Aantal verzoeken voor schuldhulp verdubbeld Toename Texelaars in financiële problemen Woontij verscherpt incasso van huur 'Goeie bewindvoerder kan goed opruimen' 'Bij problemen zo snel mogelijk hulp zoeken' Bewindvoering Texel maakt schoon schip Waar kunnen mensen terecht voor hulp? TEXELSE 10 COURANT 'Uitkomen met je inkomen' 'Bereken uw recht' Formulieren Brigade Doorstoot staat voor raadsel Winst voor heren Tevoko Het aantal Texelaars dat de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen neemt toe. Zo is het aantal aanvragen voor schuldhulp bij de gemeente in een jaar tijd verdubbeld tot 48. De oorzaken zijn divers, maar wie eenmaal ach ter loopt met betalen, haalt dat zomaar niet in. Zeker niet op eigen kracht. Er zijn tal van instanties die hulp bieden. 'Het is belangrijk dat als je in de problemen komt, je zo snel mogelijk aan de bel trekt, zodat er hulp kan worden geboden', adviseert wethouder Hennie Huisman van Welzijn. DINSDAG 16 NOVEMBER 2010 Steeds meer mensen kampen met financiële problemen. Daarvoor hoef je niet in een te duur huis te wonen, te dure vakanties te boeken of een te dure auto te rijden. 'De oude bedrijf niet goed is opgezegd en rekeningen blijft sturen, duurde re zorgverzekering, loterijen die niet worden opgezegd, studiefinancie ring, belastingschuld en noem maar maatschappij verhardt en wordt ingewikkelder.' Betalingachterstanden kunnen ook ontstaan door het uitblijven van inkomen of het wegvallen van inkomsten. Zo zijn er dit jaar zeven tien Texelse jongeren die geen werk konden vinden en via de gemeente een traject in zijn gegaan voor reïn tegratie. Een aantal Texelaars met een eenmansbedrijf dat door de recessie niet voldoende werk krijgt, heeft voor financiële hulp aange klopt bij de gemeente. Verandering in de persoonlijke omstandigheden kan ook een oorzaak zijn. Bijvoor beeld een echtscheiding, waarbij het huis moeilijk is te verkopen ter wijl de hoge hypotheeklasten door- verleidingen zijn groot, de samenle ving is een stuk complexer gewor den, mensen raken het overzicht kwijt, uitgaven en financiële ver plichtingen stapelen zich op en voor je het weet zit je in de schul den', vertelt Jaqueline Grol van Bewindvoering Texel, het bureau dat Texelaars financiële bescher ming biedt. 'Kopen op afbetaling bij postorder- of internetbedrijven, kre dieten die je makkelijk via internet afsluit, dure abonnementen van je mobiele telefoon en internet, waar je niet vanaf komt, beleggingspolis sen of hypotheken die nadelig uit pakken, een overstap naar een ander energiebedrijf, terwijl het op.' Er liggen meer tegenvallers op de loer. Grol: 'Neem de toeslagen. Als je in een bepaald jaar beneden een bepaalde inkomensgrens zit, kom je in aanmerking voor een huurtoe- slag. Als na verloop van tijd je inko men stijgt, loopt de toeslag door, terwijl je er geen recht meer op hebt. Dan moetje die later terugbe talen. Als je daar geen rekening mee houdt, kom je in de proble men. Wat je de laatste jaren ook ziet is dat energiebedrijven, zorg verzekeringen en wooncorporaties die in het verleden makkelijker omgingen met achterstallige beta lingen, nu minder coulant zijn. De gaan, legt druk. Ook hoge ziekte kosten, verslaving of het verliezen van een baan kunnen een oorzaak zijn. Overigens is het niet zo dat het afhankelijk zijn van een uitkering automatisch betekent dat je niet rond komt. 'Er zijn ook mensen die van de bijstand leven en het toch lukt om te sparen', vertelt de eerste schuldhulpverlener bij de afdeling Werk, Inkomen en Zorg bij de gemeente. Bijkomend probleem van schulden is vaak dat er spanningen ontstaan binnen de relatie, met familie of vrienden (van wie bijvoorbeeld geld is geleend) of kinderen. 