TESO-directeur Cees de Waal: 'Eén brug is geen brug' Bootkaartje bestellen via internet populair TEXELSE 10 COURANT Combinatie aandeelhouder gebruiker maakt TESO uniek Ook motoren op aandelenpas Texelaars: Welkom thuis! iÖ 24u"r per da9' 7 J per www.texelsecourant.nl DINSDAG 28 SEPTEMBER 2010 TESO TESO- oranjewoud 14 april 2010 202717 Bovenaanzicht van de nieuwe haventerminal in Den Helder, zoals geschetst door ingenieursbureau Oranjewoud in opdracht van TESO en naar aanleiding van een programma van eisen. Een plan dat qua functionaliteit aan de gebruikerswensen van TESO zou kunnen voldoen. De schets is onderdeel van het werkdocument Visie haventerminal TESO. Uitgangspunten zijn: optimale logistiek verkeersstromen, géén vergroting van de vaarafstand, veiligheid voor alle gebruikers, flexibiliteit naar de toekomst toe, ruimte voor innovatie en voor duurzame bedrijfsvoering. Het werkdocument is ter beschikking gesteld aan de gemeente Den Helder. (Bron teso) In het schetsplan voor de nieuwe haven in Den Helder dat TESO vrijdagavond tijdens de algeme ne jaarvergadering van aandeel houders presenteerde, zijn twee 'fuiken' getekend. Dit vanuit de gedachte 'één brug is geen brug', zoals directeur Cees de Waal formuleerde. De vaarafstand blijft met 4,2 kilo meter nagenoeg gelijk aan de hui dige. Getekend is ook een stati onsgebouw (rood), voor komende en gaande voetgangers, waarmee de huidige onduidelijkheid (waarbij aan- en afvoer per bus ter weers zijde van de boot plaatsvindt) uit de wereld is. De geschetste nieuwe haven omvat ook een grote par keervoorziening voor 2.000 auto's, waarvan 1.500 voor langparkeer- ders. Dat lijkt veel, maar nu er steeds meer mensen komen die een dagje Texel doen, lijkt dat op termijn geen overbodige luxe. Aandeelhouder Alfons Boom sig naleerde vrijdagavond tijdens de aandeelhoudersvergadering dat het (eerst) laden en (dan) lossen veel tijd in beslag neemt. Hij kwam met het lumineuze idee om de boot via zijwaarste stuwing tussen twee bruggen te manoeuvreren, eentje aan de voorzijde voor de voertui gen die de boot verlaten en eentje aan de achterzijde voor het verkeer dat er op rijdt. Volgens De Waal is dit idee nog niet met de tekenaars van Oranjewoud besproken. Het lijkt een huzarenstukje, bovendien is het zo dat als de infrastructuur goed op orde is, het lossen van de boot aanzienlijk sneller kan dan nu. Aandeelhouder Lobato stelde vast dat De Helder dan wel twee brug gen heeft, maar dat er aan Texelse zijde, waar zich volgens hem het vaakst problemen voordoen aan de brug, er dan nog steeds maar één brug is. Die mogelijkheid is er op Texel voorlopig niet, maar TESO redeneert dat de tweede brug er in Den Helder dan alvast ligt. President-commissaris Kees Dros roemde in zijn toespraak de ambi tie van Den Helder een succesvol havengebied te ontwikkelen ten behoeve van de opwekking van duurzame stroom. 'Deze ontwikke ling is zeer positief voor een struc turele oplossing van de verkeers problematiek. De eendracht waarmee 'aan de overkant' aan de plannen en realisatie wordt gewerkt is verheugend. 'Lokaal en provinci aal bestuur werken in goede har monie samen met het bedrijfsleven en de marine.' Dros noemde de betrokkenheid en een actieve rol van bestuurlijk en ondernemend Texel van groot belang. De Waal vergeleek het proces om te komen tot een nieuwe haven met hordelopen. 'De eerste horde is de planologie.' In de PKB 2006 is onder voorbehoud een mogelijk heid opgenomen voor een ver plaatsing van de veerhaven naar de oostoever. Tweede horde is de flora- en faunawetgeving, Den Hel der richt zich in dat verband op een te volgen pad waarin economische groei samen moet gaan met ver breding van de biodiversiteit. Der de horde is de financiering van de nieuwe haven. De kosten liggen volgens de huidige berekeningen tussen de €400 en 600 miljoen. Dros liet er geen onduidelijkheid over bestaan dat het niet aan TESO is om dit te financieren. Hij bena drukte dat, mocht ooit worden geopperd dat de investering wel als opslag in de tarieven kan wor den verwerkt, TESO hiertegen zal ageren. 'TESO moet deze opslag één-op-één doorberekenen aan de gebruikers.' Dros waarschuwde dat zo'n opslag op het tarief een precedent schept voor andere par tijen. 'Uiteindelijk dupeert dit alle gebruikers van de veerdienst. Der gelijke verhogingen van onze tarie ven leveren geen enkele voordeel op voor de gebruikers van TESO, het enige effect is dat de drempel naar Texel wordt verhoogd.' De bootdienst hoort volgens hem tegen kostprijs te opereren, waarbij van het spaargeld nieuwe schepen kunnen worden gekocht en wordt bereikt dat TESO financieel vol doende solide zal zijn om ook in de toekomst de taakuitvoering te garanderen. De laatste horde die De Waal noemde is de infrastruc tuur. De nieuwe route loopt niet meer door Den Helder, maar via de oostkant buiten de stad om, om bij de rotonde Ravelijnsweg weer op de huidige route te komen. Dat is toekomstmuziek, maar op de korte termijn komen er, blijkens plannen van de gemeente Den Helder, ver keerskundige maatregelen die zor gen voor een verbetering van de doorstroming van het verkeer bij de aansluiting van het veerhaven terrein op het Molenplein. Tekst Gerard Timmerman TESO-commissaris Ria Kuip werd vrijdagavond met grote meerderheid van stemmen herkozen. (Foto Harry de Graaf) Waarom is de uniciteit van TESO zo groot? De vraag wierp Ria Kuip op tijdens de algemene vergadering van aandeelhou ders na haar herverkiezing tot commissaris. Aanleiding waren de jaarlijkse (studie)reizen met de Raad van Commissarissen (RvC) naar andere (Wadden)eilanden, waarbij de veerdiensten onder het ver grootglas worden gelegd. 