Hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren Geschiedenis van de TX26 TEXELSE 9 COURANT 1 Diep getroffen door het wegblijven op zee van Gerard van der Star Louis Eelman Kees Witte Klaas van der Star Bauke Visser geven wij uiting van onze rouw door op zondag, 29 november a.s. om 16.00 uur in de Hervormde kerk te Oudeschild onze geliefden te gedenken. De getroffen families Rouw op Texel De Telegraaf Twee rampen Oorzaak onbekend Wrak De Tijd Zal Het Leren De bemanning van de TX26: Vlnr. Boven: Louis Eelman (25), Gerard van der Star (26) en Kees Witte (22). Onder Bauke Visser (16) en Klaas van der Star (19). 1 De rouwadvertentie uit De Texelse Courant. (19) uit Den Burg. De ramp leidde tot diepe rouw en grote versla genheid op Texel. Landelijk kreeg het gebeuren die maand veel aandacht in de media, en kwam het ook in het Journaal. Om een einde te maken aan de enorme onzekerheid bij de fami lieleden, bleef men hoop houden dat het scheepswrak zou worden gevonden. De Helderse Courant tekende op uit een verklaring van de marinevoorlichtingsdienst: 'De onderzeebootjager Hr. Ms. Van Speijk heeft gedurende het week einde het onderzoek voortgezet en na contact met de visserijge meenschap van Texel, is op maandag een beter gedetailleer de kaart per helikopter aan boord gebracht om het onderzoek nader te intensiveren binnen een gebied van 7 bij 10 mijl. Indien de Hr. Ms. 'Van Speijk' een sonar-contact maakt, houdt de Koninklijke Mari ne een duikvaartuig gereed om een en ander per duiker te onder zoeken.' Er werd via de sonar wel een wrak gevonden, maar dat zou een ouder scheepswrak betref fen. Ook de aangetroffen olievlek op zee door een Neptune van de Marineluchtvaartdienst bleek niet in verband te staan met het ver gaan van de kotter. Uit onderzoek bleek dit zware stookolie te zijn en niet de gasolie die de TX26 als brandstof gebruikte. De zoeken de kottervloot, die na deze dra matische novemberweek onver- richterzake terugkeerde in de haven, stond voor een raadsel. Hoe heeft dit ooit kunnen gebeu ren en waar is de kotter met zijn bemanningsleden gebleven? De meeste vissers zijn het er over eens dat de TX26 met een van de boomkornetten op een wrak of ander obstakel moet zijn gelopen en als gevolg daarvan moet zijn omgetrokken. Op deze wijze zijn in het recente verleden meerdere kotters (van Wieringen en Urk) met man en muis vergaan. De vis sers zeggen zonder aarzelen 'ja' op de vraag of het die dinsdag, gezien het weer, verantwoord is geweest ter visserij te gaan. Het weer bleef inderdaad nog gerui me tijd 'werkbaar' maar in de nacht van dinsdag op woensdag werd het plotseling slechter. Wer kelijk noodweer werd het pas de nacht daarna, toen vier grote kot ters naar de collega bleven zoe ken, maar het daarbij zelf al moei lijk hadden', zo valt te lezen in de Texelse Courant van dinsdag 24 november 1970. Ondanks het stormweer ver wachtte men nog wel wat wrak stukken, manden, kisten of vis- planken en dergelijke van de ramp op zee terug te vinden. Maar er werd helemaal niets meer aange troffen. Wel kreeg eigenaar Griek vanaf de visafslag Den Helder later een telefoontje dat er wel 'iets' was opgevist. Maar uit de kleurbeschrijving ervan was voor hem al duidelijk dat dit beslist niet van de TX26 afkomstig kon zijn. Op zondagmiddag 29 november vond een speciale rouwdienst voor de slachtoffers plaats in de Hervormde Kerk te Oudeschild. Voorgangers waren dominee Waardenburg en pastor Obdam. Men voorzag dat de 350 aanwe zige zitplaatsen in het Zeemans kerkje onvoldoende zouden zijn voor de verwachte opkomst. Met