreef en registreerde stukken, maar was ik wel schrijver en regisseur? Of deed ik dat werk alleen maar omdat we het zo hadden afgesproken? Misschien ben ik in mijn hart wel fietsenmaker.' Bijna twee jaar lang hield Terpstra zich met heel andere zaken bezig dan in de twintig jaar ervoor. Hij las alle boeken die hij nog had liggen, maakte lange wandelingen, volgde een cursus Frans en leerde vogel geluiden herkennen. 'Allemaal din gen die ik nog wilde. Dat luchtte op, want daar hoef ik me nu niet druk meer om te maken. Aan het eind van die periode ben ik een week met een vrachtboot mee Terpstra is een duizendpoot, die Nederlands en Theaterweten schappen aan de Universiteit van Amsterdam studeerde en zich na zijn afstuderen in 1988 met ziel en zaligheid in de wereld van thea ter en toneel stortte. Van 1995 tot 1998 werkte hij als artistiek leider bij het RO- theater in Rot terdam, één van de meest voor aanstaande toneelgezel schappen in Nederland. Daarna verhuis de hij naar het Noord Neder lands Toneel ('ook zeer voor aanstaand'), waar hij zowel artistiek als zakelijk de belangrijkste man was. Een verantwoordelij ke baan. 'Het is een bedrijf waar zo'n zestig tot honderd mensen werken. De helft is artistiek bezig, de andere helft werkt op kantoor. We maakten zo'n tien tot twintig voorstellingen per jaar. Als eindverantwoordelijke moest ik ervoor zorgen dat aan de voorwaarden was voldaan om die voorstellingen mogelijk te maken.' Koos Terpstra: 'Het wordt hoog tijd dat ik de kemphanen eens zie.' brengen.' Twee jaar geleden nam Terpstra vrij plotseling afscheid van het Noord Nederlands Toneel. 'Ik heb het met ontzettend veel plezier gedaan, maar je kunt het niet eeuwig doen. Ik vond het wel genoeg. Al die tijd heb ik eigenlijk wel vijf banen gehad. Niet om zielig te doen hoor, gegaan. Toen ik eraf stapte, had ik een boek geschreven. In mijn hoofd, dan. Ik dacht: hé, ik ben toch een schrijver...' Hij zocht contact met het Zuidelijk Toneel en bood de directie aan een stuk te schrijven. 'Ze zeiden gelijk ja. Een dag later belden ze terug. Of ik het stuk ook wilde regisseren. Dat vond ik een eer. Oprecht hoor, ik ben een nederig mens. Ik ver keer in een bevoorrechte positie. Na mijn afscheid van het Noord Nederlands Toneel kreeg ik drie keer per week iets aangeboden. Ik werd werkelijk suf gebeld. En steeds zei ik nee. Dat is raar, hoor. Toen ik na een tijdje wat minder werd gebeld, begon ik me toch zorgen te maken, of ik nog wel gewild was.' Inmiddels is hij weer druk aan het werk. Als freelancer, al gebruikt hij dat woord liever niet. 'Ik noem mezelf liever gepensio neerd. Ik bind me niet en doe alleen wat ik nog echt belangrijk vind.' Jeanne, dat zaterdag in De Kieken dief is te zien, schreef Terpstra vier jaar geleden voor het Noord Neder lands Toneel. Het stuk gaat over Jeanne d'Arc, een eenvoudig boe renmeisje uit Frankrijk, dat zich tij dens de Honderdjarige Oorlog tot verzetsheldin ontpopte en een belangrijke rol speelde in de strijd tegen de Engelsen, maar door haar eigen landgenoten werd verraden en ten slotte op de brandstapel stierf. 'Ik vind het onderwerp heel mooi. Over een klein meisje dat geen genoe gen neemt met de bestaande situatie, in opstand komt en daarna net zo lang door vecht totdat ze ten slotte hele maal alleen overblijft. Van dat soort men sen moeten we het hebben.' Het leven van de Franse ver zetsheldin heeft vele grote toneelschrijvers geïnspireerd. 'Schiller, Brecht, Anouilh, Shaw. Ik heb ze alle maal op een rij gezet, me afge vraagd wat ik daarvan kon gebruiken en daarna een eigen stuk geschreven. Het meeste heb ik gebruikt van Schiller. Zijn stuk is zo waanzinnig mooi. Maar wel vijf uur lang. Dat kan niet, dat trekt niemand meer. Een voorstelling mag tegenwoor dig niet langer dan anderhalf uur duren.' Jeanne wordt in De Kiekendief opgevoerd door Toneelgroep Drommedaris uit West-Friesland. (Foto Joop Rommets) Een amateurgezelschap, maar wel één van een niveau dat dat van de beginners allang is ontstegen. 'Mijn stukken worden veel gespeeld. Het leuke in dit geval is dat er een con nectie met Texel is. Eén van de mensen achter de schermen is Jan Timmerman (opgegroeid in de Prins Hendrikpolder, red.), die ik nog van vroeger ken.' Terpstra kreeg een bijzondere band met de leden van de groep toen hij op het verzoek inging een work shop voor hen te verzorgen en te kennen gaf dat ze de duizend euro subsidie die ze daarvoor hadden losgepeuterd in hun zak mocht houden. 