Vriendschap in het rennerskwartier, rivaliteit op de crossbaan Elke manche voor mij een finale' TEXELSE 7 COURANT DINSDAG 20 JULI 2010 Peter Koorn, winnaar bij de Formule 1, hier in duel verwikkeld met broer Arjen. glimmende en razendsnelle boli des. Met als enige uitzondering de oude Dodge, het 'museumstuk' waarmee Stefan de Jong al jaren hardnekkig uit de toon springt. Indrukwekkend is het al om een rondje te maken in de pits van deze klasse, waarvan de crossers zich over de weg verplaatsen in omgebouwde touringcars en waar voor soms hele families in touw zijn, zoals bij de broers Arjan en Peter Koorn en Pascal Spigt. Zo gemoedelijk, collegiaal en amicaal het er in het rennerskwartier aan toe gaat, zo fel bestrijden de cou reurs elkaar op de baan. Met tita nengevechten tussen de gebroe ders Koorn en andere rijders. In de finale was het aanvankelijk Piet Scholtanus die zich naar voren reed, maar toen die crashte, was het Peter Koorn die de leiding overnam en niet meer afstond. Zeer snel, maar ook hij kwam niet aan het ronderecord van 17.507 dat hij eerder vestigde. De cross mag dan niet als de snelst gereden ooit de boeken in gaan, het verloop verliep wel voor spoedig. Mede doordat de ambu lance niet in actie hoefde te komen, bleven de onderbrekingen beperkt en konden de finales rond 16.00 uur beginnen en kon er, zelfs met toevoeging van een afvalrace, ruim voor 18.00 uur definitief worden afgevlagd. Reden voor Eddy van de Ploeg van de organiserende MAB-club om baancommissaris sen en andere vrijwilligers hiervoor te complimenteren. De cross trok 2.200 bezoekers. Tekst en foto's Gerard Timmerman Uitslagen: Junioren: 1. Marijn Kaat, 2. Jeffrey de Smidt, 3. Allard de Wit, 4. Jacco Veeger, 5. Ruud Betsema, 6. Sven Bakker. Rodeo: 1Pieter Langeveld, 2. Roy Boeijen, 3. Bart van der Star, 4. Menno Koorn, 5. André Brouwer. 4 Cilinder Vrije klasse: 1. Hans Arnout, 2. Erwin Goënga, 3. Jan van der Vis, 4. Eddy van der Ploeg, 5. Albert Schagen. Stockcar Formule 1. 1. Peter Koorn, 2. Pieter Dogger, 3. Pascal Spigt, 4. Ben Jansen, 5. Maarten Broekman. Roemloos einde voor de bolide van Bert Stark. Jong geleerd, oud gedaan. Denzell Daalder (2) uit Oosterend, volgt de cross vanuit de kinderstoel, gemonteerd op een schilderstrap van vader Erwin. Het ging er soms ruig aan toe tijdens de autocross, getuige deze buiteling van Peter Betsema, die in zesvoud werd vastgelegd. (Foto's Olivier schining/Texei images) Volop spanning in de finale van de junioren, waar Jeffrey de Smidt tij dens de kwalificatie hoge ogen gooide. Hoe kan het ook anders als je telg bent uit een geslacht dat al generaties lang crosst. De hele familie zit in het vak', zei Robin van Sambeek, die voor de microfoon vraaggesprekjes hield in het ren nerskwartier. Toch moest hij in de finale Marijn Kaat voor laten gaan, die onbedreigd op de finish af ging. In de finale van de 4 cilinders toonde Hans Arnout wederom zijn klasse. In een foutloze race, die voor hem alleen aan het begin wat spanning opleverde, reed hij zich onbedreigd naar een eerste plek en liet ook hij tijdens de ereronde de champagne rijkelijk vloeien. Sluitstuk was de finale van de Stockcar Formule 1Stuk voor stuk Terwijl de aandacht van het publiek zich op de cross richtte, daalden achter hen parachutisten neer. een stofbak en werd van publiek, baancommissarissen en speaker Marco van Sambeek het uiterste gevergd om te volgen wie aan kop reed. Om maar te zwijgen over de coureurs. 