Nieuwe school is een
levenswerk geworden
rv
J
r
Investeren in toekomst
TEXELSE II COURANT
Regels OSG
Groen zwart
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 2010
Jarenlang was rector Henk de
Vries de spil in de realisatie van
de nieuwe OSG. Het vergde het
nodige van hem, maar hij kreeg
het gebouw van de grond. 'Als
iemand bouwadviezen wil heb
ben, kan ik die nu wel geven.'
Het was een tekenend moment in
2003. De Vries toog langs alle poli
tieke partijen om het tijdelijk huis
vesten van leerlingen in de leeg
staande Redmar IJskaschool in De
Waal af te raden en om te pleiten
voor noodlokalen dicht bij de OSG.
Het kwam hem later tijdens een
raadsvergadering op een publieke
terechtwijzing van burgemeester
Joke Geldorp te staan. De Vries
was toen nog voor een klein deel
ambtenaar en was dus dwars
tegen zijn eigen bestuur ingegaan.
Er kwamen echter wel noodloka
len bij de school, waardoor leerlin
gen niet heen en weer hoefden te
fietsen tussen Den Burg en De
Waal.
'Ik zou het desnoods weer doen',
zegt De Vries terugblikkend op die
periode. 'Want het ging me om het
belang van de leerlingen en de
school.' Dat belang bleef hij,
samen met conrectoren Henk van
Atteveldt en Annemarieke de Vries
ook op andere momenten doorlo
pend in het oog houden. Soms
met slapeloze nachten of stress
tot gevolg. Als geoefend judoka
bleef De Vries echter beheerst op
de mat om zijn partijen te spelen.
'De nieuwe school was telkens
weer een uitdaging om aan te
gaan.'
De rector is trots op de nieuwe
school. Maar ook trots op zijn col
lega's en de leerlingen, omdat die
het de afgelopen twee jaar overal
en nergens op verschillende loca
ties volhielden. 'Er is tien miljoen
euro in het gebouw geïnvesteerd,
maar eigenlijk heeft het veel meer
gekost als je ziet wat er aan welzijn
en gezondheid in is gestoken. Het
betekent nogal wat als je een jaar
lang met je voeten in de kou zit of
telkens heen en weer moet pende
len tussen verschillende gebou
wen. Maar iedereen heeft het toch
gedaan en geaccepteerd.'
Tevreden is De Vries nog niet. 'We
zitten erin, maar het gebouw is
voor 95 procent klaar. Er moet een
pui worden vervangen omdat die
niet voldoende brandwerend is, er
moet gekeken worden naar het
terrein waar de fietsenrekken staan
en een lekkage worden opgelost.
Pas als dat soort zaken klaar zijn,
kan ik tevreden zijn.'
Een ander, nog op te lossen punt
is de inval van zon in de ruimten
aan de kant van het Hogebergge-
bied met veel glas. Doordat er
geen zonwering voor de ramen zit
en de met het raadhuis gedeelde
warmte/koude opslag nog niet in
gebruik is, loopt de temperatuur
overdag snel op. 'De ventilatie
doet het gelukkig al wel in die
ruimten, maar daar moet verder
naar gekeken worden.'
De Vries kon wakker liggen over
de huisvesting van de leerlingen.
'Bijvoorbeeld toen de huur van de
Volmolen en Het Plein moest wor
den opgezegd, terwijl de nieuw
bouw nog niet klaar was. Je weet
dat je niet meer terug kunt als je
opzegt, maar het moet gebeuren.'
De financiën baarden hem naar
verhouding minder zorgen. Het
bouwen van de school was ook
een leerzaam en leuk proces. Zo
ging hij met een leerling de wed
denschap aan dat er kluisjes met
roze deuren bij de bovenbouw van
de HAVO en het VWO zouden
komen. De leerling geloofde het
niet, maar De Vries won de wed
denschap.
Hij bemoeide zich ook elders met
de kleuren, waardoor de school er
van binnen kleurig uitziet. De Vries
zat achter de tekst 'Als je goed om
je heen kijkt, zie je dat alles
gekleurd is' die pontificaal op de
wand naast de luie trap bij de
ingang is geschilderd. 'Op een
gegeven moment leer je wel dat
Henk de Vries bij de entree van de nieuwe school. Op de achtergrond de strofe 'Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles
gekleurd is' van K. Schippers en de 'luie trap' waar leerlingen tijdens de pauze kunnen zitten.
alles betrekkelijk is.' Hij kijkt met
plezier terug op de aanschaf van
de kluisjes. 'We hadden een aan
bod van elektronisch aangestuur
de kluisjes die meer dan een ton
moesten kosten. Als je verder
keek, kwam je soortgelijke kluisjes
tegen met een cijferslot voor de
helft van de prijs.' Momenteel heeft
de terugkeer van de schooltuintjes
voor de biologielessen zijn aan
dacht. 'Dat kan niet meer op de
plek waar ze waren, maar we pro
beren het in de buurt van de oude
LTS.'
