1986: stranding Compass 1: jutten of jatten? r e x e i .s e :ou r\\ i ij LimH{i-xrtiJiiepexels£caumnt.iil JQ c}(c'tc^Aetujen uxui Cjexc'l lf i rxrLsr.^ Oud-dierenarts schrijft verhaal over Compass «IIRANT CitiClf -Vulrt TfXrï 1 I" hiirL i \SfStrmde coaster totet /oss "Al Compass opvarenden schitterend gered tl~r ;- De voorpagina geheel in hi bemanning. 25 jaar geleden, op 12 januari 1986, kwam de onder Hondurese vlag varende coaster Compass 1 op haar reis naar Hamburg voor de kust van Texel in problemen. Aangenomen wordt dat water in de gasolie de oorzaak was dat de motor van het schip waarvan de motor nog in Bremen was gereviseerd en in Londen geïnspecteerd het begaf. De stranding van de Compass bij paal 11 deed bij menig Texelaar het juttersbloed sneller stromen. Of was het jatten? Het verhaal over deze spraakma- ties van 1987 en daarna en geluk kende stranding staat uitgebreid kig levert het trefwoord Compass beschreven in de editie van 1986 van de Texelse Courant. Maar laat nou uitgerekend deze editie, en die van 1984 en 1985, ontbreken in het digitale archief. Een omissie die zo snel mogelijk zal worden veel informatie op over de nasleep van de stranding waarbij vijf bemanningsleden van boord wer den gehaald van het schip dat was geladen met sojabonen en dat nadien door midden brak. hersteld. Voor deze rubriek moe- Zoals het interview met redders tep we het dus doen met de edi- Theo Kooiman en Hans Bakker, bij hun afscheid van KNRM in 1996. Op de vraag welke actie de mees te indruk op hen had gemaakt zei Bakker: 'De stranding van de Compass in 1986. Die lag met z'n neus naar het strand. Er stond teveel branding voor onze boot. Ineens raakte het schip een bank en draaide het een kwartslag. We kregen bakken met water over en de boot stond al snel vol. In twee tochten hebben we de bemanning naar het strand gebracht. Ze stonden net op de kant toen een marinehelikopter boven ons verscheen. Het was net een spannend jongensboek.' Een foto van de reddingactie staat in een terugblik op de jaren tach tig, gepubliceerd op 29 december 1989. Het bijschrift vermeldt: Geslaagde reddingactie na de stranding van de Compass, daar na sloegen de jutters hun slag. Er was destijds veel te doen over de gestrande coaster, omdat de hoe ders van de wet niet wisten te voorkomen dat het schip werd geplunderd. Toenmalig politiechef Cheuneman had zelfs gezegd dat de grens tussen jutten en jatten was overschreden. De politie zat wekenlang achter de vermiste voorwerpen aan. Op 13 januari 1987, een jaar na de stranding, deed de krant verslag van de rechtszaak tegen een Texe laar die een mast van de Compass achterover had gedrukt. Wie had verwacht dat de het leegplunde ren van het schip ('jutten' of 'jat ten') zwaar zou worden veroor deeld, kwam bedrogen uit. De rechter en de officier van justitie zagen daar kennelijk geen aanlei ding toe. Het betrof een van de zeer sporadische aanhoudingen in deze zaak. De mast was door de kapitein beloofd aan een Texelaar en toen de mast was verdwenen, zette die een advertentie in de krant waarin hij opriep om de mast, desnoods anoniem, terug te bezorgen. Toen dat niet gebeurde, werd aangifte gedaan. De politie spoorde de dader op en trof de mast in stukken gezaagd aan in de drijfmestkelder van de beklaag de. De dader was eigenlijk uit op een patrijspoort, maar toen een andere 'jutter' zich die al had toe geëigend, had hij de mast maar meegenomen.'Voor de sier en een beetje juttersbloed', verklaarde de beklaagde zijn daad. De rechter en de officier maakte er geen hals zaak van, de man kwam er af met een boete van 50 gulden (of één dag hechtenis). Jutten (of jatten) van de Compass was ook de reden dat Klaas Uit geest uit het bestuur van Stichting Juttersmuseum Texel stapte. Dit nadat hij had ingezien dat het besturen van een 'juttersclub' onverenigbaar was met zijn taak als hulpstrandvonder. Het was burgemeester en hoofd van de strandvonderij burgemeester Rid der van Rappard die Uitgeest in 1998 voor de keus stelde: weg bij de jutters of opstappen als hulp strandvonder. Dit na en verslag in de Texelse Courant, waarin een van de jutters wees op scheeps luiken die afkomstig waren van de Compass. 