TESO-directeur Cees de Waal: 'Eén brug is geen brug'
Bootkaartje bestellen
via internet populair
TEXELSE 10 COURANT
Combinatie aandeelhouder
gebruiker maakt TESO uniek
Ook motoren op aandelenpas
Texelaars:
Welkom thuis!
iÖ
24u"r
per da9'
7 J
per
www.texelsecourant.nl
DINSDAG 28 SEPTEMBER 2010
TESO
TESO-
oranjewoud
14 april 2010 202717
Bovenaanzicht van de nieuwe haventerminal in Den Helder, zoals geschetst door ingenieursbureau Oranjewoud in opdracht van TESO en naar aanleiding van een
programma van eisen. Een plan dat qua functionaliteit aan de gebruikerswensen van TESO zou kunnen voldoen. De schets is onderdeel van het werkdocument Visie
haventerminal TESO. Uitgangspunten zijn: optimale logistiek verkeersstromen, géén vergroting van de vaarafstand, veiligheid voor alle gebruikers, flexibiliteit naar de
toekomst toe, ruimte voor innovatie en voor duurzame bedrijfsvoering. Het werkdocument is ter beschikking gesteld aan de gemeente Den Helder. (Bron teso)
In het schetsplan voor de nieuwe
haven in Den Helder dat TESO
vrijdagavond tijdens de algeme
ne jaarvergadering van aandeel
houders presenteerde, zijn twee
'fuiken' getekend. Dit vanuit de
gedachte 'één brug is geen brug',
zoals directeur Cees de Waal
formuleerde.
De vaarafstand blijft met 4,2 kilo
meter nagenoeg gelijk aan de hui
dige. Getekend is ook een stati
onsgebouw (rood), voor komende
en gaande voetgangers, waarmee
de huidige onduidelijkheid (waarbij
aan- en afvoer per bus ter weers
zijde van de boot plaatsvindt) uit
de wereld is. De geschetste nieuwe
haven omvat ook een grote par
keervoorziening voor 2.000 auto's,
waarvan 1.500 voor langparkeer-
ders. Dat lijkt veel, maar nu er
steeds meer mensen komen die
een dagje Texel doen, lijkt dat op
termijn geen overbodige luxe.
Aandeelhouder Alfons Boom sig
naleerde vrijdagavond tijdens de
aandeelhoudersvergadering dat
het (eerst) laden en (dan) lossen
veel tijd in beslag neemt. Hij kwam
met het lumineuze idee om de boot
via zijwaarste stuwing tussen twee
bruggen te manoeuvreren, eentje
aan de voorzijde voor de voertui
gen die de boot verlaten en eentje
aan de achterzijde voor het verkeer
dat er op rijdt. Volgens De Waal is
dit idee nog niet met de tekenaars
van Oranjewoud besproken. Het
lijkt een huzarenstukje, bovendien
is het zo dat als de infrastructuur
goed op orde is, het lossen van de
boot aanzienlijk sneller kan dan
nu.
Aandeelhouder Lobato stelde vast
dat De Helder dan wel twee brug
gen heeft, maar dat er aan Texelse
zijde, waar zich volgens hem het
vaakst problemen voordoen aan
de brug, er dan nog steeds maar
één brug is. Die mogelijkheid is er
op Texel voorlopig niet, maar TESO
redeneert dat de tweede brug er in
Den Helder dan alvast ligt.
President-commissaris Kees Dros
roemde in zijn toespraak de ambi
tie van Den Helder een succesvol
havengebied te ontwikkelen ten
behoeve van de opwekking van
duurzame stroom. 'Deze ontwikke
ling is zeer positief voor een struc
turele oplossing van de verkeers
problematiek. De eendracht
waarmee 'aan de overkant' aan de
plannen en realisatie wordt gewerkt
is verheugend. 'Lokaal en provinci
aal bestuur werken in goede har
monie samen met het bedrijfsleven
en de marine.' Dros noemde de
betrokkenheid en een actieve rol
van bestuurlijk en ondernemend
Texel van groot belang.
