Cjrotn ^warLr Jexels in het hart. Onvoldoende voor haven Oudeschild Bezuinigingen voor OV Traumahelikopter vervangt soms tweede ambulance ii.xi i.si :l(;oiiu\r Scholen zoeken toenadering 03±EXD32 autospuiterij betsema ^UUOOnHUYS .txl Oesterman koopt cateringbedrijf hiaaaMMAUTo www.texelseautopagina.nl www.texelseautopagina.nl DECOR ETTE Woelmuis OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 12511 VRIJDAG 1 OKTOBER 2010 Verschijnt dinsdag en vrijdag Uitgave van v/h Langeveld de Rooy bv, Postbus 11,1790 AA Den Burg, oplage 7.500 Voor liefhebbers valt er op het Texelse Blues festival van 8 tot en met 10 oktober weer veel te genie ten. Zeehond Lars- ka, die in augus tus aanspoelde omdat ze in een visnet verstrikt was geraakt, is geheel opge knapt. Het vinden van scheidsrechters voor de voet balwedstrijden van Texel'94 kost Wim Koorn steeds meer moeite. We hebben wel eens wakker gelegen, maar bleven vissen', zeggen de fami lies Van der Vis en Daalder. De invoer van aanwezigheids diensten voor beide ambulan ces heeft er enerzijds toe geleid dat de ambulances gemiddeld genomen een stuk sneller ter plaatse zijn, gevolg is ook dat de tweede ambulance 's mor gens niet in alle gevallen beschikbaar is. Mocht er op zul ke momenten een tweede een heid nodig zijn, dan wordt de traumahelikopter ingezet. Vanaf juli 2009 slaapt de beman ning van één ambulance in het PHH-gebouw en dit jaar is ook de piket(oproep)dienst voor de twee de ambulance opgeheven. Het betekent dat de verpleegkundige 's avonds en 's nachts niet meer vanaf huis moet worden opge haald, maar direct in de ambulan ce kan stappen. De tijdwinst die hierdoor is geboekt is volgens de veiligheidsdienst aanzienlijk. Directeur ambulancezorg Martin Smeekes: 'Tot halverwege vorig jaar waren we soms in 20 procent van de gevallen niet binnen de norm van vijftien minuten bij spoedeisende gevallen ter plekke. Daarvan hebben we zelf gezegd: dit moet anders. In het belang van de patiënt, maar ook voor de medewerkers voor wie de piket diensten een zware belasting waren, een situatie die op gespan nen voet stond met de arbeids wetten. Op Texel zijn we overge stapt op een paraatheidrooster. Daarmee hebben we €300.000,- geïnvesteerd in de ambulancezorg op het eiland. Die investering geeft rendement. Sinds de invoering hebben we het nog nooit zo goed gedaan. In de eerste twee maan den van 2010 is de overschrijding gedaald van soms 20 tot 7 tot 9 procent. Dat er nu 24 uur per dag medewerkers paraat zijn, betekent wel dat we niet voldoende Texe laars hebben om het rooster te draaien. Daarom wordt de tweede ziekenauto ingevaren vanaf de vastewal, uit Den Helder of uit Wognum. In principe vertrekt de ploeg die nachtdienst heeft gedraaid met de boot van 7.00 uur van het eiland en komt de nieuwe ploeg met de boot van 8.00 uur. Maar doet zich op het moment dat de tweede ambulance die 's mor gens op weg is naar het eiland ergens in de regio een spoedei sende zaak voor, dan gaat de auto die bestemd is voor Texel eerst daar naartoe en wordt dat eerst afgewikkeld. Daarna gaat de tweede ambulance alsnog naar Texel. Mocht zich in de tussentijd op Texel een spoedeisend geval voor doen waarvoor de tweede eenheid nodig, dan wordt daar voor de traumahelikopter ingezet. We hebben daarover afspraken gemaakt met de Trauma-eenheid van het VU Ziekenhuis in Amster dam. De traumaheli kan in 16 minuten op Texel zijn. In de prak tijk heeft zich dat één of twee keer voorgedaan, onder meer bij een reanimatie. Omdat de traumaheli kopter alleen overdag vliegt, hou den we 's nachts altijd twee ambu lances op het eiland.' Meer over dit onderwerp op pagi na 12. www.speedheat.nl De Stichting Kopwerk en School- tij willen bekijken in hoeverre het mogelijk is om De Akker en de