Cjrotn ^warLr Jexels in het hart.
Onvoldoende voor haven Oudeschild
Bezuinigingen voor OV
Traumahelikopter vervangt
soms tweede ambulance
ii.xi i.si :l(;oiiu\r
Scholen zoeken
toenadering
03±EXD32
autospuiterij
betsema
^UUOOnHUYS
.txl
Oesterman koopt
cateringbedrijf
hiaaaMMAUTo
www.texelseautopagina.nl
www.texelseautopagina.nl
DECOR ETTE
Woelmuis
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12511
VRIJDAG 1 OKTOBER 2010
Verschijnt dinsdag en vrijdag
Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg, oplage 7.500
Voor liefhebbers
valt er op het
Texelse Blues
festival van 8
tot en met 10
oktober weer
veel te genie
ten.
Zeehond Lars-
ka, die in augus
tus aanspoelde
omdat ze in een
visnet verstrikt
was geraakt, is
geheel opge
knapt.
Het vinden van
scheidsrechters
voor de voet
balwedstrijden
van Texel'94
kost Wim Koorn
steeds meer
moeite.
We hebben wel
eens wakker
gelegen, maar
bleven vissen',
zeggen de fami
lies Van der Vis
en Daalder.
De invoer van aanwezigheids
diensten voor beide ambulan
ces heeft er enerzijds toe geleid
dat de ambulances gemiddeld
genomen een stuk sneller ter
plaatse zijn, gevolg is ook dat
de tweede ambulance 's mor
gens niet in alle gevallen
beschikbaar is. Mocht er op zul
ke momenten een tweede een
heid nodig zijn, dan wordt de
traumahelikopter ingezet.
Vanaf juli 2009 slaapt de beman
ning van één ambulance in het
PHH-gebouw en dit jaar is ook de
piket(oproep)dienst voor de twee
de ambulance opgeheven. Het
betekent dat de verpleegkundige
's avonds en 's nachts niet meer
vanaf huis moet worden opge
haald, maar direct in de ambulan
ce kan stappen. De tijdwinst die
hierdoor is geboekt is volgens de
veiligheidsdienst aanzienlijk.
Directeur ambulancezorg Martin
Smeekes: 'Tot halverwege vorig
jaar waren we soms in 20 procent
van de gevallen niet binnen de
norm van vijftien minuten bij
spoedeisende gevallen ter plekke.
Daarvan hebben we zelf gezegd:
dit moet anders. In het belang van
de patiënt, maar ook voor de
medewerkers voor wie de piket
diensten een zware belasting
waren, een situatie die op gespan
nen voet stond met de arbeids
wetten. Op Texel zijn we overge
stapt op een paraatheidrooster.
Daarmee hebben we €300.000,-
geïnvesteerd in de ambulancezorg
op het eiland. Die investering geeft
rendement. Sinds de invoering
hebben we het nog nooit zo goed
gedaan. In de eerste twee maan
den van 2010 is de overschrijding
gedaald van soms 20 tot 7 tot 9
procent. Dat er nu 24 uur per dag
medewerkers paraat zijn, betekent
wel dat we niet voldoende Texe
laars hebben om het rooster te
draaien. Daarom wordt de tweede
ziekenauto ingevaren vanaf de
vastewal, uit Den Helder of uit
Wognum. In principe vertrekt de
ploeg die nachtdienst heeft
gedraaid met de boot van 7.00 uur
van het eiland en komt de nieuwe
ploeg met de boot van 8.00 uur.
Maar doet zich op het moment dat
de tweede ambulance die 's mor
gens op weg is naar het eiland
ergens in de regio een spoedei
sende zaak voor, dan gaat de auto
die bestemd is voor Texel eerst
daar naartoe en wordt dat eerst
afgewikkeld. Daarna gaat de
tweede ambulance alsnog naar
Texel. Mocht zich in de tussentijd
op Texel een spoedeisend geval
voor doen waarvoor de tweede
eenheid nodig, dan wordt daar
voor de traumahelikopter ingezet.
We hebben daarover afspraken
gemaakt met de Trauma-eenheid
van het VU Ziekenhuis in Amster
dam. De traumaheli kan in 16
minuten op Texel zijn. In de prak
tijk heeft zich dat één of twee keer
voorgedaan, onder meer bij een
reanimatie. Omdat de traumaheli
kopter alleen overdag vliegt, hou
den we 's nachts altijd twee ambu
lances op het eiland.'