'Dat mogen ze nu wel weten.' Toen duidelijk werd dat een van overheidswege aange stelde hulpstrandvonder betrok ken was bij dit 'misdrijf', werd dit beschouwd als een bewijs dat een jutter niet tegelijk strandvonder kon zijn. Jutter Cor Ellen maakte zich in januari 1988 druk over een stapel van tachtig andere scheepsluiken van de Compass, die volgens hem op een landje van de strandvon der in Den Hoorn lagen 'weg te rotten'. 'Nee, ze hadden dat spul beter aan de jutterij kunnen over laten.' Zijn advies aan de jutters: 'Pak alles maar op en maak er wat moois van.' Meubelmaker Johan Tromp had er een tafel en twee stoelen van gemaakt, die Ellen uit protest naast de stapel scheeps luiken in het land had gezet. Op 6 januari 1987 deed de krant verslag van het bezoek van Ali Abedhagadi, directeur van Com pass Freight Ltd. aan het Maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild, waar hij van Jaap Bakker enkele presentjes kreeg. Dit als tegen prestatie dat de reder het museum destijds twee sloepen had geschonken. Het was al de twee de keer dat hij op het eiland was. Hij probeerde samen met advo caat Feikema een deel van de koperen stuurkolom van het schip terug te krijgen, die in bezit van de politie was gekomen. Over de afwikkeling van de stran ding bleek veel geharrewar te zijn. Uit onderzoek was gebleken dat de gasolie die in Harwich was ingenomen, voor een groot deel uit water bestond en dat dit waar schijnlijk de oorzaak is geweest van het uitvallen van de motor en indirect de stranding. Compass Freight, dat zelf voor het verlies van het schip moest opdraaien omdat de verzekeringsmaat schappij bepaalde papieren niet zou hebben ontvangen, was een proces tegen de leverancier van de gasolie begonnen. Ook de maatschappij die de lading verze kerde, was een proces tegen Tran- soil begonnen. Uit en krantenpas sage bleek ook dat de kapitein niet over de vereiste papieren beschikte. Hij vervolgde zijn car rière als matroos op een ander schip van dezelfde rederij. De Compass zelf eindigde als oud ijzer. Het wrak is door aannemer Willem Bakker in stukken gesne den en afgevoerd. Politiek gekra keel ontstond in 1988, toen raads leden zich druk maakte over schroot van de Compass dat opgeslagen lag op een landje in Oudeschild. Nadien werd de 195 ton schroot alsnog verscheept. Behalve het achterschip van de Compass, dat dermate diep was weggezakt, dat het was achterge bleven. Maar volgens Rijkswater staat vormde het een gevaar voor de kustverdediging en moest het alsnog worden verwijderd. Dat gebeurde in augustus 1993 toen Bakker een geslaagde poging ondernam het 40 ton wegende gevaarte dat meters diep was weggezonken omhoog te krijgen. Opgeteld kwamen er duizend paardenkrachten aan te pas om dit laatste restant van de Com pass op te ruimen. Er werden van de stranding zoveel foto's gemaakt en spullen verza meld, dat het Maritiem en Jutters Museum er in 1986 een expositie over inrichtte. >5 (AM ilp IKl 1 tSK (i o» ftsirti H fJf I» KIIH (MJW» m 4. C#n*«4 PRIJSVRAAG Het antwoord op de vraag van de vorige keer, welke kapper in 1887 op huisbezoek kwam, leverde flink wat goede ant woorden op. Het was inder daad J. Roeper, barbier en kapper, die in november 1887 iedere vrijdag 'was te ontbie den voor het snijden of het kappen van het haar', als was hij op die dagen 'tevens in de gelegenheid voor kappen en haarsnijden te zijnen huize'. De vraag van deze week is: op het erf van welke Texelaar staat de mast van de Com pass? Wie het weet, mag het zeggen. Stuur een e-mail naar prijsvraag@archieftexelsecour ant.nl en maak kans op een rondleiding door de drukkerij, tijdens het drukken van de krant. De stranding van de Compass op 12 januari 1986 maakte destijds veel indruk. Onder meer op Jaap Klinkers (1 juni 1951), die getuige was van de stranding. Tegenwoor dig woont hij in Meppel, maar van 1976 tot 1993 was hij dierenarts op Texel. Nadien werkte hij als consul tant voor AUV (dierenartsencoöpe ratie) en voor een varkensslachterij in Meppel, aanvankelijk als direc tielid in het familiebedrijf, later als kwaliteitsmanager, manager milieu en animal welfare manager. Na een reorganisatie is dit bedrijf begin 2009 gesloten en sindsdien zit hij zonder werk en pakt hij regelmatig pen en papier. 