Jacob Daalderschool in Ooste rend één gebouw te laten betrek ken. Beide schoolbesturen willen bin nenkort een verklaring tekenen waarin de intentie wordt uitgespro ken om beide basisscholen over uiterlijk twee jaar één gebouw te laten betrekken. Op welke wijze dat zou moeten gebeuren en op welke plek zijn onderwerpen die allemaal nog verder besproken moeten worden. De toenadering tussen de open bare en de protestants-christelijke school wordt bevestigd door meer dere betrokkenen, maar zij reage ren reageren vooralsnog behoed zaam omdat het allemaal pril en vers is. In het verleden was het samengaan van de scholen een gevoelig onderwerp met de laatste jaren ook de discussie over het dorpsontwikkelingsplan erbij. In dat plan was nieuwbouw voor De Akker opgenomen. Bij de huidige toenadering staat onder meer het belang en behoud van onderwijs in Oosterend het algemeen voorop. Het aantal kin deren dat in het dorp wordt gebo ren, neemt sterk af waardoor het de vraag is of de scholen over een aantal jaar afzonderlijk voldoende leerlingen kunnen behouden. (Advertentie) Cjrocn TjvartsJixels in het harL. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant de volgende folder(s): Folder niet gehad?! Alsnog verkrijgbaar op Spinbaan 6. Het wadstrandje nabij de Waddenhaven van Oudeschild is van de week voorzien van een betonnen wandelpad. Het 55 meter lange pad voert over de keien langs de zee en eindigt op een pier die bij het nieuwe strandje is aangelegd. 'Het is een mooi plekje om te vissen', aldus Jan Frederici van de Stichting Waddenhaven Texel dat het strandje reali seert. Het pad is aangelegd door medewerkers van De Vries Van de Wiel en kraanmachinist Ronald Uitgeest met zwartgekleurd beton van Rab. Het zou aanvankelijk maandagochtend gebeuren, maar afgelopen weekend sloeg de bekisting weg doordat het water hoger steeg dan verwacht. Volgens Frederici nadert het strand zijn voltooiing. De komende twee weken wordt het terrein verder aangekleed en langs de dijk komt beplanting van De Schorren. Bij het pad wordt nog een poel tje voor kinderen gemaakt. 'Dat komt met buizen in verbinding met de Waddenzee, zodat bij hoog water telkens vers water in het poeltje komt.' (Foto Jeroen van Hattum) De magere faciliteiten en hoge verblijfskosten zijn geen stimu lans om de haven van Oudeschild te bezoeken. Dat stelt de BBZ, de beroepsvereniging van de bruine vloot, in een onderzoek naar 26 havens waar charterschepen afmeren. 'De middenstand loopt hierdoor een aanzienlijk bedrag mis.' De haven van Oudeschild scoort opnieuw een onvoldoende (een 5,3) in het onderzoek dat de BBZ om de paar jaar houdt. Oorzaken zijn het ontbreken van elektra voor de bruine vloot en de afwezigheid van afgifte- punten voor bilgewater en vuilwater. Drie afvalcontainers en één glascon tainer voor een haven waar vijftig charterschepen kunnen afmeren, is te weinig in de ogen van de BBZ en de beroepsvereniging mist een papiercontainer. De haven scoort goed als het gaat om watertappun ten (20 stuks), het sanitair (vier wc's en zeven douches), voldoende diep gang bij de kade en de aanwezig heid van een bunkerstation. De BBZ heeft moeite met de toeristenbelas ting (€1,50 pppn) en de wijze waarop het havengeld (€1,02 per meter in 2009) wordt berekend. Op de dag van aankomst wordt havengeld in rekening gebracht. Als een charter de volgende dag niet voor 12.00 uur is vertrokken, moet opnieuw worden betaald. Volgens de BBZ kan dat tot extra kosten leiden wanneer op het getij moet worden gewacht of men sen nog willen fietsen. Het dorp is in de ogen van de BBZ geen toeristi sche trekpleister, maar met de fiets of de bus kunnen gasten goed in De Koog of Den Burg komen. Volgens de BBZ loopt de Texelse midden stand geld mis als de haven