Oudeschild domein van Bert Koning Volleybalster vindt hardlopers leuk volk 'Voor een foto gaat alles aan de kant' 'Altijd spannend wat je op beeld hebt TEXELSE 13 COURANT Fotograaf voelt zich betrokken bij visserij VRIJDAG 31 DECEMBER 2010 Het mooiste moment was als het eindresultaat in de ontwikkelbak uit het niets ineens op papier kwam. Prachtig en onvoorstelbaar. Maar weinig in en rond de haven van Oudeschild ontsnapt aan de aandacht van fotograaf Bert Koning. Bijna wekelijks stuurt hij één of meer foto's door naar de redactie. Soms met het dringen de verzoek dat specifieke plaatje in de eerstvolgende editie te plaatsen en anders: 'Kijk maar of je er maar wat mee kunt.' Er kan geen Sumwing, pulskor of andere apparaat worden getest of Bert is er bij met zijn camera. Net zoals wanneer er een zeldzame vis aan land wordt gebracht, een bij zonder fossiel of restant van een oud vaartuig. Zoals hij ook bij red dingsacties paraat is. Zo zorgt Bert er bijna in zijn eentje voor dat de maritieme sector onder de aan dacht blijft. In het bijzonder natuur lijk de visserij, want bij die beroeps groep voelt hij zich het meest betrokken. Hij kent de tijd nog dat de haven letterlijk vol lag met kot ters, een groot deel van het dorp dreef op de visserij, en het geld bij wijze van spreken door de straten stroomde. Hij heeft prachtige anek dotes en de rest van het verhaal vertellen de foto's in zijn archief en op zijn website Op Drievende Kiel (www.oudeschildtx.nl). Bert: 'Ik kwam op 16/17-jarige leef tijd bij toeval in aanraking met de fotografie, tijdens een (herstel)verblijf in 'Heliomare' in Wijk aan Zee. Daar werden ter recreatie allerlei cursus- sen aangeboden. Behalve zo'n ouderwets Kodak-boksje thuis (van mijn ouders) had ik nog nooit ook maar iets met fotografie gehad. De cursus werd gegeven door een oude beroepsfotograaf uit Bever wijk. Met zijn camera mochten we de eerste foto's maken. En toen kwam het grote moment: met z'n allen in de donkere kamer. Zonder te begrijpen waar hij mee bezig was hoorden we hem - in het roetje don ker - op een gegeven moment vloe ken en mopperen. Het rolletje dat we gezamenlijk hadden vol geknipt, was door zijn handelen naar de gal- lemiezen... De andere lessen verlie pen voorspoedig. Waarbij het mooi ste moment altijd was als het eindresultaat in de ontwikkelbak "uit het niets" ineens op papier kwam. Prachtig en onvoorstelbaar, als je er nooit mee te maken had gehad. Ter afsluiting hadden we in zijn fotostudio in Beverwijk een "eindexamen" met lampopstellin gen e.d. en een prachtig Surinaams model: Joyce. Extra moeilijk, omdat alleen maar 'het wit van haar ogen en tanden'licht was... Maar als ik nu nog de resultaten zie: prachtig! Met mijn eerste geld dat ik ver diende als diskjockey en met hulp van een oom die ervaren was op fotogebied, kocht ik bij Flandria in Alkmaar mijn eerste echte fototoe stel: een Pentax KX. Want op Texel waren de mogelijkheden toen nog beperkt. Zo is het ooit eens begon nen.' Al even bijzonder is het verhaal over zijn eerste foto voor de Texelse Courant, "s Morgens had ik op de haven gezien hoe de vangst van een kotter in een vrachtauto werd geladen. Ik had er verder weinig aandacht aan besteed. Totdat ik hoorde dat die vrachtauto bij Ceres uit de bocht was gevlogen en in de sloot was beland. Ter plaatse zag ik overal vis liggen. Het was net een viswinkel, zóveel soorten. Menig passant dook er voor een lekker maaltje "als een reiger bovenop". Een agente die met een collega ter plekke kwam om het verkeer te regelen, hoor ik nog zeggen: Jam mer dat ik geen plastic zakje mee heb voor de kat. De schipper/eige naar maande de politie beter op zijn vis/ handel te letten, vóór iedereen die daar effe gratis een braadje vis 'kwam shoppen'. Het leverde een prachtige foto op, mijn eerst in de Texelse Courant.' Fotograaf Olivier Schilling (45) levert jaarlijks een bijdrage aan de Ronde om Texel-foto's, Strenderpop en Sommetjespop slaat hij nooit over en ook dit jaar maakte hij foto's met Ouwe Sunderklaas. De redactie kan altijd op hem rekenen als ze zelf geen tijd of mogelijkheid heb ben ergens bij te zijn. 