'TESO heeft een enorme binding met Texel, bij andere rederijen zie 'Wij wensen u een goed verblijf op het eiland. En voor de Texelaars: welkom thuis!' Die toevoeging aan de boodschap die aan het eind van elke reis met TESO klinkt, is vanaf dit weekend te horen op beide schepen. Directeur Cees de Waal kreeg de handen op elkaar toen hij het bandje vrijdagavond tijdens de aandeelhoudersvergadering afspeelde. Hij komt er mee tege moet aan een wens van Texelse reizigers. Volgens aandeelhouder Jaap Lap zou het vriendelijker klin ken als de passagiers vóórdat ze er op worden gewezen dat ze aan boord niet mogen roken, eerst wel kom worden geheten. je dat veel minder. Dat merkten we op Terschelling, waar de inwoners niet helemaal happy zijn met hoe het daar gebeurt. Maar met de nieuwkomer EVT zijn de Terschel- lingers ook niet erg ingenomen en de kans dat die het redt is niet groot.' Een van de belangrijkste redenen waardoor TESO zo diep is geworteld in het eiland, is vol gens Kuip de combinatie van aan deelhouder en belanghebbende van de veerdienst. 'Dat de aande len in bezit zijn van de gebruiker, maakt dat TESO niet wegkomt met een slechte dienstverlening. U kunt op elk moment duidelijk maken dat er iets aan de hand is en u kunt de RvC daar direct over interpelleren. Dat zijn twee facto ren die bepalend zijn voor voor het succes van deze onderneming en dat die deze positie heeft gehou den en kan voortzetten. Wij moe ten blij zijn dat deze visie ruim honderd jaar geleden is ontwik keld.' Ria Kuip werd met 307 van de 326 stemmen herkozen. Er waren vrijdagavond 317 aandeel houders. Voortschrijdende automatisering bij TESO moet ervoor zorgen dat de vertraging aan de loketten tot een minimum wordt beperkt. De introductie van ticketverkoop via internet zorgt ervoor dat de door stroomsnelheid is toegenomen. Bij automobilisten is de internetver koop dermate succesvol dat in juli en augustus bijna 10 procent van de automobilisten via de website een kaartje had gekocht. Ook steeds meer voetgangers en fiet sers maken er gebruik van. Tot nu toe zijn, na de introductie in april, zo'n 25.000 tickets via internet ver kocht. De plaatsing van verkoopau tomaten voor voetgangers en fiet ser in Den Helder heeft alleen al geleid tot een verkoop van zo'n 12.000 kaartjes in de maand augus tus, directeur Cees de Waal is ervan overtuigd dat dit er volgend jaar veel meer zullen zijn. Aandeelhouder Nic Dros had er moeite mee. 'Het wordt wel onper soonlijk. En als die rotzooi het niet doet, zit je er dood mee aan.' De Waal: 'De service wordt juist beter. Wie nu op het laatste moment komt, heeft dankzij de vlottere doorstro ming grotere kans dat hij nog mee kan.' Inhakend op de persoonlijke aanpak, deed aandeelhouder Peter Dral de suggestie van gastvrouwen aan boord. De Waal verzekerde dat TESO voor reizigers die niet met de automatisering om kunnen gaan, een bemand loket zal houden. Aandeelhouders met een motorfiets hebben volgens TESO-directeur Cees de Waal de mogelijkheid om de vrije autoritten op hun pas om te zetten in overtochten voor motorfietsen. De Waal reageerde op een vraag van aandeelhouder Ted Redeker van Wieringen. Overkantse aan deelhouder Bart Robbers, die voor zijn auto vijf gratis knippen krijgt terwijl Texelaars er tien krij gen, pleitte ervoor deze in zijn ogen 'ongelijkheid' recht te trek ken. De verschillende aantallen hebben alles te maken met de onderliggende waarde van de knippen. De fiscus is destijds akkoord gegaan met dit 'cadeau tje' van de directie, daar moeten we voorzichtig mee omgaan want we willen dit cadeautje tot in lengte van jaren in stand houden. Overigens zou Robbers dit nadeel zelf kunnen oplossen. Dros: 'Door naar Texel te verhuizen.' Het laatste nieuws het eerst! Ook te volgen via Twitter @texelsecourant en facebook Texelse Courant Aandeelhouder Nic Dros had zijn eigen visie op de automatisering: 'Het wordt wel onpersoonlijk. En als die rotzooi het niet doet, zit je er dood mee aan. Veel aandeelhouders beschouwen het buffet, hier geserveerd aan tafel, tijdens de jaarvergadering ook als een deel van het dividend. Aandeelhouders van TESO bekijken in de Burgemeester de Koninghal de vervoersontwikkeling. TESO had de zaal in stijl aangekleed. Het rode licht in de kraam rechts doet denken aan een boei. Niet zichtbaar is de groene boei aan de andere kant van de zaal, die werd verlicht met LED-lampen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 10