'Je ziet niets en hoort Blijdschap en teleurstelling lagen dicht bij elkaar tijdens de eerste autocross van dit jaar. Gejubel op de dijk toen Pieter Langeveld, die vorig jaar nog uitkwam bij de junioren, zich in zijn eerste race in de Rodeoklasse in vlekkeloze stijl naar de eerste plaats reed. Teleurstelling in het renners kwartier er vlak achter, waar de monteurs van finalist llona Witte er niet in slaagden, de verwron gen bolide van deze debutante op tijd rijdende te krijgen. Het ging er stevig aan toe op het crossterrein. De baan in de Eier- landse arena was bikkelhard en heet en vastgereden rubber zorgde dat de coureurs steeds meer grip kregen. Snelheden liepen hoog op, met name tijdens de 4-cilinder vrije klasse en de stockcar Formule 1. Zodra de bestuurders het gas intrapten, veranderde de baan in niets', zei Rodeorijder Ronald Wit te, die toch een manche wist te winnen. Toen het sproeien gaande weg de middag meer effect had, werd het zicht beter. position zou staan. Blijdschap dus, maar hier en daar ook teleurstel ling. Zoals bij Ben Rentenaar, met een rondje van 17.69 seconden houder van het baanrecord in de volgens vader Arnold momenteel goed herstelt in het ziekenhuis in Amsterdam. Winnaars van de juniorenklasse tijdens de ereronde. 1. Marijn Kaat, 2. Jeffrey de Smidt, 3. Allard de Wit, 4. Jacco Veeger, 5. Ruud Betsema, 6. Sven Bakker. Strijd was er volop. Bijvoorbeeld in de juniorenklasse, waar lefgozer- tjes (en -meiden) vol bravoure in hun kleine standaard karretjes over de baan scheurden. Het was stui vertje wisselen in de 'smurfenklas se' waar het rondje van 21.1 seconden van Koen Slot (op een baan van 375 meter lengte) aan toonde dat bepaald niet zacht werd gereden. Maar toch wat anders dan de 19.3 die Peter Betsema liet klokken toen hij tijdens de kwalifi catieronde voor de finale van de 4-cilinders een strijd uitvocht met Hans Arnout. Overigens was dat niet de snelste ronde, want er wer den in deze klasse ook snellere rondes gereden. Dit keer was Betsema aan de winnende hand. Maar dat kon wel eens komen doordat de regerende kampioen met een reservemotor reed. 'Twee de worden is niet mijn stijl. Elke manche is voor mij een finale.' Op dat moment had Arnout al twee manches op zijn naam gezet, zodat hij bij de start van de finale in pole 4-cilinder vrije klasse. Zijn bolide raakte tijdens de kwalificatie zwaar beschadigd, waardoor alle zeilen moesten worden bijgezet om de volgende ronde te halen. Dankzij grote inzet lukte dat, maar de schade bleek dermate groot dat er voor hem geen podiumplaats meer niet meer in zat. Dat was wel het geval bij llona Witte, die debuteer de in de Rodeoklasse. 'We woon den vlakbij het oude crossterrein bij Oosterend en zagen als kind al die crosswagens voorbij komen. Ik heb altijd gezegd dat ik een keer mee wilde doen.' Dat lukte toen de auto van Simone Stiggelbout beschikbaar kwam. Als nieuwko mer (ze heeft nooit als junior gere den) reed ze meer dan verdienste lijk. 'Alleen werd ik aan alle kanten geramd. De auto's kwamen als een magneet op me af, het leek wel alsof al die mannen het op mij had den voorzien.' Met als gevolg dat ze wel de slag won, maar niet de oorlog. De schade aan de wielop hanging was zo groot dat mon teurs Klaas Lap, Sebastian Graaf en broer Steef ondanks een uiter ste inspanning de auto niet meer rijdende kregen. 'Erg jammer dat ik er niet bij kan zijn', treurde ze. In de Rodeoklasse werd snel dui delijk dat Pieter Langeveld hoge ogen zou gooien. Als junior gros sierde hij al in prijzen, winst waar over sceptici wel eens zeiden dat hij het had te danken aan opge voerd materiaal, wat in die klasse overigens niet is toegestaan en waarop streng wordt gecontro leerd. In de manches en de finale van de Rodeo rekende hij hiermee af. In een vlekkeloze stijl hield hij in de finale de koppositie, waarbij hij zich de kaas niet van het brood liet eten. De eerste prijs zal rond deze tijd al op het nachtkastje van broer Marijn staan, die door het ongeluk vorige maand verstek moest laten gaan bij de juniorklasse, maar die Hans Arnout tijdens de door hem gewonnen finale van de 4 cilinder vrije klasse.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 7