'In 1991 heb ik stage gelopen bij de krant als reproductie-fotograaf. Eigenlijk ben ik blijven hangen, want ik maak nog altijd foto's voor de krant. Ik heb altijd iets met kran ten gehad, ik denk dat ik ergens een afslag en een roeping heb gemist. Fotografie is sowieso mijn ding, fotojournalistiek is helemaal mijn ding.' Als fotograaf probeert Schilling zich in te leven in de mensen die hij op de foto zet, of van bijvoorbeeld mensen die een expositie houden. Wat willen zij graag op de foto? Hoe willen ze dat mensen naar hun werk kijken? Zijn taak is om, ook als hij het niet leuk vindt, toch een foto te maken waar mensen tevre den mee zijn. 'Ik probeer me voor te stellen dat als ik hobbyist was, wat ik dan graag op de foto wilde. Ik probeer me in te leven en toch de mooiste foto te maken.' Sindsdien zijn stage stuurt hij met regelmaat foto's of gaat op verzoek van de redactie ergens naar toe. 'Voor een foto gaat alles aan de kant. Ik probeer het ten alle tijden in te plannen als ik gevraagd word foto's te maken. Ik vind het leuk om l te doen en het is voor mij naams bekendheid voor mijn eigen foto's.' Daarnaast is de drijfveer ook de kwaliteit van de krant. 'Ik vind de fotokwaliteit in de krant niet altijd even goed. Hier doe ik graag een bijdrage aan om het te verbeteren. De collega's, want zo zie ik ieder een op de redactie, zijn schrijvende pers. Ze gaan anders met foto's om, dat is logisch want ze moeten hun aandacht verdelen. Ik kan me specifiek op fotografie richten. Ik hoop dat de kwaliteit van de foto's gewaardeerd wordt.' Bij bezoekjes in privétijd neemt Schilling zijn camera vaak mee, zijn bijdrage aan de marathonfo to's en Nieuwjaarsduik zijn zo ook ontstaan. 'Met de Texel Halve Marathon lopen Joop en Gerard allebei, meestal schrijven ze ook het verhaal. Ik vind het leuk te kij ken en zorg er meteen voor dat er plaatjes komen. Zo ook met de Nieuwjaarsduik, ik combineer het nuttige met het aangename. Bij Sommeltjespop ben ik de huisfo tograaf van het evenement. Als ik er dan toch ben, hoeft bijvoor beeld Gerard zich niet meer druk te maken om de foto's. Ze komen dan wel, maar schrijven alleen het verhaal.' Een ander voorbeeld van de samenwerking tussen de redactie en Schilling is een zwemtocht van Den Helder naar Texel in 2009. 'Jeroen van Hattum ging mee met een volgbootje om onderweg foto's te maken en het verhaal te schrijven, ik maakte foto's vanaf het Texelse strand.' Voor de krant doet Schilling alles, desgewenst gaat hij ook naar ongelukken. 'Zolang je maar door de camera kijkt, is er niets aan de hand. Dat is mijn filter met de rest. Ik vind dat er vast gelegd moet worden wat er gebeurd is, altijd. Het moet geen sensatie worden, het moet nieuwswaarde hebben. Zo kijk ik er ook naar.' Ook als gevraagd wordt naar dingen te gaan die Schilling in eerste instan tie zelf niet aanspreken. 'Ik kom zo op plekken waar ik anders nooit zou komen. Soms moet ik mezelf er wel eens toe zetten om te gaan, maar als ik dan geweest ben is het altijd leuk. En als ik ergens toch ben, maak ik me graag nuttig.' Haar hart ligt eigenlijk bij het vol leybal, maar al ruim twintig jaar is Rita Dogger één van de bekendste gezichten bij Atletiek vereniging Texel. Ze organiseert 22 hardloopwedstrijden per jaar, houdt de uitslagen bij en ver zorgt de correspondentie, onder meer voor de Texelse Courant. Hoe lang ze precies voor de vereni ging actief is, weet ze niet meer. De organisatie van de winterse boslo- pen nam ze destijds over van Jan en Hanna Knippenberg. 'De start was toen nog aan de Monniken- weg. Dat moet 22 jaar geleden zijn geweest. Ik verzorgde al wel de inschrijvingen en het opmaken van de uitslagen, maar de verslagen maakte ik nog niet. Dat doe ik vanaf het moment dat we naar het Turfveld verhuisden, een jaar of twintig geleden. Inmiddels starten we alweer vele jaren bij Bos en Duin.' De werkzaamheden beslaan een groot deel van het jaar. 