'Teveel schulden werkt vaak verstorend. Zodra het over geld gaat, verandert de relatie met mensen', vertelt Grol. Texelaars met financiële problemen nemen toe in aantal. Dat blijkt onder meer uit de aanvragen voor schuld hulpverlening bij de gemeente. In 2009 waren dat er nog 24, dit jaar zijn het er 48. Overigens betekent dat niet dat het aantal Texelaars dat omhoog zit, is verdubbeld. 'Door programma's als Uitstel van Execu tie op televisie, wordt het meer bespreekbaar en is de drempel om hier binnen te stappen naar ons gevoel wat lager', vertelt de team leider van afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ), die zich onder meer bezighoudt met reïntegratie, uitke ringen, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de wet inburgering. Texelaars lopen gemid deld genomen niet graag te koop met hun financiële reilen en zeilen, zeker als ze er slecht voor staan. 'Toen ik vijftien jaar geleden begon als schuldhulpverlener, hadden mensen veel moeite om hulp te zoeken. Ze schaamden zich ervoor. Dat wordt minder', constateert ook Grol. Om te zorgen dat degene die hulp vraagt dit ongemerkt kan doen en zoveel mogelijk privacy heeft, wordt dit soort zaken bij de gemeente niet aan de balie bespro ken, maar in een aparte spreekka mer. Een afspraak met de schuld hulpverlener van de gemeente kan telefonisch worden gemaakt. achterstanden te voorkomen, ont vangen achterstallige huurders snel een aanmaning. Woontij roept huurders met problemen op dit zo snel mogelijk te bespreken. 'We zijn altijd bereid om samen met een huurder of in samenwerking met een instantie naar een oplossing te zoeken en bieden ook de mogelijk heid van een kosteloze betalings regeling. Vaak is er snel een goede oplossing voorhanden.' In een brief aan huurders wordt gewezen op de mogelijkheden voor een gesprek met Maatschappelijk Werk, Bewindvoering Texel of de gemeen te. Voor mensen met een minimum inkomen is er de Bijzondere Bij stand, die kosten vergoedt voor aanschaf van een bril, psychologi sche hulp, tandarts, rechtshulp en andere, niet dagelijkse, kosten. De Minima Regeling is er voor Texe laars met een inkomen tot 120 procent van het minimum en voor ziet bijvoorbeeld in de aanschaf van een pc voor kinderen tot 18 helpende hand te bieden, is er sinds kort de zogeheten Formulie ren Brigade. Die helpt om te kijken waar men recht op heeft en vult formulieren in voor bijzondere bij stand of andere uitkeringen, belas tingtoeslag, kwijtschelding en andere zaken. Deze service wordt verleend op het gemeentehuis, maar ook bij de dorpsservicepun ten. 'Uitkomen met je inkomen' is een cursus die wordt georganiseerd door het Maatschappelijk Werk op Texel. Ook huurders van Woontij doen mee. De resultaten zijn veel belovend. jaar. Via de gemeente kan ook een voordelige collectieve ziektekos tenverzekering worden afgesloten en zijn bijdragen mogelijk voor deelname aan schoolreisjes, cul tuur- en/of sportevenementen. Een groot aantal huurders bij Woontij kampt met huurachter stand. Ruim een jaar geleden is de aanpak hiervan veranderd. Door meer aandacht, inzet en betere begeleiding zijn de ach terstanden gedaald. Zo'n tachtig huurders hebben een huurachterstand van een, twee of drie maanden. Voorheen was Woontij hierin redelijk coulant, met als gevolg dat de achterstanden makkelijk opliepen. Met een duide lijk incassobeleid wordt voorkomen dat huurders in ernstige(r) proble men komen. Hiervoor biedt Woon tij meerdere mogelijkheden. Om Veel mensen weten niet welke mogelijkheden voor kwijtschel ding, toeslagen en andere rege lingen er zijn. Op de website van de gemeente staat een link 'Bereken uw recht', waarop een en ander is te vinden. Een greep uit de mogelijkheden: Op Texel is het bureau Bewind voering Texel actief, van onder anderen Jaqueline Grol. Zij en haar collega nemen, via tussen komst van de rechter, het finan ciële beheer