De Vries kreeg de afgelopen jaren
soms de kritiek dat ze hem op
school amper meer zagen, omdat
hij volledig in de nieuwbouw
opging. 'Ik ben soms onzichtbaar
geweest, maar ik was er wel en ik
was ook op de hoogte van de
gang van zaken. Het afgelopen
schooljaar heb ik zelfs nog een
tijdje wiskundeles aan twee klas
sen gegeven omdat een docent
wiskunde was weggevallen. Ik heb
dus zelfs met mijn voeten in de klei
gestaan. Maar de komende tijd wil
ik me wel weer meer laten zien in
school.' Al teveel over zichzelf pra
ten, doet De Vries niet tijdens het
gesprek. Totdat het nummer De
Steen van Bram Vermeulen even
ter sprake komt. 'Ik denk dat ik
mijn steen hier ook wel heb
gelegd', zegt hij. 'Er zijn schoollei
ders die het in hun hele loopbaan
niet meemaken dat ze een nieuwe
school mogen bouwen. Ik ben er
zeker tien jaar mee bezig geweest.
Het is wel een soort levenswerk
van me geworden.'
Jeroen van Hattum
r
Leerlingen in het nieuwe lokaal voor verzorging.
Leerlingen consumptief in de nieuwe keuken van Willem Oosterhof.
Het mag een klein wonder heten
dat aan de Haffelderweg een kwa
litatief hoogstaand gebouw voor
het voortgezet onderwijs op Texel
is verrezen. Zo'n tien jaar geleden
was al duidelijk dat de OSG
behoefte had aan meer ruimte
voor leerlingen en personeel. Toen
werd ook al gewerkt aan plannen
voor verbetering, maar toch duur
de het door omstandigheden lang
voordat realisatie van een nieuwe
OSG een feit werd.
Het is frappant te zien dat al in
2003, nadat het multifunctionele
gebouw voor onder meer de OSG
was weggevallen, vanuit school
het voorstel werd gedaan de loca
tie Emmalaan af te stoten en de
hele school aan de Haffelderweg
te concentreren. Toch werd des
tijds uit kostenoverwegingen
gekozen voor verbouw van beide
schoolgebouwen en pas een paar
jaar later de keuze gemaakt voor
één gebouw. Dat roept, achteraf,
de gedachte op dat het wellicht
goedkoper was geweest als met
een voor één schoolgebouw was
gekozen. Eenzelfde gedachte
dringt zich op bij de versobering
waar de nieuwbouw een tijdje aan
onderhevig is geweest. Er is veel
tijd en energie gestoken in het
herhaaldelijk aanpassen van de
plannen. Dat geld had ook in ste
nen en onderwijs gestoken kun
nen worden.
Maar zoals gesteld, dat is allemaal
achteraf bekeken. Opmerkelijk is
wel dat de kosten voor de OSG
maatschappelijk nooit echt onder
werp van discussie zijn geweest
en dat is heel wat op een eiland
waar menig hoge uitgave al snel
wordt bekritiseerd. De school (met
opleidingen van VMBO tot en met
VWO) is belangrijk voor het eiland,
dus een investering daarin is niet
snel te hoog. 'Wie in zijn toekomst
wil investeren, investeert in zijn
jeugd' luidt een bekend gezegde
en daar is bij de OSG ruim aan
voldaan. Berekeningen moeten
nog wel uitwijzen in hoeverre er
kostenoverschrijdingen zijn
gemaakt.
Het heeft geleid tot een gebouw
waarop niet is beknibbeld, maar
waar ook geen gouden kranen zijn
aangebracht. In de wetenschap
dat er de laatste jaren minder kin
deren zijn geboren, kan het
gebouw op den duur aan de grote
kant zijn, maar dat moet de toe
komst uitwijzen. Het is nu aan de
school om de investeringen verder
vorm te geven in goed onderwijs
en een school waar het aange
naam is om te zijn, zodat de
Texelse jeugd goed voorbereid
aan een beroep of een vervolgstu
die kan beginnen.
Goed voortgezet onderwijs kan
het ook voor (jonge) gezinnen aan-
De nieuwe school heeft nieuwe
regels gekregen. De schooltijden
zijn aangepast en er wordt in
twee lichtingen pauzes gehou
den om de druk van en voor
leerlingen meer te spreiden.
De nieuwbouw kent een totaal
rookverbod dat ook buiten op het
trekkelijk maken zich op het eiland
te vestigen en daarmee kan de
nieuwbouw wellicht op termijn
een positieve bijdrage leveren in
de strijd tegen de 'dubbele ont
groening' waar Texel mee kampt
en daarmee het behoud van de
leefbaarheid op het eiland.
plein rond de school geldt. 'Er
komt één plek waar gerookt kan
worden. We gaan er ook streng op
toezien dat kinderen onder de zes
tien niet roken. Als we dat zien,
krijgen de ouders een brief.'
De school heeft vijf regels van res
pect opgesteld die nageleefd wor
den: 'Respect voor de omgeving,
voor elkaar, voor de werksfeer en
de werkrust, voor elkaar en voor de
eigen gezondheid', aldus De Vries.
De school moet daardoor een plek
worden waarin de leerlingen zich
welkom en thuis voelen.
De school is met een groep ouders
bezig om gezonde voeding een
belangrijke plek te geven. Over de
nieuwe schooltijden is De Vries
nog in dispuut met ouders in De
Cocksdorp.
De stalling van fietsen levert nog een probleem op. Er is in de rekken voor de school plek voor zeshonderd fietsen, maar de
hoge en lage beugels om de fiets aan te hangen lijken voor de leerlingen vooralsnog niet praktisch te zijn. Leerlingen van de HAVO en het VWO in een studieruimte bovenin het gebouw.