De Waal vergeleek het proces om
te komen tot een nieuwe haven
met hordelopen. 'De eerste horde
is de planologie.' In de PKB 2006 is
onder voorbehoud een mogelijk
heid opgenomen voor een ver
plaatsing van de veerhaven naar
de oostoever. Tweede horde is de
flora- en faunawetgeving, Den Hel
der richt zich in dat verband op een
te volgen pad waarin economische
groei samen moet gaan met ver
breding van de biodiversiteit. Der
de horde is de financiering van de
nieuwe haven. De kosten liggen
volgens de huidige berekeningen
tussen de €400 en 600 miljoen.
Dros liet er geen onduidelijkheid
over bestaan dat het niet aan TESO
is om dit te financieren. Hij bena
drukte dat, mocht ooit worden
geopperd dat de investering wel
als opslag in de tarieven kan wor
den verwerkt, TESO hiertegen zal
ageren. 'TESO moet deze opslag
één-op-één doorberekenen aan de
gebruikers.' Dros waarschuwde
dat zo'n opslag op het tarief een
precedent schept voor andere par
tijen. 'Uiteindelijk dupeert dit alle
gebruikers van de veerdienst. Der
gelijke verhogingen van onze tarie
ven leveren geen enkele voordeel
op voor de gebruikers van TESO,
het enige effect is dat de drempel
naar Texel wordt verhoogd.' De
bootdienst hoort volgens hem
tegen kostprijs te opereren, waarbij
van het spaargeld nieuwe schepen
kunnen worden gekocht en wordt
bereikt dat TESO financieel vol
doende solide zal zijn om ook in de
toekomst de taakuitvoering te
garanderen. De laatste horde die
De Waal noemde is de infrastruc
tuur. De nieuwe route loopt niet
meer door Den Helder, maar via de
oostkant buiten de stad om, om bij
de rotonde Ravelijnsweg weer op
de huidige route te komen. Dat is
toekomstmuziek, maar op de korte
termijn komen er, blijkens plannen
van de gemeente Den Helder, ver
keerskundige maatregelen die zor
gen voor een verbetering van de
doorstroming van het verkeer bij
de aansluiting van het veerhaven
terrein op het Molenplein.
Tekst Gerard Timmerman
TESO-commissaris Ria Kuip werd vrijdagavond met grote meerderheid van
stemmen herkozen. (Foto Harry de Graaf)
Waarom is de uniciteit van TESO
zo groot? De vraag wierp Ria
Kuip op tijdens de algemene
vergadering van aandeelhou
ders na haar herverkiezing tot
commissaris. Aanleiding waren
de jaarlijkse (studie)reizen met
de Raad van Commissarissen
(RvC) naar andere
(Wadden)eilanden, waarbij de
veerdiensten onder het ver
grootglas worden gelegd.
'TESO heeft een enorme binding
met Texel, bij andere rederijen zie
'Wij wensen u een goed verblijf op
het eiland. En voor de Texelaars:
welkom thuis!' Die toevoeging aan
de boodschap die aan het eind van
elke reis met TESO klinkt, is vanaf
dit weekend te horen op beide
schepen. Directeur Cees de Waal
kreeg de handen op elkaar toen hij
het bandje vrijdagavond tijdens de
aandeelhoudersvergadering
afspeelde. Hij komt er mee tege
moet aan een wens van Texelse
reizigers. Volgens aandeelhouder
Jaap Lap zou het vriendelijker klin
ken als de passagiers vóórdat ze er
op worden gewezen dat ze aan
boord niet mogen roken, eerst wel
kom worden geheten.
je dat veel minder. Dat merkten we
op Terschelling, waar de inwoners
niet helemaal happy zijn met hoe
het daar gebeurt. Maar met de
nieuwkomer EVT zijn de Terschel-
lingers ook niet erg ingenomen en
de kans dat die het redt is niet
groot.' Een van de belangrijkste
redenen waardoor TESO zo diep
is geworteld in het eiland, is vol
gens Kuip de combinatie van aan
deelhouder en belanghebbende
van de veerdienst. 'Dat de aande
len in bezit zijn van de gebruiker,
maakt dat TESO niet wegkomt
met een slechte dienstverlening.