niet aantrekkelijkker wordt om af te meren. Een gast van de bruine vloot besteedt gemiddeld €25,- per dag Hid n d nw hsstl vn nz gmnt! Txl Ipt hr wr ns m vrp. Wt n vrdln: ht s mlvrndlk; ht s pprbsprnd; r s mndr rchfrmt ndg; Wthdr Frns Vsmn s vk vrschrkklk brdsprkg, hrdr wrdn zlfs zn btgn drglk. Mt dz clmn pit k mr mtn vr nmddllk nvrng n d Txls Crnt. Dt z nrm schln! Ths hb k gn pik mr vr d ppr tssn I d piste zkkn n twklrg vlrm- zn. Wlms aan de vaste wal. De vereniging stelt met het onderzoek 'niet naar het slechtste jongetje van de klas te wil len wijzen', maar havens te willen helpen om beter te worden. De BBZ wijst erop dat de leeftijd van opva renden van de bruine vloot toeneemt en dat met de vergrijzing de vraag naar meer comfort wordt versterkt. Die groep heeft ook meer geld te besteden. Het onderzoek heeft betrekking op 2009, maar volgens een woordvoerder van de BBZ was de situatie afgelopen zomer nog ongewijzigd. Volgens de gemeente wordt volgend jaar in samenspraak met belanghebbenden van de haven een toekomstvisie ontwikkeld, waar in onder meer over de bruine vloot wordt gesproken. Op korte termijn worden in overleg met de havencoalitie water- en stroomaansluitingen en de afvoer van vuilwater geregeld. 'Het streven is dat voor het volgende zomersei zoen in orde te hebben. Martin en Karina Zeeman heb ben Grootmoeders Catering van de familie Van der Slikke uit Den Burg overgenomen. Het bedrijf, dat tien jaar geleden werd opgericht, wordt onderdeel van Oesters Meer. Zeeman neemt de inventaris en een deel van de werkzaamheden van Grootmoe ders Catering over. Dat bedrijf ver zorgde onder meer buffetten en salades voor feesten en partijen. Oesters Meer heeft het overge nomen in verband met de inventa ris en om te kunnen uitbreiden. Het aantal busritten op Texel dreigt per november 2011 met twintig procent af te nemen. In de noodzakelijke bezuinigingen waarvoor de provincie zich gesteld ziet, kan het openbaar vervoer niet worden ontzien. Dit staat in een brief van Gedepu teerde Staten aan de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van Pro vinciale Staten, die in juni een struc turele bezuiniging van bijna €10,2 miljoen per jaar goedkeurde. Hoewel Gedeputeerde Staten ook inzien dat het verminderen van het toch al geringe busvervoer in de noordkop zal leiden tot nog minder interesse in het openbaar vervoer ('de keuzerei ziger ziet buslijnen met een lage fre quentie niet meer als een serieus alternatief voor de auto'), lijkt het verminderen van het aantal 'dienst regelingsuren' onvermijdelijk. Zelfs als in eerste instantie wordt gekeken naar andere oplossingen, zoals het vergroten van de mogelijkheden voor reclame op bussen en het inzet ten van kleiner materieel. Om toch de bereikbaarheid zoveel mogelijk te garanderen, wil de provincie inzetten op een 'sterk verbindend grofmazig netwerk' (van minimaal 21 uur per week), uitgebreid met 'ontsluitende lijnen' op drukke momenten. Daarbij moeten de laag bezette lijnen kri tisch tegen het licht worden gehou den en moet het OV meer kosten dekkend worden. Ook zal er een grotere inzet van de gemeente wor den gevraagd door bijvoorbeeld het inzetten van school- en buurtbus sen. Omdat de nieuwe dienstregelingen worden opgesteld in samenspraak met de vervoerder (Connexxion), consumentenorganisaties en de gemeente en bovendien ruim op tijd bekend moeten worden gemaakt, kunnen de bezuinigingen niet eerder dan in november 2011bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, wor den ingevoerd. Daarnaast verwacht de provincie bezwaarschriften omdat bij kleinere dienstregelingen niet wordt voldaan aan de eisen die wor den gesteld bij het verlenen van de openbaar vervoer-concessies.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 1