'Ik kom nog vaak op Texel in ons appartement in Resi dentie Californië en heb regelmatig contact met oud-collega's uit de dierenartsenpraktijk en andere vrienden en bekenden op Texel. Ik volg een cursus verhalen schrij ven en kreeg als opdracht: schrijf een spannend en humoristisch verhaal, niet te kort met in de hoofdrol een man van jouw leeftijd. Dat is dit geworden.' Met die toelichting stuurde Klin kers de redactie zijn verhaal, dat is geïnspireerd op de stranding van de Compass. Die stranding is waar gebeurd, de rest van het verhaal is ontsproten aan de fantasie van Klinkers. Maar wel van een der mate kwaliteit dat we het de lezer niet willen onthouden. Gezien de lengte publiceren we het verhaal in meerdere delen. Vervolgverhaal andere situatie had hij Stuart in de bak laten zitten. Dan hadden Pavel en hij de Deutz wel aan de praat gekregen. Maar nu, onder deze omstandigheden, is hij blij dat Stu art erbij is. 'Neem even over Pavel.' Pavel neemt het roer over en Vassilis verdwijnt naar de machinekamer. In de kombuis zitten Santoso en Wayan, de twee Indonesische matrozen. Weggedoken in de hoe ken van het kleine bankje, beiden met grote bange ogen. Zij hebben heel goed in de gaten wat er aan de hand is. Extreme storm en machineproblemen. 'Ay ay, captain.' Ze lachen naar hem, maar hij ziet hun angst. 'Indonesiërs lachen nog op het moment dat we naar de kelder gaan', denkt hij. Wordt vervolgd. I»\i iM^namyr vanaf z'n zestiende jaar op zee. Begonnen als koksmaatje op de wilde vaart. Keiharde leerschool gehad, soms drie jaar achtereen van huis. Huis? Zijn ouderlijk huis raakte in verval toen zijn ouders vlak na elkaar stierven. Hij was onderweg van Suez naar Singa pore en hoorde het pas toen ze al drie weken begraven waren. En het huis, half ingestort, is nu over woekerd door onkruid en bomen. 'Wie geht's Kapitan?' Pavel komt naast hem staan. Pavel Kowalski, een Pool van bijna twee meter. Even oud als Vassilis. Goedmoe dig gezicht, grote flaporen, tweede stuurman en verantwoordelijk voor de lading. Vassilis hoort de vraag niet. 'Allesgutunt'n Steuermann?', zegt hij, het stuurwiel stevig met beide handen omklemmend. Vassilis en Pavel spreken Duits. Dit beheerst Pavel het best, Vassilis redt zich overal mee. Pavel ant woordt niet, zijn gezicht staat zor gelijk. Hij kijkt samen met z'n kapi tein naar de woedende zee. Ze hebben vaker samen stormen doorstaan, maar nu is het heel extreem. 'Wie geht's unten Pavel?' Vassilis herhaalt zijn vraag. Hij meent af en toe wat haperingen te horen in de geluiden van de Deutz- dieselmotor. 'Stuart heeft proble men. De krukas vertoont kuren.' Pavels stem klinkt ongerust. Stuart O'Grady is een veertigjarige Ier. Machinist en marconist. Prima vakman. Maar maakt in iedere haven problemen. Drank en vech ten. Vassilis heeft al een paar keer borgtocht moeten betalen om hem mee te krijgen. In Bilbao was het weer raak. Hij heeft betaald, maar alleen omdat het zijn, Vassilis', laatste trip zou worden. In een Compass Aflevering 1 Zondagnacht 12 januari 1986. Een kleine coaster ligt ongeveer 20 mijl ten westen van Texel in een zware noordwesterstorm te stam pen. Het is de Compass, 600 ton, geregistreerd in Monrovia, Liberia. Ze is donderdag vertrokken uit Bilbao met een lading sojabonen bestemd voor Hamburg. Het schip gaat vreselijk tekeer in de storm. Windkracht 10 met uitschieters naar 11 en 12. Gelukkig heeft het geen deklast en is de soja in bulk in het ruim gestort. Geen problemen met een schuivende lading. Op de brug staat Vas silis Galiatsos, de Griekse kapitein. Hij staart ongerust in de donkere nacht, waarin zijn scheepje op en neer wordt getild door de reusachtige gol ven, en is uitsluitend bezig om de neus van het schip recht in de wind te houden, zodat ze in de kokende zee zo weinig mogelijk klappen opzij krijgt. Vassilis is 55 en dit is zijn laatste reis. Hij is van plan om z'n grote droom waar te maken. Een eigen restaurant je in Kos-stad op Kos. Terug naar zijn geboortegrond. Wat lijkt dat ver weg op dit moment. Hij is klein en tanig, scherp gezicht met zwartgrijze krullen. Al

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 2011 | | pagina 9