TAXITEXEL ladder Supermarktondernemers Monique en Arjen van Diepen ELTOUflS TEXELSE 9 COURANT 'Winkeltje spelen is één, ondernemen wat anders' □nemca Texel *V Dl NSDAG 4 JANUARI 2011 e grote supermarkten ei n aan de vooravond vi Lang geleden verafschuwde zij detailhandel en moest hij niets van commercie hebben. Het kan verkeren. Monique en Arjen van Diepen runnen tegenwoordig twee grote Super de Boer supermarkten, waar van die in Den Burg na een ingrijpende ombouwoperatie op 16 febru ari 2011 opent als Jumbo. Een gesprek met twee bevlogen super marktondernemers. Een supermarkt is een wereld op zich. In de basis een organisatie waarin aan de ene kant vrachten vol producten naar binnen gaan en waar diezelfde producten de winkel kwam en nog allerlei maatregelen, zat een boerenbedrijf er voor mij niet meer in. Detailhandel en alles wat er omheen hing, verafschuwde ik. In Westwoud was niet eens een verlaten, maar dan in de karretjes en super, alleen twee rijdende winkels, boodschappentassen van klanten. Een heel simpele voorstelling van zaken, want zo'n supermarkt vergt Texelaars op koers Texelaars op koers is een serie portretten van bijzondere, onder nemende Texelaars die hun draai hebben gevonden. Ze vertellen over hun werk, passie, wat hen inspireert en motiveert en hoe ze in het leven staan. In deze afleve ring supermarktondernemers Monique en Arjen van Diepen. Ik heb een kadercursus rundvee houderij gedaan en ben toen na van 2001 kreeg dit zijn beslag. Voor- elke dag een logistieke operatie mijn diensttijd bij de Dekamarkt beland. Ik werkte in één van de waar menig klant geen weet van grootste Dekamarkten en was uit- heeft. Ga maar na: elke dag willen wij, verwende consumenten, vers brood, groente, vlees, zuivel en andere producten. Daarbij willen we kunnen kiezen uit meerdere soorten en merken, het moet er allemaal aantrekkelijk uit zien en we hebben er een hekel om teveel te betalen en om bij de kassa lang te wachten. Ook een bedrijfstak waar moet wor den ingeschat welke klanten die dag binnen stappen en wat ze kopen. 'Want de ene klant is de andere niet. Nederlanders zijn voor al van de rijst, Duitsers van de eindelijk assistent-bedrijfsleider. Ik belandde zelfs in de Ondernemings raad. Jij met je grote waffel, ga jij daar maar in zitten, zeiden ze. In de Ondernemingsraad hoor je kritisch te zijn over het bedrijfsbeleid, maar het begin was het keihard wer ken. Een winkel in Den burg, twee winkels in De Koog en tot 1 juni hadden we ook de zaak in Opper does er bij. We hadden nog geen eigen huis en een baby van vier maanden. We begonnen om vijf uur 's morgens en werkten door tot 's avonds laat. Achteraf denk ik wel ik begreep donders goed waarom eens: we waren hartstikke gek en ik sommige maatregelen werden vraag me nog steeds af hoe we het genomen. Ik zou het precies zo toen gered hebben. Maar het ging. doen.' Zijn collega's wisten niet altijd raad met de eigenzinnige Westfries. 'Mijn rayonleider zei later eens tegen me: We konden jou nooit peilen.' 'In die tijd kreeg ik een relatie met De Spar in de Dorpsstraat hebben we één zomer open gehad, maar dat schoot niet op. Daarna zijn we alleen met de Super de Boer aan de Nikadel doorgegaan. Later hebben macaroni, noemt Monique een sim- Jan Ravenstijn herkende al snel het Monique. Supermarktondernemer we bakkerij 't Gouwen Boltje erbij pel voorbeeld. En dan de vraag: hoeveel klanten krijgen we van daag? 