medewerking van de Koninklijke Marine werd daarom een speciale geluidslijn naar de Katholieke Kerk aan de De Ruyterstraat aan gelegd, zodat ook daar de dienst rechtstreeks kon worden gevolgd. Burgemeester Sprenger en het voltallige college waren bij deze De TX26 werd in 1947 gebouwd bij scheepswerf De Hoop in Hardinx- veld. De opdracht was verstrekt door de heer W. Zwolsman van de Kromhout Motorenfabriek. Na de oorlog liet hij diverse nieuwe kot ters bouwen, in de volksmond bekend als 'Hermina-kotters', ver noemd naar zijn vrouw. In juni 1947 kwam de KW53 nieuw in de vaart met een 120 pk Kromhout. Na later in de vaart te zijn geweest als UK 168 en de UK166 Deo-Favente, van de Urker gebroeders Korf, kwam deze op 19 oktober 1961 in handen van de Texelse firma P. H. indrukwekkende dienst aanwezig. Dominee Waardenburg sprak in zijn memoriaal onder meer: 'De zeeën en de golven kunnen ons arme, aardse mensen, zomaar ineens verzwelgen zonder dat iemand iets kan doen.' Dat het gebeuren niet alleen op Texel diepe indruk maakte blijkt ondermeer uit De Telegraaf van 23 november 1970: Rouw op Texel om vijf dode vissers. 'Zon dagmorgen tien uur: het oude pittoreske vissershaventje op Texel is gehuld in rouw en mist. De duizend inwoners van Oude schild hebben de hoop na dagen en nachten van grote spanning opgegeven.' 'Wij moeten in elk geval proberen iets van het schip terug te vinden', zegt de heer J. Th. Boom, voorzitter van de vis serijvereniging. 'Als wij daar in slagen, is er tenminste een eind aan de tergende onzekerheid voor de familieleden. Het enige dat wij nog kunnen doen, is de doden aan wal brengen, opdat zij begraven kunnen worden. Als wij ze niet vinden, zal het leed dub bel zwaar wegen.' In deze krant stond die week ook een treffend gedicht van Clinge Doorenbos, destijds huisdichter van De Tele graaf. Na de herdenkingsdienst her kreeg het vissersleven op Texel, voor zover mogelijk, zijn gewone loop. Er werd nog steeds gehoopt dat men op zee toch iets zou aan treffen van de verongelukte kotter en zijn bemanning. Deze hoop bleek niet geheel voor niets. Een maand na de fatale scheepsramp werd op woensdag 16 december door de kotter IJM 18 Gelria van J. van Duyn op zo'n 40 mijl ten noorden van Den Helder een lichaam geborgen. Het stoffelijk Eelman W. Griek. De kotter werd vernummerd tot TX26, genaamd De Tijd Zal 'f Leren. In 1964 ging Piet Eelman zelfstandig verder met de door hem aangekochte kotter TX 24 'Filia Maris'. Willem Griek werd eigenaar van de TX26. Hij liet de 18,5 meter lange en 5,4 meter brede kotter in 1967 geheel ver bouwen en voorzien van een 380 pk Caterpillar motor. De kotter (roepnaam: PDSG) van 49,68 bruto register ton, voldeed aan alle eisen van de Scheepvaartinspectie en was bestemd voor de boomkorvis- serij op tong en schol. overschot (in oliewerkkleding gestoken) werd door de motor reddingboot Suzanne uit Den Hel der binnengebracht. Na identifi catie op basis van de inscriptie in zijn trouwring, bleek het de 26- jarige opvarende Gerard van der Star uit Oudeschild te betreffen. Op zaterdag 19 december werd hij na een rouwdienst in het Zee manskerkje op de Oudeschilder begraafplaats naar zijn laatste rustplaats gebracht. Zijn vondst op zee, zou het enige blijven van wat er ooit nog van de kotter De Tijd Zal Het Leren is teruggevon den. In het vakblad Visserijnieuws werd in november door de landelijke visserijvoorzitter Klaas Hoekstra in een memorial stilgestaan bij de TX26 op Texel. 