'Dat geld had ik niet nodig, ik vond het leuker dankzij hen iets te beleven waar ik anders nooit aan toe zou komen. Ik heb een middag lang meegelopen met de conservator van het Zuiderzeemu seum. Uitermate boeiend en leuk. Van een ander lid kreeg een privé- rondleiding door het Cobramuse um. Ik heb dat als heel waardevol ervaren.' In het stuk waar hij momenteel aan schrijft, trekt Terpstra van leer tegen een fenomeen dat hem veel zorgen baart: de steeds verder toenemende controle door de overheid. Fel en vol overtuiging spreekt hij zijn afschuw uit over patrouillerende vliegtuigjes, detec tiepoortjes op luchthavens, het medisch dossier en andere zaken die de privacy van de mensen bedreigen. Zonder ook nog maar een spoortje van de vrolijkheid waarmee hij tot dan toe alle vragen heeft beantwoord, verhaalt hij over de beveiligingsindustrie, waarin twintig procent van al het geld ter wereld wordt verdiend. Een indu strie die steeds nieuwe argumen ten verzint om zichzelf in stand te houden en die een grotere bedrei ging vormt dan de terroristen die ze zelf zegt te bestrijden. 'Mensen zeggen vaak: ik heb niets te ver bergen. Dat mag zo zijn, maar er komt een tijd dat je dat zelf niet meer bepaalt. Dan word je opge pakt en heb je niets meer te zeg gen. Het is doodeng, we helpen onze eigen vrijheid naar de kloten, maar niemand doet er iets tegen.' Boos is hij ook over het lot van de man die tijdens de dodenherden king op de Dam werd opgepakt. 'Die man zit nog steeds gevangen. En waarom? Wat heeft-ie gedaan? Oké, je hoort niet te schreeuwen op zo'n moment. Maar is dat reden hem zo lang vast te houden? Zijn straf staat in geen enkele verhou ding tot wat hij heeft gedaan. Ik vind dat je daar kritisch over moet zijn. Je moet blijven nadenken. Dat probeer ik ook met mijn stukken te bereiken. En een mooi verhaal te maken, om ervoor te zorgen dat ze naar je willen luisteren.' Joop Rommets Op verzoek van de Texelse Cou rant hield Angelina Stiehl uit De Cocksdorp een week lang een weblog bij. Zij en haar partner André van der Vliet treden als eerste Texelaars in het huwelijk in een strandpaviljoen. Over een welwillende burgemeester, paal 33, het proefbruidsboeket, een BruidsLandRover en een ontvoe ring voor een vrijgezellenfeest. Het complete weblog is te lezen via www.texelsecourant.nl. (Donderdag) Heb je al een jurk? Hoe vaak die vraag mij niet gesteld is het afgelo pen jaar.En iedere keer weer nee schudden, na verloop van tijd bijna met 'schaamrood op de wangen'. Weet je zolang van te voren wat je op die bewuste dag aan wilt trek ken? Wil je een jurk, een broekpak, een rok? Wat voor kleur? Stof? Mmm...en mogen we trouwen op het strand? Toch staat het er echt, op internet, want de voorbereiding voor het trouwen, al dan niet op het Texelse strand, is tegenwoor dig een hoop Googlen. 6 maanden van te voren moet je je jurk, je schoenen en je accessoires kie zen, staat op de checklists... (Vrijdag) Maar goed, het is allemaal op een speciale dag begonnen... laten we teruggaan in de tijd. 31 mei 2009. We houden vandaag een barbecue in onze tuin, de weergo den zijn ons goed gezind en het is 's ochtends al heerlijk warm als ik wakker word. André is al op en komt stralend binnen, knielt in bed en vraagt na een betoverende inlei ding of ik met hem wil trouwen. JA! JA! JA! Het geluk is met ons, want enige tijd later, in februari, is de dorpen ronde van B&W, ook in De Cocks dorp. In de rondvraag trok André de stoute schoenen aan en vroeg of wij zouden mogen trouwen op het Texelse strand. Een welwillen de burgemeester Giskes verwees naar de mogelijke initiatieven van de dualistisch acterende gemeen teraad. En dat werkte goed, zeker met moeder Corrie in de TB-steun- fractie. Binnen de kortste keren (verkiezingstijd) diende Jos de Wolf (WD) in een ongekende samen werking met Texels Belang een motie in bij de Commissie Midde len: 'Wij zeggen JA tegen trouwen op het Texelse strand.' Alhoewel heer Poster vond dat hij zijn tijd zat te verdoen, was zelfs hij niet teuge en ging het voorstel