over. Grol: 'Wij regelen alles. We innen het loon of de uitkering, maken elke week een bedrag over voor leefgeld en zorgen dat de schulden worden betaald of afgelost. Een goeie bewind voerder kan onge lofelijk goed opruimen. We komen bij mensen die een kast vol ongeopende brie ven hebben. We zorgen dat er structuur komt en scheiden hoofd- van bijzaken, doen belastingaan giftes, regelen kwijtscheldingen, bijzondere bijstand en andere zaken. We hebben regelmatig en rechtstreeks contact met cliënten, de lijnen zijn dus kort. We waken over hun financiën, maar krijgen ook wel eens een boze cliënt aan de lijn, die klaagt dat hij bepaalde uitgaven niet kan doen. Zeker als ik dan zeg dat dat precies de reden is waarom hij of zij onze hulp heeft ingeroepen.' 'We zien de problemen toenemen. Momenteel hebben we zestig aan meldingen, waarvan de helft van mensen die geen schulden heb ben, maar moeite hebben om het budget rond te krijgen en die bij voorbeeld tegen zichzelf in bescherming willen worden geno men, dus op vrijwillige basis. Ook mensen die veel geld hebben. Bij voorbeeld omdat ze niet goed weten hoe ze hun vermogen moe ten beheren of omdat ze niet willen dat hun kinderen er een rol in spe len, en ze willen voorkomen dat de Om Texelaars die moeite hebben met het invullen van formulieren de familierelatie schade oploopt. We zijn dus niet alleen een schuldhulp- verlener, maar doen veel meer. We hebben een uitgebreid netwerk. Alle maatschappelijke organisaties weten dat we er zijn en verwijzen naar ons door. De Voedselbank belt ons wel om te controleren of mensen werkelijk zo'n laag budget hebben. We doen het beheer door gaans voor een bepaalde periode. Als de problemen zijn opgelost, geven we handva ten om herhaling te voorkomen. Maar we hebben ook cli ënten die voor lan gere tijd van onze dienst gebruik maken. Wel is het zo dat het inschakelen van ons als bewind voerder, ook al is het vrijwillig, altijd via de rechtbank verloopt, net als de rechter moet instemmen met het beëindigen van onze bemoeie nis. En ook wij staan onder scherpe controle.' Meer informatie op www. bewindvoeringtexel.nl. Wie in de financiële problemen belandt, is niet op zichzelf aan gewezen. Er zijn diverse instan ties en loketten waar men terecht kan voor hulp. Probleem is vaak dat veel mensen daar pas aan kloppen, als ze financieel met de rug tegen de muur staan. De teamleider van afdeling Werk, Inkomen en Zorg: 'Veel mensen denken dat ze er zelf wel uitkomen. Ze dichten het ene gat met het andere. Maar uit eindelijk worden de gaten steeds groter en dan kan het bij voorbeeld zo zijn dat Woontij de huur opzegt en uitzetting dreigt. Zo lang hoef je niet te wachten om hulp in te roepen. Hoe eerder mensen aan de bel trekken, hoe liever we het heb ben.' Waar kunnen mensen terecht voor advies en hulp? De kortste weg is door iemand uit je omgeving in wie je vertrouwen hebt naar je inkom sten en uitgaven te laten kijken, te bespreken wat de mogelijkheden zijn en op basis daarvan maatrege len nemen. Dichtbij voor veel Texe laars zijn ook de dorpsservicepun- De ballen kunnen raar rollen op een biljart. Ondanks de stoere omheining, waar ze soms zelfs overheen springen. Dit overkwam Dick van der Kooy tijdens de com petitieavond van De Doorstoot in De Cocksdorp. Dat dat het meest sensationele moment van de avond was, geeft te denken. Martien Boon speelde met elf caramboles de hoogste serie. Jan Heemskerk toonde licht herstel en wist zijn partij te winnen. Het raadsel van de week was Piet Zijm, die zijn draai tot nu toe al niet goed kon vinden en hem nu geheel kwijt leek. Zo'n inzinking kan echter bij een altijd positief gestemde klassespeler als Zijm niet lang duren. Uitslagen: Weel-Van der Kooi 4-0: Huizing-Homan 4-2; Smit-Zijm 4-0; M.Boon-Van der Kooi 0-2; Weel-Heemskerk 