'Behoudens inci dentele ongevallen is deze afde ling gespaard gebleven voor een ramp als deze. In dit alles kan het medeleven met dit verlies ook van de kant van de Nederlandse Vissersbond misschien de nabe staanden tot troost zijn.' In het jaarverslag van 1970 komt Hoekstra terug op de scheeps rampen van het afgelopen jaar. 'Wij zien dat ook in 1970 de vis serij niet voor rampen is gespaard gebleven. Een 15-tal vissers heeft bij de uitoefening van hun beroep het leven verloren. Twee rampen hebben zich daarbij voorgedaan, waarbij het schip en de totale bemanning niet meer in de thuis haven terugkeerde. Een schip uit Katwijk en één van Texel. In febru ari verging de KW103 en in november de TX26. Ook in gezin nen waar door incidentele onge vallen vissers om het leven kwa men, is de verslagenheid groot. De nabestaanden die dit het meest voelen en doorleven willen wij dan ook toe bidden dat zij de kracht mogen vinden dit alles te dragen', schrijft Hoekstra in zijn terugblik. Op 1 februari 1972 verschijnt het eindrapport van de Raad voor de Scheepvaart. Behalve het al eer der geciteerde lezen we hierin onder meer: 'Dat de weersom standigheden hierbij nogal doen denken aan die bij het vergaan van de kotter "Burgemeester van Kampen" TM 1 in februari 1967. Ook toen ruimde de wind van zuid tot zuidwest, en later tot west en noordwest, daarbij in kracht toenemend. Men krijgt dan, afhankelijk van de plaats waar wordt gevist, niet alleen te maken met toenemende wind, maar ook vaak met wind uit open zee. Indien een dergelijke ontwik keling in de verwachting ligt, geldt hetgeen ook destijds bij het onderzoek uitgesproken.' Het eindoordeel van de raad luid de: 'De raad verenigt zich met het standpunt van de inspecteur voor de scheepvaart. Aangezien de pogingen om het wrak van de TX26 te vinden, geen resultaten hebben gehad en van de beman ningsleden niemand gespaard is gebleven, blijft de oorzaak van de ramp onbekend. De mogelijkheid dat het vissersvaartuig door een ander vaartuig is overvaren, wil de raad niet uitsluiten. Meer voor de hand liggend is de oorzaak te zoeken in het snel verslechteren van het weer. Waarnemingen van schippers van andere vissers vaartuigen spreken van een plot seling uitschietende wind, in kracht toenemend uit uiteenlo pende richtingen. De mogelijk heid bestaat dat de TX26 door deze plotselinge verslechtering is overvallen. De raad spreekt zijn deelneming uit met de nagelaten betrekkingen van de bij deze ramp omgekomen leden van de "Tijd zal Het Leren".' De Koninklijke Marine bleef al die tijd echter actief bezig met duik- vaartuigen. Zo lezen we in maart 1971 in het Helders Wrakkenregis- ter (Wraksys) van wijlen Loek Deugd: 'Door het duikvaartuig Dokkum aangetroffen in positie 53.04.18 04.28.18 wrak geïdenti ficeerd als vissersvaartuig, prak tisch niet aangegroeid, liggend op de stuurboordzijde. Nader onder zoek ingesteld op 15 maart 1971 door Hr. Ms. Duikvaartuig Roer mond. Bevestiging van Dokkum. Minst gemeten waterdiepte boven hoogste punt van het wrak 25 meter.' Aldus de in september 1988 ingevoerde gegevens bij Wraksys. Met als bron hierbij de Hydrografische dienst. Volgens Hille van Dieren, sportduiker en beheerder van het Wrakkenmuse- um op Terschelling, kan dit inhou den dat het hier om de TX26 gaat. 