'Ik ken collega's die worden zenuwachtig als ze een plus hebben van 20 procent. Dan maken wij ons nog niet druk, omzetverschillen van 200 procent zijn bij ons geen uitzon dering', doelt Arjen op de super in De Koog. Ze zijn actief in een wereld waar de concurrentie tussen de grote supers moordend is en de marges krap. Arjen: 'We hebben héél weinig speelruimte. Het kan alleen als elk facet klopt. De super- eigenzinnige karakter van zijn genomen en met de units aan de achterkant de winkel uitgebreid van schoonzoon. Als jij denkt dat je het 800 naar 1200 vierkante meter.' beter weet dan je baas, dan moet je 'De super in De Koog is een unieke voor jezelf beginnen. Jij hebt lekker winkel bij Super de Boer. We heb- lullen, zei ik, want ik had toen geen cent.' Het waren Ravenstijns connecties ben te maken met seizoenspieken, waardoor de omzet ineens omhoog kan schieten, 's Zomers is het buf- marktwereld zit logistiek enorm bij Super de Boer die het jonge stel felen. Met zulke fluctuaties kun je op strak in elkaar. Het is een machine rie met allerlei facetten. Als er ergens iets vastloopt, heeft dat grote gevol- aan een eigen zaak hielpen, was de tijd dat veel kleine supers de organisatie van zo'n winkel geen gangbare structuur loslaten. met bedrijfsleiders werden omge- bestelsystemen van Super de Boer gen. Als je maandag een fout maakt, bouwd tot Spar. Spar werkte alleen zijn bijvoorbeeld gebaseerd op een dan achtervolgt dat je de hele week.' met ondernemers en verkocht zaken vlakke omzet. Onze inkoop varieert aan mensen die voor zichzelf wilden met de tijd van het jaar en met het beginnen. We zijn gaan praten en soort publiek. Nederlanders eten Zij komt uit een gruttersfamilie. Opa konden kiezen uit drie bedrijven. We vooral bruinbrood, Duitsers houden kochten de slechtste, een zaak Ravenstijn ventte melk uit en begon met oma in Medemblik een winkel tje aan huis. Van melkboer werden een zelfbedieningszaak. Haar vader spelen is één, ondernemen is wat Jan kwam in het bedrijf en met anders. Het was een verademing van harde broodjes. Er kwam eens Opperdoes die eigenlijk kansloos toen wij net in De Koog waren was. Voor ons was het een uitda- begonnen een halve trailer met Spa- ze langzaam kruideniers en groeide ging om te zien wat we als ondeme- water binnen. Welke malloot heeft de winkel in de jaren zeventig uit tot mers waard waren. Want winkeltje dat besteld?, dacht ik. Maar uitein delijk hadden we er nog te weinig aan. En wat dacht je van beugelfles- om onze eigen supermarkt te run- jes Grolsch. Nederlanders drinken moeder Ria namen ze het stokje over, om twintig jaar geleden de oversteek naar Texel te maken. Monique: 'Het was vroeger allemaal geen Rozengeur en Wodka Lime. Als kinderen hielpen we hard mee. nen. We konden het precies zó doen als we zelf wilden. Waarbij ik het niet veel, maar Duitsers zijn er gek van. Met zulk wisselend publiek niet vergeet dat we het vak bij de is het snel reageren. Nee-verkopen Dekamarkt hebben geleerd. De willen we niet. Maar als we hier goede dingen uit die tijd hebben we het seizoen een partij overhouden gen we verdienend heen. We waren echt nijdig om worden. Op den duur nog snotneuzen, maar we stonden leer je het steeds beter inschatten, op een gegeven moment in de Top Het gebeurt nog maar weinig dat 5 van Sparren die het beste verdien- we nat gaan.' Dat stomme vakken vullen, ik vond meegenomen. Vanaf dag één gin- die over datum is, dan kan ik daar het helemaal niets. Ik heb toen gezegd: Ik ga nooit de supermarkt in. Ik heb de slagersvakopleiding gedaan en ben chef slager geweest. Maar in die tijd was er een over schot aan slagers. Het was een mannenwereld en als vrouw viel het niet mee. Ik ben toen als hoofd cais sière in de Dekamarkt gaan werken. Ik ben er nog een jaartje opleiding tot bedrijfsleider gedaan. Toen vond den. Het was wel een kleine winkel. Na een paar jaar was de uitdaging er af en wilden onszelf verder ont wikkelen.' Opnieuw bewezen de contacten van Jan Ravenstijn, die in meerdere Nadat vader en moeder Ravenstijn zich in 2003 terugtrokken uit het bedrijf, runden Monique en Arjen de twee supermarkten samen met de zus van Monique en haar man. Sinds 1 maart 2010 zijn beide super- besturen zat, de twee goede dien- markten eigendom van Arjen en ik het wél leuk. Daar ben ik Arjen sten.'In De Koog stond de Spar van Monique. 