's Zomers organiseert ze zeven strandlopen bij De Krim en zeven crosslopen door de Dennen. In de winter wordt acht keer door de Dennen gelo pen. Voor de Winterbosloop die rond oud en nieuw wordt gehou den en het Open Crosskampioen schap verricht ze wel hand- en spandiensten, maar de organisatie van deze wedstrijden is aan Cees Timmer. 'Cees en ik werken veel samen. Voor de wedstrijden die ik organiseer, houdt hij de ranglijsten bij. Hij zet de uitslagen ook op de website, want ik weet niet hoe dat moet. En soms vraagt hij: wil je een zondag vrij? Dan regelt hij alles.' Over medewerking heeft ze toch niet te klagen. 'We hebben een heel leger vrijwilligers bij de atle tiekvereniging om te posten of te helpen bij de inschrijving. Ik hoef maar te bellen, of ze trekken hun agenda. Wanneer wil je me heb ben?, vragen ze dan. Aan een mid dagje bellen, heb ik meestal genoeg om de hele zomerserie te regelen. Dat zegt ook wat over de sfeer. Want als het geen leuk werk is, zeggen ze niet zo gauw ja.' Ondanks alle hulp waarop ze kan rekenen, gaat er heel wat tijd in de organisatie zitten. 'Dat begint met de aankondigingen in de media. Dan zit ik op de zondag 's morgens al vroeg bij Bos en Duin om de inschrijvingen te doen. Tijdens de Rita Dogger is 's zondags meestal net voor het eten klaar met haar werk voor de atletiekvereniging. (Foto Joop Rommets) wedstrijden houd ik de tijden van de deelnemers bij. En de rest van de dag ben ik bezig alle uitslagen te verwerken. Ik houd ook een lijst met de persoonlijke records bij. Van elke deelnemer, ja. En die lopen ook wel eens een andere afstand. Dat zijn er dus echt hon derden. Aan het eind van de mid dag doe ik verslag bij Radio Texel en tussendoor werk ik aan mijn verhaal voor de krant. Meestal ben ik net voor etenstijd klaar, maar het gebeurt ook wel dat ik 's avonds nog even door moet.' Zelf heeft Dogger maar een blauwe maandag hard gelopen, voordat ze er door rugklachten de brui aan moest geven. Jammer, vindt ze, maar nog spijtiger vindt ze dat niet meer kan volleyballen. 'Want daar ligt toch mijn hart.' Enthousiast vertelt ze over haar werk als trainer van Smash'68 in Oosterend. 'Ik train er twee avonden in de week, alle teams van de vereniging. Heel soms ben ik ook nog scheidsrech ter bij Tevoko. Ook leuk werk, maar ik heb er weinig tijd voor, omdat ik op zaterdag meestal Smash coach. Over haar carrière als speler, is ze erg bescheiden, totdat haar op de achtergrond meeluisterende echt genoot Jan in het gesprek inbreekt. 'Je mag best zeggen dat je nog eens door een vereniging uit de eredivisie bent gevraagd.' Ze geeft toe: 'Als jong meisje in De Beem- ster ben ik gescout door Interlance Zaan. Maar mijn vader was niet zo enthousiast. Hij had een zoon die al in Jong Oranje had geschaatst en het fanatisme in de topsport was hem behoorlijk tegen gaan staan. Hij raadde me aan goed over de consequenties na te den ken. Niet iedereen haalt het eerste team, hield hij me voor. Bovendien speel je in de eredivisie tot aan Maastricht en Den Bosch toe, zodat je de hele zaterdag kwijt bent. Ik had net verkering met Jan en die zou ik dan ook bijna niet meer zien. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan.' Spijt heeft ze nooit gehad van haar beslissing. 'Ik heb nog wél eens gedacht: hoe was het gegaan als ik toen ja had gezegd. Uiteindelijk heb ik ruim twintig jaar in Tevoko 1 gespeeld: van 1979, toen ik op Texel kwam wonen, tot 2000.' Als ze moest kiezen, viel haar keu ze in het voordeel van het volleybal uit. Maar ook de hardloopwedstrij den blijft ze met alle liefde nog jaren organiseren. En niet alleen omdat haar man en zoons vaak meelopen. 