Meer over dit onderwerp op pagi
na 12.
www.speedheat.nl
De Stichting Kopwerk en School-
tij willen bekijken in hoeverre het
mogelijk is om De Akker en de
Jacob Daalderschool in Ooste
rend één gebouw te laten betrek
ken.
Beide schoolbesturen willen bin
nenkort een verklaring tekenen
waarin de intentie wordt uitgespro
ken om beide basisscholen over
uiterlijk twee jaar één gebouw te
laten betrekken. Op welke wijze
dat zou moeten gebeuren en op
welke plek zijn onderwerpen die
allemaal nog verder besproken
moeten worden.
De toenadering tussen de open
bare en de protestants-christelijke
school wordt bevestigd door meer
dere betrokkenen, maar zij reage
ren reageren vooralsnog behoed
zaam omdat het allemaal pril en
vers is. In het verleden was het
samengaan van de scholen een
gevoelig onderwerp met de laatste
jaren ook de discussie over het
dorpsontwikkelingsplan erbij. In
dat plan was nieuwbouw voor De
Akker opgenomen.
Bij de huidige toenadering staat
onder meer het belang en behoud
van onderwijs in Oosterend het
algemeen voorop. Het aantal kin
deren dat in het dorp wordt gebo
ren, neemt sterk af waardoor het
de vraag is of de scholen over een
aantal jaar afzonderlijk voldoende
leerlingen kunnen behouden.
(Advertentie)
Cjrocn TjvartsJixels in het harL.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse Courant
de volgende folder(s):
Folder niet gehad?!
Alsnog verkrijgbaar op
Spinbaan 6.
Het wadstrandje nabij de Waddenhaven van Oudeschild is van de week
voorzien van een betonnen wandelpad. Het 55 meter lange pad voert
over de keien langs de zee en eindigt op een pier die bij het nieuwe
strandje is aangelegd. 'Het is een mooi plekje om te vissen', aldus Jan
Frederici van de Stichting Waddenhaven Texel dat het strandje reali
seert. Het pad is aangelegd door medewerkers van De Vries Van de
Wiel en kraanmachinist Ronald Uitgeest met zwartgekleurd beton van
Rab. Het zou aanvankelijk maandagochtend gebeuren, maar afgelopen
weekend sloeg de bekisting weg doordat het water hoger steeg dan
verwacht. Volgens Frederici nadert het strand zijn voltooiing. De
komende twee weken wordt het terrein verder aangekleed en langs de
dijk komt beplanting van De Schorren. Bij het pad wordt nog een poel
tje voor kinderen gemaakt. 'Dat komt met buizen in verbinding met de
Waddenzee, zodat bij hoog water telkens vers water in het poeltje
komt.' (Foto Jeroen van Hattum)
De magere faciliteiten en hoge
verblijfskosten zijn geen stimu
lans om de haven van Oudeschild
te bezoeken. Dat stelt de BBZ, de
beroepsvereniging van de bruine
vloot, in een onderzoek naar 26
havens waar charterschepen
afmeren. 'De middenstand loopt
hierdoor een aanzienlijk bedrag
mis.'
De haven van Oudeschild scoort
opnieuw een onvoldoende (een 5,3)
in het onderzoek dat de BBZ om de
paar jaar houdt. Oorzaken zijn het
ontbreken van elektra voor de bruine
vloot en de afwezigheid van afgifte-
punten voor bilgewater en vuilwater.
Drie afvalcontainers en één glascon
tainer voor een haven waar vijftig
charterschepen kunnen afmeren, is
te weinig in de ogen van de BBZ en
de beroepsvereniging mist een
papiercontainer. De haven scoort
goed als het gaat om watertappun
ten (20 stuks), het sanitair (vier wc's
en zeven douches), voldoende diep
gang bij de kade en de aanwezig
heid van een bunkerstation. De BBZ
heeft moeite met de toeristenbelas
ting (€1,50 pppn) en de wijze waarop
het havengeld (€1,02 per meter in
2009) wordt berekend. Op de dag
van aankomst wordt havengeld in
rekening gebracht. Als een charter
de volgende dag niet voor 12.00 uur
is vertrokken, moet opnieuw worden
betaald. Volgens de BBZ kan dat tot
extra kosten leiden wanneer op het
getij moet worden gewacht of men
sen nog willen fietsen. Het dorp is in
de ogen van de BBZ geen toeristi
sche trekpleister, maar met de fiets
of de bus kunnen gasten goed in De
Koog of Den Burg komen. Volgens
de BBZ loopt de Texelse midden
stand geld mis als de haven niet
aantrekkelijkker wordt om af te
meren. Een gast van de bruine vloot
besteedt gemiddeld €25,- per dag
Hid n d nw hsstl vn nz gmnt! Txl
Ipt hr wr ns m vrp. Wt n vrdln: ht
s mlvrndlk; ht s pprbsprnd; r s
mndr rchfrmt ndg; Wthdr Frns
Vsmn s vk vrschrkklk brdsprkg,
hrdr wrdn zlfs zn btgn drglk. Mt
dz clmn pit k mr mtn vr nmddllk
nvrng n d Txls Crnt. Dt z nrm
schln! Ths hb k gn pik mr vr d ppr
tssn I d piste zkkn n twklrg vlrm-
zn.