'We hebben de organisa- tegen gekomen.' Arjen, opgegroeid in Westwoud (NH): 'Vroeger wilde ik boer worden. Ik heb daar voor geleerd en nog met Hans Kikkert en Rob en René Boog- Jan Daalder te koop. Na veel tie aangepast. We hebben voor elke gesprekken en onderhandelingen met Laurus, de familie Daalder en later ook de familie Gieles, hebben we uiteindelijk de Super de Boer winkel een bedrijfsleider aangesteld. Hans Kampen zwaait de scepter in de Super de Boer in De Koog, Tim Jonker in Den Burg.' aard op de landbouwschool geze- van de familie Gieles en de Spar ten. Maar toen de superheffing De koog gekocht. In de eerste helft Opnieuw breekt een drukke periode aan. Op 16 februari 2011 heropent de zaak in Den Burg als Jumbo en later volgt ook de winkel in De Koog. In eerste instantie zou de komst van Jumbo op Texel nog een jaartje op zich laten wachten. Toen deze planning bekend werd, heb ben wij contact gezocht met de directie van Jumbo om de winkel in Den Burg in de planning naar voren te halen. Hier is direct gehoor aan gegeven. Jumbo heeft expansie drift, Super de Boer een goede backoffice en bij Jumbo zit de voor kant goed in elkaar. Als je die in elkaar schuift, dan krijg je een heel mooi plaatje. In het begin waren we best kritisch. In mooie verhaaltjes geloof ik niet. Zou het gras van Jumbo echt groener zijn? De sim pele gedachte van Jumbo, dat je er moet zijn voor je klant, staat ons erg aan. Jumbo spreekt over de zeven zekerheden en verpakt dat in mooie slogans. Als nuchtere Westfries kijk ik daar best sceptisch tegenaan. Bovendien: in onze bedrijven han teerden we die al. Maar we zijn bij de opening van een nieuwe Jumbo in IJsselstein geweest en daar een goede indruk van de organisatie gekregen. De formule is gewoon goed. De familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, steekt een vermogen in de ombouw van Super de Boer naar Jumbo.' Monique: 'Ik heb bij die opening een tijd met Frits van Eerd staan praten. Ze betrekken iedereen in de organisatie bij het doel en zor gen dat ook iedereen daar aan mee werkt. Net zoals wij bij onze mede werkers die verantwoording neer leggen. Met z'n tweetjes kunnen we bij wijze van spreken 's morgens de deur open doen, maar daar houdt het wel mee op. Je kunt nog zo'n mooie winkel neerzetten, maar het personeel maakt het. We gaan daarom met het hele personeel een dag naar de Jumbo Academie en allemaal trainingen volgen, daarna volgen nog trainingen op individueel niveau. Arjen en ik gaan wat meer op de achtergrond werken. Arjen richt zich vooral op de achtergrond, ik meer op het management. Ik vind het leuk om met al die mensen om te gaan en heb wat met commer cie.' Arjen: 'Dit is voor ons een nieuw kunstje. We gaan kijken of we ook dit kunnen. En ik hoop dat ik straks ook aan wat andere dingen toe kom. Ik barst van de ideeën. Dit product is er eentje van', doelt hij op een bus Tesselse Ronde (jodenkoe- ken). 'Dat hebben we zelf ontwik keld. Het loopt als een speer, er zijn al vijftien pallets van verkocht.Het product Texel is niet een beetje sterk, het is loeisterk. We hebben ook linnen tasjes met het logo van Texel (ontwikkeld door Semke en Hannie De Haan). Hoeveel er daar van niet de winkel uitvliegen.' 'Uiteindelijk hopen we het ook zelf wat rustiger te krijgen. Laatst kwam ik op 96 uur per week en toen had ik nog niet de uren aan administratie meegerekend. Dat is wel extreem. Dat zou ik van geen enkel perso neelslid vragen.' Monique: 'En wat je niet voor je medewerkers wil, moet je voor jezelf ook niet willen.' En dan is er nog het gezin, een zoon van tien jaar, een dochter van zeven en een dochter van vijf. Monique en Arjen combineren het huishouden en de zorg voor de kinderen met het werk. 