'Ik vind sport hartstikke leuk en ik vind het belangrijk dat mensen sporten. Daar wil ik graag aan meewerken. En lopers zijn gezellig volk. Laatst stond er plot seling een hele groep uit Alphen aan den Rijn aan de start. Na afloop waren ze vol lof en hartstik ke enthousiast over het mooie par cours. Bedankt mevrouw voor de mooie organisatie, riepen ze toen ze weg gingen. Geweldig toch, daar doe je het voor.' Ton Zegers (60) fotografeert het Texelse landschap vanaf grote hoogte. Via de Texelse Courant maakt hij Texelaars deel van zijn bijzondere werk, wat hem veel reacties en opdrachten ople vert. Zegers heeft als hobby fotografie, tot hij in de ban raakt van model vliegtuigjes. De camera's worden niet meer gebruikt en als hobby vliegt hij ruim vijfentwintig jaar met vliegtuigjes. In 2006 valt hij terug op zijn oude hobby, zonder afscheid te nemen van de modelbouw en de club. 'Medelid van de Modelvlieg club Texel Ben Gieze had een camera in zijn vliegtuig gezet en begin 2006 ben ik daar ook mee begonnen. Ik heb van een bestaand zweefvliegtuig de romp vergroot en ben op zoek gegaan naar de juiste camera. Er zit nu een Panasonic Lumix in met tien mega pixels. Deze camera is af te stellen op de sportstand, dat is voor snelle bewegingen. Deze meet niet om scherp te stellen, dat is lastig met een bewegende horizon. Deze staat altijd op oneindig en slaat dus alles op.' Het duurt anderhalf jaar tot zijn foto's goed genoeg zijn om aan een breder publiek te laten zien. 'Ik heb een Canon en een Sony gehad, die hadden maar tien van de hon derd foto's scherp. Met deze camera had ik op een gegeven moment leuke foto's en ik zag dat er mensen waren die foto's instuur den voor de krant. Zo is het ont staan dat ik nu dingen doorstuur naar de krant. Ik maak foto's van bijvoorbeeld veranderingen in de natuur en van bouwprojecten, hier komt weer naar voren dat ik jaren in de bouw werkzaam ben geweest. Ook heb ik foto's gemaakt van de zandsuppletie bij paal 9 en naar aanleiding daarvan ben ik met mijn zoon op de Maasvlakte bij Rotter dam geweest om daar de aanbouw van een nieuwe haven en aanleg steigers voor grote gastankers te fotograferen. Ik lees in de krant dat ze bezig zijn of ik krijg een tip, en dan ga ik heen.' Fotograferen vanuit het vliegtuigje steekt heel nauw. De tactiek is de linkervleugel naar het te fotografe ren object te draaien en dan de camera foto's te laten maken. 'Het is altijd spannend wat je op beeld hebt.' Toch zijn ze met de huidige camera bijna allemaal scherp. Zegers krijgt veel reacties op zijn foto's in de Texelse Courant, veelal van mensen die zelf niet meer op de plekken kunnen komen of niet meer op het eiland wonen. Een tante houdt zelfs een plakboek bij van alle foto's die in de krant geplaatst zijn. Bijkomend voordeel is dat de sociale contacten groeien en Zegers veel aanspraak en reac ties op straat krijgt. 'Mensen vin den het geweldig om dingen vanuit de hoogte te zien. En soms weten mensen niet eens waar het is of komen ze er nooit. Ze blijven door de foto's op de hoogte.' De foto's van Zegers hebben niet veel aanprijzing nodig. Als hij wordt gevraagd voor Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer foto's te maken, wordt hij vrijwilliger bij SBB. Hij voorziet de organisaties van foto's die gebruikt worden voor nieuwsbrieven. Grote projecten doet hij alleen voor zichzelf, niet in opdracht van derden. Zo zijn de bouw van het PHH-gebouw en het gemeentehuis van begin tot eind vastgelegd. 'Dat doe ik omdat ik het leuk vind, maar het is een plus als ik dat via de krant met iedereen kan delen. Gerard Timmerman geeft wel eens tips van zaken waar ik foto's van kan maken, maar ik beschouw het niet als moeten. Ik ga als ik tijd heb en anders niet. Zodra het knap weer is en ik heb de ruimte, ga ik op pad. Tot wind kracht 3 tot vier daarna houdt het op. Het liefst vlieg ik bij zonnig weer, dan krijg je de beste foto.' Imme Bakker Ton Zegers met het vliegtuigje waarmee hij de foto's maakt. (Foto Imme Bakker) Olivier Schilling tijdens de Ronde om Texel. (Foto Emmanuel Rey)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2010 | | pagina 13