Wlms
aan de vaste wal. De vereniging stelt
met het onderzoek 'niet naar het
slechtste jongetje van de klas te wil
len wijzen', maar havens te willen
helpen om beter te worden. De BBZ
wijst erop dat de leeftijd van opva
renden van de bruine vloot toeneemt
en dat met de vergrijzing de vraag
naar meer comfort wordt versterkt.
Die groep heeft ook meer geld te
besteden. Het onderzoek heeft
betrekking op 2009, maar volgens
een woordvoerder van de BBZ was
de situatie afgelopen zomer nog
ongewijzigd. Volgens de gemeente
wordt volgend jaar in samenspraak
met belanghebbenden van de haven
een toekomstvisie ontwikkeld, waar
in onder meer over de bruine vloot
wordt gesproken.
Op korte termijn worden in overleg
met de havencoalitie water- en
stroomaansluitingen en de afvoer
van vuilwater geregeld. 'Het streven
is dat voor het volgende zomersei
zoen in orde te hebben.
Martin en Karina Zeeman heb
ben Grootmoeders Catering van
de familie Van der Slikke uit Den
Burg overgenomen.
Het bedrijf, dat tien jaar geleden
werd opgericht, wordt onderdeel
van Oesters Meer. Zeeman neemt
de inventaris en een deel van de
werkzaamheden van Grootmoe
ders Catering over. Dat bedrijf ver
zorgde onder meer buffetten en
salades voor feesten en partijen.
Oesters Meer heeft het overge
nomen in verband met de inventa
ris en om te kunnen uitbreiden.
Het aantal busritten op Texel
dreigt per november 2011 met
twintig procent af te nemen. In de
noodzakelijke bezuinigingen
waarvoor de provincie zich gesteld
ziet, kan het openbaar vervoer
niet worden ontzien.
Dit staat in een brief van Gedepu
teerde Staten aan de commissie
Wegen, Verkeer en Vervoer van Pro
vinciale Staten, die in juni een struc
turele bezuiniging van bijna €10,2
miljoen per jaar goedkeurde. Hoewel
Gedeputeerde Staten ook inzien dat
het verminderen van het toch al
geringe busvervoer in de noordkop
zal leiden tot nog minder interesse in
het openbaar vervoer ('de keuzerei
ziger ziet buslijnen met een lage fre
quentie niet meer als een serieus
alternatief voor de auto'), lijkt het
verminderen van het aantal 'dienst
regelingsuren' onvermijdelijk. Zelfs
als in eerste instantie wordt gekeken
naar andere oplossingen, zoals het
vergroten van de mogelijkheden
voor reclame op bussen en het inzet
ten van kleiner materieel. Om toch
de bereikbaarheid zoveel mogelijk te
garanderen, wil de provincie inzetten
op een 'sterk verbindend grofmazig
netwerk' (van minimaal 21 uur per
week), uitgebreid met 'ontsluitende
lijnen' op drukke momenten. Daarbij
moeten de laag bezette lijnen kri
tisch tegen het licht worden gehou
den en moet het OV meer kosten
dekkend worden. Ook zal er een
grotere inzet van de gemeente wor
den gevraagd door bijvoorbeeld het
inzetten van school- en buurtbus
sen.
Omdat de nieuwe dienstregelingen
worden opgesteld in samenspraak
met de vervoerder (Connexxion),
consumentenorganisaties en de
gemeente en bovendien ruim op tijd
bekend moeten worden gemaakt,
kunnen de bezuinigingen niet eerder
dan in november 2011bij het ingaan
van de nieuwe dienstregeling, wor
den ingevoerd. Daarnaast verwacht
de provincie bezwaarschriften omdat
bij kleinere dienstregelingen niet
wordt voldaan aan de eisen die wor
den gesteld bij het verlenen van de
openbaar vervoer-concessies.