'Eens in de week passen mijn ouders op de kinderen en in de zomer steken mijn schoonouders regelmatig de helpende hand toe. Ze verblijven dan in het gastenver blijf bij hun woning in De Waal. Wat de kinderen later willen gaan doen, is helemaal hun eigen keus. We hebben altijd gezegd: wij hebben het bedrijf, niet onze kinderen. Zij hoeven tot op heden nog niet mee te helpen, zoals wij dat vroeger wel moesten omdat de noodzaak er toen was. Alhoewel ik daar nooit slechter van ben geworden. En zeg nooit nooit. Want stel dat het in de toekomst heel slecht zou gaan met het bedrijf, dan moet je toch met man en macht aan de gang.' Ondanks de drukte is Monique maatschappelijk actief in de mede zeggenschapsraad van de Luberti- school. 'Ik steek daar net zoveel tijd in als ik vrij kan maken. Ik sta toch elke dag bij de school om de kinde ren te halen en te brengen. Arjen vertegenwoordigt de sectie detailhandel in het bestuur van TVO. 'Eerst had ik er niet zoveel tijd voor maar op een gegeven moment wil de ik me meer verdiepen in zaken die speelden. Ik voelde ook wel een maatschappelijke verantwoording. Gevolg is dat ik twee petten op heb: als ondernemer en als bestuurder. In die functie kies ik voor het alge meen belang, wat soms haaks op mijn eigen belang kan staan. Per soonlijk vind ik dat je de Aldi niet ver genoeg buiten het centrum kunt plaatsen. Want mensen zoeken de combinatie van winkels op. Dus: hoe verder bij AH vandaan, hoe beter. Maar als TVO-bestuurder zeg ik: hou de Aldi binnen de ring. Want als je die naar buiten haalt, met een ruime parkeerplaats, dan zuig je het centrum leeg. Er volgen er meer. Met van die grote, goed bereikbare supers, trek je de klanten weg uit de kleine supers in de dorpen. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid in die kleine dorpen. Zoals Arjen en Monique als onder nemers hun eigen keuzes maken en problemen in het bedrijf oplossen zo denken zij ook over de parkeer en detailhandelsproblematiek in Den burg. Benader de problematiek simpel en maak het probleem niet groter dan het is.De inrichting van de Vogelenzang en bij de tennis baan kan een stuk beter: 'Daar moet je eerst een shovel doorheen sturen om alleen de cappaciteit te vergroten'. Dan de vraag: zijn de supermarkten hun leven? 'Nee, maar ze zijn wel een groot deel van ons leven. Door te delegeren en wat meer afstand te nemen, willen we het voor ons zelf iets makkelijker maken.' Arjen: 'Laatst las ik in de krant over René Boogaard, die een melkveebedrijf heeft. Ik heb nog steeds wat met het boerenbedrijf, maar heb destijds een andere keus gemaakt. Het is me allemaal maar komen aanwaai en, heb ik wel eens tegen mijn schoonvader gezegd. Die zei toen: Het kwam op je pad, maar het gaat er wel om dat je het oppakt. Dat heb jij gedaan.' Monique: 'Zolang je maar lol hebt in wat je doet.' Arjen: 'Winkeltje spelen is leuk en wat we nu gaan doen is ook leuk. En wie weet wat er nog meer komt.' Gerard Timmerman 6 '@U ITIadderTexel MUSl|:CLUq 2010 KINDERTHEATER DIN^R CABARET 17 februari 2011 Huishoudbeurs Geniet mee van diverse artiesten, leuke aanbiedingen en vooral veel shoppen! Dit is het wiendinnenfeest van Nederland. Er zijn 450 standhouders, dus de dag Pnjsper persoon €32,50. IncLtouringcarvervoer, entree en bootkosten. Opstappen in Den Helder is mogelijk. e-mail: info@texeltours.nl telefoon:+31(0)222-315555 www.texeltours.nl Bioscoop &l ee1~c=c3Fé> Programma do 6 urn wo 12 Januari: 0222 312027 I irrl.T.» L i\lii.i0w|M|irPte MAJESTEIT strijd, met als inzet de monarchie Wo (12-01) 20.00 GRAVENSTRAAT 33 - CENTRUM DEN BURG TEL. 0222 312027 WWW.CINEMATEXEL.NL Holland geniet van ons Feestvoordeel Brengt u thuis! Tel. 0222-315555

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9