unaniem door naar de raad. (Zaterdag) Tegen de avond is het nog lek ker weer en na het eten staat een strandwandeling op het program ma. Op 'ons strand', paal 33, het is zo'n beetje onze achtertuin, wat is het daar genieten! Na een werkdag loop je daar en vraag je jezelf af, heb ik vandaag gewerkt? Dit is dan ook de plek waar wij graag willen trouwen. Op het strand bij paal 33. Maar voordat we daar aan toe waren was onze eigenwijze terriër Sprockel zelf alvast even op pad gegaan. Wij het park rond, op zoek. Van alles gevonden, loslo pende badgasten, een verdwaald meisje, een Golden Retriever, maar geen Sprockel. Later wel, zat die terriër toch weer bij zijn grootste Beaglevriendin in huisje 423, hevig verliefd te zijn. (het meisje is weer bij haar papa en mama, en de gevonden Retriever is naar Greta). (Zondag) Vandaag wordt er weer een onder deel afgestreept van de To Do List, het proefbruidsboeket! Mijn vrien din Janus (Marianne) heb ik gevraagd om het bruidsboeket te maken. Ja, dat wilde ze, maar wel samen met mij. Volgens moeder Corrie zei ik al op jonge leeftijd 'ikke zelf doen', zodoende vond ik die voorwaarde geen probleem, eigenlijk wel prettig zelfs. (Maandag) De Pinksterdagen zijn wat dat betreft een beetje 'misleidend', ik heb het idee dat het zaterdag of zondag is, maar het is al maandag en mijn vriendin Janus hielp mij daar vandaag even aan herinneren, Ange, het is al over 4 dagen! Nou, dan mag ik wel eens naar het weer gaan kijken... Het KNMI geeft 40 kans op zon, 80 kans op regen (1-5 mm), maximumtempe ratuur 14 tot 16 graden en een westenwind kracht 4. Dan komen bij mij al de volgende vragen op: ...gaan we voor de lange bontjas of kan 't allemaal wat bloter? ...kunnen we buiten zijn of moet het 'evenement' binnen plaatsvin den? ...zijn mijn make-up en kapsel storm en regenproof? ...verwatert het bruidsboeket niet? ...hoe moet 't met de foto's? ...zijn er eigenlijk paraplu's geregeld? Of is dat de goden verzoeken? (Dinsdag) Als trouwauto hebben we onze rode Landrover gekozen. Daar kun je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op. De BruidsLandRover is vandaag, op het laatste moment, nog naar de garage geraakt. Een fluitende ventilator zorgde voor net iets teveel herrie binnen en buiten de auto. Als het goed is, is deze morgenochtend weer retour, zodat de auto klaargestoomd kan wor den voor zijn taak. André heeft vandaag voor het laatst (officieel) gewerkt en is na een strandwandeling bij Paal 33 door zijn getuige Jan Piet en col lega en buurman Jitze ontvoerd voor zijn vrijgezellenavond. Mijn vrijgezellenfeest is al lang ach ter de rug. Daar mijn vriendin en getuige Marloes zwanger werd en uitgerekend was op 27 april, wilde ze al vroeg het vrijgezellenfeest organiseren, omdat ze vreesde dat ze er anders vanwege de bevalling niet bij zou kunnen zijn. In januari werd ik daardoor 's ochtends gekidnapt en vervoerd richting Amsterdam. Op 15 april 2010 is haar lieve dochter Norah Rosalie geboren. (Woensdag) Het kiezen van een huwelijks datum was nog best lastig. Sep tember 2009 was te dichtbij. Mei en juni is het lekker weer, zodoen de wilden we voor die maanden gaan. Wanneer is het meivakan tie? Dan is het te druk op het werk. Wanneer is het Pinksteren in 2010? Want dan is Broadway in Den Hoorn. Daar mijn twee broers, Sijbrand en Jonathan, daar ont zettend druk zijn met het opbou wen van 'passend materiaal voor deze gelegenheid' is het verstan dig om het huwelijk niet de vrij dag daarvoor te plannen. Wan neer is het Tevoko Buitentoernooi? Dat is 5 en 6 juni, ook vrijdag 4 juni valt daarmee af. Wanneer is het Rondje Texel? Vrijdag 18 juni valt ook af. Dan is mijn vader, Thomas, druk als ver keersregelaar bij Paal 17 en daar zijn ook mijn broers weer van de partij met betrekking tot het bou wen van tenten, het verzorgen van het meubilair, licht en geluid enzovoorts. En Ma is 20 juni jarig. Vrijdag 25 juni is het Polderfeest en daarna begint het zomersei zoen... Vrijdag 11 juni was een mogelijkheid, maar meestal is het eind mei beter weer. Zodoende is het 28 mei 2010 geworden! Christa Lap uit De Hemmer is de volgende blogger in de serie De week van... Zij is koetsier van de Jan Plezier.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 16