0-4; Huizing-Zijm 2-0; Smit-M.Boon 0-2; Homan-Heems- kerk 2-0; Huizing-Van der Kooi 3-3; Zijm- M.Boon 0-4; Heemskerk-Smit 4-0. ten. De teamleider: 'Het is daar echt niet zo dat de problemen aan de koffietafel worden besproken. Je kunt bellen met Betsie Verhoe ven of Mieke de Sligte, voor een privé gesprek. Zij bespreken dan welke opties er zijn om te zorgen dat je niet dieper in de problemen komt. Zij kunnen je ook verwijzen naar gespecialiseerde instanties.' Deze mensen hebben een beroeps geheim, ook wel zwijgplicht genoemd. Door deze zwijgplicht mag geen informatie over de cliënt aan derden te verstrekken, tenzij de cliënt daarvoor toestemming heeft gegeven. De cliënt kan zich hierdoor vrij voelen om alles te ver tellen. Doorverwijzen kan naar de gemeente, waar je ook rechtstreeks terecht kunt voor advies of hulp. Aanspreekpunt bij de gemeente is de schuldhulpverlener. De moge lijkheden zijn divers. 'Afhankelijk van het inkomen en de problemen zijn er allerlei regelingen waar je gebruik van kunt maken.' Het ver schilt per situatie. Schuldhulpverle ning is een mogelijkheid. De eerste optie is vrijwillige schuldhulp. Hier- Het herenteam van volleybalver eniging Tevoko heeft met een overwinning van 3-1 op The Serve uit 't Zand afstand geno men van de onderste plaatsen. Tevoko begon de wedstrijd in de wetenschap dat winst noodzakelijk was. Met Walter Oskam op de plek van de geblesseerde Ben Kenter, die nu de coaching deed, kende Tevoko een enigszins aarzelende start. Gedurende de hele eerste set werd tegen een kleine achterstand aangekeken, die op 15-19 beslis send leek. Een goede inhaalrace, met een veel scorende buitenaan- val van Oskam en Gerben van de Dijk betekende echter net op tijd de ommekeer (25-23). De tweede set verliep identiek; the bij worden met schuldeisers afspra ken gemaakt om tot een minnelijke betalingsregeling te komen. Wie er met de schuldeisers niet uitkomt, kan een beroep doen op de schuld hulpverlening van de gemeente of gemeentelijke kredietbank. Hierbij moet tijdens een vooraf afgespro ken periode maandelijks een mini mumbedrag worden afgelost op de schulden. Norm is: hoe hoger het inkomen, hoe hoger de aflossin gen. Daarbij vloeien loon en/of uit kering recht streeks naar de krediet bank, die de betalingen verzorgt en zorgt dat de cliënt maan delijks een bedrag ontvangt dat voldoende is om van te leven. Er zijn ook varianten, zoals een sane ringskrediet waarmee de schulden in één keer worden afgekocht. De schuldhulpverlener: 'Zo'n periode heb je geen of weinig geld om han den voor extra's, maar het voordeel is dat je daarna weer vrij van schul den bent en met een schone lei kunt beginnen.' Wie dermate diep in de schulden zit dat schuldeisers niet akkoord gaan met vrijwillige schuldhulpver lening, krijgt te maken met de Wet Schuldsanering Natuurlijke Perso nen (WSNP). De rechter benoemt in dat soort gevallen een bewind voerder. Serve nam een snelle voorsprong, Tevoko kwam goed terug, maar kon het op de beslissende momen ten niet afmaken (21-25). Hierna begon het bij Tevoko te draaien. De gevaarlijke buitenaanvaller Zuide- ma van The Serve werd uit de wedstrijd geblokt, waardoor de mannen van gelegenheidsaanvoer der Berry Koning de set met 25-20 konden binnenhalen, zonder echt in gevaar te komen. Ook in de vierde set had The Serve niet veel in te brengen. Met name Marco Tuntelder kon zich met zijn mid- denaanval en blokkering volop uit leven. Met 25-20 werden vier belangrijke punten aan het totaal toegevoegd. Uitslagen andere teams: Tevoko JB/Wognum JB 0-4, Tevoko MA1- Alvoco MA1 3-1 (de meisjes A-jeugd staat hierdoor bovenaan), Tevoko H2-VC Nie- dorp H2 3-1, Tevoko D3-Effect D1 3-1, VCJ D1-Tevoko D4 3-1, Tevoko D2-De Boemel D2 3-1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 10