U kunt op elk moment duidelijk
maken dat er iets aan de hand is
en u kunt de RvC daar direct over
interpelleren. Dat zijn twee facto
ren die bepalend zijn voor voor het
succes van deze onderneming en
dat die deze positie heeft gehou
den en kan voortzetten. Wij moe
ten blij zijn dat deze visie ruim
honderd jaar geleden is ontwik
keld.' Ria Kuip werd met 307 van
de 326 stemmen herkozen. Er
waren vrijdagavond 317 aandeel
houders.
Voortschrijdende automatisering
bij TESO moet ervoor zorgen dat
de vertraging aan de loketten tot
een minimum wordt beperkt. De
introductie van ticketverkoop via
internet zorgt ervoor dat de door
stroomsnelheid is toegenomen.
Bij automobilisten is de internetver
koop dermate succesvol dat in juli
en augustus bijna 10 procent van
de automobilisten via de website
een kaartje had gekocht. Ook
steeds meer voetgangers en fiet
sers maken er gebruik van. Tot nu
toe zijn, na de introductie in april,
zo'n 25.000 tickets via internet ver
kocht. De plaatsing van verkoopau
tomaten voor voetgangers en fiet
ser in Den Helder heeft alleen al
geleid tot een verkoop van zo'n
12.000 kaartjes in de maand augus
tus, directeur Cees de Waal is ervan
overtuigd dat dit er volgend jaar
veel meer zullen zijn.
Aandeelhouder Nic Dros had er
moeite mee. 'Het wordt wel onper
soonlijk. En als die rotzooi het niet
doet, zit je er dood mee aan.' De
Waal: 'De service wordt juist beter.
Wie nu op het laatste moment komt,
heeft dankzij de vlottere doorstro
ming grotere kans dat hij nog mee
kan.' Inhakend op de persoonlijke
aanpak, deed aandeelhouder Peter
Dral de suggestie van gastvrouwen
aan boord. De Waal verzekerde dat
TESO voor reizigers die niet met de
automatisering om kunnen gaan,
een bemand loket zal houden.
Aandeelhouders met een
motorfiets hebben volgens
TESO-directeur Cees de Waal
de mogelijkheid om de vrije
autoritten op hun pas om te
zetten in overtochten voor
motorfietsen.
De Waal reageerde op een vraag
van aandeelhouder Ted Redeker
van Wieringen. Overkantse aan
deelhouder Bart Robbers, die
voor zijn auto vijf gratis knippen
krijgt terwijl Texelaars er tien krij
gen, pleitte ervoor deze in zijn
ogen 'ongelijkheid' recht te trek
ken. De verschillende aantallen
hebben alles te maken met de
onderliggende waarde van de
knippen. De fiscus is destijds
akkoord gegaan met dit 'cadeau
tje' van de directie, daar moeten
we voorzichtig mee omgaan want
we willen dit cadeautje tot in
lengte van jaren in stand houden.
Overigens zou Robbers dit nadeel
zelf kunnen oplossen. Dros: 'Door
naar Texel te verhuizen.'
Het laatste nieuws het eerst!
Ook te volgen via
Twitter @texelsecourant
en facebook Texelse Courant
Aandeelhouder Nic Dros had zijn eigen visie op de automatisering: 'Het wordt wel
onpersoonlijk. En als die rotzooi het niet doet, zit je er dood mee aan.
Veel aandeelhouders beschouwen het buffet, hier geserveerd aan tafel, tijdens de
jaarvergadering ook als een deel van het dividend.
Aandeelhouders van TESO bekijken in de Burgemeester de Koninghal de vervoersontwikkeling. TESO had de
zaal in stijl aangekleed. Het rode licht in de kraam rechts doet denken aan een boei. Niet zichtbaar is de
groene boei aan de andere kant van de zaal, die werd verlicht met LED-lampen.