'Zeker nu ik teruglees dat ze een vissersschip vonden dat toen nog VRIJDAG 12 NOVEMBER 2010 niet was aangegroeid, en er daar geen andere schepen in die peri ode zijn vergaan. Vlakbij het wrak is al wel onderzoek gedaan naar een Engelse onderzeeboot (H 49) die daar in 1940 is gezonken. Dat is gedaan door het Terschellinger bergingsbedrijf Friendship Off shore van Walter Bakker,' stelt van Dieren in een recente reactie naar aanleiding van naspeuringen in verband met dit artikel. Visserijmonument Naar aanleiding van de ramp met de TX26 in 1970, maar zeker ook voor alle andere vissers die ooit op zee zijn gebleven, werd op ini tiatief van het plaatselijk DETV- bestuur in juni 1975 een visserij monument op de haven onthuld. DETV-voorzitter Ben Daalder: 'Als voorbeeld hadden we het al bestaande monument voor de verdronken vissers op Urk voor ogen.' Het monument - een gestileerde uiteenspattende golf - is destijds geplaatst op de splitsing van de oude- en nieuwe haven. Het is ontworpen door kunstenaar Harry Tielemans uit De Koog, waarna het vervaardigd werd bij de sme derij van Hans Boom in Oude schild. Rijkswaterstaat stelde basaltblokken beschikbaar voor het benodigde voetstuk. Klaas Hoekstra, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond, kwam voor de onthulling speciaal naar Texel om in aanwezigheid van vele vissers, het DETV-bestuur, enkele nabestaanden van omge komen opvarenden, Rijkswater staat en het gemeentebestuur de plechtigheid te leiden. Hoekstra belichtte hierbij onder meer de twee gezichten die de zee laat zien. 'Het water waarop de visser zijn brood verdient en dat hem goede vangsten en hoge besommingen oplevert en de onberekenbare zee met slechte vangsten, storm en ongelukken.' Na het wegtrekken van de Texel se groen-zwart vlag, kwam het opschrift in beeld: Voorde vissers die het leven op zee lieten. Nadat enkele ogenblikken van stilte in acht waren genomen, werden bloemen bij het zojuist onthulde monument gelegd. De plechtig heid werd afgesloten door Ben Daalder, die alle aanwezigen bedankte voor hun hulp en aan wezigheid. Veertig jaar na dato herdenken we met respect alle Texelse vis sers die tijdens hun werkzaamhe den op zee zijn omgekomen. Bert Koning Bronnen: Raad Van Scheepvaart, Texelse Courant, Helderse Courant, Visserijnieuws, De Telegraaf, Schuttevaer, Blauwe Wimpel, Wraksys en persoonlijke interviews en archieven. Met dank aan: S. van der Slikke, fam. R van Sweeden, G. Griek-Eelman, D. de Vries, Mike Berndsen, het Visserijmuseum Vlaardingen, H. van Dieren. G. Hakvoort en andere betrokkenen. Foto's archief Bert Koning en foto huidig visserijmonument: Bert Koning. "De Tijd Zal Het Leren" Een dringende bée Zo heet hun schuit; Van het vissersgezin, Zij voeren het Texelse Het gezin van de zee. haventje uit; "De Tijd Zal Het Leren"; 't Wordt licht en weer donker Het werd ach en wee En wéér wordt het licht, Voor 't vissersgezin, Nóg zijn ze niet thuis Het gezin van de zee. En nog stééds geen bericht: Ze troosten elkander In vriendelijke huisjes, En ieder leeft mee Bescheiden en klein Met 't vissergezin Waar Godsvrucht en eenvoud Het gezin van de zee. De huisgenoot zijn, Leeft, dikwijls armoedig, Steeds sterker de stormen, Maar altijd tevrêê Steeds groter de nood; Het vissersgezin Ze vechten als leeuwen Het gezin van de zee Op leven en dood; Omlaag en omhoog, De mannen gaan uit, Dan voorgoed naar benée... Vol vertrouwen en moed; Arm vissersgezin Hun schip en hun geloof Arm gezin van de zee. Zijn hun dierbaarste goed Zij wuiven nog lang In vriendelijke huisjes, Naar een plek op de ree Bescheiden en klein, Naar het vissersgezin, Waar moeder en kinders Het gezin van de zee. Nu vaderloos zijn, Vraagt de oudste aan moeder; Dan razen de de stormen Wanneer mag ik mee? Door lood-grijze lucht, Dat is 't vissersgezin Dan beuken de golven Het gezin van de zee. Barbaars en geducht, Dan klinkt in de huisjes Clinge Doorenbos

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 9